De penaltytesten van Van Gaal: 'Ik kreeg er vijf tegen en stopte er niet één'
Maandag, 26 september 2022 om 23:45

Kjell Scherpen heeft, net als vijf andere doelmannen, in de afgelopen week getest op het stoppen van strafschoppen. De goalie van Vitesse was uitgenodigd door bondscoach Louis van Gaal om een aantal onderzoeken te ondergaan en daar hoorde ook het tegenhouden van vijf ingeschoten strafschoppen bij. Het lukte Scherpen niet om er een te keren.

Van Gaal is op zoek naar een penaltykiller om in zijn WK-selectie op te kunnen nemen. Door de verhoging van het aantal toegestane selectiespelers van 23 naar 26, heeft de bondscoach ook de mogelijkheid om een extra doelman mee te nemen en dat kan dus ook Scherpen worden. De Drent, die geen onderdeel uitmaakte van de spelersgroep voor de Nations League-duels met Polen en België, mocht zich laten zien tijdens de testen.

"Ik heb contact gehad met Frans Hoek", vertelt Scherpen tegenover RTV Drenthe over zijn uitnodiging. "Hij heeft me van tevoren al ingelicht, dus ik wist ervan. Ik ben erheen gegaan en heb mijn best gedaan. Het was sowieso een bijzondere ervaring om eens mee te maken en we gaan wel zien wat de uitkomst zal zijn. Voor de training deden we bepaalde ActionType-oefeningen, om te peilen hoe mensen zijn. Daarna gingen we die strafschoppen doen en dat was het wel."

Over de resultaten van de testen van Van Gaal en Hoek hoorde de goalie van Vitesse, die maandag met Phillip Cocu een nieuwe trainer kreeg, nog niets. "Als het goed is, zijn ze nu bezig met het verwerken van de uitslagen. Ik zal er ongetwijfeld nog wel wat van gaan horen en laten we hopen dat er iets moois uitkomt. Of ik ook nog wat strafschoppen gestopt heb? Nee, van de vijf heb ik er niet één tegengehouden, haha!"

Meer nieuws
   
12:51
12:51
Sneijder en Theo Janssen maken overstap en gaan komend seizoen elders analyseren
0
   
12:37
12:37
Elfrink: 'Hij heeft de clubs voor het uitkiezen, maar is onbetaalbaar voor PSV'
1
   
12:09
12:09
VZ Kort: Hans van Breukelen gaat de kampioensschaal uitreiken aan PSV
77
   
11:57
11:57
Situatie van één speler bij Barça draait 180 graden na aanblijven Xavi
5
   
11:30
11:30
Pak 50x je inzet als Bayern München en Real Madrid allebei scoren!
0
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (37)

 
MohammedEl
 
7
26 september 2022 om 23:50
Het stoppen van een penalty is erg lastig het scoren er van is veel belangrijker dus.
 
AjaxNL!
 
2
27 september 2022 om 08:44
Je kan toch gewoon beide oefenen. Stel je staat straks op het WK in de kwartfinale ofzo en je moet penalty's nemen, dan is het gewoon erg handig om een keeper erbij te hebben die zoals Krul iemand zenuwachtiger of twijfelend kan maken. Vooral als spelers die normaal gesproken nooit penalty's nemen of nog onervaren zijn.
 
KokkieAFCA0341
 
16
26 september 2022 om 23:50
Al zou hij er 5 gestopt hebben, als de druk erop staat dan laat hij alles door.. Als land sta je wel echt voor l.l als je Scherpen mee neemt
 
RUTGERRR
 
7
27 september 2022 om 00:17
Ik vind het alleen maar goed dat er vertrouwen wordt gehouden in de jongere keepers. Scherpen is nu alles behalve een betrouwbare doelman, maar aangezien we geen enkele topkeeper hebben, ook niet in wording, snap ik best dat je jongens als Scherpen in de gaten houdt. Hij heeft zijn fysiek mee. Als hij ook nog kan groeien in kwaliteit, zou het wellicht een goede doelman kunnen worden. Op dit moment mag hij echter dankbaar zijn dat hij eerste keeper van Vitesse is, dat is al een wonder op zich.
 
