Borst plaagt 'vriendje van Maduro' in felle discussie over rel rond Ajax
Zaterdag, 28 oktober 2023 om 19:47

Dat Hedwiges Maduro en Steven Berghuis de inmiddels ontslagen Maurice Steijn een mes in de rug zouden hebben gestoken, is volgens Kees Luijckx grote onzin. De voormalig verdediger van onder meer AZ en NAC Breda is van mening dat Steijn zelf ook schuld heeft aan de sportieve crisis in de Johan Cruijff ArenA. Daarna volgt een verhitte discussie met Hugo Borst over Hedwiges Maduro en zijn relatie met sportpsychologe Annemieke Zijerveld.

"Laten we nu geen medelijden hebben met Steijn, toch?", ventileert Luijckx zaterdag zijn mening in De Eretribune. "Iedereen steekt elkaar daar een mes in de rug. Dat is gewoon publiekelijk, je kunt het bijna geen mes in de rug steken meer noemen. Omdat hij er gewoon van voren wordt ingestoken bij elkaar." Presentator Jan Joost van Gangelen vraagt direct of de analist man en paard wil noemen. "Wees eens concreet."

"Steijn bij Mislintat, en nu schijnt het ook het geval te zijn met Maduro. Nou, ik weet niet of het waar is. Je zou het ook natrappen kunnen noemen. Ik heb in ieder geval geen medelijden met wat men elkaar daar aandoet. Dat wil ik even gezegd hebben", is Luijckx duidelijk in zijn bewoordingen over de aanhoudende onrust en de interne ruzies bij het kwakkelende Ajax.

Borst
Borst komt daarna aan het woord. "Als je Ajax analyseert is het vrij simpel: het is begonnen met Van der Sar die Mislintat aanstelt. Dat is allemaal goedgekeurd. De sleutel in handen van een buitenlander, een vreemdeling die geen indrukwekkende cv heeft. Vervolgens haalt hij voor 110-120 miljoen euro spelers waarbij al direct vraagteken worden gezet. Alleen Sutalo kenden we dan wel van het Kroatische elftal."

"Dan gaan ze aan de slag en blijkt er intern al snel ruzie te zijn over de keeper van Sparta (Nick Olij, red.), als ik me herinner", aldus de zelfverklaarde Sparta-fan. "Die wilde Steijn graag, maar Mislintat onder geen beding. Dat werd een Duitse keeper (Diant Ramaj, red.). Vervolgens werd duidelijk dat de mondelinge afspraken die Steijn en Linse (zaakwaarnemer Rodger Linse, red.) hebben gemaakt over meepraten over het aankoopbeleid, niks waard zijn. Die verhouding is dus gebrouilleerd."

"Vervolgens gaat het niet zo lekker en denkt Steijn: Ik zie alleen potentie in Sutalo en de rest niet. Die zegt dat dan en beschermt zichzelf tegen de technisch directeur (Mislintat, red.). Maar hij vervreemdt zich ook van de spelers die zijn aangetrokken. Nou ja, daarna is het een glijdende schaal. Ik vraag me dan af over Maduro, die werd toch gezien als tactisch brein. Wat is zijn inbreng nou eigenlijk geweest? Ik had grote verwachtingen van hem", neemt Borst de interim-coach van Ajax onder handen.

Ergernis
Borst ergert zich vervolgens aan Luijckx, die niet gelooft dat Maduro de gang van zaken bij Ajax besprak met Zijerveld, die hij nog kent van hun gezamenlijke periode bij Almere City FC. "Hij kletst uit zijn nek, want hij zegt dat zij in het radio-interview (waarin Zijerveld forse kritiek uitte op de technische staf, red.) niet heeft gezegd dat ze met elkaar praten. Dat heeft ze wél gezegd."

"Ze praatten wel, maar het is niet gezegd dat ze praten over de lichaamstaal van Steijn", countert Luijckx. "Nee, nee, ze praatten over het weer waarschijnlijk", reageert de verbaasde Borst vol cynisme. "Wat denk je nou zelf als ze een intieme relatie hebben gehad vorig jaar, want ze werkten met elkaar. Dan hebben ze het nu niet over de situatie bij Ajax? Wat denk je nou zelf?"

