Gullit trekt twee conclusies na telefoontjes met Genee en Van der Gijp
Maandag, 22 juni 2020 om 16:03

Veronica Inside en Johan Derksen liggen de afgelopen dagen hevig onder vuur. De analist vergeleek rapper Akwasi afgelopen week bij wijze van een grap met Zwarte Piet en dat leidde uiteindelijk tot een boycot van de internationals van Oranje, die zich voorlopig niet meer door het programma willen laten interviewen. Ruud Gullit belde de afgelopen dagen met presentator Wilfred Genee en René van der Gijp en vertelde zondagavond in Rondo van Ziggo Sport dat ze 'zich niet gerealiseerd hebben dat het erger was dan men dacht'.

"Als ik heel eerlijk ben, heb ik me niet gestoord aan die opmerking van Derksen. Ik heb me gestoord aan het feit dat ontkend werd dat het er was. Dat hij in een land leefde waarin hij racisme niet kon zien", zo begon de bij Rondo eveneens aanwezige Henk ten Cate toen het onderwerp ter sprake kwam. Presentator Jack van Gelder benadrukte dat Derksen in Veronica Inside duidelijk had aangegeven dat hij tegen racisme is. "Het ging om het onderwerp", zo haakte Gullit in. "Het onderwerp was dat iemand gekleed als Zwarte Piet op een demonstratie van Black Lives Matters stond. Eigenlijk ging het erom dat die man daar niet had moeten zijn, maar dat werd weggenomen door een grap te maken over Akwasi. Dan heb je het niet goed gedaan, je had het over die man moeten hebben."

'Racistische' opmerking Derksen valt verkeerd: 'Schandalig dat het nog voorkomt'

"Het is echt ernstig, geloof me. Ik durf hier uit mijn hart te spreken: ik heb nooit de ballen gehad om er iets over te zeggen. Waarom niet? Omdat ik me alleen voelde. Ik speelde met heel weinig donkere spelers", ging Ten Cate verder over racisme in Nederland. Gullit vertelde dat hij zaterdag en zondag Genee en Van der Gijp aan de telefoon had gehad. "Daar is een conclusie uitgekomen: dat ze zich niet hebben gerealiseerd dat het erger was dan ze dachten. Die conclusie is er en dat hebben ze begrepen. Maar de tweede conclusie, wat ik ook gezegd heb, is dat ze teveel in zichzelf zijn gaan geloven."

"Ze hebben constant gezegd dat je mag zeggen wat je wil en er komt dan er een keer een moment dat je moet zeggen: 'Hm, misschien hadden we dat niet moeten zeggen'. Ik zeg niet dat ze racisten zijn, ze hebben een goed programma en dat moet zo blijven", benadrukte Gullit. Ten Cate voegde toe dat hij zich wel kan voorstellen dat de impact op het moment van de opmerking van Derksen niet gerealiseerd werd. "Alles gebeurt onder het mom van een grap en dan kan ik me voorstellen dat je een slip of the tongue maakt, dat je je niet realiseert wat je zegt op het moment dat je de opmerking maakt. We maken allemaal fouten."

Gullit had zijn twijfels bij de boycot van de Oranje-internationals. "Want je moet de dialoog blijven aangaan, altijd. Je moet proberen het probleem samen op te lossen en als je het boycot, gaat dat niet helpen. Het is makkelijk om te zeggen dat je naar die shows moet. Als je het wil oplossen, ga je het binnenskamers met elkaar bepraten", stelde de oud-international. Ten Cate was het niet met zijn tafelgenoot eens. "Die jongens hebben een statement gemaakt en het is geen kantinepraat. Dat is al heel lang zo. Dit zijn opiniemakers, dat weten ze verdomd goed."

Meer nieuws
   
14:04
14:04
Wil jij de topwedstrijd Juventus vs. AC Milan bezoeken? Tickets vanaf 135,- euro
0
   
14:00
14:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
2
   
13:50
13:50
'Zidane nog slechts één stap verwijderd van dienstverband bij Europese topclub'
15
   
13:08
13:08
Ajax 'hengelt' naar negentienjarige middenvelder uit Keuken Kampioen Divisie
12
   
13:00
13:00
Speel gratis mee met Unibet's Golden Goal op Real-Barcelona en win 10.000!
0
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (82)

 
soccerroos
 
748
21 juni 2020 om 22:57
Beetje offtopic, maar ten cate zei ook dat de slaven in Qatar er zelf voor hebben gekozen. Kon mijn oren niet geloven.
 
Lierse1997
 
453
21 juni 2020 om 23:01
Jezus, wat een uitspraak. Dat is gewoon minstens even erg als Derksen zijn misplaatste mop.
 
Formus
 
333
21 juni 2020 om 23:30
Ten Cate heeft heel wat jaartjes zijn zakken gevuld daar. Hij is dan echt geen haar beter. En dan dit soort quatsch uit zijn mond. Net als Neymar, Ronald de Boer etc etc. Die zijn veel erger dan Derksen, want Derksen doet het om lollig te zijn en slaat daar de plank mis. Deze mensen zijn er echt in gaan geloven, omdat ze betaald worden door die lui.
 
