Dusan Tadic stunt en achterhaalt Luuk de Jong op laatste moment
Woensdag, 15 mei 2019 om 21:30

Luuk de Jong en Dusan Tadic delen dit seizoen de topscorerstitel in de Eredivisie. De aanvoerder van PSV kwam woensdag in de laatste competitiewedstrijd van het seizoen niet tot scoren tegen Heracles Almelo, terwijl Tadic er twee maakte voor Ajax tegen De Graafschap (1-4). Daarom eindigen beide aanvallers het seizoen met 28 doelpunten.

Tadic trok de titel op het laatste moment naar zich toe: hij scoorde in minuut 67 en 87. Hij en De Jong zijn de opvolgers van Alireza Jahanbakhsh, die vorig seizoen met 21 doelpunten in dienst van AZ topscorer werd. Het jaar daarvoor was Nicolai Jörgensen van Feyenoord met hetzelfde aantal de meest productieve speler van de Eredivisie. De laatste Nederlander die vóór De Jong werd gekroond tot topscorer, was Vincent Janssen met 27 treffers in het seizoen 2015/16.

De Jong en Tadic kwamen allebei in alle 34 competitieduels in actie. De Serviër mag zich dit seizoen de 'MVP' van de Eredivisie noemen. Doordat Tadic 13 assists gaf, was hij in totaal betrokken bij 41 doelpunten. Luuk de Jong bereidde 5 treffers voor en had zodoende een aandeel in 33 doelpunten van PSV. Tadic is overigens samen met Hakim Ziyech de speler die dit seizoen het vaakst een assist gaf, zo becijferde Opta.

Ziyech mag zich daardoor voor het derde seizoen op rij, en voor de vierde keer in zijn carrière, de 'assistkoning' van de Eredivisie noemen, al is het de tweede keer dat hij de titel moet delen. In het seizoen 2016/17 gaf hij net als Jörgensen (Feyenoord) en Sam Larsson (sc Heerenveen) elf beslissende passes. In seizoenen 2017/18 (vijftien assists) en 2014/15 (zestien assists) ging hij alleen aan kop.

Meer nieuws
   
00:01
00:01
Ziggo onderbreekt Girona - Barcelona vanwege Dodenherdenking: kijkers woedend
117
   
23:58
23:58
Luka Modric neemt opnieuw record over van Real Madrid-legende Ferenc Puskás
5
   
23:55
23:55
Yankuba Minteh: binnen twee jaar van zandvlaktes naar uitblinken bij Feyenoord
8
   
22:54
22:54
Atlético Madrid dicht bij Champions League-ticket dankzij fraaie goal Riquelme
1
   
22:40
22:40
Inter verliest door fout Dumfries voor de tweede keer dit seizoen van Sassuolo
15
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (95)

 
PauloDybala
 
19
15 mei 2019 om 21:31
Wordt er nog 1 iemand echt de topscorer genoemd op basis van gespeelde minuten? Of is het gewoon een gelijkspel?
 
FCG95
 
9
15 mei 2019 om 21:34
Vroeg ik me ook af, lijkt me dat aantal wedstrijden of minuten belangrijker is dan assists. Anders was het wel een "betrokken bij de meeste goals" competitie.
 
JohnnyyPSV
 
40
15 mei 2019 om 21:39
Volgens mij delen ze deze titel gewoon. Het gaat om het aantal en niet over efficiëntie van je minuten. Maar durf dit niet met 100% zekerheid te zeggen.
 
est-1913
 
48
15 mei 2019 om 21:59
Ja, Luuk de Jong en Tadic worden de eersten sinds Romario en Bergkamp die de topscorerstitel delen. Tijden zijn veranderd
 
Buitenspelgoal
 
381
15 mei 2019 om 21:31
Alleen had Tadic er wel een hoop penalties voor nodig. Vind dat toch net wat anders.
 
Gerard13
 
416
15 mei 2019 om 21:34
Maar Tadic is een buitenspeler, de Jong een spits.
 
Eagles
 
127
15 mei 2019 om 21:49
Inderdaad. Vind dat toch net wat anders.
 
ThrilosPiraeus
 
10
15 mei 2019 om 22:21
Dat komt omdat jullie 2 zwakke spitsen hebben, waarvan er 1tje bij NAC nog op de bank had gezeten.
 
