Afschuw en ongeloof bij supporters over nieuw tijdstip in Eredivisie
Woensdag, 22 juli 2020 om 09:43

Met ingang van komend seizoen geldt zaterdagmiddag 16.30 uur als aanvangstijdstip in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie. Elke Eredivisie-club in Nederland dient minimaal één keer om deze tijd aan een competitieduel te beginnen. Een slechte zaak, zo oordeelt het Supporterscollectief Nederland nadat de KNVB het conceptprogramma voor het seizoen 2020/21 woensdag had vrijgegeven.

In een speciaal opgesteld statement worden de bezwaren naar voren gebracht door de verschillende supportersgroeperingen: "Wij hebben ervoor gepleit de animo voor dit tijdstip eerst goed te onderzoeken. Dat is niet gebeurd. De KNVB heeft wel nog expliciet aan clubs gevraagd hoe ze over deze tijd denken, waarop een ruime meerderheid akkoord gaf. De nieuwe tijd gaat ten koste van de tweede wedstrijd op het populaire tijdstip van zaterdagavond 20:00 uur", zo valt te lezen in het woensdag uitgegeven persbericht..

Eredivisie 2020/21: Robben begint tegen PSV, Ajax start in Rotterdam

De KNVB heeft het conceptprogramma in de Eredivisie voor het seizoen 2020/21 wereldkundig gemaakt. In de eerste speelronde staan enkele fraaie duels op de rol.Lees artikel

Overleg met alle betrokken partijen staat hoog op de agenda. "Supporterscollectief Nederland gaat wel nog voor de start van het seizoen samen met de KNVB, Eredivisie CV en FOX Sports in gesprek om te bepalen op basis van welke criteria het tijdstip komend seizoen geëvalueerd gaat worden." Aan de hand daarvan zullen alvast enkele conclusies worden getrokken. "Op deze manier willen we voor aanvang van het nieuwe seizoen bepalen of dit tijdstip een geslaagde toevoeging is."

Matthijs Keuning, voorzitter van het Supporterscollectief Nederland, vindt het opmerkelijk dat het nieuwe aanvangstijdstip van zaterdagmiddag 16.30 uur door veel clubs niet eerst is voorgelegd aan de fans. "Supporters nemen een seizoenkaart in de veronderstelling op zaterdagavond of zondagmiddag naar het stadion te gaan, maar missen nu mogelijk al één wedstrijd omdat ze op zaterdagmiddag werken of zelf sporten", aldus de teleurgestelde bestuurder. "Dit komt bovenop de onzekerheid over corona, die supporters waarschijnlijk ook al wedstrijden zal kosten. Clubs hebben veel van supporters gevraagd door eerst af te zien van compensatie van een afgebroken seizoen en vervolgens een onvoorwaardelijke seizoenkaart te nemen voor komend seizoen. Hiermee tonen de clubs niet bepaald hun waardering."

Meer nieuws
   
11:15
11:15
Live meepraten in de Eredivisie: NEC - AZ
0
   
11:15
11:15
Live meepraten in de Eredivisie: PEC Zwolle - Heracles Almelo
0
   
11:13
11:13
Topscorer Lionel Messi leidt Inter Miami met twee goals en assist naar zege
0
   
11:00
11:00
Pak 3x je inzet als Uitblinker Saka scoort tijdens Tottenham Hotspur-Arsenal!
0
   
10:29
10:29
Kraay jr. reageert op overstap Slot: 'Ik begrijp hier niets van, lachwekkend!'
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (113)

 
BaronVonBorsig
 
210
22 juli 2020 om 09:48
Snap dat gezeur niet geheel hoor. In Duitsland spelen ze standaard 15.30 op zaterdag. Lekker op je dooie gemak naar het stadion, gezellig wat indrinken en daarna in de stad nog uiteten en wat biertjes.
 
MessiBazoer
 
10
22 juli 2020 om 09:53
Maar hoe zit dat met het amateurvoetbal in Duitsland? Hier spelen heel veel mensen natuurlijk op de zaterdagmiddag. Ook op zondag hoor dat weet ik, maar het grootste deel toch op de zaterdag.
 
droadnagel
 
49
22 juli 2020 om 10:00
Er word ook op zondag amateurvoetbal gespeeld. Alle wedstrijden dan maar op zaterdagavond om 20:00 uur of zondagavond 19:00 uur.
 
Tipptopp
 
42
22 juli 2020 om 10:19
En hoe zit het met de redenen om het juist wel op zaterdag middag te plaatsen? Voor veel mensen is zaterdag eind vd middag fijner dan de zondag avond. Voor mij is het bv veel fijner als ik met mijn zoontje op zaterdag middag naar A’dam ga en in de avond thuis kom dan als wij zondag tegen de avond weg moeten en midden in de nacht thuis komen. Kortom, zoveel mensen zoveel wensen. Ik heb meer moeite met die constante wijzigingen. Ik wil weten waar ik aan toe ben zodat ik mij daar op kan gaan richten. Dus: Gooi alles op de schop (als dat zo nodig moet) en pas de tijden aan. Maar communiceer dat tijdig en hou je daar een paar seizoenen aan. Dan kun je ook pas zien wat de gevolgen zijn.
 
