Derksen 'mist één naam' bij opvolgers Heitinga: 'Die deed het uitstekend!'
Donderdag, 1 juni 2023 om 22:25

Johan Derksen vindt het gek dat hij de naam 'Frank de Boer' nergens terugleest in het rijtje mogelijke opvolgers van John Heitinga. Volgens de 74-jarige analist heeft De Boer het voortreffelijk gedaan in zijn eerste periode bij Ajax en ademt de oud-verdediger het dna van de Amsterdamse club. Derksen zou het dan ook niet raar vinden als De Boer voor de tweede maal als hoofdtrainer wordt aangesteld.

Donderdag werd bekend dat Heitinga niet ook volgend seizoen voor de groep zal staan bij Ajax. De Amsterdammers mikken op een meer ervaren trainer, zo liet technisch directeur Sven Mislintat weten in een verklaring op de clubwebsite. "Ik voelde het steeds al", zegt Derksen in Vandaag Inside over Heitinga's lot. "Ze hadden geen vertrouwen in John Heitinga en hij kan ook voor zijn carrière beter ergens anders beginnen." Daarop gaat Derksen in op de namen die als opvolger circuleren.

In dat rijtje bevinden zich onder meer Kjetil Knutsen (FK Bodø/Glimt) en Peter Bosz (clubloos). Eén naam ontbreekt echter nog volgens Derksen. "We horen al die namen, maar ik vind het gek dat je de naam van Frank de Boer niet hoort. Die heeft het uitstekend gedaan bij Ajax! Ajax is voor hem natuurlijk een speciale club, hij komt van Ajax weg dus hij weet hoe dat marcheert intern. In Engeland en Italië heeft hij er niks van gebakken en hij kan blijkbaar niet met andere culturen omgaan. Maar bij Ajax werd hij vier keer kampioen!", aldus Derksen.

René van der Gijp, die ook aan tafel zit, erkent: De Boer is een echte Ajax-man. "De Boer zit helemaal vast in zijn hoofd bij Ajax. Bij Inter (de club waar De Boer na Ajax trainer werd, red.) heeft hij de mensen een halfjaar lang verteld hoe ze bij Ajax speelden." Derksen voegt gniffelend toe: "En in Engeland (bij Crystal Palace, red.) mochten ze geen lange bal meer geven!"

De Boer kwam eind 2010 als interim-trainer aan het roer te staan bij Ajax, nadat voormalig hoofdtrainer Martin Jol was vertrokken. Viermaal op rij werd De Boer kampioen; in zijn laatste twee jaar eindigde hij als tweede achter PSV. Avonturen bij Internazionale, Crystal Palace en Atlanta United kwamen daarna allen vroegtijdig tot een eind. De Boers laatste trainersklus was die van bondscoach van het Nederlands elftal. Ook dat liep uit op een deceptie, na de vroege uitschakeling op het EK van 2020.

Meer nieuws
   
19:24
19:24
Manchester City sprankelt niet, maar houdt maximale druk op Arsenal
4
   
19:08
19:08
Marco Bizot gooit EK-kansen te grabbel met gruwelijke blunder
3
   
19:00
19:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord wakker maakte
16
   
18:34
18:34
NAC Breda zet met moeizame zege op Jong PSV grote stap richting play-offs
0
   
18:33
18:33
Vitesse heeft positief puntenaantal na eerste Eredivisie-thuiszege van het jaar
14
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (65)

 
TheHunter12
 
109
1 juni 2023 om 22:28
Nee Johan dat is niet gek, dat is zelf volkomen logisch.
 
 
46
1 juni 2023 om 22:51
Inderdaad. Verschrikkelijk voetbal en de kampioenschappen zijn behaald met 1x 71 punten 2x 76 punten en 1x 73 punten. Dus Ajax was die jaren echt de kampioen van de armoede. Dus echt geen Frank
 
JohanVlerksen
 
25
1 juni 2023 om 23:03
Ik begrijp helemaal niks van Johan. Probeert hij iets uit te lokken of begint hij echt seniel te worden? Frank - overal na Ajax gefaald - de Boer.
 
