Ajax en PSV spelen financieel blufpoker; Feyenoord voert het slechtst beleid
Vrijdag, 30 oktober 2020 om 23:51

De voorbije weken presenteerden de Nederlandse topclubs hun jaarcijfers over het seizoen 2019/20. Het zijn de financiële resultaten van een historisch voetbalseizoen, dat door de uitbraak van het coronavirus voor het eerst niet kon worden afgemaakt. Tijd om de balans op te maken: hoe zijn Ajax, PSV, Feyenoord en AZ door het eerste deel van de coronacrisis gekomen? Hoe afhankelijk zijn de topclubs uit de Eredivisie van inkomsten uit de Europese competities? En hoe verhouden ze zich tot elkaar met betrekking tot transferresultaten?

De gevolgen van de coronacrisis

Toen de Eredivisie op 12 maart stil kwam te liggen als gevolg van de uitbraak van het coronavirus, gingen in het Nederlands betaald voetbal alle alarmbellen af. KNVB-directeur Eric Gudde luidde de noodklok en schakelde de hulp van de overheid in. Gudde stelde dat de schade voor het betaald voetbal zou kunnen oplopen tot 300 miljoen euro. Daar bovenop verwachtte de directeur betaald voetbal dat clubs ook tot wel 100 miljoen aan transferopbrengsten zouden mislopen.

Boekjaren in het voetbal lopen parallel aan de seizoenen, van 1 juli tot 30 juni. In de onlangs gepresenteerde jaarcijfers van de topclubs zou dus al voor een deel de enorme schade van de coronacrisis te zien moeten zijn. Toch zijn de cijfers van de Nederlandse grootmachten niet donkerrood, maar juist overwegend zwart. Wel zagen Ajax en PSV de omzet in het seizoen 2019/20 enorm dalen: respectievelijk met 37,2 miljoen en 25,1 miljoen euro. Daartegenover staat dat de omzet van Feyenoord en AZ juist met respectievelijk 2,6 miljoen en 12,6 miljoen euro steeg.

De verklaring voor de gedaalde omzet van Ajax en PSV is echter niet te vinden in de gezondheidscrisis, maar in de premies uitgekeerd door de UEFA. Ajax werd afgelopen seizoen al in de groepsfase van de Champions League uitgeschakeld, terwijl de Amsterdammers in het succesjaar daarvoor reikten tot de halve finale. PSV speelde in het seizoen 2017/18 nog Champions League, maar moest afgelopen jaar genoegen nemen met een mislukt avontuur in de minder lucratieve Europa League. Feyenoord (groepsfase Europa League, een jaar eerder geen Europees voetbal) en AZ (overwintering in Europa League, een jaar eerder geen Europees voetbal) zagen de premies juist stijgen.

De Nederlandse top vier leverde weliswaar 54 miljoen euro in aan totale omzet, maar dat is dus vooral te verklaren door een verlies in Europese premies. Exclusief UEFA-premies ging Ajax er zelfs met twee miljoen euro op vooruit. Het zeer beperkte verlies van de Eredivisie-topclubs is opvallend, omdat bijna de helft van het Nederlandse seizoen werd geschrapt. De clubs hebben dat vooral te danken aan de trouwe sponsoren en supporters, die hun geld ondanks het gebrek aan wedstrijden veelal niet terugeisten. Ook FOX Sports hielp een handje: de Eredivisie-zender keerde de tv-gelden gewoon uit. In de Europese top zijn de effecten van corona meer zichtbaar. Zo zagen Juventus en Barcelona hun omzet enorm teruglopen, clubs die hun nationale competitie nota bene wél afmaakten.


Het financiële blufpoker van de topclubs

Begroten op Champions League-deelname
Uit de jaarcijfers is op te maken hoeveel risico het gevoerde beleid van de clubs in kwestie met zich meebrengt. Daarvoor wordt gekeken naar het operationeel resultaat, waarin de transferresultaten niet zijn meegenomen. Jarenlang hielden vooral Ajax en PSV vol om te begroten op Europa League-voetbal: mocht de uiterst lucratieve Champions League in een bepaald seizoen niet worden bereikt, dan nog bleef er onderaan de streep een operationeel plusje over. Inmiddels zijn Ajax en PSV en daar volledig vanaf gestapt: het huidige beleid is samen te vatten als een risicovol financieel pokerspel: meer uitgeven dan er binnenkomt, in de hoop dat met goede prestaties op het veld en daaruit voortvloeiende Champions League-gelden en transfers te compenseren.

Speculeren op transfers
Nederlandse topclubs speculeren veelal op positieve transferresultaten. De Eredivisie staat bekend als opleidingsinstituut en het overgrote deel van de Nederlandse clubs slaagt erin om winst te maken op transfers. Boekhoudkundig werkt dat zo: een speler die voor tien miljoen euro wordt gekocht en voor vijf jaar tekent, komt aanvankelijk voor tien miljoen euro op de balans. Elk jaar schrijft de club twee miljoen euro (tien miljoen gedeeld door vijf seizoenen) af op de speler. Mocht de speler na één seizoen verkocht worden voor twintig miljoen euro, dan is het transferresultaat twaalf miljoen euro: de speler stond immers nog voor acht miljoen euro op de balans. Voetbalclubs noteren de transferresultaten in hun jaarcijfers als 'resultaat vergoedingssommen'.


Ajax
Het operationeel verlies van Ajax was afgelopen seizoen 3,1 miljoen euro. Daarin is het prijzengeld uit de Champions League, ter waarde van 36,35 miljoen euro, opgenomen. Mochten de Amsterdammers zich in de toekomst onverhoopt niet weten te plaatsen voor het miljardenbal, dan lopen de verliezen dus al snel op richting de dertig miljoen euro. Alleen enorme transferwinsten kunnen het nettoresultaat dan nog doen omkeren.

Dat laatste lukt Ajax de laatste jaren overigens uitstekend: met dank aan de enorme inkomsten uit de transfers van Matthijs de Ligt, Kasper Dolberg en Sven Botman, die in het boekjaar 2019/20 vielen, boekten de hoofdstedelingen een resultaat vergoedingssommen van 31,9 miljoen euro. Daarmee keerde Ajax het negatieve operationele resultaat om tot een nettowinst van 20,7 miljoen euro.

De Amsterdammers worden beloond voor de grote risico's die de afgelopen seizoenen zijn genomen. De club is daardoor vanaf nu aan zijn stand verplicht om te presteren: als de Champions League-inkomsten en/of transfergelden een paar jaar op rij wegblijven, zet Ajax onherroepelijk een financiële vrije val in. Wel heeft de club een enorme buffer opgebouwd met een eigen vermogen van 228,8 miljoen euro, waarmee de nodige klappen op te vangen zijn.

PSV
PSV liep de Champions League mis en moest het stellen met deelname aan de Europa League. Dat is direct terug te zien aan het operationeel resultaat van de Eindhovenaren: liefst 16,1 miljoen euro verlies. PSV heeft de koers de laatste jaren duidelijk veranderd, in een ultieme poging om het veel rijkere Ajax op het veld bij te kunnen benen. Ook PSV speelt financieel blufpoker, al is de club iets minder afhankelijk van Champions League-voetbal dan de Amsterdammers. De Noord-Brabanders noteerden overigens een nettowinst van 1,6 miljoen euro, maar waren daarvoor volledig afhankelijk van enorm goede transferresultaten.

