Barça slaat enorm gat met Real; Ajax 'rijkste' club buiten topcompetities
Dinsdag, 14 januari 2020 om 07:40

Deloitte publiceert ieder jaar een zogeheten Money League van de rijkste clubs van dat moment en de door het accountantsbureau samengestelde ranglijst heeft in 2020 een nieuwe nummer een. Op de op dinsdag gepubliceerde lijst is Barcelona met een omzet van 840 miljoen euro de nieuwe aanvoerder. De Catalanen lossen daarmee aartsrivaal Real Madrid af en gaan voor het eerst aan kop in de rangschikking.

De Koninklijke staat met een omzet van 757 miljoen wel op de tweede plek en blijft daarmee Manchester United (711 miljoen) voor. Bayern München (660 miljoen) en Paris Saint-Germain (635 miljoen) maken de top vijf voor. Ajax is met een omzet van 199,4 miljoen terug te vinden op de 23e plek en de Amsterdammers zijn daarmee de hoogst genoteerde club buiten de vijf topcompetities LaLiga, de Bundesliga, de Premier League, de Serie A en de Ligue 1. In de top dertig staan verder geen andere Nederlandse clubs.

Het gat tussen de nummer een en twee, 83 miljoen, is nog nooit zo groot geweest als in de editie van dit jaar. Deloitte schrijft de forse toename bij Barcelona, dat vorig seizoen nog een omzet van 713 miljoen noteerde, onder meer toe aan het feit dat de Catalanen in de afgelopen jaren de merchandising en het uitgeven van licenties meer in eigen handen hebben genomen.

Manchester United ging geruime tijd aan kop van de lijst, maar Deloitte verwacht dat the Red Devils volgend jaar de positie van hoogst genoteerde Engelse club weleens zou kunnen verliezen. Sportieve successen blijven al jaren uit voor de club van manager Ole Gunnar Solskjaer en de kans is aanwezig dat Manchester United volgend seizoen opnieuw geen Champions League zal spelen.

Meer nieuws
   
12:29
12:29
Arsenal wil voorhoede versterken en denkt aan verkopen van man van 50 miljoen
14
   
12:17
12:17
VZ Kort: Ajax en Liverpool halen recordbedrag op met benefietwedstrijd
77
   
11:50
11:50
Sterkhouder Manchester United twijfelt openlijk over langer verblijf bij de club
12
   
11:33
11:33
'Atlético Madrid is bereid Oblak te verkopen en mikt pijlen op jongere keeper'
17
   
11:00
11:00
Alle genomineerden voor Bronzen Schild in de KKD bekend: FC Dordrecht domineert
6
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (66)

 
Walvis_theo
 
5
14 januari 2020 om 07:57
Uit nieuwsgierigheid. Worden transfers hier ook in meegenomen?
 
Maykel24
 
52
14 januari 2020 om 08:19
Omzet is exclusief transfers
 
LucasAndersen
 
10
14 januari 2020 om 09:14
Volgens mij niet. Als je nagaat dat Ajax normaal een omzet van ongeveer 90-100 miljoen zou draaien, en daar nu nog bijna 100 miljoen aan CL geld bovenop komt denk ik dat dit exclusief de transfers is. Als ik naar het rapport kijk zie ik dat ook nergens vermeld.
 
DonCoXxX
 
22
14 januari 2020 om 09:15
Nee, transfers zijn geen omzet, die komen op de winst/verlies rekening. Dat is meteen de reden waarom je niet kan spreken over "rijk" als je het over de omzet hebt, want men kan miljarden omzetten en zwaar verlies draaien omdat men teveel uitgeeft aan (in het voetbal hoogst waarschijnlijk) transfers of salarissen. Dit betekent voor Ajax dat de inkomsten van FdJ en MdL hier los van staan; goed he? Dit betekent ook dat allerlei aannames van leken, bv post#3 de prullenbak in kunnen. Als een voetbalclub(zoals Ajax) een positieve winstrekening heeft, omdat die club een positieve transferbalans heeft, dan heeft deze club veel meer mogelijkheden dan veronderstelt door de leken alhier. Overigens geeft een hoge omzet een club meer mogelijkheden, b.v. een grote salarispost, dus een hoge omzet is wel degelijk een belangrijke faktor, maar niet alles zeggend.
 
