Dolberg verkozen tot Talent van het Jaar: 'Hij gaat Ajax veel opleveren'
Dinsdag, 16 mei 2017 om 12:54

Kasper Dolberg kan met Ajax op 24 mei de Europa League nog ophalen in Stockholm, maar de Deen heeft na zijn verkiezing tot Talent van het Jaar bij Ajax alweer een prijs binnen. Dinsdagmiddag werd namelijk bekend gemaakt dat Dolberg de Johan Cruijff Prijs voor het Talent van het Jaar in de Eredivisie uitgereikt krijgt.

Een jury bestaande uit Jordi Cruijff, Peter Bosz, Phillip Cocu, Wim Jonk, John van den Brom, Ron Jans, Willem van Hanegem, Youri Mulder en Willy Dullen koos Dolberg als winnaar van de prijs, die sinds 2003 wordt uitgereikt aan het grootste talent op de Nederlandse velden. De jonge Ajacied mag daarnaast een Cruyff Court op een locatie naar keuze aan laten leggen.

Juryvoorzitter Jordi Cruijff is lovend over Dolberg: "Ineens was Kasper Dolberg er. Viel alles ook meteen op zijn plek. Weer een talent van wie je nu al weet dat hij Ajax straks veel op gaat leveren. Hij is in alle opzichten de terechte winnaar van de naar mijn vader vernoemde prijs voor het Talent van het Jaar. Dolberg is technisch goed, zowel individueel als voor het team, tactisch slim en hij wordt alleen maar beter."

Meer nieuws
   
06:00
06:00
Yankuba Minteh: binnen twee jaar van zandvlaktes naar uitblinken bij Feyenoord
8
   
00:01
00:01
Ziggo onderbreekt Girona - Barcelona vanwege Dodenherdenking: kijkers woedend
118
   
23:58
23:58
Luka Modric neemt opnieuw record over van Real Madrid-legende Ferenc Puskás
5
   
22:54
22:54
Atlético Madrid dicht bij Champions League-ticket dankzij fraaie goal Riquelme
1
   
22:40
22:40
Inter verliest door fout Dumfries voor de tweede keer dit seizoen van Sassuolo
15
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (60)

 
rusty
 
16
16 mei 2017 om 12:59
Youri Mulder?
 
Intellectueel
 
34
16 mei 2017 om 13:11
De meerderheid van de jury heeft een duidelijke band met Ajax. Is inderdaad wat vreemd. Wel een terechte winnaar in mijn ogen.
 
Ronzie
 
56
16 mei 2017 om 13:18
Sinds wanneer is 4 van de 9 een meerderheid? En wat is Jordi Cruijff zijn band met Ajax los van zijn achternaam? Nooit voor Ajax gespeeld of een andere functie bekleed. In weze maar 3 Ajacieden, waarvan 1 nog weggeschopt is bij Ajax ook en een ander er pas sinds dit jaar zit.
 
Intellectueel
 
24
16 mei 2017 om 13:19
Dat is geen meerderheid. Jordi Cruijff heeft wel voor Ajax gespeeld hoor. Zeven jaar volgens mij.
 
myvision
 
38
16 mei 2017 om 13:25
Wat een rare opmerking. Youri Mulder heeft als profvoetballer niks met Ajax te maken. Is Twente-, maar vooral Schalkeman gezien zijn carriere. Als je deze mensen al een clubsticker wil geven, doe het dan goed: Jordi Cruijff - Ajax Peter Bosz - Feyenoord & Ajax Phillip Cocu - Psv Wim Jonk - Ajax & Psv John van den Brom - Ajax & Az Ron Jans - NL subtop Willem van Hanegem - Feyenoord Youri Mulder - Twente Willy Dullen - Erefunctie De enige die wel mist in dit rijtje is Van Bronckhorst. Ik zou de coach van de klassieke top 3 sowieso een stem geven.
 
