Commissarisleden Mosman, Schlick en Van Oevelen treden terug uit RvC Ajax
Zondag, 14 april 2024 om 13:01

Annette Mosman, Georgette Schlick en Cees van Oevelen kiezen ervoor terug te treden als leden van de Raad van Commissarissen (RvC) van Ajax, zo communiceren de Amsterdammers via de officiële kanalen.

De commissarisleden kiezen daarvoor omdat zij de mening zijn toegedaan dat de discussie zich 'nu te veel rondom hun persoon concentreert, terwijl deze gericht zou moeten zijn op de inhoud'. Het drietal zal aftreden zodra hun takenpakket is overhandigd aan de de nieuwe leden van de RvC.

RvC-voorzitter Michael van Praag betreurt het besluit van zijn collega's. "Wij vinden het bijzonder jammer, maar we hebben dit besluit te respecteren", laat hij zich op de clubkanalen citeren.

"Mede namens de andere RvC-leden Leo van Wijk en Danny Blind wil ik hen alle drie bedanken voor het tomeloos inzetten van hun bedrijfsmatige kennis en ervaring voor onze club. Wij gaan hard aan de slag om opvolgers voor hen te vinden."

De RvC-leden worden al geruime tijd veelvuldig bekritiseerd. Mosman werd op haar werk onlangs lastiggevallen door een Ajax-supporter. De commissaris, die tevens bestuursvoorzitter is bij pensioenbelegger APG, zag op de muren van het kantoorpand 'RvC out' en 'Mosman out' gekalkt worden.

De RvC kent sowieso een roerige periode. Het bestuursorgaan staat momenteel lijnrecht tegenover de bestuursraad, die met 73 procent van de aandelen grootaandeelhouder is van het bedrijf Ajax.

Die impasse heeft alles te maken met Alex Kroes. De RvC is voornemens om de geschorste algemeen directeur onmiddellijk te ontslaan, terwijl de bestuursraad aandringt om die optie te heroverwegen.

Verweij


Volgens Mike Verweij van De Telegraaf komt het vertrek van Mosman, Schlick en Van Oevelen volgens velen binnen Ajax veel te laat. "Het drietal was medeverantwoordelijk voor de aanstelling van de gehate Maurits Hendriks, die Edwin van der Sar overrulede en Mislintat binnenloodste. De toezichthoudende commissarissen lieten Mislintat 115 miljoen euro aan twaalf veelal niet Ajax-waardige spelers uitgeven en schorsten Kroes tegen de wil van de leden - en naar zaterdag bleek - tegen de wil van de bestuursraad."

Verweij vraagt zich hardop af of er op korte termijn meer mensen binnen de Ajax-organisatie vertrekken. "Of financieel directeur Susan Lenderink, die alle Mislintat-transfers accordeerde, uiteindelijk ook haar conclusies trekt, is onbekend."

Meer nieuws
   
22:07
22:07
Gerry Hamstra krijgt jaar na vertrek bij Ajax nieuwe kans in de Eredivisie
0
   
22:00
22:00
Voetbalzone is op zoek naar nieuwe stagiairs! (hbo+)
0
   
21:34
21:34
'Feyenoord mag hopen op terugkeer van voormalig publiekslieveling'
17
   
21:10
21:10
Aandeelhouders Ajax eisen extra onderzoek naar Sven Mislintat
9
   
20:47
20:47
Deschamps heeft enorme verrassing in definitieve EK-selectie Frankrijk
38
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (114)

 
BBartNEC
 
40
14 april 2024 om 13:05
Zit er nog wel iemand daar in het bestuur?
 
manunitedrvp
 
72
14 april 2024 om 13:17
Michael van Praag. Die is nu de belichaming van de RvC en speelt ook nog voor de facto Algemeen Directeur. Wat zal die genieten momenteel.
 
Master 1
 
21
14 april 2024 om 14:54
Hij doet het allemaal voor niets hè en hij is nog geen half jaar geleden op verzoek van de bestuursraad en de fanatieke F-side gevraagd voor de RvC. Deze Ajax ma wordt momenteel onterecht in een kwaad daglicht gesteld. Het is Kroes die een onvergefelijke fout heeft gemaakt, niet Van Praag die niets anders kan dan Kroes de deur te wijzen.
 
Adzevedo
 
13
14 april 2024 om 15:09
Dat onvergefelijke is een persoonlijk oordeel.Van Praag is dat met je eens. Maar diverse externe analisten benadrukken dat het absoluut niet nodig was je CEO zo naar de uitgang te sturen bij zo’n vergrijp. Zie hier de bron van onrust en de verdeeldheid binnen de club.
 
ryan888
 
9
14 april 2024 om 15:15
Externe analisten? Je bedoelt ex Ajaxspelers zeker.
 
