De Mos ziet 'groot tactisch probleem' bij PSV en neemt Ajax als voorbeeld
Zondag, 11 september 2022 om 12:28

Aad de Mos is zondagochtend in Goedemorgen Eredivisie van ESPN niet alleen kritisch op doelman Walter Benítez. De tegenwoordig als analist werkzame oud-trainer van PSV constateert namelijk ook een 'groot tactisch probleem' bij PSV. De Mos is van mening dat trainer Ruud van Nistelrooij in Eindhoven teveel vasthoudt aan de puur Nederlandse manier van voetballen.

"PSV heeft een groot tactisch probleem", constateert De Mos na slechts vijf speelronden in de Eredivisie. "Ze kunnen niet in de duels komen, omdat het speelveld veel te lang is. En ik ben een beetje teleurgesteld in de mensen om hem (Van Nistelrooij, red.) heen. Die hadden hem zeker bij moeten sturen, want iedereen ziet dat het speelveld veel te lang is bij PSV. Sangaré kan niet in duel komen, zoals Álvarez wel in duel kan komen. Omdat het bij Ajax heel compact staat. Dus dat is het eerste probleem dat bij PSV niet is opgelost." Tafelgenoot Sjoerd Mossou vraagt zich af of De Mos met name doelt op adviseur Fred Rutten.

Aad de Mos voorziet problemen in de werkwijze van Ruud van Nistelrooij bij PSV.

"Ja, maar André Ooijer (assistent-trainer, red.) is daar ook bij", zo benadrukt De Mos. "En het trainersvak is een ervaringsvak. Hij moet de tijd krijgen, maar die tijd krijg je niet bij PSV. En dat is wel op te lossen, denk ik, dat het heel snel is te veranderen. Hij wil op de ouderwetse, Hollandse manier spelen, en die is allang achterhaald. En daar moet hij echt mee uitkijken." Hans Kraay junior wil weten wat er volgens De Mos achterhaald is bij PSV. "Dat Obispo een lange bal moet spelen naar de rechterkant. Dat daar zeg maar een Madueke staat of wie dan ook, of Bakayoko. Als die ballen niet aankomen, dan krijg je direct een heel groot gat. En dan zeggen we hier aan tafel, en de supporters ook: 'de instelling is niet goed'. Maar dat ligt niet aan de instelling, je kunt niet in duel komen."

"En dat is het probleem van dit PSV op dit moment", geeft De Mos mee aan Van Nistelrooij. "En het voetbal is aan het veranderen, en daar moet je wel in mee. Als je kijkt naar Manchester City, Napoli, Lazio dat we afgelopen week gezien hebben (tegen Feyenoord, red.). Ajax vooral. Je hebt nog twee of drie spelers die centraal blijven: Álvarez, Timber en Bassey. De rest is aan de zijkanten een meerderheid aan het creëren. En dan heb je iemand nodig die kan steken. Immobile bij Lazio steekt alles weg. Kenneth Taylor is de beste steekspeler die we ooit gehad hebben, er bestaat geen betere steker dan Taylor", deelt De Mos een groot compliment uit aan de Ajax-middenvelder.

Meer nieuws
   
11:15
11:15
Live meepraten in de Eredivisie: NEC - AZ
0
   
11:15
11:15
Live meepraten in de Eredivisie: PEC Zwolle - Heracles Almelo
0
   
11:13
11:13
Topscorer Lionel Messi leidt Inter Miami met twee goals en assist naar zege
0
   
11:00
11:00
Pak 3x je inzet als Uitblinker Saka scoort tijdens Tottenham Hotspur-Arsenal!
0
   
10:29
10:29
Kraay jr. reageert op overstap Slot: 'Ik begrijp hier niets van, lachwekkend!'
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (40)

 
Eindtovenaar10
 
11
11 september 2022 om 12:34
‘Hij is niet alleen kritisch op doelman Walter Benitez’ Aad, zonder Walter zat je dieper in de shit.
 
Andres13
 
4
11 september 2022 om 13:04
Met deze verdediging komt Benitez te vaak in de problemen. Het is behoorlijk triest om met Max, Mwene, Ramalho, Hoever en Obispo te spelen als topclub met ambities. Je zag vorige week tegen Twente dat ze niet doorhebben dat de coronaregels niet meer gelden. Obispo die Cerny vrijlaat op twee meter afstand en hem 2x vrij laat schieten. En PSV blijft alleen maar investeren in de aanval. Alle pijlen mogen wat mij betreft op John de Jong gewezen worden.
 
myvision
 
11
11 september 2022 om 13:23
Zonder Walter zat je wellicht gewoon in de CL.
 