Lierse1997
 
196
21 juni 2020 om 23:35
Ten Cate is schijnbaar inderdaad een veel groter probleem als het op ongelijkheid van andere groepen aankomt dan Derksen. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je zo iets over je lippen krijgt als Ten Cate zijnde. Ik ben niet zo een fan van “whataboutism”, maar dit mag ook echt wel een staartje krijgen en is zelfs meer reden tot boycot dan een onsmakelijke mop. Dit zal alleen wel niet gaan gebeuren omdat Qatar een ver van ons bed show is...
 
Formus
 
124
22 juni 2020 om 00:13
Helemaal met je eens. En dan zegt Ten Cate nog dat het opiniemakers zijn bij VI. Zou hij enig idee hebben wat hij daar aan tafel doet? Toch ook 'opiniemaker spelen'?! ??
 
pinko
 
82
22 juni 2020 om 10:28
Dat wordt nu ook de teneur: de een neemt de ander de maat. Oftewel, wie kaatst moet de bal verwachten. Dat grapje van Derksen - onbegrijpelijk, de commotie hierom - wordt uitvergroot tot een luchtballon, terwijl zakkenvullers als Ten Cate - die ook nog eens toegeeft een schijterd te zijn - VI de maat gaat nemen. Ach, misschien straks maar weer ergens in Saoudi Arabië een clubje trainen. En kun je af en toe ook nog een openbare executie meepikken. Who cares?
 
genieterr
 
102
21 juni 2020 om 23:04
Wat is daar gek aan dan? Sommige mensen leven zo in armoede dat dit een uitweg lijkt. Daar kies je dan zelf voor ja. Vraag is of er een betere keuze is voor die lui...
 
AcKaka
 
163
21 juni 2020 om 23:07
Maar is dat dan minder ernstig dan als andere slavernij. Allebei schandalig en niet goed te praten.
 
Lierse1997
 
140
21 juni 2020 om 23:12
Die mensen gaan daar werken en dan wordt hun visum afgepakt zodat ze niet terugkunnen naar hun land. Ook zijn er dacht ik Noord-Koreanen die er gaan werken (al moeten ze er eigenlijk verplicht gaan werken). Zelf krijgen ze niet betaald natuurlijk, dat geld gaat naar ome Kim. Maar ja, die zullen wel vrijwillig dat doen zeker...
 
MixMaster
 
114
21 juni 2020 om 23:13
Dat wil nog niet zeggen dat ze er voor gekozen hebben om een slaaf te zijn. Of dat die Arabieren het recht hebben om ze als een slaaf te behandelen.
 
JK-Ajax
 
97
21 juni 2020 om 23:23
Man wat een ontzettende domme vraag om te stellen zeg. Er zitten daar ontzettend veel mensen tegen hun wil en zin in gevangen als slaaf. Het lijkt wel met de week erger te worden hier. Je snapt toch zelf ook wel dat zoiets, ondanks dat een aantal er zelf voor kiezen, een groot probleem is met zulke aantallen?
 
Formus
 
117
21 juni 2020 om 23:26
genieterr, ik ben ff helemaal klaar met de racisme discussie, omdat de rede en het begrip ontbreekt. Maar hier valt mijn mond van open. Daar kies je niet voor, want er is geen keuze. Ze hebben geen keuze. Dat je dat zegt! Ongelooflijk.
 
pinko
 
30
22 juni 2020 om 10:32
Dat was ook mijn eerste gedachte. Die lui kunnen geen kant op. Dus, Ten Cate en Oranje: ga daar maar eens wat over zeggen. In plaats van ambassadeur in Nederland voor Qatar, dhr. R. de Boer, met rust laten over zijn ongegeneerde, betaalde onwaarheden over dat land. Lees je in, zou ik zeggen. Bij het dagelijkse nieuws. Je ontkomt er niet aan....
 
Troy010
 
25
22 juni 2020 om 10:34
Hoezo kiezen ze er niet zelf voor? Ze kiezen er voor om daar te gaan werken. Of worden ze verkocht en met vliegtuigen opgehaald? Nee. Daarbuiten zijn ze vrij om het land te verlaten als ze er niet willen blijven.
 
Jackieboy10
 
37
22 juni 2020 om 11:02
Dus niet Troy010, omdat hun paspoorten worden ingenomen. Ze kunnen het land dus niet uit.
 
Lierse1997
 
26
22 juni 2020 om 11:33
@troy, jij gelooft dat die Noord-Koreanen echt vrijwillig een aantal jaar in Qatar gaan werken en dan ongeveer 95% van hun loon afstaan aan de overheid?
 
nrvier
 
8
22 juni 2020 om 14:47
Dat gaat lastig als ze je paspoort in nemen.
 
stravven
 
4
22 juni 2020 om 18:41
Troy, mensen uit India, Nepal en Pakistan gaan naar Qatar om te werken. Alleen moeten ze op een gegeven moment hun paspoort afgeven, en vaak krijgen ze dat niet terug, waardoor ze effectief het land niet meer uitkunnen.
 
WouterSL
 
161
22 juni 2020 om 01:52
Ten Cate heeft in Qatar gewerkt waar de slavenhandel een algemeen goed is. Gullit heeft jarenlang zijn geld gekregen van een van de grootste fascisten van Italië. Van Dijk krijgt maandelijks zijn centjes van rascistische Amerikanen. Depay gaat voetballen in Qatar. En Derksen vergelijkt iemand met zwarte piet.
 
