Bruno Martins Indi keert voor een seizoen terug in de Eredivisie
Dinsdag, 6 oktober 2020 om 22:46

AZ heeft zich een ruim uur voor het sluiten van de transfermarkt versterkt met Bruno Martins Indi. De Alkmaarders maken via de officiële kanalen bekend dat de verdediger dit seizoen op huurbasis in de Eredivisie zal spelen. De 28-jarige stopper komt over van Stoke City, waar hij nog tot medio 2022 vastligt. AZ maakt geen melding van een optie tot koop.

Martins Indi speelde sinds 2016 voor Stoke, dat hem in eerste instantie van FC Porto huurde en hem daarna voor een kleine acht miljoen euro definitief inlijfde. De 34-voudig international van het Nederlands elftal was de afgelopen seizoenen een basiskracht in Engeland en stond in de voorgaande voetbaljaargang nog 33 keer op het veld in de Championship. In de laatste wedstrijd van het seizoen tegen Nottingham Forest droeg hij zelfs de aanvoerdersband.

Martins Indi keert nu na een afwezigheid van zes jaar echter terug op de Nederlandse velden. De stopper ruilde Feyenoord in de zomer van 2014 in voor FC Porto en zou uiteindelijk 71 wedstrijden spelen voor de Portugese grootmacht. Namens the Potters, waarmee hij zowel in de Premier League als in de Championship actief was, blijft de teller vooralsnog op 137 wedstrijden staan.

Martins Indi is na Timo Letschert de tweede centrale verdediger die deze transferperiode door AZ wordt aangetrokken. Daartegenover staat het vertrek van Stijn Wuytens naar het Belgische Lommel SK. Trainer Arne Slot heeft verder de beschikking over Pantelis Hatzidiakos, Ron Vlaar en Ramon Leeuwin voor de posities centraal achterin. Ook aanvoerder Teun Koopmeiners kan daar eventueel uit de voeten.

Meer nieuws
   
21:06
21:06
Besiktas zet Europese ambities kracht bij dankzij treffer in minuut 97
5
   
21:00
21:00
Stem op de Gouden Schilden 2023/24 en win een geheel verzorgde trip naar Wembley
0
   
21:00
21:00
Feyenoorder ben je voor de lol: hoe Arne Slot het plezier terugbracht
22
   
20:59
20:59
Thijs Dallinga tekent met fraaie kopbal voor competitietreffer nummer dertien
0
   
20:31
20:31
HSV verpest promotiefeest van aartsrivaal St. Pauli door goal in minuut 85
11
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (60)

 
elkun
 
88
6 oktober 2020 om 22:49
Lekkere versterking voor AZ zo last minute!
 
Craig Tucker
 
31
6 oktober 2020 om 22:58
Inderdaad zeg, en gewoon 34 caps gespeeld. Nooit in de gaten gehad dat dit er zoveel geweest zijn. maar waarom gaat stoke akkoord met een verhur, als hij basisspeler is en zelfs ooit de aanvoerdersband draagt?
 
Formus
 
8
6 oktober 2020 om 23:14
Nou, volgens mij wilde Indy ook wel weg en hij speelde de laatste tijd al niet meer en toen gingen ze punten halen. Bovendien loopt ie over 2 jaar uit zijn contract. Misschien levert ie komende zomer nog wat op door veel te spelen bij AZ, ook Europees
 
BlauwWitte
 
39
6 oktober 2020 om 22:49
Dit vind ik best een logische tranfer eigenlijk, denk dat hij het prima gaat doen bij AZ. Was altijd een degelijke verdediger.
 
azchelsea
 
11
7 oktober 2020 om 01:06
Inderdaad. Voor AZ-begrippen is Martins Indi echt prima en ik hoop dat hij een leider achterin kan worden. Letschert en Hatzidiakos voelde samen erg onwennig tot nu toe, Vlaar is eigenlijk afgeschreven en Leeuwin is ondermaats. Bovendien is BMI linksbenig en was er alleen met Koopmeiners eigenlijk 1 linksbenige CV, maar die kan nu gelukkig weer naar het middenveld. Hopelijk een goed jaar en dan definitief tekenen, dat zou mooi zijn. Hij heeft hierna nog 1 jaar dus het valt te hopen dat het eventuele transferbedrag meevalt. Edit: bedenk me nu overigens ook dat AZ 3 spelers (BMI, Vlaar en Clasie) van de halve finale van het WK onder contract heeft. Toch een leuk statistiekje voor een club als AZ.
 
