Brands is furieus en pleit voor levenslang stadionverbod na doldwaze actie
Donderdag, 23 februari 2023 om 21:20

De Europa League-wedstrijd tussen PSV en Sevilla (2-0) is donderdagavond ontsierd door een fan van de Eindhovenaren. De man in kwestie bestormde het veld en viel vervolgens doelman Marko Dmitrovic aan. De goalie wist hem snel te overmeesteren en belandde in een grondgevecht. Trainer Jorge Sampaoli is geschrokken van het incident en noemt het 'gevaarlijk'.

PSV maakte in de eerste helft een machteloze indruk tegen Sevilla en wist zelfs geen enkele keer op doel te schieten. Na rust drong het, mede dankzij een aantal aanvallende wissels, veel meer aan en kwam het door treffers van Luuk de Jong en Fábio Silva heel dichtbij, maar uitschakeling kon niet worden voorkomen. Dieptepunt was de aanval van een PSV-fan op de doelman van Sevilla.

De supporter betrad in de blessuretijd het veld om het gevecht met Dmitrovic aan te gaan. Laatstgenoemde, die kort voor de aftrap te horen kreeg dat hij moest invallen voor de geblesseerd afgehaakte Yassine Bounou, weerde zich snel en wist de fan te overmeesteren. Het incident komt PSV vermoedelijk wel op een zware straf te staan, daar de UEFA doorgaans niet mals is bij dergelijke acties. De veiligheid in het Philips Stadion wordt bekritiseerd door Sampaoli.

De trainer van Sevilla reageert direct na afloop van de wedstrijd op het voorval. "Dit moet stoppen. Het is heel gevaarlijk", aldus de Argentijn. Ook in Spanje is het voorval niet onopgemerkt voorbijgegaan. De Sevillaanse sportkrant El Desmarque schrijft over een triest, ontoelaatbaar beeld in het voetbal. "De vervanger van Bono zat even in een zeer onaangenaam hoofdstuk in zijn carrière."

Ook Ruud van Nistelrooij keurt de actie af. "Supporters horen niet op het veld. Spelers aanvallen, dat is ondenkbaar", citeert het Eindhovens Dagblad uit de mond van de PSV-trainer. Algemeen directeur Marcel Brands pleit voor een zware straf. "Als het aan mij ligt, wordt het een levenslang stadionverbod. Hij dupeert ook PSV en alle andere supporters. Ik vind dit moment erger dan de uitschakeling. Het hoort totaal niet bij PSV. Wij zijn verantwoordelijk als organisator en gaan dit uiteraard evalueren met onze stewards. Het is ongelooflijk dat iemand van de tegenstander wordt aangevallen."

Brands gaat zich hard maken voor een hele zware straf, zo vertelt hij. "Ik weet nog niet wie het is, maar van de politie zullen we uiteraard een en ander vernemen. Helaas hebben we in de maatschappij te maken met dit soort mensen. Onze eigen supporters zijn ook woedend op hem en inmiddels heeft hij van hen ook al een paar klappen gehad, heb ik begrepen. Het is zeer ernstig wat hier is gebeurd en dit roept dan weer reactie op omdat onze mensen dit niet pikken."

Meer nieuws
   
15:45
15:45
Meerderheid Premier League-clubs stemt tegen afschaffing van de VAR
0
   
15:33
15:33
VZ Kort: Einde seizoen voor Manchester City-doelman Ederson Moraes
77
   
15:25
15:25
Juventus ontslaat Massimiliano Allegri; vervanger kan tot medio 2027 tekenen
17
   
14:43
14:43
Spaan baalt van Ajax-vertrek: 'In een kwartier YouTube zag ik hoe goed hij is'
11
   
14:30
14:30
Jouw club in de nieuwste voetbalkleding van adidas? Ontdek adidas TEAM!
0
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (46)

 
Archie Karas
 
7
23 februari 2023 om 21:24
Wat bezielt je, echt wat bezielt je.
 
fiorenoord
 
10
23 februari 2023 om 21:27
Zoveelste belachelijke actie van een PSV supporter. Je mag best fanatiek zijn voor je club en het ruwe randje hoort er wat mij betreft bij, maar dit gaat echt alle grenzen voorbij. Schandalig.
 
