Dolberg mist oude ploeggenoten: 'Neres en Kluivert zijn andere types'
Donderdag, 10 mei 2018 om 23:05

Kasper Dolberg kijkt terug op een teleurstellend seizoen. De Deense spits wist met Ajax geen prijzen te winnen en stond zelf ruim drie maanden buitenspel met een slepende voetblessure. Dolberg vindt het lastig om de vinger op de zere plek te leggen, maar erkent minder gepresteerd te hebben dan in zijn debuutjaar.

De twintigjarige aanvaller beleefde vorig jaar onder Peter Bosz zijn grote doorbraak bij Ajax: in 48 officiële wedstrijden wist hij 23 doelpunten te maken en verzorgde hij ook nog eens 8 assists. Dit seizoen kende hij echter een trage start, waarna hij in december ook nog eens werd teruggeworpen door een blessure. In totaal kwam hij deze voetbaljaargang niet verder dan 9 doelpunten en 2 assists in 30 optredens.

"Dat is moeilijk te zeggen", vertelt hij in gesprek met Ajax TV over zijn terugslag ten opzichte van vorig seizoen. De Amsterdammers bereikten toen met Dolberg in de gelederen onder meer de finale van de Europa League. "Vorig jaar had ik een paar goede spelers om me heen die er nu niet meer zijn." Het succesvolle jaar had tot gevolg dat onder anderen Bertrand Traoré, Davinson Sánchez en Davy Klaassen zomerse transfers maakten.

"Dit jaar waren er ook goede spelers met Neres en Kluivert, maar dat zijn toch andere types dan de spelers van vorig seizoen", vervolgt Dolberg. "Daar moest ik aan wennen. Het is moeilijk te zeggen wat er precies is gebeurd of wat het verschil was. Het zal gewoon beter moeten. Het was een moeilijk seizoen. Dat gold voor het hele team, maar ook voor mij persoonlijk. Ik had het voor mijn blessure natuurlijk beter willen doen. Dat had ik graag gewild en had gewoon gemoeten. Daar ben ik niet blij mee en dat moet volgend seizoen beter. Mijn blessure op zich was heel lastig. De eerste grote blessure in mijn nog korte carrière."

Meer nieuws
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
1
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
0
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
7
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
10
   
21:47
21:47
Liverpool gebruikt Slot om af te stappen van traditionele Britse clubstructuur
28
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (30)

 
Dejan
 
56
10 mei 2018 om 23:16
Zal zeker hebben meegespeeld. Kleine terugval, paar maanden uit de roulatie. Nee, dit seizoen was geen groot succes voor Dolberg, maar dat gaat natuurlijk op voor heel Ajax. Nog steeds een veelbelovende speler voor mijn gevoel, benieuwd of hij volgend seizoen meer kan laten zien.
 
ThugVz
 
28
10 mei 2018 om 23:43
Ik ben heel voorzichtig met het ophemelen van onze talenten. Maar ik ben er van overtuigd dat hij volgend meer laat zien. Zoals zelfs fervent Feyenoordsupport Jan Boskamp zei: De balbehandeling en rust die dolberg in z'n spel heeft is echt van uitzonderlijke klasse. Dat kan echt niet opeens weg zijn, dat weiger ik ook gewoon te geloven. Volgend seizoen gaat die vlammen.
 
messibarsa
 
5
11 mei 2018 om 08:51
Niemand kende Dolberg,dus kon ie vrij scoren. Nu kent iedereen hem,en weet je wat zijn moves zijn. Dit scheelt enorm. Geef je hem geen ruimte om aan te nemen,dan heeft Dolberg een probleem.
 
MarcoVandenberg
 
27
10 mei 2018 om 23:18
Dolberg heeft vorig jaar heel veel laten zien, maar zoals vaker bij talenten een dip, kan gebeuren en met kluivert en neres op de flanken heb je geen bal aan
 
mees46
 
39
10 mei 2018 om 23:20
Ben ik het niet mee eens, kluivert en neres geven 10x zoveel voorzetten als younes en traore. Natuurlijk trekken ze vaak naar binnen maar geven vaak genoeg de bal af
 
regie
 
8
11 mei 2018 om 00:56
Maar misschien draait het ook om de onderling chemie. Klaassen die hem aanstuurt en over hem heen gaat. Traore heeft natuurlijk hele andere looplijnen dan Neres.
 
