Ajax via De Jong, Traoré, Tadic en Ünüvar naar monsterzege in beker
Woensdag, 22 januari 2020 om 22:33

Ajax heeft zich woensdagavond op overtuigende wijze geplaatst voor de kwartfinale van de KNVB Beker. De ploeg van Erik ten Hag haalde genadeloos uit tegen de amateurs van SV Spakenburg: 7-0. Siem de Jong was goed voor een hattrick, terwijl Lassina Traoré tweemaal tot scoren kwam. Via Dusan Tadic en een strafschop van debutant Naci Ünüvar werd de score opgevoerd naar 7-0. In de kwartfinale wacht voor Ajax een uitwedstrijd tegen Vitesse.

Ajax moest het stellen zonder Hakim Ziyech, die zondag tegen Sparta Rotterdam geblesseerd raakte aan zijn kuit. Onder de lat maakt André Onana plaats voor Bruno Varela, die debuteerde in een officiële wedsttrijd van de Amsterdammers. Erik ten Hag selecteerde een mix van gerenommeerde namen en spelers die niet vaak een basisplaats krijgen. Zo werd het middenveld gevormd door Razvan Marin, De Jong en Carel Eiting. Allen speelden zij een hoofdrol bij het openingsdoelpunt in de achttiende minuut. Met veel gevoel wipte Eiting de bal over de defensie heen, waarna Marin van dichtbij tegen de lat schoot. De rebound was een prooi voor De Jong: 1-0. Via Dusan Tadic en Edson Álvarez kwamen er kansen om de marge te verdubbelen.

Het veldspel van Ajax was niet vlekkeloos, maar de thuisploeg opereerde geduldig en had weinig te vrezen van Spakenburg. Na een halfuur liet Marin opnieuw een goede kans onbenut om tot scoren te komen. Spakenburg verdedigde hartstochtelijk en blokkeerde meerdere schoten van Ajax in een poging de schade beperkt te houden. Vijf minuten voor de pauze stond Spakenburg met acht man in het eigen strafschopgebied toen Nicolás Tagliafico tegen Nathaniel Will aan schoot, alvorens uit riante positie voorlangs te schieten. Het verzet van Spakenburg werd desondanks nog voor de rust gebroken. Drie minuten voor de pauze kopte De Jong de 2-0 binnen bij de linkerpaal uit een scherpe voorzet van Dusan Tadic; even daarna schoot hij de 3-0 tegen de touwen na voorbereidend werk van Sergiño Dest.

Het was een loepzuivere hattrick voor de middenvelder: hij scoorde met beide benen en met het hoofd in dezelfde helft, zonder tussenkomst van andere doelpunten. Hij heeft in zijn gehele carrière twintig doelpunten voor Ajax gemaakt in de TOTO KNVB Beker, waarmee hij Klaas-Jan Huntelaar en Piet Keizer (negentien) passeerde. Alleen Sjaak Swart (23) en Johan Cruijff (39) scoorden vaker. De wedstrijd was zodoende al gespeeld voordat de tweede helft begon. Toch was de honger van Ajax nog niet gestild. Traoré scoorde tweemaal in zijn eerste bekerduel. Ryan Babel snelde zijn man voorbij en stelde de spits in staat er 4-0 van te maken; door opnieuw een heerlijke bal van Eiting over de verdediging heen zorgde Traoré vervolgens voor de 5-0.

Bij de 6-0 was Traoré de aangever en schoot Tadic van dichtbij snoeihard raak in de linkerhoek. Een kwartier voor tijd veerde het publiek op voor de invalbeurt van Ünüvar, met zijn 16 jaar en 223 dagen de jongste clubdebutant ooit na Ryan Gravenberch en Clarence Seedorf. Ünüvar verving De Jong. Spakenburg speelde ondertussen met tien man, doordat Everton Pires Tavares geblesseerd uitviel en de ploeg al driemaal had gewisseld. De kansen stapelden zich op voor Ajax, alvorens Ünüvar een strafschop verdiende na een vermeende overtreding van Spakenburg. Klaas-Jan Huntelaar gunde de strafschop aan de debutant, die voor het oog van 53.000 toeschouwers niet onder de druk bezweek en koelbloedig de linkerhoek uitzocht.

Meer nieuws
   
17:38
17:38
El Gran Derbi: is dit de meest heetgebakerde derby van Spanje?
1
   
17:33
17:33
Cziommer onthult welke Premier League-trainer hij naar Ajax probeerde te brengen
0
   
17:13
17:13
Bologna speelt teleurstellend gelijk, mede door rode kaart voor Sam Beukema
3
   
17:11
17:11
Arsenal maakt het onnodig spannend tegen Tottenham, maar houdt druk op titel
31
   
17:05
17:05
Drie voormalig Eredivisionisten schieten Bournemouth naar 3-0 zege op Brighton
12
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (129)

 
Maas12
 
136
22 januari 2020 om 22:36
Zat echt met een big smile te kijken naar het moment met Unuvar, eigenlijk identiek naar het moment dat Nouri de vrije trap versierde tegen Willem 2, hem daarna mag nemen van Schone en hem er vervolgens inknalt bij z’n debuut. Enigste minpunt van de avond vond ik toch Dest, die werkelijk geen één goede voorzet heeft gegeven.
 
D-Bergkamp
 
56
22 januari 2020 om 22:37
@Maas12, de voorzetten zijn het enige nadeel van Dest. Verder is hij zo veel scherper, jagender en voetballend rustiger dan Mazraoui.
 
