'Ajax wordt tegenwoordig in één adem genoemd met Barcelona en Real Madrid'
Woensdag, 28 september 2022 om 17:50

Michael van Praag, voormalig voorzitter van Ajax, vindt dat de Amsterdamse club qua grandeur op gelijke hoogte staat met Real Madrid en Barcelona. Ter ere van zijn 75e verjaardag sprak Ajax TV met Van Praag, die erevoorzitter is in de Johan Cruijff ArenA. In dat interview sprak hij zijn blijdschap uit over de huidige staat van Ajax.

De Europese successen en de 'randvoorwaarden' zijn aanwezig in Amsterdam, zo ziet Van Praag. "Ik durf nu wel te zeggen dat de naam Ajax vandaag de dag in één adem wordt genoemd met Barcelona en Real Madrid", laat hij optekenen. "Dat komt door wat er hier op het veld wordt gedaan, want dat is in het buitenland ook te zien. Daar kunnen ze nu ook naar wedstrijden van Ajax kijken en dan zien ze fantastisch voetbal. Dat we dan ook nog zo'n mooi stadion hebben, versterkt het alleen maar. Dit is een mooie situatie voor de club."

Volgens de erevoorzitter van de regerend landskampioen is veel te danken aan het huidige bestuur van de club. "Een aantal jaar geleden namen de directie en de Raad van Commissarissen van Ajax het moedige besluit om de balans tussen spelers van buiten en spelers uit de jeugdopleiding te veranderen. Zij zagen toen dat als je echt aan wil haken bij de Europese top, dat je dan wel uit een ander vaatje moet gaan tappen. Je moet groter denken als je elk jaar Champions League wilt spelen en dat hebben Edwin van der Sar en de RvC gedaan."

Sinds Ajax het 'salarisplafond' verhoogde en spelers als Dusan Tadic en Daley Blind haalde, gaat het vooral in Europees opzicht goed met de regerend landskampioen. In 2019 werd de halve finale van de Champions League gehaald en deelname aan het miljoenenbal is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Dit seizoen neemt Ajax het in de groepsfase op tegen Liverpool, Napoli en Rangers. De Schotten werden al met 4-0 verslagen, maar de uitwedstrijd op Anfield leverde een 2-1 nederlaag op.

Meer nieuws
   
12:47
12:47
Galatasaray neemt Hakim Ziyech definitief over van Chelsea
10
   
12:33
12:33
Officieel: De Graafschap stapt na overtuigende stemactie terug op oude logo
16
   
12:22
12:22
VZ Kort: FC Utrecht legt na Toornstra ook andere sterkhouder langer vast
77
   
12:06
12:06
'Club die Geertruida vorige zomer 'pijn deed' komt nu mogelijk weer bij hem uit'
17
   
12:01
12:01
Samir Nasri onthult opvallende uitspraak Marco Reus: 'Hij wil naar de MLS'
3
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (81)

 
Japie_Krekel
 
57
28 september 2022 om 17:57
Hij slaat wel een beetje door inderdaad. Real heeft dit decennium geloof ik 5 keer de CL gewonnen. Barca haalt een Lewandowski die mensen eerder zullen kennen dan een Kudus. Ajax is voor Nederlandse begrippen goed bezig, maar die worden echt niet op hetzelfde kaliber geschat als een Real en Barca
 
blaugrana11
 
13
28 september 2022 om 18:05
Voetbal gaat niet alleen maar om prijzen. Qua club zijn de topclubs in Nederland 10 keer mooier dan Barcelona en Real Madrid. Zitten alleen maar gloryhunters en Aziaten op de tribune daar. Nou leuk hoor.
 
Branquinho
 
30
28 september 2022 om 18:08
Nou nee, die zijn alleen in Camp Nou te vinden.
 
Japie_Krekel
 
14
28 september 2022 om 18:10
@braugrana11 Zo zullen wij het misschien bekijken maar wereldwijd wordt er natuurlijk anders naar gekeken. Ik denk zelfs dat PSG en Manchester City mondiaal meer exposure en status hebben dan Ajax. Wel is het zo dat Ajax mondiaal veruit de meest bekende Nederlandse club is
 
blaugrana11
 
8
28 september 2022 om 18:12
Real madrid is al helemaal de meest lachwekkende club vAn spanje qua sfeer. Barcelona is er ieder geval nog iets van geluid.
 
wandering
 
15
28 september 2022 om 18:13
Dat jij dat vindt maakt nog niet dat Ajax door de rest van de wereld in één adem wordt genoemd met Real en Barça. Plus ook de topclubs in Nederland zijn in eerste instantie groot geworden door prijzen te winnen
 
barcalover123
 
9
28 september 2022 om 18:17
Gelukkig valt et over smaak te twisten he blaugrana. Doe mij maar clubs als Barca, Real, Sevilla in plaats van Ajax psv en Feyenoord.
 