OlieGrun
 
43
22 juli 2020 om 10:39
1x per jaar waar gaat het over. Kijken ze lekker in de kantine
 
XAJAcfa
 
8
22 juli 2020 om 10:54
wat een gezeik, kan er ook een keer iemand anders naar een wedstrijd als je zelf een andere keuze maakt. Daarnaast is het nooit goed maar clubs hebben ook tv gelden nodig en moeten dus soms ook dit soort tijden kiezen om meer op tv te zijn, best logisch in mijn ogen. Het is per club 1 wedstrijd op dit tijdstip, dat lijkt me nu niet een heel groot probleem. Next
 
Roekeloos
 
2
22 juli 2020 om 12:59
Meeste jeugdteams in Duitsland spelen op zondag. Zaterdag is voor de Bundesliga
 
lucas1234
 
38
22 juli 2020 om 09:53
Ik snap het wel. Supporters verlengen in het voorjaar hun seizoenskaart in de wetenschap dat er zaterdagavond en zondagmiddag wordt gespeeld. Als jij dan altijd op zaterdagmiddag werkt en ineens hoort dat er dan ook wedstrijden zijn waardoor je wedstrijden mist waarvoor je betaald, is dat gewoon vervelend. Het zou geen probleem zijn als de Knvb dit ruim van tevoren aankondigt zodat iedereen weet wat de mogelijke speeltijden zijn wanneer ze een seizoenskaart aanschaffen.
 
XAJAcfa
 
19
22 juli 2020 om 10:55
Lucas, je hebt het over wedstrijden maar het is er maar 1 per club. Natuurlijk kan je club ook bij een uitwedstrijd een keer dat tijdstip hebben maar dan heeft het niets met je seizoenskaart voor thuiswedstrijden te maken
 
Spijkenisser
 
3
22 juli 2020 om 11:11
@xajacfa. Maakt nog geen verschil dat een wijziging in tijden jou nu benadeeld voor hetgeen dat je aankoopt. De nieuwe tijd was nog niet voorzien, normaal gesproken is dat een interruptie in het verwachte. Dus dat is zeker een reden tot klagen. Het zal maar net een topwedstrijd zijn die je mist, ben benieuwd of jij dan ook je mond dichthoud om de reden die je noemt.
 
Medellin
 
2
22 juli 2020 om 11:39
Hoeveel mensen werken op zaterdag? Ik ken serieus amper mensen en die verkopen auto`s. Verschillende werelden zeker.
 
wve
 
14
22 juli 2020 om 11:43
Ik ken er genoeg. Dus wat wil je er mee zeggen??Of zijn de winkels dan maar ineens dicht dit seizoen?
 
Primetime
 
11
22 juli 2020 om 11:56
@medellin, veel. Supermarkt, detailhandel, magazijn, klantenservice, schiphol, horeca, evenementen, zorg, sportscholen, tankstation, openbaar vervoer, medewerkers van bank, taxichauffeurs, schoonmakers, transport, garagemonteurs, elektriciens, ICT, politie and the list goes on. Zo beetje hele rijtje behalve bankmedewerkers en garagemonteurs werkt trouwens ook op de zondag. Ik vraag me dan serieus af, werk je dan als docent ofzo en bestaat je bubbel alleen uit andere docenten? Ik ben zelf afgestudeerd met een opleiding Commerciele economie en ik ken genoeg mensen die in een voornamelijk kantoorachtige baan op zaterdag moeten werken. Bv op de social media afdeling, beurzen etc
 
FlamengoBrasil
 
1
22 juli 2020 om 12:12
Denk dat er op de zaterdag gewoon paar honderduizend werken.
 
Primetime
 
2
22 juli 2020 om 12:17
@flamengo, nee veel en veel meer. 20 procent werkt op wel eens op zondag. Voor de zaterdag zijn geen recente cijfers maar ga er maar van uit dat het meer is dan de zondag
 
lucas1234
 
3
22 juli 2020 om 13:56
Uit onderzoek van het CBS (uit 2017) blijkt dat +/- 30% van de beroepsbevolking op regelmatige basis op zaterdag werkt, +/- 20% van de beroepsbevolking doet dit soms. Dus pak en beet de helft van alle werkenden werken wel eens op zaterdag. Ik heb er zelf geen last van maar kan me heel goed voorstellen dat er genoeg mensen zijn die door deze wijziging worden geraakt, je zou zoals boven al gezegd maar net een topper/derby missen door dit nieuwe tijdstip. Ik ben van mening dat als de Knvb (als ze dit willen) ze dat moeten aangeven voordat de seizoenskaarten in de verkoop gaan. Dan weet iedereen die een een seizoenskaart koopt wat hen te wachten staat.
 
Primetime
 
0
22 juli 2020 om 15:04
@lucas1234, ik ken die cijfers wel maar ik noemde het onderzoek van CBS bewust niet omdat daarin ook oa zzp in verwerkt zit die hun eigen werktijden kunnen bepalen. Wat ik me trouwens ook afvraag @medellin, wat doe je eigenlijk dan op je vrije zaterdag? Ik heb geen idee hoe oud je bent en of je een vrouw/vriendin of gezin hebt en wat je interesses zijn. Ga/ging je nooit uit eten, shoppen, naar de sportschool, uitgaan, dierentuin, pretpark, festival, museum, een patatje halen, naar het casino. Ik vind het oprecht heel apart dat je het idee hebt er amper mensen werken op zaterdag. Daar kan ik me eerlijk niks bij voorstellen. Dat je dat van de zondag denkt als je in bepaalde gebieden bent opgegroeid terwijl je streng Christelijke ouders tv etc verbieden snap ik nog wel.
 
Che
 
10
22 juli 2020 om 09:57
Ik zou het tijdstip zelf ook niet erg vinden, maar het gaat om het gebrek aan communicatie. Juist deze dingen die moet je vooraf gewoon duidelijk communiceren in plaats van dit half gebakken werk. De KNVB die trekt vaak haar eigen plan op deze manier.
 
bochherief
 
7
22 juli 2020 om 09:59
Huh? De clubs zijn geraadpleegd. Zij spreken ook namens de supporters.
 