4Ever4Ajax
 
6
14 januari 2020 om 10:32
@doncoxxx: Omzet komt ook voor op de Winst/verlies rekening, sterker nog, daar begin je mee. Wel klopt het dat het transferresultaat niet wordt meegenomen in de omzet, maar op de plek waar reguliere bedrijven "incidentele baten/lasten" noteren. Daar noteert een voetbalclub een resultaat uit transfers (zowel positief als negatief). Klopt ook wat je zegt over omzet dat dit niets zegt over hoe een club ervoor staat. Winst en Eigen Vermogen zegt meer. Alleen aankopen van spelers wordt ook niet als kosten geboekt, maar als `investering`. Die komt dan ook weer tot uiting in die post transferresultaat.
 
DonCoXxX
 
5
14 januari 2020 om 11:13
@4ever4ajax, ik heb geen idee waarom je me tegen moet spreken, want volgens mij is je repliek "wel klopt het" niet correct, want wat klopt er dan niet(heb ik ergens gezegd waar omzet zou staan soms?)? Wel klopt het zou gevolgd moeten worden op iets wat niet klopt, slogisch zou Johan zeggen! Verder is winst maken niet zo interessant voor een voetbalclub, de truc is om breakeven te spelen, zodat niet of nauwelijks belasting wordt afgedragen. Maar het is een hele precaire balans om dat altijd voor elkaar te krijgen voor een club als Ajax, want varen op tranferinkomsten en cl inkomsten is een onzekere business met hoge strukturele salariskosten.
 
4Ever4Ajax
 
5
14 januari 2020 om 11:31
Je eerste zin klopt niet, zowel omzet als transferresultaat komt voor in de winst/verliesrekening. Dat zeg je misschien niet expliciet, maar komt wel zo over. Geen big deal hoor. Daarnaast is winst maken, wel relevant. Je wil namelijk ook eigen vermogen opbouwen (voor als je extern geld nodig hebt). Dat dit geen doel op zich is voor een voetbalclub, is goed mogelijk. Ook kan je niet onbeperkt trucs uitoefenen om maar geen winst te hoeven maken. Om niet afhankelijk te zijn van geldschieters, is het enorm fijn om zelf genoeg cash te hebben (zoals Ajax). Voor Ajax is structureel winst maken wel degelijk belangrijk, om zo zelf te kunnen investeren (in spelers, maar ook in faciliteiten etc), maar ook om een appeltje voor de dorst te hebben als het een paar seizoenen sportief (en daardoor financieel) tegen zit.
 
DonCoXxX
 
4
14 januari 2020 om 12:52
Dan snap ik de verwarring. Jij kan niet begrijpend lezen, want er staan twee dingen in die ene zin, namelijk: transfers zijn geen omzet en transfers komen op de winst/verlies rekening. Nergens staat wat jij ook moge denken; ik ga dat niet gokken hoe jij vindt dat het over komt. Verder, om je eigen vermogen te laten groeien, hoef je niet perse winst te maken. Je kan namelijk investeringen doen met het geld waarmee je winst zou hebben kunnen maken. Een voetbalclub kan heel creatief zijn. Men kan bv een speler voor of na 1 juli verkopen, het stadion (deels) kopen, aandelen terugkopen, deelnemen in een satellietclub, complex verbouwen. Je kan het niet zo gek verzinnen, geld uitgeven om EV op te bouwen is niet zo moeilijk . Minder makkelijk is het om een begrotingstekort te dichten; dat is de precaire balans waar ik over spreek.
 
4Ever4Ajax
 
9
14 januari 2020 om 14:31
@doncoxxx: Als jij wil zeggen dat ik niet begrijpend kan lezen, kan ik dan nu stellen dat jij geen kaas van boekhouding hebt gegeten. Je kan je EV namelijk alleen maar laten groeien door winst te maken (of dit nu door reguliere operationele zaken komt of door incidentele verkopen, of aandelen boven pari uit te geven). De voorbeelden die jij geeft, hebben geen invloed op het Eigen Vermogen (behalve de speler verkopen, maar dat is een incidentele baten). Geld uitgeven aan investeringen heeft 0 invloed op het Eigen Vermogen. Je hebt dan alleen een wijziging op de activa-zijde van de balans.
 