"Zij heeft het over de lichaamstaal, dat kan iedereen zien. Ze vertelt geen inside information van wat daar is gebeurd. Dus daar kunnen we niet op afgaan", blijft Luijckx bij zijn standpunt. "Denk je dat? Waarom heeft Almere er dan afstand van genomen?", houdt Borst de discussie levendig. "Van wat zij ziet langs de lijn, daar hebben ze afstand van genomen", benadrukt Luijckx.

"Als jij een vertrouwensrelatie hebt met iemand waar je vorig jaar mee hebt gewerkt. En nu is dat vriendschappelijk. Dan houd je toch strak je kop in elk interview?", is Borst zeer verbaasd over de uitspraken van Zijerveld over Ajax. "Je laadt toch niet de verdenking op je dat je ook maar iets prijsgeeft? Dat is toch oliekoekendom? Ze heeft uit de school geklapt en dat is heel erg ten nadele van Maduro, die zal er niet blij mee zijn."

Volgens Borst is het 'de verantwoordelijkheid van Maduro dat hij haar moet vertrouwen'. Een 'verkeerde inschatting', aldus de journalist. Luijckx kan de bewering van Borst nauwelijks geloven en onderbreekt Van Gangelen om te reageren. "Dat is echte onzin! Dus het is zijn (Maduro's, red.) verantwoordelijkheid dat hij haar moet vertrouwen? Dat kan je toch niet zeggen?" Zijn tafelgenoot weigert echter om zijn woorden terug te nemen.

"Natuurlijk! Je gaat toch niet het risico nemen dat je bedrijfsgeheimen prijsgeeft? Je mag je vriendje verdedigen...", zegt Borst plagerig tegen Luijckx, die fel reageert. "Wie is mijn vriendje?", vraagt de oud-speler. "Nou, hij (Maduro was analist voor ESPN, red.) heeft hier gewerkt." Luijckx ziet niet in waarom dat een rol zou moeten spelen. "Ik heb niet eens zijn telefoonnummer."

Meer nieuws
   
17:51
17:51
Sem Steijn onthult waarom Van Nistelrooij naast Maurice Steijn zat: 'Heel gaaf!'
2
   
17:44
17:44
Jordan Henderson valt op het veld woedend uit tegen Brian Brobbey
3
   
17:36
17:36
Uniek scenario om plek 3: AZ en FC Twente spelen mogelijk beslissingswedstrijd
11
   
17:28
17:28
Ajax maakt na duel met Almere City Speler en Talent van het Jaar bekend
4
   
17:16
17:16
Van 't Schip maakt verwijt aan Ajax: 'Er zat meer in dan plek 5, indien...'
14
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (36)

 
JtjeVtt
 
90
28 oktober 2023 om 19:56
Schrijnende televisie. GTST is er niks bij. Hugo Borst die daar zit alsof hij het alleenrecht heeft op de waarheid. Mario Been die (niet voor het eerst) als enige een beetje logische dingen zegt en wat nuance aanbrengt. Van Gangelen die roept dat hij het logischer had gevonden als Ajax er met grote cijfers en eigen spel af was gegaan (snappen die gasten überhaupt wat vertrouwen is voor een ploeg?). Bijna vermakelijk om te zien dat de crisis bij Ajax ook een kleine crisis in analistenland veroorzaakt. Die gasten worstelen allemaal met hun geloofwaardigheid dankzij hun loyaliteitsproblemen. Wat een wereldje vriendjespolitiek zeg.
 
Rikkinho
 
32
28 oktober 2023 om 19:59
Het gaat zó slecht met Ajax dat zelfs de analyses over Ajax slecht zijn. Wat een ongeëvenaarde crisis!
 
JtjeVtt
 
36
28 oktober 2023 om 20:04
Crisisception.
 
JtjeVtt
 
30
28 oktober 2023 om 20:23
Het is ook gewoon triest om vier van die volwassen mannen daar te zien zitten die elkaar allemaal niet kunnen laten uitpraten. Alleen Been en Aletha leken zich nog een beetje normaal te gedragen.
 
Edo kampoe
 
12
28 oktober 2023 om 20:45
Viel toch reuze mee? Luijcx en Borst die het niet met elkaar eens zijn. Is toch juist het doel van zulke programma's dat er ook wat discussies zijn. Als iedereen het continue maar met elkaar eens is wordt het ook maar een saaie bende.
 
