De Ligt: 'Als ik in hun schoenen stond, zou ik ook boos zijn'
Dinsdag, 21 januari 2020 om 12:49

Juventus nam Matthijs de Ligt afgelopen zomer voor 85 miljoen euro over van Ajax en de verwachtingen in Turijn omtrent de centrale verdediger waren hooggespannen. De Oranje-international maakte echter een bij vlagen moeizaam eerste halfjaar door bij La Vecchia Signora, waarin zijn spel door een aantal persoonlijke fouten en ongelukkige handsballen onder een vergrootglas kwam te liggen.

De Ligt, die ook geruime tijd met fysieke klachten kampte, raakte in de wedstrijden voor de winterstop zelfs zijn basisplaats kwijt aan Merih Demiral. De Turk is nu met een zware knieblessure echter uitgeschakeld, waardoor de Nederlander weer naast Leonardo Bonucci in het hart van de verdediging komt te spelen. De Ligt snapt dat er extra op hem wordt gelet en noemt het ook logisch dat de fans kritisch zijn op zijn spel.

"Dat is normaal, compleet normaal. Als ik in hun schoenen had gestaan, zou ik ook boos zijn geworden over zulke fouten. Maar als speler zijn dit problemen die mij eigenlijk niet bezig zouden moeten houden", vertelt hij dinsdag in gesprek met Tuttosport. "Ik moet er alleen aan denken dat ik hard moet werken om mezelf te verbeteren en doorkrijgen of ik wel of geen progressie maak."

De Ligt is ondanks zijn wisselvallige start blij met de manier waarop zijn eerste zes maanden in Italië zijn verlopen: "Dat zeker. Ik ben ervan overtuigd dat ik beter en beter zal worden, wedstrijd na wedstrijd." De verdediger kan zich wat dat betreft optrekken aan ploeggenoot Cristiano Ronaldo, die in de eerste maanden van het seizoen ook met de nodige kritiek te maken kreeg. De superster is inmiddels echter weer volledig op stoom geraakt en was in zijn laatste zeven Serie A-wedstrijden goed voor elf doelpunten.

"We kennen hem natuurlijk, hij is een geweldige speler. Ik kan me nog herinneren dat hij zwaar bekritiseerd werd, maar hij is er inmiddels in geslaagd om iedereen de mond te snoeren. Hij heeft zich na die moeilijke periode terug geknokt en hij nu laat hij zien dat hij echt ongelooflijk is. Ik ben erg blij voor Cristiano", sluit De Ligt af. Juventus heeft woensdagavond de eerstvolgende wedstrijd op het programma staan, als AS Roma in de kwartfinale van de Coppa Italia de tegenstander is.

Meer nieuws
   
17:55
17:55
Eerste goal Antony van dit seizoen is niets waard na oliedomme actie Onana
46
   
17:27
17:27
Simons en Openda excelleren en walsen met Leipzig over Dortmund heen
8
   
17:25
17:25
Sublieme Kane zet jacht op Lewandowski voort met twee goals voor Bayern
2
   
17:00
17:00
Live meepraten in de Süper Lig: Fenerbahçe - Besiktas
4
   
17:00
17:00
Live meepraten in de Serie A: Juventus - AC Milan
0
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (43)

 
ElPhenomeno
 
16
21 januari 2020 om 13:00
Tegen Parma vond ik hem vrij sterk spelen. Ik hoop voor hem dat hij een stijgende lijn kan neerzetten. De verwachtingen zijn natuurlijk vrij hoog en tot dusver zie ik nog niet die absolute toepverdediger in hem.
 
puntnaarachter
 
46
21 januari 2020 om 13:07
Ach dat is ook nog niet erg omdat nog niet te zien bij een 20 jarige. Genoeg tijd om zich te ontwikkelen en hij wordt alleen nog maar beter. Het komt door de astronomische transfersommen van de huidige tijd, dat iedereen verwacht dat er meteen een Van Dijk of Ramos staat, maar dat is gewoonweg niet realistisch. Vooral verdedigen is een vak waar ervaring echt van belang is. Als je ziet hoe bijvoorbeeld een De Vrij zich heeft ontwikkeld tot een echte top verdediger, dat was hij ook bij lange na niet op zijn 20ste. Denk zelfs dat menig mens hier niet had verwacht hoe een De Vrij en een Van Dijk zich zouden omwikkelen tot het geen wat zij nu zijn. Gaat allemaal goed komen met De Ligt.
 