Ijsmuts
 
9
1 juni 2023 om 23:17
Ja natuurlijk probeert hij wat uit te lokken. Reacties en aandacht want dat levert kijkcijfers en reclame-inkomsten op. Een gedegen onderbouwde mening is maar saai.
 
XAJAcfa
 
12
1 juni 2023 om 23:53
Frank heeft het met een veel mindere selectie bij Ajax veel beter gedaan dan dit seizoen. Natuurlijk werd hem verweten te zakelijk te spelen maar hij had ook geen budget en moest het doen met de spelers die hij had dat deed hij prima.
 
mvbfan
 
10
2 juni 2023 om 00:29
Concurrent was ook niks toch? Met minst aantal punten kamioen geworden. Dat zegt echt alles over de concurrentie! Bovendien kan Frank De Boer niet goed omgaan met vedettes. Net zoals als El Hamdaoui en ook met die spits in Italie. Ik dacht Icardi. Je kunt nou niet iedereen hetzelfde behandelen. Zo werkt het niet. En De Boer was ook zeer eigenwijs. Gaat in Italië even het Ajax voetbal laten spelen. En bij Oranje ook zwaar gefaald. Met waardeloze spelers als Promes. Ga toch weg man. Hij kocht echt altijd spelen.
 
vandewoy
 
52
1 juni 2023 om 22:53
Je kunt zeggen wat je wilt, maar Frank de Boer is 4x kampioen geworden met erg beperkt materiaal. Als je zag wat Erik ten Hag aan geld en spelers heeft gekregen. Begrijp me niet verkeerd ik vind Erik ten Hag een klasse beter dan De Boer, maar Frank verdiend veel meer krediet en respect dan hij momenteel krijgt. Frank de Boer is een echte Ajacied!!
 
Amsterdam4
 
8
1 juni 2023 om 23:09
Is een van de meest succesvolle trainers uit de historie van de club. Maar tactisch, communicatief, jeugdontwikkeling, etc. is het gewoon niet goed genoeg. Ajax heeft een trainer nodig; 1. Die tactisch het verschil kan maken 2. Team kan formeren en ook juiste sfeer in het team krijgt 3. Kan communiceren op een manier dat bij de club past; zie Mislintat, duidelijk, open, ambitieus maar ook een beetje branie 4. Spelers ontwikkelen en jeugd inpassen 5. Resultaat haalt. Frank de Boer tikt slechts 2 van de 5 punten aan. Niet goed genoeg dus.
 
Tipptopp
 
14
1 juni 2023 om 23:18
Het was niet echt spectaculair voetbal maar resultaat halen, spelers ontwikkelen, jeugd inpassen…allemaal met verve gedaan door De Boer. Die moest hij het elk jaar weer doen met een uitgekleed 11-tal. In die jaren werd Overmars niet voor niets Mark netto genoemd.
 
laak
 
0
2 juni 2023 om 10:05
Ja hij is een echte ajaxcied maar liet mij 3 seizoenen lang met tegenzin naar het elftal komen en sprak te veel vertrouwen in de jeugd, in bijvoorbeeld spelers als Lesley de Sa. Bedankt voor bewezen diensten maar alsjeblieft nooit meer.
 
 
43
1 juni 2023 om 22:28
Met afgrijselijk voetbal. Hopelijk geen kandidaat.
 
Jonathan.vda
 
81
1 juni 2023 om 22:29
Ik vraag me langzamer hand echt af wat johan gebruikt, dat je deze naam nog laat vallen ???? Tuurlijk heeft die een status bij Ajax , maar die hebben ook gezien dat die er na ajax op de mls na, vrij weinig van gebakt heeft.
 
donkerblauw70
 
4
1 juni 2023 om 23:10
Sigaren
 
Brasilalalala
 
2
2 juni 2023 om 00:21
Volgens mij heeft Frank ook een schoonzoon als scheidsrechter in NL rondlopen, waardoor hij ivm die relatie zo'n functie niet ambieert in NL
 
Afcakampioen
 
32
1 juni 2023 om 22:29
Dan kan je net zo goed Heitinga houden .
 
Kantje
 
13
1 juni 2023 om 22:29
Freek Janssen van VI opperde dit ook in de PakSchaal podcast, dan met Heitinga als assistent. Hoor je dus wel ergens. Maar dat idee werd door iig de Ajax-fans niet welkom ontvangen.
 
