'De Belgische competitie staat hoger aangeschreven dan de Nederlandse'
Vrijdag, 6 juli 2018 om 09:45

Arnaut Groeneveld wist vorig seizoen met NEC niet te promoveren, maar kon persoonlijk terugkijken op een goed jaar. Hij werd gelinkt met diverse clubs uit de Eredivisie, maar het was Club Brugge dat de 21-jarige buitenspeler wist aan te trekken. Dat de jeugdinternational voor de Belgische competitie heeft gekozen is niet zonder reden. Volgens Groeneveld staat de Belgische Jupiler Pro League namelijk hoger aangeschreven dan de Nederlandse Eredivisie.

In gesprek met het clubkanaal van zijn nieuwe werkgever vertelt Groeneveld dat hij van mening is dat hij meer vooruitgang kan boeken in de Belgische hoogste klasse. "Dat vind ik wel. Ik denk dat de Belgische competitie hoger staat aangeschreven dan de Nederlandse, je moet hier tactisch en fysiek meer brengen. Ik ga voor het maximaal haalbare, dus dat is nog eens het kampioenschap pakken", aldus Groeneveld in een interview met Club TV.

Club Brugge vierde het afgelopen seizoen het kampioenschap en komt daardoor de komende voetbaljaargang uit in de groepsfase van de Champions League. Het maakt Groeneveld weinig uit tegen welke clubs hij komt te spelen. "Zolang het maar de topploegen zijn. Daar wil je natuurlijk het liefst tegen spelen", aldus de aanvaller.

Groeneveld was vorig seizoen goed voor dertien doelpunten en zeventien assists in de Jupiler League, de competitie die vanaf volgend seizoen als de Keuken Kampioen Divisie door het leven gaat. Het is onbekend welk bedrag NEC heeft ontvangen voor de buitenspeler. De club heeft laten weten dat het bedrag middels een bonusconstructie kan oplopen. Ook is er een dooverkooppercentage opgenomen in de verbintenis van Groeneveld, die in 2016 door NEC werd overgenomen van PSV.

Meer nieuws
   
16:30
16:30
Live meepraten in de Premier League: Nottingham Forest - Manchester City
1
   
16:26
16:26
RKC Waalwijk pakt punt tegen FC Utrecht, waar Sam Lammers record breekt
3
   
16:19
16:19
Volendam gaat onderuit tegen pover Sparta en lijkt kansloos voor handhaving
0
   
15:52
15:52
Been raadt PSV'er af voor Engeland te kiezen: 'Kan beter naar het zonnetje gaan'
4
   
15:50
15:50
El Gran Derbi: is dit de meest heetgebakerde derby van Spanje?
1
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (78)

 
Zermatt_Person
 
26
6 juli 2018 om 09:47
Dat is ook logisch lijkt me. Belgische clubs presteren beter in Europa en het gevolg is dan ook dat Belgie hoger staat op Uefa coefficientenranglijst. Voor Nederland is dat gewoon beschamend, want Belgische clubs hebben veel minder geld en veel kleinere omzet dan Nederlandse clubs. De rijkste club van Belgie, is Anderlecht met een begroting van slechts 40 miljoen euro, terwijl Ajax een begroting heeft van liefst 95 miljoen euro. Nog beschamender is dat zelfs landen als Tsjechie, Zwitserland en Oostenrijk ook nog beter doen dan Nederland, terwijl de rijkste club van Tsjechie (sparta Praag) een kleine begroting heeft van slechts 13 miljoen euro. Dat is hetzelfde als PEC Zwolle...
 
AlvarezBalanta
 
60
6 juli 2018 om 09:59
Op basis waarvan presteren de Belgische clubs beter dan de Nederlandse in Europa? Met PSV die de groepsronde Cl doorkwam en Ajax die een EL finale haalde, staat Nederland er de laatste jaren wel iets beter op in mijn ogen. Ik denk dat beide competities elkaar niet zoveel ontlopen. De toppers uit beide landen zijn zo goed als gelijkwaardig.
 
Zermatt_Person
 
21
6 juli 2018 om 10:11
Toch staat Belgie dik boven Nederland of UEFA ranking. Dan lijkt me toch echt duidelijk dat Belgie een betere competitie heeft
 
gdoxu
 
21
6 juli 2018 om 10:20
Maar dan moet je wel uitleggen hoe dat komt. NL heeft geregeld teams van buiten de top 5 in Europa gehad die natuurlijk afgingen als een gieter. Als dan ook nog de topploegen ondermaats presteren dan gaat het hard. Het behaalde aantal punten wordt namelijk gedeeld door het aantal deelnemers per land. Voor NL was dat soms wel 6 of 7 en voor BE vaak 3 of 4. Je zal zien dat het over 3 jaar weer gecorrigeerd is.
 