Joga_Bonito10
 
82
22 juni 2020 om 02:12
Dus wat wil je zeggen? Dat donkere mensen hun bek moeten houden omdat hun loon wordt uitgekeerd door “blanken”? Vooral met die Depay gaat voetballen in Qatar sla je de plank echt mis. Een vooroordeel hebben over iemand in optima forma. Daarnaast staan al jouw voorbeelden in schril contrast met die laatste van Derksen. En WouterSL is weer zo een type die de boel loopt te bagatelliseren.
 
Kyle66
 
168
22 juni 2020 om 02:21
Depay gaat toch voetballen tijdens de WK in Qatar? Dus die opmerking klopt. Verder heeft Wouter ook gelijk dat Ten Cate geen problemen had om te werken in een land waar er nog steeds slavernij is. Dat noem ik hypocriet zijn. Edit: als de internationals zo standvastig willen zijn, moeten ze ook weigeren om te spelen in een land waar er nog steeds slavernij is.
 
Troy010
 
33
22 juni 2020 om 10:32
@woutersl, snap je het niet of wil je het niet snappen? De hele zwarte pietendiscussie was dat zwarte pieten geen karikatuur zijn van de donkere medemens. Derksen vraagt zich vervolgens hardop af of de zwarte piet geen donker persoon was. Dan is het toch duidelijk dat zwarte piet inderdaad een karikatuur is en daarmee rascistisch? En als vervolg, Amerikanen rascistisch noemen, is rascistisch. De eigenaren van Liverpool zijn nooit in het nieuws geweest met rare uitspraken dus zijn het voor zover Van Dijk weet geen rascisten. Dat de werkgever vsn Gullit een van de grootste fascisten van Italië is, kan hij niets aan doen. Had hij moeten zeggen: omdat jij zo denkt ga ik hier niet werken. In Qatar zijn buitenlandse werknemers vrij om het land te verlaten, dus in hoe verre zijn dat slaven? En het hele Nederlands elftal gaat daar voetballen, waarom benoem je alleen Depay?
 
RamonDiaz
 
20
22 juni 2020 om 10:46
@Troy010 Jouw betoog over zwarte piet laat ik in het midden, ieder zijn mening natuurlijk. Wat betreft het werk van de mensen die slavenarbeid verrichten in Qatar die zijn helaas niet vrij om te gaan en staan waar ze willen daarom is de vraag die ik vaak hoor meer dan terecht waarom het vanuit de KNVB en Oranje zo oorverdovend stil is. Met stil bedoel ik nog niet eens een boycot maar gewoon een uitspraak daarover.
 
Primetime
 
3
22 juni 2020 om 18:56
@woutersl, ''van Dijk krijgt maandelijks zijn centjes van rascistische Amerikanen''? Volgens mij weet jij er compleet niks van af. Er zijn weinig eigenaren in het voetbal dan John Henry die zich meer uitspreken tegen racisme en hij doet dit al jaren.
 
binny
 
33
22 juni 2020 om 06:26
Serieus, neem hem in een keer niet meer serieus. Je zakken er vullen is een ding, maar dit kan niet door de beugel.
 
Nalyd
 
8
22 juni 2020 om 14:22
Tja. Ze hadden inderdaad ook kunnen kiezen om te sterven, maar om dat een keuze te noemen.
 
BlindeVogel
 
121
21 juni 2020 om 22:57
Vond dit wel een sterk gedeelte van de uitzending, samen met Ten-Kate. Echter vond ik het erg bedenkelijk hoe Gullit onbeschaamd de indruk wilde wekken dat FC Twente een racist heeft aangesteld als trainer, en het dus onmogelijk acht dat Jans het (zoveelste) slachtoffer kan zijn geweest van de compleet doorgeslagen pc-cultuur daar in de VS. Jammer, want nogmaals, ik vond de ervaringen over het onderwerp eerder in de uitzending van Gullit, en met name die van Ten-Kate, echt wel krachtig en genuanceerd overkomen.
 
MrKrillin
 
39
22 juni 2020 om 00:00
@blindevogel ik schrok ook van RG maar zou hij echt niet weten dat zingen enige reden was? Kan zijn dat hij dacht er meer speelde (mogelijk las hij interview van donkere speler die klaagde over RJ en ook klacht heeft ingediend). Geen idee verder. RJ is een zeer keurige persoon en hoe hij behandeld was, was schandalig
 
Boris19
 
33
22 juni 2020 om 09:16
@mrkrillinron Jans is ook een olifant in een porseleinkast. Ik vond alle voorbeelden die tijdens dat hele Ron Jans gebeuren naar voren zijn gekomen op zijn zachts gezegd onhandig. Kwam op mij heel erg over als de Hollandse boer die lekker zichzelf blijft in het buitenland en zich niet verdiept in omgangsvormen/normen van het betreffende land.
 
FeyenoordDelft
 
16
22 juni 2020 om 16:10
Soort immigranten die zich niet aan de Nederlands cultuur aanpassen zeg maar?
 
stravven
 
1
22 juni 2020 om 18:43
Een soort uitwisselingstudent die hier studeert en dan als hij klaar is weer terug gaat naar zijn thuisland.
 
