'Bij allebei zie ik in de verste verte niet waarom Ajax ze gehaald heeft'
Maandag, 20 januari 2020 om 22:49

Ajax betaalde afgelopen zomer veel geld voor de komst van Edson Álvarez en Razvan Marin, maar beide aankopen zijn er vooralsnog niet in geslaagd om zich vast in de basis te spelen. Trainer Erik ten Hag gaf afgelopen zondag tegen Sparta Rotterdam (2-1 winst) de voorkeur aan de zeventienjarige Ryan Gravenberch op het middenveld. "Met de kennis van nu kunnen we heel makkelijk zeggen: die hadden ze niet hoeven halen", zegt Arno Vermeulen.

De Mexicaan en Roemeen kostten samen ongeveer 28 miljoen euro. Álvarez kwam in de eerste seizoenshelft nog regelmatig in actie, terwijl Marin het met spaarzame invalbeurten moet doen. Vermeulen plaatst vraagtekens bij het aankoopbeleid van Ajax. "Eén van de dingen die we altijd horen: bij Ajax is het heel anders voetballen dan bij andere clubs. Dan ga je toch ook wel spelers scouten voor de manier waarop jij wil voetballen?", stelt hij bij het programma Voetbalpraat van FOX Sports.

Álvarez speelde zijn meeste wedstrijden op het middenveld. Hij kan ook in de achterhoede uit de voeten, maar daar krijgen anderen de voorkeur. "Ze vinden dus dat Veltman en Schuurs beter zijn", vult Kenneth Perez aan. "Dan is het toch wel bijzonder dat je daar vijftien miljoen euro voor betaald voor een centrale verdediger die je op het middenveld zet. Dat is toch wel opvallend." Vermeulen heeft geen hoge verwachtingen van Álvarez en Marin. "Het kan een tijdje stroef gaan en een spelers kan er ook een beetje in moeten groeien. Bij allebei zie ik in de verste verte niet waarom ze ze gehaald hebben. Bij allebei kan ik me niet voorstellen dat ze een basisplaats bij Ajax gaan halen."

Ajax scout sinds een aantal jaar veelvuldig in Zuid-Amerika. Onder leiding van hoofdscout Henk Veldmate werden al meerdere spelers naar Ajax gehaald. Met de komst van Álvarez en Marin had Veldmate volgens Vermeulen echter niets te maken. "Ik heb begrepen dat de scouting van Ajax deze jongens helemaal niet gebracht heeft. De scouting zegt dat zij ze niet gebracht hebben. Het kan zo zijn dat een technisch directeur er heilig van overtuigd is dat een speler voor Ajax goed is", aldus Vermeulen.

Meer nieuws
   
21:00
21:00
Stem op de Gouden Schilden 2023/24 en win een geheel verzorgde trip naar Wembley
0
   
20:31
20:31
HSV verpest promotiefeest van aartsrivaal St. Pauli door goal in minuut 85
10
   
20:15
20:15
Kassa Feyenoord en PSV rinkelt: alles wat je moet weten van het nieuwe CL-format
21
   
20:08
20:08
Winkelmedewerker belandde per ongeluk op selectiefoto PSV: 'Kan niet voetballen'
2
   
19:45
19:45
De stemmen zijn geteld: winnaars Bronzen Schilden van de vierde periode bekend
0
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (39)

 
Duran
 
20
20 januari 2020 om 22:54
Zo zwart wit is het niet... Bij zowel Marin als Alvarez werd vooraf gedacht dat ze goed in het ajax-systeem zouden passen, maar van tevoren kon men niet weten dat deze 2 spelers zich wat moeilijk ontwikkelen, is makkelijk achteraf praten.
 
Craig Tucker
 
53
20 januari 2020 om 23:02
Juist, achteraf is het altijd makkelijk praten! Word een beetje moet van deze kansloze artikelen, die allemaal op hetzelfde neerkomen. Ik vind ook dat ze echt veel te snel afgeschreven worden door iedereen. Beide hebben echt wel kwaliteit, de traptechniek van Marin is gigantisch goed en ook Alvarez heeft veek genoeg zijn kwaliteiten laten zien. Het komt er op dit moment inderdaad te weinig uit, maar kom op. Zij zijn er amper 6 maanden!
 