Patroo
 
109
22 januari 2020 om 22:41
Dest oogt fel waardoor het heel wat lijkt, maar deze jongen bezit zo weinig voetbalintelligentie. Dest werd door niemand gedekt en heeft geen enkel geslaagde voorzet gegeven. Is een hype, en zal snel overwaaien.
 
Scepticus38
 
6
23 januari 2020 om 07:20
" Dest oogt fel waardoor het heel wat lijkt, maar deze jongen bezit zo weinig voetbalintelligentie. Dest werd door niemand gedekt en heeft geen enkel geslaagde voorzet gegeven. Is een hype, en zal snel overwaaien ". Als je de ambitie hebt om ooit psycholoog te worden, adviseer ik je dringend om daar van af te zien. Dat gaat nl. niet lukken. Om een juiste diagnose (gebrek aan voetbalintelligentie) te kunnen stellen, moet je op zijn minst in staat zijn om logisch te kunnen redeneren. Ik heb centrale verwarming en het is voor mij dus niet nodig om hout te kunnen hakken. Maar dat wil natuurlijk niet meteen zeggen dat ik het daarom ook niet zo kunnen. Zoals het feit dat Mazraoui geen goede voorzet heeft gegeven ook niet zegt dat hij dat daarom ook niet kan. Maar misschien heb ik wel ongelijk en geldt voor jou wel hetzelfde als Mazraoui en wil het feit dat de redenatietrant van je bijdrage onlogisch is, niet meteen zeggen dat je daarom ook niet meteen zeggen dat je daarom niet logisch zou kunnen redeneren als je daar wat beter je best voor zou doen.
 
JK-Ajax
 
47
22 januari 2020 om 22:38
Dest kan echt helemaal niets qua voorzetten geven, zelfs Veltman kan nog maar gevaar stichten met zijn voorzetten. Ik irriteer me vooral aan die arrogante houding van hem.
 
zwollywood038
 
8
22 januari 2020 om 23:44
Bij Promes mag het blijkbaar wel, haha. On: ik vind die Dest lang zo gek nog niet hoor. Misschien veel matige voorzetten maar daar kun je op trainen. Qua felheid en passie zie ik liever hem dan zo'n lakse Mazraoui op rechtsback.
 
InkeMontana
 
75
22 januari 2020 om 22:40
Toch wel, want Siem de Jong scoorde er uit 1 Ik had met Naci inderdaad ook gigantische flashbacks. Hoe het invalmoment werd gefilmd, daarna een shot van zijn broer (?), de brutaliteit voor het opeisen van die penal en hem dan zeker inschieten. Het was bijna identiek, heel bizar.
 
Maas12
 
9
22 januari 2020 om 22:41
Haha vooruit dan Ineke, maar hij heeft zoveel voorzetten mogen geven dat er echt wel meer aan hadden mogen komen
 
D-Bergkamp
 
131
22 januari 2020 om 22:42
@Inke, enig stukje is dat Unuvar hem niet opeiste. Huntelaar stond te wijzen dat Unuvar de penalty moest nemen. Daarna vroeg Unuvar verbaasd of dat echt mocht. Heldje Huntelaar in dit geval met een goed gevoel voor de situatie en niet egoïstische houding
 
binny
 
11
22 januari 2020 om 22:45
Je hebt best gelijk, maar hij geeft wel een assist op Siem
 
JK-Ajax
 
98
22 januari 2020 om 22:37
Fantastisch voor Unuvar zeg, 16 jaar in een volle arena debuteren en scoren. Mooi dat het hem ook gegund wordt, is toch een genot dit? Traore ook ijzersterk trouwens.
 
Sanderr
 
18
22 januari 2020 om 22:40
Jongste doelpuntenmaker ooit nu denk ik toch? Wordt niet vermeld in artikel maar moet haast wel, of was Gravenberch toch nog iets jonger bij zijn eerste goal?
 
Maas12
 
13
22 januari 2020 om 22:45
Het is de jongste debutant ooit die scoort, dus nog niet de jongste volgens mij.
 
Sanderr
 
67
22 januari 2020 om 22:47
Als je de jongste debutant ooit bent die scoort ben je automatisch ook de jongste ooit die scoort he hahah!
 
Maykel24
 
18
22 januari 2020 om 22:49
Gravenberch was jonger
 
martijnr12
 
113
22 januari 2020 om 22:53
@Sander tuurlijk niet. Als je op je zeventiende debuteert en dan scoort, kun je dat worden. Maar dan kan er nog steeds iemand op zijn vijftiende in zijn tweede wedstrijd gescoord hebben, bij wijze van.
 
Maas12
 
21
22 januari 2020 om 22:54
@Sanderk91 hoezo? Als iemand op z’n 15e debuteert, maar niet scoort en vervolgens een week later scoort. Is het dus geen scorende debutant, scoort er daarna iemand van 16 in z’n debuut kan dat alsnog de jongste debutant ooit zijn die scoort.
 
Adzevedo
 
23
22 januari 2020 om 22:54
@sanderk91 - Nee, ik denk dat Gravenberch dat blijft, dat is de jongste debutant ooit en die scoorde een paar dagen na zijn debuut tegen PSV in de beker tegen Te Werve uit. Dus ik denk dat dat blijft staan. Wel is Unuvar de jongst scorende debutant (aangezien Gravenberch bij zijn debuut niet scoorde).
 
JK-Ajax
 
4
22 januari 2020 om 22:56
Gravenberch was inderdaad 16 jaar en 133 dagen zie ik net online, Naci wordt 17 in juni dus het scheelt niet denderend veel !
 
