Derksen: 'Hij wordt opgehemeld, maar die man is totaal onvoldoende voor Oranje'
Zondag, 16 juni 2024 om 23:38

Johan Derksen gaat niet mee in de lovende kritieken voor Bart Verbruggen. De analist van Vandaag Inside Oranje vindt de doelman van het Nederlands elftal uiterst kwetsbaar op hoge ballen en wijst Verbruggen ook aan als hoofdschuldige voor het doelpunt van Polen. "Ik heb me nogal gestoord vanmiddag aan de tv-reporter, maar ook aan de mensen in de studio", zegt Derksen.

Verbruggen bleef in de zestiende minuut op de doellijn staan bij een hoekschop van Polen, die van ongeveer vijf meter werd ingekopt door Adam Buksa. "De keeper werd helemaal opgehemeld...", verzucht Derksen.

"Dat is een aardige keeper op de lijn, maar bij Brighton is iedere voorzet, corner of vrije trap paniek, want hij blijft altijd op de doellijn staan. Bij Brighton heb je nog verdedigers die bijna alle kopduels winnen, maar als hier de tegenstander een bal op het achterhoofd krijgt vanaf de vijfmeterlijn, dan ben je op de lijn geklopt, die ballen zijn niet meer te houden."

Derksen ziet het voor Nederland somber in met Verbruggen in het doel. "Die man is totaal onvoldoende voor zijn goal en met hoge voorzetten. Dat wordt als je dadelijk tegen bijvoorbeeld Britse teams komt een probleem."

Derksen vindt dat Verbruggen had moeten uitkomen om de corner weg te halen. "Die bal moet hij hebben, natuurlijk. Het is twee passen hè." René van der Gijp is het daar totaal mee oneens. "Daar kon-ie niet bij. Die gozer kopt hem ook goed in hoor Johan. Van Dijk zat erachter en Dumfries zat ervoor. Nee, daar kan de keeper niet bij", zegt Van der Gijp als het moment nogmaals wordt getoond.

Ook Dick Advocaat, die te gast is in de talkshow, sluit zich aan bij Van der Gijp. "Bij deze bal kan-ie niet komen."

Derksen blijft bij zijn standpunt. "Die keepers willen allemaal meevoetballen, waar ik al heel nerveus van word, maar het zijn allemaal Pim Doesburgjes geworden: ze blijven allemaal op de lijn staan, ze zijn te schijterig om eruit te komen."

Altijd op de hoogte blijven van het belangrijkste voetbalnieuws? Word nu lid van het Voetbalzone WhatsApp-kanaal!

Meer nieuws
   
07:00
07:00
Bizarre uitspraak van Ronald de Boer over Veerman gaat viral na vroege wissel
73
   
07:00
07:00
Rapport Oranje: Veerman met afstand slechtste bij Oranje op rampzalige avond
147
   
06:15
06:15
Grensrechter zakt door extreme hitte in elkaar in Copa América-duel Peru-Canada
1
   
06:00
06:00
Lautaro Martínez schiet Argentinië vlak voor tijd naar kwartfinale Copa América
0
   
00:05
00:05
Van Basten: 'Die jongen is de beste van het veld, maar ik kende hem niet'
35
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (53)

 
TakeMeHome
 
146
16 juni 2024 om 23:43
Dat deze man nog niet moe van zichzelf is geworden is mij echt een raadsel!
 
TieskeD
 
50
17 juni 2024 om 00:35
Hij heeft wel een punt, alleen haalt hij de verkeerde situatie aan. De goal kon Verbruggen inderdaad weinig aan doen, maar er waren diverse andere hoge ballen waarbij op zijn lijn bleef staan. Gelukkig liep dat telkens goed af. Verbruggen heeft prima gekeept, maar ik ben het met Derksen eens dat hij nog wat stappen kan maken op het gebied van hoge ballen.
 
Afc88
 
20
17 juni 2024 om 06:56
Hij heeft dan wel een punt dat hij verbeter punten heeft, maar Johan schreeuwt gelijk weer hoog van de toren alsof Bart er totaal niks van kan. Het zijn weer twee uitersten haha
 
4fRedondo
 
3
17 juni 2024 om 07:02
De tegengoal kon hij wel degelijk wat aan doen had ik het gevoel. Hij maakte net dat pasje naar rechts Frans Hoeks legde dat toen zo mooi uit. Nederlandse keepers kunnen nog beter worden als ze op een andere manier duiken. 2e helft vond ik Verbruggen subliem. Vooral die bal in de korte hoek.
 