MarkSchoenmake
 
5
11 mei 2018 om 06:18
Juist niet, neres en Kluivert gaan veel meer voor eigen succes. En Klaassen gaf heel vaak steekpasses.
 
GunnerFan
 
6
11 mei 2018 om 09:09
Vandaar dat Kluivert en Neres zoveel assist achter hun naam hebben staan! Klopt niet wat je zegt.
 
AjaxNL!
 
1
11 mei 2018 om 12:57
Kluivert geeft echt niet meer voorzetten dan Younes. Younes maakte ook vaak ruimte vrij voor de linksback, maar Dijks schoot ze t stadion uit, daar kan Younes niks aan doen
 
DRL80
 
30
10 mei 2018 om 23:41
Volgens mij heeft Neres na Ziyech de meeste assists op z’n naam.. Die heeft meer dan voldoende voorzetten imo, Kluivert gaat meer voor eigen succes.
 
Naklov10
 
7
11 mei 2018 om 06:45
Oneens, Neres probeert constant de combinatie aan te gaan. Kluivert integendeel..
 
Kolbeinn_Sigi
 
0
11 mei 2018 om 13:18
Klopt, Dolberg heeft een aantal keer gewoon gescoord door Neres. Maar het team van vorig jaar is gewoon beter. Klaassen is gewoon een stuk beter dan Donny nu nog steeds. Traire en Younes zijn ook beter dan onze vleugels nu. De speelwijze is ook minder dan vorig jaar. Alleen neres is echt in het voordeel van Dolberg. Vorig jaar had younes een tijdje dat hij niet voorspelbaar was, toen ging hij buitenom en dat was ook fijn voor Dolberg.
 
TILBURG013
 
20
10 mei 2018 om 23:21
Nog steeds maar 20 jaar!! Ik denk dat Dolberg in potentie nog steeds een topper is. Hoop dat Ten Hag hem volgend jaar een kans geeft boven Huntelaar want die heeft ondanks 12 goals vorig jaar minder gebracht dan ik van te voren had verwacht... (Weet niet hoe Ajacieden hier over denken hier op VZ?)
 
Finalvoetbal
 
14
11 mei 2018 om 00:32
Dolberg zeker als 1e spits. Is gewoon een betere voetballer en een koelere afmaker tov Huntelaar in zijn huidige vorm. Huntelaar heeft dit seizoen echt veel grote kansen laten liggen. Tegen Heracles en Ado uit kreeg die 100% kansen, maar liet ze in beide wedstrijden liggen. Scheelt je dan zo'n 4 a 5 punten.
 
RyanBabel8
 
1
11 mei 2018 om 07:36
Huntelaar scoorde tegen AZ en Groningen bijvoorbeeld. Dat leverde Ajax weer zes punten op. Hij is zeker wel belangrijk geweest. Dolberg moet wel weer de eerste man worden, want die jongen kan gewoon heel goed voetballen. Het spel van Bosz paste uiteindelijk ook prima bij hem.
 
FraXz
 
6
11 mei 2018 om 07:01
Ben het met je eens hoor. Huntelaar is op zijn retour, heeft niet meer die finesse die hij vroeger had. Huntelaar als pinchhitter is een beter plan.
 
Streepan
 
7
10 mei 2018 om 23:50
Ik snap hem niet. Younes en Traore gingen toch ook continu voor zichzelf naar binnen toe zoals Kluivert en Neres? Enige verschil is misschien dat younes en traore wat balvaster waren.
 
