Derksen: 'Hoe kan hij een uur álles verkeerd doen en niet gewisseld worden?'
Vrijdag, 25 november 2022 om 22:56

Het Nederlands elftal heeft met zijn slechte optreden tegen Ecuador (1-1) veel twijfels gezaaid over zijn titelkansen bij De Oranjewinter. Johan Derksen en René van der Gijp noemen achtereenvolgens namen die totaal niet voldeden bij Oranje. "Hoe kan Teun Koopmeiners een uur lang álles verkeerd doen en niet al in de rust gewisseld worden?", vraagt Derksen zich af.

Koopmeiners werd overigens pas na 79 minuten afgelost door Marten de Roon. Ook rechtervleugelverdediger Denzel Dumfries viel uit de toon, voegt Van der Gijp toe. "Ik vind Dumfries het beste als hij er komt, maar nu stond hij er al. Hij staat twintig meter van de cornervlag af. Hij moet komen, met die power. Nu is de bal bij Daley Blind en dan staat hij al bij die tegenstander."

"Het probleem is ook nog dat Dumfries ruimte laat vallen voor de counter van de tegenstander", zegt Derksen, die Ecuador daar diverse malen van zag profiteren. De analist zet vraagtekens bij de coaching van Louis van Gaal en zijn assistenten. "Er zitten wat ex-internationals op dat bankje..." Van der Gijp: "Iemand heeft dat gezegd. Dat doet Dumfries toch niet uit zichzelf? Het slaat nergens op."

Van der Gijp maakt zich geen zorgen over het puntenverlies van Oranje in de groepsfase, omdat de oud-rechtsbuiten ervan uitgaat dat Nederland moeiteloos wint van Qatar. "En het waren geen lekkere jongens om tegen te voetballen. Ze hadden er echt zin in. Maar waar ik me wél zorgen over maak is het invallen van Memphis Depay. Dat ging nergens over, terwijl dat een speler is die ons dadelijk verder moet brengen. Daar schrik ik dan wel van. Ook zorgelijk is hoe Steven Bergwijn speelde. Die raakt geen knikker, die jongen. Van die twee moeten we het dadelijk hebben..."

Meer nieuws
   
14:00
14:00
Live meepraten in de Premier League: Tottenham Hotspur - Arsenal
0
   
13:45
13:45
Wie is de Italiaanse idealist die mogelijk de nieuwe trainer wordt van Ajax?
4
   
13:30
13:30
Live meepraten in de Eredivisie: Sparta Rotterdam - FC Volendam
0
   
13:30
13:30
Live meepraten in de Eredivisie: RKC Waalwijk - FC Utrecht
0
   
12:42
12:42
Kraay jr. las 'belachelijk bericht': 'Te Kloese moet telefoon niet eens opnemen'
6
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (58)

 
Japie_Krekel
 
168
25 november 2022 om 23:06
Of Danjuma die zogenaamd zo introvert is dat zijn medespelers erdoor van slag raken
 
Nick_148
 
44
26 november 2022 om 01:10
Die verering van meneer Daniuma begint ook een beetje treurig te worden. Alsof we het over Maradona hebben. Hou eens op. Noa Lang en Xavi Simons kunnen hetzelfde brengen.
 
NEC_Shady
 
49
26 november 2022 om 01:23
Noa lang speelt niet eens in de basis in België.
 
Martijn R
 
56
26 november 2022 om 01:32
@Nick Nee, inderdaad. Vorig jaar ook hele matige cijfers... La Liga: 23 gespeeld, 10 goals, 3 assists. Champions League: 11 gespeeld, 6 goals, 1 assist. 1 doelpuntbijdrage per 119 minuten. Depay speelde op hetzelfde niveau. Nouja... Danjuma speelde CL halve finale en Depay in de EL. Maar Depay had 5 doelpuntbijdrages minder in 4 wedstrijden meer. Voor 1 doelpuntbijdrage per 166 minuten. Danjuma heeft het meeste laten zien van alle Nederlanse aanvallers vorig seizoen. In La Liga én de CL. Daarbij heeft hij bij Villarreal zelfs regelmatig in een tweespitsen systeem gespeeld. En is daarmee vrijwel onze enige aanvaller die ons systeem beheerst. Danjuma is onze beste aanvaller, met afstand ook nog eens.
 
