Arsenal in paniek na veelbesproken Instagram-post van Mesut Özil
Zondag, 15 december 2019 om 11:20

CCTV, de publieke omroep in China, zal de Premier League-wedstrijd tussen Arsenal en Manchester City van zondag niet uitzenden. Aanvankelijk zou de kraker live in beeld worden gebracht, maar de Chinese overheid is gekrenkt door een recente, veelbesproken post van Mesut Özil op Instagram. De middenvelder uitte kritiek op de onderdrukking van de Oeigoeren door de regering van China.

In plaats van het treffen tussen Arsenal en Manchester City krijgen televisiekijkers in China een herhaling voorgeschoteld van de wedstrijd tussen Wolverhampton Wanderers en Tottenham Hotspur, die eerder op de middag plaatsvindt. In oktober ontstond een soortgelijke rel rondom NBA-wedstrijden, nadat Daryl Morey, de algemeen directeur van basketbalteam de Houston Rockets, steun had betuigd aan de opstand in Hongkong tegen de invloed van Beijing. China weigerde toen NBA-wedstrijden uit te zenden, waarna NBA-woordvoerder Michael Bass de uitspraken van Morey 'betreurenswaardig' noemde.

Ook Arsenal probeert het gezichtsverlies te beperken na de post van Özil. "Wat betreft de opmerkingen van Mesut Özil op sociale media wil Arsenal een duidelijk statement maken", schrijft de club op het eigen account op Weibo, een van de grootste sociale netwerken van China. "De content die werd gepubliceerd, is de persoonlijke mening van Özil. Als voetbalclub kiest Arsenal er altijd voor om zich niet te mengen in de politiek." Britse media leggen de link naar de commerciële belangen van Arsenal in China; zo is de club bezig met de lancering van een eigen restaurantketen in het meest bevolkte land ter wereld.

Velen noemen het statement des te opvallender, daar the Gunners niet aan de rem trokken toen Héctor Bellerín deze week in de aanloop naar de verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk '#FuckBoris' tweette, refererend aan premier Boris Johnson. Özil toonde zich op Instagram solidair met de Oeigoeren, een van oorsprong Turks volk in China dat overwegend islamitisch is. Hij beschreef de Oeigoeren als 'strijders die zich verzetten tegen onderdrukking'. China houdt naar schatting meer dan een miljoen Oeigoeren en andere moslims uit de regio vast in gevangenenkampen, waar zij volgens rapportages van de Verenigde Naties hun eigen cultuur moeten afzweren en de communistische partij-ideologie moeten omarmen.

"Ze verbranden korans, ze sluiten moskeeën, ze verbieden hun scholen, ze vermoorden hun geestelijken", schreef Özil. "De mannen worden opgesloten in kampen, de vrouwen worden gedwongen om met Chinese mannen te trouwen." Özil vindt dat andere moslimlanden zich nadrukkelijker moeten uitspreken tegen de onderdrukking. "Moslims zijn stil. Ze laten niets van zich horen. Ze hebben de Oeigoeren aan hun lot overgelaten. Snappen ze niet dat goedkeuring voor vervolging hetzelfde inhoudt als vervolging?" Zaterdag demonstreerden Oeigoeren in Istanbul tegen de onderdrukking en toonden ze foto's van Özil. "Bedankt dat je onze stem bent", stond bijvoorbeeld op de borden.

Meer nieuws
   
18:34
18:34
NAC Breda zet met moeizame zege op Jong PSV grote stap richting play-offs
0
   
18:33
18:33
Vitesse heeft positief puntenaantal na eerste Eredivisie-thuiszege van het jaar
4
   
18:04
18:04
Scorende Thijs Dallinga en Ibrahim Cissoko bezorgen Toulouse drie punten
0
   
18:00
18:00
Dumfries sneert op kampioensfeest met opvallend spandoek naar Theo Hernández
42
   
17:38
17:38
El Gran Derbi: is dit de meest heetgebakerde derby van Spanje?
3
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (59)

 
ArsenalFanehv
 
316
15 december 2019 om 11:27
Dit is toch belachelijk. Wat ze daar in China aan het doen zijn lijkt gewoon op WWII. DAT Ozil daar dan kritiek op heeft zorgt ervoor dat 2 teams veel televisiegeld missen. Achja, diep triest.
 