DonCoXxX
 
18
6 juli 2018 om 10:24
Jij verwart incidentele prestaties met scoren in de breedte. Behaalde punten worden verdeelt door het aantal deelnemers uit een land. In het jaar dat Ajax in de finale kwam, kwamen Anderlecht, Genk en Gent in de knockout fase en Genk en Anderlecht kwamen bij de laatste 8. Dus ook dat jaar scoorde Belgie meer punten. De Eredivisie staat momenteel 12e in Europa, ver onder Belgie, Turkije en Oostenrijk, met ongeveer hetzelfde puntentotaal als landen als Zwitserland(ja maar Basel dan! ), Tjechie, Griekenland, Denemarken en Kroatie.
 
Lacazette
 
9
6 juli 2018 om 10:33
@alvarezbalanta in hetzelfde jaar dat psv doorging in de cl, ging aa gent ook door in een groep met zenit, lyon en valencia. In hetzelfde jaar dat ajax de el finale haalde zaten er ook 2 belgische clubs in de kwart finale en 1 in de 1/8 finale. Ajax deed het als team het beste, maar de belgische clubs pakte samen meer punten. De punten op de coefficientenlijst zijn niet voor niets in het voordeel van belgie.
 
sebasjuh
 
0
6 juli 2018 om 12:32
Maar wat je nu zal zien is Nederland kan minder teams in Europa krijgen en dus worden de behaalde punten door minder teams gedeeld en scoor je beter. Belgie kan nu meer teams Europa insturen en dat zal ze weer punten kosten. Je zal zijn die landen die op de rand van direct geplaatste CL plek of niet hangen dat het vaak stuivertje wisselen zal worden. Maar afgelopen uren hebben de Belgische clubs beter gepresteerd dan de Nederlandse maar dat zal meer door de speelstijl komen. De Nederlandse clubs blijven toch nonchalant aanvallen en niet zoals bv PSV (afwachtend en meer op de counter spelen) speler in Europa terwijl de Belgische clubs wel meer verdedigend spelen a la PSV in Europa.
 
Lacazette
 
1
6 juli 2018 om 13:51
@Sebasjuh beide landen hebben volgens mij 2 cl deelnemers en 3 el deelnemers, het verschil is alleen wanneer ze instromen. Bij beide landen zullen de punten gedeeld worden door 5 teams.
 
blackpool
 
2
6 juli 2018 om 11:11
De begrotingen die jij aangeeft kloppen niet. Anderlecht is hoger en Ajax had vorig jaar een begroting van 80miljoen. Ook geeft de hoogte van een begroting helemaal niet aan hoeveel daaraan besteed wordt aan de selectie die bepaalt of je ''goed'' of ''slecht'' bent. Neem FC Twente nu. Die gaan werken met een begroting van een kleine 20 miljoen. Als ze daarvan een half miljoen uitgeven aan spelers zal dat veel zijn.
 
Vecht.voetbal
 
3
6 juli 2018 om 11:14
Ook wordt bij anderlecht meer betaalt dan bij Ajax.
 
Melanesian
 
3
6 juli 2018 om 12:59
Tja, dat hebben we gezien wanneer de kampioen van België Club Brugge die iedereen omver blaast in de Jupiter Pro League met grote cijfers wordt verkracht door Kopenhagen.
 
Rood petje
 
100
6 juli 2018 om 09:47
Ja,daarom spelen afdankertjes uit de eredivisie ook bij jullie in de top.
 
Freeza
 
38
6 juli 2018 om 09:52
Die afdankers (ik neem aan dat je Vormer bedoelt) zou nu ook in elke topclub in NL in de basis staan. Alleen bij Ajax denk ik niet, maar bij PSV en Feyenoord zeker wel. Edit : Bjã¶rn Vleminckx was een nietsnut in Belgiã« , maar werd wel topschutter in NL. Je kan het langs beide kanten zien.
 
Rood petje
 
29
6 juli 2018 om 10:22
Sorry hoor,maar een nuytinck en denswil komen ook ruim tekort voor de Nederlandse top.
 