Japie_Krekel
 
9
20 januari 2020 om 23:15
dat is ook wel een beetje een dooddoener. dan zouook een club geen credits meer kunnen geven als ze wel een speler goed scouten want van tevoren kon je niet weten dat ze een schot in de roos zouden zijn
 
onelovechris
 
53
20 januari 2020 om 23:16
Professor Vermeulen kan makkelijk lullen maar Gravenberch was een half jaar geleden nog niet zo ver. Met betrekking tot Alvarez. Die schoot de beslissende er in waardoor Ajax naar de CL ging. Dus die is alweer gratis.
 
DeArbiter
 
27
20 januari 2020 om 23:45
Vermeulen is wat mij betreft een pannenkoek eerste klas. Las vanochtend ook dat artikel over de foutmarge bij de Var. Daaruit bleek hij ook al te dom om zich over deze materie te buigen. Hij gaat altijd mee met de waan van de dag. Deze man verdient het podium niet dat hij krijgt. Ik vind het maar een vervelende stemmingmaker.
 
Ronna
 
3
21 januari 2020 om 08:25
Ik lees toch echt: "met de kennis van nu kunnen we heel makkelijk zeggen: die hadden ze niet hoeven halen”, zegt Arno Vermeulen.dus ik snap het wel, met de kennis van nu denken wij er allemaal misschien wel zo over .. als je het vooraf wist had je ze natuurlijk niet gehaald. Dit hoort er gewoon bij, als je aankopen slagen heb je het goed gedaan, als ze falen was het een miskoop. Niks mis mee toch.overigens kon je wel al zeker een 2 jaar geleden zien dat gravenberch een groot talent is en een kwestie van tijd was dat hij zou doorbreken. ( als je de ajax jeugd een beetje hebt gevolgd )
 
Scepticus38
 
4
21 januari 2020 om 09:15
" Bij zowel Marin als Alvarez werd vooraf gedacht dat ze goed in het ajax-systeem zouden passen, maar van tevoren kon men niet weten dat deze 2 spelers zich wat moeilijk ontwikkelen, is makkelijk achteraf praten ". Is niet zo. Als je de geschiedenis van Ajax er op naslaat, blijkt dat het eerder regel dan uitzondering is dat spelers de tijd nodig hebben om zich aan te passen. Dat wordt ook gewoon ingecalculeerd, als ze er meteen staan zoals bijv. Martinez wordt dat als meevaller gezien. Ajax spreekt ook gewoon uit dat spelers de tijd krijgen om zich te settelen. Alvarez is gehaald als centrale verdediger en zal daar ook uiteindelijk terecht komen als hij voldoende staat is om met zijn mede verdedigers te communiceren. Hij wordt nu als miskoop beoordeeld terwijl hij nog nooit op de positie heeft gespeeld waarvoor hij is gehaald. En dan heb je het dus gewoon over een vooroordeel. Marin is een pure aanvallende middenvelder die door Ajax is gekocht voor de positie van controlerende middenvelder. Dat hij de vaardigheden die voor die andere positie benodigd zijn, nog niet beheerst en dat er daarom ook over hem geen objectieve beoordeling gegeven kan worden, lijkt me ook evident. De voetbalwereld is een vluchtige en opportunistische wereld waarin het niet van belang is of een mening of uitspraak de toets der redelijkheid kan weerstaan. Dat blijkt wel uit de uitspraak van Van der Gijp dat hij niet begrijpt dat Ajax Alvarez heeft gekocht, terwijl hij Gravenbergh drie keer beter vindt. Dat is een volstrekt onzinnige uitspraak vanwege het feit dat Alvarez een centrale verdediger is en Gravenbergh een middenvelder. De lijst van spelers van Ajax waarover aan het begin werd gezegd dat ze er niets van konden, terwijl de zelfverklaarde deskundigen daar later op terug moesten komen, is schier oneindig. Dan zou je denken dat de personen die dat is overkomen een volgende keer wel twee keer na zouden denken alvorens opnieuw een dergelijke uitspraak te doen. Zo werkt het echter niet in de voetbalwereld waar de waan van de dag de norm is en het trekken voorbarige conclusies een compulsieve aandoening lijkt te zijn.
 