StanScholten
 
13
6 oktober 2020 om 22:49
Prima huurling, veel minder dan letschert kan het niet worden.
 
Vegitosan
 
145
6 oktober 2020 om 22:52
Als ie minimaal 1x per wedstrijd hetzelfde gezicht trekt als tegen Diego Costa , dan kan die niks verkeerd doen.
 
LionelGap
 
34
6 oktober 2020 om 22:57
Hahaha, als hij dat doet dan ga ik elk weekend AZ kijken.
 
Voetbalvolger9
 
4
6 oktober 2020 om 22:49
Netjes AZ, konden nog wel wat gebruiken achterin . Weet iemand toevallig of hij überhaupt nog gespeeld heeft afgelopen seizoen?
 
azchelsea
 
7
7 oktober 2020 om 01:09
37 wedstrijden in 18/19 en 33 in 19/20 dus dat zijn prima aantallen. Hij had niet de sterkste periode van zijn carrière, maar zat dan ook bij een team in compleet verval die onderin de Championship bungelde.
 
Sander555
 
94
6 oktober 2020 om 22:50
Dit wordt een leuke competitie zo met alle oude namen en toppers!
 
Davilla_7
 
44
6 oktober 2020 om 22:50
Damn bij het lezen van de titel hoopte ik eigenlijk dat het over PSV ging.. dit lijkt me een hele goede deal voor AZ!
 
-Riciotto-
 
0
7 oktober 2020 om 09:11
Hahaha ik ook, had hem graag in Eindhoven erbij gehad, kunnen niet alles hebben.
 
Voetgolf
 
19
6 oktober 2020 om 22:51
Heerlijk al die oude bekenden die terugkeren!
 
Rudeboy65
 
37
6 oktober 2020 om 22:51
Ook een lekkere transfer! Gefeliciteerd daar!
 
joshua11
 
19
6 oktober 2020 om 22:53
Heel blij mee! Mag meteen in de basis alsjeblieft.
 
SocioFan1
 
6
6 oktober 2020 om 23:10
Heel top idd. Kan KoopMeiners gewoon weer naar het middenveld.
 
Vizinhoquefaz?
 
10
6 oktober 2020 om 22:55
Ik ben eigenlijk nooit zo`n fan van hem geweest. Op het WK van 2014 vond ik hem ook de slechtste verdediger. Lage handelingssnelheid en niet snel en heeft bij het verdedigen altijd z`n handen nodig. Maar goed.. ik zal het ook wel deels verkeerd gezien hebben. Anders schop je het niet tot Feyenoord, Porto en het Nederlands elftal. En hij zal zich vast ontwikkeld hebben. Ben heel benieuwd.
 
daveke
 
12
6 oktober 2020 om 22:55
Uitstekende versterking voor AZ en eindelijk die broodnodige linksbenige centralige verdediger.
 
Medellin
 
8
6 oktober 2020 om 22:56
Hele tijd basis en toch naar Nederland komen?
 
cabinessence
 
31
6 oktober 2020 om 23:01
Van de nummer 15 van de Engelse tweede divisie naar de nummer 2 van Nederland, dat lijkt me toch wel een stap omhoog.
 
Medellin
 
4
6 oktober 2020 om 23:19
Zal dat dan wel zijn, terug in de kijker spelen. Ik ga er van uit dat zijn loon in Engeland hoger is dan wat AZ kan en wil betalen.
 
mcgregor
 
4
6 oktober 2020 om 22:58
Yes.. hoopte op een extra verdediger. Als je zag hoe makkelijk de tegen goals vielen de afgelopen weken .. het duo letscherts - hadziodakis was veel te onzeker. Ik had gehoopt op hoedt maar die ging naar lazio. Maar dit is ook niet verkeerd.
 
Parelmoer94
 
11
6 oktober 2020 om 23:00
Zo, dit is toch wel de grootste verrassing van de Eredivisie.
 
alkmaarfan
 
7
6 oktober 2020 om 23:00
Als Bizot zo blijft keepen zal hij heel hard nodig zijn! Goede aanwinst!
 