Bartvan der Veen
 
4
11 september 2022 om 13:28
Het was ook een fout van Ramalho.
 
ajax1812
 
1
11 september 2022 om 13:37
Benitez had die bal nooit zo aan Ramalho moeten geven, halfhoog en hard, dat is voor iedereen moeilijk om aan te nemen en al helemaal met een drukzettende speler in je rug. Hele domme pass van Benitez.
 
MrKrillin
 
3
11 september 2022 om 14:43
Zonder Walter (en Sangare vooral) had PSV niet eens Monaco overleefd
 
JanMetDeKorte
 
1
11 september 2022 om 13:46
Ik vind Benitez geweldige acties hebben, maar hij is een beetje zoals Vermeer was bij Ajax; geweldige acties maar ook af en toe een geweldige blunder. Dat is echt het probleem van Benitez want zolang hij van die blunders heeft is het moeilijk voor de achterhoede hem te vertrouwen.
 
Noano
 
16
11 september 2022 om 12:34
Ik heb me zitten ergeren aan die Aad het lijkt wel alsof hij op de afzeiktour zit qua PSV betreft. niet dat ik hem serieus neem trouwens dan heb ik liever dat hij onzin lult zoals dat Obispo beter is dan De Ligt.
 
Sirius
 
15
11 september 2022 om 12:56
Er is momenteel natuurlijk ook wel veel af te zeiken. Je kunt moeilijk vasthouden en wat mooie uitslagen tegen degradatiekandidaten als je tegen werkelijk elke tegenstander met een beetje niveau tegen de lamp loopt. Ik vind alleen z'n analyse wat vaag. Ik denk namelijk dat iedereen wel ziet dat de verdediging het grote probleem van PSV is. Daar begint je tactiek eigenlijk altijd.
 
SanMarcos
 
1
11 september 2022 om 13:49
Als je met de verdediging de achterste vier noemt ben ik het niet met je eens. Zij zijn onderdeel van het probleem, maar niet het probleem. Dat is het gebrek aan samenhang in het elftal. Dat de linies dezelfde kant op bewegen. Nu zie je dat ze steeds verder uit elkaar lopen en dan ontstaat er zoveel ruimte dat elk elftal in de problemen komt.
 
caribbean
 
2
11 september 2022 om 13:07
Het pijnlijke is dat hij hier ook moeilijk te volgen is betreft zijn tactisch uitleg met lange ballen en grote ruimtes etc. Psv speelt juist heel on Nederlands voetbal door af te wachten en op een bevlieging van Gakpo of Luuk de Jong te wachten. Daarnaast is Taylor echt niet de beste steker die we hebben, vind Berghuis en Alvarez meer goede steekballen geven. Taylor is juist heel dynamisch met een goede schot, maar de beste steker van de Nederlandse voetbal? Daarnaast is Benitez het allerbeste wat Psv kon overkomen op dit moment, met een Drommel op doel was je waarschijnlijk verder van huis geweest.
 
Gerben1978
 
0
11 september 2022 om 14:06
Dacht dat het aan mij lag, maar ik zie ook compleet het tegenovergestelde. Het voetbal is reactief en niet op basis van de Nederlandse school. Kijk maar bijvoorbeeld naar de wedstrijd tegen. Rangers. Daarnaast maken ze het veld juist niet lang, maar zie je continue spelers onnodig dicht bij mekaar staan die de ruimtes juist verkleinen. Er is te weinig beweging van de spelers zonder bal, te weinig combinatie, te weinig beleving en niet de absolute intentie om goals te maken (uitzonderingen daargelaten zoals tegen Volendam), maar kwalitatief lijken ze ook niet sterker te zijn geworden. Verder, Aad is Aad en doet altijd alsof hij het spelletje heeft uitgevonden...
 
ninjakai
 
1
11 september 2022 om 14:41
Taylor gaat nu sowieso helemaal niet meer steken. Precies het tegenoverestelde van wat Aad zeg gebeurd.
 