Steven Bergwijn en Hirving Lozano werden voor meer dan dertig miljoen euro verkocht aan respectievelijk Tottenham Hotspur en Napoli, hetgeen bijdroeg aan een transferwinst van 22 miljoen euro. De Eindhovenaren willen het kapitaal koste wat kost op het veld hebben staan en investeerden afgelopen zomer in hoge salarissen voor onder meer Eran Zahavi en Mario Götze. Het operationeel resultaat zal zonder Champions League-voetbal dieprood blijven, waardoor PSV ook dit seizoen overgeleverd is aan transferinkomsten. Het is een bewuste beleidskeuze van de club, die op deze manier Feyenoord van zich af wist te schudden gedurende deze eeuw.

Steven Bergwijn en Hirving Lozano juichen voor PSV.

Feyenoord
Feyenoord voert een veel minder risicovol beleid dan zijn twee grote concurrenten. De club boekte een operationele winst van een half miljoen euro, in een seizoen dat groepsfase Europa League het hoogst haalbare bleek, een prestatie die voor Feyenoord jaarlijks te behalen moet zijn. De Rotterdammers zijn dus niet afhankelijk van Champions League-inkomsten om zwarte cijfers te schrijven. Mogelijk speelt de enorme financiële crisis bij Feyenoord rond 2007 daarin een rol: de club bungelde na het binnenhalen van dure spelers, en het ontbreken van sportieve prestaties, jarenlang op de rand van de financiële afgrond. Inmiddels is de club weer opgekrabbeld en wordt gekozen voor minder risico's.

Dat is maar goed ook, want het spelersbeleid van Feyenoord is in vergelijking met Ajax en PSV dramatisch te noemen. Technisch directeur Frank Arnesen en zijn voorganger Sjaak Troost slaagden er geen enkele keer in om een speler van Feyenoord voor een hoog bedrag te verkopen, waardoor in 2019/20 een negatief transferresultaat van 8,8 miljoen euro overbleef. Dat is bepaald geen incident: ook in 2018/19 en 2017/18 werden al verliezen geleden van respectievelijk 8 en 8,5 miljoen.

AZ
Opvallend is dat ook AZ in de begroting gokt op deelname aan Europees voetbal en/of transferinkomsten. Het afgelopen seizoen boekten de Alkmaarders een operationeel verlies van drie ton, een bedrag dat te overzien is. Wel had de club daar een uitstekend Europees jaar voor nodig, want AZ overwinterde in de Europa League en haalde daarmee de nodige miljoenen aan UEFA-premies binnen.

Het afgelopen boekjaar van AZ behoeft wel wat uitleg. Het dak van het AFAS Stadion stortte vorig jaar augustus in, waardoor de club moest uitwijken naar het stadion van ADO Den Haag, en veel inkomsten misliep. De verzekering keerde wel 7,5 miljoen euro uit, een bedrag dat opgeteld is bij de totale omzet van 2019/20. Daarmee wist de club het verlies flink te beperken. Overigens leed AZ een seizoen eerder, waarin geen Europees voetbal werd gespeeld, een operationeel verlies van acht miljoen euro.

Alireza Jahanbakhsh en Wout Weghorst bij AZ.

De Noord-Hollanders hebben de afgelopen jaren geen enkele moeite om operationele verliezen weg te poetsen, met dank aan het uitstekende spelersbeleid. De club haalde in 2018/19 bijna dertig miljoen euro op met de verkoop van Alireza Jahanbakhsh en Wout Weghorst en wist in het afgelopen boekjaar Guus Til voor zestien miljoen euro te transfereren. Met dank aan laatstgenoemde bleef in 2019/20 een transferwinst van acht miljoen euro over.

Coronaschade valt mee; Feyenoord moet aan de bak

De Nederlandse topclubs zijn het eerste deel van het jaar 2020 financieel goed doorgekomen. De enorme omzetverliezen waarvoor werd gevreesd, bleven vooral met dank aan de trouwe supporters, sponsors én door FOX Sports achterwege. Volgend seizoen is dat wellicht anders: de Eredivisie-clubs moeten het sinds eind september doen zonder publiek en hadden ook in de maand daarvoor te maken met beperkte toeschouwersaantallen. Voorlopig lijkt het einde van de lege tribunes nog niet in zicht en het is de vraag hoelang supporters blijven betalen voor tickets die ze niet krijgen.

Met het binnenhalen van Dusan Tadic en Daley Blind zette Ajax in de zomer van 2018 zijn nieuwe beleid in gang. Het kapitaal kwam op het veld te staan en de salariskosten liepen enorm op. Twee jaar later valt te concluderen dat Ajax gegokt én gewonnen heeft. De Amsterdammers verzekerden zich drie seizoenen op rij van deelname aan de Champions League en lopen momenteel met rasse schreden weg bij de Nederlandse concurrentie. Het beleid blijft risicovol: Ajax lijdt onherroepelijk grote verliezen als het grote Champions League-geld en de uitgaande toptransfers een paar jaar wegblijven.

Razvan Marin, Edson Álvarez, Dusan Tadic en Daley Blind bij Ajax.

Ook PSV is bezig met risicovol beleid. De Eindhovenaren moeten hun topspelers structureel voor grote bedragen verkopen, om uit de problemen te blijven. Voorlopig gaat dat uitstekend: PSV boekt weliswaar een lagere voetbalomzet dan Feyenoord (exclusief Europese premies), omdat laatstgenoemde meer geld ophaalt uit kaartverkoop en sponsoring. PSV is echter in staat om een veel groter deel van de omzet weer uit te geven. Door de goede sportieve prestaties verzekert de club zich gemiddeld één op de twee seizoenen van deelname aan de Champions League, terwijl dat voor Feyenoord uitzonderlijk is. Daarnaast boeken de Eindhovenaren structureel winst op transfers, terwijl de Rotterdammers juist geld toeleggen op het verhandelen van zijn spelers.

In Rotterdam kan men zich achter de oren krabben. Feyenoord beschikt met meer aanhang en meer omzet in principe over meer mogelijkheden dan PSV, maar slaagt er niet in om een minstens gelijkwaardige spelersgroep neer te zetten, getuige de mindere sportieve prestaties. Evenmin lukt het Feyenoord om spelers voor grote bedragen door te verkopen, waardoor de achterstand op de Noord-Brabantse concurrent steeds groter wordt.

Mark Diemers en Bryan Linssen op de training van Feyenoord.

AZ kan zich financieel op geen enkele manier meten met zijn drie grote concurrenten; de Alkmaarders zijn in Nederland op papier duidelijk niet opgewassen tegen de traditionele topclubs. Des te knapper is het dat de ploeg van trainer Arne Slot zich de laatste seizoenen nadrukkelijk meldt aan het front: AZ eindigde achtereenvolgens derde, vierde en tweede (in het seizoen dat afgebroken werd door corona). De Alkmaarders verkleinen dankzij het uitstekende transferbeleid de laatste jaren stapje voor stapje hun achterstand op Feyenoord.