Pesso-PSV
 
45
17 juni 2024 om 00:40
Weet Derksen niet dat we met deze keeper nog niet verloren hebben? Hij pakte uit de hoek een bal die normaal er in gaat een hele snelle reactie. Tot nu toe keept hij gewoon goed.
 
CityTheBest
 
22
17 juni 2024 om 01:08
Derksen heeft veel meer kennis dan de meeste analisten. Ik ben het met hem eens. Verbruggen is veels te jong.
 
Brigabier
 
70
17 juni 2024 om 01:11
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Wat heeft zijn leeftijd te maken met wat Derksen zegt of überhaupt met zijn gekeepte wedstrijd?
 
Strandje Larse
 
5
17 juni 2024 om 06:47
Het is een lijnkeeper en dat zijn wij niet gewend. De kritiek van Derksen is ook terecht, want wij zijn in Nederland gewend dat de keeper de baas is in eigen 16. In het hedendaagse voetbal zijn corners en voorzetten een van de belangrijkste wapens geworden en dan is het best belangrijk om in de lucht de baas te zijn. Dat we nu gewonnen hebben wilt niet zeggen dat dit gewoon een probleem is voor oranje. Nu had je een wedstrijd tegen een mindere ploeg, dus ook inprincipe minder voorzetten. Maar in de knockouts zal je gegarandeerd ploegen krijgen die dominanter zijn dan wij en dan is dit gewoon een gigantisch probleem.
 
4fRedondo
 
2
17 juni 2024 om 07:04
Alleen als je tegen Engeland komt en evt. Duitsland. Tegen Spanjaarden ed mag dit nooit een probleem worden gezien het body en lengte verschil.
 
ImmerNeutraal
 
5
17 juni 2024 om 09:46
Verbruggen is veels te jong? Waarvoor? Hij is 21, dan mag je gewoon werken tegenwoordig. Als ie 8 was geweest, dat zou veel te jong zijn. Of ie goed genoeg is, daar gaat het toch om?
 
Gil DM
 
13
17 juni 2024 om 04:35
De gemiddelde nedeekander wordt ongeveer 80 jaar oud derksen is 75 jaar
 
KeeperToob
 
4
17 juni 2024 om 05:33
Lekker inhoudelijke reactie. Laat ik daar eens inhoudelijk op reageren. Dat jij nog niet moe word van jezelf!!!! Zo daar krijg je echt goede inhoudelijke discussies van!! Ik vind dat Johan gelijk heeft. Noppert had die bal vermoedelijk wel gehad maar die had die lage reflex weer niet gehad. Voor nl begrippen hebben we gewoon middelmatige keepers, Verbruggen is echt heeel erg zwak in de lucht en bij corners. Onzekerheid
 
JackSparrow
 
5
17 juni 2024 om 09:43
Dat deze man uberhaupt een podium krijgt om dit te oreren. Hij haalt situaties aan bij Brighton, misschien is hij geinstrueerd om te blijven staan om dat zijn verdediging enorm kopsterk is en hij daar op mag vertrouwen. Derksen blijft maar in het verleden leven, haalt altijd dezelfde stokpaardjes van stal, het is niet leuk om naar te luisteren, hij probeert altijd af te rekenen met mensen die ooit iets over hem hebben gezegd, haalt er allerlei zaken bij die niet relevant zijn op die momenten. Een zeer vervelend man maar zolang "tokkie-nederland" dit programma blijft kijken en zelf niet nadenkt blijft deze man zijn onzin verkondigen. Bart Verbruggen keepte een hele goede wedstrijd, had wellicht uit mogen komen maar de corner was met snelheid getrapt, wordt voor of ter hoogt ervan de eerste paal ingekopt met drie verdedigers die te laat zijn. Ik was geen keeper maar volgens mij hoeft een keeper daar niet te komen.
 
Damsterdam
 
102
16 juni 2024 om 23:45
Hij keepte toch gwn een puike pot? Verder heeft hij 0 wedstrijden van Brighton gekeken, want hij is juist prima bij corners tegen.
 