Fossen
 
58
23 februari 2023 om 21:31
Heb ik wat gemist of welke belachelijke acties zijn er recent louter van PSV supporters geweest? ??
 
fiorenoord
 
14
23 februari 2023 om 21:37
Wat mij uit het recente verleden bijstaat aan echt walgelijke acties zijn het gooien van muntjes naar zwervers en het aanvallen van een groep nietsvermoedende NEC-supporters vorig seizoen. Nogmaals; ik heb niets tegen het ruwe randje, maar dat soort vernederingen en het opwachten en aanvallen van een groepje supporters die rustig naar de auto loopt zie je echt nergens anders in Nederland.
 
eazy-e
 
14
23 februari 2023 om 21:38
Volgens mij mocht Psv al dit seizoen eens eerder geen uitsupporters meenemen vanwege een incident. Tegen Leicester vorig jaar waren er ook rellen, volgens mij bij Psv-Ajax ook net als tegen Zurich thuis. En volgens mij heb ik dan nog niet eens alles benoemt, men heeft het dan vaak over Feyenoord... Dat je dan nu doet alsof je neus bloedt...
 
eazy-e
 
9
23 februari 2023 om 21:39
@fiorenoord Ja, dat muntjes incidident had je inderdaad ook nog en dan natuurlijk Nec, dat was toen wel heel erg dapper en stoer.
 
Fossen
 
29
23 februari 2023 om 21:40
@fiorenoord maar dan heb je het over een inicident van 7 (!) jaar geleden en een incident tegen NEC wat letterlijk bij elke club voorkomt. Vergelijkbare dingen zijn namelijk andersom ook regelmatig met PSV supporters gebeurd. Beetje vreemd dan toch om te doen alsof het de 'zoveelste' actie van PSV supporters is als je 2 incidenten kunt noemen waarvan eentje 7 jaar geleden is? ??
 
Fossen
 
14
23 februari 2023 om 21:43
@eazy-e ik doe helemaal niet alsof mijn neus bloedt. Ik vraag mij alleen af op basis waarvan dit 'het zoveelste incident is'. Als je dan met iets van 7 jaar geleden moet komen zegt dat wel veel. En al die andere incidenten zijn kwalijk, maar echt niet anders dan wat er bij andere clubs gebeurt. Bij PSV is er recentelijk net zo goed regelmatig vuurwerk van het uitvak in familievakken beland, zijn er supportersgroepen PSV vakken binnengedrongen en zijn PSV supporters in het buitenland belaagd.
 
fiorenoord
 
5
23 februari 2023 om 21:46
Ik heb het niet over incidenten in het algemeen. Ik heb het over walgelijke gedragingen. Als ik het over alle incidenten zou hebben, had ik tientallen voorbeelden kunnen geven. Neem bijvoorbeeld de doorbraken en het knokken met de ME in De Kuip vorig jaar, en alle vernielingen die daarbij hoorden. Daar ga ik het bewust niet over hebben, want dat zou verschrikkelijk hypocriet zijn als Feyenoordsupporter. Waar het mij om gaat is dat er in Eindhoven bij de harde kern blijkbaar totaal geen enkel normbesef is. Vernielingen en een beetje knokken over en weer kan ik mee leven, het vernederen van de allerarmsten, het betreden van het veld en mishandelen van een speler of het aanvallen van gezinnen met sjaaltjes en petjes gaat veel verder dan dat.
 