SpeedyAFC
 
5
15 december 2019 om 12:11
Welkom in de moderne tijd. Elke uiting van een mening zal leiden tot een stampede reactie op social media. Waarna sponsoren onder druk staan. Hier is het niet anders, Arsenal moet zich distantieren, verontschuldigen of krijgt te maken met een behoorlijke financiele schade in haar China expantie.
 
Bassie
 
15
15 december 2019 om 11:27
Blijft toch een lastige discussie, wat moet je als voetbalclub met politiek en etnische zaken? Als er nooit een club een keer ho zegt tegen China, Qatar, Baku, ect. zullen de misstanden in dit soort landen ook niet zo snel veranderen. Wil je als club wel uitbreiden in dit soort landen?
 
Xyzz
 
51
15 december 2019 om 12:19
Is helemaal niet lastig. Je moet je niet laten chanteren door buitenlandse regeringen. Als ze in China een wedstrijd niet willen uitzenden dan zenden ze die lekker niet uit.
 
Gerard13
 
12
15 december 2019 om 12:29
Maar wat is nou belangrijker, geld of mensenrechten. Geld natuurlijk dat is altijd al zo geweest.
 
est-1913
 
165
15 december 2019 om 11:28
Sterk van Ozil dat hij zich laat horen over de situatie waarin de Oeigoeren. Het is schrijnend hoe weinig je daar over leest eigenlijk. Van Arsenal is de reactie begrijpelijk maar ook zwak. Grappig hoe de publieke omroep van een enorme surveillancestaat Cctv heet.
 
AmazingNinja
 
30
15 december 2019 om 13:23
Ook lekker hypocriet van Arsenal. Op de foto gaan met Edrogan en hem 'mijn president' noemen: geen reactie. #fuckboris tweet van Bellarin: geen reactie. Maar ow wee als je iets over China zegt en ze daar een wedstrijd niet uitzenden. Echt allemaal schijterds en hypocrieten in de top van die club.
 
Master D
 
54
15 december 2019 om 11:35
Zwak van de club om je dan bij China in te likken omdat je daar nog wat grijpstuivers wilt halen in de toekomst. Ze willen helemaal niet politiek neutraal blijven, want zoals dit artikel al aangeeft doen ze helemaal niks bij andere politieke statements van hun spelers. Echter nu het China betreft komen ze in actie. Hypocriete club, want dan moet je het bij alles doen.
 
Gunnerson
 
36
15 december 2019 om 11:38
Hypocrisie ten top natuurlijk, Erdogan steunen en dan hier heel verontwaardigd zijn. Ik krijg steeds meer het idee dat Özil volledig de weg kwijt is. Overigens wil ik niet zeggen dat ik het niet eens ben met de uitspraken op zich.
 
Troy010
 
17
15 december 2019 om 14:20
Dus, in Turkije gebeurt hetzelfde als in China? Houd toch op. En dan nog zeggen dat je niet wilt zeggen het niet eens te zijn met de uitspraken, maar wel hem betichten van de weg kwijt te zijn. Ironisch.
 
Arnavut1
 
70
15 december 2019 om 11:39
Sterk van Ozil. Wat daar in China gebeurd is gewoon mensen plaatsen in een concentratiekamp. Genocides. Dat Arsenal op deze manier reageert, is uit eigen belang. Prima maar we houden wel onze ogen dicht voor hetgeen wat er gebeurd en de Moraalridder Trump gaat lekker ff handel drijven, terwijl hij als eerste erbij is mocht er onderdrukking zijn van een land op een volk waar hij niets kan uithalen. Dan maar niet uitzenden joh.
 
SocioFan1
 
68
15 december 2019 om 11:42
Wereld van vandaag de dag. Zich meer druk maken om randzaken terwijl er tig mensen worden onderdrukt. Kijk even na hoe erg het er aan toe gaat met de Oeigoeren en hoe ze behandeld worden. En waarom? Omdat ze alleen willen zijn wat ze willen zijn, ...moslim. Echt te triest en wat nog schandelijker is, zijn de grote partijen en landen die er van weg kijken. Want oh weeh als het je portemonnee of status raakt. Zelfs vele mensenrechten organisaties hebben het over de Nazi toestanden die China verricht bij deze mensen. Echt een schande. En dat Ozil hier wat van zegt is juist alleen maar goed. Heeft een bereik maar kijk hoe men ermee omgaat. Schandalig, wat een wereld leven we in.
 