Meer nieuws
   
06:00
06:00
Hoe gaat het nu met? 10 voormalig transfertargets van Ajax
9
   
23:44
23:44
Serieuze problemen voor Feyenoord: 'De club wordt de stad uitgejaagd'
36
   
23:05
23:05
Kraay ziet 'achterlijke, debiele' actie bij NAC: 'Hoe haal je dit in je hoofd?!'
3
   
22:47
22:47
Juventus pakt na erbarmelijke wedstrijd en 2-0 achterstand toch nog een punt
5
   
22:36
22:36
Hans Kraay junior heeft live in de uitzending nieuws over Hedwiges Maduro
10
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (78)

 
Oelie Wapper
 
48
29 oktober 2020 om 16:39
Erg trots dat AZ het met (in verhouding) zeer beperkte middelen, zo goed doet. Vooral door gebruik te maken van een (uitstekende) jeugdopleiding en het goede aankoop/verkoop beleid wat ze hanteren. En dan ook nog eens erg leuk voetbal. Jammer dat de resultaten in de ED momenteel even wat minder zijn, maar ik heb er vertrouwen in dat dat goed gaat komen. En vanavond hopelijk een overwinning!
 
Nr.11
 
8
29 oktober 2020 om 17:49
Vraagje, AZ begroot toch niet op Europees voetbal? Maar in de tekst staat van wel. Is dat maar een aanname? Weet je dat toevallig?
 
diablo73
 
7
30 oktober 2020 om 00:12
Nee AZ begroot idd niet op Europees voetbal maar moet wel ieder jaar een gat van ca. 8 miljoen aan exploitatie tekort met transfers (of indien aanwezig Europees voetbal) dichten. In de tekst staan ‘en/of transferinkomsten’ dus dat klopt wel.
 
Ikbengoed83
 
5
30 oktober 2020 om 12:38
Dus begroten ze op Europees voetbal iets minder wollig gezegd
 
Prem93
 
9
29 oktober 2020 om 17:50
Uiteindelijk kun je wel een dikke omzet hebben, maar als je kosten de pan uit rijzen heb jij er niks aan. AZ mag trots zijn!
 
SpeedyAFC
 
8
30 oktober 2020 om 02:11
Natuurlijk heb je wel wat aan een dikke omzet en kosten die de pan uit rijzen. Het betekend dat je geweldige, maar dure spelers kan betalen en daarmee zeer succesvol kan zijn. Ajax mag trots zijn!.
 
Sufridor
 
104
29 oktober 2020 om 16:39
Niet helemaal eens met dit artikel. Echt blufpoker kan je het van Ajax niet noemen. Als men zou blijven begroten op Europa League niveau gaat men ook nooit de stap maken en nog meer inkomsten genereren. Stilstand is achteruitgang heb ik altijd geleerd. Tevens is het risico niet enorm en kan Ajax een paar tikken incasseren. Mocht de CL echt jaren achtereen uitblijven, dan zal Ajax wel terug moeten naar een Europa league niveau. Blufpoker vind ik meer het geval als je na 1 jaar missen van CL (cq je doelen) je in de financiele problemen komt
 
MarkV
 
41
29 oktober 2020 om 16:41
Ajax komt er wel mee weg, maar als het klopt dat PSV ook op CL deelname begroot dan zijn ze daar in Eindhoven toch wel echt aan het bluffen. Hopelijk gaat dat geen desastreuze gevolgen hebben.
 
memphisdepay
 
11
29 oktober 2020 om 17:25
Op de lange termijn misschien wel. Maar voor de korte termijn zie ik niet zo heel veel problemen. PSV kan een operationeel verlies toch makkelijk opvangen. Er zit genoeg talent in de selectie. Als bijvoorbeeld Malen en Gakpo deze lijn door trekken heb je zo weer 2 spelers die je voor een groot bedrag kan verkopen.
 
Constant kante
 
30
29 oktober 2020 om 18:20
PSV begoot helemaal niet op deelname van de CL. Geen idee ook hoe jij daarbij komt. Het staat ook niet in dit artikel, dus waar baseer jij deze stelling.
 
100% Meijer
 
13
29 oktober 2020 om 19:20
Dat staat er indirect wel degelijk. Of ze moeten hoge inkomsten hebben uit transfers, of CL premies halen. Hetzelfde als bij Ajax dus...
 
D-Bergkamp
 
18
29 oktober 2020 om 19:23
@contant Kante, Als je zonder Champions League of uitgaande transfers een negatief operationeel resultaat van 20-30 miljoen euro krijgt begroot je wel op de champions league. De inkomsten zullen misschien niet specifiek vermeld worden, desondanks staan die 20-30 miljoen als inkomsten op de begroting. En aangezien je transfers niet in je begroting kan opnemen komt dit vandaan uit: juist de Champions League.
 
soccersupp
 
21
29 oktober 2020 om 19:48
Geen idee Constant kante? Het staat gewoon in het artikel: Jarenlang hielden vooral Ajax en PSV vol om te begroten op Europa League-voetbal: mocht de uiterst lucratieve Champions League in een bepaald seizoen niet worden bereikt, dan nog bleef er onderaan de streep een operationeel plusje over. Inmiddels zijn Ajax en PSV en daar volledig vanaf gestapt. Dus geen stelling maar gewoon iets wat in het artikel staat.
 
nuanceman
 
3
29 oktober 2020 om 16:52
Inderdaad. Begroten dat je Europees meedoet is niet zo bluf in het geval van Ajax (en ook niet van Psv). Ajax zou wel gewoon een positief operationeel resultaat moeten halen. Gokken op grote transferinkomsten zoals de laatste jaren is veel risicovoller, dat kan rustig eens een paar jaar tegenzitten.
 
D-Bergkamp
 
38
29 oktober 2020 om 16:56
@Nuanceman, aangezien VD Beek al verkocht is terwijl deze voor minder dan 5 miljoen op de balans stond heeft Ajax zelfs mogelijk mislopen champions league in 2021/2022 alweer gewaarborgd met transfer inkomsten om geen verlies te lijden.
 
Constant kante
 
12
29 oktober 2020 om 18:32
Zo werken die dingen helaas niet. Check nog even wat Ajax heeft overgehouden uiteindeljik van al die mega transfers van De Ligt, De Jong, Etc. etc. omzet van ruim 200 miljoen en een netto resultaat van krap 20 miljoen. Dus nee, je conclusie dat het deficit van 2021/2022 al afgedekt zou zijn is voorbarig en onjuist.
 
Michael2410
 
17
29 oktober 2020 om 18:45
@constante, wat jij hier zegt is onjuist aangezien de transfers niet in het operationeel resultaat en de omzet zitten. De transferinkomsten mag je dus nog bij de omzet optellen.
 