Q_asd1975
 
31
22 juni 2020 om 00:15
@BlindeVogel. Volgens mij doelt Ruud Gullit op het feit dat er meer zou spelen dan alleen het n-woord meezingen. WCPO website 18 feb 2020: "CINCINNATI — FC Cincinnati President Jeff Berding says Ron Jans was guilty of more anti-cultural behavior than using a racial slur while singing a rap song that led to a league investigation and the coach's ouster. "This was not a single incident," Berding said at a Tuesday afternoon news conference where he said that the club had fired Jans Monday afternoon. Berding said a weekend investigation and interviews with Jans and players determined Jans' behavior included "broader-themed experiences that were inappropriate and offensive."
 
robert41
 
27
22 juni 2020 om 09:00
Gullit is een held. Jammer dat ie het voetbal technisch niet helemaal doorhad want zou een fantastische trainer geweest zijn. Enige echte aanvoerder van Oranje. Hoop dat ie zich meer met het racisime debat gaat bemoeien. Hij kan partijen samenbrengen.
 
CoJW
 
16
22 juni 2020 om 09:10
Trouwens het N woord mag alleen en wordt nog gebruikt door zwarten. Waarom gebruiken de zwarten het N woord nog? Stoppen door iedereen en ook de zwarten met het N woord zal toch veel beter zijn. Al de rapteksten zitten vol met scheldwoorden is dat wel respect naar elkaar.
 
Lierse1997
 
39
22 juni 2020 om 09:13
Nu ik kan hun gedachtegang nog wel volgen, ze hebben er een soort van geuzennaam van gemaakt. Het is alleen wel een utopie om te denken dat niemand anders het zal gebruiken als 20% van de gemiddelde zin tegenwoordig uit het woord bestaat.
 
AcKaka
 
111
21 juni 2020 om 22:58
Ik vond de discussie bij rondo al beter. Er werd iig ook geprobeerd om naar verbinding te zoeken ipv alleen naar uitersten te kijken. De discussie wordt aan beide kanten gewoon verkeerd gevoerd. Valt me trouwens wel op dat voetbalzone meer een politiek platform wordt. Snap dan niet waarom bij sommige onderwerpen geen reacties mogen worden geven en bij zulke wel. Het punt van ten cate rond slavernij in qatar vond ik dan weer heel vaag. Alsof het dan opeens prima is. Het is eerder moderne/meer vernufte slavernij.
 
Zytto34
 
68
21 juni 2020 om 23:45
Ten Cate heeft natuurlijk zelf gewerkt in Qatar, dus dan is het opeens te bagatelliseren. Beetje zoals blanken racisme bagatelliseren volgens de mensen met een tintje. Hypocriet natuurlijk van Ten Cate. On: Eindelijk werden er eens goede punten gemaakt over racisme. Het is al een stuk minder frustrerend als je gullit het rustig hoort uitleggen dan een Akwasi die in elk praatprogamma loopt te tetteren en alleen maar in de verdediging schiet idem met depay op social media. Schreeuwen en bij een tegenwoord nog harder schreeuwen werkt bij veel Nederlanders alleen maar averechts, dus de nuance van een grootheid als gullit is zeer verfrissend.
 
Regulator
 
48
22 juni 2020 om 00:14
Wat ik tot dusver allemaal van Gullit heb gelezen kan ik ontzettend waarderen en respecteren. Man heeft er goed over nagedacht en of je het eens bent hem bent of niet, je kunt tenminste het debat respectvol voeren. Hij heeft me echt positief verrast.
 
Japie_Krekel
 
40
22 juni 2020 om 00:21
@regulator mee eens! Derksen heeft Gullit toch aardig vaak neergesabeld. dan is het knap dat hij niet spreekt uit rancune maar gewoon heel objectief naar deze situatie kan kijken en imo hele zinnige uitspraken doet
 
Ajax/barca2014
 
23
22 juni 2020 om 08:58
Precies. Ik heb het al eerder aangekaart. Van veteranen als Gullit en Rijkaard kan ik de racismeproblematiek beter verwerken, dan snotapen (mag dit woord zelfs nog gebruikt worden in deze context?) als Akwasi en Depay.
 
Bossie
 
15
22 juni 2020 om 06:06
Het is altijd belangrijk om het dialoog te blijven voeren en van beide kanten te horen hoe en wat. Wat je vaak in de media te zien krijgt zijn van beide kanten het uiterste, die hard roepen en hun oren dicht houden . Zo iets van holle vaten klinken het hardst....Maar tussen die twee uiterste zitten een hele hoop.memsen die wel.willen luisteren en het dialoog willen aangaan
 
pinko
 
13
22 juni 2020 om 10:40
Misschien is het veel beter om het verschil tussen arm en rijk te nemen als thema. Want de racisme discussie is al ontaardt in een nieuw soort pandemie. Daarnaast denk ik dat het eerste onderwerp een veel urgenter karakter heeft als dat uitvergrote probleem, dat helemaal niet zo speelt in Nederland, als sommigen ons willen doen geloven.
 
Bossie
 
6
22 juni 2020 om 11:46
Dan kunnen we het net zo goed hebben of wel en geen voedsel. Iedereen weet dat er in sommige delen mensen sterven van de honger, maar we (ik ook) kijken liever de andere kant op en maar hopen dat iemand anders het oplost....Maar nu gaat het over rascime, laten we het bij dit onderwerp houden , anders wordt het weer een soep
 
MT87
 
148
21 juni 2020 om 23:01
Echt, waren er maar meer mensen als Ruud Gullit die aan het woord gelaten worden. Dit is serieus het eerste genuanceerde betoog, met hoor en wederhoor zelfa(!) sinds 4 dagen. Hulde. Ook als ik hem hoor praten over zijn tijd in Italië ivm racisme krijg ik altijd immens veel respect voor deze man. Ik hunkerde dan ook naar zijn visie op het geheel. Dat hij nu de stem van de rede is verbaast mij dan ook niets. Mooi mens.
 