Footy78
 
16
6 oktober 2020 om 23:02
Seizoen 20-21 gaat zo wel een heel leuk seizoen worden. Jammer dat Covid19 roet in het eten gooit wat betreft publiek tijdens wedstrijden (sfeerloos). Ik denk ook dat spelers weer terug komen met het oog op het naderende EK. In de Eredivisie blijf je wedstrijden spelen en heb je (wellicht) een gegarandeerd basis plek. Kan niet wachten. Leuke elftallen van Ajax, Feyenoord, PSV en outsiders AZ en Vitesse
 
MPMfc
 
1
6 oktober 2020 om 23:03
Belachelijk, dus 6 spelers voor 2 posities ?????
 
PBessem
 
11
6 oktober 2020 om 23:07
Niks mis mee, zeker in verband met Europees voetbal. Hatzidiakos, Letschert en BMI als 'betrouwbare' factors. Vlaar is de helft van de tijd geblesseerd. Leeuwin is niet goed genoeg. Koopmeiners op het middenveld.
 
Nr.11
 
5
6 oktober 2020 om 23:36
Zeker! En BMI zou ook nog linksback kunnen spelen
 
PBessem
 
3
7 oktober 2020 om 00:41
Ja, al hebben we met Juan Castillo nu ook een reserve linksback voor Wijndal. Maar goed om te weten dat ie multi-inzetbaar is.
 
binny
 
16
6 oktober 2020 om 23:03
Nou nou goede zet van AZ, opeens spelen er allemaal figuurtjes in Nederland!
 
Sammerens
 
11
6 oktober 2020 om 23:05
Ik vind het hartstikke mooi dat dit soort spelers weer terug komen. Maar tegelijkertijd is het ook mooi omdat spelers als Indi en Kongolo gebruikt werden als voorbeelden om te bepleiten dat het allemaal zo duidelijk beter zou zijn om niet naar het buitenland te gaan maar eerst in Nederland door te breken. Indi en Kongolo kwamen vaak langs in relatie met Ake en zie nu. Ake speelt bij City, Kongolo speel helemaal niet geloof ik en Indi komt, om de term voor terugkerende jonge talenten maar te kopiëren, met hangende pootjes terug naar de Eredivisie. Dat vind ik toch wel mooi ironisch.
 
Buakaw
 
7
6 oktober 2020 om 23:10
Vreemde vergelijking. Ake is 1 voorbeeld. Daar tegenover kan je Rekik, Ebecilio, Familia Castillo, Bruma, Barazite, Dilrosun etc tegenover zetten..
 
Sammerens
 
8
6 oktober 2020 om 23:26
Waarom is dat een vreemde vergelijking? Zoals aangegeven werden Kongolo en Indi veelal gebruikt in discussies over Ake. Rekik staat overigens onder contract bij Sevilla, dus die heeft het ook prima voor elkaar. Ik wil ook niet zeggen dat vertrekken beter is hoor. Ik geef alleen aan dat het grappig is dat juist dit veelbesproken trio precies anders is gelopen.
 
Buakaw
 
2
6 oktober 2020 om 23:31
Omdat die 3 helemaal niet werden vergeleken. Kongolo wellicht wel maar die werd net als Ake heel hoog aangeschreven in de jeugd. Bij BMI was dat een stuk minder. Daarbij is BMI ook een stuk ouder dus de vergelijking kon toen überhaupt niet gemaakt worden. BMI had zover ik weet niet eens de grote clubs achter zich aan in de jeugd. Iig niet in de mate van Ake en ook Kongolo.
 
Sammerens
 
6
6 oktober 2020 om 23:43
Sorry, maar jaren geleden werden deze jongens in items over vroeg vertrekkende jeugd met regelmaat in dezelfde adem genoemd. Kongolo gezien de leeftijd meer dan Indi, maar ook Indi kwam naar voren als zijnde bewijs dat de weg naar geleidelijkheid veel beter zou zijn, een minder groot talent zou zijn maar het dus verder zou schoppen dankzij zijn jaartjes Eredivisie met veel speeltijd.
 
