De Boer kijkt rond bij Ajax: 'Hij doet het echt fantastisch, ook internationaal'
Vrijdag, 6 november 2020 om 15:24

Ryan Gravenberch is niet opgenomen in de definitieve selectie van het Nederlands elftal, maar dat wil volgens Frank de Boer niet al teveel zeggen. De bondscoach van Oranje raakt steeds meer onder de indruk van de middenvelder van Ajax en het lijkt een kwestie van tijd voordat Gravenberch zijn eerste speelminuten gaat maken in het 'grote' Oranje.

"Er kloppen heel veel jonge talenten op de deur, eerlijk gezegd", verklaart De Boer vrijdag na het bekendmaken van de selectie in gesprek met Ons Oranje. "Ryan Gravenberch doet het echt fantastisch, ook op internationaal niveau. Hij is zeer zeker een kandidaat waar je aan denkt als er mensen wegvallen op het middenveld." Gravenberch werd vrijdag wél opgeroepen voor Jong Oranje voor de aankomende EK-kwalificatieduels met Jong Wit-Rusland (15 november) en Jong Portugal (18 november).

De Boer haalt Klaassen terug en neemt afscheid van oudgediende

De Oranje-selectie voor de komende interlands is officieel bekend.Lees artikel

De Boer schuift meer potentiële internationals voor het Nederlands elftal naar voren. "Als je Mitchel Bakker ziet bij Paris Saint-Germain. Sven Botman bij Lille OSC die ook elke wedstrijd speelt sinds hij daar een contract heeft getekend. Maar ook Mohamed Ihattaren en Calvin Stengs (die beiden zijn opgeroepen, red.)", aldus de opvolger van Ronald Koeman, die zich met Oranje gaat voorbereiden op de oefeninterland tegen Spanje (11 november) en de duels in de Nations League met Bosnië en Herzegovina (15 november) en Polen (18 november).

In de optiek van De Boer breken er mooie tijden aan voor Oranje. "Er zijn hier echt veel talenten die op de deur kloppen, ja." De bondscoach houdt ook vast aan de meer ervaren spelers, zoals Davy Klaassen. De middenvelder van Ajax zit voor het eerst sinds oktober 2017 weer bij de Oranje-selectie. "Hoe hij zich op dit moment manifesteert bij Ajax ziet er gewoon heel goed uit. Davy is voor mij een logische vervanger voor Marten de Roon, ook omdat Leroy Fer nog geblesseerd is."

Meer nieuws
   
16:41
16:41
Een buitenlandse wedstrijd bijwonen? Koop je officiële tickets in de ticketshop!
0
   
16:37
16:37
Vitesse en Marco van Ginkel geven de fans eindelijk iets om trots op te zijn
0
   
16:35
16:35
Ultieme climax nadert voor Excelsior na afgetekende overwinning tegen Heracles
11
   
16:34
16:34
Richonell Margaret bezorgt RKC Waalwijk vlak voor tijd cruciaal punt tegen PEC
2
   
16:34
16:34
Bergwijn schiet Ajax definitief Europa in met loepzuivere hattrick tegen Almere
35
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (92)

 
FCG95
 
34
6 november 2020 om 15:31
Nog even mee wachten lijkt mij? Hij is nu ongeveer 10 wedstrijden basisspeler bij Ajax. Als hij deze lijn doortrekt tot over de helft van het seizoen, prima. Niet na 5-10 wedstrijden al oproepen.
 
MessiBazoer
 
13
6 november 2020 om 15:32
Zeker weten. Heeft nog lang niet het niveau. Is in potentie wel oranje materiaal. Er komen mooie talenten aan, bovenop de spelersgroep die we nu al hebben, we zijn vrij jong. Ik denk dat we tegen de tijd van 2024 echt wel betekenis kunnen spelen op een eindtoernooi. Probleem blijft wel bij de backs, daar zit nu geen kwaliteit en lijkt er ook nog niet echt aan te komen. Al kan het snel gaan met spelers.
 