EmileSteele
 
143
14 januari 2020 om 08:20
och och. "mogelijke EL winst", "komende jaren nooit meer dit herhalen". "de top 22 zit ook niet stil". Zeg dan niets.
 
MrKrillin
 
6
14 januari 2020 om 11:00
@emilesteele "en de Amsterdammers zijn daarmee de hoogst genoteerde club buiten de vijf topcompetities" Ajax is momenteel wel e club met hoogste omzet buiten de 5 grote compitities. Dus draaien beter omzet dan bijv een Benfica, Porto, Zenit etc die normaal toch beste van de rest waren. Aantal jaren terug waren clubs als Fenerbache, Galatasary en Glasgow Rangers ook clubs met veel grotere omzet. Jij geeft aan die clubs zitten ook niet stil, maar Ajax bewijst juist dat ze met grote inhaalslag bezig zijn laatste jaren. Komen van ver en als je ziet waar ze mee bezig zijn in andere landen, verwacht ik dat komende jaren kans bestaat dat ze grotere omzet blijven behouden tov de overige clubs. Verwacht meeste omzet nog uit de VS. Kans bestaat dat Ajax straks paar internationals heeft met Dest en in de jeugd Mendez, Pynadath en mogelijk gaat Piere ook voor team Usa. Zoals ik aangaf, Ajax staat juist niet stil. O ja toevoeging. Als Ajax komende jaren kampioen kan worden, geen VCL spelen dan zullen zij ook ieder jaar uitgenodigd wordne door toernooien o.a. in VS waar veel betaald wordt.
 
messibarca.
 
0
15 januari 2020 om 08:55
klopt wat je zegt. ben het hier helemaal mee eens ! Ajax zit zeker niet stil.
 
Rochus
 
83
14 januari 2020 om 08:20
Mogelijke EL winst? Als je daar in april voorzichtig over spreekt dan kan ik je volgen, maar nu al? Is erg primair, als Ajax zo voetbalt als de laatste pot tegen Valencia in eigen huis nota bene dan die ik het zwaar in. De blessures speelden dan ook niet mee, maar wat mij betreft zou ik een halve finale EL al helemaal geweldig vinden. En van Getafe zijn we zomaar nog niet gewonnen.
 
LucasAndersen
 
23
14 januari 2020 om 09:15
Halve finale EL lijkt mij ook het doel, dan is het wat mij betreft geslaagd. Van der Sar en Overmars zeggen altijd dat ze Ajax bij de beste 20 clubs van Europa willen laten horen, dan moet je dus of bij de laatste 16 van CL zitten of bij de laatste 4 van de EL.
 
koningtoto
 
31
14 januari 2020 om 08:39
Messibarca kom maar es even wisselen jochie! Dom gelul van de bovenste plank!
 
Walvis_theo
 
19
14 januari 2020 om 08:47
We gaan met Joël Veltman centraal achterin weer Europa in. Ik zou het een wonder als we de Uefa cup pakken.
 
LucasAndersen
 
3
14 januari 2020 om 09:16
Dikke kans dat we binnenkort met Schuurs/martinez centraal spelen. Veltman heeft aardig wat foutjes gemaakt de laatste paar potjes terwijl Schuurs weer een paar sterke potjes heeft gespeeld.
 
siepie
 
2
14 januari 2020 om 09:50
Veltman moet wel heel extreem blunderen voordat hij door Ten Hag eruit gehaald wordt denk ik. Als je ziet hoeveel zwakke partijen Tadic, Van de Beek of Mazraoui mogen uitspelen, dan zie je wel hoe sterk hij vasthoudt aan zijn vaste kern. En dat heeft hem (ons) ook veel opgeleverd, dus ik kan het ergens ook nog wel begrijpen. Daarnaast heeft Schuurs in de wedstrijden die hij kreeg nou ook niet laten zien overduidelijk beter te zijn dan Veltman. Die goal van Boadu is namelijk volledig op zijn conto te schrijven en heeft ervoor gezorgd dat Ajax toch een stuk minder comfortabel de winterstop inging.
 