RosselliniRa
 
19
21 januari 2020 om 13:25
Je noemt nu een de vrij en vDijk, en wat velen dan roepen is dat die 2 op hun 20e bij lange na niet zo goed waren als dat Matthijs nu is op 20jarige leeftijd. Ook worden dan de CV`s naast elkaar gelegd wat er op die leeftijd is bereikt. Ik vind dat zo`n dooddoener. Want als vDijk en de vrij nou in de buurt van Amsterdam hadden gewoond. Dan zouden ze waarschijnlijk ook de jeugd van Ajax hebben doorgelopen. Het is toch echt een significant verschil of je de jeugd van Ajax doorloopt en doorbreekt dan bij een andere club. Daar zit gewoon een grote geluksfactor(toeval) bij. Als we de namen van 20jarige spelers erbij pakken die minuten hebben gemaakt bij Ajax in de CL/EL/kampioenselftallen dan krijg je er een hoop. Gaan we over hen dan ook roepen dat dat een indicatie is hoe groot hun potentie is tegenover spelers die niet bij een club hebben gespeeld met garantie van CL voetbal? Ik heb het weleens eerder gezegd maar een Ron Vlaar op 20jarige leeftijd heeft op mij veel meer indruk gemaakt dan wat Matthijs tot nu toe heeft laten zien. Alleen speelde hij voor de verkeerde club om een grote fanbase achter zich te hebben staan.
 
ElPhenomeno
 
12
21 januari 2020 om 13:31
Tja een Maldini was op jonge leeftijd al goed en bleef dat zelfs tot zijn einde van zijn carriere. Ramos was ook op jonge leeftijd bij Sevilla en later op rechtsback bij Real al vrij goed. Pique bijvoorbeeld is weggestuurd bij Barcelona, maar later toch succesvol teruggehaald, zelfde als Hummels. Het zegt niet altijd wat. Maar als ik kijk naar leeftijdsgenoten in topcompetities vind ik andere jongens al wel wat verder op zijn positie.
 
Japie_Krekel
 
2
21 januari 2020 om 13:33
@rossellinira voor Van Dijk was het idd wat lastiger uit te blinken bij een FC Groningen dat geen Europees voetbal speelde en met matige voetballers om hem heen. toen zag je ook al dat het een topverdediger kon gaan worden. niemand snapte toen ook bijna dat Vd Hoorn boven hem werd verkozen in de zoektocht naar een verdediger dus wie weet had hij het ook geweldig gedaan bij Ajax op jonge leeftijd
 
puntnaarachter
 
16
21 januari 2020 om 13:35
Ik vind dat dan weer te makkelijk. Als jij juist bij een club speelt waar het niveau lager ligt, dan is doorbreken en belangrijk zijn voor het team juist een stuk makkelijker, dan heb ik het nog geen eens over makkelijker een basisplaats afdwingen. Wie zegt dat De Vrij of Van Dijk zich überhaupt in de basis hadden gespeeld? Nu is het an aannemelijk, maar had dat 5 jaar geleden gevraagd en dan was het allemaal niet zo aannemelijk. Als jonge speler je in de as van een club spelen die op dat moment ook Europees goed presteert, zegt ook iets voor je kwaliteit. En er zit wel degelijk een verschil tussen minuten maken en minuten krijgen. Inderdaad zijn er veel spelers onder de 20 die minuten hebben gekregen bij Ajax, maar een De Ligt heeft veel munten gemaakt, is belangrijk geweest, als 19 jarige een aanvoerder met een team waar genoeg ervaring aanwezig was. Ik vind dat je dan wel te makkelijk praat dat De Ligt het grotendeels te danken heeft omdat zijn wiegje in de buurt van Amsterdam stond.
 