Japie_Krekel
 
17
28 september 2022 om 18:19
Ik denk eerder dat Ajax in een adem genoemd zal worden met bv een Benfica. Goede Europese subtop/middenmootclubs met een geweldige jeugdopleiding
 
wizzle_shizzle
 
0
28 september 2022 om 18:26
Maar van Praag spreekt toch regelmatig met de top van Europa? Daar heeft hij het toch over? Ik denk dat hij alleen maar andere in de top citeert en niet zomaar iets luchtledige zegt wat leuk klinkt in Nederland.
 
SadiekRamdhani
 
6
28 september 2022 om 18:26
Japie,je bent een slimme jongen. Denk ook redelijk opgeleid. Maar jouw aversie tegen Ajax maakt dat je net als andere haters van Ajax niet erg slim lijkt. Of is het alleen maar om te mierenneuken. En reacties uitlokken van..... . Mij heb je in ieder geval getriggerd om te reageren.
 
mcgregor
 
10
28 september 2022 om 18:40
@blaugrana ..Geluid van de uit supporters bedoel je. Barca supporters verkochten hun kaartjes recent nog aan Frankfurt supporters die bijna het hele stadion toen innamen. Gelukkig staan die beelden nog op ons netvlies .. grootste grap van de eeuw…bij barca zijn het voornamelijk dagjes toeristen Bij Madrid zijn het voornamelijk echte supporters ipv dag toeristen. Daarbij In 2016 is er voor goed afscheid genomen van de harde kern de ultras sur na verschillende vechtpartijen en en rellen en word deze tot de dag van vandaag de toegang verboden. De sfeer werd minder maar nog steeds een feest om daar te zijn .. P.s Zoek het maar op mbt de harde kern ..
 
Japie_Krekel
 
13
28 september 2022 om 18:41
@Sadiek In wat voor zin haal je uit mijn reactie hier een aversie jegens Ajax? Jij denkt dus wel dat Ajax wereldwijd in 1 adem wordt genoemd met Real en Barca? Niemand in het buitenland volgt de Eredivisie dus blijft over de Champions League. Dan denk jij dat Ajax de afgelopen 25 jaar in dat toernooi net zo een grote indruk heeft achtergelaten als een Real en Barca?
 
Andonis
 
2
28 september 2022 om 18:54
Hij bedoelt bij de loting van de cl Japie. We zaten in dezelfde pot.
 
blaugrana11
 
0
28 september 2022 om 19:28
Real mAdrid zijn helemaal geen echte supporters joh. Ze fluiten daar de beste spelers van de wereld uit (cristiano ronaldo onder andere).
 
qualia
 
1
28 september 2022 om 19:28
Eerder met Porto. Dat is de meest succesvolle Portugese club de laatste 25 jaar en heeft de laatste Europese CL. Ondanks dat denk ik dat Ajax daar nog net iets boven staat. Maar alle liefhebbers van voetbal kennen Porto als een structurele en af en toe succesvolle CL-deelnemer, zo’n beetje nummer 10-15 van Europa. Die status heeft Ajax ook wel. Dat is aanmerkelijk beter dan Europese subtop/middenmootclubs
 
Japie_Krekel
 
4
28 september 2022 om 20:10
@qualia Porto is toch geen Europese top? Europese top zijn de clubs die bijna ieder jaar in de halve finale van de CL staan
 
Vernon
 
2
28 september 2022 om 20:42
Blaugrana het is maar net hoe je definitie van een mooie club luidt. Ik denk dat er genoegwedstrijden zijn waar de sfeer in de Adelaarshorst beter is dan in Bernabeu. Het publiek in Madrid is veel te verwend. Maar wat mij betreft winnen legendarische wedstrijden in de eindfase van de CL het toch altijd van kleine volksclubs. Nederlandse topclubs hebben dat ook wel, maar veel minder.
 