Quancios
 
5
14 januari 2020 om 09:41
Haha wat? 'Mogelijke EL winst' ja zo lust ik er nog wel een paar. En hoezo zou Ajax dit de komende tijd niet meer halen 'omdat de top 22 ook niet stil zit'? Ajax stond toch nog lager op deze lijst toen ze dit presteerden, dus hoezo zou het nu ineens niet meer kunnen naar aanleiding van hun plek op diezelfde ranglijst?
 
IKEA
 
0
14 januari 2020 om 12:51
Mogelijke EL winst, haha. Ja zo zal het seizoen altijd in een teleurstelling uitmonden messibarca.
 
droomteam
 
0
15 januari 2020 om 15:36
Dit hel verhaal verteld alleen maar dat FC Barcelona een grote omzet hebben gehad .! Ze hebben ook een veel duurdere begroting En ook nog altijd schulden , Ajax stond vorig jaar in de top 10 van de clubs die het meeste winst hebben gemaakt !
 
steeck03
 
13
14 januari 2020 om 08:04
Omzet en rijkdom zijn 2 verschillende dingen. Misschien moeten we eigen vermogen ook eens bekijken. Dat kan nog wel eens een verrassing opleveren.veel omzet en verlies maken geeft op termijn meer problemen dan minder omzet met winst
 
curtazimo
 
4
14 januari 2020 om 08:10
Haha, idd! Clubs als Barca en Real hebben torenhoge schulden, maar daar hoor je nu niets over...
 
Tussengas
 
11
14 januari 2020 om 08:18
Schulden is ook relatief. Een schuld van 100 mln is bijv idioot veel, maar op een omzet van 800 mln valt dat weer mee. Maar je hebt gelijk dat ze dit eigenlijk ook mee zouden moeten nemen.
 
Sta plaats
 
21
14 januari 2020 om 08:28
Dit is een hardnekkig gerucht. De twee Spaanse clubs staan er goed voor, de rest van Spanje heeft meer schulden. Italiaanse clubs spannen echter de kroon en dan kijk ik naar de Milanese clubs en AS Roma vooral. En dan bedoel ik inderdaad relatief. Dus schuld als procent van de omzet.
 
Isco24
 
25
14 januari 2020 om 08:37
En daar gaan we weer.. Curtazimo. Misschien eerst eens inlezen voordat je wat roept. Clubs als Liverpool en United hebben meer schulden dan Barca en Real. Ook Lyon, Inter en Benfica staan boven ze qua schulden. Zelfs Sunderland heeft meer schulden dan ze. Dat gat zal met met deze omzet nóg groter geworden zijn en dus zullen ze (naar verwachting) in 2022 zo goed als schuldenvrij zijn. Alles is op internet te vinden, dus je kan zien dat ik niet uit m’n nek klets.
 
4Ever4Ajax
 
12
14 januari 2020 om 08:46
@curtazimo: Je weet blijkbaar niet waar je over praat. Real is praktisch schuldenloos en Barca heeft maar kleine leningen. De situatie waar jij op doelt is bijna 10 jaar geleden. Elke PL-club staat er zoveel `slechter` voor als je kijkt naar de hoeveelheid schuld tov het balanstotaal of de omzet. Maar ja, dit bekt natuurlijk zo lekker.
 
FR_JC
 
15
14 januari 2020 om 08:48
Curtazimo, toch vreemd jouw reactie, want nog Barca nog Real komen in de top 20 voor :1. Man Utd - 561 miljoen 2. Benfica - 309 miljoen 3. Inter - 303 miljoen 4. Juventus - 283 miljoen 5. Liverpool - 272 miljoen 6. Alteico Madrid - 271 miljoen 7. AS Roma - 255 miljoen 8. Olympique Lyon - 254 miljoen 9. Valencia - 242 miljoen 10. AC Milan - 210 miljoen 11. Galatasaray - 203 miljoen 12. CSKA Moskou - 195 miljoen 13. Sunderland - 180 miljoen 14. Newcastle United - 179 miljoen 15. Paris Saint Germain - 167 miljoen 16. FC Porto - 161 miljoen 17. Fenerbahce - 150 miljoen 18. Besiktas - 142 miljoen 19. Wolfsburg - 141 miljoen 20. Sporting Lissabon - 133 miljoen Wat wel is is dat Barca en Real nog belastischulden hebben, maar die zullen volgend seizoen verdwenwn zijn, conform gemaakte afspraken .
 