RosselliniRa
 
5
21 januari 2020 om 13:49
@Japie Precies. Er zijn er dan heel wat mensen die bij elke fout van Matthijs roepen dat vDijk op die leeftijd nog niet eens in een positie was om fouten te maken op topniveau dus dat het gerechtvaardigd blijft om Matthijs de beste verdediger van de wereld (of nèt eronder) te blijven noemen. Het verschil dat ik zie is dat vDijk steeds beter is blijven worden. Wedstrijd tot wedstrijd en seizoen tot seizoen. Matthijs is m.i. dezelfde verdediger als 3 jaar geleden. En volgens mij meet je daaraan een potentie van een voetballer. En niet, omdat hij op jonge leeftijd al heeft gedebuteerd bij Ajax en dus ook de dominante jaren bij Ajax heeft beleefd Europees. Want daarvan zijn er meerdere.
 
RosselliniRa
 
2
21 januari 2020 om 13:53
@ puntnaarachter Er is altijd een hele hype rond Matthijs geweest. Ik had er niet gek van opgekeken als hij bij zijn debuut in oranje al snel tot aanvoerder was benoemd om zijn "volwassen" interviews. Laten we eerlijk zijn. Hij praat,doet en ziet eruit als een model Nederlander. De kans dat je de aanvoerdersband krijgt is gewoon groot.
 
Airbags
 
9
21 januari 2020 om 14:09
@rosselinira: Anderzijds is het natuurlijk ook wel erg makkelijk om het gebrek aan niveau bij Van Dijk op zijn twintigste af te schuiven op FC Groningen. Als hij werkelijk zo goed was geweest, hadden Ajax of PSV wel toegeslagen. Of een Engelse club van een -met alle respect- beter niveau dan Celtic. Daarmee wil ik Van Dijk overigens niks tekort doen. In mijn ogen is hij echt met kop en schouders de beste verdediger ter wereld op dit moment.
 
Sanderr
 
8
21 januari 2020 om 14:25
"laten we eerlijk zijn. Hij praat,doet en ziet eruit als een model Nederlander. De kans dat je de aanvoerdersband krijgt is gewoon groot." Oke, noem nog eens een paar voorbeelden van 'modelnederlanders' die op 18-jarige leeftijd de band kregen bij een club van het kaliber Ajax dan? Die zijn er niet. Die kans was helemaal niet groot, het was hartstikke uitzonderlijk dat Matthijs op die leeftijd al geschikt was als aanvoerder. Hij is geen doorsnee verdediger, hij is echt een uitzonderlijk verdedigend talent. Ik heb buiten Maldini en Varane ook maar weinig centrale verdedigers meegemaakt die op zo'n jonge leeftijd al zo goed speelden.
 
bjvandijk84
 
0
21 januari 2020 om 14:29
Ik zou graag zeggen dat ik het wel zag aankomen bij die 2, maar kan alleen maar zeggen dat ze me beiden inderdaad verbaasd hebben. Ik verwacht ook wel dat met wat tijd De Ligt echt zijn potentie zal laten zien.
 
Primetime
 
5
21 januari 2020 om 14:31
@rossilinira, het maakt niet uit waar ze woonde. Een jongen als Donny komt ook niet bepaald uit de buurt. Ajax heeft niet heel lang geleden een jongen van 12 jaar helemaal uit Venlo gehaald. Dat is veel verder dan Breda en Capelle waar de Vrij en Van Dijk zijn opgegroeid
 
NL_Modric
 
3
21 januari 2020 om 14:54
Van der Hoorn deed destijds helemaal niet onder voor Van Dijk. Lekker makkelijk om dat nu achteraf te zeggen, dat wel...
 
Thamike
 
4
21 januari 2020 om 15:22
@Rossalini wat een onzin. Een goede speler wordt al jong gescout. Vd Hoorn was in diensttijd niet veel minder dan v Dijk en Virgil ging dan ook niet naar een topclub in het buitenland. Wel heeft hij in Schotland veel geleerd en stappen gemaakt. Elke scout internationaal ziet dat wel al op jonge leeftijd bij de Ligt en snap ook niet dat deze discussie weer naar boven komt. V Dijk is nu een van de beste verdedigers en De Ligt een van de beste talenten in de verdediging. Beide wel echt andere type verdedigers. De Ligt zal meer instappen en actiever zijn, v Dijk wacht meer en kiest beter zijn momenten maar beide zijn top. Daar waar v Dijk woont heeft er echt weinig mee te maken.
 