Fossen
 
8
23 februari 2023 om 21:51
@fiorenoord, maar je denkt toch niet echt dat er bij andere supportersgroeperingen dat normbesef wel is? Want zo`n lijstje kun je letterlijk van elke club maken he? Als ik een lijst ga maken van wat er afgelopen 3 jaar bij PSV supporters in het uitvak of in het eigen stadion gebeurd is ben ik ook nog wel even bezig. En ik wil nou niet flauw doen of doen alsof je zoiets niet over PSV mag zeggen, want zware idioten heb je overal en dus ook zeker bij PSV. Maar laten we nou niet doen alsof dit louter een probleem bij PSV is. Dan sluiten we onze ogen namelijk voor het brede probleem wat er is: doorgeslagen supporters door heel Nederland.
 
 
0
23 februari 2023 om 21:53
Fiorenoord. Je hebt het over de NEC supporters (die gebruik maakte van autocombi) die kk PSV schreeuwden. Dat er dan ouders met kinderen tussen lopen is minder.
 
eazy-e
 
2
23 februari 2023 om 21:55
Fossen, tegen Arsenal was dit seizoen hoor. Psv moest een flinke geldboete betalen, vergoeding aan Arsenal en mocht 1 wedstrijd geen uitsupporters mee. En volgens mij was 1 of 2 seizoenen terug er ook een issue met de veiligheid in het stadion tegen een Turkse club. Mijn eerdere reactie bevat ook genoeg recente voorbeelden. Maar goed, ga het lekker normaliseren
 
fiorenoord
 
4
23 februari 2023 om 21:57
@fossen Dat denk ik wel. Sterker nog, als je dit soort dingen bij Feyenoord probeert liggen je tanden uit je mond voordat er een steward of agent kan reageren. Hoe agressief , debiel en schuimbekkend het Legioen af en toe ook is, er is wel gewoon sociale controle. Het betreden van het veld (Het gras is heilig) en het vernederen van de zwakkeren in de samenleving is echt een taboe bij Feyenoord. Zo'n lijstje kan je dus niet van elke club maken. Ik kan me eigenlijk maar 1 eerdere veldbetreding en mishandeling van een speler herinneren en dat was jaren geleden bij Ajax-AZ. Dat er verder bij elke club totale doorgesnoven randdebielen rondlopen is zeker waar, maar de echte excessen zijn de laatste jaren wel veelal in Eindhoven te vinden.
 
Fossen
 
16
23 februari 2023 om 22:05
@Fiorenoord, dit kun je niet echt menen toch? Doe je nu alsof je niet beter weet of weet je echt niet beter? Als ik jou moet geloven is het elke zondag leeg in de Kuip omdat alle supporters 2x naar de kerk gaan joh. Dan vergeten we toch even alle gebeurtenissen en misdragingen van Feyenoord supporters rondom wedstrijden tegen Midtjylland, Union Berlin en Sturm Graz joh, geen probleem ?? En dat is alleen nog maar recent he, dus geen Rome. Ook al is dat allemaal gewoon op te zoeken, "zijn geen excessen" want het is geen veldbetreding. Lol.
 
fiorenoord
 
1
23 februari 2023 om 22:10
@fossen Blijkbaar zit er coke door het leidingwater in Eindhoven, want als je baldadigheid en vernieling gelijkstelt aan vernedering en veldbetreding + mishandeling van een speler is er ook met jou geen land te bezeilen. Dat jij direct alles probeert te bagataliseren en stelt dat dit overal wel gebeurt zegt eigenlijk wel genoeg. Fijne avond en tot volgend seizoen!
 