Adzevedo
 
75
17 juni 2024 om 00:50
Ho ho, pas op! Je dreigt nu inhoudelijk in te gaan op de teksten van Johan Derksen op het gebied van voetbal. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, het is de bedoeling dat Derksen zijn weinig onderbouwde mening geeft en dat er geen inhoudelijke weerlegging komt. Ik vraag me af of de heren trouwens nog zijn teruggekomen op hun uitspraken over Aké. Ik kwam vanmiddag toevallig een filmpje tegen met de voorbeschouwing op Nederland - Polen waar hij en Van der Gijp aan het betogen waren dat Ake op linksback niks zou toevoegen tegen Polen. Godzijdank heb je nog de NOS waar Marco van Basten zit die geen voetbal kijkt samen met willekeurige BN-ers (want stel je toch eens voor dat je te weinig BN-ers in je uitzending hebt).. Zo blijft het spannend waar de meeste onzin vandaan komt.
 
KeeperToob
 
5
17 juni 2024 om 05:34
Jij hebt er ook geen 1 gezien. Als je echt van mening bent dat hij prima is bij corners en hoge ballen.. dan kijk je niet goed, alles in de 5m gebied hoort voor een keeper te zijn. Maar Verbruggen is een lijn keeper, durft geen duel aan te gaan in de lucht.
 
leipek
 
6
17 juni 2024 om 06:08
En jij heb gisteren niet goed gekeken. Die polen hebben 1 man boven de 1.90 en je heb er zelf 2 rondlopen en geen 1 van die 2 houd hun man tegen? En Van Dijk de topspeler volgens sommige die heerst in de lucht staat hun beste kopper niet te dekken?
 
voetbalfreak
 
10
17 juni 2024 om 06:55
Wat een onzin dat de 5 meter van een keeper behoort te zijn.
 
4fRedondo
 
3
17 juni 2024 om 07:08
Dat is een gouden regel in het voetbal. Net zo goed dat een keeper ook beschermd is in dit stuk gebied van het voetbalveld.
 
KeeperToob
 
1
17 juni 2024 om 08:24
Dank 4fredondo, Want idd die regel is al zo oud. Een keeper is beschermd en kan zijn handen gebruiken. Dan kom je echt wel boven een spits uit. Dat van dijk die bal niet heeft verbaasd mij ook niet, ik ben nog nooit gecharmeerd geweest over van dijk. Popiejopie verdediger die liever zijn haartjes intact houdt dan dat ie een kop duel aangaat.. 0,0 leiderschap en 0,0 verantwoording qua opbouw.
 
voetbalfreak
 
3
17 juni 2024 om 08:57
Een gouden regel nog wel. Je weet dat de keeper niet alleen in de 5 meter staat..?
 
Ijsmuts
 
10
17 juni 2024 om 09:45
Ach, gouden regel... een gouden regel is ook dat je nooit voor je doel langs uit moet verdedigen. Zag ik Ake gisteren ook doen. Niemand over gehoord. De gouden regel was ook dat buitenspelers kalk aan hun schoenen moesten hebben want ze moesten het veld breed houden, de achterlijn halen en ballen voorslingeren. Doen we ook al lang niet meer. Net nog terug gekeken maar deze corner is uitstekend aangesneden en geen keeper had die bal daar weg kunnen boksen voordat die werd gekopt. Het is in de zone van Dumfries en van Dijk. Als je al schuldigen aan wil wijzen moet je bij hen zijn. Al ga ik daar niet in mee. De uitvoering was imo perfect van Polen. Dat is voor hun echt een wapen. Die goals zitten er ook tussen.
 
JackSparrow
 
2
17 juni 2024 om 09:50
Dat was vroeger, in de tijd van de bolle van Zwolle ja, toen de ballen nog een veter hadden en met een stuk minder snelheid in werden gebracht. Tegenwoordig wordt de gang naar de bal voor de keeper redelijk geblokkeerd door spelers die er staan of die al in beweging zijn voor de corner getrapt wordt. De bal wordt te hoogte van de eerste paal, op ongeveer de 5-meter lijn ingekopt. Geen keeper die daar kan zijn of moet ook eerder starten dan de balvlucht herkent wordt. Hier was Veerman de man die niet mee liep en daarna probeert Van DIjk nog te repareren.
 
Twenteov
 
3
17 juni 2024 om 08:19
Keepte prima, vond ik ook. Maar hoge ballen vind ik m ook twijfelachtig. Echt heersen in zijn gebied doet hij niet.
 