Sirius
 
13
6 november 2020 om 16:12
Ik vind het eigenlijk wel tegenvallen, als ik eerlijk ben. Er is wel een hele brede groep aan talenten die doorgebroken zijn of op het punt staan door te breken, maar echte uitzonderingen zitten er nog nauwelijks tussen naar mijn mening. Noem me sceptisch, maar de afgelopen jaren gaat het vaker fout dan goed. Gravenberch, Ihattaren, Boadu en Zirkzee hebben onmiskenbaar veel talent en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen beeld heb van de categorie spelers onder de 18 jaar, maar de categorie 19-23 jaar is me toch wat tegengevallen. Weinig uitzonderlijke kwaliteiten en weinig creativiteit.
 
afca0cbs
 
1
6 november 2020 om 19:57
Als back-up, waarom niet? Er zijn zat spelers niet eens basis bij hun club.
 
baradona
 
21
6 november 2020 om 15:34
Vraag mij toch af hoe zo een man naar wedstrijden kijkt , Gravenberch laat juist met regelmaat steken vallen op het middenveld. In potentie een prima speler , maar qua omschakeling , tactisch inzicht en tempo echt nog een jeugdspeler bijna. Heeft ook de pech dat hij geen dubbel paspoort heeft en dus schijnbaar niet in aanmerking komt voor de Ihattaren behandeling.
 
Notoriouss
 
18
6 november 2020 om 15:39
Ihattaren heeft het in ieder geval al een heel seizoen laten zien. Kreeg ook pas later een oproep en nu ‘pas’ z’n debuut waarschijnlijk. Gravenberch oproepen en een Gakpo, Bijlow niet zou echt tranentrekkend zijn.
 
Nijogeth
 
2
6 november 2020 om 17:19
Ihattaren maakte eind vorig jaar zijn keuze. Gravenberch zat niet eens bij de voorselectie, dus zo snel gaat het ook helemaal niet. De volgende interlandperiode is geloof ik pas in maart, dan zou ie voor het eerst bij de voorselectie kunnen zitten. Dan speelt ie toch al 8 maanden vast in Ajax 1.
 
FrisianReds
 
21
6 november 2020 om 15:45
Als hij Gravenberch overweegt, dan lijkt het me toch ook de moeite waard eens naar Joey Veerman te kijken. Die heeft eveneens nog veel te leren, maar lijkt mij op dit moment geen slechtere middenvelder dan Gravenberch.
 
Sufridor
 
5
6 november 2020 om 16:00
Alleen heeft Joey Veerman het alleen nog maar in de Eredivisie laten zien. Maar ben wel met je eens dat dat een interessante speler is. Die blijft niet lang bij Heerenveen.
 
Sirius
 
21
6 november 2020 om 16:00
Onderschat het enorme verschil tussen voetballen bij Heerenveen en voetballen bij de Nederlandse top niet. Ik denk dat Veerman eerst een transfer zal moeten maken. Edit: Sinkgraven bleek ook geen bijzonder talent en is tegenwoordig zelfs "gedegradeerd" tot back (waar hij het overigens wel aardig doet).
 
FrisianReds
 
0
6 november 2020 om 18:43
Veerman hoeft van mij ook nog niet opgeroepen te worden, maar als je zo opportunistisch bent om nu al serieus naar Gravenberch te kijken, dan zijn er nog wel wat meer jongens die je mag overwegen.Overigens moet je dat verschil tussen de top, PSV en Ajax, en de rest ook weer niet overschatten. Jongens die echt uitblinken bij subtoppers, kunnen vaak prima mee in de top. Dus geen Pierie, maar wel Dumfries, Botman, Ziyech, Huntelaar en dat soort jongens.
 
JeroenF222
 
0
6 november 2020 om 20:33
En wat Sufridor, heeft Gravenberch nou laten zien in Europa? 0,0 nog geen wedstrijd goed gespeeld. En toch wordt de dooddoener weer van stal gehaald. Dat ze 3 wedstrijden in Europa een 6je halen wil niet zeggen "dat hij het al in Europa heeft laten zien"
 
binny
 
12
6 november 2020 om 15:35
Is hij ook nog niet klaar voor, je ziet dat hij bulkt van het talent, die grote passen met die lange benen zijn indrukwekeknd maar dat hij ook grossieert in balverlies, verkeerd gepositioneerd en zwak in de passing. Dat is prima, het is een hele moeilijke positie die hij speelt en het is nog maar een jochie, maar hij komt er zeker wel.
 
JaelGoldman
 
0
6 november 2020 om 15:39
Ervaring komt met de jaren. Het is nog een ruwe diamant waaraan nog veel geslepen moet worden inderdaad.
 
Notoriouss
 
31
6 november 2020 om 15:36
Zal meneer de Boer weten dat Gakpo ook een Nederlander is?
 
Skeuomorf
 
13
6 november 2020 om 16:03
Gakpo Ligt er toch al een hele poos uit? Sinds wanneer wordt hij überhaupt gezien als de redder van de Nederlandse aanval?
 
Sirius
 
8
6 november 2020 om 16:05
Gakpo was toch niet inzetbaar?
 