D-Bergkamp
 
25
29 oktober 2020 om 19:10
@constant Kante, helaas is mijn conclusie wel terecht. Ajax gaat er per saldo 32 miljoen euro op achteruit zodra ze de champions league niet halen. Daarentegen gaan er ook 9 miljoen aan winstpremies niet door zodra Ajax de CL niet haalt. Oftewel een negatief operationeel resultaat van 23 miljoen euro bij geen CL. Aangeizen vd Beek voor een waarde van 39 miljoen excl bonussen is verkocht met een balanswaarde van 4 en een beetje kan er 34 miljoen worden bijgeschreven. Deze worden niet mee gerekend in het operationeel resultaat (wat CL gelden wel doen).
 
nuanceman
 
1
29 oktober 2020 om 21:06
transferinkomsten zijn incidentele opbrengsten, voor je financiele gezondheid kun je beter een miljoen operationele winst hebben dan 10 miljoen resultaat op je transfers. Bij bijvoorbeeld de koop van het stadion, wat Ajax graag wil, kijken ze daar naar.
 
SpeedyAFC
 
5
30 oktober 2020 om 02:13
Als je jaar in jaar uit spelers voor veel geld verkoopt, dan is er sprake van constante inkomsten. Het opleiden en verkopen van spelers is onderdeel van het bussiness plan van Ajax, het is een zeer grote inkomsten bron.
 
elamdaoui1
 
5
30 oktober 2020 om 08:21
@speedyafc Wat een onzin! Als er geen contracten worden getekend vind een transfer helemaal niet plaats om nog maar eens te zwijgen over de variabelen die in deze bedragen zitten. De enige constante inkomsten zijn de afboeking kosten op de spelers zoals in de tekst vermeld staat. Verkopen van spelers zijn variabelen inkomens..
 
nuanceman
 
2
30 oktober 2020 om 09:43
Dat mag jij vinden @speedyafc maar de banken die zo'n financiering van een stadion doen denken daar echt anders over.
 
SpeedyAFC
 
0
30 oktober 2020 om 10:06
Welke stadion financiering? Groningen en Feyenoord hebben destijds leningen gekregen met toekomstige transfers als onderpand.
 
Ben_Ajax
 
0
30 oktober 2020 om 10:09
@ D-Berkamp Volgens mij stond vd beek voor 0 euro op de balans. Spelers worden namelijk op de balans gezet tegen verkrijgingsprijs (transfersom) en obv contractduur liniair afgeschreven. Aangezien vd beek uit eigen jeugd komt vertegenwoordigd hij geen waarde op de balans
 
D-Bergkamp
 
2
30 oktober 2020 om 10:24
@ben_ajax, ook tekengelden worden genoteerd als transfersom net zoals commissies die aan zaakwaarnemers betaald worden. Dit zijn namelijk eenmalige uitgaves die gedaan worden die wel verantwoord moeten worden op een resultaat rekening en daarom op de balans. Net zoals betaalde transfersommen ook vermeld moeten worden. En het contract van Donny vd Beek is in 2018 verlengd en in 2019 opgewaardeerd. Vandaar dat er een bedrag van een kleine 4 miljoen aan boekwaarde genoteerd stond.
 
Nijogeth
 
0
29 oktober 2020 om 17:06
Persoonlijk vraag ik me ook nog af wat Ajax de laatste jaren aan bonussen heeft uitbetaald. Die zullen echt niet mals zijn, de laatste jaren. Daarbij is het operationeel resultaat van afgelopen jaar voor alle clubs een beetje vertekend. De kosten lopen door, maar de kaartverkoop was weg, net als de inkomsten op wedstrijddagen, terwijl dat bijvoorbeeld voor Ajax toch al gauw een miljoen per wedstrijd op zal leveren.
 
Constant kante
 
4
29 oktober 2020 om 18:30
Sufridor. Interessant dat jij reageert op en stuk waarin gesteld wordt, na een analyse van de cijfers binnen het juiste perspectief, dat Ajax blufpoker speelt om dan te stellen dat dit niet zo is. En dat jij gewoon exact het tegendeel stelt van hetgeen hier, op basis van de cijfers, wordt uiteengezet. Ook je stelling dat Ajax 'na het missen van 1 jaar CL voetbal' niet meer in de problemen komt, mist wat dat betreft iedere aanleiding en grondslag. Die stelling wordt in het stuk helemaal niet geponeerd. De stelling die in het stuk is ingenomen is: "ajax lijdt onherroepelijk grote verliezen als het grote Champions League-geld en de uitgaande toptransfers een paar jaar wegblijven." Nou, dat is een hele duidelijke en alles omvattende conclusie, lijkt mij. Ajax zet hoog in en heeft daarvoor nodig om te begroten op het feit dat elk seizoen de groepsfase van de CL wordt gehaald én er dikke winsten zijn op transfers. Dát is dus evident risicovol. simpelweg omdat toegang tot de CL groepsfase op geen enkele manier verzekerd is, evenmin het boeken van winsten op transfers. Die inkomsten zijn gewoon incidenteel en dus niet structureel. En groeien, zoals Ajax wil, kan echt alleen als je zorgt dat je inkomsten structureel omhoog gaan. Dus, door sponsoring of andere inkomsten die ieder jaar vastliggen. Je zegt het nota bene zelf al. Ajax moet hij uitblijven CL voetbal fors terug in de begroting. Dat zegt toch exact wat het stuk hierboven beweert? Dat Ajax op een fragiel evenwicht balanceert! En ij een fragiel evenwicht is, zoals je weet, maar weinig nodig om volledig uit balans te raken. En als je je dat niet kut voorstellen bij Ajax, dan stel ik voor dat je eens bij mensen als Arie van Eijden, Vdan Der Boog, Jaakke en consorten langs gaat. Die kunnen je heel eenvoudig uitleggen dat er weinig noig is om tientallen miljoenen schuld op te bouwen.
 
D-Bergkamp
 
25
29 oktober 2020 om 19:21
@constant Kante, Ajax speelt helemaal geen blufpoker en dat geeft de schrijver ook aan. Ajax begroot op de Champions league of op één grote transfer per jaar van 23 miljoen plus. Dit bedrag komt voor uit het mislopen van Champions league gelden (32 miljoen) maar ook het besparen van winstpremies (9 miljoen) Zodra één van de twee gebeurtenissen plaats vind draait Ajax winst op de resultaat rekening. Mocht er geen CL gehaald worden moet er dus 23 miljoen aan transfergeld binnen komen. Sinds 2012 is het 2x voor gekomen dat er geen 23 miljoen binnen kwam ( 6 miljoen en 18 miljoen) wat in 10 jaar tijd betekent dat je 17 miljoen en 5 miljoen goed moet maken (22 miljoen totaal). Zet daar een eigen vermogen van 228 miljoen euro tegen over, en de andere 8 jaar dat de transfer balans veel ruimer uitpakt dan 23 miljoen euro. En de andere 8 jaar dat Ajax Champions League kan halen. Dan is Ajax verre van bluf poker aan het spelen, het is nauwelijks risico te noemen. Aangezien na 1 jaar zonder transfers en CL er 23 miljoen euro verlies word geleden, dit kan Ajax 10 jaar lang volhouden! En in de tussentijd kan er heel makkelijk gesneden worden in begrotingen uiteraard.
 
soccersupp
 
14
29 oktober 2020 om 19:55
Constant kante ik vind het verbazend dat je terwijl er in het artikel wordt gezegd dat ajax en psv blufpoker spelen nu alleen ajax benoemd en hierboven datzelfde voor psv onkent. Ik ben bang dat het subjectief gekleurd is. Feit is dat het langer vol te houden is om blufpoker te spelen als je een goed gevulde portomonee hebt (lees veel eigen vermogen) als dat je al bijna platzak bent. En nu zeg ik niet dat psv platzak is, er loopt ook zeker aardig wat talent rond maar ajax heeft meer geld en nog voor 100 miljoen verkocht (Zyiech, vd Beek) wat nog helemaal niet verwerkt is, en dit seizoen CL speelt. Al met al denk ik dat psv en ajax een overwogen risico nemen om zo hoog mogelijk sportief aan te haken, maar ga niet op de splinter van ajax wijzen als je een aardig balkje over het hoofd ziet.
 
