Ajax publiceert miljoenenverlies en verwacht geen grote verbetering
Woensdag, 29 september 2021 om 18:28

Ajax heeft de financiële cijfers van het boekjaar 2020/21 gepubliceerd. De kampioen van Nederland meldt een nettoverlies van 8,1 miljoen euro, tegenover een winst van 20,7 miljoen euro in het seizoen daarvoor. De club wijst de coronacrisis aan als voorname oorzaak van de rode cijfers. De omzet is met 37,1 miljoen euro gedaald tot 125,2 miljoen euro, ook 'vooral' door het ontbreken van publiek in wedstrijden. Het eigen vermogen is met 6,8 miljoen euro gedaald naar 222 miljoen euro.

Uit spelersverkopen heeft Ajax 86,1 miljoen euro opgehaald, met name als gevolg van de transfers van Donny van de Beek naar Manchester United, Sergiño Dest naar Barcelona, Hakim Ziyech naar Chelsea en Lassina Traoré naar Shakhtar Donetsk. De transfer van Traoré is de grootste die Ajax de afgelopen zomer deed. Het verlies is dus ook te verklaren doordat grotere transfers uitbleven. Een andere reden voor de financiële schade is de royale compensatieregeling die Ajax vorig seizoen afsprak met zijn eigen supporters.

Het terugbetalen van seizoenkaarten en gerelateerde kosten heeft een schadebedrag van 35 miljoen euro opgeleverd, meldde De Telegraaf vorige maand. Ajax-supporters kregen het volledige betaalde bedrag van de seizoenkaart terug, tenzij ze daar uit eigen initiatief vanaf zagen om de club te steunen. Daarbovenop komt dat Ajax geen enkele inkomsten haalde uit de losse kaartverkoop, terwijl dat in een normaal seizoen met Europese wedstrijden een bedrag van zeventien miljoen euro opbrengt.

Ajax verwacht ook komend seizoen verlies te lijden. "De voortdurende coronacrisis heeft naast een negatieve impact op het operationele resultaat ook een negatieve impact op de transfermarkt en de daarmee samenhangende transferresultaten", schrijft men. "Zowel het operationele resultaat als het resultaat na belastingen in 2021/22 zullen door deze impact naar verwachting negatief zijn. Mogelijke transferresultaten en sportieve resultaten in de tweede helft van het seizoen 2021/22 kunnen er voor zorgen dat alsnog een positief nettoresultaat tot stand kan worden gebracht."

Ajax heeft aanspraak gemaakt op NOW 3-subsidies voor een bedrag van 10,7 miljoen euro. De NOW (Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid) is bedoeld voor werkgevers die als gevolg van het coronavirus kampen met een substantieel omzetverlies. Zij kunnen bij het UWV een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming in de loonkosten en hiervoor een voorschot ontvangen.

Uit de ontvangen gelden van de Champions League-deelname heeft Ajax verder een eenmalige solidariteitsbijdrage van drie miljoen gedaan aan de Eredivisie C.V., voor verdere verdeling onder de clubs dit geen Europees voetbal spelen. Die afspraak werd gemaakt toen het seizoen 2019/20 voortijdig werd onderbroken door het coronavirus en Ajax als koploper de Champions League in mocht.

In het seizoen 2019/20, dat in Nederland door corona vroegtijdig werd afgebroken, boekte Ajax een nettowinst van 20,7 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan een positieve transferbalans van 84,5 miljoen euro, gecreëerd door de verkopen van Matthijs de Ligt en Kasper Dolberg, die in dat boekjaar vielen. Het operationeel resultaat, dus zonder transfers meegerekend, was toen al 3,2 miljoen euro in het rood.

Meer nieuws
   
15:24
15:24
Salah en Klopp krijgen het aan de stok op frustrerende middag voor Liverpool
13
   
15:00
15:00
Live meepraten in de Premier League: Manchester United - Burnley
0
   
15:00
15:00
Waar zijn de spelers van het bekerwinnende FC Groningen in 2015 gebleven?
5
   
15:00
15:00
Word lid van onze WhatsApp Channels en mis niets meer van jouw favoriete club!
8
   
14:30
14:30
Live meepraten in de Bundesliga: Bayern München - Eintracht Frankfurt
0
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (95)

 
salmad
 
25
29 september 2021 om 18:32
Was te verwachten natuurlijk. Welke club heeft nou wel winst gemaakt tijdens de covid pandemie...
 