JtjeVtt
 
17
28 oktober 2023 om 20:51
Een inhoudelijke discussie voeren prima, ordinair door elkaar heen roepen en zeggen dat ze elkaars ‘vriendjes’ verdedigen vind ik gewoon triest. Zelfde niveau als die warrige studio voetbal aflevering met Pierre en vd Vaart (duistere dealtjes).
 
Edo kampoe
 
6
28 oktober 2023 om 20:54
Ach ja, bij debatteren gebeurt het continue. Emoties lopen een beetje op in sommige gevallen. Liever dat dan van die brave televisie.
 
 
6
28 oktober 2023 om 20:53
Maar op welk gebied heeft Ajax tegen zelfvertrouwen getankt ? Je speelt heel verdedigend, je geeft alsnog grote kansen weg en je verliest kansloos. Daarbij is het een systeem waar je na morgen voorlopig niets meer hebt. Wil je zo ook spelen tegen Volendam? Inzake Maduro, Steijn, Berghuis en Mislintat zullen wij de waarheid nooit weten. Of verwacht jij wel dat iedereen hier open en eerlijk over zal praten ?
 
JtjeVtt
 
21
28 oktober 2023 om 21:04
Je geeft helemaal geen grote kansen weg. 1 ja, dat was de 1-0. De 2-0 was gewoon heel goed gevoetbald door Brighton. Je weet nu dat je compact kan staan en daarbij de pot dicht kan houden. Dat lukte onder Steijn geen enkele wedstrijd Verder is het al eindeloos herhaald hier. Je krijgt geen nieuw systeem erin binnen 2 dagen trainen. Dan moet je iets doen om te voorkomen dat het een afstraffing wordt. Ik heb absoluut geen zin om hier weer een discussie over te voeren. Je kunt veel goede punten hierover lezen in de topics van de laatste dagen. Ik word moe van deze soap met al die namen en wou dat we ons gewoon weer konden gaan richten op voetbal.
 
 
5
28 oktober 2023 om 21:21
Ik snap echt wel dat je deze wedstrijd en tegen psv verdedigend gaat spelen, maar als je zo kansloos verliest zie ik geen enkel punt om vertrouwen uit te halen. Sterker ik vind het vooral averechts werken. Je gaat verdedigend spelen (niet 1 maar 2 bussen geparkeerd) maar zelfs met dit systeem kun je de 0 niet houden en creëer je totaal niets. Persoonlijk vind ik dat je nog meer uit de wedstrijd tegen Utrecht kunt halen. Toen kwam je na een bijna onoverwinnelijke achterstand toch nog terug.
 
JtjeVtt
 
12
28 oktober 2023 om 21:25
De wedstrijd tegen Utrecht gaf ze zoveel vertrouwen dat ze de bal niet eens meer vooruit durfde te spelen in Brighton. Nogmaals. Ik hoef deze discussie niet weer te voeren.
 
 
9
28 oktober 2023 om 21:29
Dus dat ze de bal tegen Brighton niet vooruit speelden kwam door de wedstrijd tegen Utrecht en niet door het verdedigende spel of door de kwaliteiten op het veld. Ik vind dat wel een hele vreemde conclusie.
 
JtjeVtt
 
11
28 oktober 2023 om 21:37
Dat je in een terughoudend & verdedigend systeem geen risicovolle bal durft te geven heeft volgens mij inderdaad te maken met het feit dat in voorgaande wedstrijden elk balverlies op het middenveld een tegengoal inleidde. Waarbij de individuele speler die de bal inleverde ofwel op de bank terecht kwam als straf of in de media werd afgevuurd. Ik wens je een fijne avond Janssen.
 
 
4
28 oktober 2023 om 22:08
Het stomme is dat je in het systeem dat je speelde eigenlijk helemaal geen risicovolle bal hoefde te geven. Je had vooral de bal achter de verdediging neer moeten leggen. Maar welke speler die tegen Utrecht een verkeerde bal geraakt heeft is op de bank beland. Dat het gedrag van Berghuis onder de loep genomen werd is toch heel logisch, het was zo opzichtig dat hij verzaakte. Maar de trainer is er toch voor om de spelers vertrouwen te geven en ik hoorde dat de stemming tijdens de trainingen zo goed was. Dus dat het met de wedstrijd van Utrecht te maken heeft vind ik flink overtrokken.
 
