Ajax gewezen op achilleshiel van Bayern: 'Dan moet je juist aanvallen'
Zondag, 30 september 2018 om 22:41

Ajax gaat dinsdagavond op bezoek bij Bayern München en Wim Kieft en Youri Mulder vinden dat de ploeg van trainer Erik ten Hag op de aanval moet spelen tegen de regend kampioen van Duitsland. Alleen wanneer Ajax initiatief neemt en het lef toont om aan te vallen, dan verwachten Kieft en Mulder dat de nummer twee van de Eredivisie een kans maakt tegen de Duitse grootmacht.

Bayern ging afgelopen vrijdag nog met 2-0 onderuit in de Bundesliga tegen Hertha BSC. "Waar ligt de zwakte van Bayern München?", begon Mulder zondagavond bij Rondo. "Achterin, bij Boateng en Hummels. Dus wat moet je dan gaan doen? Dan moet je juist gaan aanvallen." Ruud Gullit denkt daar anders over: "Als een tegenstander beter is kun je niet van eigen kracht uitgaan. Het gaat niet om hoe mooi je speelt, maar het gaat om resultaat."

Gullit denkt dat Ajax zich niet al te veel hoeft aan te passen tegen Bayern. "Je kunt hetzelfde doen als normaal, maar misschien twintig meter naar achteren. Of juist twintig meter naar voren, dat kan ook", aldus Gullit. Kieft vindt op zijn beurt weer dat Ajax uit moet gaan van eigen kracht, ook omdat Ajax volgens hem geen ploeg heeft dat op de achterhoede kan leunen. "Het zou wel heel raar zijn om met deze spelers geen initiatief te nemen. Dat is namelijk waar dit Ajax op is samengesteld."

De wedstrijd van dinsdagavond staat onder leiding van de Tsjechische scheidsrechter Pavel Královec. Hij is geen onbekende van Ajax. Královec floot eerder al de wedstrijd tussen Real Madrid en Ajax (4-1), terwijl hij ook de leiding had over het duel met Barcelona in de Johan Cruijff ArenA, dat met 2-1 werd gewonnen.

Meer nieuws
   
21:47
21:47
The Times weet welke rol Slot precies gaat krijgen binnen organisatie Liverpool
8
   
21:37
21:37
Late gelijkmaker van Leverkusen wekt grote woede: 'Het is een schande!'
1
   
21:05
21:05
Robin van Persie gaat in op vraag of hij ooit trainer van Feyenoord wordt
4
   
20:28
20:28
Ongekend: Leverkusen behoudt ongeslagen status door goal in minuut 97
29
   
20:15
20:15
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord ontwaakte
11
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (31)

 
bo
 
10
30 september 2018 om 22:48
Klinkt theoretisch allemaal wel leuk. Ik ben echter bang dat het 4-0 voor Bayern gaat worden.
 
riffijnnummer2
 
29
30 september 2018 om 22:49
Altijd grappig, `van je eigen kracht uitgaan` waarom vinden "wij" nederlanders het moeilijk om gewoon toe te geven dat je tegen bayern achteruit moet,dicht timmeren en op de counter een resultaat eruit slepen, maar nee hoor meneertjes kieft en mulder vinden dat ajax gewoon moet aanvallen
 
Warabe
 
2
1 oktober 2018 om 06:28
Juist! Je moet er alles aandoen om een gelijk spel te spelen of te hopen op een corner die goed valt, tijd rekken, tegenstander irriteren. Alles moet je eruit halen.
 
Intellectueel
 
24
30 september 2018 om 22:48
Die "zwakke plek" is nog altijd 20x beter dan wat er bij Ajax loopt. Tegen een PSV worden ze al weggespeeld, laat staan tegen een Bayern Munchen. Ajax heeft gewoon een zwak team en ik zie ze voor het vijfde (!) jaar op rij geen prijs pakken.
 
FC-Hollandia
 
30
30 september 2018 om 23:06
Ja inderdaad man, een zwak team. Dat we tegen PSV een off dat hebben betekend niet dat Ajax er niets meer van kan. Ik verwacht natuurlijk helemaal niets tegen Bayern, laat staan wanneer het niet eens in eigen huis is.
 
AsRoma8
 
17
1 oktober 2018 om 00:57
Off day? PSV was gewoon beter, tactisch en mentaal gezien.
 