Maykel24
 
24
21 juni 2020 om 23:44
Maduro bij op1 vond ik ook behoorlijk verhelderend
 
laurens92
 
40
21 juni 2020 om 23:05
Gullit raakt een gevoelige snaar: de dialoog aan blijven gaan is extreem belangrijk. In sommige gevallen wordt de dialoog pas gestart door extreme teksten. Er staat hier boven een reactie met teksten van Gullit over zijn tijd in Italie, kan iemand wat meer vertellen over Gullit zijn verhaal?
 
MT87
 
74
21 juni 2020 om 23:17
Gullit is er eens bij Rondo naar gevraagd en toen vertelde hij dat hij racistische provocaties vanaf de tribune nooit persoonlijk opvatte, maar geloofde dat men dit vooral deed om hem uit zijn spel te halen, omdat ze hem een goede speler vonden. Hij zei toen dat het niet per se racisme was wat hij meemaakte, waarover men kan twisten, maar ik heb in ieder geval immens respect voor hem dat hij er zo naar kan kijken en er boven staat. Hij zei ook dat het meer over de mensen zegt die bv oerwoudgeluiden maken dan over hem, en daar ben ik het zeker mee eens.
 
Jackieboy10
 
10
22 juni 2020 om 11:07
Tenzij je verzand in extreme teksten laurens92. En dat lijkt nu te gebeuren. De ene groep probeert de andere groep te overstemmen door harder te schreeuwen en andersom net zo. Resultaat: twee groepen schreeuwers die niks voor elkaar krijgen en alleen maar voor meer frustratie zorgen. Daar begint het nu toch wel heel erg op te lijken vind ik, waardoor zo'n verhaal als van Gullit nu heel verfrissend is.
 
laurens92
 
6
22 juni 2020 om 11:15
Daarin heb je gelijk! Je moet inderdaad voorkomen dat men weigert de dialoog aan te gaan en vanaf hun toren blijft schreeuwen zonder constructief verder te komen (wilde eigenlijk refereren naar een aantal Nederlandse politici, maar lijkt me niet verstandig...). Vanuit dit artikel lijkt het ook alsof Gullit inderdaad de juiste houding heeft.
 
Jackieboy10
 
4
22 juni 2020 om 12:57
Zeker waar Laurens92. Haha, ik snap wat je bedoelt . Ik hoop dat er uiteindelijk ook een dialoog zal komen. Maar op dit moment vind ik het nog een erg sombere situatie. Vernielingen e.d. snap ik dan ook erg slecht, aangezien die je punt alleen maar aantasten. En daarom hoop ik dat zulke dingen uiteindelijk ophouden. Daarin vind ik vaak argumenten van: ''mensen luisteren pas nadat er extreme dingen worden gedaan'' of wat jij net zei: ''in sommige gevallen wordt de dialoog pas gestart door extreme teksten'', dat vind ik gevaarlijke dingen en in mijn optiek verbetert zoiets de situatie nooit. Vandaar mijn reactie ook .
 
FCB_Catalunya
 
44
21 juni 2020 om 23:16
Deze reactie van Gullit kan ik me in vinden en ik denk dat dit een krachtige is, komend van een donkere ex-international en speler uit de absolute wereldtop. De boycot van de Oranje-spelers is makkelijk. Het is zo simpel om gewoon je kop in het zand te steken, de dialoog niet aan te gaan en te boycotten. ‘It’s not a joke’, ‘het is geen kantinepraat’. Ja, sterke teksten, Gini en van Dijk, klinkt lekker, maar het betekent niets. Wil je iets veranderen? Ga dan constructief te werk en ga in gesprek. Daaraan toegevoegd, ik ben benieuwd naar wat Gullit zelf heeft ervaren, waarover hij zegt dat hij er niet voor uit durfde te komen. Verder is de ingreep van ten Cate overigens volslagen belachelijk, die man praatte maar wat weg en wat hij over Qatar zei was ronduit wansmakelijk. Met zulke opmerkingen zet je jezelf buitenspel voor welke serieuze discussie op het gebied van racisme en discriminatie dan ook.
 
Peperbus038
 
33
21 juni 2020 om 23:43
Heb het programma niet gezien, maar een verfrissend antwoord van gullit. Maar wat een engnek die ten cate! Dus durft zijn mening niet te geven omdat er weinig donkere spelers waren.... dus.... Zelf zijn zakken vullen in twijfelachtige landen.... en een bizarre opmerking over qatar om zijn eigen straatje schoot te vegen. Bah!
 
Q_asd1975
 
29
22 juni 2020 om 00:01
@Peperbus038. Je hebt het programma zelf niet gezien maar kan wel mensen beoordelen? Iemand is gelijk een engnek omdat hij iets zegt of doet wat jou niet aanstaat? Lekker tolerant En voor mij is het heel begrijpelijk waarom Ten Cate in het verleden zijn mond niet durfde open te trekken maar dat heeft te maken met inlevingsvermogen en zelf dergelijke situaties meegemaakt te hebben. En hij veegt niet zijn eigen straatje schoon maar vond het te ver gaan om gedwongen slavernij gelijk te stellen met "vrijwillige" (moderne) slavernij. En ik ga niet zeggen dat ik het met hem eens ben maar ik snap wel waarom hij dat met zijn achtergrond zegt (en nee ik heb niet dezelfde achtergrond).
 