Remcob
 
57
29 september 2021 om 18:36
Bayern
 
grasveld7
 
3
29 september 2021 om 18:36
Geen èèn. Daarom zijn er ook volop leningen en speciale constructies afgesproken met investeerders om zo de broek omhoog te houden. Geen schande natuurlijk, dit zag niemand aankomen.
 
Nr.11
 
1
29 september 2021 om 22:32
Volop leningen en speciale constructies afgesproken met investeerders om zo de broek omhoog te houden? Dat is een groot probleem dat dit veel bedrijven dit hebben. De investeerders doen het niet voor niets
 
origineel
 
19
29 september 2021 om 18:39
Barcelona
 
JoshuaK_
 
19
29 september 2021 om 18:45
Real Madrid heeft een kleine winst van ergens in de 8 ton weten te maken in deze periode. Weinig clubs zijn de pandemie beter doorgekomen.
 
nuanceman
 
11
29 september 2021 om 18:47
Heeft Covid niet heel veel mee te maken, hooguit met de transfermarkt. Ajax maakt al jaren een operationeel verlies en dekken structureel verlies met incidentele inkomsten. Als dat dan tegenvalt door wat voor reden dan ook: covid, geen plaatsing voor CL, tegenvallende transfers dan gaat het hard met de spaarcentjes. In de normale wereld ben je dan technisch failliet.
 
nuanceman
 
3
29 september 2021 om 18:49
En Ajax heeft in dit geval geluk dat het slechts voor een minderheid eigenaar is van het stadion, anders was de schade door minder bezoekers veel groter geweest.
 
wanny
 
47
29 september 2021 om 18:57
Je bent pas technisch failliet als je niet meer aan je schulden kunt voldoen. Dat lijkt me nog geen issue met een groot eigen vermogen.
 
Sanderr
 
49
29 september 2021 om 19:07
Dat is helemaal niet waar nuanceman, in de afgelopen jaren heeft Ajax ook enkele keren een positief operationeel resultaat behaald. Weet het niet precies uit mijn hoofd ik meen dat het 3 v/d 5 seizoenen voor Corona was zelfs. Edit: zowel in 15/16, in 16/17 als in 18/19 (tientallen miljoenen operationale winst zelfs) waren in ieder geval een positief operationaal resultaat. In 17/18 en 19/20 was er beide keren een bescheiden operationeel verlies van enkele miljoenen wat ruimschoots gecompenseerd werd met een positieve transferbalans (die inkomsten zijn "incidenteel" van aard maar als je de geschiedenis er op nakijkt is een positieve balans van enkele miljoenen eerder structureel dan incidenteel natuurlijk). Het klopt dus totaal niet wat je zegt.
 
pro2312
 
1
29 september 2021 om 19:14
Kan zo zijn, maar Ajax had dan ook wel een veel grotere buffer achter de hand ivm de vele extra inkomsten voor Corona.
 
wolterx
 
40
29 september 2021 om 19:19
Hoe bedoel je Ajax maakt al jaren een operationeel verlies? 2013/2014 8.7 positief, 2014/2015 13.2 positief, 2015/2016 0.7 positief, 2016/2017 8.8 positief, 2017/2018 13.2 negatief, 2018/2019 34.3 positief, 2019/2020 was 3.1 negatief en nu dan 2020/2021 33.1 negatief. Enige jaren dat operationeel verlies is gedraaid waren 2017/2018 toen niet Europees gespeeld werd (dus ook geen EL) en laatste 2 jaar met corona als grootste pijnpunt.
 
GluubsterTJ
 
29
29 september 2021 om 19:23
Go Sander. Er worden hier zoveel onwaarheden geplaatst, altijd leuk om te zien hoe dat in een simpele reactie weg te vagen is. Lijkt wel alsof mensen te lui zijn om zich in te lezen en gewetenloos spuien leuker vinden. Zucht. Dit verlies kan Ajax hebben. Ze hebben een goede buffer en afgelopen jaren vaak zwarte cijfers geschreven. Desalniettemin zullen ze wel constant kampioen moeten worden om niet teveel terug te gaan vallen financieel. Voorlopig zijn ze goed op koers.
 