ZiZou 7
 
2
14 januari 2020 om 08:52
Is dit napraten wat je bedoelt, of heb je echt onderzoek gedaan? Ik zie dit argument zo vaak komen, maar deze clubs kunnen hun schulden makkelijk betalen. Barcelona – €217M; Real Madrid (€27M) – (Yes, Real has negative debt). Dit is van een paar maanden geleden.
 
MarcoVerratti
 
0
14 januari 2020 om 08:53
@Staplaats. Over een hardnekkig gerucht gesproken. De schuld die Inter in 2016 open had staan (€230 miljoen) is toentertijd overgenomen door de Suning Group. Die toen de eigenaren werden.
 
DonCoXxX
 
8
14 januari 2020 om 09:18
Schulden hebben maakt helemaal niets uit, zolang deze netjes afgelost worden. Helemaal tegenwoordig, omdat geld lenen niet duur meer is. Sterker nog, een club kan beter schulden hebben om de winst te drukken, want dan hoeft er geen belasting worden afgedragen. Een voetbalclub werkt heel anders dan een normaal bedrijf, waar winst maken belangrijk is.
 
Isco24
 
5
14 januari 2020 om 09:24
Marcoverratti. Ik zeg niet dat wat jij zegt niet klopt hoor, maar het is wel gek dat de club (inter) in 2018 haar schulden aan uefa heeft bekend gemaakt, welke rond de 300 miljoen uitkwamen
 
AhmedHossam
 
0
14 januari 2020 om 10:57
@isco,wanneer je dat rapport van 2018 van de Uefa terugleest gaat het over de schulden van boekjaar 2016. Het zou in theorie dus kunnen dat Suning groep die schulden daarna heeft overgenomen.
 
MrKrillin
 
2
14 januari 2020 om 11:06
@fr_jc bedankt voor het lijstje! Zo voor veel clubs is het echt bizar slect. Meer schuld dan omzet. Voor Ajax en de overige NL clubs wel gunstig als clubs als Benifca, Porto, Inter, Roma, Lyon, Valencia, Milaan, Gala, Cska, Porto,, Fenerbache, Besiktas, Lissabon straks moeten saneren (als ze niet geluk hebben dat een rijke suikeroom schulden overneemt). Kans bestaat dat zulke clubs beste spelers moeten verkopen, geen grote salarissen meer kunnen betalen (dus Ajax en PSV kunnen beter met zulke clubs concurreren) en zelfs uitgesloten worden voor Europese wedstrijden. Dus hopelijk kan jouw Feyenoord ook aanhaken om straks goed te stijgen op de Europese lijsten
 
LucasAndersen
 
2
14 januari 2020 om 11:39
Je ziet dat met het Turkse voetbal volgens mij nu al, het Turkse voetbal gaat Europees niet zo lekker en daarom is Nederland nu Turkije qua competitie ook voorbij. Volgens mij heeft dat veel te maken met financiele problemen bij de topclubs daar.
 
DonCoXxX
 
1
14 januari 2020 om 13:56
@mrkrillin, je ziet 1 ding over het hoofd, namelijk dat de BPL clubs die posities gaan innemen en niet clubs als Ajax of Psv. BPL clubs krijgen bizar veel inkomsten uit tv gelden en Ajax en PSV zullen nooit struktureel 100 miljoen op jaarbasis uit de CL gaan peuren. Daarnaast zullen PL clubs ook steeds grotere sponsorcontracten krijgen, omdat er wereldwijd steeds meer mensen gaan kijken naar de Bpl, waardoor de afstand nog groter wordt. Je ziet het nu al aftekenen: clubs als Crystal Palace staan in de top 30 zonder Europees voetbal.
 
curtazimo
 
0
14 januari 2020 om 15:59
Haha, mooi al die reacties en terechtwijzingen. En eerlijk is eerlijk; jullie hebben nog gelijk ook... Ik leef inderdaad nog iets teveel in het verleden waar deze beide clubs nog vol schulden zaten... My bad!
 
