'Als ik geld zou hebben gehad, had Joshua Kitolano al bij Feyenoord gespeeld'
Woensdag, 4 augustus 2021 om 17:56

Frank Arnesen blijft met een nagenoeg lege portemonnee op zoek naar versterking voor Feyenoord. Met Gernot Trauner, Alireza Jahanbakhsh, Ofir Marciano en Guus Til heeft de club al enkele nieuwelingen binnengehaald, maar een nieuwe spits en een nieuwe middenvelder staan nog op de verlanglijst. In een interview met Voetbal International vertelt technisch directeur Arnesen dat Feyenoord zich weinig kan veroorloven.

"Als ik geld zou hebben gehad, had Joshua Kitolano hier bijvoorbeeld al gespeeld", geeft Arnesen aan. "Hij is negentien, een talentvolle middenvelder uit Noorwegen met veel potentie. In een ideale wereld haal je die binnen, geef je hem de tijd zich te ontwikkelen en heb je volgend seizoen een perfecte speler. Maar in die wereld leeft Feyenoord niet. Nóg niet, al zijn we onderweg. Ik moet nu kijken naar prioriteiten en dat is Kitolano niet, terwijl ik die jongen het liefst gisteren had gehaald."

Joshua Kitolano (links) tijdens een interland met Noorwegen Onder-19 tegen Duitsland in november 2019.

Eind juni maakte het Algemeen Dagblad melding van de belangstelling van Feyenoord voor Kitolano, die tot december 2022 onder contract staat bij Odds BK. Het is niet bekend welke vraagprijs de Noorse club voor de jongeling hanteerde. Kitolano kwam sinds 2016 tot 49 interlands voor verschillende jeugdelftallen van Noorwegen. In het shirt van Odds BK kwam de door Feyenoord begeerde middenvelder tot 86 wedstrijden, waarin hij 8 keer scoorde en 5 assists gaf.

Feyenoord deed onlangs al zaken in Noorwegen. Rechtsback Marcus Holmgren Pedersen werd immers overgenomen van Molde FK. Dat Feyenoord ook een nieuwe middenvelder zoekt, is al enige tijd bekend. Maandag zei de zaakwaarnemer van Jamiro Monteiro, een middenvelder van Philadelphia Union die in het verleden bij SC Cambuur samenwerkte met Arne Slot, dat Feyenoord serieus werkt aan zijn komst.

Meer nieuws
   
20:31
20:31
Prolongatie titel definitief uitgesloten voor Royal Antwerp na nieuwe nederlaag
0
   
20:30
20:30
El Gran Derbi: is dit de meest heetgebakerde derby van Spanje?
3
   
20:16
20:16
Romano weet wie bijna zeker de eerste inkomende transfer van FC Barcelona wordt
1
   
20:00
20:00
Wie is de Italiaanse idealist die mogelijk de nieuwe trainer wordt van Ajax?
4
   
19:52
19:52
AS Roma mag blijven hopen op Champions League-ticket na remise tegen Napoli
1
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (50)

 
AZE/CHE 4 EVER
 
5
4 augustus 2021 om 18:06
Snap niet dat Nederlandse clubs zo vaak in Denemarken scouten maar dat je niks leest over Mohammed Daramy. Dat is pas een groot talent die voor elke NLse club van waarde kan zijn.
 
Bobiku29
 
23
4 augustus 2021 om 18:15
Die speelt echter bij Kopenhagen. Spelers van hen zijn niet zo maar haalbaar voor Nederlandse clubs, behalve voor Ajax en misschien PSV
 
AZE/CHE 4 EVER
 
5
4 augustus 2021 om 18:44
Haalde Feyenoord Jorgensen daar niet weg nadat hij zowat twee jaar 1 op 2 liep? De duurste speler die ze hebben verkocht koste 10,5 miljoen dat hebben Nederlandse clubs toch wel?
 
Bobiku29
 
3
4 augustus 2021 om 18:52
Klopt, maar Jørgensen was 'al' 25 en mislukt in Duitsland. Feyenoord was voor hem een goede nieuwe prikkel en clubs uit topcompetities waren niet geïnteresseerd. Hij was bovendien goedkoop op te halen. Voor talenten als Daramy en ook Wind en Nelsson geldt dat zeker niet
 
Bongiorno
 
2
4 augustus 2021 om 18:56
Alleen Ajax en PSV zouden een talent kunnen aanschaffen voor dat geld.
 