Mariner
 
10
11 mei 2018 om 00:27
Traore is in feite zelf een spits dus die had wellicht een betere klik met dolberg en snapte zijn spel. Bovendien had ajax klaassen vorig jaar die met leipe balletjes strooide
 
Japie_Krekel
 
19
11 mei 2018 om 00:57
volgens mij verwar je Ziyech met Klaassen. Klaassen had zeker zijn waarde voor Ajax maar ik heb hem zelden met geniale passes zien strooien. zijn kwaliteiten zijn dat hij een loper is met diepgang in zijn spel en scorend vermogen maar Klaassen is natuurlijk geen spelverdeler met creativiteit
 
Kolbeinn_Sigi
 
0
11 mei 2018 om 13:24
Helemaal niet. Klaassen is voor een spits zo fijn. Een reden waarom Klaassen ook niet geslaagd is tot nu toe bij Everton: er is geen spits. Milik heeft ook al een keer gezegd dag Klaassen ontzettend fijn js voor een spits. Ook El Ghazi zei dat. Ziyech is vooral fijn voor vleugelspelers. Hij verlegt vaak het spel in de breedte op Kluivert en neres. Klaassen geeft hele andere passes. Steekpasses over de grond voor de spits. Klaassen is voor een spits heel fijn. Hoop dat hij naar Napoli gaat.
 
Japie_Krekel
 
13
11 mei 2018 om 00:40
laat staan als Ziyech vertrekt. dan heeft de spits helemaal geen aanvoer meer bij Ajax
 
Bufierr79
 
3
11 mei 2018 om 00:45
neres nog wel denk k.
 
martijnovic
 
4
11 mei 2018 om 02:29
Volgens mij mist hij vooral traore want die speelde ook als aanspeelpunt voor hoge ballen. Met neres zijn alle hoge ballen voor hem en daar komt hij fysiek nog tekort voor maar dat komt nog wel. Ik hoop dat hij hier afgelopen tijd flink voor getraind heeft.
 
Darkraver
 
0
11 mei 2018 om 06:33
Ik zie het verschil niet met de buitenspelers van vorig jaar: allemaal individualisten. Misschien doelt hij op het vertrek van Klaassen, dat was wel echt een teamspeler.
 
Bossie
 
2
11 mei 2018 om 07:06
Of bedoelt hij soms dat Kluivert en Neres niet alleen met voetbal bezig zijn maar ook veel met sociale media? Want van aanvoer van de flanken daar moeten de spitsen het al jaren niet meer van hebben.
 
Master D
 
6
11 mei 2018 om 07:27
Ik denk gewoon dat hij niet zo goed is als men denkt. Natuurlijk heeft ie bepaalde aspecten die uitstekend ontwikkeld zijn, Maar we hebben ook dit en vorig seizoen ook gezien dat hij geen vechtmentaliteit heeft en qua positionering te weinig in scoringspositie komt. Vooral dit laatste is opvallend en ligt aan kwaliteit. Een Huntelaar komt in dezelfde type wedstrijden wel meerdere malen in scoringspositie, waar Dolberg zich toch vooral verstopt. Het heeft niet alleen met de aanvoer te maken.
 
Arnino
 
7
11 mei 2018 om 07:38
Zo zie je maar als er echt 50 miljoen op een eredivisie speler word geboden strik erom en weg er mee. Iemand kan geblesseerd raken en je krijgt er niets meer voor.
 
Benz86
 
2
11 mei 2018 om 08:55
Kluivert en neres zijn beide spelers die naar binnen komen en weinig goeie voorzetten geven vanaf de flank dus snap dolberg heel goed hij loopt daar soms beetje voor jan lul in de spits
 
Leicester
 
1
11 mei 2018 om 10:09
Simpel gezegd, Neres en Kluivert gaan meer voor eigen success. Dolberg is wel afhankelijk van de toevoer en de bovenstaande heren zijn meer verkapte spitsen dan vleugelspelers die buitenom komen en een voorzet geven.
 
wolterx
 
1
11 mei 2018 om 11:52
Neres gaat amper voor eigen succes, die schiet gemiddeld 1x per wedstrijd op doel. Vorig jaar Traore schoot veel vaker. Daarnaast heeft Neres na Ziyech meeste keypasses en Assists van dit Ajax met grootste % keypasses die omgezet worden naar assists omdat meererdeel van zijn keypasses grotere kansen opleveren dan de gemiddelde keypass. Vorig jaar met Younes en Traore had je nog minder voorzetten en eigenlijk ook aanvoer an an sich.