Kowalski
 
29
15 mei 2019 om 22:32
En de Jong speelde minder tijd tegen de zon in en het gras was groener. Zo kun je voor alles wel iets bedenken. Een doelpunt is een doelpunt, toch?
 
Futures
 
3
16 mei 2019 om 07:24
Huntelaar is geen zwakke spits, hij heeft er toch aardig wat gemaakt gezien zijn hoeveelheid aan speelminuten. Dolberg speelde een ongelukkig zwak seizoen.
 
caine
 
113
15 mei 2019 om 21:35
Tadic is geen spits. De Jong wel. Vind dat toch net wat anders
 
AjaciedM
 
428
15 mei 2019 om 21:36
Ja en de Jong had een goal nodig waar hij achteraf voor moest zeuren om het op zn naam te krijgen...
 
SuperNico31
 
70
15 mei 2019 om 22:41
Volgens mij zijn de Psv'ers hier aan het huilen geslagen. Wie begint er met het excuus dat Tadic veel penalties heeft mogen nemen?
 
Taxidriver213
 
59
15 mei 2019 om 21:36
Hij had er ook wat minder tijd voor nodig dan Luuk.
 
AVDS_85
 
61
15 mei 2019 om 21:38
De Jong had wel iets meer kopgoals nodig tegen verdedigers van 1.78....
 
ElMago
 
23
15 mei 2019 om 21:48
Ja en die moeten er ook in.
 
MisterShakerNL
 
29
15 mei 2019 om 22:18
Luuk de Jong is een prima spits voor PSV, Tadic kan daarnaast ook nog voetballen. Wat het nog veel opvallender maakt dat Tadic als buitenspeler hier überhaupt kans op heeft gemaakt.
 
Kowalski
 
6
15 mei 2019 om 22:33
Mister Shaker. Zo opvallend vind ik het niet, Alireza had het vorig jaar ook. Klassieke buitenspelers zie je weinig meer, ze gaan allemaal naar binnen
 
RobbieP
 
19
15 mei 2019 om 22:23
Vergeet ook niet dat Tadic hiernaast nog 13 assists heeft meegepakt en in tegenstelling tot De Jong niet alleen oog had voor de goal.
 
flexje
 
12
15 mei 2019 om 22:26
Maar Tadic is bij meer doelpunten betrokken door zijn assists, die was lekker aan het voetballen.
 
CoJW
 
14
15 mei 2019 om 22:26
Tadic heeft daarnaast 14 assist, de Jong maar 5. Nog een veel meer klasse.
 
tottien
 
2
16 mei 2019 om 02:55
13 assists evenveel als ziyech
 
droadnagel
 
73
15 mei 2019 om 21:33
Zuur voor Luuk maar nog mooier voor Tadiç op z'n PSV topscorer worden in de laatste wedstrijd ??
 
bochherief
 
8
15 mei 2019 om 21:39
Yep PSV gaat een kutzomer tegemoet. Van Bommel zal al zn management ervaring moeten inzetten om komende seizoen voor de titel te strijden.
 
BvdP
 
7
15 mei 2019 om 21:59
Al zn management ervaring... 1 seizoen dus. Van Bommel moet zorgen dat ie wat creativiteit en scorend vermogen op het middenveld krijgt. Dan win je de wedstrijden net even wat makkelijker. Ze hebben financieel minder mogelijkheden dan Ajax, maar als je er in ieder geval voor zorgt dat je beter bent dan de rest vd Eredivisie dan doe je gewoon weer tot het einde mee en kun je het in de onderlinge duels beslissen
 
bochherief
 
0
15 mei 2019 om 22:02
de directie heeft hem voor de groep gegooid, 1 seizoen of niet, het is geen excuus. van bommel moet nu kwaliteit tonen en het liefst zonder zijn schoonvader. dit vind ik wel mooi, hier leer je ook het meeste van.
 
Warabe
 
3
15 mei 2019 om 22:44
Nee Ajax gaat een mooie zomer tegemoet. Zucht....
 
PSVer4ever
 
7
15 mei 2019 om 22:02
Haha, Luuk is gewoon samen met Tadic topscorer, zo simpel is het.
 