PSV18
 
2
11 september 2022 om 13:25
Eens. Maar wil gewoon weer eens goed voetbal zien, met een hoge balcirculatie en pressing naar voren toe. Niet dat druk zetten op 30% waarbij de aanval naar voren loopt en de verdediging achteruit. Afstemming aub. Klaar met dat continu hinken op twee gedachten. Of je gaat allemaal vooruit. Of je gaat allemaal terug, een tussenweg werkt niet en kan zelfs tegen RKC nog voor problemen zorgen.
 
The-Jump
 
12
11 september 2022 om 12:34
Artikel 2 over een quote van Aad. Hoeveel gaan er nog volgen? En krijg ik dan ook voor iedere uitspraak een pushmelding?
 
Andonis
 
7
11 september 2022 om 12:38
En weer een term van Aad. De “steker”. We hebben zowaar de beste steker bij Ajax.
 
Noano
 
11
11 september 2022 om 12:48
Taylor de opvolger van de vorige beste steker bij Ajax ??
 
rbsch
 
22
11 september 2022 om 12:49
Promes was de beste steker maar die zit niet meer bij Ajax Haha Lampen! Zelfde gedachte... ??
 
DonaldPump
 
10
11 september 2022 om 12:38
Taylor de beste steker die we ooit hebben gehad? Analisten leven toch wel echt in de waan van de dag hoor.
 
R.Vatros
 
3
11 september 2022 om 12:51
Aad kan altijd heel goed achteraf conclusies trekken. Vooraf hoor je hem nooit, maar zodra Aadje open deuren kan intrappen staat ie vooraan.
 
Sirius
 
11
11 september 2022 om 12:58
Ik denk dat hij het wel geleerd heeft. Voorheen kwam hij heel vaak met gebazel vooraf en zelden had hij het bij het juiste eind. Nadat hij lang geconfronteerd is met al die foutieve voorspellingen, zal hij wel gedacht hebben: "maar als ik gewoon achteraf herhaal wat er gebeurt, heb ik in ieder geval gelijk."
 
R.Vatros
 
1
11 september 2022 om 13:05
Klopt, haha, maar of Aad er van geleerd heeft vraag ik me af, want volgens mij denk Aadje nog altijd dat hij het spelletje heeft uitgevonden.
 
Camavingoat
 
4
11 september 2022 om 12:53
Vooral een heel lang verhaal om te vertellen dat de afstand tussen verdediging en aanval te groot is. Klaar, streep eronder.
 
SocioFan1
 
8
11 september 2022 om 12:58
Wat zit iedereen nou te zeuren op Aad? Sneu joh, lees even zijn argumenten misschien. Hij heeft gewoon goede punten. En ja Psv is idd teleurstellend. Ziet er niet uit vaak. Het oogt te scheiterig op momenten. Het is ook totaal niet dominant en in controle spelen kunnen ze al helemaal niet. Niet best.
 
Sirius
 
2
11 september 2022 om 12:59
Maar je kunt met die verdediging ook moeilijk de poorten opengooien. Zelfs met een Sangare ervoor is die verdediging zo lek als een mandje.
 
PSVparasiempre
 
8
11 september 2022 om 13:02
De Mos voorspelt het weer van gisteren. Twee weken geleden dacht hij nog dat PSV kampioen zou worden. Overigens heeft PSV veel problemen, maar de doelman is de laatste waar ik me zorgen over maak.
 
Sulejmanii
 
3
11 september 2022 om 13:05
Ik ga er vanuit dat ook in Eindhoven en omgeving niemand Aad serieus neemt, wat een onzin weer allemaal. Behalve dat Luuk de Jong de beste kopper ter wereld is, ben ik nooit kapot geweest van hem of echt veel gevonden. In mijn ogen mist Psv een ervaren sterke centrale verdediger, maar Osbispo en Teze (centraal) komen er beide wel weet ik zeker.
 
Vukie
 
1
11 september 2022 om 13:06
Er is geen betere steker dan Taylor, aldus de Mos! Volgens mij vergeet hij proMES!
 
Vukie
 
0
11 september 2022 om 13:08
Taylor is de beste steker, aldus de Mos. Volgens mij vergeet hij proMES!
 
toonvs
 
1
11 september 2022 om 13:09
Onze professor nu is het PSV die er niks van kunnen. Volgende week is het weer Ajax. Hij heeft elke keer weer een andere mening eerst wordt PSV kampioen na de JC schaal en Ajax konden er niks van. Aasje moet lekker gaan vissen.
 