Sta plaats
 
4
29 september 2021 om 19:26
Operationeel verlies is zonder transferinkomsten. Ajax begroot dat verlies inderdaad in.
 
MessiBazoer
 
26
29 september 2021 om 19:30
@Sanderk91, Nu is het weer wachten op ConstantKante die weer gaat roepen dat Ajax casino beleid voert.. Wat is dat toch, nu Ajax sportief goed draait gaan we lekker het beleid afraken en dingen verzinnen met z’n allen?
 
schijntrap
 
10
29 september 2021 om 19:37
Ik heb hem al een tijdje niet meer gezien. Hoe zou dat toch komen?
 
Sanderr
 
9
29 september 2021 om 19:38
Nee Sta plaats dat begrootte Ajax zeker niet in, ze mikken uiteraard op break-even of operationele winst. Dat lukt normaliter ook vrijwel altijd, enkel in 17/18 (mislopen Europees voetbal) en 19/20 en 20/21 (beiden onder invloed van de Coronacrisis) niet, alle andere seizoen in de afgelopen 10 jaar boekten ze wel een positief operationeel resultaat.
 
Sta plaats
 
5
29 september 2021 om 19:44
Sander, sla de jaarverslagen er maar op na. Er wordt met een operationeel verlies gewerkt, dat maakt verder niet uit want meestal helpen transfer of CL-inkomsten. Als ze echt op bream-even zouden mikken dan zullen de salarissen omlaag moeten, maar gezien hun eigen vermogen en kans op titels is dat niet nodig.
 
ModricMagic
 
5
29 september 2021 om 19:25
Real Madrid is een van de hele weinige clubs die eigenlijk geen verlies heeft geleden. Eigenlijk al sinds de covid pandemie begon niet.
 
Janta
 
2
29 september 2021 om 19:42
Is oik de grootste leugen dat door vele geaccepteerd wordt.
 
ModricMagic
 
8
29 september 2021 om 19:53
Leugen? Lol Real Madrid heeft dit jaar allang de cijfers bekend gemaakt. Is gewoon de waarheid. Hoe pijnlijk het voor mensen is om dat te accepteren omdat het Real Madrid is.
 
Janta
 
6
29 september 2021 om 19:40
Met 1 groot verschil, Ajax moet als beursgenoteerd bedrijf zijn cijfers naar buiten brengen de anderen houden het angstvallig geheim.
 
GJ7300
 
3
29 september 2021 om 18:34
Nouja, prima toch. Fans hadden er ook vanaf kunnen zien maar loyaliteit is lastig als je niks krijgt. Soit. Nu weer wat meer CL geld gok ik en Antony/Gravenberch voor hoofdprijs verkopen (en Neres/Tagliafico in winterstop?) Enfin, vloeit geen bloed uit
 
TheHunter12
 
30
29 september 2021 om 18:38
Ik hoop toch dat Nico en Neres lekker blijven deze winter. Om na de winterstop wat te bereiken zullen we iedereen nodig hebben.
 
GJ7300
 
2
29 september 2021 om 19:13
Gok erop dat Marc nog wel wat probeert, alternatieven genoeg op dit moment en nog jeugd die eens een kans moet krijgen
 
DtotheB
 
50
29 september 2021 om 18:35
De Champions League maar winnen dan...
 
SiskeJari
 
64
29 september 2021 om 18:42
Ja zit helaas niks anders op
 
silenthill007
 
4
29 september 2021 om 18:36
Hoe werkt zoiets? Dacht dat Ajax veel geld heeft en steeds ontvangt door champions league. Blijkbaar wordt er meer uitgeven dan dat er binnenkomt.
 
Steve Stingray
 
56
29 september 2021 om 18:41
Een jaar lang zonder publiek spelen helpt niet mee. Dat zou er wellicht mee te maken kunnen hebben.
 
Janta
 
2
29 september 2021 om 20:03
Daar hebben sommige andere clubs geen last van gezien hun aantal bezoekers onder "normale" omstandigheden. Hoge bomen vangen nu 1x veel wind. ????
 
Futures
 
8
29 september 2021 om 18:42
Tja als je geen toeschouwers mag toelaten dan kost zo'n stadion alleen maar geld.
 
MessiBazoer
 
8
29 september 2021 om 18:43
Ajax begroot op Champions league. Dus de startpremie etc verdienen ze niks aan. Volgens mij verdienen ze alleen wat per overwinning en gelijkspel. De KO - Fase bereiken is financieel lekkerder dan ooit.
 