Fossen
 
20
23 februari 2023 om 22:17
A: ik woon niet in Eindhoven en B: je lult jezelf tegen. Je stelt namelijk in je eerste reactie dat het `de zoveelste belachelijke actie is van een PSV supporter` en in je reacties daarna geef je voorbeelden die precies dezelfde zijn als die ik hierboven over Feyenoord supporters noem. Dus je kunt er nu wel heel makkelijk proberen om heen te draaien maar de aanvallen van Feyenoord supporters op Union supporters, vernielingen bij Midtjylland of misdragingen in Oostenrijk, of het feit dat er een vol blikje Red Bull naar het hoofd van de keeper van AZ werd gegooid, agenten in Tirana het ziekenhuis in slaan, zijn dan echt hetzelfde hoor. Dat jij niet verder komt dan muntjes in 2016 of 1 voorbeeld tegen NEC zegt meer over jou dan over mij. Je kijkt dus maar een kant op en andersom doe je alsof het niks voorstelt. En ja: ik vind alle misdragingen van PSV supporters kwalijk waar hard tegen moet worden opgetreden. Maar jij blijkbaar alleen als ze bij een andere club gebeuren. Zwáár hypocriet.
 
bommmel
 
3
23 februari 2023 om 22:19
Gewaardeerde Fossen. Is dit nou het moment om hier heel defensief over te doen? Toegegeven ik vind de genoemde voorbeelden nou ook niet een patroon. Maar soms moet je gewoon accepteren dat 'een van ons' doorslaat en soms zijn het er meer. Ik heb me niet meer zo geschaamd voor een mede supporter sinds die oerwoud geluiden richting Thierry Henry. Dat waren er een stuk meer dan 1 bovendien. Ik ben een pacifist, maar ik vind het bij uitzondering wel mooi dat deze idioot een paar corrigerende tikken heeft ontvangen.
 
Fossen
 
9
23 februari 2023 om 22:22
@bommmel, in mijn reactie hieronder kun je precies zien wat ik van deze idioot vanavond vond. Dat staat hier los van. Fiorenoord houdt gewoon een enorm hypocriet verhaal dat lachwekkend ongeloofwaardig is.
 
Musi26
 
0
23 februari 2023 om 23:42
Dat er carnaval liedjes worden gezongen ??
 
Fossen
 
17
23 februari 2023 om 21:30
Wat een gek. Alle kosten proberen op hem verhalen natuurlijk maar ben bang dat dit soort figuren het bijna als een troffee zien. Van binnenuit moet hier hard tegenop getreden worden. Dus niet alleen vanuit PSV zelf maar ook binnen supportersgroepen moet dit een no go zijn. Wat een loser.
 
fiorenoord
 
7
23 februari 2023 om 21:32
Het lullige is dat je als club enorm wordt getroffen door de actie van zo'n randdebiel. Zou toch lullig zijn als er straks hekken langs het veld moeten komen, omdat de UEFA bang is dat het nog eens gebeurt. Ik verwacht sowieso een flinke boete en een wedstrijd zonder publiek.
 
Fossen
 
8
23 februari 2023 om 21:38
Die boete gaat er inderdaad sowieso komen en het zou me ook niet verbazen als er meer dan 1 wedstrijd zonder publiek gespeeld moet worden inderdaad. En bedankt, pleurisjong.
 
Nijogeth
 
9
23 februari 2023 om 21:34
De boete die PSV krijgt volledig doorbereken. En dan maar hopen dat die boete zo hoog is dat ie de rest van zijn leven alle extra's direct kan inleveren.
 
eazy-e
 
3
23 februari 2023 om 21:41
Nijogeth, dat zal hem alleen niet leren. Hij zal in de schuldsanering terecht komen en zich uiteindelijk afvragen waarom hij nog zou gaan werken. Vervolgens kost hij de maatschappij alleen maar geld. Nu zeg ik absoluut niet dat hij geen straf moet hebben maar ik zou een straf willen zien die hem hard raakt en ons niks kost.
 
Nijogeth
 
0
23 februari 2023 om 21:50
Dus op een kaal, onbewoond eiland dumpen ofzo?
 
eazy-e
 
0
23 februari 2023 om 21:56
Ik ben akkoord
 
voetbalfreak
 
4
23 februari 2023 om 21:30
Gelukkig is die PSV supporter er gloeiend bij. Mag flink op de blaren zitten.
 
PSVAR78
 
2
23 februari 2023 om 21:34
Moeten we dan uiteindelijk een negatieve alcohol en drugstest kunnen laten zien voordat wij het stadion kunnen betreden??
 
