Daley Blind onthult reden van vertrek bij Ajax: 'Dat is nog steeds pijnlijk'
Zaterdag, 25 mei 2024 om 13:43

Daley Blind heeft in de podcast SEG Stories teruggeblikt op zijn tweede periode als speler van Ajax. De 34-jarige linkspoot vertrok halverwege het seizoen 2022/23 bij de club uit Amsterdam en laat weten dat als een 'grote smet' op zijn carrière te zien.

In 2018 werd Blind door Ajax teruggehaald vanuit Manchester United, waar hij steeds meer op de bank terechtkwam. Zijn tweede periode in de Johan Cruijff ArenA werd een groot succes, maar kwam pijnlijk tot een einde. Blind belandde onder Alfred Schreuder op de bank en voelde geen steun meer vanuit de clubleiding, waarna hij besloot te vertrekken.

Dat gebrek aan vertrouwen en waardering is uiteindelijk de reden geweest voor het vertrek, vertelt Blind. "Dat is nog steeds pijnlijk. Ik had me voorgesteld om nu nog bij Ajax te spelen, om het zo maar te zeggen. Zeker. De situatie waarom ik weg moest was gewoon pijnlijk."

Blind verwijt de club Ajax niet veel, maar stelt dat de breuk werd veroorzaakt door verschillende individuen. "Mijn vertrek had niet te maken met Ajax zelf, maar met individuen op dat moment."

De 106-voudig international hoopt ooit nog terug te keren bij zijn jeugdliefde. "De club Ajax zit nog steeds diep in mijn hart en ga ik het liefst ooit naar terug. En wat ik zeg: ik gaf net al aan dat ik daar het liefst nu nog had gezeten."

Blind was altijd al gericht op Ajax, ook na zijn verhuurperiode bij FC Groningen. "Na Groningen kwam ik terug bij Ajax en toen speelde ik ook niet, bleef ik eigenlijk in het tweede elftal. In het eerste halfjaar hebben Groningen en Heerenveen een poging gedaan om mij definitief over te nemen", blikt de linkspoot terug. "Maar ik bleef gewoon zitten en wachtte op mijn kans. Uiteindelijk kwam die met Frank de Boer."

Blind vertrok in januari 2023 bij Ajax voor een avontuur bij Bayern München, maar wist in Duitsland niet te overtuigen, waarna hij vorige zomer de overstap maakte naar Girona. Inmiddels heeft hij daar een succesvol seizoen achter de rug met een historische derde plaats en kwalificatie voor de Champions League.

Altijd op de hoogte blijven van het belangrijkste Ajax-nieuws? Word nu lid van het Ajax Zone WhatsApp-kanaal!

Meer nieuws
   
08:44
08:44
Engelse media uiten massale kritiek op één international na moeizame EK-start
32
   
07:52
07:52
Dusan Tadic steekt live op televisie de loftrompet over Erik ten Hag
14
   
07:16
07:16
Valentijn Driessen ziet drie Nederlandse dissonanten tegen Polen
36
   
07:00
07:00
Rapport Oranje: twee spelers vallen door de mand en scoren onvoldoende
149
   
06:30
06:30
Waarom Jorrel Hato meer kans had om profvoetballer te worden dan Kylian Mbappé
17
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (37)

 
Homelander
 
62
25 mei 2024 om 13:54
Blind had een aandeel bij vrijwel elke tegengoal dat half jaar en liet de boel ook echt lopen de laatste maanden om Schreuder eruit te krijgen. Een betere trainer kan meer uit hem halen dat heeft hij laten zien bij Girona maar er blijft toch ook weinig zelfreflectie te vinden bij de familie Blind.
 
mitchajax020
 
28
25 mei 2024 om 14:01
@Homelander overdrijven is ook een vak. Deze man was zo belangrijk bij het opbouwen, inzicht en pass was erg mooi om te zien. Net wat Kuna_Mila hieronder zegt klopt als een bus. Ajax heeft deze spelers schandalig behandeld want waren stuk voor stuk heel erg belangrijk voor de club en zulke spelers met hun hart voor de club missen wij momenteel.
 