 
6
28 oktober 2023 om 22:26
Maar de discussie begon met mijn vraag waardoor Ajax met deze kansloze wedstrijd vertrouwen opgedaan hebt. Daar heb ik nog steeds geen antwoord op gezien. Je komt niet aan het voetballen, creeert helemaal niets en krijgt toch goals tegen. De tegenstander heeft meer balbezit dan dat ooit tegen Ajax geweest is, en heeft meer passes gegeven dan dat er ooit tegen Ajax was. Het enige dat positief is is dat je minder kansen tegen kreeg, maar als je zelfs helemaal niets laat zien is dat wel heel ver zoeken naar iets positiefs
 
Batouwe
 
3
29 oktober 2023 om 00:09
Die kans van Fati 5 minuten na de 2-0 op 3-0 was een behoorlijke kans in mijn ogen. Ajax kan compact gaan staan en dan de kans op een grote nederlaag afwenden of de kans op winst hierdoor groter wordt betwijfel ik.
 
OrakelvAlmelo
 
0
29 oktober 2023 om 07:51
Je vindt het schrijnend, "worstelen met geloofwaardigheid", vriendjespolitiek etc. En toch blijf je kijken! Is dat een vorm van zelfkastijding?
 
JtjeVtt
 
3
29 oktober 2023 om 08:24
Ik bleef kijken in de hoop dat er nog wat interessants gezegd zou worden in aanloop naar Twente - Feyenoord en Ajax - PSV. Daar zijn die shows toch voor? Kun jij als orakel in de toekomst kijken en zien dat het slechte tv gaat worden ik niet namelijk.
 
OrakelvAlmelo
 
0
29 oktober 2023 om 08:33
Nee, ik kan niet zien dat het slechte tv gaat worden. Ik kan wel zien dat het geen goede tv gaat worden.
 
JtjeVtt
 
1
29 oktober 2023 om 10:19
Ik vind ESPN vaak vermakelijker dan programma’s van de NOS over voetbal, juist omdat het entertainment gehalte wat hoger ligt. Maar zodra die gasten allemaal hun eigen stalletje gaan verdedigen en door elkaar heen roepen gaat het mij wat ver. Ik vond Mario Been fijne nuance aanbrengen, die heeft me echt positief verrast de laatste tijd als analist. Voor een Feyenoorder is hij gewoon echt realistisch, onderbouwd en soms zelfs ook best neutraal (hoewel hij logischerwijs toch een voorkeur heeft natuurlijk). Voor mijn gevoel is het niveau van de analisten achteruit gegaan de laatste tijd. Alsof die jongens iets te veel in zichzelf zijn gaan geloven allemaal. Ook die reclames met die warming up begin dit seizoen. We kijken uiteindelijk toch gewoon voor het voetbal en niet voor die presentators/analisten. Hans kan ik wel van genieten, eigenlijk altijd wel. Die maakte het nog wel even goed gisteren met zijn tunnel tour op het Kasteel.
 
OrakelvAlmelo
 
0
29 oktober 2023 om 12:38
Ik kijk bewust niet. Ik vind de mening van Mario Been of Hugo Borst of wie dan ook niet relevant. Ik ken ze uiteraard allemaal, maar het heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Als ik zou kijken zou ik me ook ergeren haha. Maar je hebt gelijk; Die mensen zijn ook hun eigen bvtje. Die presenteren en verdedigen ze dan. Inclusief `vriendjes`. Onafhankelijk is geen 1 analist. Dus zijn hun meningen vaak fluctuerend en selectief ergo: hypocriet. Over Hans: Het is acteur, een soort hofnar die alles met voorbedachte rade zegt en doet. Op die manier is ie dan nog ergens wel authentiek tov de andere analisten.Wouter Weghorst doet precies hetzelfde als Kraay. Jezelf een karakter(eigenschap) toedichten en dan krampachtig, geforceerd en camera-bewust daar naar handelen.Weghorst is voor mij nepper dan nep. Dat was hij bij Heracles al. Zo das ff off topic, haha.
 