Sanderr
 
3
22 januari 2020 om 23:11
@martijn: klopt, in theorie kan dat. Maar in het geval van Ünüvar, een-na-jongste debutant ooit, betekent dat dat alleen Gravenberch hem van dat record kan afhouden. En Adzevedo geeft uitsluitsel: Ryan dus inderdaad de jongste. Nog altijd mooi voor Naci!
 
LeidseHood
 
9
22 januari 2020 om 23:56
Om uitsluitsel te geven. Jongste doelpuntenmakers zijn nu Gravenberch, Seedorf en Unuvar in die volgorde. Unuvar wel bij zijn debuut en dat is mooi.
 
D-Bergkamp
 
46
22 januari 2020 om 22:37
Traore geweldig, Eiting erg goed, Martinez verdedigend enorm. Dest een verademing tov Mazraoui. De Jong buiten gewoon en een mooi debuut voor Naci. Goede avond
 
Soccerfan_1
 
63
22 januari 2020 om 22:38
Marin ook gewoon prima. Vooral in de eerste helft. Mag ook wel eens gezegd worden
 
D-Bergkamp
 
14
22 januari 2020 om 22:39
Soccerfan, zeker inderdaad! Marin was goed fel en hield zich heel erg goed in de kleine ruimte.
 
LeidseHood
 
3
22 januari 2020 om 23:57
Op 1 moment na toen de handelingssnelheid weg was en hij meteen balverlies leed. Verder was Marin inderdaad best goed maar toch niet opvallend?
 
chandler
 
24
22 januari 2020 om 22:39
Vond Dest wederom matg hoor...
 
MartijnGerbrands
 
2
22 januari 2020 om 22:42
Ja Dest deed aanvallend leuk mee, maar verdedigend hebben we hem sowieso niet kunnen beoordelen vandaag!
 
MrKrillin
 
28
22 januari 2020 om 22:41
@D-Bergkamp ook Marin was goed. Martinez haha die geeft tegen iedereen 100%. Gaat er 100% in of het nu Chelsea is of Spakenburg.
 
Sanderr
 
22
22 januari 2020 om 22:41
Wat was er nou zo super aan Dest vond je dan? Vond zijn voorzetten maar mager, denk dat Nous het niet per se minder had gedaan. Al vind ik wel dat Dest de voorkeur boven Mazraoui moet krijgen over het algemeen.
 
D-Bergkamp
 
9
22 januari 2020 om 22:43
Mazraoui is ongeïnspireerd en concentratie loos. Dest draagt combinerend en aanvallend veel meer bij.
 
RasSar
 
13
23 januari 2020 om 00:05
Hahahaa nou dat hebben we vorig seizoen gezien tegen real en bayern etc... dat Mazraoui ongeinspireerd is!? tjonge jonge jonge, geef die gast eens wat meer krediet! Die dest viel in de europese wedstrijden keihard door de mand! Mazraoui is gewoon nog niet volledig fit en heeft te vaak van positie moeten wisselen dit seizoen.
 
Scepticus38
 
0
23 januari 2020 om 08:21
" Mazraoui is ongeã£â¯nspireerd en concentratie loos. Dest draagt combinerend en aanvallend veel meer bij ". Is complete onzin. Wat er met Mazraoui en ook Tadic aan de hand is, kon je al mijlenver van te voren zien aankomen en heb ik al voor het seizoen was begonnen, voorspeld. En dat was helemaal niet bijzonder als je er oog voor hebt. Mazraoui heeft vorig seizoen pas zijn eerste volledige seizoen gedraaid en heeft dus nog lang niet voldoende inhoud. Terwijl hij voor een rookie niet alleen heel veel wedstrijden met Ajax heeft moeten afwerken, maar ook nog eens met het Marokkaanse elftal de hele zomer door heeft moeten spelen en nauwelijks vakantie heeft genoten. Voor Tadic geldt dat zelfs al voor het tweede seizoen achter elkaar. Het is geen toeval dat de spelers die van de zomer door hebben moeten spelen, veelal onder hun niveau presteren en van de ene (soms kleine) blessure in de andere vallen en wedstrijden aan zich voorbij moeten laten gaan en daarom amper in staat zijn om in het normale ritme te komen. Dat is gewoon een kwestie van oorzaak en gevolg en heeft alles te maken met de speelkalender. Het is complete onzin dat Mazraoui ongeã£â¯nspireerd zou zijn en een gebrek aan concentratie zou hebben, in werkelijkheid is hij gewoon niet wedstrijdfit en mist hij wedstrijdritme. Daarom stelt Ten Hag hem ook iedere keer weer gewoon op omdat hij hem alleen door veel wedstrijden te laten spelen weer volledig fit en in zijn ritme kan krijgen. Dan komt de vorm vanzelf weer terug en is hij weer een belangrijke schakel in het elftal. Van de zomer is het WK en is het dus de derde keer dat veel internationals van Ajax door moeten spelen. Daarom is het van enorm belang dat Ajax kampioen wordt en zich (hopelijk en waarschijnlijk) rechtstreeks plaatst voor de CL. Dan kan de coach de spelers (althans zij die er volgend seizoen nog zijn) gewoon minimaal drie volle weken op vakantie sturen waardoor ze fit en (ook niet geheel onbelangrijk) allemaal tegelijk kunnen instromen waardoor de coach voor het eerst sinds jaren weer een normale voorbereiding kan hebben.
 