JtjeVtt
 
31
25 mei 2024 om 14:16
Sjakie Swart is ook een geweldig icoon die veel voor de club heeft betekend maar die hoef ik ook niet meer in Ajax 1 te zien Mitch Blind zijn opbouwende kwaliteiten konden niet meer verbloemen dat je met hem in het veld elke wedstrijd op links werd overlopen en elke trainer een snelle buitenspelers tegenover hem zette. Dat Ajax niet netjes is omgegaan met sommige spelers klopt als een bus, dat sommige van die spelers sportief gezien niet meer het niveau haalde dat gevraagd werd klopt echter ook. Blind is bij de eerste beste keer dat hij (terecht) werd gepasseerd gaan steigeren en je kunt je afvragen hoe netjes dat is naar je club en team. Dan mag het een echte Ajacied zijn, maar plaatst hij op dat moment toch zijn eigen ego boven het belang van de club, terwijl de club het al moeilijk genoeg had in die fase.
 
Homelander
 
16
25 mei 2024 om 14:31
Het hart voor de club zag ik ook bij Blind en Klaassen niet meer in het veld, beide zijn gewoon op het juiste moment vertrokken maar de manier waarop is niet netjes, al heeft Blind in dit geval meer aan zichzelf te danken. Tadic is wel echt afgedankt, hem vervangen door Bergwijn is misschien wel de slechtste keuze in de clubgeschiedenis.
 
Paolo Maldini
 
3
25 mei 2024 om 14:43
Tadic wilde zelf toch weg, doordat hij niet langer tevreden was met de selectie, en de plannen van Ajax m.b.t. versterkingen?
 
jaakke
 
6
25 mei 2024 om 15:04
Als Blind dit seizoen achterin had gestaan was Ajax zeker hoger geëindigd. Die man is nog steeds beter als de hele zooi achterin die er nu loopt op links. By far beter.
 
JtjeVtt
 
18
25 mei 2024 om 15:13
jaakke: nou dat denk ik echt niet. Je werd nu al vaak compleet overlopen, Blind zijn kwaliteit is niet zijn snelheid noch zijn verdedigende vermogen dus die zou dat niet hebben opgelost. Het middenveld is waar de bal vaak verloren werd dus ook dat had hij niet op kunnen lossen (of hij had op 6 gemoeten maar je kon met Tahirovic zien hoe dramatisch dat gaat met een speler die verdedigend te kort komt en zijn man laat lopen). Ook is hij net als Berghuis eerder iemand die gefrustreerd raakt in dit soort fases dan dat hij het team op sleeptouw neemt. Ik denk dat je met Blind in dit elftal nog meer goals om de oren had gekregen en dat hij uit frustratie net zo goed was vertrokken in de winter.
 
Suc6Magnet
 
1
25 mei 2024 om 15:25
Tadic is niet zelf afgedankt. Mislintat wou zijn zaakwaarnemer weghebben omdat die teveel invloed had. Tadic was loyaal (of moest dat zijn) aan zijn zaakwaarnemer en ging dus ook weg.
 
Thamike
 
7
25 mei 2024 om 15:55
Ik blijf me verbazen over de mensen die vooral kijken naar wat zij denken waar Blind niet goed in was ipv waar hij belachelijk goed in was. Voor Ajax niet goed genoeg maar voor de top in Spanje wel. Dit heeft puur te maken met wil je zien waar iemand echt goed in is en deze inzetten of vasthouden aan systeem en poppetjes waarbij je nooit Max rendement haalt. Huidige trainer van Blind ziet dat wel en schat hem op waarde. Is gewoon basis speler in Spanje en nog steeds zijn er mensen die dit compleet negeren ik een soort van gelijk te willen halen omdat ze dat toen ook riepen.
 