Sta plaats
 
5
1 juni 2023 om 22:39
Je kan natuurlijk van alles opperen, maar Heitinga is door Mislintat dus nooit als assistent gezien. Dus Freek zou minder fan moeten zijn en meer analyseren. Vind zijn stukken in de VI behoorlijk eenzijdig, veel herhaling en geen kritische noot. Zelfde als die tandem als AD.
 
KlasseSchone
 
10
1 juni 2023 om 22:53
Freek is geen fan hoor. Hij komt uit de Achterhoek en support de Graafschap. Is slechts Ajax-watcher voor zijn werk (wat 'ie overigens wel goed doet vind ik). Wel eens dat de Boer een belachelijke keuze zou zijn. Past precies niet in het profiel wat Mislintat geschetst heeft. Blijft een legende voor wat ie met dat Ajax wist te presteren, maar is niks voor de huidige selectie en gang van zaken.
 
Sta plaats
 
2
1 juni 2023 om 22:57
Want mensen uit de Achterhoek kunnen geen fan van Ajax zijn?
 
Mick1988
 
5
1 juni 2023 om 23:02
Niet als ze supporter zijn van de Graafschap
 
VoetbalHumor
 
24
1 juni 2023 om 22:29
Alsjeblieft niet zeg, na Ajax overal mislukt en heeft niet de ervaring om van dit team nog wat te maken.
 
29er
 
7
1 juni 2023 om 22:40
Dat hij alleen succesvol was bij Ajax is toch helemaal niet slecht als om de trainerspositie bij Ajax gaat? Daarnaast heeft hij het best goed gedaan met de budgetbeperkingen die er destijds waren en het geforceerd moeten brengen van eigen jeugd. Tot slot hoeft hij dit team niet aan de praat te krijgen, er moet een nieuw team gebouwd worden deze zomer
 
SuperVO
 
1
2 juni 2023 om 06:38
Laat dat nu juist hetgeen zijn wat Frank wel heeft….want hij maakte Ajax kampioen met zeer matig materiaal. En dat matige materiaal is er nu weer. Alvarez en Timber weg en we staan weer op start. En met start bedoel ik de tijd dat Overmars geen spectaculaire spelers haalde en Frank de Boer moest roeien met de riemen die hij had…
 
juvedeef
 
26
1 juni 2023 om 22:29
Nou als je Derksen nog series nam. Dan is dat nu voorbij. Een trainer die overal is mislukt nog nemen als trainer. Alleen als je wilt dat Ajax dieper zinkt. Zou dat een goed idee zijn.
 
 
8
1 juni 2023 om 22:29
Alsjeblieft niet zeg. Heeft veel betekend, maar het is tijd voor een frisse wind
 
MessiBazoer
 
29
1 juni 2023 om 22:30
Ik kan echt genieten van VI, en ook van Johan Derksen. Maar hij wilde niet meer over voetbal praten, en dat raad ik hem ook echt aan. Hij lult echt zo veel rare onzin en is veelte ouderwets
 
Weef
 
18
1 juni 2023 om 22:30
Ah, het ligt eraan dat Frank niet met andere culturen om kan gaan. Daarom ging het ook mis met Oranje, vanwege al die andere culturen, proest! Maar even serieus, De Boer werd inderdaad 4 keer kampioen, maar het voetbal was niet aan te gluren en de tegenstand vrij matig. Dit moet je toch niet willen als Ajax? Maar als Feyenoord supporter juich ik het toe hoor!
 
Sirius
 
2
1 juni 2023 om 22:46
Het waren bovendien ook wel soort van andere tijden. Als Frank de Boer iets heeft aangetoond, is dat hij niet mee kan in het huidige voetbalklimaat. Althans niet bij ploegen in de top van een top 6/7 competitie.
 
Martijn R
 
6
1 juni 2023 om 22:49
"daarom ging het ook mis met Oranje" Ja, alsof Frank het minder heeft gedaan dan Van Gaal.. Enige verschil was dat Frank uitgeschakeld is door persoonlijke fouten, en Van Gaal met voetbal - zo lelijk - dat je bijna naar het gemeentehuis liep om uit schaamte je Nederlands paspoort in te leveren.
 