No.2
 
10
4 augustus 2021 om 18:17
Denk te duur, marktwaarde van 4 miljoen met nog een 3 jarig contract. Moet je aardig bieden, dat heeft grotendeels van de Nederlandse clubs niet
 
JustusMorris
 
3
4 augustus 2021 om 18:19
Zie dat z’n statistieken vorig jaar prima waren, maar ook niet extreem. Kan jij meer over hem vertellen? En welke club kan hem betalen? Feyenoord niet in ieder geval.
 
Bobiku29
 
3
4 augustus 2021 om 18:45
Daramy is snel, goed met de bal en heeft een aardig rendement. Vrij lang ook. Qua speelstijl heeft hij iets weg van Gakpo. Hij werd recent volgens mij in verband gebracht met Milan. Voor AZ onhaalbaar, voor Feyenoord in meerdere opzichten onhaalbaar. Ajax zou hem best kunnen halen, PSV wellicht ook, maar Kopenhagen zal sowieso niet happig zijn op verkoop, want ze hebben ook Fischer al van de hand gedaan
 
AZE/CHE 4 EVER
 
5
4 augustus 2021 om 18:53
Vleugelaanvaller van FC Copenhagen. Heeft snelheid, techniek en fysiek sterk. Is pas 19 jaar en zit al 3 jaar bij de eerste en inmiddels al meer dan 70 competitie wedstrijden gespeeld. Zijn statistieken vind ik ook niet verkeerd voor iemand van zijn leeftijd, is nog wel wat slordig voor doel maar dat krijg je er met de jaren wel uit denk ik. Afgelopen zondag ook weer uitstekend gespeeld, maar een grote kans verprutst. Wel een heerlijke hakbal op de assistgever bij een van de doelpunten.
 
JustusMorris
 
1
4 augustus 2021 om 18:58
@AZE/CHE 4 EVER.Dankjewel, heeft dus enorme potentie mits die zijn kansen af gaat maken. Want als je bij Ajax basis wil spelen moet je er in Denemarken wel bovenuit steken. Ben jij fam van Kopenhagen dat je die wedstrijden bekijkt? Of doe je aan scouting
 
JustusMorris
 
1
4 augustus 2021 om 19:00
@Bobiku. Bedankt! PSV heeft in principe nog een vleugelspeler nodig als we Bruma (en Doan eventueel) nog kunnen slijten. Maar hij is misschien te goed achter Madueke of Gakpo te zitten. Kan hij ook op links?
 
Bobiku29
 
2
4 augustus 2021 om 19:04
Hij kan zeker op links, maar hij is inderdaad te goed om back-up te zijn, denk ik. En Madueke weer als back-up laten opdraven kan ook niet, haha
 
Bobiku29
 
1
4 augustus 2021 om 19:05
AZE/CHE 4 EVER en niemand minder dan Kevin Diks meteen gescoord!
 
JustusMorris
 
2
4 augustus 2021 om 19:33
Haha nee Madueke is denk wel iets beter dan deze jongen. Wie weet kan die alsnog komen, als spits hebben we achter Zahavi toch heel weinig. Dan is er wel perspectief voor deze jongen. Zeker met oog op volgend seizoen.
 
AZE/CHE 4 EVER
 
1
4 augustus 2021 om 19:35
Volg soms wat kleine competities om te kijken of daar leuke spelers rond lopen. Probeer een beetje clubs in de gaten te houden die al bekend staan om hun goede jeugdopleiding. Je komt dan wel hele leuke spelers tegen, de meeste zullen waarschijnlijk nooit toppers worden maar wel leuk voor een Eredivisie club denk ik.
 
AZE/CHE 4 EVER
 
1
4 augustus 2021 om 19:36
Bobiku29. Diks is echt een held aan het worden in Denemarken. Vorig jaar al 7 goals bij Aarhus en dit seizoen in zijn eerste basisplaats meteen een goal en assist.
 