RM1335
 
5
28 september 2022 om 21:32
Doe geen moeite mcgregor, blaugrana zal nooit nalaten om Real Madrid een trap te geven. Bij ons is namelijk niks goed, het enige wat hij doet is de lands- en CL-kampioen schofferen. Maar ja meer dan dat kan hij ook niet doen nietwaar? Een lachertje, meer niet.
 
qualia
 
0
29 september 2022 om 05:56
Er is een tussencategorie tussen de top-8 ongeveer die we allemaal wel kennen en de volgende ca. 8-10 clubs die regelmatig overwinteren in de CL en die die top 8 top clubs kunnen challengen en af en toe kunnen uitschakelen in de eindfase CL. Die clubs nummer 9-18 op de ranking die kun je geen europese subtop noemen en al helemaal geen middenmoot. Subtop speelt m.i. Uefa league of knalt er kansloos uit in de groepsfase als ze een keertje CL mogen spelen. Subtop is ook veel grotere groep van clubs dat zijn er wel dertig of zo. Bij de selecte groep bijna topclubs net onder de top 8 zitten Ajax, Porto, Borussia Dortmund. Die kent iedereen juist omdat ze met enige regelmaat kwartfinales CL ed spelen tegen de top-8. Die zijn het niveau subtop ontgroeid wat ze nog geen absolute topclubs maakt maar ze subtop/middenmoot noemen slaat ook nergens op.
 
JanGooyers
 
0
29 september 2022 om 10:16
Een Krekel blijft geluid maken.
 
Hansi
 
0
29 september 2022 om 15:43
Inderdaad, Gelukkig valt er over smaak te twisten, doe mij maar Heerenveen, PEC Zwolle, Ajax, AZ, Feyenoord, PSV e.d.in plaats van die clubs uit Spanje of Engeland
 
 
9
28 september 2022 om 18:02
Bespottelijk. Van Praag is mede de architect van 4 deelnemers voor de grote landen in de CL. Daarmee heeft hij Nederland en nog een groot aantal landen geschoffeerd. Een plucheplakker van de dure hotels, reisjes en hoge onkostenvergoedingen die er jaren te lang heeft gezeten. Zijn oren liet hangen naar de grote landen.
 
Hansi
 
0
29 september 2022 om 15:44
Maar ja, als ze dat niet hadden gedaan was er al lang een Super League geweest zonder Nederlandse clubs.
 
PaulR_1982
 
7
28 september 2022 om 18:03
Het is ook een beetje wij van WC-eend he. Het is ergens logisch dat hij niet geheel objectief kan nadenken, zoals Sjaak Swart en de broetjes vd Kerkhof dat ook hebben.
 
Japie_Krekel
 
9
28 september 2022 om 18:08
Van Hanegem vind ik altijd wel vrij nuchter wat betreft Feyenoord bv en de broertjes vd Kerkhof ook wel wat betreft PSV en dat zijn ook echte supporters van hun clubs
 
SadiekRamdhani
 
1
28 september 2022 om 18:38
Ik bedoel maar. Waar ging deze artikel alweer over??
 
PaulR_1982
 
4
28 september 2022 om 18:40
Van Hanegem noem ik ook niet, ondanks dat ik het vaak niet met hem eens ben. En de broertjes vd Kerkhof roepen elk jaar dat PSV met afstand kampioen wordt. Dat mag, maar we weten wat de resultaten van de afgelopen jaren zijn geweest. Dus heel serieus kun je ze niet nemen vind ik. En jij noemt ze supporters van hun club. Denk je niet dat Sjaak Swart en Michel van Praag, oud voorzitter van Ajax, ook supporter van HUN club zijn?
 
Japie_Krekel
 
3
28 september 2022 om 18:43
@PaulR_1982 Waar zeg ik dan dat Sjaak Swart en Van Praag geen Ajax fans zijn? Ik had het over clubiconen den hoe objectief ze naar zaken rondom hun favoriete club kunnen kijken
 
PaulR_1982
 
3
28 september 2022 om 19:01
Je zegt niet dat ze het niet zijn, maar je zegt over andere dat ze het wel zijn. En als jij vind dat de broertjes VD Kerkhof objectief zijn over PSV dan verschillen we daar van mening over.
 
FullPresBoys
 
1
28 september 2022 om 19:14
Ajax gewoon lekker in pot 1, met 4 CL op zak. Doen niet veel clubs na. Over het artikel, echt bizar hoe goede aankopen Blind en Tadic zijn, echt de aansluiting met de top kunnen vinden vanuit die basis
 
Japie_Krekel
 
0
28 september 2022 om 22:29
@PaulR_1982 Ik vond de broertjes altijd vrij kritisch richting PSV maar misschien heb ik me daar dan in vergist, dus dan houd ik het op Van Hanegem
 
JanGooyers
 
0
29 september 2022 om 10:23
Helemaal juist,er zijn enkele personen,welke zich zelf belangrijk vinden,overslaan!
 
AFC Kraterios
 
65
28 september 2022 om 17:56
Ajax is op de goede weg, maar dezelfde adem als Barça en Real is wel overdreven.
 
