"Supporters terugwinnen met spectaculaire aankopen", zo kopt Voetbalzone dinsdag 3 mei 2011. Het gaat over Vitesse. Vitesse heeft dit seizoen 9692 seizoenkaarten verkocht waarvan een kleine vijf procent aangeeft dit seizoen niet te willen verlengen. Dat betekent dat er ongeveer 700 mensen vertrekken uit de Gelredome. Het is maar de vraag of de club bij nieuwe, of juist oudere, supporters het hart weet te verdienen.
Vitesse blinkt niet uit in commerciële slagvaardigheid, noch in het werven, vasthouden en tevreden houden van de supporters. Nu is dat bij bijna geen enkele club technisch gezien honderd procent mogelijk maar toch zie je duidelijke verschillen tussen clubs en de omgang met supporters. Een zeer mooi maar klein gebaar is dat van VVV-Venlo dat een 'balkunstenaartje van anderhalf jaar oud' een contract 'voor een dag' geeft. Geweldig! Daar wín je pas goodwill mee.
Supporters die genoeg hebben van wanbeleid, slechte prestaties of slechte bestuurslui, ze zijn niet nieuw. Supporters die weglopen van deze problemen, zijn ook niet niet nieuw. Het begon allemaal zeven jaar geleden toen Paul van der Kraan aangesteld werd als nieuwe algemeen directeur. Een AD met als doel; bezuinigen. Keihard bezuinigen, radicaal bezuinigen en dat alles zonder de gevolgen te overzien.
Vitesse in Arnhem te zien qua merchandising? Was er amper. Vitesse investeert in goede trainers? Geen geld voor. Vitesse investeert in de jeugdopleiding? Ook geen geld meer voor, dus saneren we deze ook maar weg. De jeugdopleiding is gesaneerd tot een absoluut minimum en vervolgens kwam diezelfde Van der Kraan op het geweldige idee om de 'VAVA' te starten. De Vitesse-AGOVV voetbalacademie, VAVA.
Veel supporters zagen dit niet zitten maar de plannen werden doorgezet, er werd echter nooit duidelijk wat de plannen precies inhielden. Wanneer een speler goed genoeg was kon hij voor beide clubs kiezen, een mogelijke verliessituatie voor de Arnhemmers die op een hoger niveau actief zijn. Tevens is er geen samenwerkingsverband opgesteld, wat op zijn zachtst gezegd best dom is.
Was dit samenwerkingsverband er gekomen, dan had Vitesse een goede zet in de toekomst gedaan. Immers haalde de toenmalig technisch directeur/talentenscout/journalist Ted van Leeuwen bij AGOVV spelers als Dries Mertens, Klaas-Jan Huntelaar en Nacer Chadli. In een samenwerkingsverband hadden deze spelers sneller voor Vitesse kunnen kiezen en had men deze spelers voor een lage vergoeding kunnen kopen.
In de praktijk was het echter anders, geen samenwerkingsverband maar alleen een samenwerking op gebied van de jeugd. Wanneer AGOVV een speler van Vitesse wilde, moest zij deze kopen en vice versa. Voor het normale tarief, hetzelfde tarief als clubs als Ajax en Heerenveen destijds moesten betalen. Gemiste kans.
Vitesse verloor daar een klein deel van de supporters mee. Het grootste gedeelte verloor men de afgelopen twee seizoenen. Dit seizoen niet eens meegeteld. Vitesse wist met het aanstellen van Marc van Hintum tijdelijk wat mensen voor zich te winnen. Tot al gauw Van Hintum aantoonde verkeerde spelers te halen. Het idee was goed. "We gaan voor Nederlandse spelers met een goede kop erop" en over de toenmalige selectie zei hij dat "de rotte appels eruit moeten". Die hebben we vaker gehoord.
De aankoop van Frank van der Struijk was de meest bizarre naast die van Julian Jenner. Het vertrek van een hele rits aan middenvelders waaronder een Abubakari Yakubu zorgde voor een vervanger in de naam van Serginho Greene. Ga vuur met vuur bestrijden, zou ik zeggen. De aanstelling van Hans Westerhof was het meest bevreemde moment van allemaal. Hans wilde graag met pensioen en wilde gaan fietsen met zijn vrouw in de omgeving van de Veluwe.