Adzevedo
 
6
14 april 2024 om 15:34
Nee, beursanalisten. En dat gaat dan over het directe voornemen van de Rvc definitief afscheid te nemen van Kroes.
 
knivyevad
 
65
14 april 2024 om 13:05
Nu van Praag nog!
 
hansje1969
 
33
14 april 2024 om 13:06
Is een kwestie van tijd
 
ThePeopleChamp
 
8
14 april 2024 om 13:15
Beste nieuws deze zondag of Ajax nou wint of verliest!
 
halvarT
 
5
14 april 2024 om 13:36
Hier staat uit eigen beweging, ammehoela; dit is ze natuurlijk dwingend doch vriendelijk verteld
 
feyesun
 
9
14 april 2024 om 13:41
Nee tuurlijk niet goed nieuws. Zonder deze mensen mag Ajax helemaal niks doen. Dat komt dat aan Ajax aan aandelen gekoppeld is. Ajax is nu een stuurloos schip waar geen zware beslissing genomen mogen worden.
 
krovikan
 
34
14 april 2024 om 13:09
Dat gaat echt niet gebeuren. Die is pas sinds 10 november in dienst als RvC voorzitter.
 
Tinus88
 
16
14 april 2024 om 13:23
Ik snap echt niet dat mensen die man nog blijven verdedigen, veelal vanuit nostalgisch oogpunt.
 
marton3103
 
40
14 april 2024 om 13:32
Dat mensen hem nu weg willen hebben, is ook veelal vanuit "nostalgisch" oogpunt. Of welke feitelijke misstanden sinds november zijn hem aan te rekenen waardoor hij nu zou moeten opstappen?
 
Boyonline
 
35
14 april 2024 om 13:39
Om te beginnen zijn harde woorden richting Kroes toen hij geschorst werd. En dan twee dagen later heel luchtig doen over je eigen fouten. Sorry, maar dat is echt bij velen verkeerd gevallen.
 
Tinus88
 
9
14 april 2024 om 13:40
Wat mij betreft is de manier waarop hij zich op heeft gesteld en de deur heeft dichtgeknald zonder dat er überhaupt een juridische uitspraak is geweest, al voldoende. Hij moest voor rust zorgen, maar zorgt er enkel voor dat de club nog verder in de fik staat.
 
feyesun
 
10
14 april 2024 om 13:44
Op een juridisch uitspraak hoef je niet te wachten. Ook de knvb doet onderzoek. Je mag namelijk niet aandelen hebben als je voor één andere BVO werkt.
 
marton3103
 
14
14 april 2024 om 13:45
Dat het bij velen verkeerd is gevallen, is natuurlijk geen enkele grond om maar op te stappen. Zijn harde woorden richting Kroes waren terecht aangezien Kroes hiermee heel Ajax heeft benadeeld. Niet met zijn aandelentransactie maar door het feit dat Ajax eindelijk een directeur leek te hebben en door zo'n domme fout heeft hij Ajax gewoon laten zitten. En dat foutje van VPraag is van een heel andere orde, alle reden om daar luchtig over te doen en totaal niet vergelijkbaar.
 
Tinus88
 
8
14 april 2024 om 13:48
Ja, precies. Woorden zoals dat het karakterologisch is voor Kroes zijn heel waardevol voor de eventuele toekomstige samenwerking wanneer blijkt dat Kroes niet strafbaar is geweest. De beste man heeft gefaald en gehandeld vanuit persoonlijke rancune. Maar goed. Blijf hem vooral steunen. Dat is je goed recht. Hier gaan we niet uitkomen.
 
Adzevedo
 
22
14 april 2024 om 13:56
Dat foutje van Van Praag is zeker van een andere orde. Ware het niet dat het uiteindelijk oordeel om Kroes zo aan te pakken rust op de argumentatie van “het morele kompas”. En als je dan claimt dat je als club zo extreem hard hierin moet gaan, hoe ongeloofwaardig is het dan dat je bij een lichter vergrijp zegt “ach ja foutje, we praten er niet over”. Dit haalt voor mij dat hele verhaal over dat morele kompas totaal onderuit, dat is een gelegenheidsargument om Kroes hard aan te pakken. Ook het feit dat de Rvc zichzelf vrijpleit dat ze eerder hadden moeten controleren vind ik bijzonder zwak. Het lijkt mij meer een soort kamikaze actie dan een goed doordacht besluit.
 
djdano
 
9
14 april 2024 om 14:00
Waren twee totaal verschillende zaken die niet vergelijkbaar zijn. Hij houd alleen niet genoeg rekening met de domheid van de gemiddelde supporter.
 
krovikan
 
12
14 april 2024 om 14:02
@boyonline Harde woorden richting Kroes? Kroes heeft toch een fout gemaakt, logisch dat hij daar harde woorden over spreekt. We wachten al zo lang op nieuwe mensen in het bestuur en op Kroes specifiek 3 kwart jaar. Om het vervolgens in een fiasco te zien eindigen... Dat van Praag luchtig deed over zijn eigen 'fouten' is heel begrijpelijk, dat is namelijk van een geheel andere orde dan de fouten die Kroes heeft gemaakt. Was Kroes ook niet degene die gelijk een boek uitbracht en Mislintat met de grond gelijk maakte? Mislintat heeft straks eerder een nieuwe functie dan hij...
 