Savano
 
2
22 juli 2020 om 11:06
@BaronVonBorsig tsja het begrip werken snap jij als baron zijnde natuurlijk niet. Sommige fans werken ook op zaterdagmiddag, dat is het bezwaar in deze. In de horeca, zorg, noem maar op is het gebruikelijk om zaterdagmiddagen te werken. Als jij als seizoen kaarthouder dan tot 17 uur werken moet, en de wedstrijd is al een half uur gaande om nog van werk naar stadion te reizen, kom je net halverwege de TWEEDE helft aan. Bekijk een topic toch wat breder dan jouw eigen beleving, zo moeilijk is dit toch niet te begrijpen.
 
HanniBal
 
10
22 juli 2020 om 11:22
@savano sommige fans werken op zondagmiddag om half 3 en om half 5. Die tijden ook maar afschaffen? Er werken altijd mensen. We kunnen niet met 17 miljoen mensen voor de buis zitten..
 
Savano
 
2
22 juli 2020 om 11:34
@Hannibal Nee maar je kan er wel rekening mee houden. Zondag zijn er geen wijzigingen doorgevoerd dus dat aanhalen is niet relevant. Het gaat erop dat supportersverenigingen hebben aangegeven dat de zaterdag vervroegen, nadelig is. Je zal maar net een topwedstrijd of lokale derby missen hierdoor, als men de tekst echt leest zie je ook dat de fans met genoeg andere onzekerheden te maken hebben. Het minste wat de clubs en bond dus kunnen doen is hen tegemoet te komen. Dat is alles wat ze vragen. 'Je mag ook nergend meer over klagen in dit land!'. Hou aub op met het ridiculiseren, 'we kunnen niet met 17 miljoen mensen voor de buis zitten ...' wie pleit daarvoor? Je gaat totaal off topic om een punt te maken.
 
BaronVonBorsig
 
2
22 juli 2020 om 12:59
Ik weet niet hoe de horeca bij jouw omgeving werkt maar bij mij stopt die niet om 17.00 uur. Het gaat ook maar om 1 potje dus snap dat gezanik niet nee.
 
DonCoXxX
 
14
22 juli 2020 om 11:16
Welkom in het brein van de hedendaagse mens. Zo egocentrisch dat hij in alles wil worden gekend; de wereld draait immers om hem. Narcissus was er niets bij!
 
wve
 
4
22 juli 2020 om 11:42
Wat hebben wij met Duitsland te maken? Zijn wij Duits??? Niet andere landen er bij halen die niks met de eredivisie te maken hebben. Het is gewoon een ruk tijd omdat er mensen werken op dat soort dagen die het niet kunnen halen. Ik snap best dat je wil spreiden over meerdere dagen maar dan moet je dat doen voor er seizoenskaarten verkocht worden.
 
Harmr
 
2
22 juli 2020 om 12:33
Wij zijn toch "van Duitschen bloed"? ontopic: ik snap wel dat het vervelend is voor een aantal beroepstakken, maar omdat ze alles willen uitzenden ontkom je er niet aan om beslissingen te nemen die mensen wellicht niet uitkomen. Daarbij kunnen stadions de komende maanden (wellicht hele seizoen?) toch geen volledig aantal seizoenkaarthouders herbergen dus je moet er rekening mee houden dat je toch een groot deel van de thuiswedstrijden mist. Als voorbeeld voor mijn cluppie (eagles): ik ga er vanuit dat ik 1 op de 3 thuiswedstrijden aanwezig mag zijn, de rest is voorbehouden aan andere seizoenkaarthouders. Het is niet anders komend seizoen..
 
wve
 
0
23 juli 2020 om 10:54
Slechste argument wat je kn geven is dat stadions nu niet gevuld kunnen worden. Sorry maar daar maak je geen tijden mee aan. Dan zeg je niet dat iedereen een keer moet spelen op dat tijdstip. Daarbij zijn supporters in het stadion belangrijker dan die tv gelden dus denk ik dat daar de prioriteit ligt en niet bij de tv.
 
Suarez 7
 
27
22 juli 2020 om 09:48
Ik begrijp dat mensen zelf sporten of moeten werken, maar voor mij komt 16.30 uur bijvoorbeeld perfect uit. Ik denk dat er een grote groep supporters is die niet per se meer voetbalt maar bijvoorbeeld naar de sportschool gaat en ook nog in het weekend vrij is, voor wie deze tijd echt perfect is. Een beetje in de namiddag, maar ook niet te laat.
 
zwollywood038
 
10
22 juli 2020 om 10:25
Je kunt het inderdaad toch niet voor iedereen goed doen. Ik werk bijv flexibel in de weekenden en als ik niet werk voetbal ik. Voor mij zou een wedstrijd op woensdagochtend ideaal zijn.
 
fantje
 
12
22 juli 2020 om 11:07
Maar dan heeft Dick Advocaat zijn klaverjasochtendje in het bejaardenhuis.
 
tellie63
 
30
22 juli 2020 om 09:51
10x liever op zaterdagmiddag om half 5 dan die bizarre tijden waarop de KKD moet gaan spelen, dinsdagavond om 18.45 of 21.00 uur en zo. Dan toch liever op zaterdagmiddag?
 
MessiBazoer
 
5
22 juli 2020 om 09:54
Zou het uitmaken in de KKD? Je hebt daar met NAC, Cambuur en waarschijnlijk nog 3/4 clubs wat supporters die er op af komen. Maar bij genoeg wedstrijden zijn er volgens mij niet meer dan 1000 toeschouwers.
 
Mason38
 
16
22 juli 2020 om 10:05
Want de supporters van clubs in de KKD moeten maar om 9 uur `s avonds naar een uitwedstrijd in het Noorden van het land en vervolgens om 11 uur nog terug naar het Zuiden? Benieuwd hoe jij zou reageren als jouw club op dinsdagavond om 9 uur een uitwedstrijd heeft in de KKD of Eredivisie. Edit: @ Messibazoer Je gaat nu de CL erbij pakken, maar daar gaat het artikel helemaal niet over. Hoe kan je - zoals @stravven - aangeeft nou een uitwedstrijd van Valencia vergelijken met Top Oss?
 