JohanVlerksen
 
0
29 september 2022 om 11:37
Inderdaad. De financiële huishouding van Ajax is namelijk veel beter! Overigens snap ik de opmerking ‘sinds 2019 gaat het vooral Europees goed’ niet helemaal. Ze zijn steevast kampioen van de eredivisie geworden, en hebben Europees ook successen gehaald, maar sommige seizoenen vielen ook een beetje tegen.
 
cato2
 
81
28 september 2022 om 17:57
Ajax heeft gewoon een goede naam in de wereld maar denk dat de heer v Praag nu een borreltje teveel op heeft!
 
Ruuddd
 
12
28 september 2022 om 18:22
Ik bedoel Ajax liefhebbers in het algemeen
 
bobson1982
 
12
28 september 2022 om 18:58
Nee joh, dat heet gewoon Amsterdamse bluf. Maar als dat gecombineerd wordt met een borreltje doen we net alsof Pasveer zo goed is als Sarretje en Berghuis als Litmanen.
 
Klaas Analiste
 
49
28 september 2022 om 18:05
Michael begint hoogmoedswaanzin te krijgen sinds hij de grote Bobo speelt bij de FIFA. Een man die volledig los staat van de realiteit. Deze uitspraak van hem past daar wel bij. #fifabobo #tijdvoorpensioen
 
wizzle_shizzle
 
19
28 september 2022 om 18:22
Hoezo hoogmoedwaanzin? Dat staat hier los van toch? Hij geeft een mening die jij nu ook geeft. Verder snap ik niet waarom je met hashtags werkt? Denk je dat dit bericht op Instagram terecht komt?
 
Cirederf
 
17
28 september 2022 om 19:15
#klaasanalistemoetoffline
 
London Calling
 
4
28 september 2022 om 20:03
Nou ja, we hebben het over een oude voorzitter en fan die op het eigen club kanaal iets roept. Ik geloof niet dat je dat heel serieus moet nemen. Natuurlijk wordt Ajax tegenwoordig in niet één adem genoemd met Barcelona en Real Madrid’. Maar het publiek van Ajax TV zit ook niet op een heel genuanceerd verhaal te wachten denk ik.
 
Vernon
 
3
28 september 2022 om 20:33
Dacht dat hoogmoedswaanzin geen woord was, maar het bestaat gewoon. Ik snap deze uitspraken van Praag ook niet. Misschien dat Ajax qua opleiding gelijkwaardig (of beter) is, maar als geheel wordt Ajax natuurlijk absoluut niet in een adem genoemd met Barca en Madrid. Ajax doet het geweldig, maar zit niet op dat niveau.
 
Suc6Magnet
 
0
29 september 2022 om 07:48
Volgens mij is hij allang met pensioen…
 
Sitostick
 
38
28 september 2022 om 18:49
Neem nog een wijntje, Michael.
 
Andonis
 
23
28 september 2022 om 18:51
Ik ben meneer van Praag zeer dankbaar voor zijn bijdrage aan de successen en de geschiedenis van Ajax, maar hij mag zichzelf nu wel in bescherming gaan nemen. Dit slaat natuurlijk nergens op.
 
Lionpa76
 
8
28 september 2022 om 19:05
Hoe hij op de foto staat doet me denken aan Sepp Blatter, en als ik het zo lees lijkt het net of hij dronken cafe praat over brengt. Dat Ajax een grote naam is in Europa op behaalde successen in het verleden ben ik het mee eens. Maar op het moment zijn er zeker 10 clubs in Europa die vele malen groter zijn dan Ajax. Een beetje een narcist vindt ik.
 
Andonis
 
2
28 september 2022 om 19:52
Het is grappig en aandoenlijk tegelijkertijd. Of er nu tien of meer clubs groter zijn doet er wat mij betreft niet zoveel toe. Maar in één adem met Real en Barcelona is ook wel weer lollig.
 
Sir Paul
 
9
28 september 2022 om 18:56
Op Voetbalzone nu en door een enorme Ajaxfan.
 
GJ7300
 
5
28 september 2022 om 19:02
Als van Praag zo begint moet je gaan uitkijken en je voorbereiden voor rampjaren. Gewoon scenario denken, heel normaal lijkt me. Maar als bobo’s zo gaan blaten dan ben je ver heen. Soort van nummer 1 op je das verhaal. Tot nu toe zijn er geen nieuwe parels binnen gekomen a la Antony en Neres. In tegendeel, aankopen zijn ouder en minder veelbelovend. Problemen zijn nog hetzelfde, zie AZ, zie Tadic /Blind; moet heel wat gebeuren wil je dit jaar zelfde hoogte halen als hiervoor. Domdomdom dit.
 