Tinus88
 
3
14 april 2024 om 14:03
@Djdano,Leg het even uit voor de domme onder ons.
 
marton3103
 
5
14 april 2024 om 14:07
Dat je om uitleg hierover vraagt, zegt genoeg toch.
 
marton3103
 
7
14 april 2024 om 14:10
@Adzevedo als je het verschil niet begrijpt tussen de bewuste handeling van Kroes en de administratieve misser van Van Praag, snap ik dat je het betrekken van een moreel kompas hierin ook totaal niet begrijpt.
 
Adzevedo
 
8
14 april 2024 om 14:13
@krovikan Als je iemand op basis van een hoogwaardig moreel kompas eruit wilt gooien maar zelf ook fouten maakt dan haal je toch je eigen argumentatie volledig onderuit? Hij vond ook dat de Rvc niks te verwijten was, terwijl het juist hun taak is dit soort zaken te controleren. Dan kom je daar veel te laat achter en vervolgens bagatelliseer je dat met “hij had dit moeten weten en had ons op de hoogte moeten stellen”. Ik denk dat iedereen het besluit tot om hem op non-actief te zetten kan volgen. Zelfs de kans dat het een breuk gaat opleveren als realistisch ziet. Maar Van Praag zijn verhaal is krankzinnig zwak. Geen overleg, geen nader onderzoek maar in één klap de deur dicht nadat hij zelf een rammelende verklaring geeft. En daar hebben heel veel mensen erg veel moeite mee.
 
Tinus88
 
5
14 april 2024 om 14:21
@Marton, Haha. Kansloze opmerking. Persoonlijk worden geeft mijns inziens altijd zwakte weer, daar je argumenten dan vaak op zijn. Je hebt het een opmerking verder trouwens over een bewuste handeling. Een handeling waarvan nog niet eens is vastgesteld of het 1. Bewust was en 2. Het ooit bewezen kan worden of het überhaupt strafbaar was. Je bent dus extreem voorbarig om het een bewuste handeling te noemen. Iets dat Van Praag dus ook was. En dat vind ik oprecht vrij verwijtbaar.
 
Cas1
 
2
14 april 2024 om 14:25
Uitspraak knvb is al lang geweest niemand. dus az niet eagles niet en kroes niet hrt gaat alleen om de 17000 uit de laatste tranche Vandaag de dag vind er nog steeds misbruik van voorkennis plaats wordt niet tegen op getreden Als Kroes wilde cashen had hij VEEL EN VEEL.meer aandelen moeten kopen onder een andere naam nu verliest hij trouwens en kan maximaal een zak pinda's winnen
 
Adzevedo
 
5
14 april 2024 om 14:30
@marton3103 Ik begrijp dat verschil wel degelijk. Alleen de impliciete die sommige mensen hier leggen is “Alex Kroes wist best dat dit niet mocht” en heeft de regels bewust overtreden. Dat maakt nogal uit of Alex Kroes niet deugd volgens het morele kompas of een misser heeft gemaakt vanuit falende regelkennis. Ik ga niet voor de versie van kwade opzet. Waar sommige mensen wel voor kiezen en dan snap ik dat je uitkomt bij “Kroes moet weg”. Maar in mijn optiek praten we over fouten en het hard afrekenen daarmee. En dan kijk ik naar Van Praag en dan zie ik ook fouten. Dit zo hard spelen was/is niet nodig zeggen vrijwel alle externe analisten.
 
Regulator
 
9
14 april 2024 om 14:35
@adzevedo: Bij Ajax was het al vanaf de beursgang bekend dat v Praag 100 aandelen had. Hij heeft in de hele tijd niets met die aandelen gedaan. Bij zijn aanstelling in november heeft Ajax ook in haar officiele publicaties deze aandelen gemeld. Als je het hebt over een moreel kompas, dan is het openheid geven in hoeveel aandelen je bezit en sinds wanneer je ze bezit vrij overduidelijk leidend. Wat betreft zijn fout, is het puur van procedurele aard. Het melden of niet melden ervan aan de Afm heeft totaal geen implicaties, zolang men openheid al heeft gegeven. Van een nieuwe CEO zou men dit soort verantwoordelijkheid best mogen verwachten. Belang van de club en haar statuten voorop, in plaats van je eigen reputatie naar de fans. Ik ben het met je eens dat v Praag veel te voorbarig was in z'n initiele reactie en hierdoor sommigen zich direct defensief opstelden. Tegelijkertijd snap ik zijn keuze wel om zo snel mogelijk verder te willen schakelen. De aanstelling van Kroes werd gezien als de belangrijkste stap in het herstel. Drie kwart jaar is hierop gewacht, geinvesteerd en (laten we even eerlijk zijn) Ajax heeft in tussentijd veel risico genomen door hem al in gesprekken te betrekken. Als je dan na niet eens 18 dagen de bestuurder moet schorsen vanwege zo'n bizar amateuristische (en bovenal domme!) fout: nog meer onzekerheid.
 