MessiBazoer
 
11
22 juli 2020 om 10:07
Die spelen ze ook regelmatig, in de CL ??.
 
stravven
 
3
22 juli 2020 om 10:43
En in de CL uit naar pakweg Valencia vind jij te vergelijken met een uitwedstrijd tegen Top Oss?
 
tellie63
 
3
22 juli 2020 om 11:40
Alleen bij de jong teams zitten minder dan 1000 man, de traditionele eerste divisieclubs zitten allemaal wel stuk hoger. En dan nog? Blijft toch een waardeloze tijd vergeleken met de 16.30 uit de eredivisie? Of er nou 30 man of 25.000 op af komt. Gaat om de speeltijd, niet om het aantal mensen.
 
rkoerhuis
 
1
22 juli 2020 om 09:53
Ik kan het wel begrijpen. Als jezelf nog voetbalt zaterdag, dan ga je 16:30 uur niet redden om in het stadion te zijn.
 
droadnagel
 
18
22 juli 2020 om 09:58
Wat denk je van de zondagamateurs , maar gelijk de hele zondag geen voetbal? Die beginnen meestal om 14:00 uur met de wedstrijd
 
JohannesG
 
1
22 juli 2020 om 10:08
Daarom is er dus een afspraak om niet op de profwedstrijden op zaterdagmiddag te spelen. Zodat je kan voetballen en dat clubs wat geld in de kantine kunnen verdienen.
 
Yuto
 
2
22 juli 2020 om 11:59
Nou Poe poe, dan mis je 1x een wedstrijd van je amateurclubje wat toch 99% van de tijd nergens anders om gaat dan gezellig samen bier drinken.
 
Mitchel_G
 
13
22 juli 2020 om 09:53
Ik vind het niet zo erg. Goed, ik kan zelf niet aangezien ik zelf om 14:30 voetbal, maar zaterdagavond 19:45 vond ik al helemaal ellende. Zat je met je goede gedrag naar een zaadpot als Ajax - Fortuna oid te kijken en was de halve zaterdagavond verpest.
 
Quancios
 
0
23 juli 2020 om 10:17
Ik vind het inderdaad ook niet zo erg. Aanradertje voor wanneer je naar een zaadpot kijkt op de zaterdagavond: ga de kroeg in en maak er een mooie avond van. ??
 
Siceramo
 
15
22 juli 2020 om 09:54
Afschuw? Ik weet niet of dit woord daadwerkelijk van het Supporterscollectief komt of van VZ, maar afschuwelijk is dit niet. Daarnaast moet het Supporterscollectief niet zeiken, de seizoenkaarthouders wisten of konden van tevoren weten dat er wedstrijden op zaterdag 16:30 gespeeld konden worden, dat is al een lange tijd geleden naar voren gebracht. Dit is gewoon weer zeiken om het zeiken. We leven in een andere wereld, waar veel dingen momenteel anders gaan dan voorheen. Zo ook een competitiewedstrijd op zaterdag 16:30. Ik had de ophef begrepen als er gespeeld zou worden op dinsdagmiddag 14:00 uur of donderdagochtend 10:00 uur, maar kom op zeg, niet zo zeiken.
 
fantje
 
6
22 juli 2020 om 11:16
dat geld wat Fox betaald komt bij de clubs terecht en niet zo'n klein beetje ook. Dus dat daar naar geluisterd wordt kan ik wel begrijpen. Je andere argumenten zijn kul...moet de KNVB met iedereen rekening gaan houden? Met werk, kinderen, andere sporten, co-ouderschap, oma naar verpleeghuis brengen, slaapfeestjes van kinderen, avonddiensten van zorgpersoneel, verjaardagen, bruiloften en crematies? Kan toch allemaal niet. Geen enkele tijd is voor iedereen gunstig. Als ze het een beetje spreiden zit het meestal mee en soms tegen. Aan jou de keuze....of jij past je aan of je slaat eens een keer een wedstrijd over.
 
fantje
 
1
22 juli 2020 om 11:45
Alsof een wedstrijd om 15.30 uur ervoor zorgt dat er niemand meer naar een voetbalwedstrijd kan komen.....er zal zeker nog 70 of 80% van je publiek komen. Dus en inkomsten van Fox en inkomsten uit de verkoop van kaartverkoop. Win-win...
 
Primetime
 
2
22 juli 2020 om 12:03
@groninger hopp, je kan nou niet met alles rekening houden. Er zijn trouwens genoeg kinderen die zondag spelen. Bij ons is dat bijna de helft.
 
laurens92
 
8
22 juli 2020 om 09:55
Er moet natuurlijk wel water bij de wijn gedaan worden nu FOX gewoon de televisie gelden betaald heeft en aangezien zondagavond door iedereen de grond in werd getrapt, lijkt zaterdag half 5 me een prima tijd. Uiteindelijk is er geen enkele wedstrijd die voor iedereen uitkomt: sommige mensen moeten ook zondag middag sporten, werken of hebben dan problemen met hun bed uit komen na een avond doorzakken.
 
