Dolberg is niet meer boos: 'Na de wedstrijd was het moeilijk om in te zien'
Vrijdag, 2 juni 2017 om 08:45

Ruim een week na de verloren Europa League-finale tegen Manchester United kijkt Ajax-spits Kasper Dolberg nuchterder terug op de wedstrijd. De spits, die zich deze week bij de selectie van Denemarken voegde, kwam ik Stockholm amper in het stuk voor. Hij zegt lessen te trekken uit de finale.

"Ik weet niet of ik de wedstrijd al helemaal naast me heb neergelegd, maar ik ben er niet meer boos om", vertelt Dolberg aan Ekstra Bladet. "Ja, natuurlijk kan ik ervan leren. Dat was direct na de wedstrijd moeilijk om in te zien, maar als ik nu terugblik kan ik veel leren over hoe ik bewoog op het veld ten opzichte van de verdedigers. Ik was gewoon niet goed genoeg. Ik ben veel gewend, maar het was plots moeilijker voor me."

De jongeling had minder ruimte op het veld dan hij gewend was en kreeg de bal amper, zegt hij. "Zenuwen? Nee, het was niet alsof ik bang was om te spelen", verzekert Dolberg. Inmiddels ligt de focus bij het Deense elftal, dat dinsdag een vriendschappelijk duel met Duitsland speelt. "Het is een lang seizoen geweest, langer dan ik had verwacht. Maar ik voel me goed. Ik heb een week vrij gehad en nu wil ik weer voetballen."

Meer nieuws
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
0
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
0
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
6
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
6
   
21:47
21:47
Liverpool gebruikt Slot om af te stappen van traditionele Britse clubstructuur
25
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (21)

 
FeanTime
 
14
2 juni 2017 om 09:03
prima analyse van een jonge spits. Het klopt dat hij gewoon niet goed genoeg was om de ervaren verdedigers van utd te bespelen en dat is geen schande. Hij heeft nog jaren om te ontwikkelen en ik ben er van overtuigd dat als hij deze instelling vast weet te houden dat hij een wereldspits gaat worden.
 
KusH
 
8
2 juni 2017 om 09:09
Ik vond m ook teleurstellen id finale itt toet vele die z'n wissel niet begrepen. Maar goed. Wie haalde z'n niveau wel? De ligt speelde lekker . Traore liep wel eens id weg maar was wel de enige zowat die nog iets uithaalde . Was gewoon al snel duidelijk dat er niets te halen viel, kijkende hoe United t spelletje speelde. En na die vroege ongelukkige 0-1 was t al meteen een case.. Getreurd en baal er ook nog steeds van maar Tis klaar nu. Mooi om te zien dat hij er alweer zin in heeft. Heeft de knop om kunnen zetten en praat verstandig zoals 'van ouds'.. benieuwd dit komend seizoen. Vaak een terugval met jonge tabletten maar dan hebben we KJ nog.. pakken hoe ook precies liggen daargelaten toch gemiddeld beide iig zon wedstrijd 20 en voor de een een uitschieter naar 25-30 ? En met Huntelaar zou je g spelletje ook over een andere boeg kunnen gooien.
 
mistermiyagi
 
2
2 juni 2017 om 10:01
Inderdaad, wedstrijd op slot, Klaasje erin voor een verdediger.
 
UltimateFreak83
 
6
2 juni 2017 om 09:18
Traore deed het geweldig totdat hij in de spits kwam. Plots zat hij net als Dolberg gevangen en was hij onschadelijk gemaakt. Dit heeft gewoon te maken met duelleren met Smalling. Die wint niemand zomaar, tenzij je Ibra bent. De tactiek van Man U was zo sterk, en die van Ajax zo zwak, dat een spits van Ajax in 90 minuten nog niet eens in positie kwam. Het was trechtervoetbal.
 
wve
 
3
2 juni 2017 om 09:20
Altijd dat de spits de slechste is als het een moeilijk wedstrijd is. Heeft united gewoon goed gedaan. Baal alleen dat nouri niet in de selectie zat. Die had altijd met een individuele actie iemand vrij kunnen zetten voor het doel.
 
Capis
 
13
2 juni 2017 om 09:27
@wve: Hoezo zou Nouri dat hebben gekund? Die zou helemaal onder sneuvelen in dit fysieke geweld. Ziyech lukte het nu ook niet. Maar Dolberg was gewoon machteloos en dat was hij ook de 2de wedstrijd tegen Lyon toen het er harder aantoe ging. Is denk ik vooral voor die jongen ook gewoon goed dit. Hij is zelf heelnuchter dus zal hier alleen maar uit leren dat hij nog flink moet werken. Maar als je hem dan vergelijkt met een Mbappe heeft hij nog wel even te gaan.
 
KusH
 
1
2 juni 2017 om 09:32
Klopt ook wat je zegt. T Fysieke verschil was enorm. Maar áls Schone bv ad bla kwam miste hij handelingssnelheid.. om bv wat WVE zegt iemand zomaar vrij te 'kunnen' zetten.. heeft actie in huis . Maar goed.. met 'als' zullen we t nooit weten. En net wat je zegt man, Dolberg wordt hier een grote jongen van. Wordt happy van z'n goals maar z'n teksten en waarschinlijk zijn manier van denken en leven stemt me nog meer.. beloofd veel. Laten we hopen dat hij zich knallen rust kan doorontwikkelen , afwisselend met KJ
 
Capis
 
6
2 juni 2017 om 09:41
Ja klopt Schone komt op dit niveau gewoon te kort. Ik vergelijk hem vaak met Toornstra beide heel erg goed voor binnen NL en ook wel tegen de subtop van Europa. Maar tegen de echte top komen ze gewoon te kort kwa handelings snelheid. Maar dan zou ik eerder vd Beek er in gooien en niet Nouri. anders word het "te" creatief het middenveld en werd het denk ik helemaal overlopen met Nouri en Ziyech. Maar dit is gewoon goed voor deze jonge gasten. Na alles geweldig en al de veren voor hem ineens zien van ow ben er nog niet. En ik schat Dolberg ook in als iemand die hier mee gaat werken juist. En met KJ er bij kan hij komend jaar ook iets meer rust pakken zo af en toe inderdaad.
 
