'Ajax stelt dat Nouri nooit meer op niveau had kunnen voetballen'
Dinsdag, 12 januari 2021 om 10:28

Ajax is van mening dat Abdelhak Nouri nooit meer op niveau had kunnen voetballen, ongeacht de behandeling op het veld bij de wedstrijd tegen Werder Bremen op 8 juli 2017, zo schrijft de Volkskrant. Toen zakte de middenvelder in elkaar en liep hij als gevolg van hartfalen blijvende hersenschade op. De familie van Nouri daarentegen denkt dat hij na zijn herstel wel weer topvoetballer had kunnen worden. Omdat beide partijen een andere mening hebben raken zij het niet eens over een passende schadevergoeding die Ajax dient uit te keren.

Ajax heeft toegegeven dat er op het veld in Oostenrijk fouten zijn gemaakt bij de behandeling van Nouri en erkende de volledige aansprakelijkheid. De club gaf de afgelopen jaren al veel geld uit aan de behandeling van Nouri. Ajax nam de zorgkosten op zich, bekostigde de verhuizing van Nouri en respecteerde zijn contract dat afgelopen zomer afliep. "Daarover gaat het geschil ook niet. Ajax heeft ook nog geregeld vriendschappelijk contact met de familie. De onenigheid draait om het verdere arbeidsleven van Nouri, het arbeidsvermogen", schrijft de krant.

Het vraagstuk waar Ajax en de familie maar niet uitkomen is hoe goed Nouri had kunnen worden. "Ajax stelt dat hij nooit meer op niveau had kunnen voetballen, ongeacht de behandeling op het veld. Hij had na eventueel herstel sowieso een ander leven geleid, als scout of trainer bijvoorbeeld", zo klinkt het. Volgens de krant ligt daar het verschil van opvatting met de familie en diens raadgevers. Zonder aan te kunnen geven hoe goed hij had kunnen worden, is de familie van Nouri ervan overtuigd dat hij weer topvoetballer had kunnen worden.

De familie van Nouri zou wijzen naar de situatie van Daley Blind, ook al zijn beide situaties verder niet te vergelijken. De verdediger werd eind 2019 getroffen door een ontstoken hartspier en speelt sindsdien met een kastje dat het hart een schok geeft bij een storing. Blind kan dus gewoon op topniveau voetballen en dat neemt de familie van Nouri als voorbeeld. "Een topvoetballer, ook van Vitesse of Heerenveen, verdient aanmerkelijk meer dan een scout of een jeugdtrainer. Tot de pensioenleeftijd van een voetbalprof kan dat verschil behoorlijk oplopen. Het gaat hier om miljoenen euro's."

"We hebben met familie en juristen gesproken, maar we zijn er helaas niet uitgekomen", zei Van der Sar zondag in aanloop naar de wedstrijd tussen Ajax en PSV (2-2) in gesprek met de NOS. De algemeen directeur noemde het 'heel jammer' dat Ajax het nog niet eens is geworden met de familie van Nouri. "Niet alleen voor ons, maar ook voor de familie. Het is niet gelukt. Dat geeft de moeilijkheid wel aan. De kans op een arbitragezaak is aanwezig, helaas."

Meer nieuws
   
21:47
21:47
The Times weet welke rol Slot precies gaat krijgen binnen organisatie Liverpool
5
   
21:37
21:37
Late gelijkmaker van Leverkusen wekt grote woede: 'Het is een schande!'
1
   
21:05
21:05
Robin van Persie gaat in op vraag of hij ooit trainer van Feyenoord wordt
3
   
20:28
20:28
Ongekend: Leverkusen behoudt ongeslagen status door goal in minuut 97
28
   
20:15
20:15
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord ontwaakte
11
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (172)

 
MessiBazoer
 
61
12 januari 2021 om 10:36
Pff wat een lastige zaak voor een rechter ook. Beide kanten kunnen namelijk niet bewijzen of het wel of niet was gelukt. Echt doodzonde dat dit gaat aflopen met een rechtszaak. Dit zal Nouri zelf ook kloten vinden.. ??
 
SpeedyAFC
 
72
12 januari 2021 om 10:54
Dat maakt het allemaal zo lastig, de een gaat uit van een Evander Sno situatie, de ander gaat uit van een Frenkie de Jong situatie. Dan praat je allebei over hele andere bedragen en kom je er dus gewoon samen niet uit. Dan is een gang naar de rechter de beste oplossing.
 
Jackieboy10
 
54
12 januari 2021 om 11:27
Ik snap persoonlijk alleen niet waarom het niet lukt om tot een gulden middenweg te komen. Zoals jij het zegt met Evander Sno en Frenkie de Jong vind ik een mooie vergelijking, maar is het dan niet mogelijk om op Davy Klaassen uit te komen als het ware? Ik snap namelijk beide kampen, maar vind beide kampen erg in het uiterste zitten. De kans dat welke speler dan ook het tot Barcelona schopt is erg klein, net zoals de kans dat iemand met het talent van Nouri een Evander Sno carrière kreeg klein is. Beide uitgangspunten vind ik dus zeer onrealistisch.
 
Jackieboy10
 
16
12 januari 2021 om 11:28
Ik zie hieronder dat ik de Sno vergelijking iets anders heb geïnterpreteerd dan dat jij hem bedoelde. Ik doel persoonlijk meer op de carrière/kwaliteiten. Al gaat zoals jij het bedoelt ook wel deels op voor mijn punt .
 
Rick1o1
 
20
12 januari 2021 om 11:54
@jackieboy plus wat ook meespeelt is dat als Nouri bij Barca had gespeeld en x miljoenen had verdiend dan waren die miljoenen voor Nouri. Nu niet. Een gedeelte zal voor zorg gebruikt worden maar de rest word door de familie opgemaakt natuurlijk. Want Nouri kan verder niet zoveel natuurlijk omdat hij in een rolstoel zit
 
martijnr12
 
40
12 januari 2021 om 11:59
Het lastige voor Ajax is dat ze makkelijk met natte vinger werk kunnen zeggen: het spijt ons zeer, hier is 20 miljoen. Maar wat doe je dan als dit nog een keer gebeurt? Moet je dan weer 20 lappen? Meer? Minder? Je moet hier echt heel zorgvuldig te werk gaan en de verschillen zijn uiteraard enorm. Een tijd terug zat de advocaat van de familie in een talkshow en vertelde toen dat Nouri door Ajax in principe hoger werd ingeschat dan een De Jong en Van de Beek. En kijk eens waar die gasten nu spelen. Die verdienen tussen de vijf en tien miljoen per jaar en kunnen nog tien tot vijftien jaar blijven voetballen. Om maar even aan te geven op wat voor bizarre bedragen je dan komt. Maar eerlijk gezegd denk ik dat Ajax de sterkste zaak heeft in een rechtbank: iemand die gereanimeerd wordt op het veld en overduidelijk een hartafwijking heeft zal stoppen met voetballen. Of in ieder geval niet meer in de absolute top meedraaien.
 
barcalover123
 
24
12 januari 2021 om 12:22
@martijnnr12 ik zeg misschien iets doms hoor maar dat is vooral omdat ik de situatie niet helemaal volg maar kan Ajax niet gewoon even een levenscontract uitgeven met een mooi salaris en dat elk jaar uitkeren aan de familie? Natuurlijk is het dan even kijken wat voor salaris het moet zijn maar als je de familie de komende 20 jaar een salaris van 5/6 ton kan uit keren is dat toch voor alle partijen prima? Nogmaals kan zijn dat ik nu iets doms zeg maar ik heb de hele situatie rond deze niet helemaal gevolgd.
 
D-Bergkamp
 
34
12 januari 2021 om 12:35
@barcaloer123, volgens diverse bronnen heeft Ajax in een eerder stadium aangeboden om het contract met 10 jaar te verlengen x 500.000 euro op jaarbasis. Dat terwijl zijn huidige contract ook al goed was voor 1.50 miljoen. Dit is nergens officieel natuurlijk, alleen word er diverse media melding van gemaakt. Buiten het feit (dit staat wel vast) dat tot op heden Ajax de volledige zorgkosten op zich heeft genomen en het huis heeft verbouwd voor Nouri. Daarnaast is nummer 34 niet meer gebruikt, een Nouri trofee in het leven geroepen, de landstitel aan hem opgedragen, familie op het podium geroepen. Staat er nog steeds in de fanshop: Nouri stay strong.
 
London Calling
 
20
12 januari 2021 om 15:12
@jackieboy10 het probleem met het Davy Klaasen scenario is dat dit Ajax 50 miljoen zou kosten of iets dergelijks (immers 3-4 miljoen per jaar over een carriere die nog 15 jaar kon duren). Je zou Danny Hoekman eens kunnen opzoeken, die kreeg van een rechtbank al 12 miljoen euro toegekend nadat zijn carriere in eind jaren 80 een flinke deuk opliep agv van een blessure. De rechtbank nam in de schade vergoeding niet eens alleen het salaris wat hij toen kon gaan verdienen mee maar ook hoe de salarissen van voetballers in de jaren daarna stegen. Natuurlijk was dit een ander geval en zitten er een hoop verschillen tussen Hoekman en Nouri, maar het geeft wel aan dat ook in Nederland dergelijke schade vergoeingen mogelijk zijn. Als het om een paar ton of zelfs om een paar miljoen zou gaan zou er denk ik al lang een klap op gegeven zijn.
 
Kaassie
 
25
12 januari 2021 om 16:03
Bergkamp, de dingen die jij opnoemt en in elk artikel over Nouri tot vervelens toe herhaald, zijn -de zorgkosten misschien uitgezonderd- volstrekt normaal om te doen. Kom op zeg, nummer 34 niet meer gebruikt, een Nouri trofee, de landstitel aan hem opdragen en dat er nog steeds in de fanshop "nouri stay strong" dat is allemaal leuk en aardig maar daar heeft verder helemaal niemand iets aan maar jij doet alsof het allemaal een buitenaards groot gebaar is.
 
Master D
 
19
12 januari 2021 om 18:26
En Kaassie jij doet alsof dat allemaal geen flikker voorstelt. Cheick Tiote heeft geen eigen trofee ergens. Ik heb nog nooit familie van wie dan ook op een huldigingspodium gezien omdat de speler fysiek niet in staat was er bij te zijn. Types als jij roepen eerst dat er te weinig erkenning is, om vervolgens met 5 dingen om de oren geslagen te worden waar wel degelijk erkenning uit blijkt. Dan stelt het allemaal niks meer voor plotseling. Je had een standbeeld willen zien of het trainingscomplex vernoemd willen hebben? En als ze dat gedaan hadden, was je nog verder gegaan. Je vindt niks goed in je Ajaxhaat. Dat is het probleem.
 
Kaassie
 
11
12 januari 2021 om 19:27
Master D, ik wou je eerst nog een netjes antwoord geven maar je begint nu zo stom te lullen dat ik er van af zie. Tuurlijk joh, Ajaxhaat. Heb je ze wel allemaal goed op een rijtje?
 
theEDGE
 
3
13 januari 2021 om 11:28
Danny Hoekman is voetbal invalide geschopt tijdens een wedstrijd. Nouri heeft een bloedziekte waar als ik juist begrepen heb de doorvoer van zuurstof via het bloed niet goed ging. Hij had ook tijdens een skivakantie het kunnen krijgen of ergens anders waar ijle lucht is. Dat kun je dus niet behandelen met een kastje als bij Sno of Blind het geval is.
 
Piranha
 
44
12 januari 2021 om 11:00
Ik snap niet dat iedereen het zonde vind dat het af moet lopen met een rechtszaak. Ik bedoel het idee dat de familie Nouri en voornamelijk de advocaat heeft strookt niet met wat Ajax, het bestuur en hun advocaten hebben. Dat gebeurt zo vaak en das is een rechtbank toch gewoon het eerlijkst? De rechter laten beslissen als je er niet uitkomt vind ik normaal en de beste oplossing omdat, met uitzondering van hoger beroep, een onafhankelijke partij volgens het Nederlands recht een beslissing gaat maken waarbij iedereen zich neerlegt. De media gaat er natuurlijk een beetje een circus van maken maar als je als club het goed uitlegt is er helemaal niets om je voor te schamen, van beide kanten in feite.
 