JtjeVtt
 
8
25 mei 2024 om 18:15
Thamike: wat wil je nou eigenlijk zeggen? Had Ajax het hele systeem om moeten gooien om maar te zorgen dat Blind wel nog mee kon? 'voor de top in Spanje' is ook wat overdreven, Girona draait een legendarisch goed seizoen maar laten we niet doen alsof Blind eventjes moeiteloos bij Barca of Real meedraait. En het is logisch dat Blind goed rendeert in een systeem waar hij niet al te veel hoeft te verdedigen. Zijn gebrek aan snelheid en verdedigende kracht is altijd zijn zwakte geweest en dat wordt met de jaren alleen maar slechter. Geniaal dus voor hem dat hij een plekje heeft gevonden waar zijn fluwelen linker en zijn voetbalinzicht alsnog tot zijn recht komt. Bij Ajax had dat niet meer gekund.
 
adam hebly
 
1
25 mei 2024 om 18:19
Blind kon echt niet meer. Gelukkig speelt hij nu basis in de top van Spanje. Stuk makkelijker daar
 
SL100
 
0
25 mei 2024 om 20:22
Hoe kan het dan dat hij in Spanje basis speelt en 3e(!) wordt?
 
JK-Ajax
 
2
26 mei 2024 om 07:38
Blind kan in de 5 mans verdediging spelen in zijn kracht, met 4 achterin werd hij bij Ajax echt aan alle kanten voorbij gelopen en was hij schuldig aan vele tegendoelpunten. Hij leek er ook met de pet naar te gooien, ook met hem hadden we een klote seizoen gehad.
 
Kuna_Mila
 
23
25 mei 2024 om 13:56
Het afgeven op spelers als Blind, maar ook Klaasen en Tadic op het eind door fans van Ajax is erg treurig. Deze jongens hebben zoveel voor de club betekend. Daarnaast waren ze niet het probleem, maar verbloemen ze een deel van het probleem. Dat is later wel gebleken.
 
Paolo Maldini
 
23
25 mei 2024 om 14:00
Hoe waren ze geen onderdeel van het probleem? Tadic speelde pas na de winterstop weer op niveau. Daarvoor was het gewoon niet goed.Wat is dat toch met mensen en kritiek. Als iemand kut speelt, mag je dat als publiek toch laten merken? Klaassen en Blind waren gewoon klaar. Dat Blind vervolgens bij Girona goed speelt is leuk, maar betekent niet dat hij dat bij Ajax ook zou doen. Verandering van spijs doet eten, zeggen ze ook wel.Andere omgeving, ander systeem, andere positie, een team dat een positieve flow heeft. Allemaal zeer invloedrijk op zijn spel en mentale welzijn.Edit: overigens vind ik Blind (en ook Klaassen) ook totaal geen leider in het veld. Dus wat je daaraan mist, ik zou het niet weten. Tadic daarentegen wel!
 
Kuna_Mila
 
13
25 mei 2024 om 14:14
Sinds hun vertrek is het helemaal in elkaar gedonderd. Dan is het niet heel moeilijk te concluderen dat ze een hoop ellende hebben verbloemd. Tadic was, zelfs in zijn mindere periode, veel productiever dan Bergwijn. Blind is natuurlijk een veel betere voetballer dan die Sosa of Rensch. En op het middenveld lopen nu met Tahirovic, van de Boomen, Mannsverk enz allemaal spelers die niet voldoen.
 
Paolo Maldini
 
23
25 mei 2024 om 14:16
Oh ja, het ligt eraan dat Blind en Klaassen zijn vertrokken. Het komt totaal niet omdat Kudus, Alvarez en Timber zijn vertrokken. Spelers die ook daadwerkelijk een bijdrage hadden tijdens het seizoen 22/23. Of het jaar daarvoor al een Martinez, Antony, Haller, Mazraoui, Onana en Gravenberch.Wat een kul! Ajax heeft gewoon teveel verkocht en te slecht ingekocht, maar Blind en Klaassen waren niet goed genoeg meer voor het salaris dat zij verdienden.
 
JohnQ
 
4
25 mei 2024 om 14:23
Nou we hebben gezien hoe ‘klaar’ ze waren, zowel Klaassen als Blind had je er heel goed bij kunnen hebben dit jaar. Vergeet daarbij ook maar voor het gemak dat er destijds een absolute koekenbakker was van een coach en daaronder niemand rendeerde. Het jaar daarvoor werd Ajax nog met Blind kampioen en werd hij alom geprezen. Tadic werd dat seizoen overigens ook door velen gezien als ‘klaar’, net zoals veel mensen nu Bergwijn en Berghuis dolgraag zien vertrekken en blij waren toen Kudus wegging. Mensen slaan gewoon door, snappen niks van stats en onderschatten hoeveel verschil een goede trainer en een goed tactisch plan kan maken.
 