bvbrunschot
 
15
22 juli 2020 om 09:57
Wat een jankerds die supportersverenigingen. ze willen eigenlijk dat altijd alle wedstrijden op zondag half 3 worden gespeeld. Dan kunnen alle planningen daar perfect op afgestemd worden en zo is het perfect voor de 10% van alle fans, degene die naar het stadion kunnen. De overige fans en voetballiefhebbers zonder uitgesproken club voorkeur, die ook gewoon allemaal betalen om de wedstrijden te kunnen zien, zijn toch maar tweederangs en hun voorkeuren doen er niet toe... alleen de seizoenkaarthouders tellen, dat zijn de enige echte fans... jankerds
 
nederland79
 
3
22 juli 2020 om 11:09
Ik ben het op zich met je eens hoor. Voor de tv gelden is het super belangrijk dat de tijden gespreid worden en geld is nou eenmaal belangrijk in t voetbal. Geen probleem.maar ik vraag me echt af hoeveel fans van Heerenveen er naar Feyenoord - Fortuna, Twente - Rkc, Ado den Haag - PSV of Utrecht - Vitesse gaan zitten kijken?ik heb zelf fox en ziggo sport extra...ik kijk mn potjes van Ajax als ik niet in het stadion ben en verder kijk ik buitenlands voetbal of andere sport. De rest ga ik echt niet voor zitten.misschien heel af en toe een Feyenoord - PSV als het op dat moment belangrijk is voor Ajax, maar dan nog meer als achtergrond, naast een ander scherm.
 
bvbrunschot
 
0
22 juli 2020 om 12:08
Ik denk dat er best wel wat supporters zijn die andere wedstrijden kijken. Als PSV fan kijk ik ook wel andere wedstrijden, als ze op zijn en ik niet iets anders moet doen. Tuurlijk, ik ga niet thuisblijven voor RKC-ADO op zaterdag middag, maar als ik op een druilerige dag toch aan huis gekluisterd ben, dan heb ik meestal wel een wedstrijd op staan. Doe ik er meestal wel wat naast zoals schoonmaken of eten voorbereiden, maar voor een FOX Sports maakt dat natuurlijk niets uit.
 
GJ7300
 
0
22 juli 2020 om 09:58
Perfect. Allemaal dan maar om 1630. Maar goed, gaat alleen om TV uitzendingen uiteindelijk. Wat dat betreft kun je wachtsn op zaterdag 1500, 1300u
 
nederland79
 
4
22 juli 2020 om 11:10
tja, t is in geen enkel land een probleem, behalve in Nederland. En vervolgens maar zeuren dat er in het Engels voetbal zo veel meer geld is
 
Raypas
 
11
22 juli 2020 om 10:07
Wat een gezeur om niks. In de Bundesliga beginnen de wedstrijden op de zaterdag standaard om 15.30 uur. Heerlijk juist op de dag. Maar hier in Nederland moeten ze op dat tijdstip natuurlijk met moeder de vrouw naar de AH om gezellig de weekend boodschappen te doen.
 
Duitser
 
0
22 juli 2020 om 11:19
Een groot verschil met Nederland is bij ons in Duitsland dat er zoiets als zaterdagamateurs niet bestaat. Amateurs spelen op zondagmorgen en zondagmiddag. De zaterdag is voor de jeugd.
 
4Ever4Ajax
 
9
22 juli 2020 om 10:11
Wat een gezeur zeg. Op zondag wordt er ook door amateurs gevoetbald. Het is niet dat ze zaterdag om 12:00 uur gaan voetballen he? Lijkt mij juist een top tijdstip, net als zondagavond 20:00 uur.
 
misseva88
 
9
22 juli 2020 om 11:01
Dus als ze voortaan in de Eredivisie op zaterdag gaan voetballen stopt de leegloop van de zondagamateurs. Er is dus werkelijk waar geen enkel probleem. De amateurvoetballers volgen de Eredivisie immers.
 
4Ever4Ajax
 
2
22 juli 2020 om 11:17
@groninger hopp: Als er een extra tijdslot wordt toegevoegd, betekent dat niet dat 1 club altijd op dat tijdslot zit. Dat wordt afgewisseld waardoor je maar 1x in de veel weken op dat tijdslot zit. En je pakt nu als FC Groningen supporter een wedstrijd tegen Roda eruit (zit weliswaar in de Kkd, maar VVV had ook gekund natuurlijk), maar je hebt genoeg wedstrijden die wel in de buurt zitten. Zou de Knvb zelfs rekening mee kunnen houden.
 
misseva88
 
8
22 juli 2020 om 11:20
Wat een kul. Ik weet dondersgoed wat kantines voor amateurverenigingen betekenen. In tegenstelling tot de zondagmiddag kwart over 12 tijd, voetbalt er niemand op zaterdagmiddag. Een beetje ondernemende kantine uitbater probeert de zaterdagvoetballer in zijn hok te houden door een groot scherm te plaatsen, die verschrikkelijke hoempapa muziek uit te zetten en gewoon wedstrijden uit te zenden. Kantines die het voor elkaar hebben zullen dan ook voller lopen.
 
fantje
 
0
22 juli 2020 om 11:25
het is maar 1 of 2 wedstrijden per jaar. Waar hebben we het over. Hoeveel man gaat er naar de Euroborg? 25.000? Hoeveel daarvan spelen zelf voetbal? Of hebben kinderen die voetballen? Hoeveel daarvan moeten voetballen op het tijdstip dat Groningen moet voetballen? Er blijft een klein deel over voor wie het lastig is. Vervelend. Maar Fox en Knvb kunnen het niet iedereen tevreden maken.
 
4Ever4Ajax
 
0
22 juli 2020 om 11:29
@groninger Hopp. Die laatste zin is zeker een interessante. Er kijken meer mensen via Fox naar een wedstrijd dan dat er uit-supporters zijn (want het gaat vooral om de uitsupporters). Daarom is het eigenlijk te gek dat hier altijd zo enorm rekening mee gehouden is.
 
misseva88
 
7
22 juli 2020 om 11:41
@hopp het gaat hier specifiek om de zaterdagmiddag half 5 tijd. Dat verkort ik dus naar zaterdagmiddag, dat typt wat makkelijker. Maar kennelijk is het voor jou gemakkelijker als ik het wel uit typ, ook goed. Half 3 voetballen, douchen en met natte haartjes in de kantine aanschuiven om de clubkas te spekken met je bierconsumptie. Dan sla je één wedstrijdje in het stadion over. Of je slaat één wedstrijdje van je eigen ploeg over. Keuzes, keuzes, keuzes. Zeg maar dezelfde keuzes die grote groepen zondagamateurs die in de ochtend of vroeg in de middag al jarenlang maken. Het is wat, zaterdagamateurs moeten één of twee keer per seizoen ook die keuze maken. Poeh poeh.
 