ProEvo
 
11
6 oktober 2020 om 23:11
Tja, van dezelfde generatie kan je ook De Vrij noemen als speler die wel geslaagd is in het buitenland na een rustigere opbouw. Uiteindelijk hangt het altijd van het individu, de club waar ze heen gaan en een beetje geluk af.
 
Sammerens
 
6
6 oktober 2020 om 23:27
Zeker mee eens. Alleen de vergelijking tussen Ake en Kongolo en Indi is naar mijn beleving een lange periode de meest gebruikte vergelijking geweest door mensen die kritiek hadden op talenten die een vroege overstap aandurfden. Dus daarom vind ik de ironie wel mooi dat juist van dat groepje de jong vertrokken speler verreweg het meest geslaagd is
 
Ajax/barca2014
 
2
7 oktober 2020 om 07:03
Echt geen goede vergelijking die je maakt. Heb je gezien hoeveel caps Martins Indi heeft gespeeld? Weet je ook dat hij en Kongolo derde op een WK zijn geworden. Dit zijn prestaties die ze te danken hebben omdat ze gewoon op dat moment basisspeler bij Geyenoord waren. Waar was Ake toen? Die verpieterde toen lekker op de bank bij Chelsea. Dat hij daarna nog goed is terechtgekomen doet niets aan het feit dat hij een paar goede jaren bij Chelsea heeft verspild. Kongolo en Indi maakten inderdaad een stap hogerop naar Monaco en Porto en dat was inderdaad geen succes. Dat kan natuurlijk gewoon gebeuren.
 
Sammerens
 
1
7 oktober 2020 om 08:09
Iets beter lezen. Ik geef duidelijk aan dat die 2 juist door anderen gebruikt werden als toonbeeld dat de route met eerst wat jaartjes Eredivisie zoveel beter zou zijn.Ake heeft eens een mooi interview gegeven waarin hij uitlegde hoe hij zijn route zag. Daarbij gaf hij aan dat hij wist dat anderen in de Eredivisie eerder zouden debuteren en hem wellicht in zouden halen, maar dat hij dat goed zou maken omdat hij direct op een veel hoger niveau zou gaan acteren. Dat iemand als Indi aardig wat caps heeft is leuk maar toont vooral de armoe qua opties in de verdediging destijds. Hij is daarna faliekant mislukt bij Porto en heeft er inmiddels 2 jaar Championship op zitten. Kongolo faliekant mislukt bij Monaco en nu tribuneklant in de Championship. Waar Ake was toen Indi in Oranje begon te spelen? Die speelde toen als 18-jarige in de kwart en halve finale van de Europa League. Die had toen hij 20 jaar was een basisplaats in de Premier League waarna hij, zoals hij al verwachte, zich veel sterker ontwikkelde.Nogmaals, ik zeg nergens dat de route van Ake beter is. Ik geef aan dat ik het grappig en ironisch vindt dat juist spelers die door criticasters op spelers die jong vertrokken als goed voorbeeld gebruikt werden, nu juist in hun prime 'met hangende pootjes' terug komen naar de Eredivisie.
 
Ajax/barca2014
 
0
7 oktober 2020 om 10:14
Ake heeft in zijn tijd bij Chelsea alleen maar tijd verspild. Hij heeft zeker twee goede jaren weggegooid. Kongolo heeft die jaren goed benut. Dat hij vervolgens bij Monaco mislukte kan toch gewoon gebeuren. Bij Huddersfield was hij gewoon basisspeler. Nu is hij tribuneklant omdat hij zwaar geblesseerd is geraakt. Martins Indi werd nooit als een hoogvlieger beschouwd. Toch is hij niet slecht ge-eindigd. Hij heeft bij een Portugese topclub heel veel minuten gemaakt, en ook bij Stoke had hij in zijn eerste seizoen gewoon top gepresteerd. Vervolgens kwam een grote blessure en degradeerde Stoke naar de tweede divisie. Je kan wel lacherig doen over zijn 35 caps, maar Ake had die caps ook kunnen halen als hij bij Feyenoord was gebleven. Sterker nog, hij had misschien de stap naar Bournemouth kunnen overslaan. Dat is wat mensen met de eredivisieroute bedoelen. Het is natuurlijk geen garantie op succes, maar de kans is toch wel wat groter dat je geen jaren verspild.
 