tyuin
 
5
27 september 2022 om 00:38
Uitstekend verwoord Rutger! Daarbij was al bekend dat Scherpen er extra bij was aangezien hij toch al bij jong Oranje was opgeroepen. Best logisch dat je de keeper van jong Oranje voor de zekerheid ook maar hierop test als je hem toch al bij je selecties hebt zitten. Wie weet pakt hij ze wel allemaal. Ook doet Noppert op zijn 29e het nog geen 20 wedstrijden betaald voetbal leuk bij GAE en Heerenveen, terwijl Scherpen op zijn 22e al meer dan het dubbele aantal duels heeft gekeept. Op zijn 19e al een compleet seizoen Eredivisie en niet gedegradeerd met Emmen. Dat is toch op zijn minst de uitnodiging voor dit project waard. Wel discutabel dat natuurlijk niet iedere penalty even goed is en dus de een op voorhand lastiger is te stoppen dan de ander. Dat lijkt mij de betrouwbaarheid van dit deel van het onderzoek niet ten goede komen.
 
BimboOro
 
0
27 september 2022 om 07:57
Wat ik begrijp gaat het niet zozeer om 'stoppen of niet stoppen', maar wordt er echt wetenschappelijk gekeken wie dan verste reach heeft enzovoorts. Wel lijkt het mij een beetje weinig om snelheid etc. te meten.
 
DieHalveMalle
 
0
27 september 2022 om 10:54
Ik zie in Scherpen een Westerveld verhaaltje. Talentvol maar vaak te weifelend.
 
voetbalfreak
 
0
27 september 2022 om 16:57
Dan krijgt hij wel een mooie carrière.
 
HakimZiyach22
 
3
27 september 2022 om 00:39
Klopt, en toch zag een echte kenner als Petr Cech wel meteen een goede keeper in Scherpen, puur door een seconde oogcontact. Ik ben verschrikkelijk slecht in keepers peilen, maar blijkbaar maakt hij wel indruk. Ik schrijf hem niet af.
 
spursfan96
 
1
27 september 2022 om 08:17
Nou is dat meer iets om mee te lopen pronken als het lukt. Als een echte kenner zoiets ziet, en hij het fout heeft hoor je niemand erover.
 
HakimZiyach22
 
25
27 september 2022 om 00:25
5 penalties is wel redelijk weinig. De xG voor een penalty is ongeveer 0.8 dus hij zou er theoretisch gezien 1 moeten keren. Maar 5 is natuurlijk veel te weinig voor een echt experiment. Louis maakt het veel te belangrijk, 2014 heeft z'n sporen achter gelaten zo te zien.
 
REPUS
 
5
27 september 2022 om 02:29
Klopt, maar als je een serieus experiment gaat doen heb je kans dat niet het gewenste resultaat eruit komt. Dat dus zijn beoogde nummer 1 keeper als slechtste uit de test komt. Die kun je dan niet meenemen want voor de moraal van die jongen is dat natuurlijk helemaal funest. Nu kan hij het er altijd nog op gooien dat er ook een heel deel geluk bij zit
 
Isco24
 
0
27 september 2022 om 07:49
Ik ben het met je eerste zinnen eens al denk ik niet dat Louis het belangrijker maakt, dit wordt bij elk nationaal elftal gedaan. Daarnaast heeft Italië het EK gewonnen door een keeper die penalty's stopt. Het is wel degelijk belangrijk.
 
Maafushi 2.0
 
5
27 september 2022 om 08:08
Louis wil zijn eigen blunders tegen Argentinië doen vergeten toen hij Huntelaar bracht in plaats van Krul en Vlaar de eerste liet nemen
 
Almogaver
 
0
27 september 2022 om 09:12
Die zaken blunder noemens geeft alleen maar weer dat je het begrip van het woord "blunder" niet begrijpt. En dat nog los van het gegeven dat het altijd makkelijk lullen is, achteraf.
 
nick_steun
 
0
27 september 2022 om 11:42
Het is wel een realistische manier van testen. Immers krijg je in een penaltyserie ook maar (waarschijnlijk) 5 penalties die je moet stoppen, en dat zijn de eerste vijf.
 