3*Ajax
 
24
16 mei 2017 om 13:29
Myvision ik zou niet een meer in gaan op intellectueel. Kan nooit zijn afgunst jegens Ajax los laten om zo objectief mogelijk te reageren.
 
Intellectueel
 
10
16 mei 2017 om 13:31
Dat zeg ik ook niet. Maar dan heeft hij alsnog wel een duidelijke band met Ajax, aangezien hij er jaren in de jeugd heeft gespeeld en zijn vader er lange tijd gespeeld heeft. Daarnaast is het Willy Dullens. Beetje respect graag voor deze legende.
 
Intellectueel
 
10
16 mei 2017 om 13:34
Ik heb geen afgunst jegens Ajax hoor, ik merk alleen iets op hier. Daarnaast vraag ik me af hoe jij objectiviteit rondom Ajax beoordeelt. Met deze naam alleen al lijk je me niet de meest aangewezen persoon hiervoor. Tenslotte is het ook nimmer mijn doel om objectief te zijn. Ik heb nou eenmaal een mening.
 
3*Ajax
 
35
16 mei 2017 om 13:38
Als jij zo intellectueel bent en roept dat de meerderheid iets met Ajax heeft terwijl 4 van de 9 een minderheid is ben je ook niet bepaald intellectueel.
 
Intellectueel
 
11
16 mei 2017 om 13:43
De meerderheid heeft een band met Ajax, namelijk Bosz, Van der Brom, Cruijff, Mulder en Jonk. Dat zijn er vijf en dat is een meerderheid. Vier van de negen is een minderheid. Lijkt me beiden niet heel moeilijk om te begrijpen, maar ik leg het graag nog een keer uit als je me kunt vertellen wat je niet precies snapt aan de breuk van 9.
 
Ronzie
 
8
16 mei 2017 om 13:47
Wat is Youri Mulder zijn band met Ajax?
 
TheBrightOne
 
2
16 mei 2017 om 13:51
Hij denkt dat youri een band met ajax heeft omdat zijn vader daar gespeeld heeft?
 
Iseldiroed
 
9
16 mei 2017 om 13:55
De meerderheid van de knvb wilde graag dat feyenoord kampioen werd. Ook een beetje vreemd? Overigens zijn de leden vanndeze jury aardig netjes verdeeld over de clubs.
 
False9
 
5
16 mei 2017 om 14:04
Bosz heeft 155 wedstrijden gespeeld voor Feyenoord en was nooit voetballer bij Ajax. Van den Brom heeft meer dan 300 wedstrijden gespeeld voor Vitesse, slechts 44 voor Ajax. Wim Jonk heeft bijna net zoveel wedstrijden gespeeld voor PSV als voor Ajax. En Mulder heeft geen connectie met Ajax. Je kan het dus ook omdraaien. Bosz is meer een Feyenoorder, Brom heeft veel meer met Vitesse en Mulder heeft nooit voor Ajax gespeeld. Jonk was zowel Ajax als PSV-speler. Als je het zo bekijkt is alleen Cruijff iemand met een echt hart voor Ajax.
 
Jbrazyca
 
5
16 mei 2017 om 14:06
Blijkbaar is tellen moeilijk he. 4 Ajax 2 psv 2 Feyenoord dan is er toch meerdere mensen met Ajax verleden. Snap je wel wat meerderheid voor staat?
 
Ronzie
 
3
16 mei 2017 om 14:18
Ik snap dat wanneer je 9 man hebt en er 4 voor iemand stemmen maar 5 tegen iemand stemmen je geen meerderheid hebt. Dus je hebt geen meerderheid waardoor de rest van de stemmen niet meer tellen. Daarnaast betekend "ajax verleden" niet perse dat ze allemaal een Ajax voorkeur hebben, zijn genoeg spelers, coaches, etc met een nare nasmaak bij Ajax weggegaan.
 
