Aanklager seponeert rode kaart van Oosterwolde; Makkelie betuigt spijt
Maandag, 14 december 2020 om 14:02

De rode kaart die FC Twente-verdediger Jayden Oosterwolde zondagavond kreeg in de thuiswedstrijd tegen AZ (1-3) is geseponeerd. Oosterwolde trok in de slotfase van het duel de doorgebroken Zakaria Aboukhlal naar de grond en zag scheidsrechter Danny Makkelie in eerste instantie naar de stip wijzen. Daar kwam de arbiter na tussenkomst van de VAR op terug door de bal buiten de zestien te leggen en Oosterwolde van het veld te sturen. De aanklager betaald voetbal komt op die beslissing terug en seponeert de rode kaart.

Het was een veelbesproken moment in de laatste minuten van het duel tussen Twente en AZ. Makkelie leek overtuigd van zijn beslissing en legde de bal na een vermeende overtreding van Oosterwolde op Aboukhlal op de stip, maar werd door videoscheidsrechter Dennis Higler teruggefloten. Higler wees Makkelie erop dat de overtreding buiten het strafschopgebied plaatsvond, waarna Makkelie Oosterwolde wegens het neerhalen van een doorgebroken speler voortijdig naar de kant stuurde. Uit de toegekende vrije trap bepaalde Teun Koopmeiners de eindstand.

Meteen na afloop van de wedstrijd betuigde Makkelie spijt van zijn actie voor de camera van FOX Sports. "Ik heb net de beelden gezien en er blijkt helemaal geen contact bij de hakken te zijn. Als ik de situatie terugzie had ik daar helemaal niet voor willen fluiten", was de mening van de leidsman. Makkelie werd door zijn assistent gewezen op de overtreding. "Het advies kwam vanaf de zijkant dat hij hem op de hakken liep. Ik volgde het advies en gaf een strafschop."

Makkelie betuigde na afloop spijt en had de rode kaart liever niet willen geven. "Ik vind de rode kaart niet terecht, omdat ik het geen overtreding vind. De VAR steunt mij omdat er contact is, maar ik had liever gezien dat de VAR mij had verteld dat ze het contact bij de benen niet zagen en mij had gevraagd of ik wist dat er licht contact op de rug was. Dan hadden we wellicht op basis van de communicatie een ander besluit kunnen nemen."

Meer nieuws
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
0
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
0
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
6
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
7
   
21:47
21:47
Liverpool gebruikt Slot om af te stappen van traditionele Britse clubstructuur
27
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (33)

 
Twenteov
 
61
14 december 2020 om 14:06
Kopen we niets voor. Door die achterlijke rode kaart werd een slotoffensief de neus in geboord. Ik kn prima leven met een nederlaag en wijs niet snel naar de leidsmannen maar deze kun je ook op het conto vd scheids zetten. Rug rechten en op naar de volgende pot.
 
DeProfessor1
 
13
14 december 2020 om 14:07
Conto van de VAR, vind niet dat Makkalie hier fout zit
 
Ruiz_FCT
 
21
14 december 2020 om 14:15
Makkelie liep in de weg in eerste instantie waardoor dit moment überhaupt al plaats vond...
 
Ajaxenschede
 
4
14 december 2020 om 14:16
Precies, de VAR moet hier toch kunnen aangeven dat er toch eigenlijk heel weinig contact was en dat het geen kwaad kon om even te kijken of het inderdaad wat was, in eerste instantie dacht ik namelijk ook wel dat het een duidelijke overtreding was.
 
Jansen Joenite
 
3
14 december 2020 om 14:30
Tuurlijk zit Makkelie hier net zo fout. Er is nu alleen gekeken door de VAR of hij binnen of buiten de 16 viel, maar de beoordeling of het een overtreding was of niet heeft de VAR blijkbaar helemaal niet naar gekeken en is ten oordeel van Makkelie
 
feye88
 
1
14 december 2020 om 15:00
Jansen. Dat klopt niet. De VAR zag dat er contact was en steunde makkelie daarom. Maar ze hebben nooit gecheckt om welk contact het ging. Dat was dom.
 