Sir Paul
 
8
26 november 2022 om 08:45
Gakpo is de beste
 
 
3
26 november 2022 om 10:10
Alsof danjuma in zijn eentje dit elftal had gered.... Als er geen middenveld is En als r geen lange ballen v achter aankomen... Het staat en valt met t middemveld
 
Japie_Krekel
 
6
26 november 2022 om 11:14
@NEC_Shady Noa Lang krijgt echter ook geen kansen. Van Gaal ziet op dit moment blijkbaar liever statische spitsen als Vincent Janssen en Weghorst. Ik zeg nergens dat Danjuma de verlosser is, maar je ziet toch liever een Danjuma, Noa Lang of Brobbey spelen dan een Janssen of Weghorst?
 
RdeBoer
 
20
25 november 2022 om 23:33
Wel eens dat er wel eens andere keuzes mogen worden gemaakt maar ook die spelers zijn natuurlijk niet ineens goed genoeg. Je moet realistisch zijn. Dit Oranje heeft niet genoeg kwaliteit ook niet versus Ecuador.
 
DJKylian
 
13
26 november 2022 om 02:09
Eens due jongens wil ik ook wel eens zien. Het loopt niet. Tijd voor een frisse verandering. Slechter zullen ze het zeker niet doen.
 
Ronna
 
15
26 november 2022 om 03:45
Zirkzee had ik niet gedaan brobbey of danjuma zeer zeker, weghorst slaat natuurlijk gewoon nergens op
 
AFCADickster
 
12
26 november 2022 om 04:58
Nou de beste oranje elftallen bestonden voornamelijk uit ajacieden,zou bijna denken dat er een verband is.
 
Psv-er!
 
36
26 november 2022 om 07:30
Ja dat zien we. Klaassen, mega talent Timber, Blind, Berghuis en Bergwijn allemaal een dikke 8 gisteren. Hadden we er maar meer opgeroepen!
 
PSVAR78
 
23
26 november 2022 om 07:46
Precies dat, en als ze nu voor het WK bij hun club in vorm waren, maar verre van dat! Blind en Klaassen speelde zelfs regelmatig geen basis. Terwijl Luuk de Jong en Xavi meer dan leverden.
 
 
17
26 november 2022 om 08:09
Nee hoor? Het is altijd een mengelmoes geweest. En dit team kan ook prima zijn, maar de Ajacieden zijn allen de zwakke schakels. Alleen Berghuisnverdient het te spelen naar mijn mening.
 
Japie_Krekel
 
34
25 november 2022 om 23:04
Koopmeiners en Bergwijn waren drama. Niet als enigen maar die twee vond ik wel tot de allerslechtsten behoren vandaag
 
Ducktaildo
 
47
25 november 2022 om 23:09
Japie. Dit was toch de slechte wedstrijd die het Nederlands elftal heeft gevoetbald op een eindronde sinds 2004? Zat geen lijn in, gewoon helemaal niks. Gewoon overlopen door equador, veel triester gaat het niet worden.
 
Japie_Krekel
 
18
25 november 2022 om 23:13
@Ducktaildo Mee eens. Alle spelers zakten door de ondergrens. Zoiets heb ik zelden gezien
 
Ducktaildo
 
30
25 november 2022 om 23:19
Iedereen was gewoon bang om een bal in de voeten te krijgen. Geen vertrouwen en puur overlast. Momenteel denk ik gewoon om puur te gaan voor bravoure en creativiteit. Gooi Lang en Xavi maar in het elftal. Met dit team zonder bravoure en geloof ga je helamaal niks presteren. Klaassen rent weg als er überhaupt een bal richting hem komt. Gakpo is ook een wegloper en Bergwijn kan momenteel nog geen strandbal aannemen.
 