Japie_Krekel
 
2
6 juli 2018 om 10:25
@freeza klopt en Malki en die Russische spits toen van ADO ook. topschutters weet ik niet maar ze zaten daar op de bank en scoorden hier aan de lopende band verder zijn er ook nog voorbeelden als Chadli en Mertens te noemen
 
SantinoFR
 
1
6 juli 2018 om 10:34
Ja alleen speelden die bij degradatiekandidaten
 
-NEC-
 
5
6 juli 2018 om 11:22
Freeza, Vleminckx was zo’n nietsnut dat NEC het transferregels verbrak en hem voor 1,8 miljoen naar Nijmegen haalde... Echt geen snuggere reactie.
 
Freeza
 
1
6 juli 2018 om 11:52
@nec In België was hij niets meer dan een modale spits, hardwerkend, maar totaal geen voetballend vermogen. Puur een Dirk Kuyt maar op veeeeeeeeeeeeel lager niveau. In België in zijn laatste seizoen voor hij naar NEC vertrok maar 12 doelpunten gemaakt.
 
Freeza
 
2
6 juli 2018 om 11:55
@rood petje Nuytinck is dan ook geflopt in België. Die speelt ondertussen al bij Udinese. Denswil is denk ik nu veel volwassener en zou bij de topclubs in NL nu ook in de basis staan(zeker bij Feyenoord toch). België doet qua niveau echt niet onder voor NL. Alleen Ajax is qua spelersmateriaal hoger dan welke ploeg dan ook in België. In NL scouten ze gewoon veel beter(waardoor er vaker spelers als Lozano en Davinson Sanchez in NL terechtkomen) en durven ze jonge spelers de kans te geven, dat is het verschil met België.
 
Freeza
 
0
6 juli 2018 om 11:55
@rood petje Nuytinck is dan ook geflopt in België. Die speelt ondertussen al bij Udinese. Denswil is denk ik nu veel volwassener en zou bij de topclubs in NL nu ook in de basis staan(zeker bij Feyenoord toch). België doet qua niveau echt niet onder voor NL. Alleen Ajax is qua spelersmateriaal hoger dan welke ploeg dan ook in België. In NL scouten ze gewoon veel beter(waardoor er vaker spelers als Lozano en Davinson Sanchez in NL terechtkomen) en durven ze jonge spelers de kans te geven, dat is het verschil met België.
 
marseillefan1
 
4
6 juli 2018 om 12:21
Freeza, je hebt gelijk hoor in de breedte is de Belgische competitie gewoon beter
 
Rood petje
 
7
6 juli 2018 om 12:49
in de breedte beter!? verklaar je nader aub.
 
marseillefan1
 
2
6 juli 2018 om 13:12
De clubs in de middenmoot in België hebben gewoon betere spelers en meer geld te besteden dan die in Nederland
 
-NEC-
 
0
6 juli 2018 om 13:27
Freeza, voor een spits van 22 toendertijd is 12 goals en 6 assists helemaal niet slecht bij een ploeg die ergens onderin speelde. Toen was 1,8 miljoen ook echt een groot bedrag. Bij NEC toen gewoon ontwikkeld tot goede spits. Vertrok niet voor niets naar Brugge en kwam nog bij het Belgisch elftal.
 
Rood petje
 
4
6 juli 2018 om 13:31
onzin. sint truiden 15 miljoen. oostende 15 miljoen. beveren 8.5 miljoen. zet daar tegenover. ado 18 miljoen. groningen 16.5 miljoen. heerenveen 20 miljoen. klopt dus geen hout van.
 
Freeza
 
1
6 juli 2018 om 13:46
@nec KV Mechelen speelde helemaal niet onderin, was een structurele subtop-middenmotor , maar zeker geen degradatiekandidaat.
 
Fabian1986
 
6
6 juli 2018 om 11:22
je hebt helemaal gelijk. Daarom spelen spelers die in Nederland zijn afgekeurd bij de top in Europa. De Belgische competitie loopt niet meer achter Nederland aan. de competitie is steeds beter geworden. Kijk maar naar de coëfficiëntenlijst, dit zegt volgens mij al genoeg. Overigens is die afgedankte speler van een Vormer wel gewoon international bij jullie. Sorry, maar je opmerking zie ik gewoon als jaloezie. De Belgische competitie doet tegenwoordig gewoon niet onder voor de Nederlandse competitie.
 
Rood petje
 
4
6 juli 2018 om 12:45
Dat jij dat ziet als jaloezie is jouw probleem.jaloers op de belgische competitie laat me niet lachen.en zoals je al kon lezen had ik het niet alleen over vormer.
 
