Tuchel laat in opvallende verklaring weten waarom Hakim Ziyech niet speelt
Vrijdag, 22 oktober 2021 om 23:34

Manager Thomas Tuchel heeft een update gegeven over de fitheid van Hakim Ziyech. Op de persconferentie daags voor het Premier League-duel met Norwich City geeft de coach van Chelsea antwoord op de vraag wat er met de creatieve middenvelder aan de hand is. "Er is iets, bewust of onbewust, dat hem beperkt in zijn beweeglijkheid op het veld", stelt Tuchel, die zich tevens uitspreekt over de ernst van de blessures van Romelu Lukaku en Timo Werner.

Ziyech maakte in de openingswedstrijd van het nieuwe seizoen een cruciale treffer in de strijd om de Europese Super Cup tegen Villarreal, dat na verlenging met 2-1 verslagen werd. In dat duel verliet de aanvallende middenvelder al na 42 speelminuten het veld met een schouderblessure, waarvan hij twee weken later weer herstelde. Toch lijkt het erop dat Ziyech zich 'nog niet honderd procent' voelt, geeft de oefenmeester te kennen tijdens het persmoment. Sinds zijn schouderblessure maakte de middenvelder speelminuten in slechts vijf wedstrijden en was hij tijdens afgelopen Premier League-duel met afwezig wegens ziekte. In de Champions League-wedstrijd tegen Malmö FF bleef Ziyech negentig minuten lang op de bank.

"Wat er met hem aan de hand is?", reageert Tuchel op de persconferentie. "Aan het begin van het seizoen liet hij duidelijk zien waarom hij een plek op het veld verdiende. Maar sinds zijn opgelopen schouderblessure voelde ik dat het hem veel moeite kostte om zich terug te knokken in het team. Hoewel hij al hersteld is en hij geen pijn heeft, voelt het voor mij alsof hij, onbewust of onderbewust, niet vrijuit kan spelen. Er is iets dat hem beperkt in zijn vrijheid om vrijuit te bewegen, te versnellen en te temporiseren. Ik denk dat hij tijd nodig heeft om zich terug te knokken in het team. Dat is hoe het is. Tijdens zijn afwezigheid hebben zijn vervangers uitstekend gepresteerd. Maar hij is een van ons en we zullen het vertrouwen in hem en het geduld met hem nooit opgeven. Hij blijft een belangrijke speler", aldus de manager.

Ook kwam Tuchel met een update over de geblesseerd uitgevallen Lukaku en Werner. Beide spitsen verlieten in het gewonnen duel met Malmö (4-0) vroegtijdig het veld en zullen ook tegen Norwich City niet van de partij zijn, laat de oefenmeester weten. "Ze zijn niet inzetbaar voor de wedstrijd van morgen en spelen ook niet tegen Southampton. Het heeft verder geen zin om te speculeren over hoe lang ze wel of niet uitgeschakeld zullen zijn. Ze zijn wel beiden positief gestemd en ze maken zich niet te veel zorgen. De volgende twee duels zijn ze er zeker niet bij, en daarna zien we wel", aldus Tuchel.

Meer nieuws
   
15:59
15:59
'Kenneth Taylor maakt indruk en verschijnt op de radar bij Europese topclub'
19
   
15:17
15:17
Feyenoord kan streep zetten door Oosting: trainer gaat verlengen bij Twente
52
   
15:08
15:08
Van Praag denkt niet aan vertrek bij Ajax: 'De buitenwereld begrijpt dit niet'
24
   
15:00
15:00
Waar zijn de spelers van het bekerwinnende FC Groningen in 2015 gebleven?
4
   
14:27
14:27
Mats Seuntjens voedt geruchten over binnenlandse transfer: 'Al gesprek gehad'
6
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (58)

 
Barcafan1002
 
20
22 oktober 2021 om 18:47
Wat hij dus eigenlijk zegt: ik zie het niet in hem zitten, het is niet mijn type speler voorin.
 
ajaxgeus
 
94
22 oktober 2021 om 18:54
Nee dat zegt hij dus eigenlijk niet; voor aanvallers is het mentale aspect/zelfvertrouwen zó belangrijk. Wellicht speelt Hakim zonder vertrouwen omdat hij bang is weer geblesseerd te raken? Begin het jaar toonde Tuchel wel dat vertrouwen. Helpt natuurlijk niet mee dat de rest van het team nu goed draait
 
messi_123
 
32
22 oktober 2021 om 18:51
Ziyech moet gewoon weg bij chelsea en ik denk dat Tuchel ook van hem af wilt, hij houdt meer van havertz en mason mount ziyech is bij barca welkom mocht coutinho naar newcastel gaan. Er zijn daar veel geruchten over
 
