Gullit: 'Hij vertelde me dat hij Matthijs de Ligt een goede keeper vond'
Dinsdag, 21 januari 2020 om 06:21

Het eerste half jaar van Matthijs de Ligt bij Juventus gaat gepaard met pieken en dalen. Blessureleed bij Giorgio Chiellini heeft ervoor gezorgd dat de verdediger meer speeltijd heeft gekregen dan Maurizio Sarri aanvankelijk voor ogen had en toen Merih Demiral de concurrentiestrijd tijdelijk gewonnen leek te hebben, sloeg het noodlot toe bij de Turks international. Ruud Gullit volgt de situatie van De Ligt in Noord-Italië met meer dan gemiddelde interesse.

"Ex-international Altobelli van Italië zei me in het najaar dat hij De Ligt een goede keeper vond, vanwege zijn handsballen, en vroeg zich af waarom een Italiaanse topclub uitgerekend een Nederlandse verdediger aantrok", vertelt Gullit, oud-speler van onder meer Sampdoria en AC Milan dinsdag in De Telegraaf. "De Italiaanse benadering van het voetbal is volkomen anders dan de Nederlandse."

Gullit wijst erop, 'een open deur wellicht', dat De Ligt gewoon een aanpassingsperiode nodig heeft. "Hij komt hier beter uit en wordt in Italië een completere speler, die naast balbezit ook de inhoud van verdedigen leert. Italië is de beste leerschool en deze fase is van onschatbare waarde voor De Ligt. Ik weet niet of zijn hele carrière zich in Turijn zal afspelen, maar na Juventus beheerst hij alle facetten van een complete verdediger en zal hij zich overal staande houden."

Gullit vindt Virgil van Dijk momenteel de beste verdediger ter wereld en denkt dat De Ligt het in zich heeft om in zijn voetsporen te treden. "Aan de bal sterk, maar hij staat vooral bekend om het ijzersterke verdedigingswerk. Niemand anticipeert zo goed als Van Dijk en De Ligt bezit de kwaliteit om ooit zijn niveau aan te tikken."

Meer nieuws
   
13:00
13:00
Van kampioen en AC Milan verpulveren in de Champions League naar derde divisie
6
   
12:40
12:40
'Ik vond hem heel laf voetballen in het Nederlands elftal. Daar komt niks uit!'
1
   
12:30
12:30
Elfrink: 'Sergiño Dest kan absolute grootverdiener worden bij PSV'
31
   
12:15
12:15
Tom Egbers en NOS treffen schikking: presentator gaat weer programma's maken
19
   
12:10
12:10
'Frenkie Jong en Pedri op tijd fit voor Champions League-kraker Barcelona - PSG'
2
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (44)

 
jer0mmeke
 
256
21 januari 2020 om 07:49
Dit is de uitkomst voor Koeman! De Ligt in het doel, de Vrij en Virgil centraal! EK 2020: kom maar op!
 
RosselliniRa
 
26
21 januari 2020 om 08:04
Matthijs beschikt misschien de potentie om kwaliteit te benaderen van Virgil maar voor zover we kunnen zien, op dit moment, zeker niet de kwaliteit. En Gullit laat hier toch doorschemeren dat er achter de schermen toch hel wat vraagtekens zijn bij de mensen dienst verstand van hebben. Natuurlijk roepen ze dat niet voor de camera.
 
Metternich
 
41
21 januari 2020 om 08:56
Zegt alleen allemaal niet zoveel he. Bij van Dijk zijn er tot zijn laatste jaar bij The Saints ook twijfels geweest. Dus laat maar lopen, we zien het vanzelf wel toch?
 
FcGrun050
 
11
21 januari 2020 om 10:23
Ja van onze eigen volk, niet in de Premier League. Alle analisten zijn lyrisch over hem toen hij bij Soton speelde. Enige waar er wel twijfels over waren in Engeland, was zijn transfersom, maar die heeft hij dubbel en dwars waargemaakt.
 
Dann972
 
10
21 januari 2020 om 09:28
Laten we anders regelen dat Van Dijk in Italie kan voetballen.Eens zien hoe hij zich staande gaat houden. Vraag me trouwens oprecht af wat Gullit met deze uitspraken wil bereiken....
 
Japie_Krekel
 
9
21 januari 2020 om 10:08
@dann972 ik denk dat Van Dijk in Italie nog beter zou zijn. als je je staande kan houden in het moordende tempo van de Premier League dan moet dat in de Serie A al helemaal mogelijk zijn
 
maurootje
 
10
21 januari 2020 om 10:17
Van Dijk zou net zoals in de BPL, gewoon de beste verdediger zijn, alleen heeft meer concurrentie die ook de beste zou kunnen zijn, want in de BPL loopt maar weinig topverdedigers als Chiellini, koulibaly ,Godin, ect
 
Fc-Bami
 
3
21 januari 2020 om 13:52
@Japie dat zagen we inderdaad tegen Napoli in de CL, 4 keer gespeeld en 4 keer was hij nou niet best. Je onderschat de Serie A nu best erg.
 
