We tellen echt niet meer mee
Waar de directeuren in Nederland een zucht van wanhoop slaakten konden de collega's uit België hun geluk niet op. Onze zuiderburen hebben maar liefst 55 miljoen euro verdiend door de rechten van de wedstrijden uit de Jupiler Pro League te verkopen aan de commerciële televisie. En dat terwijl de Belgische competitie in sportief opzicht nog redelijk achterligt op de Nederlandse Eredivisie. Wat gaat er fout?
In 2008 werd de betaalzender Eredivisie Live opgericht door de clubs uit de Eredivisie. Het doel was door de tv-rechten zelf te beheren meer geld in het laatje te brengen. Echter kunnen we nu, drie jaar later, concluderen dat deze opzet hopeloos mislukt is en dat de inkomsten fors teruglopen. En het glas is nog niet leeg. Er wordt voor de komende jaren een verdere stagnatie van de inkomsten verwacht. De reden? De gemiddelde Nederlander weigert te betalen om voetbal te bekijken. Het motto Football is for you and me, not for fucking industry is in dezen een bekende.
Nog een reden is het dalende perspectief van de Eredivisie. Waar nog geen tien jaar geleden sterren als Zlatan Ibrahimovic, Gomes, Salomon Kalou, Dirk Kuyt en Robin van Persie over de Nederlandse velden dwaalden zijn het nu mensen als Björn Vleminckx die topscorer worden. Ziet u het verschil? In 2003 werd de fantastische Mateja Keman van PSV nog topschutter met 36 doelpunten. Gaan we nog verder terug zien we namen als: Ronaldo, Romario, Marco van Basten, Ove Kindvall, Johan Cruijff en Coen Dillen. Enkele jaren later moet een lompe Belg deze illustere spitsen opvolgen. Logisch dat mensen dan afhaken, een blonde Belg een paar inworpen richting doel zien gooien is minder plezierig dan de fenomenale acties van Ibrahimovic.
Mijn inziens is er maar één oplossing mogelijk om de attractiviteit van het voetbal in Nederland te verhogen. Voeg de competitie van België samen met die van ons. Desnoods alleen de Vlaamse clubs toevoegen aan de Eredivisie. Maak een mooie Beneliga. Stel je eens voor, Feyenoord op een zaterdagavond in een thuiswedstrijd tegen Anderlecht. Kolkende Kuip gegarandeerd. De supporters krijgen 'Europese' wedstrijden voorgeschoteld, wat een plus is voor de sfeer. En het belangrijkste, je vergroot het terrein waarop je als commerciële betaalzender actief wilt zijn.
Een groter gebied om te bereiken levert namelijk automatisch meer abonnees op. En dit geeft de clubs meer gelegenheid om te investeren in andere dingen, er komt dan immers meer geld binnen. Het is mijn inziens dan ook de enige rendabele oplossing op het gebied van marketing voor Nederland. Natuurlijk zullen de Belgen op deze site mijn idee afslachten. Zij verdienen namelijk meer dan genoeg centjes. Maar Belgische vrinden, wat is leuker? Anderlecht - Sporting Charleroi of Ajax - Anderlecht?