Suarez 7
 
71
22 oktober 2021 om 18:59
Ziyech is wel wat Barca nodig heeft. Er zijn weinig keuzes op rechts en ik denk dat Ziyech met zijn balletjes een diepgaande Fati goed zou kunnen bedienen. Haal Mazraoui transfervrij en je bent een heel eind op weg als Barca zijnde. Ter Stegen, Mazraoui, Pique, Araujo, Jordi Alba, Busquets, De Jong, Pedri, Ziyech, Depay, Ansu Fati.
 
hearrenfean91
 
9
22 oktober 2021 om 22:50
Lijkt mij dat chelsea toch gauw een 30 miljoen voor ziyech wil hebben. Waar wil barca dat geld vandaan toveren?
 
Anushka
 
8
22 oktober 2021 om 23:26
Ze hebben al een budget van 20 miljoen in de winter
 
CMG-
 
10
23 oktober 2021 om 09:16
Komt amper aan de bak bij Chelsea, wat heeft hij bij Barcelona te zoeken? Er is duidelijk iets mis met Ziyech zijn mentaliteit. Mag niet aan de bak bij Marokko, noch bij Chelsea.
 
Die Knappen
 
4
23 oktober 2021 om 09:48
Havertz zit ook geregeld op de bank, maar scoort dan wel weer als invaller.
 
MrKrillin
 
49
22 oktober 2021 om 18:52
"er is iets dat hem beperkt" Eens de trainer die amper kansen geeft.
 
Ajacxied
 
44
22 oktober 2021 om 19:03
Agh hij had gewoon een basisplaats aan het begin van dit seizoen tot die blessure, dus het zal wel meevallen. Tichel hield Chilwell ook een hele poos buiten het team omdat hij volgens hem mentaal moe was en niemand leek daar iets van te snappen, maar nu is hij weer de eerste keus en speelt hij de pannen van het dak. Ik ga er vanuit dat Tuchel zich baseert op wat hij op de trainingen ziet en dat hij hem wel weer een eerlijke kans gaat geven, mits hij hem klaar acht. Dit is op zich een goed moment nu de spoeling enorm dun is voorin.
 
ibaanet
 
5
23 oktober 2021 om 00:41
Inderdaad, ben bang dat dit weer het begin is van één lange weg van negatieve publiciteit. Dat begint vaak met dit soort vage rechtvaardigingen om iemand niet op te stellen. Mi is het dood normaal dat je na een blessure onderbewust/onbewust niet voluit wilt of kan spelen. Dat gaat er pas uit na een paar wedstrijden achterelkaar te hebben gespeeld. Zo kom je over de angst heen. In voetballerij is dit een bekend fenomeen
 
YoeriCFC
 
36
22 oktober 2021 om 18:54
Helaas is de transfer van Ziyech (nog) niet zo uitgepakt als ik hoopte dat hij zou uitpakken. Ziyech heeft eigenlijk nog geen drie of vier wedstrijden achter elkaar kunnen spelen zonder er daarna weer geblesseerd uit te zijn, iets waar hij bij Ajax helemaal geen last van had. Of dit een probleem is van Ziyech, wat zich opeens ontwikkeld heeft, of een probleem is van de medische staff, waar dan alleen Ziyech last van heeft, is niet te zeggen. Onder Lampard heeft hij een handvol wedstrijden gespeeld en die waren naar behoren. Precies wat we van hem mochten verwachten, maar vanaf dag 1 is Ziyech niet fit te slaan. Ik ben er van overtuigd dat hij volledig fit van grote waarde kan zijn voor dit team, dat heeft hij al wel laten zien. Zijn creativiteit is altijd lekker om erbij te hebben op het veld.
 
azchelsea
 
15
22 oktober 2021 om 19:42
Ik hoop dat Ziyech het nog redt, maar heb er niet heel erg goede hoop in. Hij heeft zoals je zegt al moeite met zijn fitheid, maar nog belangrijker: deze opstelling is verre van ideaal voor hem. We spelen niet met een 10, dus op het middenveld kan hij niet terecht. Bij de 2 posities om de spits heen staat hij veel te diep om echt in zijn kracht te komen. Hij kan nu veel minder vaak spelers wegsturen. Dat is zonde voor hem, maar het is logisch dat de opstelling niet omgegooid wordt als je ziet wat voor enorm succes dit systeem heeft gebracht. Ik ben echt fan van de speler Ziyech, maar ik denk dat het misschien voor alle partijen beter kan zijn om te vertrekken bij een mooi bod.
 