SocioFan1
 
7
12 januari 2021 om 17:59
Exact, dit is hoe het is. Men moet beseffen dat beide niet de boosdoeners zijn. Maar het is de media, die zaken verdraaien, eigen invulling geven aan het verhaal, stoken etc. en zie hoe vele constant meegaan met die onzin verhalen. Het is zoals je het zegt, en beide hebben zo hun argumenten, prima. Hopelijk lossen zij het op en zo niet dan moet het maar helaas via de rechter.
 
SilverFront
 
387
12 januari 2021 om 10:37
Ik krijg toch steeds nare gevoelens bij de familie van Nouri. Zal meteen toegeven dat ik natuurlijk niet alles weet, maar ze beginnen toch steeds meer op geldwolven te lijken, lees meer en meer berichten die die kant op wijzen. En ondanks dat Ajax fouten heeft gemaakt, geloof ik niet dat Ajax zich als 'zuinig' opstelt. Die zijn echt wel bereid om miljoenen te betalen. Maar als een gezonde Nouri in zijn hele carriere bijv €40 miljoen had kunnen verdienen, hoeft Ajax deze nu toch niet alles uit te betalen? Het is toch niet volledig Ajax zijn schuld dat Nouri deze inzinking kreeg? Tot nu toe heeft Ajax, behalve het schuld bekennen wat te lang duurde, zich toch behoorlijk coulant opgesteld door alles te betalen. En het lijkt er sterk op dat de familie de hele carriere van Nouri nu op Ajax wil gaan verhalen, wat ik echt zeer onterecht vind.
 
RomBomCu
 
79
12 januari 2021 om 10:47
Als ik de tekst zo lees dan wilt Ajax best wel een flink deel vergoeden maar dat dan op een scout/jeugdtrainer niveau. Dat zijn natuurlijk andere bedragen die zelfs een huis, tuin en keuken voetballer krijgt in de eredivisie. Als Nouri met goede hulp nog had kunnen voetballen dan is een scout salaris natuurlijk niks vergeleken met wat Nouri (en natuurlijk zijn familie) had kunnen verdienen. Er zal een expert of meerdere experts aan de pas moeten komen om te oordelen of hij met goede hulp nog profvoetballer had kunnen zijn en als dat bewezen kan worden dan heeft de familie natuurlijk recht op een flinke vergoeding.
 
Rochus
 
53
12 januari 2021 om 10:53
En is Ajax verplicht om die goede hulp te verlenen? Ben je als voetbalclub verplicht om een arts in dienst te hebben die gespecialiseerd is in dit soort hulpvragen. Het veilig- en gezondheidsbeleid is afgestemd op de bedrijfsvoering. Hartfalen heeft weinig met de bedrijfsvoering voetbal te maken, wellicht wel met topsport?. Botbreuken e.d. weer wel. Ik denk dat als de familie aan Ajax had gezegd we willen dat Appie goede verzorging krijgt en we willen dat betaald krijgen dat Ajax dat zeker had toegezegd te willen betalen. Een blanco cheque waar de familie nu naar lijkt te vragen is ook vanuit het perspectief dat Ajax een beursgenoteerd bedrijf is niet realistisch.
 
SilverFront
 
30
12 januari 2021 om 10:54
Ook met experts valt dat nooit met 110% zekerheid te zeggen. Zelfs rondom de situatie van Daley Blind waren er al meerdere experts die toen zeiden dat hij nooit meer zou kunnen voetballen. En die stond een paar maanden later gewoon weer op het veld. Maar mocht dit naar de rechter gaan, komt er natuurlijk wel naar buiten hoe beide partijen er precies in staan. En dan ben ik toch echt benieuwd of iedereen nog zo aan de kant van familie Nouri staat..
 
RomBomCu
 
18
12 januari 2021 om 11:03
Het valt nooit met 100% zekerheid te zeggen net zoals zoveel juridische zaken, de rechter moet dan kiezen voor het meest aannemelijke scenario. Ik sta zelf aan niemands kant bij deze situatie. Het is een zaak met alleen maar verliezers. Nouri zijn prachtige toekomst is weg, zijn familie gaan hun zoon/broer/neef nooit meer terugkrijgen en Ajax heeft een ongelooflijk talent en geweldige persoonlijkheid verloren. Jammer dat dit soort zaken naar de rechter moeten gaan maar zoals je inderdaad al aangeeft; de echte details zullen dan naar buiten komen en als de familie van Nouri echt astronomische bedragen eist dan zal dat duidelijk worden.
 
D-Bergkamp
 
42
12 januari 2021 om 11:18
@rombomcu, onder andere Kasem die één van de vertegenwoordigers van de familie was schetste het pad dat Nouri een carriere vergelijkbaar aan F de Jong had kunnen hebben en dat Ajax naar dat pad moest kijken. En op basis daarvan heeft hij specifiek uitgesproken voor een financiele vergoeding te gaan. En een verschil met Blind is er natuurlijk ook, Nouri heeft zijn hele leven al aan aangeboren hartafwijking gehad, was daarmee bekend en heeft zelf gekozen om door te voetballen. Die informatie is niet gedeeld met Ajax/arts, alleen met de Knvb. Dat is wel iets anders dan een ontstoken hartspier. Tegelijkertijd ging Daley alleen zitten. Bij Nouri is het geval toch wel een stukje zwaarder als je hart er mee stopt... Of hij nog voetballer had kunnen worden, daar zal geen enkele expert een mening over hebben denk ik. Het word moeilijk om te bewijzen dat het zo is denk ik voor de familie. 90% van de experts zal al afraden om topsport te volgen met een geboren hartafwijking, laat staan als je op het veld in elkaar gezakt bent door die hartafwijking.
 
House of Ari
 
4
12 januari 2021 om 14:58
Ajax is/was niet verplicht om die goede hulp te verlenen, maar als werkgever waren ze wel verplicht om iets over zijn medische issue te zeggen en de keuze te laten bij hem en zijn familie of hij nog op dat veld wilde staan. Dat hebben ze hun ontnomen. Ze deden alles vanuit financieel en sportief oogpunt en werkelijk niets vanuit moraliteit en ethiek terwijl ze daartoe als werkgever wel verplicht toe waren.
 
Nijogeth
 
11
12 januari 2021 om 15:07
Nouri wist gewoon van zijn hartproblemen. Zijn familie heeft ie nooit iets gezegd en dat mocht Ajax ook niet.
 
bf1994
 
4
12 januari 2021 om 15:58
@nijogeth ajax wist er ook van en hadden beslist dat het geen belemmering zou zijn. Nou wordt er gedaan alsof nouri alles onder een matras heeft verstopt voor iedereen. Ajax was er dus echter gewoon van op de hoogte.
 
Nijogeth
 
4
12 januari 2021 om 17:56
Ja, maar de reactie boven me zegt dat Ajax dat aan de familie moest vertellen, maar dat mogen ze niet eens. De KNVB, Ajax en Nouri zullen echt wel de nodige onderzoeken hebben gedaan. De KNVB heeft het vastgesteld en dan zullen er overleggen zijn geweest met cardiologen. Als die zeggen dat het kan of dat er mogelijk problemen kunnen zijn, dan is het aan Nouri om daar een beslissing in te maken. De meeste mensen hadden daar hun familie bij betrokken, Nouri wilde dat niet.
 
bf1994
 
2
12 januari 2021 om 18:07
Hrt is beide aan nouri en aan ajax. Ajax had nee kunnen zeggen tegen nouri, ze hadden echter geen medisch reden om dit te doen en nouri ook niet aangezien een specialist aangaf dat er geen reden was om aan de bel te trekken. Ook is het nog niet aangetoond geloof ik dat nouris hartstilstand als een gevolg van zijn hartafwijking is corrigeer me als dit niet klopt.
 
Nijogeth
 
1
13 januari 2021 om 01:41
Nee, er is niets bekend gemaakt over de reden van de hartstilstand. Het kan een andere reden hebben, het kan de afwijking zijn, waarbij misschien het risico als verwaarloosbaar werd geacht. In beide gevallen maakt het weinig uit, Nouri had nooit meer in de top gespeeld na op het veld gereanimeerd te worden. Dat risico gaat geen enkele topclub nemen.
 
Jellybean
 
38
12 januari 2021 om 11:09
Toch is het waar. Ajax heeft schuld bekend. Het hartfalen is uiteraard niet de schuld van de medische staf, maar de hersenschade wel. Zoveel is duidelijk. En dat Ajax (of waarschijnlijk de verzekeringsmaatschappij) een bepaald (groot) gedeelte van de carrière van Nouri moet vergoeden is ook al een feit. Het gaat er nu eigenlijk alleen nog maar over hoe die carrière eruit gezien zou hebben. En dat blijft een enorm moeilijke inschatting natuurlijk.
 
ViscaCatalunya
 
16
12 januari 2021 om 11:59
Ik snap niet dat de focus zo ligt op zijn voetbalcarrière. Mede door de schuld van Ajax is die jongen tot niks meer in staat nu. Waarom is hem niet geadviseerd te stoppen met topsport? Of is dit wel gedaan maar terzijde geschoven door Nouri en zijn familie. De schuld van Ajax op de dag van de hartaanval zelf staat vast, maar hoe zit het met de periode daarvoor. Had hij met een hartafwijking wel mogen sporten op topniveau.
 
SpeedyAFC
 
13
12 januari 2021 om 12:15
Ajax is niet schuldig aan het hartfalen dat Nouri overkwam. De arts van ajax is nalatig geweest in aqdequaat handelen na het hartfalen. Hij is te laat gaan re-animeren. De vraag of hij met zijn hartafwijking, zijn hartfalen en een re-animatie nog topsport had kunnen bedrijven is precies de kern waarhet nu om gaat. De familie zegt van wel en stelt dat Nouri de top had kunnen bereiken, Ajax zegt van niet.
 
 
2
12 januari 2021 om 13:35
Het was bekend dat Nouri hart problemen had. Dat is voor Ajax nooit een reden geweest dat ze twijfelden over topsport. Dit was gewoon mogelijk. Wel vreemd dat ze ineens vinden dat het niet kan. Met Blind hebben ze zelfs een speler met hart problemen die toch echt betaald voetbal speelt (en daar veel geld mee verdient). Als je zijn salaris aanhoudt dan wordt dit voor Ajax (en ik denk gedeeltelijk de verzekeraar) een hele grote kostenpost.
 
Jackieboy10
 
6
12 januari 2021 om 13:51
Alleen is het bij Blind niet een aangeboren iets. Dat maakt wel een verschil. Daarnaast horen we nu allemaal verschillende verhalen, wat het in mijn optiek vrij lastig maakt. Als je zijn salaris aanhoudt en dat een volledige voetbalcarrière uitbetaald, dan kom je op een X bedrag uit. Ik hoor echter ook geluiden van onder andere die advocaat van de familie, die praat over een Frenkie de Jong/de Ligt traject. En daaraan gerelateerde bedragen. En dan kom je op heeeele andere bedragen uit. Dat is dan nog een stuk ingewikkelder. Dus ik snap eigenlijk wel dat dit met een rechtszaak beslecht dient te worden.
 
magikhetwete
 
13
12 januari 2021 om 11:18
Ik heb dat ook een beetje. Volgens mij als Nouri topvoetballer was geworden was het aannemelijk dat Ajax hem voor ongeveer 40 miljoen zou verkopen. Het salaris van Nouri van laten we zeggen 2 miljoen per jaar gedurende 5 jaar, wat absurd is, mag er dan vanaf. Dan mag de familie Nouri 30 miljoen betalen of werkt het niet ook die kant op ? Nee het is flauw maar het is erg moeilijk een stelling te maken. Als Ajax ongeveer 1 a 2 miljoen wilt vergoeden aan gederfde arbeidsinkomsten naast alle kosten die ze al voor rekening hebben genomen en het contract dat uitbetaald is vind ik dat Ajax best netjes gehandeld heeft. Daarboven is in mijn optiek teveel giswerk, daaronder veronderstelt ongeveer dat Nouri geen contract meer had gekregen. Dat staat los van de schade die er natuurlijk is in medische zorgkosten. Het is een tragische situatie en dat zal het blijven, maar met 1 a 2 miljoen aan 'inkomen' en veel/alle kosten vergoed is in ieder geval het financiele plaatje verholpen zou ik denken
 
rubentje13
 
7
12 januari 2021 om 12:28
Ze erkennen volledige aansprakelijk dus dat betekent dat ze alle schade zullen moeten vergoeden. Het is inderdaad erg lastig hieraan een bedrag te hangen, omdat het lastig is om te beoordelen hoe iemands carrière had kunnen lopen. Gisteren bij Veronica Inside werd gezegd dat Nouri in het rijtje De Ligt en vdbeek thuishoorde, dus dan willen ze ongeveer 10/15 x dat salaris + eventuele transferopbrengsten die altijd naar een speler gaan. Dat gaat echt om vele miljoenen. Aan de ene kant begrijp ik de familie Nouri wel, die gingen er natuurlijk altijd vanuit dat hun zoon dat niveau zou halen en dus miljonair zou kunnen worden, maar Ajax begrijp ik in deze ook wel, omdat het onduidelijk is waar iemand uiteindelijk terechtkomt. Ik vind het gaan voor geld overigens niet verwerpelijk, de familie Nouri staat volledig in hun recht, maar zo is Ajax ook. Het lijkt mij dan ook de enige juiste keuze dat een rechter hiernaar gaat kijken, want ze liggen allebei best wel ver uit elkaar als ik het zo lees. Zulke zaken komen vaker voor bij bijvoorbeeld auto-ongelukken of werkgerelateerde ongelukken en de rechter heeft er allerlei methoden voor om hier een juist bedrag aan te hangen.
 