Fabian1986
 
3
6 juli 2018 om 13:32
Waar zijn je argumenten? Ben benieuwd hoe je gaat onderbouwen dat de Nederlandse competitie veel beter is. Ik kan waarschijnlijk invullen dat je de Belgische competitie niet volgt en dat je waarschijnlijk nog bent blijven hangen in het jaar 1995.
 
Rood petje
 
6
6 juli 2018 om 13:48
sorry,maar heb je misschien moeite met lezen.veel beter mwah,maar zeker wel beter.en volgens mij geef ik in mijn comments ook aan waarom.en was het in de jaren 90 dat Ajax voor het laatst de europa league finale haalde? nee toch haha.wanneer presteerde Anderlecht dat voor het laatst?
 
Fabian1986
 
1
6 juli 2018 om 14:08
Nee kan eerlijk gezegd niets vinden waarom het beter is. behalve dat wij de afdankertjes van jullie nemen. Heb je Denswil bij Brugge zien spelen? Heb je Vormer bij Brugge zien spelen? Oh en Mertens en Chadli waren niet goed genoegd voor de Belgische competitie, maar déze "afdankertjes" konden wel terecht in de Nederlandse competitie. De competitie is gelijkwaardig, alleen hebben de Belgische clubs de afgelopen jaren Europees beter gepresteerd. BTW wist je de filipe Luis niet goed genoeg was voor Ajax, maar inmiddels heeft Atletico dit afdankertje ook onderdak gegeven.
 
Melanesian
 
6
6 juli 2018 om 14:39
chadli en Mertens speelden gewoon in de Nederlandse tweede klasse he. Ze hebben zich zo naar de Eredivisie gewerkt. Zoiets heet groei. BTW wist je dat Felipe Luis in zijn tijd bij Ajax geblesseerd was? Ken je feiten.
 
Rood petje
 
4
6 juli 2018 om 14:42
Eerst zeg je dat je niks kan vinden om daarna meteen te zeggen dat je toch wel wat kan vinden haha.ik heb de belgische competitie regelmatig gevolgd en vond het niet geweldig.en wat jullie vinden van onze competitie en andersom is helemaal niet relevant.als je aan de rest van europa vraagt en dan bedoel ik de 5 grote competities,welke competie staat hoger aangeschreven zullen ze allemaal eredivisie zeggen.
 
Fabian1986
 
1
6 juli 2018 om 14:50
Ik zeg toch Nederlandse competitie of is de tweede klasse niet de Nederlandse competitie? Volgens mij was Denswil ook slechts 22 jaar toen hij naar de Belgische competitie ging.dus als dit ook onder de noemer afdankertjes valt.... Volgens mij is Luis niet weggestuurd door zijn blessures toch, volgens mij zagen ze het gewoon niet helemaal in hem zitten.
 
vandorpie
 
0
6 juli 2018 om 18:19
Meneer betweter Mertens is gestart in Nederlandse Jupiler league bij agovv dus niet zo stoer doen zonder feiten en chadli stond ook niet gelijk in de basis
 
vandorpie
 
0
6 juli 2018 om 18:19
Meneer betweter Mertens is gestart in Nederlandse Jupiler league bij agovv dus niet zo stoer doen zonder feiten en chadli stond ook niet gelijk in de basis
 
vandorpie
 
0
6 juli 2018 om 18:21
en daar komt bij jullie bij Brugge waren niet goed genoeg om Cruijff te halen want hij wou zeof niet en jullie vonden hem niet goed genoeg dus als je het over transfer fouten hebt aii
 
Fabian1986
 
0
6 juli 2018 om 20:08
Waar heeft Mertens in de jeugd gespeeld dan?zoek maar ff op dan.
 
Tegel
 
7
6 juli 2018 om 09:49
Succes op de Brugse bank
 
Master 1
 
24
6 juli 2018 om 09:49
Het zijn beide Mickey Mouse competities met een steeds maar groter wordende afstand tot de 4 tpcompetities in Engeland, Duitsland, Italie en Spanje.
 
frees
 
6
6 juli 2018 om 09:58
Daar mag Frankrijk op dit moment zich ook wel tussen scharen als je ziet wat voor team Marseille lyon psg en monaco hebben.
 
marseillefan1
 
11
6 juli 2018 om 11:44
Frankrijk is altijd de nummer 5 geweest, daarachter vaak Nederland en Portugal
 