Holland8
 
42
20 januari 2020 om 22:58
Alvares is gewoon een prima speler. Klassen beter dan een Eiting die er gisteren inkwam. Marin heb ik ook wel mn twijfels bij. Die komt wel wat tekort. Maar soms zitten er ook gewoon missers tussen. Daartegenover staan de fantastische Martines en Promes. En ook Schuurs doet het goed maar krijgt weinig kansen. Vreemd en jammer.
 
jlp40
 
29
20 januari 2020 om 23:02
Neres kwam in het begin ook niet uit de verf. Is ook goed gekomen. Ajax heeft gewoon een hele goede selectie.
 
Primetime
 
11
20 januari 2020 om 23:29
@jip40, Neres deed het helemaal niet slecht. Hij scoorde, hij gaf assist. Toch stelde die eigenwijze Bosz liever de rendementloze younes op. 3 goals en 3 assist in 8 halve eredivisiewedstrijden is prima.
 
LinkinPark13
 
9
21 januari 2020 om 01:17
Hier blijf ik me inderdaad ook altijd om verbazen. Neres heeft eigenlijk vanaf het begin rendement geleverd, dus ik kan oprecht niet bedenken waarom mensen dit elkaar blijven napraatten.
 
martijnovic
 
1
21 januari 2020 om 02:24
Je moet altijd kijken naar hoe oud een speler is. Alvarez gaat gezien zijn leeftijd nog 3 klassen beter worden dan dat hij nu is. Marin is al bijna uitontwikkeld en heb ik altijd een slechte aankoop gevonden. Ajax zou eigenlijk voornamelijk 17 tm max 20 jarige spelers moeten halen. Dan worden alle spelers die op het veld staan per wedstrijd beter en dus meer waard. Zo groeit je kapitaal. 2 of 3 ervaren spelers erbij waarvan de jonkies echt kunnen leren. En natuurlijk buitenkansjes als promes niet latrn lopen. Ik ben zeer tevreden over Marc. Ook aankopen als die argentijnse cv en kristensen waren gewoon goed omdat ajax toen echt een reserve cv en rv nodig waren en beide spelers zijn zonder verlies verkocht. Alleen Marin voor 12 miljoen die slaat nergens op met al de jeugd die op het middenveld doorstroomt. Nu direct verkopen als het kan want je moet marin geen speelttijd geven gravenbergh, ekkelenkamp en eiting zijn nu al beter.
 
BCage
 
7
21 januari 2020 om 09:59
Marin s maar 1 jaar ouder dan Alvarez, zou niet weten waarom hij dan uitontwikkeld zou zijn en Alvarez niet. Spelers kunnen op hun 28e ook nog gewoon beter worden trouwens. Als je ze op een hoger niveau zet, dan passen sommige spelers zich aan aan het niveau en anderen kunnen niet aanhaken. Ben wel eens dat bij Marin lijkt dat het laatste het geval is.
 
Adzevedo
 
14
20 januari 2020 om 23:04
Alvarez is gewoon niet geschikt als middenvelder en had de pech dat het centrum door Veltman en Blind uitstekend werd opgevuld. Omdat zowel Marin als Mazraoui als middenvelder niet functioneerde is gekozen voor Alvarez en dat zorgde voor stabiliteit (omdat hij kan verdedigen en weinig risico in zijn spel heeft). Ik zie wel degelijk kwaliteit bij Alvarez, alleen wordt hij momenteel zo gebruikt dat je eigenlijk beter een middenvelder extra had kunnen halen. Maar ja, we wisten ook nog niet of Veltman zou blijven. Wat betreft Marin, die heeft een half jaar lang teleurgesteld omdat het qua handelingssnelheid en nauwkeurigheid gewoon niet goed genoeg was. Ik geloof echt wel dat die jongen kan voetballen, dat zag je bij Luik en zie je ook nu af en toe nog. Maar hij levert gewoon niet en dat is teleurstellend.
 