Lierse1997
 
51
22 juni 2020 om 00:11
Ik ben wel echt benieuwd waarom je Ten Cate zijn gedachtegang kan volgen? Er werken gewoon Noord-Koreaanse slaven in Qatar. Het is niet eens een discussiepunt of zij gedwongen worden. Het is gewoon een ranzige uitspraak, waarschijnlijk om zijn eigen geweten te sussen.
 
Q_asd1975
 
20
22 juni 2020 om 00:32
@Lierse1997. Van die Noord-Koreaanse slaven ben ik niet op de hoogte. Daarnaast vind ik wel dat jij een bepaalde toon zet door te stellen dat "het is niet eens een discussiepunt is of zij gedwongen worden." Ik benadruk dat ik zijn gedachtengang kan volgen zonder dat ik het eens met hem ben want ik heb geen behoefte om uitgemaakt te worden voor "engnek", "idioot" of iets anders alleen omdat ik iets probeer te verduidelijken. Nogmaals ik zeg niet dat ik zijn gedachtengang deel maar ik snap waar het vandaan komt. De voorouders van Ten Cate zijn gedwongen slaven in de zin van dat die `met lasso`s gevangen zijn, in een boot gezet werden om te roeien` en in een ander land onbetaald werk moesten verrichten terwijl de "arbeiders" (ik zet het even tussen haakjes want klaarblijkelijk zijn er ook echt slaven) in Qatar in zijn ogen vrijwillig een vliegtuig in zijn gegaan om betaald te werken aan de stadions. Nogmaals dat was volgens mij wat Ten Cate wilde overbrengen. Of hij weet van de Noord-Koreanen in Qatar is mij niet duidelijk maar klaarblijkelijk wisten de andere tafelgasten dat ook niet alsmede de redactie van Rondo.
 
Lierse1997
 
21
22 juni 2020 om 00:45
Ik maak je zeker niet uit voor engnek hoor. Maar het is eigenlijk echt gewoon een feit dat er Noord-Koreanen naar Qatar gestuurd worden door de Noord-Koreaanse overheid om daar te gaan werken zonder daar zelf voor te kiezen. Ze worden misschien niet met de lasso naar daar geleid in boten, maar het zal niet veel schelen aangezien ze geen enkele keuze hebben. Op zich kan ik er inkomen dat hij daarvan niet op de hoogte is. Maar als je niet genoeg weet over de situatie moet je je mond er over houden en al helemaal als je erover gaat praten op de televisie. Dit is dus enorm kwalijk van Ten Cate en ik kan eigenlijk geen enkel respect hebben voor wat hij zegt. Want door dit soort dingen blijft alles gewoon hetzelfde, omdat mensen die er zogenaamd iets van kennen onzin beginnen verkopen. Ik ga trouwens niet lopen beweren dat ik alle in en outs ken van Qatar, maar je moet maar eens wat opzoeken over die Noord-Koreaanse arbeiders, dat is schrijnend om te lezen.
 
Q_asd1975
 
14
22 juni 2020 om 00:53
@Lierse1997. Ik had al het een en ander over Noord-Koreaanse moderne slaven opgezocht die niet alleen naar Qatar maar ook China, Mongolië worden gestuurd om buitenlandse valuta voor Leider Kim binnen te halen. Ik snap wat je zegt over dat Ten Cate beter zijn mond kon houden over Qatar maar het onderwerp bracht hij zelf niet en ik had meer het idee dat hij moeite had om de oude slavernij gelijk te stellen met de moderne slavernij. Met zijn achtergrond voelt hij waarschijnlijk het leed van zijn voorouders als "echte slaven" tegenover in zijn ogen mensen die bewust en vrijwillig in een ander land (onder erbarmelijke omstandigheden) geld proberen te verdienen. Mogelijk vindt hij door de arbeiders in Qatar ook slaven te noemen dat het leed van zijn voorouders gebagatelliseerd wordt. Overigens doelde ik niet op jou persoonlijk inzake "engnek" of "idioot" alleen zijn er helaas mensen actief op deze site die geen probleem hebben om dat te doen.
 
Lierse1997
 
16
22 juni 2020 om 07:26
Dat zou ik niet snappen van Ten Cate. “Kijk eens hoe erg het voor ons was vroeger, daar kan huidig leed niet aan tippen”. Zo komt dat echt op mij over.
 
Q_asd1975
 
5
22 juni 2020 om 09:23
@lierse1997. Ik snao wat jij zegt en dat zou voor 100% kloppen als niet in mijn ogen het juist omgekeerd is: Qatar en toestanden worden in de ogen van Ten Cate gebruikt om juist het leed van vroegere slaven te minimaliseren. "jouw voorouders hadden het erg maar jouw werkgevers behandelen mensen net zo...". Nogmaals ben ik tegen Noord-Koreaanse slaven en neem ik aan dat Ten Cate (alsmede de overige tafelgasten en de programma redactie) daar niet van op de hoogte is.
 