PAOK4religion
 
6
29 september 2021 om 18:45
Het werkt precies zoals in je laatste zin dus!
 
Boris19
 
5
29 september 2021 om 18:48
Ze begroten op deelname CL, dus dat levert in principe geen extra geld op. Alleen alles wat na de winter verdient wordt. Als andere inkomsten dan tegenvallen (kaartverkoop, etc.) Dan leid je verlies en moet je de begroting bijstellen. Ik ben wel benieuwd waar Ajax die 37 miljoen precies gaat wegsnijden in de begroting. Vrijwel alle spelers zijn gebleven en er is zelfs een grootverdiener als Berghuis bijgekomen. Het lijkt er dus op dat er niet in spelerssalarissen wordt gesneden.
 
wolterx
 
15
29 september 2021 om 19:06
Spelerssalarissen zijn gestegen en gedaald door premies en nieuwe samenstelling. Is van 92.4 naar 94.7 gegaan, dit is door uitbetalen premies die hoger lagen afgelopen seizoen. Al is er natuurlijk ook loonoffer geweest dus is lastig te voorspellen hoe dat precies ervoor staat nu. Wel blij te lezen dat er qua fte's (fulltime-equivalents) niets geks is gebeurd met daling van 1 (409 naar 408), ze hebben dus niet in personeelskosten liggen snijden.
 
Douwe Dabbert
 
10
29 september 2021 om 18:48
Als je de tekst leest dan weet je hoe zoiets werkt.Nederlandse clubs zijn imo iets zwaarder getroffen dan de competities waarin hoge tv-gelden worden betaald. Clubs zoals Ajax, Fey, psv moeten het juist ook hebben van de entree gelden, vooral Europees. Als er dan geen publiek mag komen en je hebt wel de uitgaande kosten...
 
renevang
 
6
29 september 2021 om 18:38
Ongetwijfeld een mooi stukje creatief boekhouden.
 
AFCfokke
 
38
29 september 2021 om 18:44
Heb de indruk dat Ajax toch vrij open en transparant is afgelopen jaren. Maar ik heb de jaarcijfers niet goed bestudeerd, dus kan er naast zitten
 
DennisJWT
 
14
29 september 2021 om 18:47
Leg eens uit?
 
FCRRR
 
30
29 september 2021 om 18:57
Zal niet gaan bij een beursgenoteerd bedrijf, de kostenstructuur is redelijk transparant bij een bvo
 
vlerkjer
 
9
29 september 2021 om 19:17
Ik zie even niet hoe dit creatief boekhouden is? Ik vind de regelingen die Ajax heeft getroffen echt uitstekend. Een vermogen opbouwen om dit soort jaren te kunnen overbruggen. Je kan het eigenlijk gelijk stellen aan geen Europees voetbal. (35 miljoen euro aan inkomsten toeschouwers vs 40miljoen inkomsten Champions league) Die moet je af en toe op kunnen vangen. Als je dus een vermogen van 200+ miljoen hebt is dit dus goed. de NOW regeling is toegepast op het kantoor personeel en niet op spelers etc. Daarnaast heeft Ajax aan de trouwe supporters echt een mega geste gedaan die niet had gehoeven, maar juist nu zo veel meer opleverd. Fantastisch boekhouden zou ik het noemen met de financiele 'vrijheid' die je door jaren van goed beleid hebt opgebouwd.
 
LuukTuinbeek
 
7
29 september 2021 om 18:38
Oei 86 miljoen ophalen op de transfermarkt en toch verlies maken. Dat is geen best beleid.
 
Steve Stingray
 
61
29 september 2021 om 18:40
Inderdaad, nu je het zegt. Ajax voert zeker geen best beleid, wat een prutsers!
 