TilburgAjax
 
0
23 januari 2020 om 12:18
Hoewel ik best geloof dat Mazraoui vermoeid is, vind ik dat hij ook in goeden doen last heeft van een gebrek aan concentratie. Ja, hij heeft mooie aanvallende intenties (zie de goal tegen Bayern in de CL) maar laat verdedigend vaak zien dat hij de focus niet kan vasthouden. Dat werd vorig jaar nog vaak gecorrigeerd door De Ligt, dit jaar leidt het tot meer problemen. Maar goed, ook Dest vind ik op verdedigend vlak niet bijzonder en op de RCB positie levert Veltman niet wat De Ligt deed. Wellicht dat Alvarez het daar toch zal moeten gaan doen volgend seizoen (of tweede helft van dit seizoen al), die had gisteren goede intercepties en speelde overall erg solide.
 
ninjakai
 
3
22 januari 2020 om 23:22
Vond de Jong verre van buitengewoon. Die was echt matig. Zodra hij de bal niet met een contact op goal kan werken is het echt heel, heel matig. Je speelt tegen amateurs he. Dan mag je echt voetballend meer brengen. Zelfs Marin en Alvarez kregen het voor elkaar om een mannetje te passeren. Als 10 is alleen goed positie kunnen kiezen in de 16 allang niet meer goed genoeg bij Ajax. Daarom viel Traore ook zo positief op. Die bracht echt heel veel. Doelpunten leuk, maar aan de bal was het ook heel behoorlijk wat hij liet zien. Totaal niet zelfzuchtig, heel goed het overzicht behouden. En de bal gewoon niet verliezen tussen meerdere tegenstanders. Nog steeds, slecht amateurs, maar toch een positieve ontwikkeling. Eiting leuk, maar 0 druk. Die moet echt getest gaan worden wat er van overblijft als die onder druk gezet wordt. Ook is duidelijk geworden dat Alvarez toch echt gewoon een verdediger is.
 
MW91
 
60
22 januari 2020 om 22:37
Dat moment dat Unüvar vroeg of hij de strafschop mocht nemen.. Het leek sprekend op het moment dat Nouri vroeg de vrije trap te nemen waaruit hij scoorde.
 
D-Bergkamp
 
38
22 januari 2020 om 22:38
@MW91, Huntelaar vertelde dat hij de penalty moest nemen. Die stond te wijzen naar Unuvar. Naci geloofde dat niet vandaar zijn vragende gebaar.
 
Suarez 7
 
33
22 januari 2020 om 22:37
Niemand wilt hem erin maar hij maakt toch mooi een hattrick hahaha. Blij met het debuut van Unuvar, ik heb het gevoel dat zijn debuut iets is waar we over vijf jaar met nostalgie op terugkijken, wat een gigantisch talent.
 
MrKrillin
 
7
22 januari 2020 om 22:42
@suarez7 buiten zijn hattrick, vind je dat SdJ iets toevoegde? hij jaagde niet en vetraagde juist.
 
MartijnGerbrands
 
7
22 januari 2020 om 22:46
Hij was toch erg alert bij die 1e goal, geen enkele vertraging. Sowieso 3 goals.. is gewoon netjes en heeft zijn plicht gedaan. Prima speler om op de bank te hebben en laat vandaag zien waarom ten Hag hem toch nog soms een kansje geeft. Einde van t seizoen zal t wel exit zijn.
 
Sanderr
 
55
22 januari 2020 om 23:17
"Buiten zijn hattrick..", vind je dat zelf niet raar klinken?
 
MrKrillin
 
0
23 januari 2020 om 08:02
@martijngerbrands absoluut niets aan te merken, allemaal knappe goals. Het gaat om het schijndruk zetten van hem. Je komt man te kort omdat hij het niet meer kan belopen. Hij zou beter redeneren in een ploeg die niet continue druk zet en hij zijn goals mag afwachten. Is nog wel doeltreffend
 
MrKrillin
 
0
23 januari 2020 om 08:03
@sander91 heel raar, maar heb jij hem druk zien zetten? Wat Ajax graag doet. Hij kan zeker een sluipmoordenaar zijn en al zijn goals waren knap. Alleen het spel wat Ajax wil spelen past hij niet meer
 
wasbeertje
 
31
22 januari 2020 om 22:37
Wat een kippenvel bij de goal van ünüvar. Leek in alles identiek op de goal van Nouri bij zijn debuut. Zelfde actie voorafgaand, zelfde beschaafdheid naar de oudere jongens om de bal te vragen en dezelfde gluns in zijn ogen.
 
4fRedondo
 
10
22 januari 2020 om 22:47
Idd prima afgehandeld tegen de zoveelste amateurclub die Ajax tegen komt in de beker. Maar wat ik niet snap is dat Tadic, Martinez en Taglio starten en laatste 2 zelfs hele wedstrijd voetbalden. Een maand geleden was Taglio nog oververmoeid en daar hadden meer spelers last van. Ga je hem dan aankomende zondag rust geven? Of aan het eind van het seizoen klagen dat deze spelers oververmoeid zijn en niet 100% fit en daardoor de EL finale heb verloren.
 
Adzevedo
 
9
22 januari 2020 om 23:11
Dat valt allemaal reuze mee, vrijwel de meeste amateurclubs die Ajax de laatste jaren heeft getroffen in de loting waren in de 2de en 3de ronde toen de balletjes vol zaten met amateurclubs. Eigenlijk begint dat hele bekertoernooi pas vanaf de achtste finales echt serieus te worden. Soms heb je een keer pech en tref je Eredivisieclubs al in de 2de en 3de ronde. Dat gebeurde ons in 2016, 2015 (2x), 2012, 2011 de afgelopen 10 jaar. Al scheelt het wel heel erg als je die duels thuis mag spelen. Dit jaar was wel uniek, want als je amateurs in de achtste finales treft (helemaal thuis) dan voelt dat toch een beetje als een soort bye.
 