Sirius
 
4
21 januari 2020 om 15:34
@japie_krekel - Van Dijk bij FC Groningen was erg wisselvallig, fysiek wel sterk, maar had echt veel tekortkomingen. Daar schuilde op dat moment(!) absoluut geen topverdediger in. Dat kwam pas toen hij naar Celtic vertrok. Daar maakte hij echt enorme stappen en dat zette zich voort bij Southampton en Liverpool. Verder snapte juist iedereen dat Van Der Hoorn destijds boven hem werd verkozen, want hij maakte op dat moment simpelweg meer indruk dan Van Dijk.
 
TheBigShow
 
1
21 januari 2020 om 16:05
Haha Japie_krekelhoe kon je dat zien bij Groningen? Hij ging niet voor niets eerst naar Celtic en daarna naar Southampton.daarnaast; zijn eerste wedstrijden in Oranje waren behoorlijk slecht.
 
Japie_Krekel
 
0
21 januari 2020 om 17:59
@airbags het is natuurlijk ook niet zo dat clubs als Ajax en PSV nooit goede spelers over het hoofd heeft gezien. Van Dijk deed het toch echt beter bij Celtic, ook in Europees verband dat Vd Hoorn bij Ajax
 
Japie_Krekel
 
0
21 januari 2020 om 18:00
@thebigshow hij had lengte, was wendbaar, fysiek sterk en hij had ook bij FC Groningen al uitstraling. heel veel mensen in Nederland zagen er al een toekomstig international in toen maar Ajax haalde Vd Hoorn wat veel mensen toen al niet begrepen
 
binny
 
1
21 januari 2020 om 18:59
Ramos was echt niet zo goed op z'n 20ste hoor, wat makkelijk zeg.
 
 
14
21 januari 2020 om 13:07
de Ligt is een absolute topverdediger maar ik ga niet weer de hele discussie opstarten. Op je 20e bij Juve spelen doe je niet als je een koekebakker bent. Alleen al het feit dat hij Ronnie mag zeggen tegen CR zegt genoeg. Dat hij nog niet uitgeleerd is is duidelijk maar wie is dat op zijn 20e wel?
 
 
7
21 januari 2020 om 13:16
Ja Frits idd vanuit de Mickey Mouse competitie en alleen in de Chapionsleage op een hoog niveau presteren is wat anders dan wekelijks met torenhoge verwachtingen moeten omgaan op je 20e is erg moeilijk. Dus met je eens hoor, Van Dijk was op zijn 20e echt ook nog geen topper en moet je nu eens zien.
 
FR_JC
 
9
21 januari 2020 om 13:27
Mathijs is een verdediger, een hele goeie, maar en ook zonder de discussie te starten is nog geen Top verdediger. Dan moet hij het eerst nog een paar jaar laten zien bij Juve dat hij dat stickertje verdient. Dat hij nog lang niet uitgeleerd is is een feit, geen ene speler of wie dan ook is uitgeleerd, het hele leven is een les die je dagelijks zal moeten volgen.... "alleen al het feit dat hij Ronnie mag zeggen tegen CR zegt genoeg" Wat zegt dit dan?
 
Japie_Krekel
 
4
21 januari 2020 om 13:30
@fr_jc het is heel simpel. over topverdedigers zijn er zelden tot nooit discussies dus De Ligt zit nog niet op dat niveau maar met zijn potentie kan hij het wel gaan worden
 
consy
 
7
21 januari 2020 om 14:52
Onzin, zelfs over toppers als Ramos en Pique zijn er tijdens die carrieres continu discussies geweest over of bijvoorbeeld Ramos niet te veel rode kaarten pakte of dat Pique niet te veel fouten maakt (laatste jaartjes). Elke verdediger maakt fouten dus ook elke top verdediger.
 