Master 1
 
4
14 april 2024 om 15:01
Ik snap niet dat weer niet dat mensen Kroes blijven verdedigen. Na alle schandalen van de afgelopen jaren moet Ajax juist nu een directeur aanstellen met een onbesmet blazoen.
 
Adzevedo
 
3
14 april 2024 om 15:05
Die keuze “we moeten snel verder want clubbelang” snap ik ergens ook wel. Maar daarmee gooi je wel een beetje het kind met het badwater weg is mijn indruk. Vooral omdat ze daarna eigenlijk overal beamen dat we het pad van Alex Kroes eigenlijk verder gaan volgen maar dan zonder Alex Kroes. Dus zijn hele weg was goed maar omdat hij een blunder heeft gemaakt moet hij wel weg? Dat steekt, aangezien deze drie rvc leden al maanden lang fouten mochten maken zonder verantwoording af te leggen. En dan zwijg ik nog van het feit dat die hele affaire Kroes ook door de Rvc tijdig ondervangen had moeten worden. Dat is ook een fout. Iedereen mocht mee op het pad van Alex Kroes, ongeacht fouten en blunders behalve hijzelf omdat hij een blunder heeft gemaakt. De oorspronkelijke fout ligt 100 procent bij Kroes, maar hoe hiermee omgegaan is en hoe hierover is gecommuniceerd (interviews van Van Praag) is ook bespottelijk. Het gevolg is verdeeldheid binnen de achterban en daarmee verliest de club. Een lijmpoging wat de bestuursraad heeft voorgesteld zou het beste zijn. De loopgraven uit en kijken of er nog samen een toekomst is. Pragmatisch benaderen wat nou het belang van de club is en daar naar handelen.
 
marton3103
 
1
14 april 2024 om 19:49
@Tinus88 ten eerste was het niet persoonlijk, maar de uitleg is al zo vaak geheven dat je het gewoon niet wil begrijpen. Je hebt iets in je hoofd en dat blijft zo, ongeacht wat er gezegd wordt. Ten tweede, denk je dat hij die aandelen per ongeluk gekocht heeft? Per ongeluk die muisklikken uitgevoerd? Of het feitelijk als voorkennis gekwalificeerd gaat worden door de AFM zullen we moeten afwachten. Maar er is geen enkele (aanstaande) directeur die met zn volle verstand een dergelijke aandelentransactie zou uitvoeren vlak voor z'n benoeming.
 
JWD81
 
5
14 april 2024 om 13:16
Die gaat sowieso al. Laat Keje Molenaar met zijn grote mond eens instappen. Lijkt mij een prima kandidaat. Lodewijk Asscher werd ook eens hier en daar genoemd. Beetje verjongen lijkt mij ook geen overbodige luxe.
 
Cas1
 
14
14 april 2024 om 13:23
hou op zeg aasher. het mes in zijn handen heeft nog bloed. Op elk gebied mislukt
 
ronl
 
13
14 april 2024 om 13:59
Hoe kunnen nou zóveel ajax-supporters blind achter een populist als Alex Kroes staan en een man als Van Praag verketteren. Kroes is daarnaast een meervoudig financieel delinquent, daar moet je je als club niet mee inlaten. Dan verlies je ook het laatste restje geloofwaardigheid. Wees blij dat ‘de grote verlosser’ Kroes in deze fase al ontmaskerd is, die had je alleen nog maar dieper laten vallen!
 
MrJandeGroot1
 
13
14 april 2024 om 13:06
Toch nog goed nieuws uit Amsterdam
 
hansje1969
 
19
14 april 2024 om 13:06
Het weer een keer tijd zeg…..
 
superfarmers
 
1
14 april 2024 om 14:04
Er zitten er nog een paar die volgens mij ook weg moeten
 
LeidseHood
 
1
14 april 2024 om 15:27
Nou dit zijn wel rvc leden die er al wat langer zitten en die ook bij Mislintat betrokken waren. Dus die waren onhoudbaar omdat ze toen niet hebben gefunctioneerd als controleurs. Maar de nieuwere leden moet je niet allemaal weg willen. Zeker Blind zie ik graag blijven zitten.
 
REPUS
 
2
14 april 2024 om 14:08
Gefeliciteerd Ajacieden! Dit is het beste nieuws dat jullie gaan krijgen vandaag!
 
briann1996
 
5
14 april 2024 om 13:06
Mooi, tot nooit meer ziens!!!
 
Jacco89
 
31
14 april 2024 om 13:06
Nu het ontslag van Kroes ongedaan maken en door
 
Arends
 
51
14 april 2024 om 13:16
Waarom? Die is toch ook totaal niet meer geloofwaardig,beide kanten gooien met modder. Afscheid van nemen en een nieuwe AD aanstellen
 
KeyboardHeld
 
29
14 april 2024 om 13:17
Als je een vorm van trots kent op je club dan kan je dit niet menen toch?
 
feyesun
 
10
14 april 2024 om 13:28
Jacco Kan niet dat komt door de afm (toezichthouder) en die kunnen er heel lang over doen, in die tussentijd mag je dan geen functie bij Ajax bekleden. En puur op schrift in het handelen met voorkennis. Mede ingegeven dat ze onder hands verkocht zijn. Niet via de beurs. Dat heet op de blaren zitten
 
Giovinazzi
 
10
14 april 2024 om 13:59
Zelden zoveel onzin in één comment gelezen.
 