Rooiedraad
 
0
17 juni 2024 om 13:45
Inderdaad, Verbrugge is misschien wel het grootste keepertalent van het moment. Als Courtois, Alisson ter Stegen, Ederson of Neuer weggaan bij hun huidge club kan Vebrugge zo maar de vervanger zijn. Op zijn leeftijd al zo goed zijn is echt geweldig. Hij is super in het meevoetballen en heeft een ongekende reflex. Ik herken mij ook niet in wat Johan hier zegt wat betreft de hoge ballen. Kan hij nogbeter worden? Dat denk ik wel, maar het is geen zwakte zoals bij een vermeer oid.
 
Azulgranito
 
57
16 juni 2024 om 23:46
0 ballknowledge.. Vind Verbruggen echt een toptalent betreft de keepers in Europa. Vandaag ook kunnen zien dat hij er staat wanneer nodig. En dat op zn 21e
 
krovikan
 
94
16 juni 2024 om 23:48
Die Poolse speler kan tussen 5!! verdedigers van Oranje in, in de bal lopen en vrij koppen op goal. Maar het is Verbruggen zijn schuld.
 
voetbalfreak
 
3
17 juni 2024 om 06:57
Inderdaad, Verbruggen heeft daar ook helemaal niets te zoeken...
 
XaviKoning
 
58
16 juni 2024 om 23:50
Als er een keeper bestaat die bij die bal kan in zo een split second eet ik me lul op.Ten eerste staat Dumfries en van Dijk voor hem en is het gewoon een uitstekende corner. Moet hij Van Dijk en Dumfries wegduwen en dan hopen dat ie hem heeft ofzo?Gewoon een goeie corner en een goeie kopbal, kan je niks aan doen.
 
Tinus88
 
34
16 juni 2024 om 23:53
Sprakeloos. En dat zegt wat wanneer het op Derksen of Driessen aankomt. Wat een gelul. Bij deze bal kom je niet. Die wordt hard en strak bij de eerste paal gelegd. Dan ben je kansloos als keeper.
 
Bruine Kevin
 
12
17 juni 2024 om 00:04
Die tegengoal was niet de schuld van Verbruggen en het was ook een goede kopgoal. Ik ben het er wel mee eens dat hij niet goed genoeg is om eerste keeper bij Oranje te zijn, maar we hebben nu eenmaal niks beters. Oogde ook vandaag weer onzeker maar maakte geen fout en deed waar hij voor stond. Niet meer en niet minder.
 
leipek
 
7
17 juni 2024 om 00:10
Onzeker ? Je word toch ook onzeker alle ballen die hij blokte of in de 16 kwam bij Nederland kon een Pool met alle rust aannemen en wat leuks mee bedenken. Sterker land straft dit genadeloos af.
 
leipek
 
25
17 juni 2024 om 00:09
Ik zou toch echt serieus bijna petitie beginnen om deze man van de buis te laten halen. De onnozelheid en onzin die uitkraamt is gewoon genant. Als ik familie van hem was had ik hem allang ontoerekeningsvatbaar verklaard en opgeborgen. Er is geen enkele keeper op de wereld die deze bal had tegen gehouden. En dan nog buiten dat doelpunt om heeft hij er nog meer tegen gehouden die meeste keepers toch moeite mee zouden hebben.
 
Redisthecolour
 
2
17 juni 2024 om 09:14
Hij heeft mijn inziens geen enkele bal tegengehouden waarvan ik dacht, die hadden Bijlow of Flekken niet gehad. Hij heeft prima gekeept hoor, ik vind het persoonlijk ook jammer je zo'n broekie in de goal weer zo negatief moet aanspreken. In de lucht heeft hij zeker nog stappen te maken, maar het is ook niet dat we betere keepers hebben in Nederland.
 
maldini86
 
26
17 juni 2024 om 00:10
Verbruggen heeft gewoon een sterke wedstrijd gekeept. Beetje geneuzel van Derksen dit
 
HakimZiyach22
 
11
17 juni 2024 om 01:01
Derksen vormt een mening en wijkt daar de komende jaren niet vanaf. Verbruggen is een heel groot talent en nu al een uitstekende keeper.
 