Leo84
 
1
22 januari 2020 om 23:40
Eens! Snap ik ook niet. Sowieso wordt het tijd om eens de back up van Tagliafico aan het werk te zien.
 
FunckyU
 
10
22 januari 2020 om 22:38
Als ik monsterzege lees, vind ik 7-0 een beetje tegenvallen.het is wel een grote zege
 
LeidseHood
 
3
23 januari 2020 om 00:00
Huh wat. 7 0 is toch echt wel pittig. Maar dat is misschien een taal dingetje. 4 0 is een grote zege zou ik zeggen.
 
guccischoen
 
6
23 januari 2020 om 00:41
5-0 of meer is officieel monsterscore
 
Patroo
 
13
22 januari 2020 om 22:38
Eiting mag wat meer kansen krijgen in het eerste. Sublieme traptechniek en nog belangrijker: hij leest de loopacties vd voorhoede. Met lopende spelers als Promes, Neres en Donny kan het een extra wapen zijn en kan Hakim daarin ook ontlast worden. Zou Ten Hag het aandurven om met Eiting, Gravenberch en Donny op het middenveld te spelen en Hakim weer op rechtsbuiten?
 
D-Bergkamp
 
30
22 januari 2020 om 22:40
@Patroo, vergeet niet bij Eiting dat in deze wedstrijd op 6 staan je totaal geen tegenstander hebt en elke afvallende bal bijna altijd bij jou komt. Oftewel je hebt enorm veel ruimte om je heen en voor je en enorm veel tijd. Hij speelde goed maar geen seconde onder druk gestaan.
 
Patroo
 
11
22 januari 2020 om 22:45
Tuurlijk is het maar Spakenburg, maar je ziet wel dat hij die kwaliteiten heeft om uit te voeren. Zie jij Alvarez of Martinez deze passjes geven? Kan geen kwaad om hem meer minuten te geven in de competitie.
 
D-Bergkamp
 
3
22 januari 2020 om 22:49
@Patroo, nee die zie ik niet dat soort passed geven. Maar die zie ik wel ballen terug veroveren, duels aan gaan en ook bikkelen als het moet. Eiting is geweldig, zolang je maar bal bezit hebt. Zodra je bal verlies hebt loop je met een man minder.
 
MartijnGerbrands
 
3
22 januari 2020 om 22:50
Klopt allebei wat hierboven gezegd wordt, maar hij strooide idd wel met zeer goede passes, mooi om te zien. Vraag me alleen af hoe hij zijn verdedigende taken zou oppakken vanaf 6, ik denk dat hij daarin tekort schiet. Ook fysiek.
 
Desm
 
2
22 januari 2020 om 23:15
Fysiek is Eiting echt niet minder dan Schone of Frenkie
 
Yoram003
 
2
22 januari 2020 om 23:22
Dit is een grapje neem ik aan. Frenkie's fysiek is meer dan prima. Hij is redelijk sterk en echt goed in duel, mede ook dankzij z'n sprongkracht, daarnaast is hij ook nog eens erg snel.
 
Primetime
 
4
22 januari 2020 om 23:32
Zelfs Schone is fysiek nog beter. Helemaal toen hij nog een paar jaar jonger was
 
Quancios
 
4
22 januari 2020 om 23:33
Het zorgt er tevens voor dat er enorm weinig ruimte is op de plekken waar hij de ballen neer wil leggen, des te knapper dat hij ze daar krijgt. Die eerste bal op Marin was werkelijk subliem. Bal opvangen, snel kijken en direct spelen. Zo'n gevoelig balletje op zo'n kleine afstand, magnifiek.
 
TilburgAjax
 
0
23 januari 2020 om 12:23
Je hoeft geen 3 balafpakkers op het middenveld te hebben, sterker nog, daarmee verlies je alle creativiteit. Overigens stonden Alvarez en Martinez gisteren allebei in de verdediging, maar dat terzijde. Eiting op het middenveld als spelbepaler en passer lijkt me prima in combinatie met een loper en een bikkelaar.
 
KarsRickdorp
 
8
22 januari 2020 om 22:39
Eiting voortaan basis laten samen met Gravenberch aub!
 
grasveld7
 
56
22 januari 2020 om 22:41
Waarom, omdat hij een leuke pot tegen amateurs speelt? Hou op hoor... waan van de dag
 
Woezel
 
3
22 januari 2020 om 22:51
Precies. Middenveld staat prima met een Beek/Hakim/Martinez-Gravenberg. Natuurlijk moet hij minuten gaan krijgen, en dat zal hij ook wel krijgen met de blessure van Hakim, maar niet een goedlopend middenveld gaan veranderen op basis van 1 wedstrijd tegen amateurs!
 