Dutchmen
 
47
15 december 2019 om 11:43
Ongeacht wat jij of ik hiervan vinden heeft Ozil natuurlijk gewoon het recht zijn mening te uiten. Wat Arsenal hier echter doet vind ik schandalig. Een statement uitbrengen om geen gezichtsverlies te leiden, teneinde het risico te verkleine op eventuele economische verliezen. Geen statement uitbrengen en dus jezelf afstandig houden had veel effectiever geweest.
 
Bossie
 
4
15 december 2019 om 13:15
met geen statement af te geven , geven ze ook een statement af. Ik begrijp de lastige situatie van Arsenal , omdat ze hierdoor miljoenen mislopen . Aan de andere kant als je zwicht voor een boycot , hoe ver zullen die Chinzen dan gaan ? Dadelijk wordt je wedstrijd net meer uitgezonden , omdat je geen Chinees in je selectie hebt rond lopen....
 
RamonDore
 
9
15 december 2019 om 11:56
Ik zou als Arsenal zijnde deze ozil meteen buiten de deur zetten! Meneer presteert al jaren niks meer voor z’n geld en ging al de fout in voor het wk door Duitsers het gevoel te geven dat hij meer met Turkije dan met Duitsland heeft (en dan ook nog op een gevoelige foto met de Turkse president) en meneer gaat vrolijk verder met dingen te uiten waarvoor hij niet betaald wordt! Als hij dit soort dingen wil uiten moet hij lekker de politiek in maar nu had hij gewoon z’n vieren moeten laten spreken! Als city zou ik ook een flinke claim bij meneer neer leggen!
 
Troy010
 
20
15 december 2019 om 14:23
Men mag zijn of haar mening niet geven omdat hij of zij daar niet voor wordt betaald? Dan iedereen zijn of haar account hier wel opzeggen.
 
A Iniesta8
 
48
15 december 2019 om 12:12
Zo leuk he dat Turken voor alle minderheden over de hele wereld opkomen; Palestijnen, Uygurs, Rohinga's, Kashmir. Maar als iemand 2 woorden zegt over miljoenen Koerden die bijna een eeuw lang (sinds 1923) systematisch keihard worden onderdrukt in Turkije dan is de wereld voor hen te klein. Hypocrieten. En Ozil heeft weer niet geleerd van zijn fout sinds die met Erdogan op de foto is gegaan; houd je uit dit soort zaken en bemoei je er niet mee. Je bent geen politicus en brengt jezelf alleen maar inde problemen.
 
Bossie
 
9
15 december 2019 om 13:12
Is het Ozil die in de problemen zit , of is het Arsenal ? Volgens mij heeft Arsenal er meer problemen mee , omdat ze geld mislopen. En verder mag Ozil net als ieder ander zijn mening geven , of het nu slim is of niet.
 
Troy010
 
4
15 december 2019 om 14:30
Men mag zijn of haar mening dus niet meer geven over dingen die afspelen in de wereld? En wat er in China gebeurt heeft veel meer weg van de 2e WO en niet wat er in Turkije gebeurt. Dus jouw verontwaardiging slaat ook nergens op.
 
TheMagician
 
14
15 december 2019 om 15:37
Wat er nu in China gebeurd is gelijkaardig aan de Holocaust. Er worden letterlijk mensen vermoord en er worden miljoenen in concentratiekampen gebracht. Akkoord het is niet democratisch wat Turkije soms doet met een deel van de Koerdische bevolking, maar dit is echt klassen erger. Dit is een misdaad tegen de mensheid/een genocide. Wat een ongelooflijk verkeerde vergelijking. Mag je hiervoor al niet meer uitkomen? Wat een onzin. Wat een teken van gebrek aan empathie. Het is alsof je de Holocaust vergelijkt met wat er in Spanje gebeurt met betrekking tot Cataloniã«. Alle twee verkeerd, maar zeker niet vergelijkbaar. Ten slotte, zijn er miljoen Koerden in Turkije die zonder problemen in Turkije leven. Zoveel mensen die doen alsof alle Koerden in Turkije onderdrukt worden. Zijn jullie nog nooit naar Turkije geweest? Het is democratisch niet altijd correct, maar opnieuw niet te vergelijken met wat er in China gebeurt.
 