BillieTorso
 
50
6 juli 2018 om 09:52
Als Belg ben ik het helemaal oneens. Kijk maar voor welke bedragen spelers uit de Eredivisie worden verkocht ten opzichte van de Belgische Jupiler League. De Nederlandse competitie staat nog altijd hoger aangeschreven en zal dat ook altijd zo blijven. In de afgelopen jaren was dit wat onterecht vind ik (getuige de Europese prestaties), maar NL zal Belgiã« gewoon weer voorbijstreven door de veel grotere budgetten. Dat spelers als Klaassen en Janssen voor respectievelijk 20 en 27m verkocht worden is in Belgiã« onmogelijk; Tielemans bracht 'maar' 25m op.
 
passionforpink
 
33
6 juli 2018 om 09:54
België heeft momenteel een hele goede lichting spelers. Zo goed dat als België en Nederland samen zouden gaan, je nog steeds waarschijnlijk zou kiezen voor 11 Belgen in het veld. Dat gezegd hebbende, staat de Belgische competitie zelf natuurlijk niet zo hoog aangeschreven als de Eredivisie. De Eredivisie is dan niet meer wat het is geweest, maar heeft op basis van de successen uit het verleden nog altijd meer uitstraling dan de Jupiler Pro League. En ook al is het Europees de laatste jaren meestal niet best in Nederland, een EL finale blijft beter bij dan de roemloze uitschakelingen die er ook zijn geweest.
 
Saraha
 
9
6 juli 2018 om 11:33
Nou ik denk dat onze 3 topverdedigers De Ligt,van Dijk en de Vrij bij Belgie gewoon in de basis staan hoor. Beter als jullie oude,versleten verdedigers. De lichting van de Beek en De Jong zie ik bij Belgie ook absoluut niet rondlopen. Het is leuk dat Belgie een keer aan een WK mee mogen doen maar het blijft natuurlijk niet een A Land zoals Spanje,duisland Nederland of Brazilie.over 8 jaar is Belgie gewoon weer nivo Griekenland en Ierland.
 
Gaalmeister
 
6
6 juli 2018 om 11:56
Haha "de Jong en van de Beek" hebben echt nog niets bewezen, Belgie heeft zeker goede talenten rondlopen als een Youri Tielemans. Nederland is momenteel niveau Griekenland en Ierland, en we moeten nog maar zien of dat de komende tijd gaat veranderen. Belgie is nu het A land, Nederland het B land. Ongelofelijk wat een afgunst sommige mensen hebben ten opzichte van onze zuiderburen.
 
Saraha
 
6
6 juli 2018 om 12:17
Een momentopname voor deze paar jaar. Werd Belgie 4 jaar geleden ook 3de op het WK door Brazilie compleet van de mat te spelen? Als jullie vanavond ook met 4-0 van Brazilie winnen houd ik mijn mond... Stond Belgie 8 jaar geleden in de Finale en daarin de betere als Spanje?? Nederland is er 1 keer niet bij en Belgie 1 keertje wel. Nederland word wereldwijd als een top voetballand gezien en Belgie toch meer als een vreemde eend in de bijt net als die landen waar jullie tegen speelde zoals Tunesie en een Panama. Tegen Japan weggespeeld en tegen Engeland de zege kado gekregen. Vanavond pas het eerste topland tegen. Win ook met 4 doelpunten verschil en ik neem mijn mening terug.
 
Melanesian
 
1
6 juli 2018 om 12:54
Daar ben ik het volledig mee eens. Zoals Filip Joos zei weet België enkel te winnen van de 'kneusjes'. Om die reden vond hij het jammer dat de wedstrijd tegen Engeland werd gedegradeerd tot een veredeld oefenpartijtje. Nu wacht de eerste serieuze tegenstander en aangezien België al sinds 94 niet heeft kunnen van een traditioneel topland zie ik dit niet veranderen. Dit Brazilië zal namelijk geen 2-0 voorsprong uit handen geven en de 'tactische' beslissingen zullen beter moeten zijn dan het inbrengen van Fellaini.
 
Saraha
 
4
6 juli 2018 om 12:57
Kijk en hier ben ik het dan volledig mee eens! Net als 99% van de rest van de wereld denk ik.
 
Rood petje
 
3
6 juli 2018 om 13:04
we hebben het hier niet over de nationale teams,maar over de competite van beide landen.en dan noem jij belgie een A land,ga ff je mond spoelen haha.
 
PerPSV
 
0
6 juli 2018 om 13:19
Nou... Ik denk dat wij toch zeker een linksback kunnen afleveren! Misschien zelfs wel een CB en, in de juiste omstandigheden, zelfs een rechtsvoor!
 