Weef
 
3
1 juni 2023 om 22:53
Klopt, maar bij vGaal was het voetbal alleen op het eindtoernooi niet aan te gluren en bovendien heeft die zich daarvoor wel uitgebreid bewezen als (bonds)coach.
 
 
5
1 juni 2023 om 22:31
Frank De Boer is er al een tijdje uit, betwijfel of die nog kan en wil terugkomen. Opzich wel een punt dat Frank een goede staat van dienst heeft bij ajax, maar nu Sar, Blind en Overmars weg zijn heeft Frank ook minder contacten.
 
Janta
 
3
1 juni 2023 om 23:32
Wat ik wel frapand vindt is dat de persoon die Frank compleet heeft afgebrand en zijn fans daar helemaal in mee ging nu Frank naar voren schuift. Dat is nu reageren op de waan van de dag.
 
wopsurvivor
 
3
1 juni 2023 om 22:32
Veel te eigenwijs en star. Kan niet van tactisch plan wisselen op de momenten dat erom gevraagd wordt. Heeft zijn carrière daardoor echt te grabbel gegooid bij Inter, Crystal Palace en als bondscoach. Ik zou het Frank gunnen dat hij daar iets meer zelfreflectie ik kreeg.
 
AndersKijken
 
2
1 juni 2023 om 22:34
Aldus meesterscout Johan Derksen..
 
Skearey
 
4
1 juni 2023 om 22:34
Zo treurig dat Derksen, Driessen en consorten zo vasthouden aan dat het een Nederlandse trainer moet zijn... Zijn totaal niet meer serieus te nemen deze gasten, hopen op de jaren 50 is zo jaren 90.
 
Janta
 
10
1 juni 2023 om 22:35
Ik zou hem graag terug zien bij Ajax. Hij is afgerekend op de laatste 2 seizoenen toen het voetbal van hem niet om aan te zien was maar werd er wel kampioen mee en 2e. Alles had zijn rede, op een gegeven moment had hij de selectie niet meer om mooi voetbal te kunnen spelen.
 
Soccerfan_1
 
8
1 juni 2023 om 23:03
Dat is echt zo’n grote bullshit hè. De selectie niet om mooi voetbal te spelen. Heb je Cambuur in die tijd gezien? Mooi voetbal. Heb je nu clubs als rkc bijv gezien. Leuk voetbal. Je kan prima mooi voetbal spelen met minder materiaal. Je hebt alleen een coach nodig die er ook daadwerkelijk iets van kan. Heel simpel.
 
laak
 
0
2 juni 2023 om 10:10
De eerste 2 seizoenen was het ook niet magistraal maar degelijk. Heb ook het idee dat de coach ook echt wel wat bepaalt in transfer beleid. Dat geforceerde op de jeugd vertrouwen komt volgens mij ook echt door De Boer zelf. Ik vond het anders namelijk wel heel toevallig dat Bosz kwam en in eens een Traore en Sanchez konden worden aangetrokken. Hij werd kampioen met 71 punten, dat is 2 meer dan het huidige 'ramp' seizoen.
 
binny
 
6
1 juni 2023 om 22:38
Als je hoort dat Derksen aan Frank de Boer denkt is het toch al veels te laat is voor die man. Hoe kan je die nou nog serieus nemen? De Boer aanstellen is nog een seizoen weg gooien. Ben hem dankbaar voor zijn jaren als coach van Ajax, maar hier moet je echt nooit aan beginnen.
 
Janta
 
6
1 juni 2023 om 22:49
Is dat zo, hij werd 4x landskampioen en 1x 2 De 1e 3 seizoen met goed voetbal maar de laatste 2 seizoenen moest hij uit nood zijn tactiek aanpassen. Men is weer eens aan het papagaaien zonder ook maar 1 wedstrijd van hem gezien te hebben.
 