MrFlowers
 
1
16 mei 2017 om 14:32
@jbrazyca. Ajax heeft misschien de meeste mensen in de jury, maar dat is wat anders dan een meerderheid. Snap je wel wat meerderheid voor staat? Dat staat voor meer dan 50%. 4 op 9 is niet meer dan 50%. Snap je het nu?
 
JustinJegen
 
0
16 mei 2017 om 14:36
Dat is een beetje het zelfde als de beste jeugdopleiding.. die worden immers gekozen door alle hoofd jeugdopleiding en aangezien ajax niet met alle clubs een hele goede band heeft worden we soms te kort gedaan.. dus
 
Dre428
 
4
16 mei 2017 om 14:39
Het zoeken naar voorbeelden waarbij Ajax op allerlei manieren zou worden voorgetrokken begint echt steeds sneuere vormen aan te namen...
 
Leeuw087
 
0
16 mei 2017 om 16:20
intellectueel, Weet bijna zeker dat Dolberg bijna unaniem gekozen is, de Kromme zal hooguit hebben getwijfelt tussen Jorgensen, Dolberg en Ziyech. Waarbij Jorgensen en Ziyech al de status talent van jaar voorbij zijn. Welke speler had volgens jou dan ook dicht bij deze titel geweest?
 
Lee112
 
1
16 mei 2017 om 17:57
Terecht? Grap van de dag. Sanchez is talent van het jaar of Onana! Dolberg heeft een (te verwachten) ongekend slechte periode gekend dit seizoen. Sanchez en Onana presteerden gewoon altijd wel (op een paar slippers na) goed. Ik lees nu dat een keeper deze prijs niet kan winnen, dan sanchez he.
 
SpeedyAFC
 
0
16 mei 2017 om 20:36
Mulder heeft geen band met Ajax. Van Hanegem ook niet. Jonk is zelfs boos op Ajax, hij was tegen de kosmt van Dolberg. Jans is ook geen Ajacied. Valt allemaal wel mee dus. Het is overigens de Johan Cruyff prijs dus vandaar Jordi als jury voorzitter.
 
MagicRD2
 
2
16 mei 2017 om 14:23
Peter bosz
 
swaap
 
25
16 mei 2017 om 13:00
Ik denk ook dat er geen andere speler is die uit het niets opkwam en zo belangrijk is geweest als Kasper bij Ajax
 
mistermiyagi
 
34
16 mei 2017 om 13:02
Sanchez!
 
3*Ajax
 
29
16 mei 2017 om 13:11
Onana .
 
Rugu
 
4
16 mei 2017 om 13:27
Sanchez is misschien qua leeftijd zeker een talent. Echter kwam Sanchez natuurlijk al gearriveerde jongen binnen. Was basisspeler bij het beste team van Zuid-Amerika en had net met die club alles gewonnen wat er te winnen viel. Ik denk dat deze prijs meer te doen is om beste nieuwkomer (vanuit de jeugd). In dat kader had deze prijs in mijn optiek naar zowel Dolberg als Onana kunnen gaan. Grote klasse hoe deze twee jongens in hun debuutjaar zo constant hebben gepresteerd.
 
RyanBabel8
 
3
16 mei 2017 om 14:31
Dat is geen eis hoor (uit het niets opkomen). Kijk de lijst met winnaars er maar op na. Robben heeft hem namelijk twee keer gewonnen. Het gaat om 14 criteriapunten (keeper kan deze nooit winnen) en voorheen was het tot 21 jaar, maar die grens is er volgens mij niet meer. Over het gehele seizoen bekeken is Dolberg een meer dan terechte winnaar.
 
FcExclusief
 
7
16 mei 2017 om 13:16
Onana... die is was tot april ook nog geen 21 jaar oud en voor een keeper razend knap op die leeftijd. Wie had het een maand na z'n eerste basisplaats nog over Cillessen??
 
Intellectueel
 
3
16 mei 2017 om 13:18
Het is om deze prijs te winnen geen vereiste dat je vanuit het niets bent opgekomen.
 