Van Hintum zag dit als een goede vis aan de haak; de Veluwe op het trainingscomplex, hij geeft hem een fiets en een contract en plots is Hans Westerhof de nieuwe man. Hij had zich niet verdiept in de Nederlandse competitie, de spelers van Vitesse en wist zelf alleen wat van de oude glorietijden van de club af. De laatste jaren waren hem in Zuid-Amerika totaal voorbij gegaan.
Hans wist niks te presteren met redelijk materiaal en degradatie leek het eindstation van de op twee na oudste club van Nederland. De fans begonnen te morren, werden boos en gingen meermaals verhaal halen. Van Hintum schoffeerde de fans door dingen te zeggen als: "De grootste schreeuwers krijgen altijd de meeste aandacht" en "Volgens mij verloor Real Madrid vorige week ook met 4-0 bij een Spaanse amateurclub" of "Ik ga er maar van uit dat een klein gedeelte van de supporters zo'n spandoek ophangt". En de nu al klassieke uitspraak "We hebben nu een hoogvlieger aangetrokken".
De hoogvlieger was de inmiddels al lang overleden Hertog, de vogel die Vitesse naar grotere hoogten moest leiden. Zijn dood was identiek voor de situatie bij de club en de mensen die Vitesse leiden. Vooral met deze uitspraken wist Van Hintum de fans hard weg te jagen. Hij leek totaal niet te begrijpen wat hij aan het doen was of wat hij zojuist gezegd had. Leek totaal van de wereld af te zijn geslagen, murw gebeukt door zijn eigen falen!
Paul van der Kraan moet al jaren weg, volgens de supporters. Eigenhandig heeft hij de club dood gesaneerd en de afgrond in geholpen. Bewust of onbewust heeft hij mensen voor zijn karretje gespannen die het veld vrij snel geruimd hebben. Mensen die net als hij compleet faalden. Ik noem een Ronnie Groenewold die met een inventieve moderne oplossing kwam om de supporters weer aan de club te binden: Het HertogDom! Een internet-portaal waar men een mening kan geven op stellingen en hier ook nog eens voor moesten betalen. Goede manier om die 70.000 euro terug te verdienen die de site gekost hadden. Dát kostte supporters, ze kwamen er niet mee terug.
Vervolgens is Van Hintum weg en krijgen we Maasbert 'Dagobert Duck' Schouten aan het roer. Hij kocht de club voor vier miljoen euro om haar een half jaar later te laten trouwen met Merab Jordania. Winst: 4 miljoen! Jordania betaalde immers 8 miljoen. Daar ging nog een deel van naar de Vrienden van Vitesse. Paul bleef zitten op zijn plek als algemeen directeur. Hoewel zijn rol nu misschien bijzaak is, is hij nog wel het gezicht van de club en daarmee verandert er dus voor ons, fans, geen ruk.
Vitesse heeft de afgelopen jaren ongeveer 5000 à 6000 supporters verloren door het wanbeleid en tegenvallende prestaties. Men denkt dit terug te kunnen winnen door grote aankopen te doen en te jagen op successupporters. In plaats van investeren in je vaste fans die elk jaar een plek in de Dome kopen, richt men zich op anderen. Vitesse toont daarmee aan nog steeds niks te hebben geleerd van het verleden. Richt je op de fans die weggelopen zijn, zij hebben een goede reden en kunnen de club hiermee helpen. Zolang mensen als Van der Kraan op hun positie blijven zitten, zal Vitesse ogen sluiten voor de mening van de supporters en zal men telkens op nieuwe wijze een oude boodschap verkondigen en hier juist de oudere fans tegen zich in het harnas jagen.
Een oude supporter is beter dan een successupporter, het succes duurt nog wel even. Het weglopen van huidige fans gaat sneller dan men denkt. Elke zet van Van der Kraan kost geld en supporters.