SpeedyAFC
 
4
30 oktober 2020 om 02:17
Duh, Europese inkomsten en spelers verkoop zijn de twee grootste inkomsten bronnen voor Ajax. Als die jarenlang wegblijven, dan zal de begroting structureel omlaag moeten. Net zoiets als mcdonalds jarenlang geen hamburgers en cola zal verkopen, dan zullen ze moeten bezuinigen. Maar om te zorgen dat dat niet gebeurt, heeft men een goede, strakke bedrijfsvoering. Er is veel aandacht voor de jeugd en begeleiding van jeugdspelers naar het eerste eltfal. Zo wordt gewaarbvorgd dat men talent instroom houdt waardoor men spelers kan blijven verkopen. En door het aantrekken van extra goede spelers, zorgt men ervoor dat het elftal het beste is van de eredivisie zodat de kans op Europees voetbal zeer groot is. Om dan falende bestuurders te noemen die er een zooitje van maakte in het verledne is geen goed voorbeeld. Ajax heeft tegenwoordig een uitmuntende leiding.
 
Sirius
 
0
31 oktober 2020 om 00:37
Achteruitgang is achteruitgang en zeker in de voetbalwereld. Stilstand is geen ramp zolang je naar behoren presteert. Sterker nog, met goed beleid is naar behoren veelal winstgevend. Maar goed, Ajax lijkt geen onverantwoorde risico's te nemen en ik vind de term blufpoker dan ook wel ongepast en sensatiezoekerij. Zelfs een pessimistische econoom ziet waarschijnlijk weinig risico in het beleid van Ajax op de relatief korte termijn.
 
RVP1999FR
 
28
29 oktober 2020 om 16:40
Leg mij dan even uit hoe arnesen slecht beleid voert? Je kunt het falen van van Geel en Troost toch niet op zijn conto schrijven?
 
markerazzi
 
9
29 oktober 2020 om 16:45
Inderdaad. Arnessen is net gestart. Het enige wat je hem mogelijk aan zou kunnen rekenen is dat hij toch niet heeft geprobeerd om 1 van de spelers die waarde vertegenwoordigen voor een goed bedrag te verkopen
 
Master D
 
6
29 oktober 2020 om 16:49
Het is inderdaad wat vroeg om op basis van 6 maanden het negatieve resultaat vergoedingssommen van dat seizoen en de seizoenen er voor aan Arnesen toe te schrijven en dat als slecht beleid kwalificeren. Als ie Kokcu of Senesi wel had verkocht had ie een positief resultaat gehad, was het dan wel goed beleid? Wel kun je in zijn algemeenheid zeggen dat Feyenoord met hun budget natuurlijk veel meer afstand van AZ moeten kunnen nemen en qua transfersommen iets meer richting PSV kunnen kruipen qua uitgaven en inkomsten. Maar ook dat kun je Arnesen niet aanrekenen.
 
Japie_Krekel
 
2
30 oktober 2020 om 04:53
nee, maar het aantrekken van spelers als Linssen en Diemers wel. dat zijn juist weer het type spelers die Feyenoord onder Van Geel hebben doen stagneren. wanneer gaan we daarvan leren bij Feyenoord? die Linssen kost een hoop tekengeld en salaris maar je hebt er gewoon heel weinig aan verder en die Diemers heeft geloof ik ook 1,6 miljoen gekost en zal ook wel een leuk salaris opstrijken. allemaal weer kosten voor twee spelers die je niet verder helpen. als je dit zelf niet meer kan opleiden dan gaat er iets echt niet goed imo
 
ERJ Hiensch
 
3
30 oktober 2020 om 11:09
Klopt, maar zo lang Feyenoord het transferbudget, het huidige niveau van de selectie, en de laatste jaren de reputatie als topclub mist (ieder van deze redenen apart is al voldoende) zullen ze niet in dezelfde vijver vissen als PSV of Ajax. Feyenoord heeft net als alle andere clubs een selectie nodig van 20 spelers om de competitie te voltooien. Kan je Arnesen op de korte termijn dan aanrekenen dat hij spelers haalt die op dit moment niet in dezelfde vijver zitten als A en P? Dus is hij op dit moment reeel obv van bovengenoemde of schat hij de kwaliteit van spelers als Linssen en Diemers verkeerd in? Zegt het maar!
 
Gerben1978
 
2
30 oktober 2020 om 13:21
@JapieWij zijn een paar wedstrijden onderweg en tot nu toe heeft met name Diemers al goede dingen laten zien. Linssen staat al een tijdje in de spits bij gebrek aan beter en heeft nog wat meer tijd om zich aan te passen, maar dat kan echt nog wel goed komen. Tegen Willem II viel het samen en was het hosanna. Nu draait iedereen slecht inclusief onze beste speler Berghuis en wordt ineens alles slecht bevonden. Het is echt te vroeg om conclusies te trekken. Werd het team vorig jaar toen Stam werd ontslagen ook niet afgebrand? Zie waar wij alsnog zijn geëindigd. Er is door de leiding te slecht ingespeeld op verlies van belangrijke posities (Fer en Jorgensen). Hier heeft Dick geen adequate vervanger voor gekregen (Willem II kocht Pavlidis voor 250 duizend en bijv. ene Jerdy Schouten van Bologna zou een prima tijdelijke vervanger zijn voor Fer evt. als huur). Maar goed is niet gebeurd en dat er geen goede vervangers op het veld staan reken ik niet Van Geel maar Arnesen aan door 4 miljoen uit te geven aan Bozenik die technisch echt te kort komt. Dit geld had je beter kunnen besteden.
 
FRotank
 
1
30 oktober 2020 om 16:31
Je vist al sowieso in de verkeerde vijver, vanwege eerst slecht beleid van Van Den Herik, daarna van Wotte, daarna van Bosz en daarna van Van Geel. Toen werd er ook geen kapitaal opgebouwd. En daar plukken ze nu de wrange vruchten van. Helaas!
 
Sirius
 
0
31 oktober 2020 om 00:40
Nee, maar je kunt ook niet alles op het conto van Van Geel en troost schrijven. Het lijkt me sowieso slim om eens niet met het vingertje te wijzen naar personen, maar naar de problemen. Bijna elk antwoord op de problemen is Troost of Van Geel tegenwoordig, alsof dat zo relevant is bij het oplossen ervan...
 