Desm
 
4
22 januari 2020 om 23:16
Zolang blind niet speelt zal martinez centraal achterin staan. Dus na de blessure van Ziyech komt er op het middenveld een plaats vrij voor Siem of Eiting
 
Primetime
 
1
22 januari 2020 om 23:35
@desm, lijkt me eerder dat Promes op 10 komt en tadic, babel en huntelaar/traore voorin komen te staan
 
Jonas15
 
5
22 januari 2020 om 23:39
Omdat dit on potentie echte pure wereldtop gaat zijn!! Denk maar nie dat ze hun kaas nog van hun belegde broodjes laten eten, zeker niet door zon (gros van dan) gierige medespelers. Echt een goed optreden van Ajax. Ik begin zo waar en gevoeletje voor ajax te krijgen
 
ajaxfanstef
 
26
22 januari 2020 om 22:39
Gemotiveerd Ajax en hardwerkend Spakenburg. Eiting heeft goed inzicht en fijne techniek. Marin weer erg matig, zo traag in z’n handelingssnelheid, gauw verkopen. Leuk dat unuvar minuten mocht maken en de goal werd gegund. Op naar Groningen! Bedankt supporters voor een fijne sfeer, mag ook wel gezegd worden. Bijna 53000 man doordeweeks tegen een amateurploeg, respect
 
Robinho71114
 
4
22 januari 2020 om 23:20
Ik was er ook bij! Was erg leuk heb zeker genoten vooral dat moment dat we met ze alle liedjes gingen zingen.
 
De Toekomst
 
6
22 januari 2020 om 22:41
Makkelijk potje zoals verwacht. Vond het erg positief om te zien dat Ajax ook knokte en bleef knokken toen de wedstrijd eigenlijk al binnen was. Vond het een leuke pot om te zien en denk dat deze pot vooral weer goed was voor wedstrijdritme en "het gevoel". Ook leuk dat Unuvar bij zijn officiële debuut zo goed is ontvangen en scoorde. Kreeg wel een flashback naar Nouri door de manier van toezingen, zijn positieve ontvangst als toptalent en de manier waarop hij de pingel vraagt (deed Nouri ook bij zijn debuut bij een vrije trap).
 
D-Bergkamp
 
16
22 januari 2020 om 22:44
Heeft niemand dan Huntelaar gezien die staat te wijzen naar Unuvar dat Naci de penalty mag nemen? Unuvar was verbaasd dat Klaas Jan dat zei en vroeg het daarom (keek ook heel verbaasd)
 
martijnr12
 
25
22 januari 2020 om 22:49
Haha moet je dit nou blijven zeggen? Echt de seconde dat Unavar staat wijst hij al naar zichzelf als in: mag ik hem ook nemen? Kan best dat Huntelaar vervolgens ook wijst dat hij hem mag nemen, maar wat doet het ertoe? De situatie hoe het gefilmd werd was identiek aan die van Nouri. Laat dat dan lekker het verhaal zijn man. Wat boeit het of Huntelaar net een halve seconde eerder was met wijzen naar Unuvar dan hijzelf?
 
D-Bergkamp
 
7
22 januari 2020 om 23:02
@Martijn, allereerst omdat het aantoont wat voor sportman en team lid Huntelaar is. Daarnaast toont het ook juist de nederigheid van Unuvar. Die er niet om vraagt maar het eigenlijk niet kan geloven. Veranderd een hoop perspectief
 
martijnr12
 
12
22 januari 2020 om 23:07
Maar het heeft geen meerwaarde voor het verhaal, buiten het feit dat het betwist kan worden wat de waarheid is. Mensen vinden het prachtig vanwege de gelijkenissen met Nouri. Laat dat dan, zou ik denken, in plaats van een ander verhaal vertellen waarvan je niet eens zeker weet of het zo gegaan is. Zeker omdat iedereen al weet dat Huntelaar een teamplayer is en Unuvar een nederig persoon.
 
martijnr12
 
9
22 januari 2020 om 23:11
Ik heb de beelden ook nog eens bekeken: Huntelaar veegt simpelweg zijn neus af haha. Unuvar ligt dan ook nog met zijn rug half naar hem toe. Dus dat verhaal dat je vertelt is mooi, maar klopt niet eens
 
Quancios
 
2
22 januari 2020 om 23:36
Ik moet eerlijk zeggen dat het vanuit het stadion wel zo leek dat Huntelaar uit zichzelf de bal aanbood aan Unuvar, maar ik vind het inderdaad ook vrij overbodig. Laat het verhaal het verhaal zijn.
 
Wooshx
 
16
22 januari 2020 om 22:42
Fantastisch onze supporters 90 minuten lang vol gas.
 
janter
 
2
22 januari 2020 om 22:53
Inderdaad dat mag best gezegd worden. Hoorde vanaf de tribunes meer dan bij menig competitiewedstrijdje .
 
Robinho71114
 
1
22 januari 2020 om 23:23
Was er ook bij! Was inderdaad erg leuk en me oren voelde ik niet meer zo hard schreeuwden we met ze allen.
 
Brinkmanovic
 
11
22 januari 2020 om 22:43
Zo blijkt Siem toch nog van waarde te zijn, prima goals! Naast hem viel Eiting mij positief op, wat een inzicht en passes heeft die knul. Hopelijk weet hij zich weer in de basis te spelen. Traore overigens de voorkeur geven boven Huntelaar, potentiële topper en terecht verkozen tot man of the match.
 
Woezel
 
1
22 januari 2020 om 22:53
Voor wie zou je hem dan in de basis willen hebben? Beek? Ziyech? Martinez? Gravenberg?
 
Brinkmanovic
 
1
22 januari 2020 om 23:00
Ziyech is momenteel geblesseerd dus dat is een optie. Bij vertrek van Donny zou Eiting hem ook evt. Akunnen vervangen. Maar dan moet hij nog wel veel verbetering laten zien.
 
BarcaTreble
 
14
22 januari 2020 om 22:44
Heerlijke sfeer! Respect voor de ultras!!!
 