Sulejmanii
 
26
6 november 2020 om 16:31
Klopt herstellende van het Corona virus, maar de onderbuik gevoelens en antipathie krijgen wederom de overhand bij sommigen. In plaats van research te doen.
 
Kyle66
 
2
6 november 2020 om 16:34
@Sulejmani, klopt. Dat van de onderbuikgevoelens. Zelfs heel redelijke mensen denken opeens dat het een complot is. Alsof De Boer liever alleen met ajax-spelers werkt dan te winnen. Als er iemand altijd wil winnen, is hij dat wel.
 
Notoriouss
 
14
6 november 2020 om 17:04
Lol. Hij is wél opgeroepen voor jong, dus ook inzetbaar voor het echte Oranje. Misschien moet de heer Sulejmanii eerst research doen voordat hij dergelijke reacties plaatst.
 
Sulejmanii
 
0
6 november 2020 om 18:27
Kyle66 Hij is zeker geboren winnaar, al moet ik wel toegeven dat ik de selectie van Promes niet begrijp. Ook bij ons laat hij niets zien, maar echt jammer van al die complotten.
 
Sulejmanii
 
1
6 november 2020 om 18:30
Heer Notoriouss, Dan is zijn situatie sneller verbeterd dan verwacht, en is hij beter verklaard. Maar dat was nog niet toen ik mijn post had geplaatst.
 
Kyle66
 
1
6 november 2020 om 16:32
Aangezien Gakpo niets eens bij PSV speelt nu, is het niet vreemd dat hij er niet bij is.
 
ernesto22
 
7
6 november 2020 om 15:37
Op dit moment lijkt het me dat Bergwijn en Berghuis onze beste vleugels zijn. Maar ik wil Ihattaren wel eens in de basis zien aan de rechterkant. Al weet ik niet of hij verdedigend genoeg brengt t.o.v. onze gebruikelijke vleugels. Tegen bepaalde teams (italie/spanje) moet je soms veel meeverdedigen. Daarnaast als Klaassen zo volwassen blijft spelen dan zie ik hem de plek van de Roon wel overnemen. Hij brengt voetballend wat meer en lijkt defensief niet minder dan Marten. Met een middelveld en aanval bestaande uit Frenkie, Klaassen, Wijnaldum en bv. Ihattaren met Bergwijn/berghuis op de flanken en Depay in de spits is er toch meer dan genoeg creativiteit zou je zeggen. Edit: Gakpo vergeet ik dan nog. Want die zie ik Bergwijn en Berghuis nog wel voorbij streven. De kracht en doelgerichtheid van hem zullen hem ver gaan brengen denk ik.
 
El Fenomeno
 
23
6 november 2020 om 15:47
Hij is veel te Ajax minded en dat zal hem tefen gaan spelen vrees ik.
 
Piranha
 
24
6 november 2020 om 15:59
4 spelers van AZ, 3 van Ajax maar. Natuurlijk spelen er bij Ajax meer buitenlanders maar dat Stengs en Wijndal worden geselecteerd zonder enige ervaring op niveau of bij een topclub geeft aan dat hij meer teveel AZ minded is.
 
Sirius
 
8
6 november 2020 om 16:04
Dat zijn over het algemeen ook de talenten die het laten zien. Dit zijn toch gewoon hele logische namen? Botman is basisspeler bij Lille, Bakker speelt bij Psg, Gravenberch is basisspeler bij Ajax op zo`n jonge leeftijd. Elke objectieve Oranje-volger heeft die namen op een lijstje van aanstormend talent staan. Stengs, Ihattaren, Koopmeiners en Wijndal zitten er toch ook `gewoon` bij? Wie had hij dan op moeten roepen?
 
NL_Modric
 
6
6 november 2020 om 16:12
Rosario of Hendrix natuurlijk.. Of Viergever als slot op de deur.
 
Sirius
 
5
6 november 2020 om 16:20
Ja, het is echt ernstig hoe makkelijk mensen nu naar een complot zoeken, terwijl de bondscoach hier niets vreemds zegt. Ihattaren zit erbij, Malen zit erbij, Gakpo is niet inzetbaar, Dumfries is niet inzetbaar, Stengs zit erbij, Wijndal zit erbij, Koopmeiners zit erbij. Misschien moet De Boer maar een blik beloften open trekken om aan een nog hogere quota aan spelers zonder associatie met Ajax te voldoen.
 
Me Beertje
 
4
6 november 2020 om 16:24
Vergeet Toornstra niet he
 
feye88
 
9
6 november 2020 om 16:29
Doe maar grappig over toornstra, maar die haalde tegen CSKA en emmen echt een heel hoog niveau.
 