Jaapio90
 
7
23 oktober 2021 om 02:07
Ik denk dat het meer ligt aan de weerstand/hardheid/intensiteit van de Engelse competitie. Fysiek kan hij op dat vlak niet mee. Denk dat de Spaanse competitie hem beter zal liggen.
 
mayarood
 
2
23 oktober 2021 om 07:36
Dat denk ik ook. Ook bij Ajax ging het het eerste jaar niet geweldig en moest hij heel erg fysiek trainen om mee te komen. Ik had gedacht dat hij bij Chelsea ook geleidelijk het niveau weer zou halen, maar kennelijk is het toch te hoog voor hem gegrepen. Maar het is iets wat met spelers gebeurt die het niveau net niet aan kunnen bij een buitenlandse club. Voorbeelden genoeg, Strootman om maar iemand te noemen...
 
B-Block
 
2
23 oktober 2021 om 09:46
Strootman was juist 1 van de beste spelers van AS Roma totdat hij al die kruisband blessures kreeg
 
Rochester
 
12
22 oktober 2021 om 18:59
Vind het jammer voor Ziyech dat hij zo weinig speelt bij Chelsea, want ben echt een gigantisch fan van hem. Maar ik verwacht dat hij het helaas niet zal gaan maken bij Chelsea en dus kan hij het beste gewoon vertrekken. AC Milan is weleens genoemd voor hem en mochten die daadwerkelijk concrete interesse in Ziyech hebben en kunnen voldoen aan de vraagprijs (chelsea heeft zo'n 40 miljoen betaald, verwacht dat ze nu zo'n 30 tot 35 miljoen willen hebben), dan hoop ik wel echt dat Ziyech ervoor open staat en hij dus naar AC Milan gaat. Zijn weer stap voor stap aan het opklimmen en aan het toegroeien naar de club en de plekken waar ze thuishoren en zijn nu al langere tijd prima bezig. Draaien weliswaar een heel stuk minder in de CL, maar hadden vooral pech tegen Liverpool maar AC Milan kan ook wel een type als Ziyech gebruiken.
 
SocioFan1
 
12
22 oktober 2021 om 18:59
Als hij hem nou altijd liet spelen voor die blessure oke, maar dit is zo'n onzin smoes. Lijkt net Ole wel omtrent vdbeek. Deze teams spelen gewoon niet het voetbal dat bij hen past. Nou prima maar dat onzin smoesjes gaat nergens over. Ziyech moet net als vdbeek lekker verder kijken. Dortmund of wellicht Barca. Dat lijkt me voor Ziyech een mooie transfer indien mogelijk.
 
YoeriCFC
 
22
22 oktober 2021 om 19:05
Ziyech is in de wedstrijd tegen Juventus geblesseerd uitgevallen, daarvoor heeft hij in 9 van de 10 wedstrijden gespeeld.. Hij krijgt echt alle kansen, maar het komt er niet uit. Als je niet weet waar je over praat kun je beter niets zeggen.
 
SocioFan1
 
26
22 oktober 2021 om 19:08
`altijd liet spelen`. ...agh ja, begrijpend lezen is idd lastig, snap het wel. Je clubbie verdedigen snap ik ook wel. Agh ja. Ziyech speelde wel dan weer niet en vaak gewoon als invaller. Dan is roepen 9 van de 10 wedstrijden echt onzin of nja benoem dan ook de exacte minuten die hij speelde. Het is duidelijk dat Tuchel Ziyech niet in zijn spelsysteem ziet passen. Prima, maar dan moet hij gewoon verder kijken.
 
 
4
22 oktober 2021 om 22:03
Ziyech is een speler die vertrouwen nodig heeft en geen speler die met invalbeurten het verschil maakt en zich zo in de ploeg knokt, mijns inziens.
 
CMG-
 
3
23 oktober 2021 om 09:18
Ziyech moet gewoon een stap terug doen, het zou geen schande zijn moest hij inderdaad naar een prachtig club als AC Milan, Dortmund of zelfs Lyon gaan. Hij moet ergens naar toe gaan waar ze opkijken naar hem en waar hij garantie heeft op speeltijd.
 