Superscoorder
 
21
27 september 2022 om 00:42
Ik snap aan de ene kant dat ze vijf penalty's de kans krijgen, omdat een penaltyserie ook 9 van de 10 keer op vijf of minder penalty's uitdraait. Maar met dit hele 'wetenschappelijke experiment' had ik echt verwacht dat elke keeper zo'n honderd penalty's moest proberen te stoppen. Hoe kut is het als je helemaal naar het Nederlands elftal moet afreizen voor maar vijf penalty's? En straks heb je een keeper die er toevallig eentje stopt die slecht is ingeschoten, maar die op de 100 er maar 5 weet te keren, die neem je dan nu mee ipv een keeper die vijf beter geschoten penalty's op zich af kreeg en er geeneen stopte, maar van de 100 penalty's er 20 had gestopt? Wonderlijk
 
rkallan
 
2
27 september 2022 om 02:50
Er is meer gedaan dan enkel penaltys. En er zal verder gekeken worden dan enkel of de penalty word gestopt
 
PSVAR78
 
2
27 september 2022 om 08:07
"Hoe kut is het......" Hoe mooi kan het zijn om in 10 minuten de held van het land te zijn
 
hork282
 
2
27 september 2022 om 08:56
Het gaat er niet om hoeveel van de 5 je stopt bij de testen. Ze meten waarschijnlijk hele andere dingen, zoals reactiesnelheid en reikwijdte. Dan kan je er wel 100 doen maar na 5 heb je daar al wel een beeld van, die 95 daarna ga je op dezelfde manier proberen te stoppen
 
Rudolph_
 
10
27 september 2022 om 01:17
Misschien klink ik bruut maar ik vind deze jongen zo een ongelofelijk zwakke keeper. Mensen zeggen dan, "maar hij is lang", maar dat is de gemiddelde volleyballer ook. Die hebben dan waarschijnlijk ook nog eens meer talent dan deze jongen. Dat we Scherpen ook überhaupt maar in de buurt van interland voetbal hebben vertelt hoe erg het is gesteld met de Nederlandse keepers..
 
FCBogarde
 
3
27 september 2022 om 06:56
Nou bij jong oranje keept altijd goed. Is nog steeds jong voor een keeper. Het echte oranje komt te vroeg, maar op termijn kan hij zeker naar dat niveau toe groeien. Eerst zal hij bij Vitesse zich moeten tonen!
 
BimboOro
 
0
27 september 2022 om 08:00
Oneens. Scherpen is inderdaad lang en hij is jong (en was érg jong toen hij in de eredivisie kwam), maar hij is echt een hele matige keeper. Keepen begint in mijn beleving al met niet bang zijn voor de bal / voor het duel met de bal. Hij komt zo ontzettend zwak uit. Daarnaast vind ik hem voor zo'n lange keeper ook niet eens een geweldige lijnkeeper of heersend in de lucht o.i.d. Hij blinkt echt nérgens in uit. Kortom: ik zie het niet, maar laat mij graag verrassen.
 
herdman
 
2
27 september 2022 om 02:11
Ik begrijp het eventjes niet. Waarom al deze testen als je weet dat krul een penalty killer is. Die heeft het al bewezen. Neem krul mee voor penaltys. Ik snap krul ook voor het bedanken hiervan want dit is gewoon te belachelijk voor woorden.
 
REPUS
 
9
27 september 2022 om 03:15
Krul is helemaal geen penalty killer. Wat hij in 2014 deed was natuurlijk top, maar dat kwam mede door het moment gecreëerd door van Gaal. In de rest van zijn carrière heeft hij echt geen bovengemiddelde statistieken. Pasveer heeft bijvoorbeeld al beter cijfers
 
Maafushi 2.0
 
1
27 september 2022 om 08:07
De statistieken van Krul zijn juist helemaal niet zo goed. Dat is een fabeltje.
 