DennisJWT
 
32
29 september 2021 om 18:43
Maar 8 miljoen verlies maken als je door Corona meer dan 30 miljoen verliest. Wat een fantastisch beleid.
 
sebasjuh
 
9
29 september 2021 om 18:54
Leg eens uit dan waarom het geen goed beleid is? De uitgaven gingen door en er was geen staatssteun naar mijn weten. Daarnaast speelde je wel wedstrijden maar niemand kon kaartjes kopen en Ajax had afgesproken die kosten te compenseren (heel loyaal van Ajax). Dan weet je dat je veel uitgaven hebt tegenover weinig tot geen inkomsten en dan maak je verlies. Ik vindt het nog heel schappelijk dat het maar 8 miljoen verlies is en dat van het eigen vermogen afgaat.
 
wolterx
 
6
29 september 2021 om 19:00
Ajax heeft wel gebruik gemaakt van NOW3 maar dit is volgens kerncijfers niet gedaan voor spelers. Maar wel met je eens dat het allemaal veel erger had gekund.
 
Jackieboy10
 
1
29 september 2021 om 20:34
Maar besteedt Ajax dus 10 miljoen aan kantoorpersoneel? Dat klinkt mij als aardig veel in de oren. Niet negatief bedoeld hoor. Puur interesse.
 
Musi26
 
2
29 september 2021 om 22:57
10 miljoen is toch helemaal niets. Gemiddeld kost een medewerker al snel tussen de 85-100K per jaar. Dit verdienen niet, maar dat zijn wel de kosten voor 33n bedrijf.
 
MrKrillin
 
9
29 september 2021 om 19:21
Nee jouw club voert goed beleid. Nu weer lening aangegaan. Verlies is 8.1 miljoen en eigen vermogen 222 miljoen. Ondanks corona dus prima. Veel clubs hadden het moeilijk anders waren Onana (was mogelijk tot laatste dag), Neres en Taglifico verkocht. Dan stond gewoon weer winst. Nu staan we met 1 voet in dr volgende ronde van de CL. Tot nu 50 miljoen verdient met CL (startgeld, tv geld en 2 overwinningen). Ga jij serieus beweren geen goed beleid?
 
4Ever4Ajax
 
4
29 september 2021 om 22:03
Ik weet niet meer met wie ik hier de discussie had een tijdje geleden over de cijfers. Ik hoopte op een verlies van rond de 15 miljoen en daar werd ik overdreven gezegd om uitgelachen. Nu ik zie dat het bijna 9 miljoen is (heb de cijfers zelf nog niet ingelezen), lijkt het echt heel erg mee te vallen. Dat is echt goed op te vangen.
 
MrKrillin
 
1
30 september 2021 om 08:02
4ever4ajax Er zijn 2 PSV-ers die continue beweren dat Ajax veel risico's neemt. Holland Casino beleid voert. Dat Ajax voor minimaal 50 miljoen moet verkopen anders stort het in. Had je discussie met Contstant Kante of Luuktuinbeek. Dat zijn vooral de 2 leden die dag en nacht hier doemsdag verkondigen voor Ajax.
 
4Ever4Ajax
 
0
30 september 2021 om 09:11
Met constant Kante discussieer ik niet meer, vraag maar aan de andere mods waarom.. ?? En die Luuktuinbeek schrijft alleen maar vanuit z’n onderbuikgevoel, daar is geen normale discussie mee te voeren. Nee, het was iemand anders maar weet niet meer wie.
 
4Ever4Ajax
 
4
29 september 2021 om 22:01
Misschien toch even een kijkje in de cijfers zelf nemen of een boekhoudkundige cursus doen? Misschien wel handig, dan hoef je niet zo’n gekke uitspraak hier te doen namelijk.
 
Vulploeger
 
0
29 september 2021 om 22:18
Vergeet niet dat ajax ook flink heeft gekocht. In deze jaarcijfers zitten ook aankopen als haller, klaasen en kudus om maar een paar te noemen
 
TomGr
 
20
29 september 2021 om 18:38
Ik vind het eerlijk gezegd nog best meevallen hoeveel verlies ze hebben geleden. Wanneer ze mogelijk overwinteren in de CL is dit al snel terugverdiend door kaartverkoop, inkomsten per wedstrijd en transfers.
 
UltimateFreak83
 
1
29 september 2021 om 18:46
Eens! Maar je kunt je beleid er niet structureel afhankelijk van maken
 
armandode
 
40
29 september 2021 om 18:39
Voordat iedereen valt over die 10,7 miljoen NOW uitkering, voetbalzone vergeet even het belangrijkste zinnetje op de Ajax site te kopieren en plakken. De NOW regeling was alleen bedoeld voor kantoorpersoneel dus denk aan Media, Administratie, HR etc. En dus niet over de voet algerelateerde tak.
 
rvwe
 
4
29 september 2021 om 18:56
Geloof je zelf dat de salariskosten voor deze afdelingen op dergelijke bedragen uitkomen?
 