Musi26
 
2
23 februari 2023 om 23:45
Waarom? Wat heeft dit met alcohol te maken. Ik heb in mijn jeugdjaren vaak lam in het stadion gezeten, maar nog nooit een probleem veroorzaakt. Alcohol is een excuus die wordt gebruikt, maar het is gewoon de persoon zelf.
 
Regulator
 
6
23 februari 2023 om 21:34
Hallo TBS-kliniekje. Echt wat is er mis met je.
 
Ebegumeci23
 
4
23 februari 2023 om 21:35
Dit gaat waarschijnlijk een fikse straf worden. Een zware geldboete en 5 wedstrijden zonder publiek.
 
Westend
 
2
23 februari 2023 om 22:11
Je schud je ook zo uit je mouw he
 
Nijogeth
 
2
23 februari 2023 om 21:35
Kunnen we zo'n man niet ergens op een kaal, onbewoond eiland dumpen? Als je zoiets bedenkt, dan hoor je toch niet in een samenleving thuis?
 
AtleticoFEY
 
0
23 februari 2023 om 21:41
Wat zal je stoer zijn bij je ‘matties’. Stadionverbod voor het leven en lekker wegblijven. Neem aan dat PSV nu ook voor straf lekker met hoge netten mag gaan spelen?
 
OnsBerry
 
5
23 februari 2023 om 21:54
Meldplicht per direct invoeren. Is dat nou zo moeilijk? Lekker wekelijks anderhalf uur doorbrengen aan de Frederiklaan, maar dan 200 meter verderop.
 
HijNiet!
 
1
23 februari 2023 om 21:59
Ja, dat is moeilijk, want je belast het politieapparaat er enorm mee. En dat terwijl die mensen al meer dan genoeg te doen hebben zonder dit soort idioten.
 
OnsBerry
 
3
23 februari 2023 om 23:06
Cel in, deur op slot en 1,5 uur later weer openmaken. Ik snap dat het niet zomaar kan, maar het zou het probleem wel een stuk sneller oplossen.
 
Kieftenbeld
 
4
23 februari 2023 om 22:17
Mooie actie van deze psv fan om een heel stadion leeg te krijgen bij komende europese wedstrijden. Goed gedaan en het mooi verpest voor alle andere fans
 
Batistuta2020
 
5
23 februari 2023 om 22:51
Bounou had inside information
 
ThaAnalyzer
 
2
23 februari 2023 om 23:23
Bestraf dit invidu en niet de club!
 
Bossie
 
1
24 februari 2023 om 01:16
Wat zal een levenslang stadionverbod uithalen als hij al een verbod had en toch kon binnen komen.
 
Basisspeler
 
0
24 februari 2023 om 04:55
Er zijn nu eenmaal hele domme, simpele zielen in elke maatschappij. Dus eigenlijk is er geen oplossing
 
Spijkenisser
 
0
24 februari 2023 om 08:38
Moet Brands niet pleiten voor een verbeterde beveiliging en hopen dat dit hem niet de kop kost? PSV moet garanderen dat een speler veilig is, op zijn minst voor mensen die niet eens in het stadion horen. Daarin is verzaakt, ongeacht de reden.
 
Frits Michels
 
0
24 februari 2023 om 11:49
Een levenslang stadionverbod want dat helpt! Ooo wacht hij had al een stadion verbod! Maar troost je elk weekend zitten tientallen stadionverboden op tribunes van de clubs.
 
fc moulijn
 
0
24 februari 2023 om 13:06
Ik vrees een forse straf voor psv. Nog niet zozeer omdat deze koekenbakker het veld bestormd maar wel omdat hij vervolgens de keeper ff aanvalt en hem een vuistslag geeft.
 
WQSMilan
 
1
24 februari 2023 om 14:30
Hoe komt Brands erbij dat deze gek ook rake klappen heeft gehad van de PSV supporters? Zit hij dan niet vast?