OREELY
 
15
28 oktober 2023 om 20:06
ik word een beetje moe van de mensen die zeggen: "sutalo van het kroatisch elftal"... deze pipo's hebben nooit het kroatisch elftal geanalyseerd of gevolgd, hooguit 1-2 potjes gezien tijdens het wk waarn sutalo niet eens speelde! want lovren vormde daar met gvardiol het centrum. sutalo deed het gewoon goed bij dinamo zagreb, maar dat is een heel ander niveau. en veel analisten hebben wat tegen buitenlanders wanneer ze bij een nederlandse club aan de slag gaan. ook erg irritant. dat achteraf blijkt dat mislintat zonder enig toezicht zijn gang kon gaan kan je hem wat mij betreft niet eens zoveel op aanrekenen. zoals ik al paar keer eerder heb gezegd, lijkt het erop dat die vent gewoon heeft zitten inkopen zonder ajax echt te kennen. spelers kopen uit elftallen die nog nooit van 4-3-3 hebben gehoord. de competitie in gaan zonder rechtsbuiten... dat is gewoon niet goed geregeld geweest.
 
FcGrun050
 
3
28 oktober 2023 om 20:26
Maar Sutalo heeft sinds 2022 zijn debuut gemaakt en heeft van de 16 interlands waar hij bij was, 8 interlands in de basis gespeeld. In de Nations League nog tegen Nederland en Spanje gespeeld. Maar hij was de vervanger van Gvardiol en heeft vervolgens het niveau ook aangetikt wat Gvardiol aantikte bij Zagreb. Het probleem is gewoon dat hij geen woord Engels spreekt, waardoor hij gewoon niet kan communiceren met zijn medespelers op Sosa en Medic na (remaj en Tahirovic misschien, omdat die Kosovaarse en Bosnische roots hebben). Als die even met de rest van de selectie kan communiceren, dan zou het voetballen met je medespelers ook wel makkelijker gaan.
 
Rukbunker
 
9
28 oktober 2023 om 20:29
Dat hij geen woord Engels spreekt is allang ontkracht door hemzelf.
 
NJfromVOL
 
8
28 oktober 2023 om 21:22
De bal naar de goede kleur spelen en ingrijpen als er een aanvaller voor je staat, kan ook als je een andere taal spreekt. Samenwerking wordt wel lastiger maar elementaire voetbalkwaliteiten zou je toch wel mogen zien.
 
Master 1
 
11
28 oktober 2023 om 20:35
Sutalo werd als een topaankoop gezien omdat hij Kroatisch international is. Erg kort door de bocht want dat is natuurlijk geen garantie. Hij valt zwaar door de mand en is geen Ajax voetballer. Na Bassey opnieuw een blunder van de scouting en technische mensen bij Ajax.
 
Riddle
 
16
28 oktober 2023 om 20:07
Zou de clubvoorkeur hier een beetje meespelen? NAC vs Sparta? Bij de ene wordt Steijn gehaat, bij de andere is hij geliefd?
 
ApyroG
 
7
28 oktober 2023 om 21:34
Borst heeft een goede relatie met Steijn. Wat overigens ook niet heel verrassend is, aangezien Borst groot Sparta supporter is. Dus Borst zal ten alle tijden zijn Steijn verdedigen. Wat nu ook heel goed te zien was. Dat gezegd hebbende zou je best wel eens gelijk kunnen hebben.
 
Riddle
 
6
28 oktober 2023 om 22:17
Ik ben Steijn dankbaar voor wat hij heeft gedaan bij ons, maar je kan niet ontkennen dat hij bij Ajax toch heeft verzaakt. Rare uitspraken in de media, lekken naar de TG, tripjes naar Ibiza. Zo kenden wij hem helemaal niet.
 
HvdH7
 
10
28 oktober 2023 om 20:29
Precies waar deze programma’s voor zijn, een beetje in de rondte lullen en ieder zijn eigen mening. Heerlijke tv, niemand weet exact hoe het zit, maar wat van alles een beetje, wij reageren er hier weer op en de cirkel is rond! Heerlijk
 
Edo kampoe
 
9
28 oktober 2023 om 20:50
Inderdaad, is niet anders als op voetbalzone. Hier lullen we ook over voetbal en denken mensen het alleenrecht op de waarheid te hebben.