AmazingNinja
 
21
12 januari 2021 om 12:59
Maar hoe realistisch is het dat Nouri bij een Barca terechtkwam? Op zijn 20ste/21ste pas 9 wedstrijden in ajax 1 gespeeld. En verder: Stel hij was uitgegroeid tot een dragende kracht bij ajax a la De Ligt/frenkie en hij gaat naar Real Madrid of Barca en die doen een medische keuring. Wat is de kans dat die door die keuring komt met een aangeboren hartafwijking?
 
rubentje13
 
4
12 januari 2021 om 13:47
Ja dat zijn allemaal dingen die meegenomen moeten worden, maar waar beide partijen natuurlijk nooit uitkomen. Als Ajax aangegeven heeft dat Nouri het grootste talent was, dan snijden ze zichzelf daar nu mee in de vingers en dan geef je de familie Nouri ook de gelegenheid en argumenten om meer geld te vragen, maar in het voetbal weet je het nooit. Ik denk dat de rechter er gewoon een uitspraak over moet doen.
 
Nijogeth
 
4
12 januari 2021 om 14:55
Amazingninja, niet te vergeten het feit dat hij al eens eerder gereanimeerd was op het veld. Ik denk dat hij na Ajax geen stap omhoog meer zou kunnen zetten en moest hopen dat hij op dat niveau kon blijven spelen. Vooral zijn reanimatie zou dan de reden zijn dat clubs het risico niet zouden nemen,
 
ninjakai
 
7
12 januari 2021 om 15:04
@rubbentje13, bestaat een mooi woord voor jou. Vaak gebruikt in Amsterdam. Pannekoek. Ajax erkend fout te hebben gehandeld toen Nouri instortte. Dat betekend verre van alle schade vergoeden. De beste man stortte in, dus niet een hartritme stoornis (alla blind, die kon aangeven waar hij last van had), nee gewoon echt buiten bewustzijn weg. Ajax is verantwoordelijk voor het extra stukje schade door niet adequaat te handelen. Carrière alle de Ligt of Frenkie is onrealistisch. Topclubs hadden hem nooit meer genomen namelijk, die durven dat niet aan. Zijn transfers afgekapt omdat er tijdens keuringen hartkwalen werden ontdekt. Waar de discussie over gaat is hoe had het uitgezien bij direct goed ingrijpen. Was er dan hersenschade geweest en vooral hoeveel. Fysieke gesteldheid, weer 100%, minder. Dat is de discussie. Dat speelt eerst voordat je toekomt aan speculeren over hoever hij was gekomen. Niet gehinderd door enige medische kennis, zegt mijn gevoel dat profvoetbal er niet langer in zat op het moment dat hij in elkaar zakte, maar dat hij wel had kunnen spelen, lopen enz. Met een adequate behandeling.
 
rubentje13
 
3
12 januari 2021 om 15:26
Ajax erkent volledige aansprakelijkheid voor de gevolgen van het dramatische handelen na de ineenstorting van Nouri, dat betekent dat ze alle schade dienen te vergoeden die geleden is ten gevolge van het nalatige handelen. ik zeg precies hetzelfde als wat jij zegt, maar met minder woorden. Dan ben jij net zo'n pannenkoek als ik.
 
AmazingNinja
 
10
12 januari 2021 om 17:04
Ja maar goed. Er zijn wel meer spelers die ooit als groot talent gezien werden en het zelfs bij ajax niet gered hebben. Dit zijn spelers die talent van het jaar geworden zijn bij ajax (een prijs die Nouri zelfs nooit gewonnen heeft) en daar hebben het er ook veel van niet gered bij ajax. Laat staan Barcelona. 1999 - Youssouf Hersi [1] 2000 - Rafael van der Vaart 2001 - Johnny Heitinga 2002 - Wesley Sneijder 2003 - Kenneth Vermeer 2004 - Murat Yildirim 2005 - Hedwiges Maduro 2006 - Donovan Slijngard 2007 - Siem de Jong 2008 - Daley Blind 2009 - Aras Özbiliz 2010 - Christian Eriksen 2011 - Davy Klaassen 2012 - Mickey van der Hart 2013 - Damon Mirani 2014 - Ashraf El Mahdioui 2015 - Donny van de Beek 2016 - Matthijs de Ligt 2017 - Justin Kluivert 2018 - Ryan Gravenberch 2019 - Naci Unuvar 2020 - Devyne Rensch
 
Primetime
 
0
12 januari 2021 om 23:03
Amazingninja, niet alle spelers kregen de prijs omdat ze de beste waren. Zo'n Ashraf El Mahdioui kreeg hem bv omdat hij de meeste ontwikkeling liet zien. Een jaar voor die prijs zat hij nog bij de amateurs.
 
House of Ari
 
15
12 januari 2021 om 14:54
Het enige dat jij leest is wat Ajax en hun connecties binnen de media naar buiten brengen. Het enige moment dat de familie Nouri ook maar iets heeft gezegd, deden ze dat in het openbaar. En daarin waren ze, hoewel veel te abstract, duidelijk: we willen meer van Ajax. En terecht. Het is interessant om te zien waar jouw waarden liggen. Feit: Ajax wist van Nouris hartproblemen en deed alles daarna verkeerd. Geen verzekering afgesloten. Niemand van Nouris familie verwittigen. Geen arts in dienst nemen die hiermee overweg kan. Feit: Ajax liegt over hun betrokkenheid, maar als blijkt dat de familie mogelijk gaat procederen en ze in de rechtbank niet kunnen liegen, geven ze het eindelijk toe. Feit: Ajax had in eerste instantie aangegeven de zorgkosten door te betalen voor de duur van het contract. Toen eenmaal de familie zich niet liet afwimpelen, betaalden ze nog even door. Maar...jij 'gelooft' niet dat Ajax zich zuinig opstelt. Nee, natuurlijk niet. Liegen, ontkennen, paaien, een kind dood laten gaan voor financieel en sportief succes; dat doen ze allemaal wel, maar zich zuinig opstellen? Neeeeee. In alles heeft Ajax verkeerd gehandeld, maar op basis van geruchten ga jij alsnog claimen dat de familie Nouri mis zit. Ik zou graag willen zien hoe jij reageert als je kind sterft en het had voorkomen kunnen worden als iemand wiens taak het was om hem medisch te peilen z'n mond open had getrokken.
 
Nijogeth
 
14
12 januari 2021 om 15:02
Feit: Ajax mocht de familie van Nouri niet verwittigen, omdat Nouri dat zelf niet wilde. Feit: Een speler die op het veld een hartstilstand krijgt, heeft nog nooit een stap omhoog gezet. Alleen al op basis van die dingen, is al duidelijk dat House of Ari een aardig gekleurd beeld weergeeft. Puur naar de feiten kijkend, betaalt Ajax nu al heel veel, heeft men altijd aangegeven meer te willen betalen dan normaal is in zo'n situatie en heeft Ajax inderdaad pas schuld erkend toen duidelijk was dat er wel degelijk iets fout is gegaan (in eerste instantie leek het namelijk dat er niets fout was gegaan, aangezien een reanimatie niet nodig is bij een hartslag, zoals de hartslagmeter aangaf, de fout was echter dat er niet van de hartslagmeter moest worden uitgegaan). Als je het mij vraagt, denk ik dat de familie blij moet zijn als ze meer dan 5 miljoen gaan krijgen, want ik denk dat dat ongeveer zal zijn wat Nouri aan salaris had verdiend gedurende zijn carrière. Of hij had naar China moeten gaan, maar Europese topclubs gaan het risico echt niet nemen met een speler die al eens gereanimeerd is op het veld.
 
House of Ari
 
4
12 januari 2021 om 15:37
1. Nergens is aangetoond dat Nouri wist van zijn medische situatie. Dat zijn alleen maar geruchten. 2. Zelfs als ze het hem hadden verteld, moesten zijn voogden daar ook over verwittigd worden aangezien hij destijds minderjarig was. Je kan me niet vertellen dat zo'n jongen elk jaar medisch gescreend werd, maar pas op zijn achttiende zagen ze zijn kwaal. 3. Ajax heeft schuld erkend. Klaar. Dan moeten ze ook betalen. Het is niet aan ons om te bepalen hoeveel dat zou moeten zijn en zeker niet aan Ajax. Hadden ze maar een verzekering af moeten sluiten. Speculaties: 1. "ajax betaalt heel veel." Hoeveel betalen ze dan? Als het veel is, heeft de familie Nouri toch gelijk dat ze meer geld willen zien voor het laten sterven van hun kind? Als het weinig is, wat is dit dan voor drogreden om te zeggen dat een bedrijf van honderden miljoenen zich netjes opstelt? Dat is peanuts vergeleken met wat ze kunnen doen. Relatief gesproken zou dat zijn alsof ik iemand laat sterven en vervolgens tien euro per maand geef aan de familie. Ajax verkent de grenzen van het ethisch toelaatbare. Ze hebben al gelogen, ze hebben al verzwegen, ze hebben al gefraudeerd, ze hebben al laten sterven en nu weigeren ze te betalen. En iedereen die dat niet ziet, laat zichzelf manipuleren. Als er stond "unilever" ipv "ajax" zou niemand hier de familie geldwolven noemen. Gaat heel snel bij jullie blijkbaar. Als de familie Nouri morgen zegt, "het gaat ons niet alleen om meer geld, maar ook om de bescherming van andere kinderen en hun families. We willen voorkomen dat Ajax niet alleen slecht handelt als het gaat om de gezondheid van het kind, maar ook beter handelt als het gaat om de vervolgstappen bij dit soort incidenten," dan piept iedereen opeens weer anders.
 
London Calling
 
18
12 januari 2021 om 17:07
@house of Ari dit zijn langs jouw kant ook allemaal speculaties. Pirma dat je anderen er op wijst dat ze niet mogen speculeren maar zelf verdraai je de feiten ook behoorlijk en speculeer je de andere kant op. Zo wie zo heeft Ajax zijn afwijking niet geconstateerd maar de Knvb bij jong oranje. Spelers werden niet medisch gescreend op die leeftijd, of in iedergeval niet zo grondig. Daar kun je van alles van vinden, maar Ajax is hierin niet anders dan om het even welke andere vereniging dan ook. De jeugd van bal op het dak 23 gaat ook niet door een scanner op hun 14e. Als het bij jong oranje voor het eerst werd geconstateerd is het maar de vraag of ze dit moesten meedelen aan zijn familie. mogelijk mochten ze dit op dat moment al niet eens meer vanwege de privacy wetgeving. Ajax heeft alleen de schuld op zich genomen voor het medisch handelen. niet voor de hartaanval. daarin zit een essentieel verschil. Ajax heeft ook niet gelogen. Ajax heeft in eerste instantie zijn eigen arts gevolgd. Het lijkt me niet meer dan normaal dat wanneer je een expert in dienst hebt je die in eerste instantie gelijk geeft. Ze hebben dus helemaal niets gelogen of gefaudeerd of verzwegen dat zijn allemaal aannames zonder onderbouwing van jouw kant.
 