NL_Modric
 
1
6 november 2020 om 17:43
Ben eerlijk gezegd wel fan van Toornstra. Alleen dit seizoen is het nog niet veel.
 
bliek
 
10
6 november 2020 om 15:50
De Boer doet dit niet heel handig toch? Als hij slimmer is noemt hij namen van meerdere eredivisie clubs nu noemt hij alleen de talenten die of bij ajax spelen en of een connectie met de club hebben. Ik denk dat de Boer heel veel kritiek gaat krijgen. Zeker als hij een verlies partij heeft. Hij zegt dat spelers over een langere tijd goed moeten presteren. Alleen met de selectie spreekt hij dat ook weer tegen. Er zitten spelers bij die pas de laatste weken weer top zijn.
 
Sulejmanii
 
11
6 november 2020 om 16:02
Ik vind het ook niet handig, je hebt al gauw de schijn tegen. Zoals je weet ben ik een Ajacied, maar op grond van wat is Promes in vredesnaam geselecteerd. Had dan die Groeneveld meegenomen. Van jullie had ik Bijlow en Haps meegenomen, en Gapko in plaats van Babel zodra Gapko weer beter is. Bizot deed het gisteren goed, maar ik heb nooit geloofd in die keeper. Strootman is in ieder geval wel al een goed begin.
 
bliek
 
1
6 november 2020 om 16:15
Tja weet je keeper kan je over twisten ik vind Bijlow ook echt beter is nu al tijdje constant en als je hem mee neem snoer je iig een hoop monden. Haps hetzelfde al weet ik het nooit zelf met haps. Strootman eruit is inderdaad al een opluchting die man moet toch in de kleedkamer een hoop hebben toegevoegd.
 
Sirius
 
5
6 november 2020 om 16:16
Maar op basis waarvan selecteert een bondscoach Danjuma? Die jongen speelt momenteel in de Championship. Mensen zien nu wel heel makkelijk een complot.
 
Sulejmanii
 
1
6 november 2020 om 16:34
Bliek ja dan had je in ieder geval heel veel konden gesnoerd. Haps is nu een tijdje fit, dat is wel eens anders geweest. Had die jongen daar voor beloond denk ik dan, dat had hem ook een morele boost gegeven. Haha Strootman en die kleedkamer onzin moet ik altijd om lachen. ??
 
Sulejmanii
 
1
6 november 2020 om 16:36
Sirius dat klopt, maar Promes voetbalt al maanden met zijn ziel onder zijn arm. Wat hebben we daar aan? Zelfs bij mijn eigen club stoor ik me er mateloos aan, die man is vreselijk uit vorm dan verdien je toch geen uitverkiezing Sirius? Of zeg ik wat geks.
 
Nijogeth
 
1
6 november 2020 om 17:21
Maar waarom moet je Bijlow meenemen als 3e keeper als je hem ook kan laten keepen bij Jong Oranje. Dat laatste is toch veel beter voor zo'n jongen?
 
Sulejmanii
 
1
6 november 2020 om 18:37
Nijogeth Dat is een beetje dubbel, snuffelen aan het grote Oranje is ook goed voor zo een jongen.
 
29er
 
13
6 november 2020 om 15:57
lijkt me logisch ja. Verwacht dat Brobbey ook binnenkort geselecteerd wordt om hem het teken te geven dat hij op de goede weg is
 
Piranha
 
6
6 november 2020 om 15:57
'ook omdat Leroy Fer nog geblesseerd is'??? Net of die totaal uitgerangeerde Fer beter zou zijn als multi allrounder Klaassen. Zal wel een beetje aardig zijn doen naar Fer maar die is toch ook al jaren niet meer in beeld geweest voor Nl11.
 
Master D
 
18
6 november 2020 om 16:08
Leroy Fer is bij de interlands van september gewoon opgeroepen. Me dunkt dat hij in beeld is bij Oranje.
 
misseva88
 
0
6 november 2020 om 16:13
Op welke positie zou Gravenberch in aanmerking moeten komen voor Oranje dan? Het lijkt mij dat dat over de positie van Wijnaldum en Van de Beek gaat, maar die zullen toch nog wel hoger staan? Er moet nog één en ander gebeuren wil Gravenberch die jongens voorbij gaan in de pikorde.
 
Nijogeth
 
0
6 november 2020 om 17:28
Ik denk dat Gravenberch op alle posities op het middenveld kan spelen. Het gaat er vooral om hoe je de rest van het middenveld in deelt. In mijn ogen kan Gravenberch als box-to-box spelen, als spelmaker (voor de verdediging of hoger staand), maar ook in een meer simpele controlerende rol. Daarbij kan ie ook op 10 spelen en dat op verschillende manieren invullen.
 