Japie_Krekel
 
30
25 november 2022 om 23:26
Helemaal mee eens. Dat zijn jonge, hongerige spelers met bewijsdrang. Vandaag zag je ook veel van die jonge spelers lopen bij Ecuador en dat pakte uitstekend uit voor ze. Dat houdt de oudere spelers ook scherp een beetje onderlinge concurrentie, want die denken nu ik maak me niet zo druk want ik ben toch al gegarandeerd van een basisplek
 
NetjesMoetenWit
 
34
25 november 2022 om 23:10
Hey Japie, jij zou toch niet naar dit wk kijken?
 
Japie_Krekel
 
45
25 november 2022 om 23:15
Helemaal waar, maar ik ben toch de mist ingegaan. Twee keer Nederland gekeken en gisteren Brazilie-Servie
 
Ijsmuts
 
51
25 november 2022 om 23:28
Hebben wij weer… nou, het is je vergeven. Niet meer doen jongeman!
 
Weser
 
6
26 november 2022 om 09:22
@Japie: maar je hebt toch mooi de aandacht gekregen toen je aankondigde niet te gaan kijken. Lekker bezig hoor!
 
Japie_Krekel
 
5
26 november 2022 om 11:19
Het ging me niet om aandacht. Ik sta nog steeds niet achter wat daar allemaal gebeurd is, maar ik ben wel tot de realisatie gekomen, ook door goede argumenten van heel veel leden hier dat je dan beter kan stoppen met voetbal kijken want de FIFA gaat nooit veranderen en clubs als PSG, City en Newcastle met disvutabele geldschieters zullen ook aan de CL deelnemen. Als voetballiefhebber is het lastig om het voetbal volledig op te geven. Toch hoop ik dat dit soort zaken ooit zullen veranderen maar dat is waarschijnlijk een utopie
 
APPELSAP12
 
2
26 november 2022 om 11:57
Character development, love to see it!
 
Bossie
 
12
26 november 2022 om 00:17
Dit Nedrlands elftal is middelmaat. Ze moeten een goede dag hebben en 100% geven dan kunnen ze het de grote ploegen moeilijk maken. veel spelers halen hun niveau ook niet, Van Dijk , de spelers van Ajax , Depay die geen 90 minuten kan vol maken. Verder moeten we ook niet doen alsof Equator een stelletje koekenbakkers zijn. Dat is ook een middelmatige ploeg, maar wel een ploeg met passie en inzet
 
Dennis_Wise
 
57
25 november 2022 om 23:04
Zijn ze serieus zo verbaast over het niveau van Memphis en het Nederlands elftal... Waar hebben die de afgelopen jaren naar gekeken? Oww Ja graag in t nieuws zijn en niet om voetbal??????
 
fceindhoven030
 
31
25 november 2022 om 23:07
@Dennis_Wise, Waar heb jij naar zitten kijken de afgelopen jaren? Depay is de beste aanvaller van Nederland en niet voor niks dat hij topscorer ooit zal worden van Nederland binnekort.
 
poilut
 
15
25 november 2022 om 23:17
Beste aanvaller van oranje zeker, maar een goede aanvaller? Onze aanval is aardig pover, maar de hele strategie is gebaseerd op individuele kwaliteiten voorin. Is er überhaupt ook maar een iemand zijn man voorbij gekomen of is er een fantastische steekbal verstuurd? Hoop zelf op Xavi Simons en Noa Lang volgende wedstrijd en dan Mempis iets wat in vorm komt
 
Spitsenduo
 
14
25 november 2022 om 23:18
Gakpo heb ik toch wel iets hoger zitten dan Depay, maar het probleem is dat we in Nederland als aanvallers niet eens de beschikking hebben over middelmatige aanvallers. We hebben zulke slechte aanvallers dat we zelfs een niveautje daaronder zitten.
 