Nijogeth
 
8
12 januari 2021 om 18:16
Nou, House of Ari, ga je feiten nog maar eens checken. Ze kloppen gewoon niet. 1. De Knvb heeft dit aangegeven, zij waren degenen die de hartkwaal vonden. 2. Nee, gewoonweg fout. Hij was toen al 16 geweest en dan mag men dus niet tegen ouders of voogden vertellen. Die grens ligt namelijk op 16, niet op 18. 3. Ajax heeft schuld erkend aan de fouten gemaakt na zijn hartstilstand. Men heeft geen fouten erkend bij zijn hartproblemen. Sterker nog, men heeft meerdere cardiologen ingeschakeld en deze zijn ook gehoord tijdens de zaak over de behandeling op het veld, waarna Ajax erkende dat er fouten zijn gemaakt tijdens die behandeling. Wat jij speculaties noemt, dat zijn feiten. In werkelijkheid zou Ajax alleen door hoeven te betalen zolang zijn contract duurde. Ajax heeft echter al zijn medische kosten betaald, zijn salaris langer doorbetaald en een nieuw huis voor de familie gekocht. Pas achteraf zou het zo kunnen zijn dat Ajax tot meer veroordeeld wordt, maar daarvoor zou alleen het salaris doorbetalen voldoende zijn. Ajax heeft uit zichzelf al meer gedaan. Wat heeft Ajax in deze kwestie gelogen? Wat heeft Ajax in deze kwestie verzwegen? Wat heeft Ajax in deze kwestie gefraudeerd? Wie hebben ze laten sterven? En ja, ze hebben geweigerd te betalen wat de familie eiste, maar ze hebben wel al heel veel meer betaald dan in dit stadia normaal is. Verder noem ik de familie geen geldwolven, maar als ze denken dat ie na een reanimatie op het veld ooit nog naar een beter dan Ajax was gegaan, dan noem ik dat onrealistisch. En ik verwacht niet dat de familie Nouri gaat zeggen, 'laat het geld maar zitten, als de regels over zulke situaties dan duidelijker worden'.
 
Alkmaar54
 
7
12 januari 2021 om 15:35
Bijzonder dat als ik stel dat Ajax zich niet goed opstelt figuren als Messibazoer en Lierse1997 erover vallen en uiteindelijk mijn zeer onderbouwde post wordt verwijderd. Maar als wordt gesteld dat de familie Nouri geldwolven zijn dit gewoon mag blijven staan. Het is gewoon klip en klaar. Ajax heeft de volledige schuld opgeëist en moet betalen. Dat er een verschil van mening is over de hoogte van de vergoeding snap ik, maar dat je dat laat aankomen op een arbitragezaak is gewoon treurig. Misschien is het populair op Voetbalzone om de schuld bij de familie Nouri neer te leggen, maar uiteindelijk zullen we zien wat de rechter gaat oordelen.
 
stravven
 
9
12 januari 2021 om 17:38
Dat ligt natuurlijk enorm aan de eisen van de andere partij. Als die een salaris a la Frenkie de Jong eisen dan is het begrijpelijk dat Ajax daar niet gelijk in meegaat. Als de partij Nouri een bedrag vraagt wat Ajax schappelijk vind dan gaat Ajax daarin mee, en omgekeerd als Ajax een bedrag biedt wat de familie Nouri schappelijk vind gaat de familie Nouri daarin mee. Maar zoals het nu lijkt is dat die twee partijen gewoon enorm ver uit elkaar liggen, vooral omdat er geen enkele zekerheid was over de carriere van Nouri. Hij had de beste speler ooit kunnen worden, hij had het niet kunnen redden bij Ajax, en alles daartussenin is mogelijk.
 
bf1994
 
3
12 januari 2021 om 15:39
Bij wie moeten ze dan zijn? Zijn hartfalen is niet de schuld van ajax. Het opgelopen hersenschade enigzins wel en dat heeft ajax al toegegeven dat ze daar de bal hebben laten vallen. Het is terecht dat de familie hier geld voor wilt hebben, en dat is volgens de wet ook zo. Nou rest alleen nog hoeveel, de rechter gaat dat bepalen. Je kan het wel geldwolven noemen maar het is niets anders dan eisen waar je volgens de wet recht op hebt. Natuurlijk gaat de familie nouri ervan uit dat abdelhak alsnog een topvoetballer was geworden. We kunnen niet bewijzen of hij dat wel of hij dat niet was geworden. Het is een lastige situatie en volledig onnodig om de famile als geldwolven uit te maken of ajax als gierige gasten. Er is een meningsverschil dat gesetteld gaat worden door een rechter
 
SocioFan1
 
1
12 januari 2021 om 18:01
Lekker makkelijk. Je bent voor kamp Ajax leuk, niks nieuws. Men moet beseffen dat beide niet de boosdoeners zijn. Maar het is de media, die zaken verdraaien, eigen invulling geven aan het verhaal, stoken etc. en zie hoe vele constant meegaan met die onzin verhalen. Beide hebben gewoon zo hun argumenten, prima. Hopelijk lossen zij het op en zo niet dan moet het maar helaas via de rechter. Maar de familie als geldwolven bestempelen is echt totale onzin!
 
BJP79
 
87
12 januari 2021 om 10:37
De Familie wijst ook naar Blind. Nou dat is compleet onzin aangezien de 2 situaties niet met elkaar te vergelijken. Denk ook dat Nouri nooit meer op niveau zou hebben gespeeld na een succesvolle behandeling op het veld aangezien zijn lichaam een enorme opdonder kreeg. Snap de familie aangezien ze zoveel mogelijk geld willen vangen maar hun zaak lijkt me niet sterk. Kan het mis hebben natuurlijk.
 
SpeedyAFC
 
21
12 januari 2021 om 10:55
Inderdaad onzin om naar Blind te kijken, vergelijkbaar is eerder Evander Sno, die is na een hartfalen gereanimeed op het veld.
 
D-Bergkamp
 
26
12 januari 2021 om 11:21
@speedyafc, daarbij kwam ook nog dat Sno niet op de hoogte was van mogelijke hartproblemen. Die kwamen praktisch uit het niets. Bij Nouri was het bekend dat er hart problemen waren en dan nam hij zelf nog steeds een risico. Geen enkele expert zal na een hartafwijking, gevolgd met een reanimatie, nog adviseren om topsport te be-oefenen... En het feit dat Sno natuurlijk een tweede keer in elkaar zakte, zelfs met defibrilator, zal ook niet in het voordeel spreken.
 
 
7
12 januari 2021 om 13:37
Je schuift wel alles in de voeten van Nouri. Niet alleen hij maar ook Ajax nam een risico ondanks zijn hartfalen. Daarnaast greep Ajax niet in toen het mis ging, ondanaks dat Ajax op de hoogte was van zijn hartproblemen.
 
SpeedyAFC
 
2
12 januari 2021 om 15:44
Ajax is aansprakelijk voor het niet adequaat handelen van haar arts. Er is erkent dat die te laat met de reanimatie begonnen is en dat daardoor de toestand waarin Nouri nu verkeerd erger is dan die geweest zou zijn bij tijdige reanimantie. Daarom erkent Ajax aansprakelijk. De vraag die nu nog open staat is, hoe zou het Nouri vergaan zijn als er wel direct met reanimatie begonnen was. Daar komt men niet uit. Ajax was niet op de hoogte van hartproblemen met Nouri. Ik weet waar jij die informatie vandaan haalt?
 
bf1994
 
1
12 januari 2021 om 16:15
@speedy van wat ik gelezen heb was ajax wel op de hoogte van de “false tendon” en ze hadden een cardioloog geraadpleegd die vond dat het geen belemmering zou moeten zijn. Ook zou er geen causaal verband zijn tussen het false tendon en het incident in oostenrijk.
 
superstick
 
16
12 januari 2021 om 10:38
Is daar medisch gezien nog een mening over te vormen? Kunnen specialisten iets zeggen over de staat van het hart van Nouri, wanneer hij op een juiste manier was geholpen? Poeh, wat een lastige kwestie...
 
SpeedyAFC
 
12
12 januari 2021 om 10:56
Daar valt weinig over te zeggen alleen in het algemeen leidt hartfalen en een reanimatie wel tot permanente schade. Maar in hoeverre dat een top sport carrriere verder onmogelijk maakt, is zeer lastig te bepalen. Er zijn maar weinig gevallen bekend zoals Evander Sno.
 
superstick
 
7
12 januari 2021 om 11:05
Ja, precies. Die kon wel verder. Maar heeft ook eigenlijk zijn oude niveau ook niet meer gehaald...
 
D-Bergkamp
 
10
12 januari 2021 om 11:22
@superstick, zijn niveau niet behaalt en zelfs ondanks een inwendige defibrilator nog een keer in elkaar gezakt op het veld. Evander Sno is een perfect voorbeeld waarom iemand met geboren hartafwijking en daarna een hartstilstand op het veld niet aangeraden zal worden om dat te blijven doen.
 
superstick
 
2
12 januari 2021 om 11:28
Ah ja, dat is waar ook. Enfin, het is vooral droevig dat het tot een rechtszaak moet komen. Maar ik kan me ook voorstellen dat de partijen er samen niet uitkomen. Ze staan er natuurlijk volledig verschillend in.
 
Nijogeth
 
2
12 januari 2021 om 15:10
Anthony van Loo is de bekendste. En die is moeten stoppen op zijn 30e, na de 2e keer dat de defibrillator in het veld ingreep. Al wilde hij zelf verder, de artsen zeiden dat het beter was van niet. Overigens heeft hij nooit meer dan 22 competitiewedstrijden in een seizoen gespeeld.
 
Twenteov
 
23
12 januari 2021 om 10:40
Alleen maar verliezers. Ik vind het standpunt van Ajax dat Nouri nooit meer topvoetbal zou spelen als er wel goed gehandeld was nogal voorbarig, maar dat kun je van het standpunt van de familie ook zeggen. Voor eens en altijd: is het niet zo dat Ajax hem de komende jaren zijn huidige salaris gewoon doorbetaalt? Dat lijkt me toch al schappelijk genoeg van Ajax in deze treurige zaak.
 
Jansen Joenite
 
18
12 januari 2021 om 11:00
Ik vind het standpunt van Ajax eerlijk gezegd helemaal niet voorbarig. Ongeacht de snelheid, bij een dergelijk trauma is een niet-aangeboren hersenafwijking een feit. Om profvoetballer te zijn moet je altijd 100% zijn, en is al 97% niet voldoende. Er had m.i. schade beperkt kunnen worden, maar topvoetballer zou echt niet meer gaan.
 
Jellybean
 
5
12 januari 2021 om 11:17
Dat kun je echt niet zo zeggen. Dat heeft met zoveel factoren te maken, vooral met wáár in de hersenen die 3% schade zit. Daarnaast is dit ook totaal niet het vraagstuk. Ajax heeft al vrijwel volledige schuld bekend aan de hersenschade. De vraag is nu of Nouri, met de hartkwaal die hij bleek te hebben, kans gehad zou hebben op een profcarrière. Dat wil zeggen: als hij geen hersenschade opgelopen had bij het incident.
 
D-Bergkamp
 
14
12 januari 2021 om 11:27
@jellybean, Dan pakken we Evander Sno, die zonder geboren hartafwijking ook een hartstilstand kreeg. Die is gereanimeerd op het veld, en aangezien ze niets vonden is hij weer gaan voetballen. Uit voorzorg hebben ze een inwendige defibrilator geplaatst. Gelukkig, want 2 jaar later zakte hij weer in elkaar en werd voor de 2e keer zijn leven gered door een defibrilator. En let wel, deze had geen geboren hartafwijking. Er is geen enkele expert die zegt: goh je hebt een hartafwijking, je hebt op 19 jarige leeftijd een hartstilstand gehad. Weet je, jij moet lekker topsport gaan doen, dat is goed voor je.
 
Jellybean
 
4
12 januari 2021 om 11:55
@D-Bergkamp Als dat zo is, zijn we snel klaar. Maar jij en ik weten niet wat voor afwijking Nouri precies had. Wat wel duidelijk is, is dat de afwijking van Nouri voor het incident al bekend was. En dat er diverse experts toch groen licht hebben gegeven om topsport te bedrijven. Daarnaast is Sno, die je zelf noemt, juist hã©t voorbeeld van een topsporter die van experts door mocht voetballen na een hartstilstand.
 