Hamid Boziak
 
2
11 september 2022 om 13:14
Ik weet niet wat Aad rookt of drinkt maar dat wil ik ook effe srs Taylor de beste steeker die er ooit is geweest?
 
Zwander
 
1
11 september 2022 om 13:15
Jaaaa Aaaad… nu weten we het wel.
 
Jens_88
 
2
11 september 2022 om 13:15
Aad de Mos, dat is toch diegene die begin deze week zei dat PSV met 5-1 ging winnen van Bodo?
 
Papichullo10
 
2
11 september 2022 om 13:19
De ouderwetse hollandse manier ? Dat is totaalvoetbal. Bij psv zie ik al jaren niets anders dan countervoetbal. Spelopvatting vanuit de tweede bal. Aad zijn analyses snijden helaas ook niet altijd meer hout.
 
RUTGERRR
 
0
11 september 2022 om 13:43
Stop de vergelijking met Ajax eens! Nee, het stoort mij niet omdat ik Ajacied ben, het stoort mij omdat het gewoon nergens op slaat. Dat Ajax de grootste Nederlandse club is en Psv momenteel even wat minder goed dan Ajax draait is nou eenmaal zo, maar laat Ajax los. Ajax speelt al jaaaaaren een stuk verzorgend voetbal dan Psv. Opbouwen van achteruit, dat kan je er niet even inslijpen in een paar maanden. Ajax heeft ook hele andere spelers dan Psv, dus gebruik je spelers zoals zij gewend zijn om te spelen. Van achteruit opbouwen kan alleen als je daar het materiaal voor hebt. Een Benitez deed dat niet bij Nice, maar bij Psv kost dat opbouwen je nu de CL (door Benitez en verdediger). Je kan als Psv zijnde ook gerust een keer 442 spelen, Psv heeft geen filosofie waarbij alles 433 moet. Bij Ajax in de jeugd spelen ze 433, alle Jong Ajax spelers die Ajax 1 instromen, spelen op dezelfde manier. Bij Psv zit er natuurlijk wel een idee achter het spel, het komt er alleen niet uit. Schmidt wilde al vanuit achter opbouwen, kostte hem veel punten. Over Benitez kunnen we kort zijn. Bij Nice was het een goede doelman, maar ook ik vind het geen topper. Gewoon een prima keeper voor een gemiddelde EL club, om zo maar te zeggen. Dan zijduiken of buikschuiven boeit me weinig, hij moet ballen tegenhouden. Hij heeft nu al enkele ketters op zijn naam staan. Tegen Ajax was hij niet overtuigend, tegen Monaco hoor je geen kritiek omdat Psv toch nog door is, maar tegen Rangers.. ja we weten het nu wel. Gewoon een prima keeper maar verwacht geen wonderen. Ik denk ook niet dat Benitez bij een grotere club dan Psv past, het is gewoon een solide doelman en thats it. Dit moet een verloren jaar voor Psv zijn, zorg er dan op zijn minst voor dat je Feyenoord voor blijft en niet lager als 2e eindigt. Daarnaast: het seizoen is nog niet verspeeld he. Ook Ajax kan punten verspelen (zie vorige seizoen). Als Psv dan weer gaat lopen, kan het gewoon nog allemaal gebeuren. Het is nog geen eens halverwege september jongens. Nieuwe trainer, even wennen.
 
MT87
 
0
11 september 2022 om 14:39
Ik word daar ook horendol van. PSV moet zich niet met Ajax vergelijken, maar met PSV. Wij hebben ijzersterke teams gehad, maar altijd heel anders dan Ajax. Zo'n team moet weer ons streven zijn. Daar komt het huidige materiaal bij lange na niet in de buurt. De ondergrens is gewoon veel te laag. De lat ligt te laag. PSV vergelijken met Ajax heeft geen zin, dat is gewoon een andere orde. Maar als je dit PSV vergelijkt met wat PSV was, en in mijn ogen hoort te zijn (zeker gezien ons uitgavenpatroon), dan is dat net zo goed een andere orde.
 