Woenselaar
 
2
14 april 2024 om 14:38
Je lijkt hier wel een enorme berg nieuwe informatie neer te leggen. Verlicht de rest van ons ook even? Hoe kom je hierbij?
 
feyesun
 
1
14 april 2024 om 15:08
Gio Als je niks maar ook niks van aandelen af weet reageer dan ook niet.
 
feyesun
 
1
14 april 2024 om 15:12
Woenselaar Lezen lezen lezen willen leren over de beurs.
 
FCbrabantSTU
 
1
14 april 2024 om 17:40
@feyesun. Als je niks maar dan ook niks weet van aandelen van een nv weet zeg niks. Je kan de andelen alleen via de beurs verkopen. Je weet niet van wie je zo koopt
 
Savano
 
2
14 april 2024 om 13:57
@Jacco89 wat een kortzichtige reactie zeg. Je hangt echt veelste veel op aan Kroes. Best sneu, wat wie nuchter nadenkt ziet dat hij teveel schade heeft opgelopen maar ook geen toverstaf heeft. Dit Ajax heeft een nieuwe lijst RvC leden en uiteraard directieleden met voetbal achtergrond nodig. Genoeg Ajacieden waar je uit kunt putten : Jonk (td), Seedorf (td/ad), Kluivert (trainer/TD, Ling (TD), Molenaar misschien ...
 
Afcakampioen
 
5
14 april 2024 om 13:07
Lijkt me goed naar de schade doe het afgelopen aangericht is valt nauwelijks te herstellen.
 
Oortap
 
49
14 april 2024 om 13:07
Wel slim om dit vlak voor Twente thuis te doen. De vorige entree en draaideur is niet zo lang geleden vervangen namelijk.
 
FCTwenteRSD
 
4
14 april 2024 om 13:15
Ik wel benieuwd als Twente met 0-2 ofzo voorstaat dat de wedstrijd wel uitgespeeld word. Heb er eigenlijk best een hard hoofd in.
 
Oortap
 
6
14 april 2024 om 13:27
Bij Feyenoord thuis was de frustratie groter aangezien je tegen de eeuwige rivaal afging, laag stond op de ranglijst en het zichtbaar duidelijk was meerdere mensen er een potje van maakten (mislintat, Steijn) wat ook zichtbaar was in het veldspel. Denk alsnog dat velen vanmiddag hun pijlen gaan richten op Van Praag, maar een wedstrijd laten staken weet ik niet. Denk dat velen zich hebben neergelegd met de sportieve prestaties dit seizoen, en weten dat zowel de spelers als fans hier weinig mee opschieten.
 
mitchajax020
 
1
14 april 2024 om 13:53
@Oortap Want? Het is toch al een klote seizoen en of zij er nog wel zijn of niet maakt geen ene bal uit, ze gaan er echt niet beter door voetballen
 
oxxis
 
0
15 april 2024 om 07:05
En hoe is het nu met de draaideur?
 
Rochester
 
12
14 april 2024 om 13:07
Goed nieuws. Zijn er nog niet, want moeten nog steeds een deel uit de RvC en het bestuur weg zoals zoals van Praag. Maar de afgelopen maanden is er in ieder geval al wat beweging gekomen met het vertrek van o.a. Eringa, Hendriks, van Halst maar ook namen als Mislintat en Steijn.
 
krovikan
 
18
14 april 2024 om 13:22
Hoezo? De huidige RvC leden en bestuursleden zijn pas een paar weken tot een paar maanden in hun functie getreden, inclusief van Praag. Die heeft helemaal niks met de sportieve of bestuurlijke malaise te maken
 
Tinus88
 
10
14 april 2024 om 13:31
De beste man is momenteel hoofdverantwoordelijke voor de totale chaos die er binnen de club heerst. Hij had voor rust kunnen zorgen, maar hij koos oorlog.
 
Rochester
 
10
14 april 2024 om 13:32
Wat mij betreft mogen van Praag en van Wijk ook al vertrekken. Zitten er inderdaad nog niet zolang en hebben in het verleden geweldige prestaties neergezet met Ajax. Maar willen nu vooral hun eigen eer pakken en hun vrienden binnenkrijgen. Ook bijvoorbeeld dat onderzoek naar Mislintat is maar een beetje voor de helft gedaan, daar heb je ook niks aan en zoals hij met Kroes omgaat is ook niet goed. Niet dat ik voor Kroes kies, want wat mij betreft keert hij niet meer terug. Wat Kroes heeft gedaan door aandelen te kopen is gewoon ontzettend dom, en ook in de maanden voordat Kroes bij Ajax mocht beginnen riep hij dingen. Ik was het in dat opzicht zeker eens met Kroes, maar het was gewoon oliedom om bepaalde dingen over Mislintat, de RvC, etc. te roepen zonder dat hij überhaupt was begonnen. Als van Praag blijft en dit wint, dan denk ik dat er mensen als van Oostveen (als AD) en andere vrienden naar Ajax zullen komen. Dat hoop ik absoluut niet. Ik hoop op iemand als van Overdijk als AD, al denk ik dat Ajax net zolang blijft wachten totdat er duidelijkheid is rondom Kroes.
 