Vernon
 
1
28 september 2022 om 20:36
Die nummer 1 op de das sloeg idd nergens op, dat dat ooit door de marketingafdeling is gekomen vind ik onbegrijpelijk. Maar dit zijn uitspraken van 1 (oude) man. Treurig, maar geheel voor zijn rekening.
 
DieHalveMalle
 
4
28 september 2022 om 19:06
Logisch. Dat mag ook na de afgelopen jaren in Europa. Maar let wel op waakzaamheid, Real en Barca zijn miljardenbedrijven. Ajax miljoenen.
 
janter
 
0
28 september 2022 om 19:36
Onze Michael, mooie woorden van hem! Eeuwig dankbaar wat hij heeft gedaan voor Ajax. Prachtig gewoon! En hij heeft nog gelijk ook in zijn uitspraken, nooit zo bij stilgestaan.
 
EnriqueD
 
9
28 september 2022 om 19:46
Enkel door ajacieden
 
Vernon
 
7
28 september 2022 om 20:37
Als je even leest zie je hier dat ook de Ajacieden denken dat Praag een drankje teveel op had.
 
EnriqueD
 
7
28 september 2022 om 22:06
Ik zeg ook niet ‘alle ajacieden’.
 
Mr.Madrid
 
15
28 september 2022 om 20:08
Ja want een halve finale halen in de CL en een finale halen in de Europa League is het zelfde als 4x achter elkaar de CL winnen . Dat is tegenwoordig een succesvolle periode , dan mag je in 1 adem genoemd worden met de beste club inde wereld ..... Nee dat is niet zo.
 
real8madrid
 
8
28 september 2022 om 20:14
In Nederland wellicht... kom op kerel.
 
 
8
28 september 2022 om 20:20
Beide kunnen qua succes niet genoemd worden bij Real Madrid dat is n feit.
 
toonvs
 
1
28 september 2022 om 20:41
Het is alleen jammer dat ze dit jaar de poulefase niet door komen. Omdat ze niet jaar te veel goede spelers hebben verkocht . En zeker de rechterkant komt totaal geen gevaar meer sinds Anthony en Neres weg zijn. En de spelers die kocht zijn van een beduidend minder niveau zijn.
 
Vernon
 
0
28 september 2022 om 20:44
Bergwijn vind ik qua kwaliteiten een gelijkwaardige vervanger. Links is nu beter, rechts slechter. Bassey is goed gestart. Ik ben tot nu toe positief verrast.
 
Maafushi 2.0
 
2
28 september 2022 om 20:59
Wat een enge bobo deze man. Als voormalig bondsvoorzitter over ‘we’ praten, dat zegt wel genoeg. Nooit objectief geweest die man.
 
WidjaiSandjai
 
0
28 september 2022 om 21:28
Idd,ietwat voorbarig & overdreven om in één adem met real Madrid en barca genoemd te worden.
 
RM1335
 
1
28 september 2022 om 21:36
Er is niks vreemds aan als het op 75-jarige leeftijd allemaal wat minder wordt in de bovenkamer. Dan roep je wel eens wat geks blijkbaar.
 
S_Polak
 
1
29 september 2022 om 05:13
Helaas nog niet in één adem met Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit Bravo Association Football Club. Laatste gozer die dat probeerde kon gelijk aan de beademing.
 
JanGooyers
 
0
29 september 2022 om 10:08
Laat deze man,zijn mening geven,de commentaren welke voorbij komen,daar druipt de JALOEZIE vanaf,stop met deze ongenuanceerde HAAT.
 
SergioRamosHM
 
2
29 september 2022 om 11:10
Wij van wc eend adviseren wc eend. Ajax en Real in dezelfde adem? Lol. Doe aub normaal.
 
Dutchred
 
0
29 september 2022 om 15:27
Ik zou Ajax eerder in dezelfde adem noemen als Benfica. Vergelijkbaar sportief niveau en uitstekende jeugdopleidingen
 
GuusKurvers
 
0
29 september 2022 om 16:53
Heeft van Praag een klap van een hamer gehad of zo? Ajax in een adem noemen met Barcelona en Real Madrid. Volgen mij leeft hij op een andere planeet?
 
 
0
29 september 2022 om 18:31
Van Praag was een schande voor het Nederlandse voetbal.
 
Man City_1970
 
0
29 september 2022 om 22:23
Barca wel die stellen al jaren weinig voor in Europa, maar Ajax mag niet eens de schoenen poetsen van Real, nogal een verschil kwa CL cups.....