Sirius
 
2
21 januari 2020 om 15:36
Bovendien was Sergio Ramos in z'n eerste twee seizoenen ook lang niet altijd een stabiele factor bij Real Madrid. Ervaring komt nou eenmaal met de jaren.
 
Giannini
 
2
21 januari 2020 om 13:16
Hij doet het gewoon prima. Dat hij even moet wennen is toch normaal. Mensen kijken naar hem alsof hij al jaren ervaring zou hebben. Daarbij is zijn keuze voor Juve best een veilige. Ongeacht of hij al dan niet een foutje zou maken en al zou dat af en toe punten kosten, ze worden toch wel kampioen. Champions League is in dat opzicht een ander verhaal, maar juist in dat toernooi voelt De ligt zich al een vis in het water.
 
maurootje
 
5
21 januari 2020 om 13:17
Mooi dat hij zelf zegt dat hij terecht kritiek krijg/kreeg, terecht,kon ook niet anders met wat hij liet zien in zn 1e 10 wedstrijden. Inmiddels is het meer gestabiliseerd, en wat hij zelf ook zegt: ik zei hem alleen maar meer door groeien naar het Juve niveau wat hij moet hebben. Hij komt er wel. Het is ook wel wat; van 1 x in de 2 weken een topwedstrijd moeten neerzetten (CL met Ajax) naar wekelijkse topwedstrijd moeten neerzetten, zeker als je kijkt dat kleine clubs als Cagliari en Brescia ervaren/goede spelers hebben als Naingollan en Balotelli.het vergt allemaal best veel, en dat in Italiã«, waar je toch van enige huize moet komen, willen ze daar onder de indruk van je zijn,als buitenlander, zeker bij de topclubs met de verwachtingspatroon. Taal niet machtig. Tis niet makkelijk. De vrij had ook een matige 1e jaar, niet zo heftig als bij De Ligt, maar toch, dat vergeten we wel eens. En ik ook
 
JoeCartoon
 
4
21 januari 2020 om 13:25
helemaal mee eens, met nog een kleine kanttekening wat betreft de Vrij. Bij Lazio is de druk wel iets minder dan bij Juventus.
 
maurootje
 
3
21 januari 2020 om 13:27
zeker! en als buitenlander moet je je bewijzen in Italie, vandaar dat het, zeker voor jonge knapen met hoge verwachtingen het lastig is
 
Sirius
 
0
21 januari 2020 om 15:38
Ik vind het allemaal wel wat overdreven om dat specifiek aan Italie te wijten. In elke grote competitie moet je je bewijzen en dat geldt voor buitenlandse spelers wellicht meer.
 
maurootje
 
1
21 januari 2020 om 16:09
Klopt, maar in italie is dat nou eenmaal tandje erger, die willen het liefs alleen maar Italianen op het veld, i.t.t. vreemdelingenlegioen in de BPL
 
locovato
 
1
21 januari 2020 om 13:22
Achja, er zal altijd kritiek zijn. Wij Nederlanders zijn een zeurende volk dat is algemeen bekend. Gewoon je bovenkamer helder houden, dan komt het vanzelf goed. Je zit in een groeiende fase en kan dus allemaal maar beter worden. Alle media etc negeren, leren van de feedbacks en je voeten laten spreken.
 
Japie_Krekel
 
5
21 januari 2020 om 13:29
dat is echt niet alleen in Nederland hoor. de Spaanse media zette laatst ook de 19 jarige Joao Felix bij de miskopen van het jaar en die zit natuurlijk ook pas een half jaar bij Atletico. met een hoog prijskaartje komen er nu eenmaal ook hoge verwachtingen bij kijken. Mcguire word bij United nu ook heel kritisch gevolgd in Engeland omdat er 90 miljoen voor hem betaald is
 