La~Decima
 
2
16 mei 2017 om 13:39
Nee, maar het gaat om de stappen die een speler maakt. Dolberg is in 1 jaar van een jeugdspeler naar een ontzettend belangrijke pion gegaan. Sanchez was al een gearriveerde speler. Die zeker ook grote stappen maakte. Het heeft wat te maken met de verwachting vs de realiteit.
 
Rickstersss
 
1
16 mei 2017 om 13:01
Lijkt mij terecht, weet iemand de andere genomineerden? Of konden ze kiezen uit elke Eredivisie-speler tot een bepaalde leeftijd?
 
RyanBabel8
 
1
16 mei 2017 om 15:54
Er zijn geen genomineerden. Men kijkt breed en hanteert 14 punten om spelers te beoordelen.
 
mistermiyagi
 
11
16 mei 2017 om 13:01
Dolberg, Sanchez beide een geweldig debuutseizoen.
 
GLENNN
 
9
16 mei 2017 om 13:04
Dolberg en Sanchez verdiende het beiden. Nu krijgt de aanvaller dus het voordeel van de twijfel (gezien het aantal doelpunten etc etc)
 
Miccoli
 
1
16 mei 2017 om 13:11
Tja, dat zal wel altijd zo blijven, dat aanvallers meer prijzen winnen dan verdedigers. Maarja, ik was al erg tevreden dat Sanchez de prijs van 'ajacied van het jaar' kreeg.
 
NeutralFussbal
 
4
16 mei 2017 om 13:14
Over het algemeen, als je puur naar voetbal kijkt, zijn aanvallers over het algemeen ook betere voetballers dan verdedigers.
 
NeutralFussbal
 
2
16 mei 2017 om 13:14
Maar dan bedoel ik wel over het algemeen
 
SuperBuLi
 
6
16 mei 2017 om 13:19
Leg dat even uit " betere voetballers", hoezo ? Omdat ze meer scoren? Verdedigers zijn toch het belangrijkst in een team. In het hedendaagse voetbal begint "voetbal" bij een keeper(verdediger) en eindigt bij de aanvallers. Aanvallers profiteren van het harde werk van de verdedigers en middenvelders.
 
3*Ajax
 
6
16 mei 2017 om 13:32
Messi, Neymar en Ronaldo hebben wel een beter balgevoel dan Boateng, Ramos en Chiellini hoor. Daarom zijn de beste aanvallers de beste voetballers.
 
Miccoli
 
2
16 mei 2017 om 13:39
Tja het is maar wat jij beter voetbal vindt. Sommige mensen genieten van perfecte slidings, goede tackles en tactisch vernuft etc. Nou geef ik toe dat ik snap dat aanvallers meer gekozen worden, omdat het grote deel van de mensen het mooier vindt als een speler een mannetje uitspeelt of een doelpunt maakt dan als bijvoorbeeld Terry met een sliding een counter stopt. Persoonlijk zou ik het leuker vinden als er ook meer verdedigers worden genomineerd voor dit soort prijzen.
 
SuperBuLi
 
0
16 mei 2017 om 14:08
3*Ajax Die hebben een beter balgevoel dat klopt maar dat maakt ze geen betere voetballer. Wat ik probeer te zeggen iedereen is nodig in een team en ze doen alles waarvoor ze nodig zijn. Ramos, Boateng en Chiellini zijn dan weer beter in andere dingen dan Messi, Ronaldo en Neymar. Dat ze meer prijzen winnen is omdat ze vaker in de schijnwerpers worden gezet en verdedigers minder.
 
Janta
 
0
16 mei 2017 om 14:14
Dat was vroeger zo maar er word nu (vooral bij Ajax) veel meer van een verdediger verwacht dan alleen verdedigen. Kijk maar als de ligt of Sanchez bij balbezit vaak doorschuiven zodat er een extra middenvelder staat waardoor je nog meer druk kan geven. Heel veel clubs hebben daar moeite mee.
 