real8madrid
 
31
15 december 2019 om 12:37
Wat een belachelijk, smerig, klein, zielig clubje dat Arsenal als ze zo snel hun waarden aan de kant schuiven voor een extra Chinese Yuan. Overigens kan dat ook gezegd worden over de NBA. Nog veel erger dat. Een complete sportvereniging die zich laat controleren door een ver dictatorisch, racistisch land. Lekker de weg kwijt daar. Bah, walgelijk
 
arsenal1250
 
10
15 december 2019 om 12:40
Het zou mooi zijn als de wereld niet om geld zou draaien. We voetballen ook in andere landen waar mensenrechten massaal worden geschonden, maar er gebeurt niks mee/wordt stilgehouden omdat het commercieel interessant is.China is echt een heel eng land. Kijk vooral naar de documentaires hoe ze daar mensen massaal in de gaten houden. Het beste zou zijn geen zaken meer te doen met dit soort landen, maar dat kan niet. Huawei is ook een belangrijke partner bijvoorbeeld, zelfs Trump is nog redelijk rustig als je ziet waarvoor hun technologie gebruikt wordt op nationaal niveau.Jammer dat Ozil niet gesteund wordt door de club. Maar begrijp het wel, het scheelt handel en dus geld. Dat blijft helaas belangrijker dan mensen. Overigens vind ik het wel een beetje krom, Ozil is ook bevriend met een staatshoofd die de titel vrijheid voor iedereen niet draagt.
 
gomes1psv
 
33
15 december 2019 om 12:44
Denk dat wanneer je Ozil echter vraagt over de Armeense genocide, dat hij hem keihard ontkent...
 
AmazingNinja
 
12
15 december 2019 om 13:27
Precies. Ozil is een hypocriet en dat is Arsenal ook. Want Bellerin wordt niet op zijn vingers getikt voor een #fuckboris tweet en Ozil mag Erdogan gewoon `mijn president` noemen. Maar China dat mag niet. En als je een Turk over de armenen vraagt dan mag je daar ook niks over zeggen. Allemaal hypocrieten.
 
RamonDiaz
 
4
15 december 2019 om 13:45
@amazingninjaklopt helemaal wat je zegt, sportmensen zouden hun politieke statements lekker voor zichzelf moeten houden, natuurlijk heb je vrijheid van meningsuiting maar intelligente mensen gaan daar verstandig mee om, Ozil heeft nu al meerdere malen aangetoond dit niet te kunnen. En al die mensen die vinden dat Arsenal hypocriet is door de schade met China proberen te beperken mogen zich dan ook afvragen hoe blij je bent dat Oranje of het Nationale Turkse elftal dan wel naar een wk in Qatar gaat waar mensenrechten niks waard zijn, arbeiders voor de infrastructuur en stadions als slaven worden uitgebuit en Qatar allerlei terroristische organisaties financieel ondersteund maar je hoort helaas niemand zeggen dat we daar niet naar toe moeten inclusief Ozil.
 
TheMagician
 
5
15 december 2019 om 15:46
Intelligente mensen gaan daar anders mee om? Dus opkomen voor mensen die vermoord worden, mensen die naar concentratiekampen worden verstuurd is `niet intelligent` in jouw ogen? Misschien zou je beter `intelligent' omgaan met jouw vrijheid van meningsuiting.
 
TheMagician
 
8
15 december 2019 om 15:43
Ozil kan momenteel niets veranderen aan de Armeense genocide. Niets. Stel dat hij daar dagelijks over tweet en het erkent. Praktisch niets zal veranderen. Wat er in China gebeurt, kan hij wel iets doen. Mensen praten hier momenteel over. Er is een sprankeltje kans dat er misschien iets aan gedaan wordt. Er kunnen mensenleven gered worden. Snap niet dat mensen hier iets negatiefs uit kunnen/willen maken?
 
gomes1psv
 
4
15 december 2019 om 18:26
Als het zoeken naar een vreedzame oplossing voor de Tibetanen door de Dalai Lama al meer dan een halve eeuw vruchteloos is, denk ik niet dat een tweetje van een Arsenal-middenvelder voor de Oeigoeren veel gaat doen. Het zal China worst zijn, maar inderdaad: de intentie is goed. Daarover ook geen kwaad woord, dat gaat eerder uit naar de hypocrisie van de Duitser. Hoe kun je zelf nu de humanist uithangen als je openlijk fan bent van Erdogan. En wat betreft die Armeense genocide betreft, wat doet het eraan kunnen veranderen daarvan ertoe om het toe erkennen? Holocaust draaien we ook niet terug, maar we schatten het wel op waarde als een feit.
 