locovato
 
2
21 januari 2020 om 13:42
Weetje, de situatie van Felix en Mcguire kan je hier absoluut niet mee vergelijken. Wat had Felix laten zien dan een paar leuke potjes te hebben gespeeld. Ze betalen een torenhoge prijs alsof hij een a la Messi zou zijn. Wat betreft Mcguire, united is zooooo dom geweest om dat bedrag voor hem te gaan betalen. Die gast mag de veters van VVD niet eens strikken. Ik vind hem zo lomp overkomen. Het is overigens ook algemeen bekend dat ook Engelse spelers qua prijs duurder zijn dan de buitenlanders. Dit zijn hele andere situaties. Als MdL Engels zou zijn had hij minimaal €150 miljoen gekost als je kijkt wat ze voor die halve zool hebben betaald. Dat ze zoveel voor deze spelers hebben betaald ligt eerder aan de club die hen overneemt. MdL had wat dat betreft echt wel bewezen wat hij waard is....
 
RamonDiaz
 
6
21 januari 2020 om 13:50
Felix mag dan een paar leuke potjes gespeeld hebben maar iedereen die ook maar een beetje liefhebber is die ziet dat deze jongen een fantastische techniek heeft en een bepaalde rust in de 16, dat soort pareltjes zijn wat lastiger te vinden dan een jonge fysiek sterke verdediger die aardig kan koppen.
 
locovato
 
0
21 januari 2020 om 14:29
Je begrijpt mijn standpunt niet. Ik wil hiermee aanduiden dat MdL vergeleken met die 2 heeft laten zien waarom hij dat waard is. Dan heb ik het natuurlijk over de prestaties van het seizoen hiervoor. 'hij heeft een bepaalde rust in de 16' Waaauww....
 
Sirius
 
1
21 januari 2020 om 15:41
Het verschil is wel dat bij Maguire die kritiek ook volledig terecht is. Die maakt nog niet eens de helft van z'n prijskaartje waar en heeft al een leeftijd waarop je niet meer aanzienlijk beter gaat worden in veruit de meeste gevallen. Natuurlijk word er enorm op je gelet als het prijskaartje hoog is, maar dan kun je het als speler maar beter waarmaken als je al enigszins op leeftijd bent. Jongens als Joao Felix krijgen dan kritiek, maar zijn ook grotendeels gehaald vanwege hun potentie. Dat geldt ook voor De Ligt.
 
Japie_Krekel
 
0
21 januari 2020 om 18:03
@locovato bij Ajax heeft De Ligt bewezen een goede verdediger te zijn maar bij Juventus heeft hij nog niet aangetoond 85 miljoen waard te zijn. ik ga er wel vanuit dat dat goed gaat komen maar vooralsnog moet hij nu wel wekelijks een goed niveau gaan halen
 
GJ7300
 
3
21 januari 2020 om 13:53
Verslagen uit de Italiaanse pers tonen wel aan dat ze daar volkomen spoor bijster zijn. Ene week is iemand niveau FC Knudde en andere week absolute top. Slaat nergens op en vrij populistisch. Als je t leest ga je t nog geloven ook. Kortom: vooral niet letten op sensatiepers, jammer dat er zoveel aandacht aan besteed wordt
 
Fortress
 
0
21 januari 2020 om 16:28
Als je je er niet enigszins mee bezighoud zul je er ook niet van leren. Enigste wat je moet doen is zorgen dat je niet eronderdoor gaat aan de kritiek, maar je moet wel kijken of het deels terecht is en het in de juiste perspectief plaatsen. Je hebt ongelukkige momenten gehad waar je misschien weinig aan kon doen, maar waar kon je wel wat aan doen om te de kans dat het weer gebeurd te minimaliseren. Weinig spelers die die kritiek kunnen filteren en daarom sluiten de meesten zich er volledig voor af, maar dat is ook weer niet goed.
 
Juveitalia
 
0
21 januari 2020 om 16:55
De ligt heeft zich kunnen herpakken. Ik werd ook boos op de fouten die hij maakte, want op dit niveau mogen zulke fouten niet gemaakt worden. Maar nu speelt hij een tijdje sterk en hopelijk wordt hij nog beter.
 
daanson
 
0
21 januari 2020 om 17:28
Ach die jongen komt er wel, Je ziet in alles dat hij het in zich heeft om een topper te worden. Gewoon de tijd geven !