JustusMorris
 
2
4 augustus 2021 om 19:42
@AZE/CHE 4EVER. Oh wat gaaf! Zijn er nog meer spelers die voor ons onbekend zijn waar jij potentie in ziet?
 
AZE/CHE 4 EVER
 
2
4 augustus 2021 om 20:26
Heb geen hele lijstje hoor. Wedstrijden van kleine competities zijn vaak ook moeilijk te vinden. Maar Noak Okafor(rb Salzburg), Wilfried Gnonto(fc Zurich) en Emil Konradsen Ceïde(rosenborg) zijn spelers die ik een aantal keren heb gezien en best leuke spelers vond.
 
JustusMorris
 
1
4 augustus 2021 om 20:29
Thanks. Wie weet gaan we die in Nederland of nog betere competities zien. Kan jij altijd zeggen dat je ze al gescout had
 
Bobiku29
 
0
5 augustus 2021 om 01:16
Ja mooi. Het leek er even op dat Diks alleen maar bergafwaarts ging vanuit Fiorentina, maar hij heeft zich uiteindelijk waanzinnig herpakt bij Aarhus. En nu gewoon bij Kopenhagen spelen, echt leuk
 
SpeedyAFC
 
0
4 augustus 2021 om 19:04
Mohammed Daramy is een rechtsbuiten, daar heeft Ajax er al drie van.
 
Bobiku29
 
3
4 augustus 2021 om 19:08
Speedy, hij kan ook vanaf links spelen en heeft diepgang. Dat is wat Ajax zocht
 
SpeedyAFC
 
1
4 augustus 2021 om 19:16
35 keer gespeeld als spits, 30 keer als rechtsbuiten, 11 keer als links buiten. Gerwoon een erg jonge speler met weinig ervaring. Op links speelt Tadic altijd. Verder hebben we al Berghuis, Neres en Anthony plus eigen jeugd. Snap wel dat nu even geen buitenspeler noodzakelijk is.
 
Bobiku29
 
0
5 augustus 2021 om 01:18
Ja, weinig ervaring en jong. Prima als hij talentvol is toch? Ik zeg ook niet ik vind dat het prioriteit moet hebben, maar het schijnt toch echt dat ze iemand zoeken met diepgang. Hij heeft vaak op rechts gespeeld omdat Falk en Fischer op links speelden, maar hij kan evenwel op links. Daar veranderen die statistieken niks aan.
 
michael90
 
0
4 augustus 2021 om 21:25
Die Daramy wordt voor zover ik weet al door meerdere clubs gevolgd in subtop Europa. Die ga je zeker niet voor minder dan 10-15 miljoen ophalen en is daarmee dus alleen haalbaar voor Ajax.
 
DiederikJekel
 
6
4 augustus 2021 om 18:06
Zie toch liever deze Kitolano komen dan weer zo’n net niet speler als monteiro. Kitolano is nog een jonge talentvolle speler met restwaarde. Monteiro is al wat ouder en gaat niet veel beter meer worden.
 
fiorenoord
 
6
4 augustus 2021 om 18:20
Zou niet teveel in dat verhaal geloven, is puur een gerucht van zijn eigen zaakwaarnemer.
 
Benzema.
 
1
4 augustus 2021 om 18:41
Alleen omdat hij 19 is? Of heb je die Kitolano ook regelmatig zien voetballen?
 
DiederikJekel
 
2
4 augustus 2021 om 19:21
Neem aan dat hij wel goed gescout is daar ben ik niet voor.
 
Benzema.
 
1
4 augustus 2021 om 19:26
Monteiro ook lijkt me.
 
DiederikJekel
 
0
4 augustus 2021 om 19:53
Monteiro ga je daarna niet meer met een dikke winst kunnen verkopen. Zo’n jonge jongen van 19 kan zich nog flink ontwikkelen en zou je dan vervolgens voor veel geld kunnen verkopen.
 