KusH
 
0
2 juni 2017 om 09:47
Absoluut hoor.. eerst vd Beek op Schones positie dan Nouri die ik toch meer acht als de stand in van Hakim . Wem van mening dat Nouri aankomend seizoen veel meer minuten moet gaan pakken .
 
wve
 
1
2 juni 2017 om 10:44
Ik zou die gok wel nemen. Zijn wel meer spelers die weinig fysiek hebben maar wel tegen fysiek sterke tegenstanders de baas zijn. Waarom nouri niet?? Jupiler league neemt hij het alleen maar op tegen fysiek sterke tegenstanders.
 
 
3
2 juni 2017 om 10:46
@capis Je schrijft: "hoezo zou Nouri dat hebben gekund? Die zou helemaal onder sneuvelen in dit fysieke geweld. Ziyech lukte het nu ook niet". Als je het als Ajax zijnde tegen een club als United met een surplus aan ervaring en fysiek, op een fysieke strijd laat aankomen, ben je al bij voorbaat kansloos en hoef je niet eens aan de wedstrijd te beginnen. Ajax kan die strijd alleen winnen als men het op voetbal aan laat komen. In de EL finale lukte dat niet om welke reden dan ook. Dan verlies je zo een wedstrijd en dat is heel jammer maar meer ook niet. Verliezen hoort ook bij de sport en als de tegenstander sterker of gehaaider is, zoals United, ben je meestal het haasje.
 
Capis
 
2
2 juni 2017 om 11:03
@wve: Latenwe nu eens ophouden dat de JPL alleen maar fysiek is. Die is echt niet fysieker dan de Eredivisie en al helemaal niet te vergelijken met die beren van Man U. Zag je Smalling en Valencia bijv vergeleken met de rest van Ajax? Daar was Sanchez ineens nog klein bij.. Die vind je niet in de JP hoor....
 
Capis
 
2
2 juni 2017 om 11:05
@scepticus: Ik geef hier mee aan dat Zyiech zich er ook niet onderuit kon votballen. Waarom dan een Nouri wel? Nee je moet niet het fysieke aan gaan. Maar je moet het wel kunnen belopen. Want er werd veel gevraagd an het middenveld. En een Ziyech en Nouri zijn nu eenmaal geen lopers. Vandaar dat ik denk dat je ook nu meer aan vd Beek had.
 
Xyzz
 
0
2 juni 2017 om 12:57
Omdat Nouri beter is dan Ziyech in de kleine ruimte.
 
KusH
 
0
2 juni 2017 om 09:28
Eens.. hij had minstens op de bank moeten zitten. Je had meer dan hem dan aan schone gehad in die wedstrijd. Die kwam er al helemaal niet aan te pas en mist handelingssnelheid. Liever Donny in de basis gehad om vervolgens Nouri in min 60/70 d'r in ge gooien. Hoorn dat Schöne plaats maakt op de bank aankomend seizoen. Prima kerel en bewonder z'n vecht lust.. maar tijd voor andere jongens.. zou m wel bij de selectie houden.. brengt rust kan jongens sturen
 
wve
 
0
2 juni 2017 om 10:45
Zoiezo donny in de basis maar je staat achter komt er voetballend niet aan te pas dan zou ik een extra middenvelder brengen met creativiteit. En een back er uit.
 
Xyzz
 
0
2 juni 2017 om 12:59
Sowieso. Dat deed Bosz ook trouwens met de wissel van De Jong. Alleen de hij dat veel te laat.
 
mkber
 
3
2 juni 2017 om 09:54
On: Dolberg wordt een grote maar moet wel oppassen dat hij niet alles te lief, te genuanceerd oppakt. Mag best wat meer pit in zitten. Scandinavische spelers zijn dat al snel, je ziet ook maar weinig echte toppers, terwijl er veel goed kunnen ballen. Ja je hebt Zlatan, maar die komt uit een achterbuurt en heeft leren vechten. Off: Bos had in het verloop van de wedstrijd traore naast dolberg in de spits moeten zetten, er zijn maar weinig spelers die een kop duel van traore winnen met zijn sprong kracht. Had je ziyech naar links kunnen verhuizen en younes naar rechts. Of nog beter, je had riedewald kunnen wisselen voor neres of kluivert aangezien Man U maar met 1 aanvaller speelde. Bos is echt een top trainer, echter soms wat te naief in het eeuwig door willen voetballen. In de eredivisie en subtop europa kan dit maar tegen een tactisch grootmacht niet.
 
Bruijnie
 
1
2 juni 2017 om 14:51
@mkber, helemaal eens met je eerste stuk, daarom ben ik zo blij dat KJH komt. Die kan de voorhoede spelers een beetje pit meegeven, en ze een keer stevig aanpakken als ze iets niet goed doen. Misschien dat Dolberg hier ook nog wat van oppikt en straks zelf ook de buitenspelers tijdens de wedstrijd is durft aan te spreken.
 
pasa11
 
1
2 juni 2017 om 10:32
Ik denk dat hij zelf ook is geschrokken van het niveau en dat hij nu weet dat hij er nog niet klaar voor is, logisch ook die jongen is 19 jaar, Suarez was 24 toen hij vertrok bij Ajax er is nog tijd zat.