Ronna
 
0
7 november 2020 om 11:31
Om van de beek voorbij te streven hoeft er niet heel veel te gebeuren, als hij blijft banken bij MAN U .. en gravenberch blijft lekker CL in de basis spelen, en haalt nog eens een goed niveau.. kan het heel snel gaan
 
Araman
 
1
6 november 2020 om 16:19
De Nations League was toch als vervanging van oefenwedstrijden? Waarom daar dan weer voor een oefenwedstrijd spelen?
 
 
0
6 november 2020 om 16:46
Omdat de Uefa/fifa daar veel geld voor vangt.
 
Araman
 
2
6 november 2020 om 17:55
Voor de Nations League ja, maar dan is die oefenwedstrijd tegen Spanje toch overbodig? Misschien zelfs wel dom mbt de coëfficientenlijst.
 
Grouster
 
5
6 november 2020 om 16:19
Dat is toch mooi, zoveel talent!. Ihattaren, Gravenberch, Botman, Bijlow, Stengs, Wijndal allemaal zijn ze in beeld, de één mag er aan ruiken, de ander moet nog even geduld hebben. Gelukkig wordt Jong Oranje nu serieus genomen en wordt het gezien als springplank naar het echte Oranje. Ik lees veel reacties dat Frank alleen oog heeft voor (ex) Ajacieden, grote onzin natuurlijk.. Gelukkig is er straks genoeg te kiezen voor Frank!
 
GLENNN
 
4
6 november 2020 om 16:33
Snap vooral de oproep van Stengs niet. Die jongen raakt dit jaar nog geen pepernoot. Laat hem lekker vertrouwen opdoen bij Jong Oranje. Die gaan dit jaar als een speer!
 
GLENNN
 
1
6 november 2020 om 16:33
Maakt indruk? Ik vind hem constant één van de mindere bij Ajax. In de CL is het ook nog niet dat je zegt van: nou, daar staat een talent. Vind deze uitspraken van de Boer niet heel handig. Zo krijgen mensen weer een beetje argwaan richting hem, want ze zullen wel nu weer over ''ajax spelers bij de Boer'' gaan praten etc. Gravenberch kan ballen, is nog ontzettend jong, maar is nog lang niet klaar voor het grote Oranje. Spelers als Frenkie, Propper. Klaassen, de Roon, Wijnaldum en van de Beek zijn allen nog wel enkele stappen beter. Laat hem eerst maar constant worden bij Ajax 1 [en een vaste plek dit jaar] en uiteindelijk ook constant bij Jong Oranje... Een Klaassen nu ipv Propper / Strootman er bij, is meer dan prima. Die manifesteert zich gewoon uitstekend bij dit Ajax! Terechte oproep!
 
 
0
6 november 2020 om 16:46
Als je kijkt naar hoe vaak hij op verkeerde plekken balverlies leidt, dan is hij nog lang niet klaar voor het Nederlands elftal.
 
fanbergh
 
1
6 november 2020 om 18:03
Hopelijk gaat ie niet de fout van Blind herhalen. Die ging talenten inpassen rerwijl we er moesten staan. Resuktaat : geen kwalificatie. Oranje betekent dat je al langer onder druk kunt presteren. Geen tijd meer om te rijpen.
 
Donderdon
 
1
6 november 2020 om 18:24
Gravenberch is gewoon een heel groot talent, waarom zou je hem niet oproepen? Oproepen hoeft toch niet altijd voor de basis te zijn. Als je hem oproept voor Oranje, kan hij leren van andere middenvelders met meer ervaring en/of kwaliteit. Kan een enorme boost zijn voor zijn carrière en vaardigheden en uiteindelijk Oranje een keer aan een prijs helpen. Ik zie het probleem niet
 
GertAjax
 
5
6 november 2020 om 18:52
Het wordt tijd dat die Cillessen een keer gebankt gaat worden in het Nederlands elftal, meest overschatte keeper ooit, pakte vrijwel nooit punten. Heeft het een paar seizoenen leuk gedaan voor ons in de Eredivisie en heeft daarna alleen maar op de bank gezeten en niets meer laten zien. Bijlow op doel geeft veel meer vertrouwen achter in het veld, heeft wedstrijdritme en is in vorm.
 
daveke
 
1
6 november 2020 om 21:09
Als Frank de Boer Bakker eerder zou oproepen dan Haps dan moet de KNVB hem tegen zichzelf in bescherming nemen.