MT87
 
1
11 september 2022 om 14:30
Heel simpel: de centrale verdedigers kunnen niet naar voren, en de (huidige) aanvallers worden pas gevaarlijk als ze in de buurt van de vijandelijke 16 spelen. We hebben veel te weinig (door)combinerend vermogen. Gakpo is de enige die dit overstijgt, maar die krijgt dubbele dekking en dan is er niemand die van de extra vrije ruimte gebruik maakt. We hebben veel te weinig dynamische spelers. Veel te veel die stilstaan en op de bal wachten. Daarom valt Simons ook zo op. Kijk, zo'n Veerman kun je nog honderd jaar trainen, maar die zal nooit met peper in zijn bips spelen. Dat zit gewoon niet in hem. Zijn passing game is prachtig, fijn schot ook, maar dat gebrek aan dynamiek speelt hem echt parten zodra het niveau omhoog gaat. Hij is zo reactief, verdedigend... eerst even aankijken wat er gebeurt en dan reageren. Daarom loopt hij altijd achter de feiten aan. Anticipeer nou eens! Hoef je ook minder terug te lopen / hobbelen. We zijn allemaal heel erg onder de indruk van Veerman, maar is het iemand anders ook opgevallen hoeveel minder Sangaré speelt met hem ernaast? Die zag ik echt niet aankomen. Dacht altijd dat Guti bij de gratie van Sangaré goed speelde, maar die vulde hem dus toch aan. Maar goed, uiteindelijk speel je dus in de omschakeling maar met één middenvelder. Tot overmaat van ramp speelt Max ook nog aan die flank, dus die linkerkant ligt altijd open. Saibari vult het in. Maar dat is dus een cm. En zo speelt hij ook op de flank. Dat is geen speler met krijt aan zijn voeten die steeds diep gaat. Vanaf links vond ik hem best goed, naar binnen trekkend, maar vanaf rechts oogt hij doodongelukkig. We hebben best goede spelers, maar het is zo'n ontzettend samengeraapt zooitje. Het lijkt wel of iedere speler het best in een ander systeem zou renderen. Deze selectie is het schoolvoorbeeld van disbalans. Bij elkaar gekocht zonder idee of visie. Is er dan nog hoop? Jawel hoor. Met Luuk krijgen we een dynamische speler terug (als in, sleurend), met Madueke in ieder geval snelheid en diepgang (en een heleboel ego, helaas), en met Mauro de enige back die tot in de eigen zestien terugverdedigt. Boscagli is de verdediger die naar voren durft, en blijkbaar coachend de boel nog enigszins bij elkaar houdt. Hebben we daar nu wat aan? Nee. De conclusie moet zijn dat Van Nistelrooy, met de ervaren en bewezen teamsmeder Fred Rutten, en André Ooijer, gewoon doorgestreept kan worden als potentiële oorzaak van de malaise. Dat is een sterk team, wat elkaar perfect aanvult. Wat er nu staat, daar moeten we het gewoon (helaas) mee doen. Het enige echt enge idee is hoe slecht de andere opties dan wel niet moeten zijn. Want reken maar dat dit trio alle opties zorgvuldig afgewogen heeft. Op Aad de Mos na is er geen coach ter wereld die van dit huidige PSV (blessures in acht nemend) een vloeiend, samenhangend geheel kan maken. Stuur een analyse van ons beschikbare materiaal naar Pep Guardiola, en vraag of hij er 11 wil uit kiezen en in een systeem wil zetten. Dan zit die beste man binnen 3 dagen met een burnout. Het is alsof je naar een legpuzzel staart waarvan de stukjes allemaal uit andere dozen komen. Bedankt, John de Jong.
 
Reinaldinhoo
 
2
11 september 2022 om 15:34
Aadje was eerst vol lof over PSV, maar distantieert zich er nu volledig van. Aadje is chef terugblik maar kan niet goed voorspellen. Maar ik vind het leuk om te zien dat hij zichzelf nog serieus neemt, de man heeft een bord voor z'n kop, wat zeg ik een hele porseleinkast. Hoop dat hij ooit weer trainer gaat worden, dan is het meteen een topploeg door zijn tactische genialiteit en peopleskills.
 
Totolfoobal
 
0
11 september 2022 om 20:04
Wijs maar maar Aad maar het grootste probleem is Ruud. Onervaren. Veld is inderdaad te lang. Hij maakt beginnersfouten. Dat mag uiteraard want dat is hij ook maarja wel bij een topclub. Spelersmateriaal is ook niet uitgebalanceerd. Teveel voorhoede maar de verdediging is ruk. Psv wordt zekers geen kampioen dit jaar.