Japie_Krekel
 
0
21 januari 2020 om 17:53
@fc_bami ik onderschat de Serie A niet want ik vind het gewoon een topcompetitie maar over het algemeen ligt het tempo in de Premier League wel een stuk hoger op wat uitzonderingen na. daar staat de Premier League ook bekend om
 
Dann972
 
0
21 januari 2020 om 20:32
Ik denk dat je dat echt niet zomaar kan stellen, zeker omdat Van Dijk daar gewoon niet speelt of gespeelt heeft dusver. Uiteindelijk heeft het met de speelwijze te maken. Liverpool speelt echt anders dan b.v. Juventus.
 
Vesta
 
16
21 januari 2020 om 09:30
Van Dijk speelde op deze leeftijd nog in het tweede van Groningen. Natuurlijk heeft de Ligt wat aanpassingstijd nodig. De Ligt kan al fantastisch en we zullen zien waar hij over 7 jaar staat. Hij heeft alles in zich om zelfs nog beter te worden dan van Dijk.
 
Japie_Krekel
 
11
21 januari 2020 om 09:31
Van Dijk staat op eenzame hoogte wat betreft de Nederlandse verdedigers. De Ligt heeft zeker de potentie om uit te groeien tot een van de beste verdedigers ter wereld maar laat hem er eerst maar voor zorgen dat hij in de Serie A net zo constant gaat presteren als een De Vrij straks. als dat hem lukt en hij groeit verder kan hij in de toekomst misschien het niveau van Van Dijk gaan halen maar vooralsnog heeft hij daar nog wel een lange weg voor te gaan maar hij is nog jong dus het is zeker niet onmogelijk. ik vind Van Dijk persoonlijk alleen wel completer, zeker voetballend gezien en qua wendbaarheid
 
dendenchofu
 
10
21 januari 2020 om 09:34
Precies dit. Op dit moment is het natuurlijk kansloos om te vergelijken met Virgil, aangezien De Ligt eerst mag aantonen dat ie beter is dan bijvoorbeeld een De Vrij, die structureel beter speelt in dezelfde competitie
 
nederland79
 
11
21 januari 2020 om 09:46
@dendenchofu en japie_krekel Je kunt het ook anders zien...als Van Dijk en De Ligt vandaag beiden zouden stoppen met voetbal, hebben ze bijna een even mooie carriere gehad. Alleen Van Dijk is 8 jaar ouder.toen Van Dijk 20 was, was het bijna verstandiger om zn school weer op te pakken, want het was maar de vraag wat ie met voetbal zou bereiken.de Ligt heeft al flink wat interlands gespeeld, een finale EL, halve finale CL, kampioen met Ajax, de beker gewonnen, aanvoerder van Ajax geweest, speelt in Italie en is al multimiljonair.k ben bvenieuwd wat jullie mening was over Van Dijk toen hij 20 was....jullie hadden vast verwacht dat hij de beste verdediger ter wereld zou worden.
 
Japie_Krekel
 
4
21 januari 2020 om 09:51
@nederland79 Van Dijk heeft de CL gewonnen maar je hebt een punt. dat neemt alleen niet weg dat Van Dijk natuurlijk al een wereldster is en De Ligt zijn potentie nog moet waarmaken in een topcompetitie. ik vond Van Dijk op zijn 20e nog niet zo goed maar ik vond hem wel al heel goed bij FC Groningen, alleen blijft het een lastige vergelijking want hij speelde daar niet in een team dat meedeed aan Europees voetbal en hij speelde met veel mindere spelers om hem heen als De Ligt bij Ajax. ik had idd niet verwacht dat hij zou uitgroeien tot een van de beste verdedigers ter wereld maar dat hij Oranje zou halen heb ik altijd wel verwacht want ik vond het destijds met afstand het grootste verdedigende talent op de Nederlandse velden. De Ligt heeft bij Ajax in de CL laten zien een heel hoog niveau te kunnen aantikken maar bij Juventus ook meerdere malen laten zien dat hij soms ook compleet door het ijs kan zakken. als hij dat CL niveau bij Ajax wekelijks gaat halen bij Juventus dan zie ik hem echter wel uitgroeien tot de nieuwe Van Dijk. de tijd zal uitwijzen of dat hem gaat lukken
 
Trio los ballo
 
5
21 januari 2020 om 10:08
Die jongen is net 20... waar praten we over.
 