Achterman
 
6
14 april 2024 om 13:36
Hoe had hij voor rust moeten zorgen? Er zijn, zoals het er nu naar uit ziet, wetten overtreden. De enige die je voor de huidige chaos verantwoordelijk kunt houden is Alex Kroes. Die overtreedt de regels.
 
Tinus88
 
8
14 april 2024 om 13:42
Hij had de rust moeten bewaren, Kroes moet schorsen en dan pas moeten handelen. Ja, hij is momenteel enkel nog geschorst. Maar hij heeft al tientallen keren herhaald dat de deur permanent dichtzit. Dan behoudt je de rust niet, maar kiest je voor oorlog. Wanneer je in je taal voor oorlog kiest, moet je niet verwachten dat het rustig blijft.
 
Nijogeth
 
12
14 april 2024 om 13:48
Achterman, zoals het er nu naar uit ziet, zijn er helemaal geen wetten overtreden. Er zijn namelijk een aantal vereisten om iets voorkennis te noemen. Zo moet het informatie zijn die als die openbaar wordt gemaakt de koers significant kan beïnvloeden. Het aanstellen van een algemeen directeur doet over het algemeen weinig met een koers, dus valt dat niet onder voorkennis.
 
Achterman
 
0
14 april 2024 om 23:40
Het aanstellen van een AD is een significante beslissing. Vergelijk het met de CEO. Natuurlijk heeft dat een invloed op de koers. Dat is het leiderschap van het bedrijf.
 
marton3103
 
10
14 april 2024 om 13:08
Nou iedereen blij... en geen Kroes (waarschijnlijk) en geen RvC.
 
Cas94
 
10
14 april 2024 om 13:08
Heel goed nieuws, maar nu Van Praag nog. Dat is echt de allergrootste engnek. Die zit er alleen voor zichzelf en Johan Derksen gaat nog eerder een biertje drinken met Habtamu dan dat hij uit zichzelf opstapt. Pas als hij weg is, kan Ajax weer een andere kroes gaan varen.
 
krovikan
 
21
14 april 2024 om 13:20
Dit is echt klinklare nonsens. Van Praag is pas sinds 10 november pas rvc voorzitter en heeft als woordvoerder opgetreden sindsdien. Maar alle beslissingen incl. het schorsen van Kroes is gezamelijk besloten. Die gaat echt niet opstappen
 
Cas1
 
2
14 april 2024 om 13:25
precies. hij was nu tr hard, maar gelukkig heeft hij Ajax willen helpen.toen de nood heel hoog was
 
Homelander
 
6
14 april 2024 om 13:08
Klinkt meer als de discussie uit de weg gaan maar prima. Had toch nooit goed kunnen eindigen vanmiddag met een hoop emotionele voetbalfans na het zoveelste verlies.
 
manunitedrvp
 
6
14 april 2024 om 13:14
Kan me ook wel voorstellen wanneer je je eigen naam zo vaak voorbij ziet komen (In negatieve zin) dat het hebben van een prestigieus baantje bij Ajax niet meer opweegt tegen de negativiteit rondom jou als persoon. Was het niet bij Mosman dat ze zelfs op het gebouw van haar werk teksten hebben geschreven?
 
Homelander
 
5
14 april 2024 om 13:21
Klopt daarom ook beter nu dan later op de dag na wat drank en in een grote groep, wat ik in sommige kringen heb gelezen dat is niet mals, mensen hebben zich compleet laten ophitsen.
 
Tombaaa
 
2
14 april 2024 om 13:09
De soap gaat gewoon verder, wanneer komt er toch eens een einde aan.
 
steeg8
 
1
14 april 2024 om 13:09
Extra onrust vlak voor een belangrijke wedstrijd. Ze hadden ook wel kunnen wachten tot maandag
 
Mafa
 
3
14 april 2024 om 13:17
Als Ajax verliest van Twente zou er weer een bestorming plaatsvinden waarschijnlijk. Dat voorkomen ze hiermee maar alvast.
 
N020ando
 
6
14 april 2024 om 13:09
Eindelijk goed nieuws. Nu mister van Praag zelf nog en dan opnieuw beginnen. Fijne zondag mede ajacieden!
 