D-Bergkamp
 
3
12 januari 2021 om 12:18
@jellybean Het is uiteindelijk een verantwoordelijkheid van een speler/persoon om te beslissen om door te gaan met voetbal ja of nee. Het enige dat de Knvb/ajax kon doen was hem wijzen op zijn medisch dossier. Die beslissing is geheel alleen Nouri geweest. En Evander Sno mocht inderdaad door voetballen, hoewel veel experts al twijfelden. Het verschil is dat Sno geen geboren hartafwijking had (1). En het gevolg was dat Sno 2 jaar later, ondanks een inwendige defibrilator, wederom in elkaar zakte.
 
Master D
 
2
12 januari 2021 om 10:40
Er valt genoeg over de positie van Ajax te zeggen, maar ook over de positie van de familie Nouri. Vergelijking met Blind vind ik niet bijzonder sterk. Die had een ontstoken hartspier en geen hartstilstand waarbij hij gereanimeerd moest worden op het veld. Los van dat van Nouri schijnbaar bekend was dat hij al een onderliggend hartprobleem had. We gaan nooit weten wie er gelijk had gekregen en/of Nouri een rol als trainer had kunnen innemen of dat nog een voetbalcarriere tot de mogelijkheden had behoort. Ook weet je bij dat laatste sowieso niet wat hij bereikt zou hebben. Dit is echt iets waar je ook als rechter een flinke kluif aan gaat hebben.
 
jouses
 
15
12 januari 2021 om 10:41
Totaal niet realistisch dat hij een leven als scout of trainer had geleid. Tuurlijk een slimme insteek maar puur juridische om dit te zeggen. Jammer want deze jongen had een mooie carrière voor hem. Dat stuk dat ze zijn contract hebben gerespecteerd is gewoon een verplichting dus zo bijzonder is dat niet. Ook de ziektekosten zijn verzekerd als werkgever dus dat is niet bijzonder. De verhuizing is dan netjes geregeld maar ook het minimale wat je kan doen voor zo'n jongen. Dit gaat heel veel imago schade opleveren voor Ajax en zoals Woerts gisteren al vertelde bij VI dit moet je als club voortijdig getackled hebben en niet naar de rechter toe gaan. Het merk Ajax en imago kunnen een flinke dreun krijgen.
 
FeyCoev
 
41
12 januari 2021 om 10:45
Het hartfalen op zich is de facto niet de 'schuld' van Ajax, even buiten de behandeling op het veld die niet goed is gegaan.
 
jouses
 
3
12 januari 2021 om 11:17
@feycoev, in de media waren er verhalen dat het bij Ajax en de Knvb bekend was dat Nouri hartproblemen had. Dit moest ook bekend zijn bij de arts maar dit is een aanname. Met die informatie is het toch waarschijnlijk dat zo'n speler dan ook hartfalen kan krijgen en gehandeld moet worden.
 
FeyCoev
 
16
12 januari 2021 om 11:23
Ik ga er vanuit dat dan ook Nouri op de hoogte was hiervan en dat hij toch een ingecalculeerd risico - hoe klein ook - heeft genomen om zijn carriere als topsporter voort te zetten.
 
D-Bergkamp
 
16
12 januari 2021 om 11:32
@feycoev, De hartafwijking is tijdens een echo bij de Knvb naar voren gekomen, en is mondeling en schriftelijk twee voudig gedeeld met Nouri. De Knvb mocht de ouders niet informeren gezien dat Nouri 16+ was en dat zelf moest doen. De medische dossiers zijn beschikbaar gesteld door de Knvb. De ouders zijn door Nouri zelf niet op de hoogte gebracht, het ziekenhuis/knvb/ajax mochten dit niet ivm privacy regels. Nouri heeft bewust door gevoetbald met een aangeboren hartkwaal, is de hartstilstand dan de schuld van Ajax?
 
jouses
 
7
12 januari 2021 om 11:41
@D-Bergkamp, Het was wel dergelijk bekend bij Ajax. Zowel de Knvb als Ajax stelde de false tendon vast en raadpleegde daarover een cardioloog. Die oordeelde dat het geen belemmering vormt voor topsport. Je kan stellen dat dit gewoon niet goed is onderzocht.
 
Kyle66
 
11
12 januari 2021 om 11:49
Hoe kom je erbij dat het bekend was bij Ajax? Ik weet namelijk vrij zeker dat Ajax stelde dat Nouri die informatie niet met ze had gedeeld. De arts mocht het ook niet met Ajax delen.
 
jouses
 
5
12 januari 2021 om 11:54
@kyle66, Dit is bekend bij de advocaat van de familie Nouri. Ook heeft Ajax dit bij meerdere cardiologen nagevraagd naar aanleiding van het rapport van de Knvb. zoek maar : Cardiologen: vastgestelde 'false tendon' Nouri ongevaarlijk dan vind je het stuk.
 
D-Bergkamp
 
8
12 januari 2021 om 11:58
@jouses, Ajax was op de hoogte gebracht door de Knvb, beweer ook nergens anderzijds. Hetgeen dat ik aangeef is dat de ouders niet op de hoogte zijn gebracht door de Knvb/ajax omdat dit tegen de medische/privacy wetgeving in gaat. Dit was de verantwoordelijkheid van Nouri zelf. Nouri is op de hoogte gebracht hiervan, heeft besloten om door te voetballen, en als gevolg daarvan is de hartstilstand ontstaan. Daar heeft niemand van Ajax, Knvb of een medisch team een hand in gehad. Hetgeen waar Ajax verantwoordelijkheid voor neemt is het onjuist handelen van de arts. Die heeft de pols van Nouri gecontroleerd, hartslag was aanwezig, en is op de longen gaan focussen om later terug te keren op hart problemen. Dit is ook allemaal bevestigd. Het vraagstuk dat er ligt is: wat als de handelend arts in 1x het goede had gedaan. Hoe groot was de kans dan geweest dat Nouri nog profvoetballer zou zijn geworden? Met een geboren hartafwijking en een hartstilstand op je 19e is die kans minimaal. Of als je vergelijkt met Evander Sno (ook reanimatie op veld zonder hartafwijking), die ging met een inwendige defibrilator gewoon een tweede keer tegen de vlakte en werd weer zijn leven gered. Er is geen arts ter wereld die zal zeggen: Nouri, je hebt een geboren hartafwijking en je hebt op je 19e een zware hartstilstand gehad. Jij moet lekker profvoetballer blijven, dat is goed voor je...
 
ViscaCatalunya
 
1
12 januari 2021 om 12:01
Als het tot een zaak komt zal dit boven water komen. Heeft Ajax het risico van hartfalen duidelijk genoeg gemaakt aan Nouri (en zijn familie) Heeft de familie de beslissing genomen het risico te willen nemen? Dat Ajax heeft gefaald op de dag van de aanval zelf staat vast. Maar de situatie daarvoor is me niet duidelijk.
 
D-Bergkamp
 
3
12 januari 2021 om 12:23
@viscacatalunya, De Knvb heeft de hartafwijking onderzocht tijdens een echo, daar is mondeling gelijk medegedeelt dat dit zo was en vervolgens schriftelijk. Ajax is hierin nooit een partij geweest. Het is Nouri zelf die besloten heeft om ondanks die hartafwijking door te voetballen. Wederom, Ajax is hier geen partij in en niet in geweest ook. Door deze hartafwijking heeft Nouri een hartstilstand gekregen. Wederom is Ajax hier geen partij in. Ajax word pas een partij vanaf het moment van behandelen van de hartstilstand.
 
jouses
 
3
12 januari 2021 om 13:29
@D-Bergkamp, Verdiep je in de zaak de Arts van Ajax heeft gewoon kennis van de klachten heeft dit opgenomen in het medisch dossier van Nouri en dan ga je deze jongen niet goed begeleiden. Nouri had beter geinformeerd moeten worden over de risico's . Dat vind ik de plicht van de werkgever die ervoor moet streven gezonde werknemers te hebben. Ajax had gewoon betere behandeling moeten bieden en een icd laten plaatsen en dan was je van de ellende af geweest. Maar wederom de 3de keer in 10 jaar is er verkeerd ingeschat en zijn de gevolgen groter dan de andere 2 zaken.
 
ViscaCatalunya
 
0
12 januari 2021 om 14:16
Maar deze jongen bedreef toch topsport bij Ajax? De medische experts van Ajax hadden dit toch ook moeten vinden? Die jongens worden continu gescreend. Het lijkt zo langs elkaar heen te lopen allemaal.
 
jouses
 
2
12 januari 2021 om 15:13
@viscacatalunya,ergste is dat ze het wisten en niet goed hebben gehandeld. Het was bekend bij de knvb en Ajax.
 
Kaassie
 
2
12 januari 2021 om 15:54
@jouses, ik waag het te betwijfelen dat Ajax wist van die hartafwijking. Zoals Bergkamp al stelde is dat bij een test van de knvb naar boven gekomen en mochten ze ivm de privecy hier niet met de ouders over praten. Als dat niet met de ouders mag dan lijkt het mij volkomen onlogisch dat de knvb wel met Ajax over die hartkwaal mag praten.
 
Janta
 
10
12 januari 2021 om 10:41
Klopt. Blind heeft een hartritme stoornis en daarmee kan je gewoon topsport mee bedrijven maar dat is heel anders gesteld met hartfalen waar Nouri mee te maken had omdat het hart dermate beschadigd is waardoor topsport uitgesloten is.
 
FeyCoev
 
20
12 januari 2021 om 10:42
Heel erg van de buitenkant lijkt me de situatie Nouri meer vergelijkbaar met Sno dan met Blind. Even buiten de neurologische schade die is ontstaan. Het is verdrietig wat er gebeurd is.
 
tinus45
 
15
12 januari 2021 om 10:47
En toch denk ik ook naast het feit dat dit een ernstige siuatue is dzt de familie uit is oo een hoop geld. Ik denk dat alle hoop was/is gevestigd op iemand van de familie, Nouri in deze, die ontzettend veel geld zou gaan verdienen, wat in die culturen vaak in de familie word gestoken. Het klinkt misschien hard, maar zo denk ik er over. Wat is de huidige status van hem, want daar lees/hoor je ook bar weinig over en Ajax heeft nu ook niet de familie laten barsten na het drama. Er is voldoende gedaan, ook financieel om alles zo goed mogelijk te laten verlopen en er moet ook eens een eind aan komen. De arbeidstoekomst, tsja.....als een speler zijn been breekt en daar niet meer bovenop komt is zijn toekomst ook weg toch, het is totaal anders maar zo is dat nu eenmaal.
 
dvh5981
 
4
12 januari 2021 om 10:50
Dus zoals het gesteld wordt: is Nouri geen topvoetballer meer vanwege hartfalen (ajax niet aansprakelijk), of vanwege foutief ingrijpen door Ajax waardoor ook hersenschade werd opgelopen (ajax aansprakelijk) ? Wat ik me afvraag is of de behandelende mensen een keuze hebben moeten maken tussen leven met hersenschade, of dood - dat is me nooit helemaal duidelijk geweest. In dat geval zou er gesteld kunnen worden dat herenschade inderdaad is opgelopen door ingrijpen van mensen in dienst van Ajax, maar dat Ajax niet aansprakelijk kan worden gesteld omdat het de beste optie van twee kwaden zou zijn geweest. Los daarvan, is het schadelijk voor Ajax dat deze zaak zo lang doorsleept; naast Nouri, is er ook nog 'medisch geval' Blind en 'crimineel geval' Promes - zaken snel en correct afhandelen want voreger of later gaat zich dit tegen de club en het bedrijf keren.
 