Japie_Krekel
 
4
21 januari 2020 om 10:27
@trio los ballo over voetballen op topniveau
 
myvision
 
7
21 januari 2020 om 10:44
Toch bijzonder dat hij dan nu al de prijzen wint die alleen topverdedigers winnen: Uefa Team of the Year 2019, 15e in de Gouden Bal uitslag met alleen verdediger Van Dijk voor zich, vorig seizoen Golden Boy, dit seizoen Kopa Trophy...en minder belangrijk, maar best relevant gezien het een publieksprijs is: Fifa team of the year. Volgens mij ben je dan toch wel wereldtop hoor. Hij laat in alles op Van Dijk na, iedere topverdediger achter zich.
 
Trio los ballo
 
1
21 januari 2020 om 11:09
Klopt. Dat gaat hem blijkbaar prima af gezien het feit dat hij voor € 75.000.000 is gekocht door topclub Juventus.
 
Japie_Krekel
 
1
21 januari 2020 om 11:10
@myvision de grote prijzen zijn volgens mij de CL, het EK en het WK en qua individuele prijzen de Ballon D'or. Fifa team of the year is idd knap maar ik vind hem na Van Dijk zeker nog niet de beste verdediger ter wereld op dit moment. een Chiellini en Ramos bv schat ik op dit moment hoger in en zo zijn er nog wel een aantal. dat hij in de toekomst een van de beste verdedigers ter wereld kan worden dat zou zeker kunnen
 
Dann972
 
0
21 januari 2020 om 20:37
Ik denk dat wat ik van de Vrij en de Ligt heb gezien en de speelwijze en resultaten van Inter en Juventus zijn ze wat mij betreft gelijkwaardig en wat betreft de stelling dat de Vrij structureel beter speelt zou ik graag willen weten op basis van welke uitgangspunten je dat vindt.
 
Altijdraak
 
12
21 januari 2020 om 09:37
Paar ongelukkige handsballen en De Ligt wordt neergezet als een keeper, dat neem jij serieus? Dat is voetbalhumor. En Jaap Stam vergeet ie ook maar. Toch redelijk bekend in Italie.
 
Japie_Krekel
 
6
21 januari 2020 om 09:45
@altijdraak ongelukkig is als het 1 keer gebeurd in de zoveel tijd. dit waren 6 handsballen in 8 weken tijd. dat was geen toeval meer, dan positioneer je je gewoon verkeerd of je zwaait teveel met je armen in het strafschopgebied
 
Altijdraak
 
2
21 januari 2020 om 13:46
Ik wist niet dat het er zoveel waren! Als de wissels op zijn en de keeper moet eraf dan is De Ligt misschien de beste optie om de handschoenen aan te trekken.
 
Dann972
 
0
21 januari 2020 om 20:38
Als het geen toeval is dan doet hij het expres dat zit geen grijs gebied tussen.
 
TILBURG013
 
3
21 januari 2020 om 10:48
Virgil was op zijn 20ste niet eens 20% zo goed als de Ligt nu is. Waar denk je dat die over 6-7 jaar staat? Iedereen verwacht dat die jongen in zijn 1ste seizoen gelijk de beste verdediger van Juventus en Italië is. Virgil moest nota bene eerst naar Schotland en Southampton. Is pas relatief korte tijd international.. als de Ligt zich blijft ontwikkelen dan moet hij dat niveau ook aan kunnen tikken al zal hij nooit de traptechniek van Virgil hebben..
 
Japie_Krekel
 
1
21 januari 2020 om 12:07
@tilburg013 dat moet je altijd afwachten. er zijn veel spelers met grote potentie op jonge leeftijd maar dat wil niet zeggen dat die ook allemaal de beste ter wereld op hun positie worden. het kan zeker maar garanties heb je niet
 
London Calling
 
0
21 januari 2020 om 14:22
Ik interpreter het meer als vraagtekens over de stijl van verdedigen dan over de kwaliteiten van de Ligt.die is gewoon anders in Italie. Natuurlijk is Van Dijk op dit moment verder, maar die is ook 8 jaar ouder. Op dezelfde leeftijd had die zich net in de basis gespeeld bij fc Groningen. Dat is toch iets anders dan wanneer je wat aanpassingsproblemen hebt bij Juventus op je 20ste. Bij van Dijk zijn de twijfels ook pas echt verdwenen na zijn eerste weken in Liverpool (hij begon lekker met een doelpunt tegen Everton maar in de weken daarna heeft ook Klopp een paar keer moeten zeggen dat het nog even zou duren voordat hij zich had aangepast en het allemaal goed zou staan achterin). Lijkt me dat iemand van 20 die bij een topclub in de Serie A speelt in potentie minimaal net zoveel kwaliteit heeft als iemand die pas op zijn 27ste de stap maakt naar de top, alleen is het de vraag of hij zich blijft ontwikkelen en of die potentie er ook uit gaat komen.
 