Primetime
 
0
22 juli 2020 om 15:15
@groninger Hopp, op zondag is alleen senioren? Dat is echt niet waar. Op de club van mijn kind is al bijna de helft vd onder 15 tm onder 19 naar de zondag verplaatst. Van onze grootste concurrent weet ik dat zij in de categorie onder 15 t/m onder 19 slechts 6 teams op de zaterdag hebben. Op de zondag zijn dit meer dan 20 teams in deze categorie!
 
Breasal020
 
3
22 juli 2020 om 10:34
Dit is gewoon zeuren om het zeuren. Prima tijd op de zaterdagmiddag, hapje en drankje en op tijd weer thuis.
 
FlamengoBrasil
 
0
22 juli 2020 om 12:14
Juist, je hebt altijd wel eens dat je een wedstrijd niet kunt zien. Alsof je cluppie nu iedere wedstrijd op zaterdagmiddag half 5 gaat spelen. Ik zie juist ook wel de voordelen. Lekker in de kantine de vroege wedstrijd kijken, vervolgens hapje eten en de kroeg in. Zie nu al op tegen de zondagochtend haha.
 
Exile
 
3
22 juli 2020 om 10:37
Er zijn veel amateurvoetballers die op zaterdagmiddag om 14:30 uur een wedstrijdje voetballen. Clubs hebben een beroep gedaan op deze voetballers om ondanks de coronacrisis toch een seizoenskaart aan te schaffen. Nu wordt zonder overleg dit tijdstip ingevoerd, wat betekent dat zij deze wedstrijd(en) al moeten missen. Eigenlijk worden zij in de mond gespuugd door dit besluit. Daarnaast zal dit tijdstip gevolgen hebben voor de omzet in de voetbalkantines. Veel amateurclubs op zondag klagen niet voor niets steen en been dat de belangstelling, en daarmee de kantine-omzet, voor wedstrijden van hun eerste elftal erg tegenvalt. Steeds meer amateurclubs stappen mede daarom al over van de zondag naar de zaterdag. Wat is er nu mis met de huidige tijdstippen? Vond het al zwaar irritant dat er nog maar één wedstrijd op zaterdagavond 19:45 gespeeld werd (het meest fijne tijdstip voor een stadionbezoek wat mij betreft).
 
Scarafax
 
3
22 juli 2020 om 10:39
Persoonlijk vind ik het geen slechte tijd. Na de wedstrijd mooi tijd om nog iets te doen in de avond... Veeeeel betere tijd dan die 20:00 op zondagavond in ieder geval.
 
Tomuz87
 
6
22 juli 2020 om 10:41
Ik kan dit standpunt goed begrijpen. Zelf een jaartje op zondag gespeeld, maar gemerkt dat het niet te combineren valt met een seizoenskaart bij een eredivisie club. Dit is dus één van de grootste redenen dat ik op zaterdag ben gaan voetballen. Nu valt één thuisduel op dit tijdstip wel mee, maar je kunt er vergif op in nemen dat dit wordt uitgebreid naar 13.00 en 15.00. Net zoals het nu gebruikelijk is om op zondag 16.45 af te trappen. Alles draait om fox. De supporters die nu ook, ondanks alle corona ellende, hun seizoenskaarten hebben verlengd, zijn weer de pineut. Los nog van de verschrikkelijke communicatie vanuit de knvb op dit gebied, maar goed, dat went.
 
Objectief
 
1
22 juli 2020 om 11:00
Ja maar dankzij Fox hebben alle clubs flink meer budget. En juist dankzij Fox kun je in een weekend veel eredivisiewedstrijden zien. Dat kan alleen als er veel verschillende tijdstippen worden vastgesteld. En als jouw club dan soms speelt op een tijdstip waarop jij niet kunt, dan is dat zo. Voor anderen is dat tijdstip nou juist wel precies ideaal. Hoe zou jij het organiseren als je zou willen dat iedere seizoenkaarthouder altijd naar alle thuiswedstrijden zou kunnen gaan?
 
Pablonino
 
0
22 juli 2020 om 11:11
Voor mijn gevoel is het best wel hard gegaan met de tijden. Ik ben nog gewend dat mijn club als standaardtijd zondag half 3 had, en dat dan 80% van de thuiswedstrijden er dan ook echt op dat tijdstip gespeeld werd. Nu nog worden er nog niet eens meer 5 wedstrijden op dat tijdstip gespeeld. Als seizoenskaarthouder, waar je toch 17 wedstrijden koopt, is een beetje meer structuur toch wel makkelijker. En tegenwoordig veranderen ze nog telkens de tijden als het niet goed uitkomt met europees voetbal.
 
Objectief
 
1
22 juli 2020 om 11:20
Helemaal eens. Wat genoot ik altijd op zondagmiddag om 14.30 als er 5 of 6 wedstrijden tegelijk waren. Lekker Langs de lijn luisteren met mijn opa. Maar alles draait om geld nu en daar horen veel verschillende tijden bij. En clubs die dit geld hebben geroken willen nooit meer terug. Ik ga het in dit leven niet meer meemaken dat het wordt teruggedraaid, vrees ik.
 
fantje
 
0
22 juli 2020 om 11:35
simpele rekensom en zeer zwart-wit. Ten eerste je vergelijkt de bruto-inkomsten van toegangskaartjes en consumpties met netto inkomsten van Fox. Al de stuarts, inkoop van eten en drinken, btw, schoonmaak etc. moet je van de inkomsten afhalen. Dan pas kan je objectief vergelijken. Daarnaast zou het wel heel triest zijn dat Groningen nog maar 7.000 bezoekers zouden hebben als er een paar keer per jaar op een volgens jou minder tijdstip wordt gespeeld.
 