JustusMorris
 
11
4 augustus 2021 om 18:17
Vond het een heel aardig interview met Arnesen, was bijna volledig transparant. Had wel wat matige argumenten nodig om zijn aankopen (Diemers, Linssen, Texeira, Spajic) te verdedigen. Schetste wel een iets positiever beeld van de toekomst met een vernieuwd scoutingsapparaat, herstructurering van het bestuur en veranderingen in de jeugdopleiding. Er werd wel echt duidelijk gemaakt dat ze geen rooie cent hebben, blijf dat toch wel bijzonder vinden met zo’n begroting en achterban.
 
SergioRamosHM
 
10
4 augustus 2021 om 18:23
Spajic heeft toch gewoon goed uitgepakt? Stond er wanneer nodig en heeft Feyenoord er goed doorheen geholpen. Dat we waren afgezakt had eerder met andere zaken te maken.
 
JustusMorris
 
2
4 augustus 2021 om 18:31
Ja het ging ook meer om het hele volgende rijtje: Conteh, Diemers, Linssen, Texeira, Pratto, Spajic. Daarvan moest Arnesen de balans opmaken van Krabbendam. Ik vond Spajic toen persoonlijk ook een prima oplossing. Maar als je het als totaal bekijkt, is het niet goed genoeg.
 
fiorenoord
 
4
4 augustus 2021 om 18:24
Is niet erg bijzonder gezien het beleid van de afgelopen jaren. Nauwelijks spelers met winst verkocht en vooral onder Van Geel continu ingezet op spelers zonder restwaarde. Tevens heeft de keuze om destijds niet met Jong in te stromen in de pyramide ons intussen enorm veel geld gekost; jeugdspelers vertrokken en daardoor moeten we continu spelers aantrekken voor in die teams. Neem daarbij nog het nieuwe stadion waarin jaarlijks miljoenen worden gestoken en de totale verbouwing van het trainingscomplex. We zijn hopelijk straks qua faciliteiten en mogelijkheden weer Nederlandse top, met het nieuwe stadion kunnen we straks weer stappen zetten.
 
JustusMorris
 
2
4 augustus 2021 om 18:44
Ja die keuze om Jong niet in te laten stromen is echt een hele slechte geweest. Je ziet wat er bij PSV en Ajax gebeurt. Spelers worden beter en banzitters worden voor mooie bedragen verkocht. Ja dat stadion vind ik een lastig iets. Gaat dat zoveel meer opleveren? Qua business seats sowieso, want volgens mij komt het daardoor dat PSV meer inkomsten heeft dan Feyenoord ondanks de lagere capaciteit. Zie het ook zo gebeuren dat ze de nieuwe 64.000 plekken niet gevuld krijgen en het stadion een financiële strop wordt. Ik hoop het niet in ieder geval. Ook in het nieuwe stadion zal ik een paar keer aanwezig zijn, wie weet zie ik je daar
 
Bobiku29
 
1
4 augustus 2021 om 19:01
Toch vind ik dat tegenover Van Geel altijd iets te kortzichtig. Hij verkoos het eerste elftal boven jong omdat de échte talenten al in het eerste speelden. Jong Feyenoord was het podium geweest voor spelers als Joey Sleegers en Matthew Steenvoorden. Bovendien zou je meer jeugdspelers moeten binden, wat ook geld had gekost. Van Geel zette in op het eerste elftal en hoe we het ook bekijken, dat heeft Feyenoord naar de landstitel gebracht. Het Europese voetbal wat daaruit voortvloeide heeft er ook voor gezorgd dat er veel geld in het laatje kwam. Ik wil niet zeggen dat het een goed is en het ander niet, maar het ligt iets genuanceerder. Er waren goede argumenten om de focus op het eerste te leggen
 
SpeedyAFC
 
1
4 augustus 2021 om 19:07
Het waren zeker goede argumenten echter wel argumenten die allemaal op de korte termijn gericht waren. Nu betaald Feyenoord daar de rekening voor, weinig eigen talent doorgebroken waarop dikke winst behaald wordt. In Corona tijd kon de jeugd niet voetballen en moest massaal uitgeleend worden, daar waar de rest van de top van de eredivisie haar talenten gewoon in de KKD liet spelen met haar eigen goede trainers en spelopvattingen. Allemaal het gevolg van de keuzes die destijds gemaakt werden.
 