PsvFan700
 
39
29 oktober 2020 om 16:44
Artikel staat echt vol van de aannames en zelf verbonden conclusies op basis van cijfers. Heb niet de indruk dat er nuance of context achter cijfers is gezocht. Maar goed, dat pretendeerd het stuk ook verder niet. Laten we wel wezen, de term financieel blufpoker is uiterst subjectief. Als je kijkt naar het kapitaal dat PSV nu op het veld heeft staan dan is dergelijk beleid gewoon verantwoord in mijn ogen. Dat valt zeker te bediscussiëren, maar blofpoker is net alsof PSV over een aantal jaren failliet kan zijn.
 
4Ever4Ajax
 
1
29 oktober 2020 om 17:05
Blufpoker suggereert wel sneller dan binnen een aantal jaren in mijn ogen. Ik vind de term ook veel te sterk en niet passend. Dat dit jaar voor elke club een lastig jaar wordt, staat bijna vast. Maar het heeft ook te maken hoe de balansen van de clubs eruit zien. En daar gaat dit stuk (bijna) helemaal aan voorbij. De crisis kan er wel toe dwingen dat de clubs spelers moeten verkopen om gezond te blijven. Dat is natuurlijk geen goede zaak als dat nodig is. Maar als dat nu eenmalig is om deze crisis door te komen, is dat ook nog geen enorme ramp. Dat wil je als club alleen niet elk jaar.
 
Chasink
 
35
29 oktober 2020 om 17:32
Ik vind het echt onwijs matige journalistiek om deze conclusies zo kort door de bocht te trekken. Als je kijkt naar de inkomsten en uitgaven, moet je vooral kijken naar de timing hiervan. Bij Ajax zul je zien dat, doordat zij een gigantische buffer hebben, alvast kunnen vooruitlopen en vervangers kunnen aantrekken voordat een speler verkocht is. Bij PSV is die buffer niet aanwezig, maar zij doen ook pas uitgaven als er een speler verkocht is, of wanneer ze zeker zijn van El/cl deelname. Daardoor weet men in zowel het geval van Ajax als PSV gewoon ieder jaar zwarte cijfers te schrijven onder aan de streep. Het is dus helemaal geen `blufpoker` inderdaad, het is gewoon een sterk financieel beleid, waarbij je zorgt dat er zoveel mogelijk kapitaal op het veld staat.
 
Andres13
 
28
29 oktober 2020 om 16:53
PSV begroot niet op CL-voetbal terwijl in dit stuk het missen van CL wordt genoemd als reden van operationeel verlies. Hier klopt iets niet. Verder wil PSV vermogen creeëren door voor waarde op het veld te zorgen en deze splers te verkopen. Dat is het verdienmodel en niet perse CL-voetbal.
 
D-Bergkamp
 
10
29 oktober 2020 om 19:12
@andres13, dus begroot PSV wel op CL voetbal, mocht dat niet haalbaar zijn moet het operationeel verlies gedekt worden door een transfer. Dat is wel degelijk begroten op Champions league meneer
 
Rick1o1
 
4
29 oktober 2020 om 16:53
Tja dat blufpoker is wat alle topclubs doen. Slechts een paar zoals Bayern voeren verstandig financieel beleid. Maar de meeste halen voor honderden miljoenen aan spelers en geven absurde salarissen met geld dat ze eigenlijk niet hebben om dat zo weer hopenlijk terug te verdienen door Champions League en tv gelden en alles. Het is riskant, dat zie je nu duidelijk door Corona, maar werkt normaal gesproken wel. Het is niet helemaal vergelijkbaar maar kijk naar het bedrijfsleven met Netflix, Uber of Amazon. Heel veel met geld smijten totdat je op een gegeven moment zo groot bent dat niemand meer tegen je op kan en het publiek afhankelijk van je is of niet meer zonder je kan/wil. Het is een tactiek die werkt. Wij blijven die bedrijven rijk en machtig houden door hun diensten te blijven gebruiken net zoals we de topclubs groot en machtig houden doordat we blijven kijken.
 
NJfromVOL
 
13
29 oktober 2020 om 16:55
Het operationele resultaat van Feyenoord is positief, dus prima. Ik zie echter twee grote problemen bij mijn club: 1. Er wordt een negatief resultaat op transfers geleden en daar leggen we het zwaar af tegen de rest en geeft ons nauwelijks financiele armslag op de transfermakt. Als ik vandaag (weer) lees dat Feyenoord Kudus had willen halen dan denk ik (a.) dat de scouting eindelijk met goede namen aankomt en (b.) dat we helaas de financiele mogelijkheden niet hebben. 2. Waar gaan in godsnaam de salarissen aan op? Met een dergelijke salarispost, mag je toch een betere spelersgroep verwachten. Wat dat betreft respect voor (vooral) AZ.
 
4Ever4Ajax
 
1
29 oktober 2020 om 16:59
Ik mis nog wel een verdiepingsslag in dit geheel, namelijk hoe de balans eruit ziet (en doe dat dan ook zo in een tabelletje). Zo jammer dat dit wordt gemist, want dat laat zien hoe je er nu voor staat. Financieel blufpoker vind ik trouwens ook te sterk. Dat er een serieus risico in zit, is absoluut waar.
 
D-Bergkamp
 
2
29 oktober 2020 om 19:28
@4ever4ajax, serieus risico is ook schromelijk overdreven voor Ajax. In het slechtste geval dat Ajax geen Champions League haalt en geen uitgaande transfers doet lopen ze tegen een operationeel verlies van 23 miljoen euro aan. Aangezien Ajax 228 miljoen aan eigen vermogen heeft waarvan bijna 80 miljoen aan liquide middelen kunnen ze het verlies in het grootste doemscenario aan de eerste 4 jaar zo cash af tikken zonder ook maar een cent te hoeven lenen.
 
ERJ Hiensch
 
15
29 oktober 2020 om 17:22
Interessant dat er zo af en toe een financiele analyse wordt gemaakt over de clubs. Geeft een goede indicatie van de (transfer) mogelijkheden en potentie van deze. Echter is het niveau van de analyse wel schrikbarend. 1 de conclusie dat Ajax blufpoker speelt. Ajax kan de komende 4 seizoenen 14 eindigen, zonder positieve transferbalans en er financieel nog niet aan onder door gaan. 2 Om te zeggen dat feyenoord er te weinig uit haalt alleen op basis van deze tabellen is krom. Feyenoord had/heeft bijvoorbeeld nog heel veel schulden. Daarnaast heeft feyenoord nog een aantal aandeelhouders die nog uitgekocht moeten worden dan wel meedelen in de winst waardoor transferinkomsten niet automatisch ook kunnen worden uitgegeven. 3 Deze analyse verstrekt maar ongeveer 30 van de benodigde gegevens om uberhaupt conclusies te trekken over het al dan niet risico hebben van de ingezette strategieen door het ontbreken van balanswaarde van selectie, huidige marktwaarde hiervan, onderverdeling operationele baten en lasten etc etc
 
rickv
 
1
29 oktober 2020 om 17:38
Ik ben het niet helemaal eens met de term blufpoker. Je kan immers inschatten wat een jeugdspeler gaat opbrengen. Het is een rare wereld maar je kan prima een minimum bedrag aan een speler koppelen. Het is niet dat er complete idioten werken. Het is ook duidelijk dat Corono dus niet per se extreme gevolgen hoeft te hebben. Je mag van clubs verwachten dat ze dit meegenomen hebben in de begroting, als er dan dit boekjaar verlies wordt gedraaid en er "onnodige" uitgaven zijn gedaan is dat een bewust genomen risico. Hoeft niks mis mee te zijn natuurlijk maar het is dan de keuze en niet zozeer een gevolg van de crisis. Dit laat trouwens ook wel zien dat het winnen van de eredivisie hoewel zeker een prestatie, een beloning oplevert die niet inverhouding staat tot diezelfde prestatie. AZ doet het heel knap, maar structureel kan je ook met goed beleidt niet opboksen tegen de CL miljoenen. Eigenlijk is het de komende jaren hopen op het falen van Ajax en PSV om het enigzins spannend te houden in de eredivisie.
 