Sammerens
 
0
7 oktober 2020 om 13:18
Op 17-jarige leeftijd gedebuteerd in de PL. Op 18-jarige leeftijd in de kwart en halve finale EL gespeeld. Direct een basisplaats en opgevallen op uitleen bij Watford, waarmee hij aantoonde het niveau van de PL op 20-jarige leeftijd prima aan te kunnen. Daarna 3 seizoenen een sterkhouder bij Bournemouth, waarin hij ook al regelmatig met een overstap naar een topclub in verband gebracht werd. En dus nu op 25-jarige leeftijd een transfer naar een topclub gemaakt. Ja, die heeft echt jaren weggegooid. Maak dat nu eens hard, want het is makkelijk om te roepen maar uit niets blijkt dat hij in die periode stil heeft gestaan en dus jaren heeft verspild.Verder wist Indi het bij Porto nooit tot onbetwiste basisspeler te schoppen en wilden ze al snel weer van hem af. Na een half seizoen zijn basisplaats kwijt en daarna gespeeld bij de gratie van blessures en de ruzie van aanvoerder Maicon met Porto, waarna ze Maicon er uit knikkerden en Indi dus ineens toch maar weer mocht spelen in zijn tweede seizoen. Eenzelfde tendens bij Stoke. Eerste seizoen was aardig, maar daarna al snel met regelmaat op de bank of tribune te vinden. Je rept over een grote blessure, maar welke dan ? Hij heeft er bij hun niet langer dan een maand uit gelegen. Hij moest met regelmaat gewoon banken voor Shawcross en Zouma.Veel argumenten zijn hypothetisch. Wellicht had hij Bournemouth over kunnen slaan. Waar is dat op gebaseerd? Ake had de 35 caps' van Indi ook kunnen halen als hij bij Feyenoord was gebleven? Wederom, waar op gebaseerd? Maar we drijven uiteindelijk af...
 
Ajax/barca2014
 
0
7 oktober 2020 om 14:08
Bij Watford viel het reuze mee hoor. Hij moest daar namelijk als linksback fungeren. Hij deed het redelijk, maar ook niet meer dan dat. Die twee seizoenen daarvoor kwam hij gewoon niet aan de bak. Heel mooi dat hij in een paar EL potjes mocht opdraven, maar iedereen weet dat dat niet genoeg is. Vervolgens mocht hij nog vijf potjes bij Reading ballen. Het jaar na Watford deed hij het heel goed bij Bournemouth waardoor Chelsea hem vroegtijdig weer terughaalde zonder hem daarna te gebruiken. Dat is al een jaar verspilling aangezien hij toen bij Bournemouth volop aan speeltijd had moeten komen. In plaats daarvan werd hij selectieopvulling voor Conte. Ook het jaar voor Watford had hij eigenlijk al veel meer minuten kunnen maken. Vergelijk dat nu eens met talenten van Ajax en Feyenoord van die tijd. Die kregen allemaal tussen hun 18-20 jaar volop kansen in het eerste elftal. Natuurlijk waren ze allemaal niet zo goed als we eerst dachten, maar kijk gewoon naar al die talenten van Feyenoord die mee naar het WK mochten en vervolgens een mooie transfer maakten. Een stap naar Porto of Lazio is toch een stuk mooier dan een stap terug naar Bournemouth. Voor Martins Indi was de stap uitiendelijk te groot. Dat kan natuurlijk gebeuren. Hetzelfde geldt voor Kongolo. Achteraf kunnen we concluderen dat Ake een heel goede speler is, maar zou hij niet veel beter hebben kunnen zijn als hij bij Feyenoord was gebleven? Ik denk oprecht van wel. Ik denk dat hij dezelfde route als de Vrij had kunnen bewandelen.
 