Master D
 
2
12 januari 2021 om 11:31
Ajax is sowieso aansprakelijk voor dat de behandeling op het veld niet goed is verlopen. Wat daar misging is dat ondanks richtlijnen en aanwezige signalen van een mogelijke hartaanval dat men te laat is begonnen met reanimeren, waardoor de kans dat Nouri er goed uit zou komen flink is verkleint. Los daarvan zal je nooit te weten komen hoe hij eruit zou zijn gekomen als de behandeling op het veld wel conform de richtlijnen was verlopen. Ajax neemt de aansprakelijkheid op zich voor hoe gehandeld is. Ik denk niet dat er ooit een keuze was tussen leven met hersenschade of de dood. Men heeft toen ze het eindelijk door hadden er alles aan gedaan om het hart weer te laten kloppen en daar niet zo zeer de afweging gemaakt van als hij weer gaat kloppen hoe zit het dan met zuurstofgebrek in de afgelopen minuten. Los daarvan zit je nu met de schadevergoeding waarvan Ajax zegt dat Nouri zijn voetbalcarriere voorbij was op het moment dat hij die hartaanval kreeg en dat zelfs bij correct handelen hij nooit meer was teruggekomen op niveau, laat staan dat hij een topcarriere gehad zou hebben. Dus 'ja wij zijn aansprakelijk, maar de schadevergoeding kan geen bedrag zijn die gebaseerd is op een carriere waarbij Nouri 10 jaar bij Barcelona had gespeeld.' Dit terwijl de familie Nouri als het ware zegt dat wanneer de behandeling op het veld wel correct was uitgevoerd hij zijn carriere had kunnen vervolgen en hij het potentieel dat aan hem werd toegerekend ook door Ajax had kunnen inlossen. Over deze standpunten zal een rechter iets moeten zeggen. Ik wens hem veel succes.
 
Thamike
 
3
12 januari 2021 om 12:39
@master D, dit ligt ook zeer complex. Er zit een groot verschil tussen een hartaanval cq infarct of een hartstilstand. Bij een hartaanval mag je niet eens reanimeren maar zul je medicatie toedienen om de aderen te wijder te zetten. Bij een stilstand ga je wel reanimeren. Dit was ook een heel dilemma want volgens de meter leek er een hartslag maar in feite was deze er niet en dus had er gereanimeerd moeten worden. Deze is meet veel zorgvuldigheid onderzocht en daarom heeft het ook zo lang geduurd eer Ajax de schuld op zich heeft genomen. Je zou maar in zo n situatie gebracht worden als arts maar dat terzijde. Veel mensen hier met een mening is altijd een beetje gevaarlijk want je weet niet exact de ins en outs. Zelf niet alle artsen en specialisten komen tot een gelijk. Wat men wel weet is dat je bij een stilstand of een infarct schade toebrengt aan je hart. Een gedeelte sterft af of je krijgt bij stilstand zuurstof gebrek. Hoe lang dat moet duren en welke gevolgen dat heeft is te complex om vast te stellen. Ligt bij een infarct welke ader het is naar welke groep en hoe zwaar deze dicht zat en bij een hartstilstand is het snelheid van weer een hartslag krijgen en zuurstof terug brengen. Hier durven de specialisten zich al niet aan te branden. Daarom zou ik de medische kant nooit in het openbaar debat gooien en is een rechtszaak misschien wel het beste. Daaromheen kun je als club nog best veel betekenen voor de familie als je zakelijk belang en persoonlijk belang kan scheiden en volgens mij heeft Ajax dat best gedaan of iig geprobeerd. Net zoals jou wens ik de rechter veel succes want dit wordt een uitspraak met altijd voor en tegen geluid.
 
Sir. JBA
 
12
12 januari 2021 om 11:07
Dit begint toch wel een erg vervelende zaak voor beide partijen te worden, waar ze beide ook slecht uit gaan komen denk ik. Ondanks dat ik een hekel heb aan Ajax, sta ik nu wel aan hun kant. Ik heb het idee dat de familie Nouri echt een absurd hoog bedrag wilt ontvangen van Ajax maar dat Ajax niet bereid is mee te werken aan dat belachelijke bedrag, Bij VI zeide ze dat gisteren wel mooi, ik denk dat als ze 10 miljoen moeten betalen, ze dat zo doen, al is het maar om van het gezeik af te zijn, maar het zal waarschijnlijk om het viervoudige gaan ofzo.
 
jouses
 
6
12 januari 2021 om 11:52
@sir. Jba, We weten niet wat de familie heeft geeist zij hebben de voorstellen van Ajax afgewezen die met een minimale upgrade en een 10 jarig contract ervan wilde komen. De familie zelf heeft nooit een bod gedaan maar Ajax heeft vervolgens 9 maanden geen contact gehad met de familie. Ik vind de strategie die word gekozen door Ajax ontzettend dom. Zowel de Knvb als Ajax wisten van het feit dat Nouri een False Tendon of moderator bands aangeboren heeft. Dit is in mijn ogen niet goed onderzocht en te makkelijk mee omgegaan. Het is toch typisch dat bij Ajax al 3 gevallen in 10 jaar bekend zijn met spelers met hartkwalen en die allemaal een behoorlijk risico hebben gelopen. Om te speculeren hoeveel de familie eist is makkelijk van jou dat weten we pas als het een zaak word. Maar Als Ajax slim is proberen ze er voor de rechtzaak uit te komen en het niet zover laten komen. Een peacemaker had het verschil kunnen maken als Ajax het dossier beter had behandeld. Nu hebben ze het risico gelopen en hebben ze een jongen voor het leven getekend door vervolgens ook nog eens slecht te behandelen.
 
Sir. JBA
 
7
12 januari 2021 om 12:01
Tuurlijk heb ik geen flauw idee wat daar binnenkamers wordt besproken, en in die 9 maanden hebben de advocaten ongetwijfeld contact met elkaar gehad. Maar denk jij niet dat Ajax van dit gezeik af zou willen zijn en een reëel bedrag zou willen betalen? Alleen al om gezichtsverlies te voorkomen zouden ze daar direct mee instemmen. Het feit dat het zo lang duurt is dan denk ik toch omdat de familie Nouri een absurd hoog bedrag vraagt waarvan Ajax denkt dat deze niet redelijk is. Maar goed, dat denk ik. En zo ook heel veel andere met mij.
 
D-Bergkamp
 
7
12 januari 2021 om 12:26
@jouses, en waarom moet Ajax verantwoordelijk gehouden worden voor het bekend zijn met hartkwalen van hun spelers? Word jij door je werkgever elk jaar getest op mogelijke hart en vaatziekten voordat ze jou vragen overuren te draaien wat misschien stress op levert? Zowel Blind als Nouri worden door onafhankelijke instituten getest, o.a. het UMC in Amsterdam. Het is aan de speler zelf om die medische gegevens te delen met Ajax, Ajax mag daar wettelijk geeneens om vragen ivm privacy wet!
 
jouses
 
2
12 januari 2021 om 13:22
@D-Berkamp, topsporters zijn verplicht medische gegevens van test die in opdracht van werkgever worden gedaan te openbare. Dit heeft niks te maken met de privacywet. Deze belet alleen dat 3de dus media en fans inhoudelijk geen informatie word verstrekt. Tevens was het bekend bij Ajax aangezien het in zijn medische dossier stond.
 
Medellin
 
0
12 januari 2021 om 22:33
Ik denk dat over x tijd wel een overeenkomst volgt waarin beide partijen zich kunnen vinden maar dat dit bedrag en verdere informatie tussen beide partijen gaat blijven en that's it. En dan denk ik aan een bedrag dat Ajax liever niet wil maar wel kan betalen en een bedrag dat uiteindelijk wel goed en hoog genoeg is voor de familie, ook al hadden ze graag veel meer gezien. Dus ik gok rond de 15 a 25 miljoen euro. 5 tot 10 miljoen euro nu te betalen en de resterende 15 miljoen euro gespreid over de komende 30-40 jaar en verder blijven de meeste kosten voor Ajax.
 
AFCAXX
 
3
12 januari 2021 om 11:30
Zulke dingen gaan niet alleen om geld, de familie Nouri wilt waarschijnlijk ook gewoon niet aan het idee dat hun zoon niet zou hebben geschitterd. Dat is waar zij aan denken als ze aan hem denken. Ik snap dat wel.
 
Futures
 
7
12 januari 2021 om 11:39
Natuurlijk roept de familie dat. Zij hopen op het beste. Maar voetballers met hartproblemen hebben wel vaker niet meer topsport kunnen beoefenen.
 
jouses
 
4
12 januari 2021 om 11:43
Waarom heeft de cardiologen die door Ajax zijn geraadpleegd dan allemaal een andere mening toegedaan? Dan kan je toch niet anders zeggen dat er fouten zijn gemaakt. Dat het gewoon verkeerd medisch is ingeschat en zij Nouri een te groot risico hebben laten nemen door hem niet goed te testen maar gewoon te laten spelen.
 
DNSDKR
 
0
12 januari 2021 om 12:13
Maar dat is dan wel gek, Jouses. Ajax heeft volledige verantwoordelijkheid genomen voor het gebrek aan snelle en adequate hulp in Oostenrijk, maar jij zet dus vraagtekens bij het feit of hij in de eerste plaats wel mocht voetballen met zijn hart. En wiens schuld het dan is dat hij dat toch heeft gedaan. Daarnaast snap ik niet dat beide partijen hier niet uitkomen. Dan moet 1 van beide partijen alle redelijkheid voorbij zijn gegaan.
 
D-Bergkamp
 
3
12 januari 2021 om 12:31
@dnsdkr, Ajax is in geen enkel opzicht een partij in de vraag of Nouri mocht voetballen ja of nee. Ajax laat zijn voetballers onderzoeken o.a. in het UMC in Amsterdam en ivm privacy wetgeving mag Ajax de uitslagen geeneens opvragen. Net zoals jou werkgever nooit jou medisch dossier op mag vragne. Het zijn de personen zelf die dit moeten delen. En het zijn ook de personen zelf die beslissen hoe ze hier mee om gaan qua verder werken. Ajax was geen partij van het onderzoek (dat was de Knvb) Ajax was geen partij in de beslissing om te blijven voetballen. Ajax was geen partij in de ontstane hartstilstand. Ajax werd een partij toen de behandeld arts van Ajax foutief handelde nadat de hartstilstand had plaats gevonden.
 
sloep01
 
1
12 januari 2021 om 12:57
Dit draait alleen maar om geld dit zijn letselschade advocaten die er zo veel mogelijk wil uithalen en aan de andere kant de advocaten die het zo laag mogelijk proberen te houden , en dat deze advocaat van de familie zegt dat hij denk dat Nouri een carriã¨re ala de Jong of de Ligt zou hebben gehad kunnen hebben is nergens op gebaseerd , want wie zegt dat ? het was een heel groot talent maar je kunt niet met zekerheid zeggen dat hij daar ook was gekomen wat de advocaat beweert , als dat zo zou zijn dan zou Ajax misschien wel 30/40 miljoen moeten gaan betalen dat zou toch wel heel gek zijn en dat gaat ook volgens mij nooit van ze leven gebeuren lijkt mij , maar dit kan een lang lopende kwestie worden .
 
jouses
 
3
12 januari 2021 om 12:58
@D-Bergkamp, als Ajax in jou ogen in geen enkel opzich of Nouri wel of niet mocht voetballen is dat toch vreemd? Ajax heeft gewoon een gemiste kans in het feit de familie en de voetballer beter te informeren over de risico's. Ook was Ajax volledig op de hoogte en ook de behandelend arts in Oostenrijk wist van de hartklachten af zo staat er in het dossier. Ajax moet volgens mij gewoon eens goed gaan nadenken dat het toch komt dat al 3 spelers in de afgelopen 10 jaar met hartklachten toch op het veld staan en dat het altijd een verassing blijkt. In de situatie Blind is er meer risico genomen lijkt mij aangezien hij gewoon dankzij zijn icd een hartaanval op het veld heeft overleeft. Gelukkig maar sportcardiologen zien anders Er zijn ook gevallen waarbij het goed blijft gaan. Het zijn er niet superveel, maar ze zijn er zeker. Een voetballer die door Ajax word getest in het UMC of door het UMC moet zijn gegevens delen met werkgever dit is in coa sport gewoon vastgelegd maar ik kan begrijpen dat jij dat niet weet. Anders is een medische keuring niet meer van toepassing want die word ook gedaan in het Umc. Ajax is wel dergelijk partij geweest aangezien ze rondvraag hebben gedaan en het in het dossier staat en in opgetekend door het medische team van Ajax. Ajax heeft gewoon risico genomen door Nouri niet goed te begeleiden met zijn medische dossier en hebben buitensporige risico gelopen toen zij hem zonder icd hebben laten spelen.
 