Kyle66
 
16
30 september 2018 om 23:59
@Intellectueel, PSV heeft met veel geluk gewonnen van PEC, want PEC was stukken beter. Wil dat zeggen dat PEC ook zou winnen van Ajax danwel het beter zou doen tegen Barcelona? Ergo, je kraamt onzin uit door die vergelijking te maken.
 
Kyle66
 
5
1 oktober 2018 om 00:00
Trouwens, volgens jouw redenering had Ajax moeten winnen van PSV een paar maanden geleden, aangezien ze thuis PSV compleet weggespeeld hadden.
 
riffijnnummer2
 
5
30 september 2018 om 22:48
Altijd grappig, 'van je eigen kracht uitgaan' waarom vinden "wij" nederlanders het moeilijk om gewoon toe te geven dat je tegen bayern achteruit moet,dicht timmeren en op de counter een resultaat eruit slepen, maar nee hoor meneertjes kieft en mulder vinden dat ajax gewoon moet aanvallen
 
Elmatador27
 
20
30 september 2018 om 23:01
En waarom zou je als Ajax zijnde de bus gaan parkeren als je daar je kracht niet eens ligt. Als je Bayern de bal geeft wordt je ook 5-0 afgeslacht. Het beste is dus om te zorgen dat je zelf de bal hebt.
 
riffijnnummer2
 
8
30 september 2018 om 23:10
Er is een verschil tussen bus parkeren en de bal aan de tegenstander geven en pressen
 
Elmatador27
 
36
30 september 2018 om 22:49
Toch prachtig dit weer. Ten Hag zal het hoe dan ook fout gaan doen, want er is een groep dat zegt dat Ajax als Ajax hoort te spelen. Spelen ze aanvallend en met lef en gaan ze eraf dan is Ten Hag weer een naïeve coach die niet van zijn “fouten” leert. Ikzelf ben van mening dat Ten Hag uitstekend bezig is en gewoon zijn eigen gang moet blijven gaan. Er zullen nog wel dingen slecht gaan maar op de lange termijn denk ik dat er mooie dingen kunnen ontstaan.
 
MessiBazoer
 
25
30 september 2018 om 22:52
Precies. Ik las hier gister dat Ajax dit seizoen 13 wedstrijden heeft gespeeld, 1 keer verloren en 2 keer gelijk. Plus CL gehaald. Zijn uitstekende cijfers. Wel vind ik dat hij een ding verkeerd doet, Van de Beek passeren. Persoonlijk vind ik Eiting 3x niks, maar dat ligt volgens mij aan mij want de rest is redelijk positief over hem als ik dat zo lees..
 
Elmatador27
 
7
30 september 2018 om 23:00
Als je eenmaal een bepaalde speelwijze in gedachten hebt en spelers voor bepaalde posities wilt gebruiken dan snap ik zijn keuze voor Eiting. Ja, hij handelt soms te traag maar is dat gek voor iemand die pas net in het eerste elftal speelt. Ik vind Eiting echt een goede speler. Goede inspeelpass, draait makkelijk weg en versnelt het spel. Hij heeft gewoon een goed overzicht en een slimme speler. Van de Beek is dat ook maar zijn kracht ligt iets meer in het diepgaan en scorend vermogen.
 
ninjakai
 
0
1 oktober 2018 om 08:29
Als ten Hag zo doorgaat vliegt hij er met bij de winterstop uit. En nog terecht ook. Hij leert niet van fouten en blijft stug doorgaan. Er ontstaat dan niets moois, maar een einde waarbij de topcarrière van Ten Hag voorbij is. Want niemand in de top wil een coach die mislukt terwijl sterkhouders zijn gebleven er er 40 miljoen geïnvesteerd is.
 