binny
 
6
1 juni 2023 om 22:56
Zonder maar 1 wedstrijd van hem gezien te hebben? Ik heb denk ik elke wedstrijd van Ajax gezien onder De Boer, ook van het NLse elftal en ook wat potjes bij Inter en CP. Frank is een absoluut icoon voor Ajax en het Nederlandse voetbal, een van de allerbeste verdedigers in de geschiedenis van ons land, maar die gozer heeft nu al zo'n 7 jaar lang alleen maar fouten gemaakt. Je moet vooruit en nu met De Boer aankomen is gewoon verschrikkelijk oncreatief. Niet dat je het hem echt kon aanrekenen, maar waarom hij El Ghazi inbracht en Milik er uit haalde dat laatste kwartier in Doetinchem in 2015 blijft mij een raadsel. Als je een goal moet maken om kampioen te worden haal je je spits er niet af.
 
binny
 
2
1 juni 2023 om 22:58
Heb bij de Boer ook nooit een plan B gezien, of iemand die zich goed aanpast aan de tegenstander. Ik herinner hem liever aan 15 Mei 2011 en potjes zoals de 2-1 tegen Barcelona thuis. Gewoon geen goed idee.
 
Janta
 
1
1 juni 2023 om 23:13
Kan jij mij uitleggen wat die plan B dan wel is. Ook weer zo'n papagaai uitdrukking, de klok horen luiden maar weet waar de klepel is.
 
Tijger-wit
 
2
1 juni 2023 om 22:42
Dat Frank de Boer enige kennis heeft over voetbal is logisch gezien zijn spelers carrière. Alleen komt er zoveel meer bij kijken om een goede hoofdtrainer te zijn. En op bijna al die andere punten scoort Frank ontzettend slecht. Nee F de Boer zijn trainers carrière zit er al op, want hoe je moet omgaan met verschillende karakters ga je jezelf niet meer aan leren op zijn leeftijd ben ik bang
 
TwanRotterdam
 
0
1 juni 2023 om 22:43
Dat gaat Frank de Boer nooit doen. Heeft al eens gezegt dat zolang zijn schoonzoon fluit (Joey Kooy) hij niet komt. Dus die naam hoef je al niet te noemen
 
Carlovan den Bosch
 
1
1 juni 2023 om 22:44
Misschien kan die dan gelijk van de Hoorn terug halen voor in de spits.
 
Sirius
 
4
1 juni 2023 om 22:45
Het kan verkeren. Eerst Frank de Boer jarenlang affikken op elke mogelijke manier en nu verbaasd reageren dat hij die naam nergens leest. De mannen aan die tafel hebben ook echt geen eigen mening, hè?! Man, wat schrijnend. Ik zou eigenlijk gewoon voor Bosz gaan. Wel voorspelbaar en garantie heb je niet, maar hij past in het profiel van Ajax, hij kent de club, is gewoon een degelijke coach, hij is Nederlands en bovendien wil hij maar wat graag. Daar ga je dus niet de hoofdprijs voor betalen. Die wil wel water bij de wijn doen, al kan Ajax het geld wel missen.
 
JessedeKoster
 
2
1 juni 2023 om 22:49
Eerst maar eens winston borgarde terug halen nu Edwin weg is, krijgen we misschien weer een fatsoenlijke verdediging.
 
JanMetDeKorte
 
3
1 juni 2023 om 22:55
Hahahaha, Frank de Boer???? Man, die is alleen kampioen geworden omdat de rest nog slechter was. Moet je kijken hoe hij het Europees gedaan heeft. Ook met hoeveel punten hij kampioen werd. Hij heeft die titles met pure middelmaat gewonnen. Die hoeft echt niet terug te komen.
 
Soccerfan_1
 
3
1 juni 2023 om 22:59
Echt hè. De concurrentie liet toen elke kans om van Ajax weg te lopen liggen. Ze kregen het gewoon cadeau maar pakten het niet aan. En elke keer dat hij heeft het met slecht materiaal moeten doen. Alsof je daar niet leuk voetbal mee kan spelen. Die man speelde alleen maar tikkie terug tikkie breed en maar wachten op de kans. Nooit meer aub.
 
Soccerfan_1
 
2
1 juni 2023 om 22:57
De man kraakt alles en iedereen af en komt dan zelf met Frank de boer aan zetten. Echt schiet mij maar naar Tokyo. Mensen staren blind naar die kampioenschappen maar het spel was niet om aan te gluren terwijl andere coaches met nog ( ja nog ) minder materiaal beter voetbal speelden in die tijd. Nooit meer Frank de boer voetbal. Het kwam er met Heitinga dicht bij in de buurt en dat willen we niet meer.
 