Mitchel_G
 
8
22 januari 2020 om 22:50
Nu alleen de microfoon nog weg en dan is het perfect. Wat een idioot geschreeuw door dat ding heen. De laatste 5 minuten waren gewoon echt beschamend. In het stadion irriteer ik me er al elke thuiswedstrijd aan, maar ben er vandaag achter gekomen dat het op tv nog verschrikkelijker is. Dat Ajax dit toestaat. Onbegrijpelijk.
 
Quancios
 
5
22 januari 2020 om 23:39
Waar denk je dat die microfoon voor is? Zodat naar het hele vak kan worden gecommuniceerd welk liedje er gezongen gaat worden, is toch logisch dat die microfoon gebruikt wordt?
 
curtazimo
 
2
23 januari 2020 om 01:26
Dit is n andere gast dan die r normaal staat. Is in tegenstelling tot hem best n schreeuwerd :-D Maar goed, deze gast(en) jutten wel de boel op wat er (indirect) voor zorgt dat er sfeer is in t stadion. Dat is al jaren zo en zal zo blijven ook.
 
Mitchel_G
 
0
23 januari 2020 om 11:45
Oh echt, dat meen je niet???!!! Tuurlijk snap ik wel waar die microfoon voor dient. Gaat erom dat hij niet als een hersenloze brulaap door dat ding heen hoeft te schreeuwen alsof z`n leven er vanaf hangt. Het is top dat er sfeer gemaakt wordt en dat daar de leiding in wordt genomen, maar ik zit zelf ook op zuid H en op het `groepje` van die gozer na irriteert iedereen zich mateloos aan dat geschreeuw. Dat volume kan echt wel iets minder als het alleen aan ons vak gericht is, maar deze gozer maakt er een one-man show van. Bloed irritant.
 
RUTGERRR
 
4
22 januari 2020 om 22:45
Nou nou, wat een conclusies na een wedstrijd tegen grootmacht Spakenburg. Leuk dat de penalty aan die jongen gegeven wordt, maar verder vind ik 7-0 nog maar slapjes. Opvallende keuze overigens om nief met Huntelaar te starten, ik had hem in de basis verwacht.
 
Adzevedo
 
3
22 januari 2020 om 22:52
Dat komt omdat Huntelaar net terug is van een blessure, daar ga je geen onnodig risico mee nemen. Dus die keuze valt wel te begrijpen, bovendien doet Traore het ook prima voorin. Wat betreft het resultaat : het is niet heel bijzonder inderdaad, maar je kan het ook bijna niet goed doen in zo'n wedstrijd. Spakenburg heeft een goede eerste helft gespeeld waardoor de score beperkt bleef. Na de 6-0 nam Ajax eigenlijk 20 minuten lang gas terug waardoor de score niet verder opliep. Maar of je vandaag nou met 6, 7, 8 of 10-0 van het veld afstapt maakt ook niet veel uit. Een leuke potje gezien en mensen hebben een vermakelijke avond gehad. Vanaf nu gaat het bekertoernooi echt beginnen voor ons.
 
almere67
 
4
22 januari 2020 om 22:46
Wat een heerlijke sfeer en dat voor een beker wedstrijd tegen spakenburg. Unuvar heerlijk zijn debuut en scoren met een penalty, ,Ik moest even terugblikken naar Nouri exact hetzelfde. Credits naar spakenburg dat fair heeft gespeelt
 
Adzevedo
 
0
22 januari 2020 om 22:46
Prima gedaan Ajax, was leuk geweest als we de dubbele cijfers hadden gehaald maar daarvoor gooide Spakenburg voor rust teveel roet in het eten en was het laatste half uur te weinig aandrang en scherpte. Voor de rest prachtig dat Huntelaar de strafschop aan Unuvar gunt, dat kenmerkt een groot sporter. Een prachtig hatrick voor Siem de Jong, iets wat iedere Ajacied hem diep van binnen gunt. Traore die zich vandaag weer goed liet zien. En voor we het vergeten, het debuut van Varela. Prachtige avond op deze manier. Het bekertoernooi gaat nu pas echt beginnen met Vitesse uit, een zware tegenstander. Mochten we de kwartfinale overleven dan staat in de halve finale waarschijnlijk FC Utrecht uit te wachten. En ja, de finale is sowieso een wedstrijd op zich met Feyenoord, AZ, Psv, Willem II / Heerenveen nog aan de andere kant van het schema. Nu op naar Groningen voor een belangrijke wedstrijd om 3 punten.
 
007
 
1
22 januari 2020 om 22:51
Het enigste wat mij nu bezig aan het houden is of Eiting z'n basisplek in Groningen heeft gewonnen? Het is allemaal leuk, maar deze pot is natuurlijk geen graadmeter. Natuurlijk wel leuk voor Siem en Naci. Ook het altijd bekritiseerde Ajax publiek heeft zich vandaag van hun goede kant laten zien. Als je ziet hoe weinig publiek er vanavond in Heerenveen en Almelo is. Een mooie avond voor Ajax dus.
 
Limoncello
 
4
22 januari 2020 om 22:55
Al die reacties hierzo over fantastisch dit, geweldig dat... je speelt tegen amateurs, mag het dan ook? Het feit dat een speler z’n schoenen vergeet zegt al genoeg over het niveau van de tegenstander. Uit deze wedstrijd kan je alleen concluderen dat Ajax een ronde verder is, de rest doet er niet toe
 
jaokdan
 
7
22 januari 2020 om 23:00
Klopt uiteraard maar je kunt ook gemakkelijk een slechte wedstrijd tegen amateurs spelen. Vaak genoeg gebeurd bij topclubs in binnen- en buitenland.
 