Lierse1997
 
15
22 juni 2020 om 09:31
Tja dat vind ik nogal een vreemde opvatting. Ten Cate zal het zeker niet slecht bedoeld hebben, maar het komt toch heel slecht over. Sowieso snap ik mensen niet die misbruiken tegen de menselijkheid gaan onderverdelen in gradaties. Hij heeft sowieso wel wat respect verloren bij mij want het komt echt gewoon over als negationisme van de bovenste plank.
 
pinko
 
6
22 juni 2020 om 10:45
Meen je dit echt? Dan zou ik me maar even inlezen over het land Qatar, haar heersers en de gebruiken in dat land. En dan moet je niet Ronald de Boer of Henk ten Cate nemen als gids, maar neutrale en feitelijke berichtgeving. Hoef je niet eens zo ver terug in de tijd. Wel voor wat betreft haar geschiedenis...
 
Piranha
 
14
22 juni 2020 om 00:48
Gullit zou de bindende factor moeten zijn. Die jonge jongens hebben in hun oogpunt gelijk en ze moeten in feite als ieder ander strijden voor hun gelijk maar je moet ook nooit vergeten dat als je aanvalt mensen in de verdediging gaan op goede gronden en gaan zoeken naar wat die waarheid voor waarde heeft. Maar de balans moet blijven en ik heb persoonlijk Gullit altijd zeer gewaardeerd, vind zijn humor leuk en zijn positivisme verwarmend. Wat hij meer heeft dan Gini, van dijk en Memphis is ervaring en wat hij zegt over altijd blijven praten is waar. Derksen is lang geleden geboren en zijn waardes zijn gebaseerd op hoe hij is opgegroeid. Ik denk nog steeds dat hij niet de kleur vergelijking maakte maar de grap probeerde te maken dat alwasi juist als zp verkleed stond om juist meer aandacht te trekken daar voor de blm, maar dat blijft mijn interpretatie van de hele conversatie en misschien onjuist. Het is duidelijk dat zelfs al dat hij dat zo bedoelde het een heel onjuist moment was en dat juist hij als ervaren boegbeeld dit niet zou moeten doen. Maar je moet sowieso de hand uit blijven rijken want niemand heeft ooit gelijk. Veranderingen zijn constant en die kunnen alleen geaccepteerd worden als je humaan blijft. En het programma blijft gewoon leuk, ze maken grappen over iedereen, ja soms gaat het te lang door, maar in feite blijft het leuk en word iedereen op de hak genomen inclusief hunzelf. De wereld zou er saaiere uit zien zonder VI.
 
Harecles
 
10
22 juni 2020 om 02:30
Dank je Ruud, voor het aanbrengen van enige nuance in deze oververhitte discussie (van aller zijden).
 
Millonario
 
29
22 juni 2020 om 05:13
Ik kan niet voor iedereen spreken, puur alleen voor mezelf. Ikzelf heb zuiderse roots, en ik keek heel graag naar VI. Het laatste jaar minder door tijdsgebrek en moeilijk te bekijken vanuit Belgie. Maar ik heb nooit het gevoel gehad dat Derksen ooit iets racistisch heeft gezegd, laat staan dat hij een racist is. Zelfs toen hij een paar jaar terug een uitspraak deed over teveel Marokkaanse jeugdspelers bij een club. Zelfs niet toen hij kritiek gaf op Turken in Nederland die Erdogan steunden. Het is een Vrije Meningsuiting, die moet te allen tijde gerespecteerd worden. Wat Derksen nooit zal zeggen is: ik ben blank en voel me beter dan jou. Dus chill allemaal en zie toch in dat het gewoon een flauwe grap was.
 
Shorty1991
 
7
22 juni 2020 om 09:46
Ik ben het geheel met je post eens, dat mensen dingen moeten zien voor wat ze zijn en dat je ze nietr als stokpaardje voor je eigen doel in gaat zetten. Aan de andere kant kijken er veel (beïnvloedbare) jongeren naar zulke programma's. Die jongeren leer je in feite dat het grappig is om altijd kwetsend naar mensen te zijn. Of het nou Klaassen met zn blote billen gezicht is, Pietje omdat ie rood haar heeft, Soufyan omdat ie een accent heeft of wat dan ook. Op zich zouden de heren van VI hun houding wat dat betreft wel kunnen evalueren, ook zij hebben een voorbeeldfunctie waar ze de voetballers altijd zo op aanspreken.
 
hansje1969
 
7
22 juni 2020 om 06:45
Verstandige woorden van Ruud. Over de zwarte piet ben ik het nog niet helemaal met hem eens. Daar stak René ook compleet de draak mee wat je bezielt om naar die demonstratie te gaan. Wel de enige juiste weg om de dialoog op een normale manier aan te gaan. Een andere weg als je eigen wil doordrammen met een boycot gaat niks oplossen en zorgt voor meer polarisatie.
 
bvbrunschot
 
3
22 juni 2020 om 08:26
Gullit zegt dit: "het onderwerp was dat iemand gekleed als Zwarte Piet op een demonstratie van Black Lives Matters stond. Eigenlijk ging het erom dat die man daar niet had moeten zijn, maar dat werd weggenomen door een grap te maken over Akwasi. Dan heb je het niet goed gedaan, je had het over die man moeten hebben.”wat ik dan denk, het had her in VI helemaal niet over moeten gaan, want wat heeft het nu eenmaal met voetbal te maken? Dat iemand als ZP verkleed is bij een BLM demonstratie, wat is de link met voetbal? Die is er toch helemaal niet? VI moet zich gewoon bezig houden met voetbal...
 