FCT 4 ever
 
10
14 december 2020 om 15:16
Zelfs Higler geeft achteraf aan dat er geen contact is. Waar kijken ze dan in godsnaam naar in het busje? De kans dat Twente in blessuretijd 2-2 maakte was klein, maar ze hebben hierdoor alle kansen ontnomen die Twente eventueel had.
 
Jansen Joenite
 
1
14 december 2020 om 15:42
FCT 4 ever, ze keken dus alleen naar waar iemand stond. Overtreding of niet lijkt voor niet-competente scheidsrechters dan bijzaak, haha.
 
tisjeboymax0
 
5
14 december 2020 om 14:37
Ik snap je frustratie. Maar toch is het netjes van Makkelie dat hij zijn fout toegeeft. Ik hoop dan ook dat de feedback die die heeft over de VAR uitgebreid wordt besproken in Zeist
 
Twenteov
 
1
14 december 2020 om 15:39
tisjeboymax0 is ook zo hoor, Makkelie had ook stug kunnen beweren dat het terecht was en was mijn reactie waarschijnlijk nog gefrustreerder. Maar dan nog geldt: we kopen niets voor zijn netheid. Voorlopig ziet het ernaar uit dat we niet zullen degraderen dit seizoen, maar als we echt punten moesten sprokkelen dit jaar dan kunnen dit soort VAR-dwalingen je serieus punten kosten in de strijd tegen degradatie. Vind het kwalijk dat een VAR niet ziet dat er niet/nauwelijks contact was en ben eigenlijk vooral pissig op diegene in Zeist.
 
DeProfessor1
 
5
14 december 2020 om 14:07
Kan hij niks aan doen, de VAR had beter moeten ingrijpen.
 
Jansen Joenite
 
3
14 december 2020 om 14:31
Makkelie had geel moeten geven voor een schwalbe, al voor een VAR ernaar had gekeken.
 
feye88
 
1
14 december 2020 om 14:59
Makkelie ging af op zijn grens die er beter voor stond.
 
Jansen Joenite
 
0
14 december 2020 om 15:39
Misschien stond hij beter, maar keek hij niet beter uit z'n doppen, haha
 
Aronde Haas
 
9
14 december 2020 om 14:07
Goed dat hij zijn eigen fouten inziet, doen ze ook niet allemaal
 
DeProfessor1
 
6
14 december 2020 om 14:07
Inderdaad, heel sportief van hem.
 
AadHandgranaat
 
3
14 december 2020 om 14:43
En toch schuift ie aan alle kanten de schuld van zich af
 
feye88
 
1
14 december 2020 om 14:57
Hij neemt verantwoordelijkheid voor zijn deel van de beslissing. Verder geeft hij terecht kritiek op de var
 
Master D
 
25
14 december 2020 om 14:08
Hoppa en weer een gigantische faal van die fantastische Var. Dat is rode kaart nummer 7 van het seizoen die wordt geseponeerd omdat de VAR die zogenaamd alles eerlijker maakt de situatie compleet verkeerd beoordeeld.
 
Ajaxenschede
 
3
14 december 2020 om 14:19
Ze mogen van mij nu prima eens bij iedere rode kaart en penalty wel even naar het scherm gestuurd worden. Hoe vaak dit nu toch weer eens misgaat, ook bij Ajax werd er maar weer even een penalty door de neus geboord terwijl ik er veel gegeven heb zien worden waar spelers minder schuld aan hadden..
 
Dolleleen
 
1
14 december 2020 om 14:08
Terecht, wat een clowns weer bij de Knvb... het is zo jammer dat het week na week het zelfde liedje is.
 