Constant kante
 
1
29 oktober 2020 om 18:38
Je kunt totaal niet inschatten wat een jeugdspeler gaat opbrengen. En wie beweert dat dit wel kan die heeft geen idee van de financiële regels waar voetbalclubs zich aan moeten houden. En wat voor zin heeft het ook om 'bedragen aan spelers te koppelen'? Bedoel je dat je jeugdspelers op je balans wilt activeren of zoiets, of jeugdspelers wilt gaan waarderen om je begroting op te krikken? Fatale insteek en eentje die daarnaast ook in strijd is met de regels van de Knvb.
 
De wonderspits
 
0
29 oktober 2020 om 17:39
Het niet verkopen van een speler en daarentegen het niet kopen van een net niet speler met hoge afschrijfkosten kan achteraf per saldo voordeliger uitvallen. Dus wat dat betreft is de conclusie omtrent Feyenoord in mijn optiek te voorbarig.
 
Feelingood
 
0
29 oktober 2020 om 17:39
Mooi en duidelijk artikel! Heldere toelichtingen! Chapeau! Alleen met de titel en conclusie ben ik het oneens.. ja er wordt begroot op CL, maar indien deze niet gehaald maakt men dit via de transfers alsnog goed! De inkomsten vanuit spelersverkopen, solidariteitsbijdragen etc zijn jaarlijks terugkerend en zie ik dan ook niet als een echt groot risico.. laat staan blufpoker
 
Maykel24
 
3
29 oktober 2020 om 17:56
Leuk artikel maar ze missen hier wel een belangrijke component - bonussen. Aangezien de kosten kant ook voor een deel afneemt wanneer je geen kampioen wordt/CL haalt is de rekensom hierboven wat te simpel.
 
AmazingNinja
 
6
29 oktober 2020 om 18:04
Komt er nog een rectificatie op dit artikel? Het is toch gewoon al meermaals door PSV bestuurders verteld (en vermeld in de jaarrekening) dat PSV begroot op groepsfase EL en niet op CL. Alleen als PSV groepsfase EL misloopt hebben ze een gat in de begroting. En nu hebben ze dus minder binnengekregen door corona.
 
D-Bergkamp
 
3
30 oktober 2020 om 06:19
@amazingninja, zodra PSV geen Champions League speelt en geen uitgaande transfer heeft resulteert dit in een operationeel verlies van tussen de 20 en 30 miljoen euro. Die uitgaven staan op de balans vermeld, dus de inkomsten staan ook de op balans vermeld. En aangezien je incidentele transfers niet op een balans kan en mag vermelden moet het wel Champions League voetbal zijn. Dus er is geen rectificatie nodig, PSV begroot op Champions league en wanneer dat niet behaald word moet er een transfer plaats vinden. Gezien het eigen vermogen, de waarde van de selectie, de geschiedenis van de afgelopen 10 jaar qua transfers is er praktisch gezien geen risico voor Psv. PSV heeft de afgelopen 8 jaar gemiddeld 36 miljoen euro per jaar aan transfers binnen gekregen. Daarmee zou een gebrek aan CL gedekt worden. In dezelfde 8 jaar tijd heeft PSV 3x groepsfase CL behaalt wat ook de tekorten dekt. Wat de afgelopen 8 jaar tezamen gemiddeld 50 miljoen per jaar heeft opgeleverd. Mocht PSV een jaar hebben zonder Champions League en zonder uitgaande transfers, oftewel het doem scenario, dan is er een operationeel verlies van ongevbeer 25 miljoen euro dat door het eigen vermogen van 38 miljoen euro zonder problemen opgevangen kan worden. Pas wanneer PSV 2 jaar op rij geen Champions League en geen uitgaande transfer heeft word het een penibele situatie. Gezien het verleden van de afgelopen 8 jaar zijn beide rampscenario's praktisch nihil te noemen.
 
AmazingNinja
 
0
31 oktober 2020 om 13:56
Ik kan deze info eigenlijk nergens vinden. Wat ik wel kan vinden is bijvoorbeeld een artikel uit 2017 van Gerbrands met de Telegraaf: "in gesprek met De Telegraaf beaamt Gerbrands dat PSV met een 'beperkte markt' te maken heeft. "maar de behouden koers is een bewuste keuze", doelt de bestuurder op het uitblijven van grote investeringen in de selectie, zoals bijvoorbeeld Ajax wel deed met David Neres. "psv heeft lange tijd terug begroot op het halen van de Champions League. Dat doen we niet meer." Wat hij wel zegt, in een artikel van Mei 2020, is dat door de coronacrisis ze waarschijnlijk een speler moeten verkopen om de begroting rond te krijgen om te compenseren voor gemiste inkomsten als er niet met publiek gespeeld mag worden: "tegenover de podcast Kick-Off van De Telegraaf geeft algemeen directeur Toon Gerbrands aan dat het niet uitgesloten is dat de club een speler moet verkopen. "als we de eerste helft van de competitie zonder publiek moeten spelen, is de impact daarvan 15 miljoen euro. Met het inleveren van salarissen van de spelers kom je daar bij lange na niet mee. Dat betekent dat je het anders moet gaan oplossen". En dit is een stukje uit een artikel van het ED van April 2020: "destijds was van die balans sprake bij een begroting van pakweg 60 miljoen euro per seizoen en de laatste jaren groeide de omzet van PSV door naar zo'n 70 miljoen euro (zonder incidentele Champions League-inkomsten)." Dus ik kan nergens vinden dat PSV CL begroot. Wat ze wel vermelden in de jaarrekening is dat de omzet gedaald is ten opzichte van het vorige boekjaar omdat de CL groepsfase niet gehaald werd. Maar er wordt nergens gesproken dat dit van invloed is op het niet hebben van een sluitende begroting. Het is vooral de effecten van de coronacrisis waarom de kosten hoger zijn dan de omzet. Bijv. Meer dan 7 miljoen minder omzet door minder kaartverkoop en minder inkomsten uit de standionexploitatie. Daaar heb je het verschil al tussen kosten en omzet.
 