Tomuz87
 
2
22 juli 2020 om 12:43
Volgens mij mis je mijn punt. Ik wil zelf ook graag sporten. Van oudsher speelt mijn club vaak op zondagmiddag 14.30. Daarom heb ik besloten om op zaterdag te gaan spelen. Nu is er geen touw meer aan vast te knopen. Nu is het zaterdag 16.30, volgend jaar 13.00. Ik bedoel hiermee aan te geven, dat de kans groot is dat ik steeds meer wedstrijden in het stadion moet gaan missen. Alles moet wijken voor fox. Zoals hieronder ook al is aangegeven, kunnen de clubs toch echt niet zonder supporters in het stadion. Zelfs fox niet. Want die wedstrijden zonder publiek zijn verschrikkelijk. De redenatie vind ik dus te makkelijk. Uiteraard begrijp ik dat je niet iedereen tevreden kunt houden, daarom heb ik zelf ook zaken aangepast, maar nu wordt het mij onmogelijk gemaakt.
 
lwd12
 
0
22 juli 2020 om 16:41
Nou ik gellof toch niet dat de half gevulde Euroborg van de laatste jaren Door FOX kwam of wil jij dat wel gaan beweren Groninger Hopp. Want de tijden buiten 20:00 zondagavond zijn al jaren gelijk. Dus wijzen naar FOX als schuldige voor een half lege Euroborg is niet terecht. Deze tijden zijn juist in het leven geroepen zodat er door Fox meer verdient kan worden wat weer beter is voor de opbrengsten van de ED.
 
Objectief
 
0
23 juli 2020 om 08:46
Dat snap ik, Tomuz. En dat is ook echt heel vervelend. Maar wat ik bedoel is dat juist als er meerdere tijdstippen zijn, iedere club dus ook steeds op andere tijdstippen speelt. Zaterdag vroeg in de avond, zondag om 12.15 uur... Eigenlijk kun je niet structureel zelf iets inplannen in het weekend (zoals werk) want je club kan dan moeten spelen. Wat ik wel met je eens ben is dat jij nu nog minder vaak kunt gaan omdat er een extra tijd bij komt. Maar daar staat tegenover dat fans die op zondagavond moeten werken nu misschien juist wel kunnen, want de wedstrijden van zondagavond 20.00 zijn eruit gehaald. Dus het is jammer voor de een maar het kan juist prima zijn voor de ander. En wat Fox betreft: als Fox meer kost dan het oplevert (daar heb ik geen idee van) dan zullen de clubs de volgende keer wel massaal nee zeggen tegen betaal-tv. Dan kunnen de oude tijden weer herleven. Maar iets zegt mij dat dit toch niet gaat gebeuren. Fox biedt een langetermijn duidelijkheid over een deel van je inkomsten. Maar met de verkoop van (seizoens)kaarten moet je elk jaar maar weer afwachten.
 
misseva88
 
8
22 juli 2020 om 10:54
Ze moeten niet zo zeuren, zaterdagmiddag half 5 is een prima tijd. Niemand die dan voetbalt en het is leuk om met de kinderen een dagje weg te organiseren als je weet dat je mooi op tijd thuis bent. Perfect dit.
 
Objectief
 
1
22 juli 2020 om 11:04
Precies. En we hoeven er toch ook niet naar te streven dat we alle 17 miljoen alle wedstrijden kunnen zien? Ik kijk heel graag naar mijn eigen club maar door diverse omstandigheden zie ik ze denk ik maar 5x per jaar live in de Eredivisie. Nou, prima, dan zie ik de rest wel in samenvatting.
 
PaulR_1982
 
1
22 juli 2020 om 11:43
Dan wil ik ook geen wedstrijden op zondagmiddag, want dan zijn er ook amateurwedstrijden....ik vind het een prima tijd, en supporters(verenigingen) moeten niet doen alsof ze alles kunnen bepalen. En wat hier boven ook al ergens anders staat vermeld, nergens in Europa is dit tijdstip een probleem, behalve in Nederland.
 
lwd12
 
0
22 juli 2020 om 16:46
laten we het er maar op houden, wat de boer niet kent dat eet hij niet en dus gaan we in protest. We raken iets kwijt wat erin gebakken is en dat voelt ongemakkelijk, bij velen. Mij maakt het niks uit. Elk jaar mis ik wel een wedstrijd ondanks mijn seizoenkaart. Dat gebeurd en is jammer. Ik zal wel kijken of een ander interesse heeft in mijn kaart voor die dag. Dan zit er tenminste iemand
 
13Nesta13
 
1
22 juli 2020 om 11:02
Zeker komend seizoen zullen tv-supporters belangrijker zijn dan stadionsupporters. Daarom is het goed meerdere tijdstippen te hebben om zoveel mogelijk kijkers te trekken. En daarnaast is zaterdagmiddag voor mij persoonlijk juist een prima voetbalmoment. In Duitsland bijvoorbeeld werkt dat ook perfect.
 
Objectief
 
0
22 juli 2020 om 11:08
Klopt, maar in Duitsland staat dat tijdstip al zeker 30 jaar vast. Dat is wel een verschil. Je weet daar dus dat als je een baan accepteert met werk op de zaterdagmiddag, dat je dan dus nooit naar het stadion kan en dus geen seizoenskaart kunt kopen. Dat is een gegeven en je kunt daar je leven op aanpassen, als je dat wilt. Hier proberen ze ieder seizoen weer wat anders en dan weet je als supporter niet goed waar je aan toe bent.
 