AnsuBarcaFati
 
4
14 januari 2020 om 08:04
Omzet zegt niks. Volgens mij betaald Barca ook veruit het meeste aan salariskosten. Het resultaat wat onderaan de streep staat is het belangrijkste
 
stravven
 
12
14 januari 2020 om 08:14
Ja en nee. Je kan een resultaat van 0 hebben, maar als je omzet 500 miljoen is kun je over het algemeen meer doen als club dan een club met een resultaat van 0 en een omzet van 100 miljoen.
 
antivoetbal
 
11
14 januari 2020 om 08:17
Omzet zegt alles. Meer omzet is meer aan je spelers kunnen geven is betere spelers. Winst zegt niets bij voetbalclubs het gaat om prijzen
 
Sta plaats
 
3
14 januari 2020 om 08:31
Voor hogere salarissen heb je ook een hogere omzet nodig. Die 70 miljoen bruto voor Messi betaalt zichzelf niet namelijk. Dat omzet niks zegt is veels te makkelijk geredeneerd.
 
FR_JC
 
4
14 januari 2020 om 09:09
Sta plaats; Als je even verder zoekt dan had je geweten dat die 70 miljoen zich terug verdient, jaarlijks. Ieder jaar met shirt verkoop 'enkel en alleen Messi shirts' genereert 2.290.000 x €32 - €50,-.
 
Sta plaats
 
0
14 januari 2020 om 09:30
Meen je dit? Merchandise lijkt mij namelijk gewoon omzet. Dat het zich dan terug verdiend doet er niks aan af. Of er moet een speciale Messi-balans zijn, maar zover ik weet bestaat die nog niet .
 
FR_JC
 
0
14 januari 2020 om 09:46
Uiteindelijk is merchandise inderdaad omzet, zo ook de shirts die verkocht worden. Ik haakte enkel in op jou met jouw gegeven dat de 70 mln bruto die ze Messi betalen zichzelf terug verdienen. (vorig seizoen 116 miljoen enkel Messi shirt verkoop). M.a.w heb je natuurlijk gelijk, er is een kleine maar
 
SpeedyAFC
 
4
14 januari 2020 om 10:43
Er is zeker een kleine maar, als Messi niet bij Barcelona speelde, hadden de supporters die een shirt kochten er dan geen gekocht of eentje met een andere naam erop ?
 
 
3
14 januari 2020 om 10:53
Een transfer verdient zich zelf niet terug door shirtverkoop. Zo werkt zo`n sponsorship deal niet. Is best veel over te lezen, maar dat kan je niet linken hier. Komt er in ieder geval op neer dat de kledingmerken er het meeste aan verdienen omdat clubs zelf niet de middelen hebben shirts te distribueren. Grappige quote over hoe klein voetbalclubs zijn vergeleken met die kledingmerken: "football clubs donã¢â‚¬â„¢t have access to these resources. Even the largest football clubs in the world are comparatively tiny businesses when it comes to the likes of Adidas and Nike. To put it in perspective, Nike has earned substantially more in three months (nearly Ââ£7 billion for March, April, and May 2017) than Chelsea have earned in its 112-year history."
 
FR_JC
 
3
14 januari 2020 om 11:22
Speedyafc; De kleine maar is dat de Nike sponsor-deal op Messi rechtstreeks terug naar Barca vloeit. Daarme reageerde ik op Sta Plaats zijn reactie over de 70 miljoen die Messi verdient. Of dat de shirt verkoop bij een andere club wel of niet zo is kun je enkel over speculeren waar dit daadwerkelijke cijfers zijn (contractueel vastgelegd).
 