Soccerfan_1
 
2
27 september 2022 om 08:20
Krul is geen penalty killer. Wie heeft jou dat wijs gemaakt
 
Sjikkes
 
5
27 september 2022 om 06:47
" Ik kreeg er vijf tegen en stopte er niet een". Dat klinkt alsof ik naar een wedstrijd van Vitesse zit te kijken dit seizoen. Het zal vast ooit een degelijke keeper worden, is pas 22, maar nu nog even niet.
 
Trissy
 
3
27 september 2022 om 07:38
Deze tests werken toch voor geen meter. Waarom niet gewoon een keeper meenemen op basis van zijn stats in echte wedstrijden? Nu doe je tests waarbij de druk volledig op de keepers liggen, omdat zij worden beoordeeld. De spelers die de strafschop mogen nemen kunnen lekker vrijuit inschieten. Bij een echt serie ligt de grootste druk op de nemer van de strafschop en daar is nu totaal geen sprake van. Het nabootsen van een penaltyserie op een training is eigenlijk al niet te doen, maar als je de druk volledig gaat verleggen, streeft het zijn doel toch een beetje voorbij.
 
Soccerfan_1
 
1
27 september 2022 om 08:21
Er wordt getest op vele dingen. Laat het maar aan Louis over. Die vergeet geen detail
 
hork282
 
0
27 september 2022 om 08:59
Precies, ik vind het redelijk overdreven maar mensen die denken dat het gaat om percentage gestopte penalty's op een traininkje zijn wel erg simpel. Ze meten juist alles eromheen om te bepalen wie in potentie de beste penaltykiller is
 
Trissy
 
0
27 september 2022 om 09:08
Blijkbaar weten jullie meer. Waar wordt allemaal op getest? Ik baseer mijzelf op wat ik op dit moment weet. Misschien kan ik mijn inzichten bijstellen. Want ja, nu ben ik nog simpel en met de wijsheden die jullie blijkbaar hebben, kan ik slimmer worden.
 
hork282
 
0
27 september 2022 om 09:16
Heb ook geen details maar er werd gezegd dat het 'wetenschappelijk benaderd' zou worden. Dan lijkt het me dat je verder gaat dan percentage gestopte penalty's want die data heb je al wel. Maar dat percentage zegt niks over het moment van die penalty's, kwaliteit van de nemers etc. Dus daarom denk ik dat ze verder kijken dan het percentage en objectief willen bepalen wie er in potentie de beste keeper bij penalty's is. Ik als leek denk dan aan reactiesnelheid, reikwijdte, hoeveel van de goal kan je 'coveren' met je lichaam. Maar ik weet zeker dat zij nog meer van dat soort data verzamelen.
 
Maafushi 2.0
 
3
27 september 2022 om 08:05
Groot gelijk dat Krul hier geen zin in had. 5 strafschoppen maar? Dat is geen test maar een loterij. 50 strafschoppen, dan kun je tenminste een rode draad ontdekken en is de factor geluk minder.
 
Soccerfan_1
 
0
27 september 2022 om 08:23
Ja want in een wedstrijd krijg je ook 50 keer de kans om een strafschop te keren. Je snapt toch wel waarom ze 5 nemen. Hadden een paar extra kunnen zijn maar 50 dan kan je niets zien. Dan ga je niet 50 keer geconcentreerd met die bal tegenhouden bezig zijn.
 
The Utopian
 
3
27 september 2022 om 09:25
Man man man, als je dit zo leest heeft Tim Krul de juiste keuze gemaakt.
 
Williberti
 
1
27 september 2022 om 17:21
Het zou toch practig zijn als Cilissen uit deze testen de beste penalty stopper blijkt te zijn en hij op het WK ingebracht wordt om de penalty reeks te doen.