Sammerens
 
0
7 oktober 2020 om 22:12
Hij viel juist positief op bij Watford. Lees er maar wat wedstrijdverslagen van toen op na. Ik merk dat je graag wilt dat de route via de Eredivisie aantoonbaar beter is en je op basis van die wens redeneert. Zoals reeds aangegeven kan je sneller debuteren in de Eredivisie maar zal je in een topcompetitie sneller ontwikkelen vanwege de hoge weerstand. Het zijn 2 verschillende routes met ieder hun eigen werking. Vergelijk het met de spelers van Feyenoord? Ok. Kongolo - mislukt en speelt niet bij Championship club. Indi - mislukt en nu in piekjaren terug naar Nederland. De Vrij - Mooie transfer naar Lazio en daarna Inter. Ontwikkelt tot uitstekende verdediger. Clasie: geflopt bij Southampton, Brugge en AZ. En niet mee naar WK maar dat seizoen wel voor Oranje gespeeld, Boetius: Geflopt in Zwitserland, België en na een nieuwe periode Feyenoord pendelen tussen bank en basis bij een Bundesliga club. Sorry, maar waar moet ik buiten de Vrij naar kijken? Je redeneert in alles op onderbuikgevoel vanuit jouw eigen wens. 'Had Ake niet beter kunnen zijn, ik denk van wel'. Die man speelt bij City terwijl die Feyenoord talenten die volgens jou allemaal zo veel baat aan die Eredivisie speeltijd op jonge leeftijd hebben gehad, buiten de Vrij stuk voor stuk geflopt zijn in het buitenland. Nou, geen sterke case in dit geval dus.
 
cabinessence
 
10
6 oktober 2020 om 23:05
Goed nieuws voor de eredivisie. Was op het WK 2014 echt een beest in de verdediging. Wel apart dat hij daarna zo ver weg is gezakt, binnen een paar jaar naar het rechterrijtje van de Championship en totaal uit beeld bij Oranje. Vervelend dat we nu voetbal hebben in lege stadions, maar al die bekende namen die nu (terug)komen naar de eredivisie maken wel wat goed.
 
PSVer4ever
 
2
6 oktober 2020 om 23:06
Dit is toch een mooie deal! Die hadden we in Eindhoven denk ik ook prima kunnen gebruiken. Hoe doet hij het eigenlijk de laatste tijd? Hoor weinig over hem.
 
TechnoBastard
 
2
6 oktober 2020 om 23:16
Zeker. Ruilen voor een overbodige middenvelder?
 
elamdaoui1
 
8
6 oktober 2020 om 23:07
Met Letschert en Martins indi voor de LCV en Vlaar en Hatzidiakos voor de RCV zijn deze posities voldoende bezet. Leeuwin is zelfs nog extra. Met Vlaar en Martins Indi heet AZ zomaar 2 van de 3 centrale verdedigers van het Nederlands elftal van 2014 in het team.
 
AZAlkmaar1967
 
5
6 oktober 2020 om 23:16
Dit is even genieten zeg! Geweldig zo last minute!
 
Arnhem1979
 
4
6 oktober 2020 om 23:19
Hoop dat AZ Hatzidiakos snel kan lozen voor middernacht, nooit begrepen dat ze hem bleven opstellen
 
janter
 
4
6 oktober 2020 om 23:20
Sjonge jonge... leuke namen komen naar ED toe. Wordt zodoende hopelijk een hele leuke competitie! Apart, zie je niet vaak .
 
azchelsea
 
9
6 oktober 2020 om 23:23
Zo en daar is de transfer van de zomer! Mario Gotze who??
 
Ronaldogoat7
 
5
7 oktober 2020 om 00:21
in zijn eerste Dortmund periode top 3 grootste talent in de wereld, zonder die tegenslagen en blessures had hij misschien wel het niveau Messi Ronaldo kunnen halen
 
Beastman
 
4
7 oktober 2020 om 00:02
Mooie aanwinst. AZ gaat nog wel meedoen om de titel denk ik. Er is sprake van een top vier.
 
Ronaldogoat7
 
5
7 oktober 2020 om 00:22
Bruno Martens Indi terug naar de Eredivisie hebben Feyenoord en PSV zitten slapen
 
Thomasafca1
 
2
7 oktober 2020 om 09:20
Heerlijk! Wat een leuk jaar in de Eredivisie. Lijkt me goed voor AZ om wat ervaring binnen te halen. Goed ook voor de Eredivisie om wat meer oudere spelers te hebben spelen met ervaring uit het buitenland.