hansje1969
 
6
21 januari 2020 om 06:50
Ik ben het meestal wel met je eens adzevedo, maar Veltman uitstekend? Die komt m.i. alles te kort voor een cv
 
ninjakai
 
25
20 januari 2020 om 23:07
Compleet onzinnig. Echt compleet onzinnig. Alvarez is een goed voetballende cv. Zoveel is allang duidelijk. Hij komt voetballend te kort voor het middenveld van Ajax, maar kan dus zo goed voetballen dat hij daar werd uitgeprobeerd. Klinkt als een typische Ajax verdediger. Ik vermoed dat er maar een reden is dat Alvarez daar nog niet neer is gezet. Trainen en wennen aan Ajax verdedigen. Daar komt veel afstemming en overleg bij kijken. Veltman en Schuurs zijn het meer gewend en makkelijker te coachen voor Blind. En nu gokt Ten Hag erop dat Veltman genoeg ervaring ermee heeft waardoor hij de meest geschikte is om Martinez daarbij te helpen. Zelfs het beest Sanchez heeft daar tijd voor nodig gehad, maar die had zoveel snelheid dat hij een hele hoop positionering en afstemming fouten kon corrigeren. Alvarez heeft dat niet. Daar komt dan ook nog eens bij, hoe goed is zijn Engels? Dat Alvarez aan de bal zeer geschikt is als Ajax verdediger is inmiddels wel vastgesteld. Nu moeten we hem aan het werk zien als verdediger voordat we kunnen inschatten of positionering en goed verdedigen ook tot zijn kwaliteiten behoren. Dat voorkeur boven is dus niet perse de beste individueel, zou ook heel goed beste voor het team nu kunnen zijn. Marin vind ik een moeilijker verhaal. Heeft een goed schot en lijkt vooral het type box 2 box te zijn. Puur voetballend lijkt hij echt flink te kort te komen en ook verdedigend valt het tegen. Enige vraag die overblijft is dat een gebrek aan vertrouwen of gebrek aan kwaliteit. Hoop het eerste, maar vrees dat het het laatste is. Van je aankopen heb je er 2 direct kunnen inpassen, is een voordeel van de twijfel en een nadeel van de twijfel. Dat is echt heel behoorlijk.
 
MartijnGerbrands
 
0
20 januari 2020 om 23:41
Idd, communicatie bleek in het begin een probleem achterin, anders had hij waarschijnlijk wel gespeeld. Denk dat hij t wel gaat redden, Veltman vult het redelijk in maar ik verwacht dat hij deze zomer een mooie transfer gaat maken en nog een beetje geld oplevert. Alvarez is dan gewend en kan mooi met Schuurs concurreren. Overigens ook een speler met voldoende potentie denk ik.
 
Maas12
 
4
20 januari 2020 om 23:46
Ik vind Alvarez wel erg tekort schieten in z’n acceleratiesnelheid, of te wel hij komt erg langzaam op gang en dat kan je de kop kosten tegen snelle spitsen. Wel vind ik idd dat Alvarez voor een CV goed kan voetballen en hij is ook erg sterk met het hoofd.
 
Bossie
 
0
20 januari 2020 om 23:08
Het is een vak apart het scouten van spelers die in je team passen. Aan de andere kant mag je ook blij zijn dat sommige jeugdspelers zich goed ontwikkelen en hun plaats kunnen overnemen. De verdediging blijft wel een punt bij Ajax. En voor het komende seizoen ben ik wel benieuwd wat ze gaan doen. Wie er vertrekt en wie er komen
 
myvision
 
6
20 januari 2020 om 23:14
Als er bij iedere top aankoop ook twee misperen zitten is het prima. Martinez is goud waard, Alvarez weet ik niet zo goed en Marin is te licht bevonden. Onder de streep ga je toch flink wat miljoenen plussen dus hier kan ik echt niet mee zitten.Daarnaast staat met Promes en Babel het kapitaal lekker op het veld. Promes tegen Valencia er thuis bij en je had waarschijnlijk gewoon nog CL gespeeld (of z`n onterecht afgekeurde goal had moeten tellen of die twee rode kaarten in vijf minuten hadden niet moeten vallen).
 