1988M10
 
24
25 november 2022 om 23:29
Beste aanvaller van Nederland is ook fabel. Hij is zelfs een van de slechtste. Verlies 9 van de 10x de bal, vertraag het spel, is lichamelijk zelfs erg zwaar en traag. Ik vraag mij eerder af wat hij überhaupt wel kan met de bal.
 
VluggeVinnie
 
11
25 november 2022 om 23:28
Dit. NL is 8e finalist en werkelijk niets meer.
 
1988M10
 
70
25 november 2022 om 23:08
Zolang oranjers en/of Ajaxieders voorkeur blijven krijgen wordt nix met Oranje. Lachwekkend dat een Danjuma er niet bij is.
 
Meneer Daniel
 
43
26 november 2022 om 01:15
Oranjers? Ajaxieders? Waar heb je het in godsnaam over? Voortaan gewoon koffie bij je ontbijt svp.
 
Sanderr
 
8
26 november 2022 om 07:52
Wat verwacht je van een volwassen persoon die het woord 'niks' niet normaal kan schrijven, daar kun je per definitie niks normaals van verwachten..
 
Moridin
 
2
26 november 2022 om 08:29
Nou ja, Klaassen zit op de bank en Bergwijn presteert, een enkele wedstrijd uitgezonderd, al jaren niets. Niet heel raar dat die in oranje ook niets brengen. Blind ook niet, maar daar steunt Van Gaal al jaren op, dus dat kan ik wel volgen. Maar voor die eerste twee zijn toch wel alternatieven die wel gewoon goed spelen voor hun club.
 
RoelVisser
 
10
25 november 2022 om 23:08
100% waar!
 
Spitsenduo
 
14
25 november 2022 om 23:20
Het probleem is gewoon dat Nederland een degelijke keeper heeft, een zeer goeie verdediging en een prima middenveld. Maar we hebben alleen waardeloze aanvallers. Gakpo is de enige aanvaller die in de top van Europa zou kunnen voetballen, maar voor de rest zijn het allemaal aanvallers die bij subtop clubs nog op de bank zouden zitten.
 
lord
 
24
25 november 2022 om 23:25
We hebben op frenkie na een fc Utrecht middenveld. Op internationaal niveau bagger
 
Spitsenduo
 
11
25 november 2022 om 23:32
Ik vind Berghuis nog wel een goede middenvelder hoor, Klaassen is niet goed genoeg voor de basis, maar wel een handige supersub als de tegenstander moe wordt, want hij blijft rennen en denk dat je met Xavi Simons ook wel een degelijke middenvelder heb. Ik schat dit middenveld in ieder geval hoger in dan bij sommige andere landen.
 
1988M10
 
17
25 november 2022 om 23:31
Met Blind zeer goed verdediging? Grapje zeker.
 
Spitsenduo
 
10
25 november 2022 om 23:34
Blind niet nee, maar Ake, Van Dijk, Timber en Dumfries zijn zeker een sterke verdediging samen in vergelijking met andere landen. Zeker als je nog een De Ligt, De Vrij en Frimpong daarachter heb.
 
1988M10
 
11
25 november 2022 om 23:46
...maar Blind staat in de basis. En zoals vandaag gaat dit gepaard met tegen goals. Dus geen zeer goed verdediging.
 