Xyzz
 
0
16 mei 2017 om 14:56
Sanchez en De Ligt schuiven nauwelijks door naar het middenveld. Soms lopen ze wel eens op en geven dan de bal af om snel weer terug in de verdediging te gaan staan maar dat is niet hetzelfde als een extra man creëren op het middenveld. Daarvoor moet je eens kijken naar Rijkaard in 95. Of Davids in datzelfde seizoen tegen Real Madrid.
 
Miccoli
 
10
16 mei 2017 om 13:04
"de jonge Ajacied mag daarnaast een Cruyff Court op een locatie naar keuze aan laten leggen." Dit vind ik interessant aangezien Dolberg niet een Nederlander is en ook nog maar zo'n twee jaar in Nederland woont. Ik ben benieuwd wat voor een plek hij uit gaat kiezen aangezien hij waarschijnlijk nog geen binding heeft met een dorp of stad in Nederland, of is het ook mogelijk om in bijvoorbeeld Silkeborg een court aan te leggen?
 
Intellectueel
 
18
16 mei 2017 om 13:10
Ja. Volgens mij heeft Afellay er bijvoorbeeld één in Marokko laten bouwen.
 
JdW17
 
7
16 mei 2017 om 13:19
Ja dat kan Afellay heeft er inderdaad een in Marokko laten aanleggen, vd Wiel een in Curaçao en Eriksen een in Denemarken. En ik geloof dat Memphis er graag een in Ghana wilde aanleggen.
 
Miccoli
 
3
16 mei 2017 om 13:21
Aah oke, dank voor de info Intellectueel en jdw17! In dat geval zie ik hem wel een Cruijff Court aanleggen in zijn geboortestad.
 
FCKDannebrog
 
0
16 mei 2017 om 13:41
Volgens mij was er ook sprake van een Cruyffcourt in Molenbeek (brussel) een maand geleden ofzo.
 
La~Decima
 
2
16 mei 2017 om 13:11
Als "broekie" heeft hij zo n kalmte voor het doel. Ook lijkt hij zich weinig bezig te houden met onsportieve dingen en opstootjes. Erg volwassen, nu hopen dat hij zich fysiek doorontwikkelt, want dan heeft Denemarken zijn topspits gevonden.
 
feye88
 
23
16 mei 2017 om 13:17
Dit ajax heeft met alle talenten goud in handen. Volgend seizoen verwacht ik een oppermachtig ajax helaas. Of feyenoord of psv moet zich heel goed versterken. Maar aan dit talentengeweld is niet zo snel iets opgewassen
 
grasveld7
 
5
16 mei 2017 om 13:26
Volkomen terecht natuurlijk, Ajax barst van het talent op de toekomst. En er komt een zeer goede lichting aan, het ziet er allemaal rooskleurig uit in Amsterdam.
 
Izzinho
 
1
16 mei 2017 om 13:38
Als ze blijven wel anders wordt het weer opbouwen en dan kan en mag je niet direct hetzelfde verwachten.
 
pamik17
 
1
16 mei 2017 om 13:39
Terecht. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen rond dolberg. blijft ie of gaat ie? Hoop dat hij blijft maar dat terzijde. Supertalent en hoop dat het eruit gaat komen bij de absolute top.
 
Marvinr
 
0
16 mei 2017 om 14:20
Terechte winnaar met als goede nummer 2 Justin Hoogma. Geen seconde gemist dit hele seizoen niet
 
fcdh079
 
1
16 mei 2017 om 14:37
Lijkt me niet meer dan terecht! Wie waren de andere genomineerden?
 
010deKuip
 
0
16 mei 2017 om 15:09
Ik vind Sanches een nog groter talent eigenlijk, maar Dolberg heeft het ook goed gedaan. Als Ajax deze 2 grootste talenten houdt en nog ergens wat goede ervaring vandaan haalt, dan zijn ze volgend jaar veruit favoriet.