Futures
 
12
15 december 2019 om 13:54
De wereld deed ook niets toen Tibet ingenomen werd en volledig is geneutraliseerd tot een Chinees entiteit. De wereld deed niets tijdens de Armeense genocide. De wereld doet ook niets tegen Brazilië die indianen stammen verjagen en uitmoorden voor grond in de Amazone. Iedereen kijkt ernaar en doen gewoon niets. Schrikbarend en zorgwekkend.
 
PorQue
 
12
15 december 2019 om 14:09
Arsenal is blijkbaar net als Disney en alle andere grote bedrijven in de westerse wereld die China's kont helemaal schoonlikken voor een paar centen. Als je nog niet weet wat China doet met de Uighurs zou ik het maar Googlen. Het zijn regelrechte concentratiekampen. Je kunt het niet anders definiëren. Mensen van een bepaalde stam/geloofsovertuiging worden bij elkaar geplaatst in kampen, geconcentreerd. Waarin zij gehersenspoeld worden om hun eigen identiteit te laten varen. Vrouwen worden verkracht door Chinese mannen die binnen worden gebracht, mensen worden gedwongen om voedsel te nuttigen dat tegen hun religie in gaat zoals varkensvlees en het drinken van alcohol. Daarbij worden die mensen continu propaganda opgelegd en ''heropgevoed'' alsof het de meest gevaarlijke criminelen zijn terwijl het onschuldigen mensen zijn. Als je dit goed praat of de discussie wil afzwakken door naar andere situaties te wijzen die hier helemaal niks mee te maken hebben dan spoor je echt niet. Als je als Arsenal zo je eigen speler ook afvalt voor een paar centen dan mag die club van mij net als China, ook geboycot worden. Arsenal wil niet politiek zijn? Vorige week liepen ze nog met regenboog armbanden te spelen. Maar ja, dat brengt geld in het laatje door ''modern'' te zijn. Stukje marketing. Blijkbaar is het geen goed stukje marketing in China als je speler terecht mensonterende misstanden aan de kaak stelt.
 
Lacazette
 
7
15 december 2019 om 14:18
Helemaal eens met ozil, het zou mooi zijn als meer prof atleten zich uitspreken tegen dit kwaad omdat zij een grote achterban hebben. Verder heb ik een bloedhekel aan het land china en wat ze doen. Ik hoop dat meerdere bedrijven zoals south park reageerd met f*ck China.
 
Millonario
 
6
15 december 2019 om 15:39
Jammer, altijd de commotie rondom een mening van een bekend persoon. Altijd maar weer de verontwaardiging en belangen die daarmee gepaard gaan. Mensen worden vermoord en je mag daar niets over zeggen. Er zijn letterlijk mensen die kwaad zijn op Ozil, maar ze weten eigenlijk zelf niet waarom. Er is `iets` aan Ozil dat hen stoort. Zelfs al zou hij zeggen `kom op tegen aids`, dat er nog mensen woedend op hem zullen zijn en vragen `waarom doe je dit niet voor longk***?`.
 
Perspectief
 
0
15 december 2019 om 16:14
"China weigerde toen NBA-wedstrijden uit te zenden, waarna bestuurders van de basketbalorganisatie bezweken onder de druk en de uitspraken van Morey veroordeelden." Wat deed de NBA dan? De NBA releasde een statement daarin heeft Adam Silver gezegd dat er geen gevolgen zullen zijn voor Daryl Morey en uitte steun aan Morey. De Chinese overheid eistte dat hij (Morey) ontslagen zou moeten worden maar daar wou Adam Silver niets van weten.
 
Millonario
 
1
15 december 2019 om 16:27
Klopt, dat is niet waar want ze steunden Morey. Enkel de eigenaar van de Rockets heeft Morey openlijk bekritiseerd. Slechte journalistiek van Vz.