Arends
 
4
14 april 2024 om 13:11
Goed nieuws. Opvullen door echte Ajacieden graag! Nu een nieuwe AD aanstellen, wellicht Menno Geelen doorschuiven? Dan kunnen we opzoek naar een goeie TD en trainer
 
Eduard1962
 
10
14 april 2024 om 13:20
Arends, dit geldt niet alleen voor jou, maar ik lees steeds weer dat functies opgevuld moet worden door echte Ajacieden. Maar waarom? Om de hogere gun factor? Omdat sommige supporters dat lekker vinden klinken? Ga op zoek naar capabele mensen die geschikt zijn voor de functie waar ze invulling aan moeten gaan geven. Als dat en Ajacied is prima.
 
Robinde Bruyn
 
4
14 april 2024 om 13:40
Menno doet het uitstekend; laat die vooral zitten. Zijn hoekje is het enige hoekje binnen Ajax dat nog presteert. Daarnaast heeft hij zelf aangegeven niet de ambitie te hebben om AD te worden.
 
krovikan
 
11
14 april 2024 om 13:12
Mensen die 'nu van Praag nog' schrijven begrijpen niet dat dat echt niet gaat gebeuren. De man is pas sinds 10 november officieel RvC voorzitter. Heeft niks met Mislintat en aanstelling Kroes te maken gehad.
 
InazumaBall
 
3
14 april 2024 om 13:15
Is er een Ajacied die mij kan vertellen wie nog allemaal er uit moeten, om echt “schoonschip” te hebben. Van Praag hoor ik vaak, maar ik ken niet alle namen.
 
krovikan
 
6
14 april 2024 om 13:17
Van Praag noemen is ook gewoon dikke onzin. De man is pas sinds november RvC lid/voorzitter. En heeft vrij weinig te doen gehad met de bestuurlijke onrust behalve dan Kroes (terecht) schorsen
 
Cas1
 
4
14 april 2024 om 13:16
VZ wordt dus veel bezocht en gelezen. Ik zie vaak dat mijn teksten en aanbevelingen worden opgevolgd Zo ook nu RvC weg van Praag kan nu een mildere houding aannemen, Kroes terug en vsn Praag blijft behouden
 
Arends
 
11
14 april 2024 om 13:19
Waarom Kroes terug, is totaal ongeloofwaardig geworden als AD door zijn actie. Kroes wordt gezien hier als god, begrijp ik totaal niet. Loopt via de telegraaf ook gewoon info te lekken. Die moet er maar uit en die ook. Het is allemaal macht, niet gericht op de liefde van de club. Gewoon een nieuwe AD aanstellen, echt schoon schip maken!
 
Cas1
 
6
14 april 2024 om 13:30
onzin men wist van de aandelen voorkennis 1. bij een aandeel.dat niet beweegt, zelf niet als je € 100 mln ontvangt voor een speler 2.Ajax gast geen Cl noch EL Spelen misschien.Conf league 3. Er is een liq probleem
 
arsenal890
 
6
14 april 2024 om 13:48
Zo werkt dat niet. Handelen met voorkennis en het is wegwezen. Geen enkel bedrijf zou diegene terugnemen
 
Cas1
 
3
14 april 2024 om 14:12
Voorkennis schrijf je en roepen velenmaar voorkennis tot wat?oftewel het begrip is niet expliciet van toepassingALS ALS het sneaky gebeurt met als doel winst te behalenDaarvan is Totaal geen sprakeEerder verliesEchter dat mensen hier nooit sllemaal hetzelfde hierover denken maakt de actie == een beetje dom==Op een domme actie kan en mag geen ontslag volgen
 
arsenal890
 
7
14 april 2024 om 14:23
Je slaat de plank volledig mis. Handelen met voorkennis staat los uiteindelijk los van het feit of je winst of verlies maakt. Hij kocht aandelen nadat hij bepaalde info had gekregen. Dat is handelen met voorkennis. Dat is niet zomaar een domme actie maar gewoon illegaal. Altijd ontslag als gevolg
 
Cas1
 
0
14 april 2024 om 19:04
Het gaat NIET om het handelen meer, dat is duidelijk. Niet slim, Maar advocaten kunnen hier veel van maken wat misbruik in dit geval is. Hopelijk komt het hier niet toe. Tijdverlies en allemaal verliezers Wat mij betreft gaat het om de strafmaat van Praag zegt we hebben zo lang moeten wachten en dan zo optreden vind ik raar, apart
 
jortjuh14
 
6
14 april 2024 om 13:16
Goed nieuws, maar mensen die denken dat hierdoor Kroes terugkomt zijn te naïef. Deze drie commissarissen worden gewoon geofferd, zodat Praag zijn plan gewoon kan uitvoeren. Dit is puur om de honger van de Bestuursraad te stillen.
 
Adzevedo
 
3
14 april 2024 om 13:45
Een terugkeer van Kroes is niet per se dichterbij of verder weg. Je kan beargumenteren dat 3 mensen die Kroes op non-actief hebben gezet zijn vertrokken het aantal voorstanders van dit besluit hebben doen afnemen in de club. Je kan ook zeggen dat de voornaamste zwakte van de Rvc is afgedekt. Met het vertrek van de drie meest dubieuze leden is de weg naar het wegsturen van de gehele Rvc moeilijker gemaakt. Het is een puur politiek spel, met de club en achterban als grootste verliezer.
 