Ryan030
 
8
17 juni 2024 om 06:16
ja typisch van kijk mij eens tegendraads zijn." de corner kon de keeper niks aan doen was gewoon slecht verdedigt hij kon vrij inkoppen tussen minimaal 4 nederlandse verdedigers zonder tegenstander.maar het begon allemaal bij die domme overtreding van veerman.virgil was ook weer als vanouds 90min aan het schijn verdedigen en boos om zich heen kijken. ikzelf zie veel liever de vrij ake in het centrum want ake is niet zon apathische verdediger die klapt er tenminste op. voorderest keepte hij harstikke goed en had ik juist voor het eerst het idee dat we eindelijk weer een goede keeper hebben die ook echt alles klem vast pakt en niet dat wegboksen ala bijlow en noppert Veerman was wel echt de allerslechtste. volgende wedstrijd hoop ik reijnders naast schouten en xavi ervoor en dan wat diepgang en snelheid op de rechtervleugel frimpong/malen. ik zou ook zonder memphis spelen. hij is heel goed met de bal maar op de momenten waar je er echt moet staan als een spits is hij bijna nooit doeltreffend
 
Carrasco
 
11
17 juni 2024 om 01:05
Goede reflex, goede positionering. Prima keeper met een enorm potentieel. Heeft ons echt gered met die redding in de korte hoek. Snap deze kritiek niet, mocht hij een fout hebben gemaakt dan oké. Maar dit is onterechte kritiek na zo’n wedstrijd toch?
 
ForzaRomale
 
12
17 juni 2024 om 01:13
Verbruggen was prima. Veerman was de speler die tegenviel.
 
Kevin1989
 
1
17 juni 2024 om 08:39
Veerman was minder, wel nog een paar kansen gecreëerd. De echte dissonant was wijnaldum, heeft hij de bal wel aangeraakt? en Depay en Dumfries ook echt een slechte pot
 
Robinde Bruyn
 
0
17 juni 2024 om 08:47
Oprechte vraag, maar welke kansen heeft Veerman gecreëerd buiten een paar corners voor de goal slingeren?
 
mcgregor
 
6
17 juni 2024 om 01:31
Totaal niet mee eens. Was hij uitgekomen dan had Johan daarover lopen zeiken. Verbruggen heeft gewoon prima gekeept tegen de polen .. niks op aan te merken .
 
Gryudo
 
5
17 juni 2024 om 06:37
Als Bijlow fan vind ik dat Verbruggen foutloos was. Je hebt bij de corner een organisatie en Dumfries springt nipt onder de bal door. Gewoon enorm goed genomen en uitkomen van de keeper leek mij niet het meest logisch. Verder heeft Verbruggen gewoon 3 punten gered. Derksen heeft de ziel niet meer voor het voetbal en lult hier dan ook om maar relevant te blijven.
 
sloep01
 
6
17 juni 2024 om 07:13
Derksen is een karikatuur van zichzelf die man is totaal niet serieus te nemen , ziet waarschijnlijk nooit wedstrijden van Brighton maar weet al gelijk dat het een matige keeper is . Ach hij heeft altijd een tegendraadse mening die goal is een fout van De verdediging v Dijk en Dimfries die man kan zo vrij inkoppen .
 
Excellent
 
0
17 juni 2024 om 07:19
Vanuit een bepaalde hoek leek het er wel op dat hij die bal kon tegenhouden. Maar in de herhaling vanuit een andere hoek zag je dat dit onmogelijk was. Verbruggen gewoon een sterke wedstrijd gekeept, met pech bij 1 tegengoal. We misten tegen dit elftal gewoon veel fysieke kracht voorin, pas toen Wout erin kwam kon de aanval enigszins een vuist maken tegen de defensie van Polen
 
Rownaldo9
 
1
17 juni 2024 om 07:19
Verbruggen heeft prima gekeept, maar ik vind de goal wel dumfries en zijn fout.
 
McMulenga
 
5
17 juni 2024 om 07:52
Bart keepte geweldig en die tegengoal was 100% de schuld van de verdediging. Ik ben super blij met hem op de goal.
 
der alte
 
4
17 juni 2024 om 09:09
Wat een onzin. Er staan TWEE verdedigers lucht te dekken. terecht dat hij blijft staan
 
Oranje 21
 
2
17 juni 2024 om 09:12
Ondanks zijn jonge leeftijd verdedigde hij zijn doel goed. Aan het doelpunt kon hij niets doen. Johan zit er dit keer naast. Verbruggen groeit nog wel in zijn rol. Dan draait Johan misschien wel bij. Eigenwijs zal hij altijd blijven.
 
Caddeto
 
2
17 juni 2024 om 09:26
Best een goed idee: als iedereen stopt met reageren op de artikelen featuring Valentino en/of Derksen, zal VZ vanzelf stoppen met die artikelen zo hard pushen (aangezien het dan geen verhoging van interactie/clicks als gevolg heeft). Dat maar eens uitproberen? Wellicht krijgen we vanwege de boycot wel een shoutout van Johan himself!