London Calling
 
23
29 september 2021 om 19:15
Zou best kunnen, er werken meer dan 500 mensen bij Ajax (iets meer dan 400 Fte’s) daar zitten maar 100 contract spelers bij, dan heb je natuurlijk ook nog de staf en alle jeugdtrainers maar een groot deel heeft gewoon een kantoor baan. Freek Jansen van VI heeft Ajax wel eens omschreven als een media bedrijf waar meer mensen rondliepen dan op de redactie dan bij VI.
 
wanny
 
4
29 september 2021 om 18:59
Heel Ajax is toch voetbalgerelateerd? Dat is het hele bestaansrecht van die organisatie.
 
T3rrorPancho
 
3
29 september 2021 om 19:14
Is het kantoor personeel een andere BV?? Er zijn gewoon spelerssalarissen mee betaald, niks anders dan creatief schuiven met het ontvangen geld.
 
DennisJWT
 
13
29 september 2021 om 18:40
Niks aan de hand dus voor Ajax. Bij het lezen van de titel verwachtte ik een rampzalig resultaat. 8 miljoen is natuurlijk maar een klein percentage van de begroting en het eigen vermogen bedraagt nog steeds 222 miljoen. Over het huidige seizoen verwacht ik gewoon winst al er Europees wordt overwintert. Daarbij stijgt de waarde van de selectie bij goede prestaties enorm.
 
wolterx
 
9
29 september 2021 om 18:47
Nu zal komend jaar niet optimaal worden door trage transferzomer nog hoor. Misschien in winter nog een prima transfer die waarde kan vormen die dat kan compenseren maar anders zal dat ook niet optimaal worden. Maar al met al valt dit echt nog mee, had veel erger verwacht.
 
DennisJWT
 
0
29 september 2021 om 18:58
Nee dat klopt. Maar uiterlijk volgend jaar zomer zalneres wel verkocht worden. Zijn transfersom is dan al afgeschreven. Hier zal naar alle waarschijnlijkheid geen vervanger voor komen, omdat de vleugelposities al dubbel bezet zijn. Daarbij verwacht ik ook nog een toptranfer van Gravenberch. Zie hem met Raiola niet bijtekenen. Daarbij levert overwintering CL ook een godsvermogen op, wat nu heel reeel is. Daarbij is het te hopen dat ze overbodige spelers als Magallan, Jensen en Pierie nog definitief weten te verkopen. Dan kom je al een heel eind.
 
wolterx
 
1
29 september 2021 om 19:24
Ow, zeer zeker. Geen reden om in de stress te schieten. Maar denk dat komende zomer nog effecten corona doorwerken op Ajax. Maar lijken corona pandemie solide door te komen.
 
voetbalchick
 
5
29 september 2021 om 18:45
Dus? Een organisatie die een eigen vermogen heeft van 200+miljoen. Kan ook aanspraak maken op de compensatieregeling? Te bezopen voor woorden
 
Sanderr
 
13
29 september 2021 om 19:32
Ik denk niet dat je helemaal snapt wat eigen vermogen precies inhoudt. Een aanzienlijk deel daarvan zijn geen liquide middelen, daar kun je geen kantoorpersoneel van betalen! Bovendien zijn er zat bedrijven met een enorm eigen vermogen die eveneens van de regeling gebruik gemaakt hebben hoor (denk aan KLM, DAF, Holland Casino, NS, Schiphol, etc.)
 
Arnino
 
2
29 september 2021 om 18:46
Kost een seizoenskaart van ajax €1000? 35.000.000 euro zou er gecompenseerd moeten zijn.. ajax verkoopt omgeveer 35.000 seizoenskaarten.. zou dus betekenen dat een seizoenskaart €1000 kost.. Heb t opgezocht de duurste is 761 en de goedkooptste 221.. gemiddeld €500 zeg maar.. of zal in die compensatie ook de skyboxxen meegenomen zijn?
 