NUFC_U2
 
12
6 juli 2018 om 09:56
Nou dan komt het goed uit dat je het grauwe Nijmegen achter je hebt gelaten. Etaleer jezelf maar in Brugge. Qua land, qua stadions, qua publiek had ik toch veel liever voor de Eredivisie gekozen. Voor veel voetballers was de Eredivisie ook een mooi opstap voor een topcompetitie. Maar goed, ieder zijn weg....
 
ajaxfan56
 
3
6 juli 2018 om 10:15
Zeker last van een zonnesteek, fe Nederlandse competitie is beter en daarom sneuvelen zoveel Belgische clubs in de voorronde van de diverse Europese competities!
 
Sammerens
 
7
6 juli 2018 om 10:19
Nou ja. België staat op 9 van de UEFA coëfficiënten ranking en Nederland op plek 14. Een duidelijk bewijs dat de Belgen de afgelopen jaren Europees beter presteren dan de Eredivisionisten.
 
-Riciotto-
 
6
6 juli 2018 om 12:08
Hou je toch niet steeds vast een aan die coëfficiënten lijst... als zelfs onze Belgische vrienden zeggen dat de Nederlandse nog beter is.
 
PerPSV
 
2
6 juli 2018 om 13:23
Begrijp me niet verkeerd he, als Ajax/PSV tegen de Belgische topploegen zouden spelen in een één op één, zou ik altijd mijn geld op de Nederlandse ploegen zetten. De coëfficiënten lijst zegt natuurlijk wel degelijk wat over de prestaties in Europa. Sure, ze hebben minder ploegen om de punten tussen te verdelen, maar hun 4(?) ploegen presteren gemiddeld beter dan onze 4 Europese "topploegen" (dan reken ik de ploegen die al stranden in de voorrondes dus nog niet eens mee). Europees gezien, doen de Belgen het dus daadwerkelijk beter...
 
Dejan
 
8
6 juli 2018 om 10:14
Haha, dit blijft een pijnpuntje voor Nederlanders. Zodra het over dit onderwerp gaat is het direct: Nee, Eredivisie is veel beter. Als Nederlander zijnde valt dit volgens mij erg mee. De Nederlandse clubs hebben misschien wat meer geld, vooral Ajax dan, maar kwalitatief zal het redelijk gelijk liggen. Maar dit zullen Nederlanders niet snel willen toegeven. In die Uefa ranking staat overigens de Belgische competitie wel boven de Nederlandse valt me op. De Belgische ploegen hebben het de afgelopen jaren dus beter gedaan in Europa.
 
Bergy
 
1
6 juli 2018 om 10:20
Ben het met je eens. De UEFA ranking geeft het gewoon duidelijk aan. De besten presteren beter op een hogere niveau en dat is in Europa. Dus ja voorlopig zijn de Belgen beter.
 
 
5
6 juli 2018 om 10:35
Horen dat een ander land jouw land voorbij streeft is een pijnpuntje voor vrijwel alle mensen op Aarde. Dat heet vaderlandsliefde / chauvinsme / geef het een naam. Daar vind ik Nederlanders overigens niet echt in voorop lopen. Wat betreft Nederland en België, ach beide competities zijn ruk.
 
Rood petje
 
6
6 juli 2018 om 10:27
Ajax is beter dan Anderlecht,PSV is beter dan club Brugge en Feyenoord is zeker niet minder dan Luik.daarnaast lijkt Az mij sterker dan Genk en Gent,en ook Utrecht en Vitesse doen zeker niet onder voor die beide ploegen.
 
passionforpink
 
6
6 juli 2018 om 10:28
Het ligt er ook maar net aan waar je naar kijkt: de totale ranking van de Belgen is beter, maar als je kijkt naar Nederland en België zie je 2 Nederlandse clubs in de top 3: 1. Ajax 2. Anderlecht 3. Psv Dat Nederland onder België staat heeft dan ook vooral te maken met teams als GA Eagles, Heracles, Utrecht, Heerenveen, Groningen etc. Doordat die ook eens mee mochten doen zijn er een hoop punten verloren gegaan. De topclubs in Nederland presteren nog altijd beter dan die in België...
 