RvPstrikerNL
 
3
14 april 2024 om 13:17
Waar normaal gesproken het terugtreden van een commissaris bij een voetbalclub slechts bijzaak is wordt dit nu als geweldig nieuws bestempeld. Ik begrijp wel waar dit sentiment vandaan komt maar het is gebaseerd op niets. Zolang er geen waardige vervangers klaarstaan en het ook niet precies duidelijk is wie intern nou echt de rotte appels zijn, lijkt me dit circus voorlopig nog niet voorbij.
 
Nick Danninga
 
10
14 april 2024 om 13:19
Ah ja, Mosman op haar werk intimideren. Dan ben je echt een toffe jongen hoor. Dit soort volk gun je eigenlijk gewoon dat Ajax heel snel heel diep wegzakt, tot ergens in de krochten van de KKD. En dan nog een stukje dieper.
 
JurBoekema
 
4
14 april 2024 om 13:26
Goed nieuws! Hier kon je op wachten. De druk werd te hoog. Maar dit afgesproken vertrek gaat de aanhang niet voldoening geven. Zij willen ook het vertrek van de ijdele plucheplakkers van Wijk en meneer aandelen moet je goed inschrijven. Zij waren niet rvc toen vd Sar er een puinhoop van maakte. Maar waren wel RVC dit seizeon. En hebben wel overal hun handtekening gezet onder misluktitat transfers.
 
Dutch89
 
6
14 april 2024 om 13:49
Nee deze mensen zijn pas na alle ellende begonnen. Van Praag van wijk en blind hebben helemaal niks te maken met de transfer zomer.
 
WAC79
 
3
14 april 2024 om 13:34
Zo dat zijn de eersten, hopelijk volgt de rest snel, en mag kroes gewoon weer terug komen.
 
Dutch89
 
8
14 april 2024 om 13:50
Kroes is ondertussen 1 of andere halfgod geworden die met zijn toverstaf gaat zwaaien en Ajax is weer Europese top.
 
WAC79
 
1
14 april 2024 om 15:09
Het feit dat van Praag zelf zegt de lijn kroes te willen doortrekken geeft, Aan dat de beste man gewoon goeie iedeen had over de hervorming, van het beleid
 
Cocqie
 
0
14 april 2024 om 17:45
Nee hoor, ik heb dat geen enkele Ajacied nog horen roepen. Zelf was ik blij met Kroes omdat je dan een man met ervaring op de juiste plek had zitten
 
Adzevedo
 
3
14 april 2024 om 13:38
De enige juiste conclusie die ze hadden kunnen trekken. Als het restant van de Rvc nu ook weer bij zinnen komt en samen met de bestuursraad gaat kijken naar een mogelijke lijmpoging dan is de club een stap verder gekomen. Kwestie van over je schaduw heenstappen voor Van Praag, maar noodzakelijk in het clubbelang.
 
ronl
 
8
14 april 2024 om 13:56
Hoe kunnen nou zóveel ajax-supporters blind achter f***ing Alex Kroes staan en een man als Van Praag verketteren. Kroes is een meervoudig financieel delinquent. Wees blij dat die in deze fase al ontmaskerd is!
 
MAKKIE14
 
5
14 april 2024 om 14:16
Financieel delinquent? En waar baseer je dat op? De man heeft een fout gemaakt door waardeloze aandelen te kopen maar is nooit veroordeeld tot belastingontduiking, fraude oid. Dus je woordkeuze is niet correct.
 
ronl
 
1
14 april 2024 om 15:35
Fair enough; verdachte.
 
Bruine Kevin
 
2
14 april 2024 om 14:11
Het houdt niet op, niet vanzelf.
 
MAKKIE14
 
1
14 april 2024 om 14:14
Beter laat dan nooit!
 
andredegraaf
 
3
14 april 2024 om 14:22
En Michael van Praag? Die heeft toch Pier Eringa aangesteld?
 
Master 1
 
4
14 april 2024 om 15:12
Hij heeft Pier Eringa opgevolgd als voorzitter van de RvC. Ongekend waar Van Praag, die nog maar een paar maanden in de RvC zit (op verzoek van de bestuursraad) allemaal van wordt beschuldigd terwijl hij gewoon zijn werk heeft gedaan door Kroes te schorsen.
 
krovikan
 
3
14 april 2024 om 15:16
@andredegraaf Nee? Pier Eringa is eind september zelf opgestapt, en naar aanleiding van zijn opstappen is van Praag door de andere RvC leden voorgedragen om tijdens de ALV op 10 november te stemmen over zijn toetreding en voorzitterschap wat met 99,98 van de stemmen is toegewezen. Bizar hoe veel mensen hier blaten zonder ook maar enige bezit van kennis te hebben over de bestuurlijke situatie.
 
JanMetDeKorte
 
0
14 april 2024 om 16:30
Nu van Praag nog...