S_tahamata
 
0
25 mei 2024 om 14:26
Haha inderdaad, wat een gaslighten weer om Ajax in een slecht daglicht te zetten van Kuna_mila
 
Paolo Maldini
 
5
25 mei 2024 om 14:30
Een goede trainer is cruciaal, dat ben ik met je eens. Maar hoe hebben we gezien hoe klaar Klaassen was? Die heeft bij Inter ook niks gedaan. Statistieken zijn overrated. Bergwijn heeft volgens de statistieken een super seizoen, maar in werkelijkheid speelde die als een natte drol. Al z'n goals zijn tegen clubs die op dat moment in het rechterrijtje stonden. De enige keren dat ie tegen een club uit de top 10 heeft gescoord, waren het penalties. Zowel Blind, Klaassen, Berghuis als Bergwijn verdien(d)en allemaal een godsvermogen, maar laten voetballend, of anderszins, niet zien dat ze dat waard zijn.
 
jaakke
 
1
25 mei 2024 om 15:06
Ja, dat heeft zeker een enorme invloed gehad. Ja, Tadic was logischerwijs niet meer zo goed als 4 jaar terug. Maar nog steeds zoveel beter dan een Bergwijn of wat er niet meer aan rommel in die selectie loopt. Ajax was zeker veel beter gestart en geëindigd waren zij er nog bij geweest.
 
Kuna_Mila
 
1
25 mei 2024 om 15:38
Zeker, jammer dan fans en beleidsmakers deze conclusie toen niet getrokken hebben. Het gras is niet altijd groener...
 
JtjeVtt
 
12
25 mei 2024 om 14:14
Nouja is het afgeven op spelers of mag je ook gewoon kritisch kijken naar een speler die het niet meer kan belopen maar wel 6 keer per wedstrijd tegen de 16 van de tegenstander aan hangt waardoor zijn directe tegenstander een counter kan inleiden en vaak scoort? Dat Blind nu weer een opleving heeft in een ander systeem vind ik prachtig voor hem maar zijn niveau was gewoon niet meer van het niveau dat Ajax na moet streven binnen een 4-3-3 systeem. Dat de vervangers die gehaald zijn niet beter zijn doet daar niets van af. Sutalo, Sosa, Hato, Rensch en Gaaei worden hier wekelijks echt met de grond gelijk gemaakt voor fouten die Blind in die periode drie keer per wedstrijd maakte. En Tadic en Klaassen vind ik een ander verhaal want die hadden veel meer een leiderschapsrol in het team en namen anderen meer op sleeptouw. Blind is wat meer een individualist die zich met zijn eigen zaken bezighoudt, getuige ook het verschil tussen bankzitter Klaassen en bankzitter Blind.
 
Kuna_Mila
 
7
25 mei 2024 om 14:17
Je mag zeker kritisch kijken naar spelers, dat moet zelfs. Echter was Blind de laatste speler die voldeed op LB, daarna hebben er tal van spelers gefaald. Sosa, Wijndal, Matha, Avila. Dan is wat meer respect en nuance wel op z'n plek. Zelfs als een speler niet meer top presteert op z'n 34e.
 
S_tahamata
 
8
25 mei 2024 om 14:28
Rond de tijd dat Blind nog bij Ajax speelde, waren we gewoon een hoog niveau gewend van jaren top spel, en Blind liet erg veel steken vallen. Is dan dus ook niet gek dat het publiek kritisch was. Wat er daarna zou gebeuren met de namen jij noemt had niemand echt kunnen weten, dus wat mij betreft een kul argument. Spelers moeten gewoon presteren, en dat deed Blind niet echt meer. Of dat aan hem ligt, of ook aan het team laat ik even in het midden. Makkelijk scoren door het Ajax publiek weer zo af te vallen.
 