-Riciotto-
 
0
6 juli 2018 om 12:09
Vergeet ook niet de wanprestaties van psv en Ajax afgelopen seizoen
 
Blieke
 
3
6 juli 2018 om 14:40
Dat van die kleine ploegen gaat natuurlijk voor beide landen op. Oostende, Lokeren, Zulte etc hebben de afgelopen jaren ook Europees gespeeld, met wisselend succes. Europees was het voor de Belgische clubs dit jaar ook enorm slecht, de topclubs gaven Europees niet thuis. Een potentieel powerhouse als Ajax ontbreekt in Belgie. Die club zal de komende 10 jaar de Benelux gaan domineren met hun begroting. De rest van de top ontwijkt elkaar niet veel, al vind ik de NL top net nog een tikkeltje beter.
 
sprokkie
 
0
6 juli 2018 om 10:28
Ik denk dat de Belgische competitie inderdaad meer fysiek is. Ook spelen de zwakkere clubs minder naïef wat de aantrekkingskracht wat mij betreft geen goed doet. Misschien doelt deze jongen daarop wanneer hij zegt dat je tactisch sterker moet zijn. Maar tactiek gaat natuurlijk verder dan dat. Qua club gaat hij er een heel stuk op vooruit, vraag me af of de stap niet te groot zal zijn. Maar ja, alleen al voor de stad Brugge zou je deze overstap maken.
 
Japie_Krekel
 
1
6 juli 2018 om 10:52
ik denk dat er qua niveau niet zoveel verschil in zit alleen dat die Belgische teams beter kunnen verdedigen wat wel belangrijk is als je Europa in gaat. als je ziet hoe wij verdedigen in Europa is dat vaak een drama. zo een Veltman bv maakt al jaren de meest gruwelijke fouten op dat toneel en word dan niet doorgeselecteerd. dat is ook vragen om problemen en Veltman is natuurlijk niet de enige want bij Feyenoord en PSV zie ik ook de meest amateuristische fouten gemaakt worden in de verdediging. die hebben gewoon het lef om met spelers als Diks en Brenet Europa in te gaan
 
Arnout108
 
1
6 juli 2018 om 11:04
Ik denk dat het verschil heel klein is. Psv, Ajax en waarschijnlijk ook Feyenoord zijn misschien iets beter dan de Belgische topteams maar voor de rest maakt het weinig uit. De Belgische verdediging is verdedigend en fysiek wat beter en de Nederlandse is voetballend wat beter.
 
Ivanh0e
 
1
6 juli 2018 om 11:04
Binnenkort bij u in huis de Keuken Kampioen Divisie !!! Wordt NU lid. Zucht...
 
blackpool
 
0
6 juli 2018 om 11:12
Hoe kan je lid worden van de Keuken Kampioen Divisie?
 
kenniballs
 
1
6 juli 2018 om 11:26
Ik lees al jaren hier op VZ en heb nooit een account aangemaakt, maar dit vind ik toch even de moeite om op te reageren. 1. De Belgische competitie is volgens de Uefa criteria Momenteel hoger gerangschikt dan de Nederlandse. Feit. 2. Dat gezegd zijnde, het gevoel dat onze ploegen doorgaans beter zouden presteren dan de Nederlandse, heerst hier (in België) Absoluut Niet. 3. Dit artikel, en dan zeker de quote die als titel gebruikt wordt, is er weer eentje om commotie te scheppen. Bijna geen enkele Belgische supporter zal beweren dat zijn ploeg een Ajax of een PSV even naar huis stuurt. VZ heeft het alleszins goed gezien want ze hebben er bij deze weer een subscriber bij
 
marseillefan1
 
5
6 juli 2018 om 11:50
Dat niet (dat Psv en Ajax onderdoen voor Anderlecht, Standard, Club Brugge etc) maar de Belgische clubs presteren in ieder geval wel een stuk constanter de afgelopen jaren in Europa en ik heb ook het gevoel dat de middenmoot en subtop in België beter aan het worden is en ook rijker, en dat steeds meer basisspelers uit de Eredivisie naar clubs uit de middenmoot in België gaan of zelfs gedegradeerde clubs als Mechelen
 
marseillefan1
 
4
6 juli 2018 om 11:46
Zegt genoeg dat veel spelers uit de Eredivisie naar Kv Mechelen gaan dat gedegradeerd is
 
Koos Busters
 
0
6 juli 2018 om 12:19
Ach als Telstar betaald wat KV Mechelen betaald dan gingen die spelers net zo snel spelen voor het Keuken Kampioen Kampioenschap. Het zegt dus echt helemaal niets over de kwaliteit van de Belgische competitie. Met de UEFA ranking kun je stellen dat België de laatste jaren iets beter presteert. Dat betekent niet dat de competitie dan direct hoger staat aangeschreven in het buitenland als de eredivisie. Zo'n opmerking is gewoon makkelijk scoren bij je nieuwe werkgever, als dat echt zo was dan hoef je zoiets niet extra te benadrukken, waarschijnlijk is deze speler zelf nog erg onzeker over het niveau in België en probeert hij het zo enigszins te verbloemen.
 
consy
 
1
6 juli 2018 om 12:54
Onzinnige discussie, beide competities zijn hartstikke leuk om naar te kijken.
 