Bobiku29
 
0
5 augustus 2021 om 02:01
Zeker, maar de korte termijn was op dat moment in mijn ogen de prioriteit. Ik denk overigens niet dat er meer talent was doorgebroken de afgelopen jaren met een KKD team. Het was leuk geweest, zo'n team met El Hankouri, Vente, Cheick Touré, Rashaan Fernandes en dergelijken, maar veel had het voor hen niet uitgemaakt. Die waren nooit materiaal voor het eerste geworden. Wat je zegt over de corona tijd is natuurlijk helemaal waar, dat is heel zonde. En ik hoop ook wel dat Jong Feyenoord zo snel mogelijk in de KKD terecht komt natuurlijk, dat wel
 
RyanBabel8
 
3
4 augustus 2021 om 18:28
Ze zouden er wellicht eens goed aan doen om de scouting van SC Heerenveen naar Rotterdam te halen. Die "nieuwe" hoofdscout daar heeft toch wel redelijk goed oog voor jong talent.
 
JustusMorris
 
2
4 augustus 2021 om 18:51
Moest het even opzoeken, Peter Maas bedoel je? Heeft inderdaad goede dingen gedaan met Dumfries, Ejuke en Zeneli (Veerman ook dan denk ik?). Ook niet de standaard spelers van de onderkant van de Eredivisie. In het interview met VI heeft Arnesen het ook over een aantal scouts in Scandinavië, een van AEK Athene (‘kampioen gemaakt’) en de TD van Grasshoppers.
 
RyanBabel8
 
2
4 augustus 2021 om 19:14
Ik bedoel inderdaad Peter Maas. Sowieso doet Heerenveen het qua scouting in mijn ogen stukken beter dan Feyenoord.
 
JustusMorris
 
0
5 augustus 2021 om 00:20
Ja klopt, eens. Maar niet lullig bedoelt, maar bijna elke club heeft qua resultaten een betere scouting dan Feyenoord. Zelfs Heerenveen heeft een hoger transfersaldo dan Feyenoord over de afgelopen 4 jaar.
 
fiorenoord
 
6
4 augustus 2021 om 18:19
Blij dat het in ieder geval duidelijk is dat we onder Arnesen een nieuwe weg in zijn geslagen. De transfers van Linssen en Diemers daargelaten, maar dat was zonder de financiële klappen door de pandemie natuurlijk nooit gebeurd.
 
Corner53
 
2
4 augustus 2021 om 19:58
Is het weer een oud Ajaxied die Feijenoord moet redden. Ben echter benieuwd hoe lang hij mag blijven, hij heeft al zoveel clubs versleten.
 
SergioRamosHM
 
1
4 augustus 2021 om 18:21
Hopen dat ze Haps dan snel kunnen slijten. Daar zit nog enigszins wat waarde aan vast. Fer alleen qua salaris. Voor de rest weinig spelers dat ik nog zie vertrekken. Senesi of Kokcu had dan wel al weg moeten zijn.
 
dreetje888
 
1
4 augustus 2021 om 18:57
Lekker slim om je oogappel zo te benoemen want je concurrenten met geld hebben gelijk een wake up call en sturen gelijk het scouting apparaat er op af en er ook nog gelijk bij zeggen dat je geen poen hebt , slimme man die arnesen
 
Joostv97
 
0
4 augustus 2021 om 23:57
Is al een paar keer behandeld in de media, staat weken hoog tussen de mogelijke transfers op transfermarkt enz. De interesse was volgens mij al ruimschoots duidelijk, denk dat je de meeste clubs dan toch al ff checken of het wat is.
 
AFCA_ARJAN
 
1
4 augustus 2021 om 19:12
Groot probleem bij Feyenoord is wel: hoe laat je zo’n jongen zich ontwikkelen. Jong Feyenoord speelt nog steeds op een zeer laag niveau. Dat gat naar het eerste is gewoon veel te groot.
 
michael90
 
0
4 augustus 2021 om 21:24
Ik vraag me dan af, waarom huur je hem niet voor een jaar en spreek je voor het jaar erop dan niet gewoon meteen de prijs af? Heb je hetzelfde effect... Volgens mij zijn er afgelopen jaren vaker dat soort constructies geweest.