Thamike
 
1
12 januari 2021 om 13:27
@jouses, Ajax kan Nouri niet informeren over de risico's dat kan Nouri laten doen bij de specialisten. Dat is volgens mij nu al herhaaldelijk gezegd en is ook helemaal niet relevant in deze kwestie aangezien jij en ik niet weten wat er onderling is gezegd. Nouri heeft een hartafwijking en daar wordt een inschatting op gemaakt door verschillende soorten mensen en conclusie is dat er een risico is genomen om vooral door te gaan met zijn voetbal carriere. Voor die stap is Nouri zelf verantwoordelijk maar zal er zeker wel gedacht zijn door alle partijen die hier mee te maken hebben dat dit zou kunnen. Jij moet stoppen met vage verhalen als feiten neer te leggen. Ook Blind heeft geen hartaanval gehad dus ook daar zit je er echt helemaal naast. Daarom kun je dit soort zaken ook beter niet in het openbaar debat gooien, want dan krijg je vage verhalen en incomplete onzin. Ajax heeft Nouri niet goed begeleid?? Weer zo n onzin stelling die echt uit je eigen waarheid komt. Niet doen met dit soort onderwerpen man, doe dat lekker op andere topics.
 
jouses
 
0
12 januari 2021 om 13:32
@thamike, Ajax heeft Nouri beter moeten begeleiden dit is verteld niet op mijn waarheid maar die van de advocaat van de familie.
 
Thamike
 
1
12 januari 2021 om 13:58
@jouses buiten de info dat er nergens duidelijk is dat de familie en haar advocaat dit stelt en waarom is het een mening van een van de 2 partijen in een conflict dat is dus geen waarheidsvinding. Daarnaast weet jij nog steeds niet hoe de begeleiding is gegaan. Zit er nog een verschil in begeleiding van Nouri als speler of vanuit medisch oogpunt waar Ajax geen begeleidende rol heeft behalve als Nouri hier zelf open over is
 
House of Ari
 
1
12 januari 2021 om 15:13
Man man man. Wat een niveau. Je speculeert over medische issues terwijl de feiten zijn dat Ajax gewoon nalatig was. Let it go. Ajax heeft een kind behandeld als product, zijn financiële en sportieve waarde geprefereerd boven zijn gezondheid, hem niet beschermd waar ze dat wel hadden moeten doen, zijn familie en hemzelf niet verwittigd van zijn medische issues en gewoon door laten spelen met alle risico's van dien en ja, dan zal je meer moeten boeten dan de familie op dit moment doet. Die mensen hadden hun kind kunnen hebben als: - Ajax iets tegen de familie had gezegd en hun de keuze gaf om er dan maar mee te kappen of door te gaan met dat voetbal. - Ajax een arts in dienst had genomen die ook maar iets wist over dit soort medische issues. En Ajax had nu niet naar de rechtbank gehoeven als: - Ze gewoon een verzekering hadden afgesloten. - Ze netjes de familie Nouri hadden betaald voor het laten 'sterven' van hun kind.
 
4Ever4Ajax
 
12
12 januari 2021 om 12:18
Het is gewoon voor ons leken niet te beoordelen. Ja, natuurlijk heb ik zo mijn gevoel over de zaak, maar die kan zo maar eens onterecht zijn. Hoe sneu het ook is, ik denk dat het wel een goede zaak is dat er een 'scheidsrechter' nu komt die gaat oordelen. Hoop wel dat het snel gaat (zal denk ik niet zo zijn) zodat dit dossier gesloten kan worden en de familie Nouri verder kan en Ajax ook. Hoe dan ook, hier zijn alleen verliezers.
 
House of Ari
 
4
12 januari 2021 om 15:04
Daarom moeten mensen zich vasthouden aan de feiten in plaats van al die berichten. De feiten constateren dat Ajax in alles fout heeft gehandeld en er voorlopig niet uitkomt met de familie. Klaar.
 
London Calling
 
7
12 januari 2021 om 16:57
Er is maar een ding waarin Ajax - een medewerker van Ajax fout heeft gehandeld en dat is de medische behandeling op het veld. Voor de rest hadden er dingen anders of beter gedaan kunnen worden maar dat is de enige echte fout. Dat is ook het enige waarvan wij met zijn allen weten dat het klopt. daarom ben ik het ook eens met 4ever4ajax niemand die weet wat er verder achter de schermen wel of niet speelt, over welke bedragen het gaat, hoe het medische dossier van Nouri eventueel in elkaar zit.
 
mayarood
 
3
12 januari 2021 om 12:48
Ik denk dat Ajax hier wel degelijk in het gelijk staat, mits mijn informatie klopt. Ajax is niet verantwoordelijk voor het feit dat hij een hartaanval kreeg, wel voor de inadequate behandeling er van. Zelfs als er adaquaat was gehandeld door de arts, was het nog helemaal de vraag geweest of hij uberhaupt nog kon voetballen. Bij Evander Sno kostte dat heel veel moeite, uiteindelijk op een lager niveau, maar twee jaar later ging het alsnog mis. De vergelijking met Blind is behoorlijk mank, omdat hij een ander soort hartprobleem had. Maar zelfs Daley Blind wordt nu ook in zijn functioneren beperkter: hij lijkt minder goed te voetballen, lijkt eerder moe en buitenlandse clubs hebben zijn naam nu ook wel definitief doorgestreept op hun lijstje. Met andere woorden: Daley Blind ondervindt ook blijvende gevolgen. Voor de familie Nouri is dit zuur: waar Frenkie en in mindere mate Donny een grote carrriere hebben, is hun droomwereld ingestort. Dat is slikken voor hun. Maar ik kan met niet voorstellen dat een rechter zal aannemen dat er nog een grote carriere voor hem was weggelegd....
 
jouses
 
3
12 januari 2021 om 13:19
Ajax is wel verantwoordelijk voor de juiste begeleiding en behandeling van spelers. Als je een rapport krijgt als arts bij Ajax waarin staat dat Nouri hartproblemen heeft en niet goed deze speler informeert over de risico's dan is dat een gemiste kans. Ajax heeft gewoon een arts de laatste jaren in dienst gehad die gewoon niet goed genoeg heeft gehandeld in de laatste 10 jaar zijn er 3 spelers met hartklachten bij Ajax geweest die aantoonbaar behandelbaar waren. Dat je Blind überhaupt met een hartzak ontsteking laat spelen is een wonder en dat de speler daar geen last van zou hebben gehad lijkt me onwaarschijnlijk. Ik denk dat John Beer een sterke zaak heeft en Ajax het beter vooraf kan regelen dan in de rechtzaal want ze komen er niet goed vanaf ben ik bang.
 
Thamike
 
3
12 januari 2021 om 13:33
@jouses, jij weet echt 0,0 wat er tussen Ajax, staf, medici en speler is gezegd en qua gesprekken er zijn gevoerd. Doe dan aub ook geen aannames want je weet te weinig van de materie net zoals ik. Een arts zal je kunnen vertellen dat je een bepaalde risico loopt en als speler weeg je dat af tegen de voordelen. Niemand kan voorspellen wat er gebeurt alleen inschatten en jij weet niet in hoeverre dit gedaan is. Of denk je nu echt dat na een test en constatering dat er een afwijking is dat Nouri denkt oh ok jammer en nu weer voetballen?
 
jouses
 
2
12 januari 2021 om 14:52
@thamike, Nogmaals ik basseer mij op uitspraken van John beer de advocaat die op tv uitspraken heeft gedaan over de medische documenten.
 
ninjakai
 
2
12 januari 2021 om 15:21
Inderdaad. De advocaat die zonder enige vorm van tegengeluid een hoop stront mocht spuien, terwijl Ajax het niet gepast vond om daar op dat moment die discussie te gaan voeren. Op dat moment veranderde mijn hele gevoel bij de zaak, waar ik eerder dacht dat Ajax zich als een kille multinational opstelde.
 
jouses
 
0
12 januari 2021 om 16:22
@ninjakai, dan hoop ik niet dat er veel naar buiten komt voor jou over de communicatie van de multinational Ajax want dit gaat best pijnlijk worden.
 
Thamike
 
1
12 januari 2021 om 16:33
@jouses, zo, jij weet dus meer over de interne communicatie vanuit Ajax. Ben heel benieuwd.
 
 
1
12 januari 2021 om 13:43
Waarbij kun jij baseren dat de vergelijking met Blind nergens op slaat maar tegelijkertijd maak jij wel een vergelijking met Sno. Wat weet jij van deze zaken dat je wel de ene maar niet de ander vergelijking mag trekken.
 
SpeedyAFC
 
0
12 januari 2021 om 16:01
Evander Sno had een hartstilstand op het veld en is daarna gereanimeerd. Net zoals Nouri, alleen is men bij Evander Sno veel sneller begonnen met de reanimatie. Blind heeft nimmer een hartstilstand gehad met daarop volgend een reanimatie.
 
 
0
12 januari 2021 om 16:05
Dat weet ik, maar volgens mij heeft niet elke hart stilstand dezelfde oorzaak en is dus ook niet te bepalen wat de gevolgen zijn voor je carriere.
 
SpeedyAFC
 
0
12 januari 2021 om 16:07
Absoluut, er zullen zeker verschillen zijn en bepalen wat exact het gevolg zou zijn van een hartstilstand en reanimatie is een hele lastige vraag die eigenlijk nooit voor 100 procent te beantwoorden is. Dat maakt alles zo ingewikkeld. De rechter gaat het echt nog heel lastig krijgen.
 
House of Ari
 
0
12 januari 2021 om 14:39
Er mankeert heel wat aan jouw logisch beredeneren. Ajax wist van zijn hartprobleem en ze namen niet de juiste maatregelen. Ze deelden deze informatie niet met de familie. Dan had Nouri of de familie kunnen zeggen, "we kappen ermee," maar die kans kregen ze niet. Wat als ik jouw werkgever ben en na een verplichte medische screening kom ik erachter dat jij zal komen te overlijden als jij een computer aanzet en vervolgens zeg ik niks, doe jij een computer aan en val je dood? Wie is de schuldige? Ik natuurlijk. Ajax sloot ook geen verzekering af mocht er iets gebeuren (zoals wat er is gebeurd). Ze gingen verder met Nouri, maar namen geen arts in dienst die hiermee overweg kon gaan. Zelfs met die nalatigheid vind jij dat Ajax gelijk heeft? Na het incident loog Ajax over de gang van zaken, maar gingen ze alsnog overstag toen ze doorhadden dat er een moreel bezwaar was vanuit het medische team om erover te liegen. En nu proberen ze het verhaal om te draaien door allerlei flauwekul de pers in te slingeren zoals de bedragen die de familie Nouri eist. Intussen heeft de familie alleen gezegd, "wij eisen meer betrokkenheid van Ajax" maar nee, iedereen hier is expert en deduceert, "ze willen meer geld!" Nee, echt waar joh? Hun zoon en ooit potentiële kostwinnaar ligt in een bed en zal dat voor de rest van zijn armoedige leven doen door toegegeven nalatig handelen van Ajax. Ajax mag geluk hebben dat er geen doodslag wordt geëist. Dit zijn de feiten.
 
stravven
 
3
12 januari 2021 om 17:50
Aan de andere kant: Nouri wist zelf dat hij een hartprobleem had. Hij was de enige die zijn ouders mocht inlichten, Ajax mag dat wettelijk gezien niet doen, de Knvb ook niet en de personen die zijn hartprobleem hebben ontdekt mochten dat ook niet doen. Dat is zeker wel een factor die je op Nouri, en niet op Ajax, moet leggen.
 
AmazingNinja
 
4
12 januari 2021 om 12:51
Kijk, het is natuurlijk heel moeilijk om in te schatten hoe een voetbalcarriere eruit gaat zien. Freddy Adu werd op zijn 15de prof en werd gezien als het grootste talent ter wereld en die heeft uiteindelijk gewoon een heel erg matige carriere gehad. Van Nistelrooy ging pas op zijn 22ste naar PSV en speelde daarvoor in de eeste divisie en bij Heereveen, om op zijn 24ste naar United te gaan en daar alles aan gort te schieten. Jaap Stam speelde tot zijn 24ste voor kleine clubs voordat die naar PSV ging om daarna een topcarriere te hebben in het buitenland. Verschillende spelers leggen verschillende routes af. Als we kijken waar Nouri stond tot zijn hartstilstand dan kun je je afvragen of het wel zo'n toptalent was. op zijn 20ste/21ste was hij basisspeler bij Jong Ajax en en had pas 9 keer in ajax 1 gespeeld. Om dan als familie te stellen dat hij een topcarriere in het vooruitschiet had waar hij bij een club als Barcelona kon eindigen is wel heel optimistisch. Vergelijk het nu met een Gravenberch of Ihatarran die vanaf hun 16de al in het eerste spelen. Of een Seedorf of Wijnaldum die al vanaf hun 16ste in het eerste van hun clubs speelden. Dat zijn/waren echt toptalenten. Daar is iedereen het unaniem over eens.
 