Die Knappen
 
1
23 oktober 2021 om 09:55
Ik vind Leicester City wel een mooie club voor Ziyech
 
FiveO
 
8
22 oktober 2021 om 19:01
Geen idee in hoeverre dit een probleem is maar het feit blijft wel dat Ziyech in vorm komt om vervolgens geblesseerd uit te vallen wat Ziyech helemaal niet helpt om een vaste plaats te krijgen bij Chelsea. Erg jammer want hij laat af en toe leuke dingen zien bij Chelsea. Ik ben er overigens nog steeds van overtuigt dat het wat kan worden met Ziyech maar het lijkt soms of hij dat vertrouwen een beetje mist.
 
Cas1
 
2
22 oktober 2021 om 19:01
Ik denk dat het nu tussen de oren zit bij Zyech. De blessure heeft (te) veel impact om heb (gehad) Als hij dit achter zich kan laten zal hij weer vrijuit kunnen ballen
 
Bouhout
 
1
22 oktober 2021 om 19:46
Ik hoop hem bij AC Milan te zien. Ik denk dat de Serie A hem nog best goed kan liggen.
 
BocaJuniorsFC
 
9
22 oktober 2021 om 19:56
Ziyech je bent altijd welkom bij Juventus je bent en blijft een geweldige speler nieuwe plek zal je goed doen en een nieuwe omgeving met een trainer die je alles laat spelen.
 
SCIREA1897
 
8
22 oktober 2021 om 20:04
Nou aub niet zeg. Dan zijn er wel andere spelers die ik liever bij juve zie. Hij is de eerste de kop laat hangen, laat hem eerst eens onbetwiste basisspeler worden bij een andere topclub. Wat iemand hierboven zegt, misschien is dit Barca in opbouw wel iets voor hem?
 
 
21
22 oktober 2021 om 22:05
Wat een onzin zeg. Bij Ajax was hij altijd de eerste die volop in de strijd ging als dat nodig was.
 
BocaJuniorsFC
 
6
22 oktober 2021 om 23:49
Wat een onzin zijn kop laat hangen hij is de laatste die zijn kop laat hangen dan heb je het over een andere speler , Ziyech is juist iemand die nooit opgeeft en ondanks wat er maar gebeurt niet opgeeft en hard blijft werken aub geen onzin de volgende keer..
 
Tonmeister
 
1
23 oktober 2021 om 02:09
Niet mee eens, Hakim heeft ook bij Ajax laten zien hoe hij voorop in de strijd kan gaan!
 
Ziyechgoat22
 
2
22 oktober 2021 om 20:25
Tuchel heeft gelijk, dat zag je aan alles in zn laatste wedstrijd, het was alsof iemand anders in zijn lichaam speelde. Geen enkele keer maakte hij een snelle beweging naar voren om iets te creeeren. Terwijl wij allemaal de Ziyech kennen die vrijwel de hele wedstrijd alleen maar naar voren wil. Ik hoop dat Ziyech snel de knop omdraait en weer vrijuit kan spelen, want Chelsea zal hem echt wel nodig hebben dit seizoen, vooral nu met alle blessures.
 
DNSDKR
 
0
23 oktober 2021 om 10:57
Zou het ook zo kunnen zijn dat het spelsysteem van Chelsea Ziyech helemaal niet ligt? Ziyech kan prima een lopende speler bedienen met een ‘onmogelijke’ pas, maar Chelsea speelt voorin best statisch.
 
Chanfan
 
5
22 oktober 2021 om 20:40
Zelfs de bondscoach van Marokko ziet het niet in hem. Ik denk eerder dat het een mentaal probleem is. Voetballen kan hij wel maar of dit genoeg is voor de top...?
 
marieke90
 
4
22 oktober 2021 om 21:15
Ziyech speelt zonder zelfvertrouwen dat is het probleem..
 
chelseabarca
 
3
22 oktober 2021 om 21:22
Het is jammer dat de blessure hem nog steeds beperkt van het bewegen . Hierdoor kan hij niet 100 procent in de duels en is het jammer dat dat daardoor misschien zich goed kan presteren . Hoop dat ziyech zich 100 procent fit voelt en zonder na te denken over zijn blessure vrij kan bewegen . Ik denk als ziyech zichzelf is en weer 100 procent fit is van waarde kan zijn voor Chelsea en Tuchel .
 
PSVparasiempre
 
2
22 oktober 2021 om 22:28
Geen zelfvertrouwen en een matige fysiek. Aan Tuchel zijn woorden is dat in zijn hoofd gaan zitten. Chelsea is hoger dan hij aan kan en dat weet hij.
 