Jim420316
 
4
1 juni 2023 om 23:01
Frank de Boer.. op Schreuder na de slechtste coach die Ajax in jaren heeft gehad. Geen oog voor talent, geen communicatieve vaardigheden, saai risicoloos voetbal en geen zelfreflectie. Met droge ogen Queency Menig de nieuwe Kluivert noemen, na elke belabberde wedstrijd zeggen dat je hebt gedomineerd, geen vleugelspeler kopen omdat je toekomst ziet in Lesly de Sa etc. Je kan nog beter Stevie Wonder voor de ploeg zetten.
 
memphisdepay
 
2
1 juni 2023 om 23:12
Wel een succesvolle coach en je kan ook niet zeggen dat hij spelers niet beter heeft gemaakt. Veel spelers hebben uiteindelijk toch de overstap weten te maken mede dankzij hem. Uiteindelijk is de basis van het succes bij Ajax ook voor een groot deel aan hem toe te schuiven. Moet zeggen dat ik wel van zijn communicatieve vaardigheden schrok bij het Nederlands elftal.
 
JanMetDeKorte
 
2
1 juni 2023 om 23:51
Ach hou op man, moet je kijken hoe Ajax het toen in Europa deed. Moet je kijken met hoe veel punten Ajax kampioen werd. Moet je eens gaan kijken naar wedstrijden van toen, echt niet om aan te zien. Laat de Boer maar lekker met pensioen blijven.
 
miki1959
 
1
1 juni 2023 om 23:11
Ik vraag me af een welke eisen de nieuwe trainer van Ajax moet voldoen als het aan de supporters ligt. Moet er beter voetbal gespeeld worden dan City en dan elke week met minimaal 5-0 winnen. Volgens mij zijn de supporters dan pas tevreden. Maar het belangrijkste is natuurlijk een trainer die wedstrijden wint en prijzen gaat pakken en zijn spelers en ploeg beter maakt. Een andere visie hoeft er niet te zijn
 
RAW_2408
 
1
1 juni 2023 om 23:56
Luistert er na deze uitspraak ooit nog iemand naar Johan Derksen? Frank de Boer, echt waar? Hoe vaak moet die man nog bewijzen dat hij geen goede trainer is? Ja, hij is vier seizoenen kampioen geworden - maar het spel was niet om aan te gluren. Kampioen in balbezit, maar aanvallend voetbal ho maar. De vlag hing bijna bij elke supporter uit toen hij werd vervangen door Peter Bosz.
 
WAC79
 
0
2 juni 2023 om 07:14
Ja Johan laten we lekker frank de boer nemen,bij ajax goed gedaan maar ook Met dank aan zwakke concurrentie,, en heb je zijn resultaten bij inter cristal palace, en het Nederlands elftal niet meegekregen?? Man man man, die Derksen is echt niet meer serieus te nemen als het over voetbal gaat
 
BenficaAjax1
 
0
2 juni 2023 om 09:16
Die is gek geworden. De boer werd alleen maar kampioen omdat de rest zo waanzinnig slecht was. Psv vergooide een voorsprong van 15 punten als ik me niet vergis. Was de slechtste coach die ik ooit heb meegemaakt, naast schreuder en keizer. Shit voetbal om naar te kijken hopen op bevliegingen van spelers geen idee geen lijn. Beetje Heitinga idee
 
Ryjuu
 
0
2 juni 2023 om 11:03
Derksen begint seniel te worden. Eerst Cocu aanprijzen die meer door geluk dan wijsheid kampioen is geworden met PSV en Frank de Boer dankt zijn kampioenschappen aan een waanzinnig slechte weerstand aan concurrentie. Het voetbal onder beide coaches waren niet om aan te zien. En dat is ook wel te merken aan het vervolg van hun loopbanen waar ze telkens mislukt zijn en eruit gegooid zijn. Frank is misschien wel de slechtste trainer ooit, hoe snel en vaak hij eruit is gegooid bij alle clubs waar hij gezeten heeft is gewoon fascinerend.