cheesie
 
6
20 januari 2020 om 23:37
Dit vind ik allemaal wel heel goedkoop beredeneerd hoor. Bij iedere topaankoop 2 misperen, betekent dat maar 33% van je aankopen succesvol zijn. Als je vriend/vriendin dat zou doen zou je er niet zo blij mee zijn denk ik. Daarnaast vind ik Babel nou niet echt ‘het kapitaal op het veld’ en bij Promes kan je daar ook over twisten. Noem dan Ziyech en vd Beek. Tot slot al die als, als, als bij CL wedstrijden. Tsjah, over alsen bij wedstrijden kunnen Psv’ers ook een boek van volschrijven, maar levert niks op.
 
mayarood
 
10
20 januari 2020 om 23:16
Zo simpel is het allemaal niet. Ze werden aangetrokken op een moment dat er nog voorrondes gespeeld moesten worden, dus je kunt dan niet gaan leunen op een 17-jarige Gravenberch, die volgens de heren op hun plaats moest spelen. Daarbij heb je een brede selectie nodig....
 
memphisdepay
 
3
20 januari 2020 om 23:26
Daar heb je natuurlijk ook wel gelijk in maar toch is het wel zonde. Ajax heeft Marin bijvoorbeeld vorig seizoen al gehaald en ze hadden natuurlijk nooit kunnen voorspellen wie er allemaal zouden blijven. Toch zie je nu wel dat Gravenberch gaat spelen en dit zal ten koste gaan van spelers als Alvarez en Marin. Bij PSV zag je het bijvoorbeeld ook al daar haalde ze spelers als Bruma en Doan terwijl er echt gewoon voldoende talent was met Abouklahl, Gakpo, Ihatarren en Madueke wat dan toch gewoon echt zonde is. Er gaat nu toch een hele hoop geld verloren bij die clubs aan nutteloze transfers, maar goed zo'n Gravenberch levert ook minimaal 20 miljoen op als hij een tijdje goed speelt en we weten allemaal dat het ook zo maar een miljoen of 50-80 zou kunnen worden.
 
Primetime
 
2
20 januari 2020 om 23:34
@memphis, ik denk dat het bij ajax wel meevalt wat betreft verloren geld. Ajax kan toch vaak spelers verkopen onder het mom: past niet in systeem. Bij Ajax willen ze niet zo speler als Alvarez op middenveld maar een PL club zou dat wel kunnen zijn. Een Doan wordt dan weer een lastiger verhaal, zie niet in bij welke buitenlandse clubs hij zou passen die veel betalen.
 
memphisdepay
 
2
20 januari 2020 om 23:47
Doan is natuurlijk ook een speler die alleen nog iets bij Groningen heeft laten zien en die van Ajax hebben wat meer laten zien. Maar toch kun je wel concluderen dat die spelers ook gewoon minder waard worden.
 
Primetime
 
0
21 januari 2020 om 10:26
@memphisdepay, een Wober die ook amper heeft gespeeld is voor 3 miljoen meer verkocht dan de aankoopwaarde.
 
SilverHaze
 
0
21 januari 2020 om 15:42
Precies. Er is helemaal niets aan de hand, behalve dat Marin het niveau niet aankan. Overmars had 1 gedachte: ik heb zoveel geld, ik ga geen risico nemen. Dat heeft hij dus ook niet gedaan. Hij heeft ook meermaals aangegeven dat hij vorig seizoen al is begonnen met de selectie van 20/21, omdat hij komende zomer een leegloop verwacht. Ontwikkeling van jeugdspelers kun je moeilijk incalculeren en het is heel vaak voorgekomen dat aankopen niet aan de bak komen door de doorstroom van jeugdspelers. Jammer dan. Spelers hebben tegenwoordig veel meer restwaarde door de goede naam en echt veel verlies wordt er niet gemaakt op transfers.
 