Bossie
 
18
26 november 2022 om 00:19
Van Dijk vind ik dit seizoen ook niet al te best. Heeft best wel momenten waarvan ik denk waarom zet je geen druk op je tegenstander. Bij dit doelpunt liet hij de tegenstander ook maar ongehinderd door lopen, zette hij geen druk op de bal. Bij Liverpool zie je dit ook van Hem
 
Bruine Kevin
 
11
25 november 2022 om 23:32
Dat Gakpo op dit moment onze beste aanvaller is is te triest voor woorden, maar helaas wel waar.
 
ikdan
 
1
26 november 2022 om 09:47
Goeie verdediging haha
 
Hamstringbless
 
6
25 november 2022 om 23:28
Van Gaal spaart gewoon zijn goede spelers om de tegenstanders zand in de ogen te strooien, zodat we in de volgende rondes pas steeds beter en frisser gaan voetballen. In de finale staat het op een gegeven moment zo, zag ik in mijn glazen bol: Noppert, Frimpong, van Dijk, Akã©, Malacia Xavi, Timber, De Jong, Lang De Jong, Gakpo
 
AlexKieft
 
7
25 november 2022 om 23:32
Beste stuurlui staan weer aan de wal, als het goed is doet het pijn om te zeggen, gaat effe niet, staan de zuurpruimen vooraan
 
MT87
 
22
25 november 2022 om 23:41
Achter hem stond Timber, de slechtste van het veld. Rechts van hem Dumfries, die kan stieren maar doorcombineren zit er niet in. Klaassen was weg, die kwam niet in de bal om te kaatsen of even vast te houden voor de combinatie. Die was a la Van de Beek aan het schaduwspitsen. Frenkie en Teun stonden steeds in ondertal. Ik geef het je te doen. Bergwijn deed niet mee. Depay probeerde het nog, maar had het ook niet. Zidane had het vast beter gedaan, maar Berghuis of De Roon waren precies tegen hetzelfde probleem aangelopen. Om dan te wijzen naar Koopmeiners is extreem goedkoop. Dan zie je het geheel niet. Relatief onbekend maakt kennelijk onbemind.
 
MrRudi74
 
68
26 november 2022 om 00:13
Ik krijg het bijna niet uit mijn strot, maar vd Gijp zegt hier eigenlijk iets heel belangrijks: dat zijn de opdrachten die een Dumfries dus meekrijgt, en tegen van Gaal ingaan durven ze niet. Dat wordt niet geaccepteerd. En dan heeft van Basten toch ook zijn punt als hij zegt dat de aanvoerder IN het veld niks neerzet. Ik weet niet of van Dijk zelf niet ziet dat de veldbezetting tegen deze tegenstander niet klopt en dan denkt "maar meneer van Gaal wil het nu eenmaal zo" of dat hij het gewoon niet ziet. In beide gevallen ben je een slechte aanvoerder. Kijk naar de meest succesvolle periodes van Oranje...cruijff wat net zoveel de baas als Michels, en van Hanegem en Haan deden hun mond ook wel open. Wat dacht je van '88 met van Basten, Gullit, Koeman, van Breukelen? Als Michels daar had gezegd dat van Aerle altijd op de middenlijn moet gaan staan had Koeman echt wel gezegd dat Michels op kan rotten, jij blijft achter staan Berry. Dumfries is een stoomwals, die moet inderdaad opkomen, niet rechtsbuiten gaan staan. Dan krijgt ie de ballen in stilstand en is hij zo makkelijk te verdedigen. Met Blind aan de andere kant gaat dat nog, die kan toch al niet bewegen dus vanaf stilstand een bal goed geven is hem op het lijf geschreven, maar Dumfries is een heel andere speler. Hetzelfde probleem met Frenkie...die staat altijd tussen van Dijk en Aké in als hij in balbezit komt en dan gaat ie maar lopen, want er is geen middenveld. De ene middenvelder staat in de verdediging (frenkie), de andere in de aanval (klaassen) en Koopmeiners loopt het liefst daar waar Dumfries al stond. We kunnen lang en breed discusieren over wie er wel of niet moeten spelen, wat lastig wordt want echt iedereen was bagger inclusief Gakpo en Memphis (voordat we het over clubvoorkeur gaan hebben), maar het klopt taktisch gewoon voor geen meter, en niemand zet het om, niemand doet wat. Van Gaal zit ijverig te schrijven voor de nabespreking, Blind zit naar zijn schermpje te kijken zodat ie van Gaal gelijk kan geven in de nabespreking, en Davids...sjah, ik had het idee dat Davids het wel zag en dat Louis hem toen maar zei dat hij dan maar langs de lijn moest gaan staan roepen. Een technische staf die niks corrigeert en iedereen volpompt met opdrachten, en een hierarchie in het team die niet tegen de coach in durft te gaan, of zelf in het veld dingen corrigeert. Dat kan niet functioneren.
 