Kuna_Mila
 
5
25 mei 2024 om 14:40
Weet je wat makkelijker scoren is? Je eigen speler, die enorm veel waarde heeft gehad voor je club zo afvallen.
 
JtjeVtt
 
8
25 mei 2024 om 14:43
Kritisch zijn op het functioneren van een speler =/= een speler afvallen.
 
Kuna_Mila
 
3
25 mei 2024 om 14:47
Je speler massaal uitfluiten en blij zijn als hij gewisseld wordt is zeer zeker je speler afvallen. Neem aan dat we daarover niet van mening verschillen.
 
JtjeVtt
 
10
25 mei 2024 om 14:53
Blij zijn als hij gewisseld wordt vind ik niet afvallen nee. Uitfluiten is natuurlijk nergens voor nodig maar meer een signaal richting de coach dan een signaal richting de speler. Moet je niet doen maar een coach kan ook eerder ingrijpen en zien dat een speler week in week uit goals weggeeft terwijl een publiekslieveling (tagliafico) voor hem op de bank zit.
 
roodwitteglory
 
3
25 mei 2024 om 14:24
Alweer hetzelfde verhaal , is dit bij gebrek aan?
 
JtjeVtt
 
8
25 mei 2024 om 15:19
Denk ook omdat Blind maar vol blijft houden dat hij ten onrechte is weggepest terwijl hij geen woord rept over het feit dat hij actief de wedstrijden is gaan saboteren om een coach eruit te werken die hem op de bank durfde te zetten. Weinig zelfreflectie aanwezig bij Daley. Ik ben wel een beetje klaar met dat eenzijdige verhaal. Bijzonder ook hoeveel mede Ajacieden Blind blijven verdedigen en roepen dat hij een echte Ajacied is terwijl deze Ajacied toch echt bewust op meters van de man ging dekken omdat hij geen zin had om in te vallen. Wat een strijder.
 
Cipollini
 
1
25 mei 2024 om 15:24
Inderdaad. Been there, done that
 
JackSparrow
 
3
25 mei 2024 om 15:59
Buiten de discussie of hij het nog kan ja of nee en of Schreuder het mis had, wat moet je met de uitspraak dat hij de steun van de club miste? Verwacht je dan dat de clubleiding tegen de trainer zegt dat ie eigenlijk moet spelen??? Als een trainer vind dat je niet in z’n elftal past, dan is dat zo. Punt.
 
Thamike
 
0
25 mei 2024 om 16:31
Punt?? Dat bepaal jij toch niet of het daarmee gedaan is? Wat weet jij er nu van hoe dat gaat binnen een club joh. Je kunt een speler ook steunen zonder hem een basis plaats te beloven. Men denkt dat het een potje fifa is zonder echte mensen. Dit gaat ook niet over gelijk hebben maar over hoe iemand zich daarbij voelt.
 
JackSparrow
 
2
25 mei 2024 om 18:33
Wat ik niet begrijp is dat je, en veel mensen die hier reageren, meteen op die stoel gaat zitten. Gaat helemaal niet over gelijk hebben of weten wat er in een club omgaat. Mijn vraag was en ik denk dat die terecht is, wat je verwacht van een club op een moment dat een trainer het niet in je ziet zitten. Als jij wel weet hoe dat gaat bij Ajax…., zou dat fijn zijn om me te laten weten. Nergens in mijn mening wil ik gelijk hebben. Het is gewoon zo dat je kunt blijven trainen, zo hard als je wil. Wordt het niks kun je weg. De club gaat je niet in de basis zetten namelijk. Het is mijn mening. Punt.
 
JtjeVtt
 
5
25 mei 2024 om 18:40
Ik heb het gevoel dat best wat vriendjes van Blind hier rondzwerven. Elk topic over hem duiken er weer een paar leden op met een nogal sterke pro-Blind mening. Hierboven zelfs iemand die speciaal een account daarvoor heeft aangemaakt vandaag..
 
cato2
 
1
25 mei 2024 om 18:51
Opa doet het nu prima. Dat komt door het team. Bij ajax was de koek op, prima verleden maar klaar!