Nijogeth
 
4
30 september 2018 om 22:56
Ik denk dat ze inderdaad het beste de bal kunnen hebben. De kracht van Bayern ligt toch bij balbezit en op de helft van de tegenstander. Dan kun je ze heel mooi in de kaart spelen en achteruit gaan lopen, maar daar heeft Ajax ook niet de spelers voor. Ajax heeft wel de technische kwaliteiten om de bal in de ploeg te houden en zeker met Tadic, Ziyech en Frenkie de Jong 3 spelers die dat op de helft van de tegenstander kunnen, ook op dat niveau. Echter is de keerzijde dat dit wel fout kan lopen, want met Robben, Ribéry en Lewandowski staat er wel snelheid voorin. Maar anders maak in je mijn ogen al bij voorbaat geen kans en dus kun je beter dat risico nemen. Overigens denk ik dat Bayern dezelfde aanpak heeft, dus gaat het erom om zo snel mogelijk Bayern vast te kunnen zetten op hun eigen helft.
 
NJfromVOL
 
5
30 september 2018 om 22:58
Ik kijk in ieder geval uit naar deze potjes in de CL. Ben benieuwd hoe Ajax het doet en of ze lering hebben getrokken van de in- en opstelling tegen Psv. Bayern, zelfs in slechte doen, is natuurlijk wel beter dan alles wat Ajax dit seizoen eerder is tegengekomen.
 
bo
 
13
30 september 2018 om 22:59
Bayern is inmiddels ook al gewezen op de achilleshiel van Ajax wat die Blind allemaal klaarspeelt.
 
Kyle66
 
8
1 oktober 2018 om 00:27
Bedoel je dezelfde Blind die tegen Kiev de beste speler op het veld was?
 
banaan69
 
1
1 oktober 2018 om 10:14
Kiev is van een bedenkelijk niveau. Met Blind heb je iemand in je team die veel goed doet, maar hij heeft ook een paar zwakke punten die door een goede tegenstander gemakkelijk uit te buiten zijn. Als Blind spelers om zich heen heeft die zijn eigen tekortkomingen niet maskeren, zakt hij genadeloos door het ijs.
 
THMSPTRS
 
2
30 september 2018 om 23:01
Er is maar 1 ding van belang: dat er geconcentreerd, met passie, strijd en durf gespeeld wordt. Volgens mij is dit (haast altijd) ondergeschikt aan de tactische beslissingen van een coach. Hierover kan je alleen wel lekker lullen en schrijven waardoor dit altijd overbelicht lijkt te worden.
 
Limboroy
 
1
30 september 2018 om 23:17
Spelen als 1 team, en gefocust blijven telt.. Als de aanvoer naar voren goed is komen de kansen vanzelf. Feit is dat je achterin niks weg moet geven, lewandowski is een spits van een hoger niveau als Luuk de Jong, en die moet je afstoppen, net zoals Robben.
 
Streepan
 
1
30 september 2018 om 23:26
Het maakt allemaal niet zo uit, aanvallend of verdedigend, bayern is gewoon tien klasses beter. Ik ben al reuze blij als het gewoon bij 3-0 blijft. De laatste jaren heeft bayern enorm lopen uithalen thuis tegen niet de minste ploegen.
 
myajaxforever
 
1
30 september 2018 om 23:37
Enkel bij een total off-day van Bayern en Ajax die boven zich uit steekt kan er iets gehaald worden in Duitsland. Maar ik heb hier de afgelopen weken niet echt een reden voor gezien. Ten Hag zal wel weer een manier verzinnen om het te laten mislukken. Straks zet hij nog Frenkie op goal omdat die zo goed kan voetballen...pff...wat ben ik klaar met die vent.
 
Kyle66
 
20
1 oktober 2018 om 00:28
Pfffft. En wat ben ik klaar met 'supporters' als jij die alleen lopen te klagen en zeiken.
 
ElPhenomeno
 
1
1 oktober 2018 om 01:11
Boateng absoluut mee eens. Maar Hummels is natuurlijk een absolute topper. Ik verwacht dat Sule naast Hummels speelt. Met Alaba en Kimmich en Neuer op doel heb je natuurlijk een werelddefensie.
 
SuperBuLi
 
2
1 oktober 2018 om 05:32
Inderdaad zeg ik vraag me echt waar Boateng mee bezig is. Sinds het WK denkt hij helemaal niet meer aan verdedigen.
 
Bananenflanke
 
0
1 oktober 2018 om 11:28
Bayern heeft het juist moeilijk tegen ploegen die de bus parkeren en hun counters efficiënt uitspelen. En er zijn tegenwoordig misschien 5 ploegen die Bayern in een open gevecht kunnen verslaan (ajax zit er niet bij). Top advies dus.