Sieb nr. 15
 
3
20 januari 2020 om 23:47
Gaan we weer. Lekker achteraf praten en zeggen hoe het toch mogelijk is allemaal.. Alvarez is gewoon een heel aardige voetballer die direct op een voor hem niet gemakkelijke moest gaan spelen. Dat deed hij overigens ook heel redelijk. Ik geef het je te doen. Uiteindelijk een prima aankoop voor onze selectie. Maakte ook al een erg belangrijke goal. Marin, daar ben ik het mee eens. Die lijkt het gewoon niet te doen en wordt nu al voorbijgelopen door jeugd. Jammer, maar kan gebeuren. Maar om nou te zeggen dat het toen ie bij Luik speelde ondenkbaar was dat hij het Ajax niveau zou kunnen halen, nee.
 
Maas12
 
0
20 januari 2020 om 23:50
Maar Marin is toch niet het type speler voor het spel dat Ajax wil spelen? Dat was bij Luik ook al wel duidelijk vgm.
 
ElzoNoija
 
4
20 januari 2020 om 23:50
Tegenwoordig 28 miljoen voor 2 spelers betekend helemaal niets. Real Madrid koopt Reinier voor 30 miljoen en verhuurd hem waarschijnlijk. De verwachtingen worden hier omhoog geschreven, waardoor ze gauw worden afgeschreven en beschouwd als miskoop. Ajax heeft nog een duidelijke plan met ze en hopelijk staat ze er volgend seizoen beter voor. Dit seizoen nog voor 3 prijzen spelen, ze zullen dus nog genoeg minuten maken.
 
pprins
 
4
20 januari 2020 om 23:56
Alvarez is eigenlijk een CV die daar nog niet gespeeld heeft, dus moeilijk te beoordelen nog. Als Veltman weggaat kan hij zo maar basisspeler worden . Duo schuurs - alvarez of blind - alvarez zou zo maar kunnen. Marin valt nog niet mee. Scheen in België de sterren van het dak te spelen . Zal waarschijnlijk meer een ouderwetse 10 zijn in een team dst oo hem is afgesteld . Lijkt handelingssnelheid te kort te komen .
 
007
 
7
21 januari 2020 om 00:30
De beste stuurlui staan aan wal. Vermeulen kan een leuk trio vormen met Driessen en Derksen. Serieus, het is toch volstrekt logisch dat er ook miskopen zijn? Promes die van af moment één als een slechte speler werd neergezet. Die heeft z`n gram al gehaald. Komen ze nu met Marin en Alvarez aankakken. Ja, er is duidelijk twijfel over het duo maar Ajax heeft geen oliesjeik die een selectie vol wereldsterren kan kopen. Promes en Martinez zijn al geslaagd, hopelijk Babel ook. Aan het einde van het seizoen mag ook Vermeulen z`n woordje doen. Voor nu valt het best mee, zeker de resultaten. Moet ineens aan Senesi denken, die kon er ook niks van...Nu is het al weken rustig. Je moet spelers ook de tijd gunnen, maar dat kunnen zelfs "kenners" niet.
 
Beastman
 
1
21 januari 2020 om 01:36
Al zouden deze twee heren weer verkocht moeten worden, Ajax slaagt er meestal in om dat verlies grotendeels te vermijden bij doorverkoop. Dus financieel komt dit allemaal niet zo hard aan, terwijl geslaagde aankopen vaak vele miljoenen winst opleveren. Niet elke aankoop kan raak zijn. Vergeleken met andere topclubs in NL doet Ajax het gemiddeld nog heel erg goed zelfs. Hoeveel aankopen bij Psv en Feyenoord zijn voltreffers dan, procentueel meer gaan er door de achterdeur weg en met groter verlies vaak.
 
beesbnac
 
1
21 januari 2020 om 09:32
Ik verwacht dat marin volgend jaar zijn kans gaat pakken na een woelige transferzomer. Stap naar Ajax is best flink. Die jongen kan echt wel voetballen maar is totaal ander spel gewend. Hij valt niet voor niets weer wat vaker in na weken genegeerd te zijn. Alvarez of perr moet cv worden als Veltman vertrekt. Ook niet per se een slechte keuze. Alvarez kan zeker voetballen, maar niet goed genoeg voor het middenveld.