GJ7300
 
3
22 oktober 2021 om 22:52
Vindt Tuchel dat hij geremd is en niet (goed) genoeg beweegt of vindt Ziyech ook dat hij niet helemaal top is? En de medische staf? Maakt nogal wat uit. Bijzondere situatie maar zoals vaker hoor je opinie Ziyech niet. Denk niet dat hij dit mentaal lang volhoudt eerlijk gezegd
 
chelseabarca
 
7
22 oktober 2021 om 23:04
Eerlijk gezegd denk ik wel . Ziyech heeft ook in zijn Ajax tijd laten zien dat hij mentaal heel sterk is. Ik hoop dat hij erboven komt en dat hij steeds belangrijker wordt voor Chelsea ( eerst tegen Norwich )
 
BocaJuniorsFC
 
1
22 oktober 2021 om 23:50
Denk juist dat hij het mentaal wel kan volhouden hij is mentaal ijzersterk en heeft in nog moeilijke situaties gezeten in zijn 2e Ajax jaar was de situatie lastiger dan die nu is en als je jezelf daaruit kan redden dan kan je dit ook wel aan.
 
Aqua1
 
2
23 oktober 2021 om 00:16
Tuchel houd meer van lopers dan van stylisten zover is wel duidelijk. jammer voor Ziyech, maar Tuchel ziet het niet in hem zitten die vertrouwen die hij van Lampard kreeg krijgt hij niet van Tuchel, een Werner mag wel alles slecht spelen staat er volgend wedstrijd gewoon in de basis
 
FiveO
 
1
23 oktober 2021 om 00:27
Nou als Tuchel het niet in Ziyech zag zitten had Ziyech nog geen minuut gemaakt en dat heeft hij dus wel. Ziyech kwam juist in vorm op het begin. Verder is Werner niet echt te vergelijken met Ziyech aangezien Werner een andere rol heeft.
 
Die Knappen
 
0
23 oktober 2021 om 09:59
Weer zo'n cliché, een stempeltje drukken.Wat een vooroordelen als een ex speler van jouw cluppie het niet laat zien.
 
Aqua1
 
0
23 oktober 2021 om 14:18
Ik ben niet voor Ajax, maar als je mij zou volgen had je geweten voor welke 2 clubs ik ben.... U mag een gokje wagen...
 
RizzoNduwimana
 
1
23 oktober 2021 om 00:26
Neejoh Tichel laat en spellen joh je laat en niet eens spellen hè leugenaar
 
hoogdrukzetten
 
1
23 oktober 2021 om 00:27
Zal zn ruzie met de bondscoach van Marokko in zn hoofd hem beperken? Vergis je niet hoe eer gevoelig deze jongens kunnen zijn! Hij heeft natuurlijk ooit de keuze gemaakt geen oranje wel Marokko en wordt daar nu als paria buiten de deur gezet terwijl hij met oranje veel meer perspectief had gehad.... het zal niet alles zijn in zn koppie maar dat het meedoet ga daar maar van uit!
 
STORING
 
10
23 oktober 2021 om 02:11
Onzin. Die jongen heeft bij Twente gevoetbalt terwijl de club in brand stond, werd uitgefloten bij Ajax, werd na het WK zwaar bekritiseerd in Marokko maar hield zijn rug altijd recht. Je kan veel over Ziyech zeggen maar mentaal is hij ijzersterk.
 
Stan80
 
1
23 oktober 2021 om 01:26
Ziyech startte dit seizoen echt sterk tot hij geblesseerd raakte. Heeft gewoon pech dat zijn vervangers het ook goed doen. Als Ziyexh de vorm weer aantikt van het begin krijgt hij zeker weer kansen.
 
FedalBrakenburg
 
3
23 oktober 2021 om 03:31
Ik denk eerder dat de Engelse competitie niks voor hem is. Daar wordt feller gespeelt, harder. Dat kan dat tengere lichaam van hem niet aan.
 
FedalBrakenburg
 
1
23 oktober 2021 om 03:30
Tsjaa...de Engelse competitie is net iets sterker, harder dan de Nederlandse competitie. Ik denk dat hij beter tot zijn recht komt in de duitse Bundesliga.
 
Die Knappen
 
0
23 oktober 2021 om 10:02
Want de BL is niet zo hard en niet zo sterk als de NLse competitie :-)
 
BeerseboysB1
 
3
23 oktober 2021 om 08:15
“Voelde ik”, “Ik denk”. Dat zegt alles: hij heeft Ziyech hier dus niet over gesproken.