 
14
26 november 2022 om 08:08
Goede reactie Verder staat het hier af en toe bol van reacties die gekleurd zijn van clubvoorkeuren en soms zelfs van regelrechte afkeer/haat richting bepaalde spelers Lijkt mij dat iedere speler niets liever wil dan dit wk winnen. En dat geldt overigens ook voor de coach. Maar het loopt niet, spelers uit vorm, geen middenveld gister. Dan kan de verdediging de bal niet kwijt en dan kan de aanval niet bereikt worden. En dan creeer je dus niets.
 
gomes1psv
 
16
26 november 2022 om 02:42
De Roon voor Koopmeinders en Simons op de bank laten. Dan wil je ook niet winnen…
 
robmaas
 
8
26 november 2022 om 03:32
En timber op de bank,slechte man van het veld een 2 voor de moeite
 
HakimZiyach22
 
6
26 november 2022 om 03:50
Heb hem nog nooit een goede interland zien spelen eerlijk gezegd, hele trage, logge speler. Lijkt helaas ook weer op zo'n systeemspeler net als Hateboer en de Roon. Tijd om na het WK even schoon schip te maken en met de jonge garde verder te gaan.
 
r180
 
7
26 november 2022 om 08:13
Het lijkt wel tafelvoetbal. Het huidige voetbal vraagt loopvermogen, goede techniek en intensiteit. Alleen De Jong heeft dat op dit moment. En Xavi Simons en die mag geen minuut meedoen, of Malacia voor Blind.
 
Yoda
 
5
26 november 2022 om 09:21
-Het huidige voetbal vraagt loopvermogen, goede techniek en intensiteit.- Yep. Maar nu komt mijn paradepaardje; dat leren wij niet in Nederland. In alle coach opleidingen wordt geleerd hoe we moeten staan in balbezit, hoe we druk moeten zetten en alle oefeningen zijn daar op afgestemd. Positiespel heet dat. En in onze opleidingen vallen voetballers af die niet zo goed zijn in positiespel, maar misschien wel briljant in de duels, ballen tegenhouden, loopvermogen etc. We denken in Nederland nog steeds dat we het kunnen winnen door de bal rond te laten gaan, de kwaliteit om in een kleine ruimte tiki taka te kunnen spelen. Maar als ik naar een doorsnee wedstrijd kijk op een beetje niveau, dan valt me op dat er zoveel teams zijn met veel minder technisch vermogen dan wij, maar met zoveel meer energie van box naar box. Die gewoon een lange bal hanteren en bijsluiten als ze onder druk komen. Die met 10 man terugplooien, massaal jagen op de ploeg in balbezit, maar in de counter er ook met 7 man weer uitkomen. Dat wordt niet geleerd in onze opleiding. Nee, alles vanuit controle en balbezit. Dumfries is in die zin een uitzondering op de regel, hij is van het type dat gewoon gaat. 100x naar voren en 100x naar achteren. Duels, druk, kracht, snelheid. Het is ook niet verbazingwekkend dat juist hij niet via de jeugdopleidingen van onze topclubs boven is komen drijven.
 
FRotank
 
0
26 november 2022 om 19:31
Ja, daar snapte ik ook niets van. Alsof Louis van Basten en Van Hooijdonk had gehoord. Koopmeiners er uit. Klaassen met de punt naar achteren. Bergwijn naar zijn vertrouwde plek, maar Louis zei lekker puh Domme beslissing heeft ons de overwinning gekost. Slecht signaal heeft Louis daarmee afgegeven.