29er
 
3
14 januari 2020 om 08:40
het resultaat onderaan de streep is dat wat elke club (en eigenlijk elke organisatie) juist wil drukken, om minder belasting te betalen. Omzet zegt wel redelijk veel. Anders kom je meer in de KPI sfeer terecht van solvabiliteit, liquiditeit en rentabiliteit, maar dat vergelijkt niet zo sexy als omzet. Nu kan iedereen lekker een mening vormen over de hoge bedragen.
 
DonCoXxX
 
2
14 januari 2020 om 09:34
De hoge omzet van Barcelona geeft de club meer mogelijkheden om hoge salarissen te betalen.
 
El_Guaje7
 
12
14 januari 2020 om 08:06
Wel opvallend dat Juventus zo laag staat op de 10e plek met 459 miljoen. Bijna de helft van Barcelona, toch wel opvallend.
 
falcao1984
 
13
14 januari 2020 om 08:48
Juventus is vooral in Italië een hele grote club met de meest nationale titels. Internationaal is historisch gezien Milan altijd toonaangevend geweest.
 
SandroAzzena
 
0
14 januari 2020 om 17:42
En wat heeft internationale titels ermee te maken? Dan zouden PSG, Chelsea, City en Arsenal ook een pak lager moeten staan.. In Italië zijn de tv gelden anders verdeeld en groeien de ploegen commercieel te traag.. Alhoewel Juve vanaf volgend seizoen minstens 50 miljoen meer heeft door de vernieuwde deals met Jeep en Adidas.
 
SenadBehlic
 
1
14 januari 2020 om 10:36
Niet vergeten dat Barca op dit moment bijna 50 mil. meer betaalt aan salarissen van spelers plus schulden van 120 mil.meer heeft dan Real M.Gezondste clubs zijn Bayern M. en Ajax .
 
Tres
 
1
14 januari 2020 om 11:12
@ Senad....ik vind dit een interessant artikel. Echter, op basis van welke feiten verklaar jij dat Bayern M. en Ajax de gezondste clubs zijn?een club zonder overheidssteun, belastingschulden of andere leningen et cetera is toch gezond? Een club die op basis van daadwerkelijk genoten inkomsten zich kan bedruipen is toch Ok?welke criteria volg jij dan nog om een onderscheid tussen gezond en gezondste te kunnen maken?
 
SenadBehlic
 
0
14 januari 2020 om 11:29
TresClubs die bij banken leningen hebben kunnen nooit gezond zijn.Barca had afgelopen zomer wederom lening gesloten bij de bank om Grizy binnen te halen.Real M. ook.Dus met leningen bij de banken kan je nooit gezond zijn.Dat is ook zo bij de meeste mensen met hypotheek.Lijkt me niet meer dan logisch.
 
LucasAndersen
 
0
14 januari 2020 om 11:41
Real heeft volgens mij amper leningen. In ieder geval is het bedrag verwaarloosbaar ten opzichte van de omzet. En hoezo kunnen clubs met leningen nooit gezond zijn? Bijna elk groot bedrijf met een miljoenenomzet heeft leningen, lenen om te investeren is de normaalste zaak van de wereld en vaak financieel slimmer dan sparen tot je iets kan betalen.
 
jeron
 
0
14 januari 2020 om 11:24
Kan ik ergens ook de volledige lijst vinden?ben benieuwd wat de rest van de clubs doen
 
LucasAndersen
 
2
14 januari 2020 om 11:42
Als je "deloitte money league" in google intypt kom je bij het eerste resultaat op de site van Deloitte. Daar kan je het volledige rapport downloaden.
 
Silvacity
 
1
14 januari 2020 om 11:56
Geweldige prestatie van PSG! City ondertussen ingehaald qua omzet en dat met hele lage matchday en broadcast inkomsten van de Ligue 1. Heel goed gehandeld. Ze hebben veel lucratieve partnerships binnengehaald en het shirt doet het enorm goed op de markt.
 
MamiDemirci
 
0
16 januari 2020 om 00:30
Knappe prestatie van Ajax. Als ze de stijgende lijn doorzetten kan het nog veel hoger eindigen. Maar de hegemonie van de topcompetities zal nog zeker een decennium aanhouden.