Boris19
 
20
29 september 2021 om 18:49
Daar zal ook business seats bij inbegrepen zijn. Die drijven de prijs natuurlijk aardig op.
 
wolterx
 
16
29 september 2021 om 18:56
Als ik mij zo snel niet vergis gaat dit 35 miljoen om seizoenskaarten (normaal in de 12 miljoen), business-seats en skyboxen (normaal in de 14 miljoen) en dan lijkt me dat ook recettes Europese competities erbij werden gepakt (ongeveer 10 miljoen bij groepsfase CL en KO ronde erna in EL). Dan kom je al snel rondom die 35 miljoen, maar heb stuk van Telegraaf niet gelezen dus is mijn verwachting.
 
Arnino
 
0
30 september 2021 om 11:26
@hangover, Ja maar recettes staan los van de 35 miljoen compensatie.
 
BertBouman
 
3
29 september 2021 om 18:48
222 miljoen ,voorlopig nog wel even onbereikbaar voor andere clubs in Nederland
 
Douwe Dabbert
 
1
29 september 2021 om 18:56
Hmm bijna net zoveel als bij Barcelona..., uitkijken dus dat ze niet in de gevarenzone belanden. ??
 
wolterx
 
4
29 september 2021 om 18:57
Yes, al zijn vaste spelerssalarissen wel gedaald. Die stijging is voornamelijk door betaalde premies horende bij de sportieve resultaten. Nogsteeds ietsjes te hoog maar is wel dalende.
 
DennisJWT
 
1
29 september 2021 om 19:01
Neres verkopen, Labyad afscheid van nemen. Dat zijn al twee spelers met een hoog / vrij hoog salaris dat hoogstwaarschijnlijk volgend seizoen wegvalt zonder dat er een vervanger voor hoeft te komen. Onana vervangen ze waarschijnlijk door Gorter dus dat tikt ook al lekker aan.
 
wolterx
 
6
29 september 2021 om 19:26
Ajax communiceert zelf dit: "deze post is toegenomen met € 2,3 miljoen van € 92,4 miljoen naar € 94,7 miljoen voornamelijk door een toename in de salariskosten voetbal als gevolg van de gestegen premies door de behaalde sportieve resultaten. De vaste spelerssalarissen zijn daarentegen gedaald als gevolg van mutaties in de spelersgroep en door een overeengekomen loonoffer met de spelersgroep."
 
Dilima1966
 
4
29 september 2021 om 18:55
Dan heeft ajax het goed gedaan aan verliezen, te beperken, is wel verlies., maar te over zien
 
Volgasvoetbal
 
3
29 september 2021 om 19:00
Even ter vergelijking: PSV en Az hebben ruim 200 miljoen euro minder aan eigen vermogen... Ajax is de Eredivisie echt ontgroeid hoor, mijn hemel!
 
Noldries
 
3
29 september 2021 om 19:14
Nee niet 200 miljoen minder. Psv heeft 40 miljoen eigen vermogen. Alsnog heel veel verschil
 
Pantelic16
 
2
29 september 2021 om 20:08
Verlies hebben is nooit leuk. Maar het ziet er ook naar uit dat de selectie volgend jaar een stuk smaller zal zijn qua grootverdieners. Met het vertrek van Onana, Labyad, Tagliafico, Stekelenburg en Neres ben je al aardig wat salaris kwijt. Dit jaar goed presteren en misschien stunten tot de kwartfinale met deze brede selectie kan ook nog eens positief uitpakken met de transferwaarde van spelers. Zeker nu de stadions weer gevuld zijn, sponsoren weer toegang hebben etc. Zal de transfermarkt ook weer op gang brengen. Wellicht dat Ajax dan ook nog kan profiteren met nieuwe en verbeterde commerciële deals. Dat vertrouw ik Menno Geelen wel toe. Vormt samen met Marc Overmars en Van der Sar echt de gouden driehoek van de transformatie die Ajax de afgelopen jaren ondergaan heeft in Nederland als in Europa.
 
Musi26
 
0
29 september 2021 om 23:03
Verlies kan belasting technisch anders best lekker zijn, maar dat is weer een heel ander verhaal.
 
lord
 
1
29 september 2021 om 21:42
Tja als alle rijke stinkers hun seizoenkaarten declareren... Bij Feyenoord waren ze toch echt een stuk loyaler
 
Musi26
 
2
29 september 2021 om 23:15
Dus ik ben een rijke stinkerd, omdat ik er voor koos om meer dan 700 euro te laten liggen? Of ben ik gewoon slim om gebruik te maken van een regeling.