XIII
 
2
22 juli 2020 om 11:08
Prima toch. 1630 op een zaterdag, ik ben voor. Gezellig op de voetbal met teamgenoten een wedstrijd bekijken. Van mij mocht dat al eerder gebeuren. Ik zou zelf ook wel veel liever dat de wedstrijden eerder gespeeld worden, net als in Duitsland en deels Engeland. In die landen zitten de stadions ook veelal vol en ik denk dat het amateurvoetbal daar niet veel verschillen qua tijden dan hier. Dus ik vraag me af waarom dat in Nederland niet zou lukken?. Verder het argument van dat mensen op een bepaalde tijd werken of andere bezigheden hebben gaat niet op. Dat kan je met elk tijdstip wel zeggen.
 
JohnBronder
 
0
22 juli 2020 om 11:15
Als iedere week om 16.30 ga voetballen kijken, ik kijk alleen Ajax en mij club AZ anders wordt mijn vrouw boos alweer voetbal zij houden geen rekening met andere echtgenoten of vrienden bij knvb
 
Critic0
 
1
22 juli 2020 om 11:27
Stelletje zeikerds zijn die supporters zeg. Het is nu eenmaal ook een tv sport ook. En het is niet eens zo een hele gekke tijd.
 
XaviKoning
 
2
22 juli 2020 om 11:40
Heerlijke tijd juist. Lekker in de kroeg of op het bankie. In de rust even portie chinees bestellen, biertje erbij en daarna de stad in. Wat kan het leven toch mooi zijn :D Doet me ook weer denken aan de CL campagne van vorig jaar. Eerst lekker happie eten daarna naar het stadion toe of de kroeg in. Rond 1 uur snachts goed dronken thuis en daarna weer lekker 6 uur de wekker. De samenvatting Real - Ajax of Juve - Ajax op repeat in de ochtend... ow ow ow ow... doe mij weer zo een jaar zeg.
 
ajaxrkc33
 
2
22 juli 2020 om 11:40
Zo erg is het toch niet die ene keer dat je om half 5 speelt. Doordeweeks is het niet leuk eind dit jaar.moet RKC om half 5 in Sittard spelen
 
Pablonino
 
0
22 juli 2020 om 12:03
Maar het is telkens, ah joh maar 1 of 2x. Bij de vrijdagavondwedstrijd, de zondag 12:15, de zondag 16:45, de zondag 20:00 en nu dus ook de zaterdag 16:30.
 
De Pegel
 
0
22 juli 2020 om 12:03
Top tijd! ik speel zelf op zondag om 12:00 mijn wedstrijden in het amateurvoetbal. half 3 wedstrijden haal ik in ultieme haast en zondag om 12:30 al helemaal niet. Eindelijk wat goeds vanuit de Knvb. Lekker day-drunk naar de match en op tijd er weer in.
 
walkerh
 
0
22 juli 2020 om 12:06
Snap probleem niet zo goed. Alle fans willen zo goed mogelijke spelers voor hun club. Hier is geld voor nodig, geld dat verdiend kan worden met tv uitzendingen. Grappig ook dat diezelfde 'fans' altijd vol bewondering naar de UK en Duitsland kijken. Daar is dit tijdstip heel normaal. Nog los van mogelijkheid dat de stadions mogelijk niet of maar deels gevuld mogen zijn komend seizoen. Hersenloos comentaar van aantal verenigde (droeftoeter) fans
 
London Calling
 
0
22 juli 2020 om 12:07
Ze hadden dit misschien beter kunnen overleggen, maar ik vind het einde van de middag in het weekend ook geen heel raar tijdstip voor een voetbal wedstrijd. Zelf vind ik dit beter dan wedstrijden die op zondag middag om 12:30 of 14:30 worden gespeeld, op die dagen kun je bijna niets anders, in de ochtend heb je maar weinig tijd en na afloop gaan de meeste winkels bijvoorbeeld dicht.
 
FCB_Catalunya
 
1
22 juli 2020 om 12:12
Onzinnig geneuzel. Het is een wedstrijd. In de topcompetities spelen ze allemaal op zaterdagmiddag, in Duitsland zelfs niet later dan 18:30. We hebben in Nederland op zaterdag en zondag amateurvoetbal en op zondag zijn er ook ‘s middags wedstrijden, die vlieger gaat voor mij dus niet op.
 
Ronzzz
 
0
22 juli 2020 om 12:20
Prima tijd, persoonlijk voor mij nog wat moeilijk ivm voetbal de zaterdagmiddag, dan vond ik zondagavond 20:00u beter. Maar ik snap dat dat voor de fans niet haalbaar is. Zaterdagmiddag lijkt me juist heerlijk. Net zoals in Duitsland. Weg van de vrijdagavond en (vroege) zaterdagavond.
 
 
0
22 juli 2020 om 12:35
Afschuw en ongeloof. Je zou zeggen dat het gaat over iets wat echt ernstig is. Wat een overdreven titel.
 
 
2
22 juli 2020 om 12:41
Op zaterdagmiddag werken vind ik een onzin reden. Er werken ook zat mensen op zaterdagavond. Soms krijg je het idee dat mensen vooral boos zijn om verandering, los van wat deze verandering inhoudt. Verder is de woordkeuze afschuw en ongeloof nogal suf. Als je hier al spreekt van afschuw en ongeloof, wat voor termen gebruik je dan als er een keer iets ergs gebeurt. De kwaliteit gaat er niet op vooruit hier.
 
29er
 
0
22 juli 2020 om 15:05
Supporters moeten ook altijd wat te zeuren hebben zeg. Wat is er mis met deze tijd?