Adzevedo
 
0
22 januari 2020 om 23:12
Dat hadden we bij de loting ook al geconcludeerd, we kregen met deze loting bijna een soort bye. Vanaf de kwartfinale gaat het werkelijk beginnen voor ons en dan hebben we met Vitesse uit gelijk een flinke tegenstander.
 
binny
 
2
22 januari 2020 om 22:58
Unuvar bijna precies hetzelfde als Nouri, krijg er kippenvel van, net zo nederig en lief, maar toch brutaal op z'n Amsterdams vragen of je m mag nemen. Het voetbal is mooi zeeg.
 
Tim13
 
1
22 januari 2020 om 23:03
Ik vind het mooi om te zien hoe Ajax deze wedstrijd heeft aangepakt. Ze hebben echt geprobeerd om op een hoog tempo te spelen en zoveel mogelijk goals te maken. Huntelaar had er nog wel 1 bij mogen maken. Wat een kans. Verder hebben ze het publiek vermaakt en het debuut van Unuvar was het hoogtepunt met zijn goal. Wat ik jammer vond was dat Tadic, Nico en Martinez in de basis stonden of eigenlijk überhaupt speelden. Laat dan Timber en Castillo beginnen. Taylor had van mij ook mogen spelen,net als Gravenbergh. Kan hij mooi wennen aan drie keer in de week spelen, want dat gaat denk ik wel gebeuren de tweede competitie helft. Positief vandaag vielen op: Traore, De Jong en Eiting.tadic, Dest, Alvarez en Marin stelden in mijn ogen teleur.
 
Scepticus38
 
0
23 januari 2020 om 08:53
" Wat ik jammer vond was dat Tadic, Nico en Martinez in de basis stonden of eigenlijk Ãâ¼berhaupt speelden ". Het zou juist heel dom zijn geweest omdat je daarmee je doel voorbij schiet met het opstellen van talenten. Dat Ten Hag ze opstelde, was natuurlijk in het kader van het leerproces en als je bezig bent met een leerproces is het best handig als je wat spelers om je heen hebt staan die je coachen en begeleiden en van wie je wat kunt opsteken. Als Ten Hag alleen maar talenten op zou stellen, is er voor de talenten natuurlijk geen enkel verschil met het spelen in de Eerste Divisie en is het dus ook nutteloos om ze op te stellen. In een elftal met louter talenten zullen die talenten van elkaar moeten leren terwijl ze meestal een gelijkwaardig niveau hebben wat ervaring betreft. Dat schiet niet echt op. In een elftal dat grotendeels uit (meer) ervaren spelers bestaat, kunnen die ervaren spelers de talenten bij de hand nemen en hun ervaring op hen overbrengen. Het lijkt me evident dat dat hun leerproces zal versnellen. Het meeste leert een talent door ervaring en dat krijg je dor zoveel mogelijk te spelen op een zo hoog mogelijk niveau. Daarom is het voor een talent van16 tot 19 jaar veel beter om hele wedstrijden te spelen te spelen in de Eerste Divisie dan op de bank te zitten bij het eerste elftal en 5 minuutjes te mogen invallen. Gravenbergh heeft op dit moment een goed uitzicht op speeltijd en voor hem is het dus nuttig om bij de eerste selectie te zitten. Voor de spelers die dat niet hebben, is het veel beter om (deels) met het eerste elftal mee te trainen en hun wedstrijden bij het Jong team af te werken. Ik hoor vaak supporters oreren dat Ajax Jan en Alleman zou moeten verkopen en daarbij gaat het meestal om ervaren spelers. Die geven daarmee aan er helemaal niets van te snappen. Dat het Ajax zo goed gaat en de talenten zich zo goed ontwikkelen, is het rechtstreekse gevolg van de aanwezigheid van zoveel ervaren spelers, zelfs als die niet allemaal aan spelen toekomen. Als je goed naar die talenten luistert, hoor je ook dat ze het zelf aangeven en naar de oudere spelers toetrekken. Daarmee geven ze zelf al aan behoefte te hebben aan leermeesters en als Ajax aan de wens van voornoemde supporters zou voldoen, zou de club daarmee dan ook zelf de kip met de gouden eieren slachten. Daarom is het even begrijpelijk als verstandig dat Ten Hag Siem de Jong graag bij de selectie heeft en blij is met de komst van Babel. Daarmee heeft hij niet alleen meer keuze, maar dat is ook een enorme stimulans voor de talentontwikkeling. PSV heeft een aantal geweldige talenten, van wie er sommigen op dit moment stil lijken te staan in hun ontwikkeling. In werkelijkheid is dat niet zo, maar loopt die ontwikkeling vertraging op omdat ze de steun en begeleiding van een ervaren en kundige leermeester ontberen en dus alles zelf moeten ondervinden. Dat duurt nu eenmaal een stuk langer. Ik heb al eerder gezegd dat PSV Luuk de Jong meer zou gaan missen dan men op dat moment vermoedde en dat was mede daarom.
 
NederlandC
 
3
23 januari 2020 om 00:20
Ik heb genoten van Traore. Balvast en sterk in de kaats. Lijkt me een ideale spits voor buitenspelers die naar binnen willen snijden
 
Spijkenisser
 
0
23 januari 2020 om 08:33
We draaien ook wel door hoor. Tegen een tweede divisionist 7-0 winnen is gewoon een verplichting voor een club die vind dat de Cup met de grote oren haalbaar was. Hoe groter je de bubbel maakt des te harder de klap. Wees gewoon nuchter, 7-0 prima pot, lekker gespeeld, verplichting volbracht en op naar de volgende ronde. Wat een veren worden weggestopt.