GLENNN
 
1
12 januari 2021 om 13:12
Het is heel lastig in te schatten. Nouri was technisch gezien een zeer begaafde voetballer. Maar ik lees ook dat mensen zeggen: hij had net zo'n stappen kunnen maken als Frenkie of een Matthijs. Daar ben ik het dus niet mee eens. Frenkie lijkt dus een fragiel ventje, maar is in alles qua fysiek echt veel verder dan een Nouri. Al met al denk ik dat een Nouri het niet had gered in de absolute top (vanwege zijn fysiek). Dat is een aanname, maar op die leeftijd had hij wel al wat meer body mogen/moeten hebben, wat mij betreft. Verder speelde hij voornamelijk als ''10'', terwijl ik er van uit ga dat hij daadwerkelijk in het ''topvoetbal'' meer als hangende linksbuiten gebruikt ging worden, puur vanwege zijn fysiek. En dan denk ik dat hij iets van snelheid mist. Het zijn aannames wat ik doe, net als Ajax en de familie Nouri. Al met al denk ik dat Ajax het netjes probeert op te lossen. Ze betaalde zijn salaris voor het lopende contract door, willen nog extra's betalen vanwege het ''falen'' en ik denk dat familie Nouri daar hartstikke blij mee mag zijn. Wellicht dat Ajax nog kan aangeven: je krijgt nog een x bedrag en daarnaast betalen wij de kosten van de behandeling(en)? Ik weet niet hoe duur dat is en of dat realistisch is, maar dat zou de beste oplossing zijn in mijn ogen. Ajax heeft wellicht deels gefaald in de behandeling op het veld, maar probeert het wel zo netjes mogelijk op te lossen voor de familie Nouri. Ik krijg nu lichtelijk het gevoel dat de familie Nouri echt op geld uit is, maar dat zegt mijn gevoel. Hopelijk komen ze er, zonder arbitragezaak, uit. PS: Weet iemand hoe het met Nouri is? Ik heb laatst eens proberen te zoeken, maar kon er niet veel over vinden. Alleen van tijden terug dat hij wel ''communiceerde'' met zijn wenkbrauwen soms en dat hij wel gewoon alles meekrijgt.
 
 
0
12 januari 2021 om 13:47
Ajax heeft deels gefaald in de behandeling op het veld. Lekkere opmerking als een arts volledig faalt een iemand een kastplantje geworden is.
 
GLENNN
 
0
12 januari 2021 om 15:52
Is dan bewezen dat hij volledig door toedoen van die arts een ''kastplantje'' is geworden?
 
GLENNN
 
1
12 januari 2021 om 15:53
Verder ook makkelijk punten scoren. Ik type een heel bericht en jij reageert op één klein zinnetje. Top!
 
achmedn
 
0
12 januari 2021 om 13:30
Partijen zijn nog on speaking terms maar hebben zakelijk inzicht. Dan is een arbitrage beter dan een rechtzaak. Dat kan je grotendeels buiten de publiciteit houden, sneller afhandelen en is direct bindend.
 
 
0
12 januari 2021 om 13:48
Ik dacht dat ze bij Studio voetbal aangaven dat het laatste inhoudelijke contact 9 maanden geleden was. Dit is niet echt on speaking terms.
 
House of Ari
 
2
12 januari 2021 om 14:22
Ajax heeft verzwegen dat Nouri een medisch probleem had. Ajax heeft niet de juiste maatregelen genomen, zoals: Nouri en de familie verwittigen, een arts in dienst nemen die dit soort medische issues kan behandelen en, heel belangrijk, een verzekering afsluiten in het geval van een gebeurtenis als deze. Toen het verkeerd afliep en ze ook echt alles verkeerd deden, hebben ze dit niet alleen lang ontkend, maar ook nog eens de familie uitgemaakt voor geldwolven en willen zij het nu spelen via de rechtbank. Niet de familie. Ajax. Iedereen die Ajax een warm hart toesteekt is gebrainwashed door clubliefde en de notie dat "voetballers toch teveel verdienen". Er is hier een hele familie die hun zoon en kostwinner kwijt is door toegegeven nalatig gedrag van zijn werkgever die reeds honderden miljoenen heeft verdiend aan de jeugdopleiding. Elke andere werkgever had allang een regeling getroffen, maar een grote club als Ajax niet. En noem die familie aub geen geldwolven. Voordat Nouri puber werd hebben zijn familieleden hun levens allemaal toegewijd om Nouris droom te faciliteren en ja, van hem kostwinner te maken. Jaren van uren op een dag om die jongen klaar te stomen voor Ajax 1. Als er één manier is voor die mensen om financieel succesvol te zijn, was het via hem. En dan vernielt Ajax zo'n jongen en zitten die mensen thuis, te zorgen voor iemand die ooit hun enige hoop was, voortkabbelend op een aalmoes. Schande!
 
jouses
 
0
12 januari 2021 om 14:59
Ik geloof niet dat zijn familie het doet omdat het een financiële geschiet hadden voorzien dat is natuurlijk lastig omdat over een puber te zeggen maar alles leek erop dat hij een gigant ging worden bij de senioren. Ouders doen alles voor de droom van hun kind dat is iets wat ik zelf ook doe. Maar voor de rest vind ik je wel gelijk hebben maar kom niet aan de club want owh owh owh dat doet zo'n pijn.
 
Thamike
 
4
12 januari 2021 om 15:58
@house of Ari, weet je wat een schande is? Reacties zoals die van jou en Jouses hieronder. Je hele betoog berust op onjuistheden en slechte informatie. Daarbij is het schande dat je met verkeerde informatie een club in een verkeerd daglicht stelt die hier in een hele complexe situatie zit. Ajax heeft niets verzwegen want ze konden niets verzwijgen. Ajax mag deze informatie met niemand delen want dat is aan Nouri zelf. Gdpr maar daar zal jij wel nooit van gehoord hebben anders zeg je dit niet. Daarbij zeg je dat Ajax Nouri moet verwittigen maar Nouri heeft dit nieuws zelf gehad. Dus weer onzin. Een arts in dienst nemen die dit soort issues kan behandelen? Er bestaat geen arts die dit kan behandelen, waar heb jij het over? Ajax heeft nergens de familie uitgemaakt voor geldwolven. Weer onzin. Ajax heeft gewacht met volledige aansprakelijkheid op zich te nemen omdat je dit goed en zorgvuldig moet doen als beursgenoteerd bedrijf. Ook na onderzoek was het inconclusief maar is het zeker niet allemaal goed gegaan. Je mag hier best als mening hebben dat ze dit beter hadden moeten doen. Stellen dat iedereen gebrainwashed is ga ik niet eens op in. Dat Nouri kostwinner is is onzin want vele van zijn familie werken gewoon of hebben aan zijn zijde gewerkt en is een keuze die niet voor veel mensen is weggelegd. Elke andere werkgever had failliet gegaan, niet in staat geweest om zijn salaris van 200.000 euro naar 500.00 euro te betalen en jij noemt dat een aalmoes??? Ik weet niet wat jou triggert om deze onzint te posten maar bij dit soort topics mag je echt wat genuanceerder zijn in je opmerkingen die voor nu kant nog wal slaan. @jouses en jij bent het hier mee eens?? Dus kritisch zijn op andere wat prima is maar dan zeggen dat je het hier mee eens bent. Tja
 
jouses
 
1
12 januari 2021 om 16:24
@thamike, In deze cases staan wij tegenover elkaar en we kennen elkaar al wat jaartjes van dit platform. In deze kan ik mij redelijk vinden in de woorden van House of Ari.
 
London Calling
 
1
12 januari 2021 om 16:46
Volgens mij moeten we niet over Ajax of de familie oordelen zonder dat we weten wat er aan de hand is. Maar de stelling dat Ajax heeft verzwegen dat Nouri een medisch probleem had klopt niet. Nouri was hier zelf van op de hoogte. Daarnaast weet ik ook niet of Ajax dan wel de Knvb (die waren het immers die de afwijking vaststelden) de ouders van Nouri hier over in hadden mogen lichten. Nouri was inmiddels immers 20 en ik meen dat je voor medische gevallen vanaf je 16e zelf beslissings bevoegd bent. Dat hoeft Ajax verder niet met iemand te delen en zo wie zo was het een afwijking die werd geconstateerd bij Jong Oranje en niet bij Ajax. Je mag vanwege de privacy wetgeving die informatie dan niet eens delen als de persoon dat zelf niet goed vind. Die afwijking werd door de artsen (niet dezelfde arts als die man op het veld) niet als een probleem gezien. Er is ook niemand die weet of die afwijking ook maar iets te maken had met zijn hartaanval. Dat is een aaname van sommige mensen hier maar dat weten wij helemaal niet dus daar kunnen we ook niet over oordelen. Er is ook niemand die de fout van de hartaanval bij Ajax legt. Waar Ajax, agv van de behandeling van hun arts wel voor verantwoordelijk is is de foutieve behandeling die daarna komt. En daar zit wel een groot verschil. De kans op een carriere in de absolute top is zelfs voor een toptalent niet groot maar na zijn hartaanval zou die nog een stuk kleiner zijn geweest, misschien wel onmogelijk. Ajax heeft ook nooit is negatiefs gezegd over de familie Nouri. Dat veel fans dit doen hoort niet, zeker niet omdat we met zijn allen niet weten wat er echt speelt, maar die fans spreken niet namens de club. Maar ook jij weet niet wat voor bedrag de familie wil hebben en welke bedragen Ajax ze geboden heeft, dan kun je moeilijk stellen dat Ajax alleen een aalmoes heeft aangeboden.
 
stravven
 
2
12 januari 2021 om 17:51
Nouri wist zelf dat hij een hartprobleem had, en Ajax mag wettelijk gezien geen medische gegevens delen, dat mag Nouri alleen zelf doen.
 
GJ7300
 
0
12 januari 2021 om 15:33
Nouri was nog niet doorgebroken toch? Heb er veel over nagedacht en gun(de) die jongen alles maar leek mij nog steeds niet zeker dat hij basisspeler zou worden. Beetje vergelijkbaar met Unuvar, geweldige potentie maar ik betwijfel heel erg of dergelijke vlieggewichten de top halen. Technisch perfect maar ook bovengemiddeld snel? Kun je van mening over verschillen. Op de plaats van vdBeek zag ik t niet meteen iig, daar moet je zoveel compenseren en verdedigen.. linksvoor misschien maar dat is eigenlijk ook niet zijn positie. Niet relevant misschien maar dit zal wel een vd afwegingen zijn van een expert..
 
XaviFCB
 
0
12 januari 2021 om 17:11
Ja, het is allemaal zo complex en het hangt van zoveel (stuk voor stuk onzekere) factoren af, dat het welhaast onmogelijk is te bepalen wat de geleden schade is. Nog meer reden om elkaar te vinden in een schadevergoeding ipv het huidige geruzie..
 
PedroPerez
 
1
12 januari 2021 om 16:56
Hoeveel jonge jongens mislukken na die leeftijd??Niet wanneer je bij Ajax bent wil zeggen dat je het financieel zal maken. Het is geen wet van Meden en Perzen.
 
XaviFCB
 
0
12 januari 2021 om 17:09
Los van de emoties e.d. rondom dit drama is dit best een interessant vraagstuk. Kan me voorstellen dat een arts zich wil vastbijten in de exacte details van dit incident om zich te wagen aan een conclusie over een eventueel vervolg van zijn carrière. Dat Jan en alleman hier ook een mening over hebben, is begrijpelijk maar volstrekt irrelevant. Ergens is het ook veel netter om dit achter de schermen uit te vogelen in plaats van in de spotlights.