Voetbaldiertje
 
11
21 januari 2020 om 09:28
Eeuwige discussie. De Ligt begint net.
 
Perry Anders
 
12
21 januari 2020 om 09:58
Beter worden dan Van Dijk ? Als hij in de buurt komt van het niveau van Van Dijk vind ik het al knap.van Dijk staat op eenzame hoogte .
 
McMulenga
 
6
21 januari 2020 om 10:37
Precies. Als je als verdediger ook maar iets de buurt komt bij Virgil ben je al een wereldtopper. Om beter te zijn moet je in principe een 100% perfecte verdediger zijn of naast verdedigende skills ook de voetballende kwaliteiten van Messi erbij hebben ofzo, dat is onmogelijk. Mathijs is overigens ook niet atletisch genoeg.
 
snowy
 
0
21 januari 2020 om 10:47
Het niveau is al beter dan VVD was toen hij 20 was. VVD is nu de betere verdediger. De statistieken van de Ligt op 20 jarige leeftijd zijn heel wat beter dan die van Van Dijk op 20 jarige leeftijd.
 
TILBURG013
 
3
21 januari 2020 om 10:51
Eenzame hoogte? Omdat die het nu 2 jaar goed doet op topniveau? Kijk bijvoorbeeld naar een Ramos en wat hij heeft gewonnen, hoe belangrijk die man is geweest voor zn ploeg. Van Dijk heeft 1 CL titel op zijn naam staan.. op eenzame hoogte vind ik dus ook maar overdreven..
 
arsenal890
 
5
21 januari 2020 om 10:53
Het verschil is groot wat van dijk doet en wat ramos doet. Ramos heeft wel moeite met verdedigen soms, haalt daarom veel kaarten. Van dijk daarintegen totaal niet. Op dit niveau wat van dijk laat zien is die beter dan ramos op zijn hoge niveau (3 CLs).
 
TILBURG013
 
1
21 januari 2020 om 10:58
Heeft niks met moeite te maken. Heeft te maken met manier van verdedigen. Van Dijk zet amper druk of zet weinig tackles in. Van Dijk dekt vaak de zone en wacht af wat de tegenstander gaat doen. Dat is ook de reden dat hij haast nooit voorbij wordt gedribbeld. Het is maar net waar je voorkeur ligt. Van Dijk is een geweldenaar maar hij is meer een afwachtende verdediger. Ramos is wat harder en directer..
 
puntnaarachter
 
2
21 januari 2020 om 11:00
Wat heeft het aantal CL`s te maken met je uiteindelijke verdedigende kwaliteiten? Ik dacht altijd dat voetbal een transport was, maar blijkbaar dus een individuele?
 
TILBURG013
 
2
21 januari 2020 om 11:07
Een teamsport die uiteindelijk draait om prijzen winnen. Als je niet kan zien hoe belangrijk Ramos is geweest (op individuele basis) voor die CL overwinningen en überhaupt het binnenhalen van prijzen dan ben je bij de verkeerde sport denk ik..
 
puntnaarachter
 
3
21 januari 2020 om 11:10
Ow ik kan best wel zien dat het een belangrijke speler is hoor, maar aantal CL's zegt mij echt helemaal niks. Ik kijk gewoon naar een speler hoe hij speelt en daarmee vel ik mijn oordeel. Speler beoordelen op statistieken is gewoon niet fair, want statistieken en prijzen zeggen echt niet alles.
 
Dann972
 
0
21 januari 2020 om 20:39
En zelfs de Van Dijk op eenzame hoogte maakt nog wel eens een foutje....hij schutterde in het begin van dit seizoen ook een paar keer in de competitie.
 
OlgaStroganof
 
3
21 januari 2020 om 14:19
Het klopt dat De Ligt veel verder is dan Van Dijk was op zijn twintigste, maar het is heel voorbarig om te zeggen dat De Ligt ooit het niveau van Van Dijk aan zal tikken. Misschien is De Ligt wel de Derrick Rose van het voetbal (of dichter bij huis een type Van der Vaart). Ik heb echt een enorme hekel aan de mensen die de prestaties Van Dijk bagatelliseren, omdat hij tot zijn 26/27ste nog maar bij Soton speelde. De prestaties die hij nu levert bij Liverpool zijn uitzonderlijk en zelfs voor een supertalent als De Ligt niet zomaar repliceerbaar...