MGMV
 
17
22 juni 2020 om 08:38
VI 'moet' natuurlijk niks. Het is inmiddels, al veel langer dan vandaag, ook een kracht geworden dat ze zich ook met zaken met buiten het voetbal om bezig houden.
 
bvbrunschot
 
3
22 juni 2020 om 09:31
Ze moeten niks inderdaad... dat ze dan die 3 ouwe lullen vervangen door een stel gijle wijven in bikinis, en in plaats van praten over voetbal, gewoon non stop beetje gaan worstelen in een of andere glibberige substantie.
 
Lierse1997
 
15
22 juni 2020 om 09:40
Zo een programma’s bestaan al hoor. Heb ik van horen zeggen natuurlijk ??.
 
MGMV
 
5
22 juni 2020 om 09:56
Ja, je kan het natuurlijk ook naar het andere uiterste trekken.. VI is gewoon al jaren 'de kantinepraat' en ik praat zelf ook inderdaad niet heel de dag over voetbal. Godzijdank niet.
 
nederland79
 
10
22 juni 2020 om 09:27
"dat hij in een land leefde waarin hij racisme niet kon zien”, zo begon de bij Rondo eveneens aanwezige Henk ten Cate"hoe kun je zoiets erg vinden, als je het ook echt niet ziet.derksen woont op het moment in Grolloo... Ik zie ook heel weinig tot reen racisme in mijn dagelijks leven. Ik ga zeker niet ontkennen dat het er is, daar twijfel ik namelijk niet aan.maar in mijn directe omgeving komt het gewoon heel weinig voor, het was vast anders geweest als ik in Rotterdam of Utrecht zou wonen.
 
Church89
 
4
22 juni 2020 om 09:27
Gullit heeft de nuance, en het is mooi om te zien dat mensen zijn reacties niet zo wegwuiven, op Ten Cate z'n onzin zal ik niet ingaan.
 
sloep01
 
12
22 juni 2020 om 09:44
Wij zijn nog een heilig land vergeleken bij die bananenrepubliek die Amerika heet waar als je geen werk hebt grote kans hebt dat je op straat leeft in een kartonnen doos en sociaal vangnet daar bestaat niet , maar de Ku Klux Klan bestaat nog gewoon daar is racisme nooit weggeweest nee een lekker landje , maar wij moeten oppassen dat we niet dezelfde kant opgaan want ook in ons land zijn er van dat soort groeperingen , want wat Derksen zei kan gewoon niet en het was echt geen slip of the tong want hij bezig altijd dit soort uitspraken en provocerend gedrag , al vind ik het ook hypocriet van de oranje spelers om het programma te boycotten want de gaan even zo goed voetballen in Qatar straks op het WK een land waar je in de gevangenis komt als je homo bent en waar nog stenigingen en stokslagen heel normaal zijn , het zou de spelers sieren als ze allemaal zouden weigeren om daar een WK te spelen dan maak je pas een stament , ik zag ten Cate gisteren die neem ik nooit meer serieus met zijn uitspraken gisteren zoals dat die mensen er zelf voor kiezen om zich als slaaf te laten gebruiken voor de bouw van de stadions die man heeft voor mij echt afgegaan wat een loser ,
 
Rijvers
 
8
22 juni 2020 om 10:29
Grotendeels met je eens.behalve waar je zegt dat Derksen provocerend zou zijn met zijn uitspraak.derksen is al eeuwig op tv bezig mensen aan te pakken en te beledigen ongeacht huidskleur.maar ondertussen blijft toch iedereen naar hem kijken behalve ik trouwens, en is er nog nooit een sponsor afgehaakt.vind het meer provocerend dat je oproept iemand te mishandelen ongeacht huidskleur van de provocerende persoon.en het dan later goed wil praten om te zeggen dat die iemand een fictief persoon is.verder prima reactie van jou.
 
stravven
 
2
22 juni 2020 om 18:46
Eerlijk, een van de dingen die de VS goed doet is kritisch zijn op de eigen manier van werken, in Nederland mist daar wel af en toe wat aan. Want hier zijn ook meer dan genoeg dingen benoemen die gewoon niet goed gaan.
 
Nalyd
 
2
22 juni 2020 om 14:26
Ten Cate is zelf een racist. Er waren blijkbaar niet genoeg donkere spelers bij hem, mensen die het oneens zijn met gekleurd en moeten publiekelijk geschaamd worden, en als het niet tegen donker gekleurden is, maar als het tegen slaven in Qatar gebeurt, is er geen probleem. Wat een onzin zeg. Een dialoog is altijd belangrijk. Als iemand racisme niet ziet, ga dan een discussie aan. Derksen is echt niet de enige. Maar om druk uit te oefenen om zo je gelijk te halen, wat bereik je daarmee? Er zullen ook vast wel wat jongens zijn in Oranje die denken van “tja, ik zie dat institutioneel racisme nou ook niet echt” en dit zijn allemaal jongens die met zwarte Pieten zijn opgegroeid en er nooit een probleem mee zagen. Maar ga dat nu nog maar tegen je ploeggenoten vertellen. Kan niet, dus moet je maar ja knikken, anders mag je straks niet meer meespelen. Wat een onzin.