Constant kante
 
1
31 oktober 2020 om 14:44
Nogmaals, PSV begroot uitdrukkelijk Niet op het behalen van de groepsfase van de CL. Mensen blijven dit maar herhalen maar is simpelweg niet waar. Ook die stelling dat het operationele verlies daaraan te wijten zou zijn is onjuist. Ajax doet het wél en die keuze is dankzij de tientallen miljoenen startgeld in de CL en de vele verkopen terecht gebleken. We gaan echter de komende seizoenen zien of die keuze inderdaad zo stressbestendig blijkt te zijn als sommigen hier beweren.
 
mayarood
 
1
29 oktober 2020 om 18:47
Ik mis in dit artikel de werkelijke financiele gevolgen van de corona-crisis. Ja, via de jaarcijfers, maar deze zomer wisten ze ook nog niet dat de clubs minstens tot kerstmis zonder publiek zullen spelen. Dat vertekent de situatie nogal. Ik denk wel dat het beleid van Ajax geen blufpoker is. De transfersommen van de verkochte spelers zijn en blijven nog wel hoog. Van de Beek en Dest komen pas volgend jaar op de jaarafrekening, samen met Mitea en Maggelhaen. Daarbij zijn er genoeg cashcows aanwezig. Ook verwacht ik dat de salarishuishouding ietwat rechtgetrokken is, want er zijn toch 2 grootverdieners vertrokken zonder dat daar nieuwe voor aangetrokken zijn. Verder is er nog een flinke spaarpot. PSV speelt daarentegen meer blufpoker. De selectie is minder waard dan die van Ajax. Er zijn wel enkele spelers die waarde vertegenwoordigen, maar het is de vraag of je in dit coronajaar wel de hoofdprijs kan krijgen. Toon Gerbrands heeft gezegd dat als de coronacrisis meevalt ze geen speler hoeven te verkopen, dus als het allemaal tegenvalt wel. Ze hebben ook twee spelers goedkoop aangetrokken. Zahavi en Gotze, maar die hebben niet zo veel transferwaarde gezien hun leeftijd terwijl ze wel heel veel verdienen.
 
Primetime
 
0
30 oktober 2020 om 13:03
Ik denk dat Klaassen een aardige grootverdiener is hoor
 
Momus
 
2
29 oktober 2020 om 18:50
Natuurlijk is de transfer van Botman niet meegenomen in deze cijfers. Net zo min als die van Ziyech en Donny.
 
Beastman
 
0
29 oktober 2020 om 19:07
Ik vraag mij af in hoeverre in dit verhaal is meegenomen dat de clubs bij transfers ook vaak in deeltermijnen over meerdere jaren worden betaald. Indien niet, dan heeft Ajax de komende jaren sowieso nog erg veel geld dat binnenkomt van transfers van De Jong en De Ligt etc lijkt mij, waardoor de term blufpoker nog minder van toepassing is.
 
D-Bergkamp
 
2
29 oktober 2020 om 19:31
@beastman, in 2019 had Ajax de post debiteuren op 68 miljoen euro staan en dat was het boekjaar van 2018/2019. Daar zit F de Jong wel in verwerkt met het termijn bedrag. Alle transfers van De Ligt, Dolberg, Wober, Sinkgraven, Kristensen, Ziyech, Vd Beek en Dest zijn hier nog niet in meegenomen. Geeft dat enigzins antwoord op de vraag?
 
Ben_Ajax
 
1
30 oktober 2020 om 10:19
Er zit een verschil tussen cijfers uit boekhouding en daadwerkelijke geldstromen (liquiditeit). Neem bijvoorbeeld de jong. De transfer (75 miljoen) is volledig opgenomen in de cijfers 2018/2019. Maar het kan zijn dat het geld in bijvoorbeeld 5 jaren wordt betaald 2019 tm 2024 is 15 mln per jaar.
 
lausho
 
0
30 oktober 2020 om 09:10
Ajax moet de transfersommen blijven uitsmeren zodat je jaarlijks een som geld krijgt, al zou je dan een keer geen CL halen dan heb je een een vrij constante bron van inkomsten. Verder commercieel blijven uitbreiden, stadion uitbreiden etc.
 
DavidHerres
 
1
30 oktober 2020 om 13:24
Als Feyenoord aan de oplichterij van AZ overneemt halen ze ook veel betere resultaten. Hiermee bedoel ik spelers voor veel te veel geld verkopen aan clubs (oplichten). Denk aan Jahanbaks, Vincent Jannsen en Guus Til. Die spelers zijn nooit goed genoeg voor het niveau van de club aan wie ze werden verkocht. Feyenoord had de kans om dat met Kokcu te doen naar Arsenal voor meer dan 20 miljoen euro, maar heeft dat niet gedaan. Als de TD van AZ bij Feyenoord zat had hij allang verkast en had Feyenoord betere cijfers.
 
RUTGERRR
 
6
30 oktober 2020 om 13:30
Hahahaha. Man! Jij maakt mijn dag gewoon top met deze reactie! AZ licht de clubs op door de spelers voor teveel geld te verkopen? Haha, man, dit is mooi! Dan wordt Feyenoord steeds opgelicht wanneer spelers als Diemers worden aangetrokken. Ajax is opgelicht toen het Kristensen en Labyad kocht, dus? PSV met Bruma. Het zijn geen refurbished spelers met een C-grade ofzo. Je hebt iets als vraag en aanbod, vraagprijzen en biedingen. Niet elke speler komt uit de verf bij een club. Maargoed, als het oplichterij is zou ik als club zijnde aangifte doen. Doet me denken aan die Brabander die aangifte doet van matchfixing.
 
DavidHerres
 
0
30 oktober 2020 om 13:49
Denk er nou eens serieus over na. 1 of 2x zou als miskopen kunnen worden bestempeld. AZ heeft in de afgelopen 10 jaar op welgeteld 1 speler na (weghorst) elke andere club opgelicht. Het kan niet zo zijn dat iedere keer als AZ een speler verkoopt hij niet slaagt bij een andere club zonder dat er meer aan de hand is. Echt elke speler buiten weghorst is mislukt. Jahanbaks, Til, Janssen, Maher, Gudelj, Luckassen, El Hamdaoui, Sightorsson. Er zijn er te veel om op te noemen. Iedere speler is mislukt of met verlies verkocht daarna. Dat is geen toeval meer.
 
FRotank
 
0
30 oktober 2020 om 16:50
En als Feyenoord spelers verkoopt dan kan Feyenoord er niks voor terug kopen, daarom snap ik wel dat ze steeds maar verlengen. Dat is de spagaat waar Feyenoord al jaren mee zit.
 
Timoooow
 
0
31 oktober 2020 om 07:25
Toch indrukwekkend hoe ver Ajax nu staat en hoe het met Anderlecht momenteel verloopt. De twee grootste clubs van de lage landen.. Een decennia geleden stonden ze nog op gelijke hoogte bij wijze van spreken.
 
Vazquez
 
0
31 oktober 2020 om 13:27
Nu is dat Club Brugge (staan ondertussen boven PSV, financieel gezien). Qua jeugd is Anderlecht nog steeds vergelijkbaar met Ajax.
 
Constant kante
 
0
31 oktober 2020 om 14:47
Ja klopt Vazquez. Club 'doet' 90 miljoen qua begroting dit seizoen. Dat vind ik een geweldige prestatie als je ziet waar de club nog maar kort geleden stond. Overigens begrijp ik wel dat dit eigenlijk vooral te danken is aan deelname aan de CL. En dan is de logische vraag van mij, binnen het kader van dit onderwerp, begroot Brugge op deelname aan die groepsfase of doen ze dat niet?