FCT 4 ever
 
27
14 december 2020 om 14:10
Ik hoorde Wiedemeijer dat het een formaliteit werd omdat het buiten de 16 was en de VAR de vrije trap niet terug kon draaien. Maar we kregen rood voor iets wat geen overtreding was, daar moet de VAR toch gewoon ingrijpen. Sowieso maakten Makkelie en Higler er gisteravond een zooitje van, ook bij die eerste penalty waarbij Boadu toegaf dat het een schwalbe was. Hele wedstrijd door werd het continue geduikel van AZ beloond door de leidsmannen. Wanvertoning van de arbitrage wat ons de kans op resultaat ontnam.
 
elamdaoui1
 
0
15 december 2020 om 10:50
Boadu gaf toe dat hij wel moest gaan liggen toen hij iets voelde. "hij raakte me een beetje en ik moest wel gaan liggen" is wat Boadu al lachend zei. Eboue had voor het voeten trappen van mij part wel een rode kaart mogen krijgen. Hoe slecht ben je als je constant te laat bent.. Had de VAR ook wel tegenop mogen treden.
 
rannio
 
4
14 december 2020 om 14:14
Hij geeft dus eigenlijk op een hele nette manier eerst z'n assistent de schuld en daarna de VAR.
 
Pablonino
 
1
14 december 2020 om 14:26
Van het weekend kwam ik ook nog een filmpje tegen over de derby United-City. Hoe vriendschappelijk het nu allemaal gaat terwijl het 'vroeger' leven op dood wedstrijden waren. Hetzelfde ook met Arsenal-Man Utd. Dat Keane al vooraf in de tunnel ruzie heeft met Vieira. Die wedstrijden had je toch niet willen zien met een VAR erbij.
 
GluubsterTJ
 
1
14 december 2020 om 15:04
Haha of juist wel??. Denk dat de wedstrijd vol had gezeten met plakken kaas en rode lappen! Ik mis dat echte op het randje(en soms eroverheen) spelen. Voetbal is oorlog, je kan je niet permitteren die te verliezen.
 
Pablonino
 
1
14 december 2020 om 15:32
Haha ja dat gevoel had je toen nog echt. 3 punten pakken en een concurrent verslaan in strijd om het kampioenschap waren bijzaak. Dit ging om de eer van de club en je rivaal een dreun verkopen.
 
GluubsterTJ
 
0
14 december 2020 om 15:55
Precies, die vijandigheid tussen Keane en Vieira. Dat was een wedstrijd in een wedstrijd haha
 
Siemjo
 
1
14 december 2020 om 15:21
Schiet je veel mee op Twente zijnde. Penalty tegen en met tien man verder. Worden door arbitrale blunders genaaid
 
pinko
 
4
14 december 2020 om 15:50
Hopelijk worden de schwalbes van de AZ spelers in de toekomst beter op waarde geschat. Boadu dacht bij die van hem ook dat hij een gele kaart kreeg, maar tot zijn verrassing leverde dat een strafschop op. Achteraf moet je dit gedrag alsnog bestraffen. Duitsers horen niet bij Nederlanders in de competitie;-))
 
Jackieboy10
 
3
14 december 2020 om 16:10
Ik vind sowieso dat er veel te weinig geel voor simulatie wordt gegeven Pinko, niet alleen in de Eredivisie maar overal. Ik kijk zelf dan veel Premier League omdat ik fan van Arsenal ben (sad times helaas), maar daar zie ik zo weinig gele kaarten voor schwalbes gegeven worden dat ik het echt bijzonder vind.. Terwijl er genoeg duikelaars zijn. Bovendien moeten we ook echt terug naar de tijd dat niet zomaar elk contactje in de 16 een strafschop oplevert! Ik zie wekelijks spelers penalty's krijgen voor vergrijpen waarvan ik denk: Er komt letterlijk niets meer dan een zuchtje wind tegen je aan. En dan ook nog dat gedoe met de nieuwe regels omtrent hands in de 16.. nog erger haast.
 
PaulR_1982
 
1
14 december 2020 om 15:56
Waarom mag die VAR wel zeggen dat het buiten de 16 was, maar niet zeggen dat het helemaal geen overtreding was? Ik snap er steeds minder van. Van het instrument ben ik zeker voorstander, maar niet op de huidige wijze waarop het gebruikt wordt.
 
tinus45
 
0
14 december 2020 om 16:06
Beetje off-topic, maar ik vond de bemoeienis en inmenging van de VAR dit weekend vrij mild en dus "normaal" te noemen. Zullen er in Zeist misschien wat harde woorden zijn gevallen over het gebruik ervan?