Dikke Mario
 
0
6 juli 2018 om 14:50
De tijd dat topspelers uit de Belgische competitie naar Nederland trokken (nilis, Buffel, Simons, De Bilde, Degryze, Dembele,...) is voorbij. Ik denk zelfs dat er bijna geen Belgen meer in de Eredivisie spelen? Cyriel Dessers was gewoon bankzitter bij Sporting Lokeren trouwens. Ik zeg niet dat er in de Eredivisie niets meer te beleven valt maar de Pro League is gewoon veel aantrekkelijker geworden. Er is meer geld, stadions worden aangepakt,... Vroeger werden op de Belgische sportkanalen heel veel van de matchen in Nederland uitgezonden. Dat is nu bijna niet meer. Ajax is het grote Ajax van weleer al even niet meer. Hetzelfde geldt voor Feyenoord. Enkel PSV vind ik nog van een goed niveau. Jammer...
 
kuipbewoner
 
3
6 juli 2018 om 15:24
Vorig seizoen presteerde Nederlandse clubs "beter" dan de Belgische volgens de Uefa coëfficientenlijst… of beter gezegd, "minder slecht". En België moet de komende jaren een bak punten verdedigen wat erg onwaarschijnlijk is. Nederland kan het nauwelijks slechter doen dus het gat zal weer kleiner worden. Daarbij moet je ook kijken naar de Nederland-België duels op clubniveau van de laatste 10-15 jaar. AZ won thuis en uit van Anderlecht Ajax won 2 keer van Anderlecht, 1 keer gelijk en 1 keer verloren PSV won thuis en uit van Zulte-Waregem Ajax won van Zulte-Waregem Vitesse speelde gelijk en verloor van Zulte-Waregem Feyenoord won thuis en uit van Standard Luik Ajax won thuis en speelde uit gelijk tegen Standard Luik AZ speelde thuis en uit gelijk tegen Standard Luik SC Heerenveen won van SK Beveren Feyenoord won en verloor van AA Gent 20 wedstrijden, 12 keer winst Nederland, 5 keer gelijk en 3 keer winst België Het heeft ze een paar jaar meegezeten met de lotingen maar aan alles komt een eind zoals vorig seizoen al bewees toen ze nog dramatischer presteerde dan "onze" clubs.
 
Dikke Mario
 
0
6 juli 2018 om 15:40
Het gaat toch niet over het verleden? Ik ben akkoord dat de Nederlandse competitie vroeger hoger stond aangeschreven maar op dit moment helemaal niet meer. Nu tellen de uitslagen uit het verleden toch niet meer? Vorig seizoen stonden KRC Genk en AA Gent nog samen in de halve finale van de Europa League!
 
kuipbewoner
 
0
6 juli 2018 om 15:49
Vorig seizoen overleefde geen enkele Belgische club de poulefase (die overigens maar door 2 van de 5 clubs überhaupt gehaald werd). Nederland had precies hetzelfde maar pakte een paar puntjes meer in de voorrondes. België stond 33e over het hele seizoen, Nederland 29e. Het jaar daarvoor stond een Nederlandse club in de finale, de laatste Belgische club die een finale haalde kan ik me nauwelijks herinneren. Ja het NL voetbal is dramatisch de laatste jaren mede vanwege de achterhaalde "nederlandse school" en het balbezitfetishisme dat die trainers maar blijven leren op de trainersleergang. En desondanks, in directe duels domineerde Nederlandse clubs de laatste 10 jaren. Win vanavond eens van Brazilië en ik zal mijn mening bijstellen.
 
Dikke Mario
 
0
6 juli 2018 om 15:56
Ik begrijp je laatste zin eigenlijk niet zo goed. Het gaat hier over de competitie in clubverband. Niet over de Rode Duivels. Er is maar 1 Rode Duivel geselecteerd uit de Belgische competitie en dat is Leander Dendoncker van Anderlecht. Dus volgens jou is de Pro League beter dan de Eredivisie als België vanavond wint van Brazilië. Slaat toch nergens op?