Davilla7
 
31
15 mei 2019 om 21:33
Twee goals tegen De Graafschap, wat een stunt zeg. Tadic heeft gewoon een heel goed seizoen gedraaid, zelfs zonder penalty's komt hij uit op een ontzettend mooi aantal voor iemand die niet als pure spits speelt.
 
TrebleX
 
23
15 mei 2019 om 21:33
Vele doelpunten zijn ook gemaakt uit strafschoppen. Maar ja, je moet ze ook erin schieten. Luuk heeft geen enkele doelpunt uit een strafschop gemaakt dit seizoen.
 
Amakhosi4Life
 
157
15 mei 2019 om 21:42
de jong naait liever ze medenspelers met doelpunten claimen die hij niet scoort
 
RUTGERRR
 
13
15 mei 2019 om 22:08
Niet zo overdrijven, hij raakte hem nog toch? Staat terecht op zijn naam. De manier waarop is misschien wat lelijk, maar het is wel terecht.
 
dvs33fan
 
32
15 mei 2019 om 21:43
Tadic had De Jong een pakkie gegeven als ie een heel seizoen als spits had gespeeld.
 
atleticofc
 
12
15 mei 2019 om 21:48
11 pingels.... en ook de jong heeft niet een heel jaar in de spits gestaan. Ook wedstrijden of delen ervan dat hij naar 10 ging. Dus je verhaaltje gaat niet door.
 
RUTGERRR
 
8
15 mei 2019 om 22:09
Huntelaar ook
 
FC Koopgoot
 
4
15 mei 2019 om 21:45
Wellicht met een reden? Uiteindelijk leuk persoonlijk prijsje, maar in de Nederlandse competitie nou niet echt een grootse/bijzondere prestatie.
 
ZilverenVos
 
0
16 mei 2019 om 10:23
Voor Ajacieden schijnbaar wel, gezien hoe hard ze aan het schreeuwen zijn dat Tadic er evenveel als de Jong heeft gemaakt. Zit ze nogal diep dat de Jong 28 goals maakt schijnbaar.
 
FC Koopgoot
 
5
15 mei 2019 om 21:47
Misschien wel met een reden dat Luuk ze niet neemt?
 
herlev
 
86
15 mei 2019 om 21:44
Mooi, om die zure reactie te lezen: "maar Tadic heeft uit penalties gescoord". Maakt het allemaal nog mooier.
 
curtazimo
 
13
15 mei 2019 om 21:46
Alsof pingels niet meetellen idd ??
 
PSVer4ever
 
8
15 mei 2019 om 22:03
Tuurlijk, gaat nergens over. Beiden 28 goals dus beiden gewonnen.
 
RUTGERRR
 
13
15 mei 2019 om 22:10
Hadden wij ook geroepen wanneer het andersom was. Als Tadic 28 veldgoals had gemaakt en Luuk 17/11, hadden wij Ajacieden hetzelfde geroepen. Hypocrisie ten top.
 
herlev
 
26
15 mei 2019 om 22:20
Hoe weet jij nu hoe ik had gereageerd, wanneer het andersom was geweest???? Spreek voor jezelf.
 
Jur77
 
6
15 mei 2019 om 22:31
Rutgerr je hebt helemaal gelijk, maar dat is nou eenmaal altijd zo. Als Luuk 11 pingels had gemaakt hadden de psv'ers geroepen dat die ook tellen. Als er een doelpunt valt met een luchtje voor psv praten de psv'ers het goed en Ajacieden gaan klagen en andersom netzo. Dat heet door een gekleurde bril kijken en zal je altijd houden.
 
binny
 
20
15 mei 2019 om 22:03
Hahaha nu komt de frustratie er bij en gaan we zeuren om penalty's... kom op man, Luuk is een nummer 9 en Dusan is een buiten speler. Ook zie ik Tadic niet zijken als Traore z'n eerste goal maakt bijv... ach ergens begrijp ik t wel, je bent een spits, maar toch 27 of 28...
 
jaakke
 
13
15 mei 2019 om 22:06
Ja, echt hè ongelofelijk...... het is zuur, maar zelfs die prijs landt dit jaar niet in Eindhoven. Tadic heeft er overigens ook nog een paar in Europa ingeschoten, niet heel onbelangrijk....
 
RUTGERRR
 
12
15 mei 2019 om 22:12
Hij heeft er idd een paar belangrijke ingeschoten in Europa, maar die tellen niet in deze stand. Zelfs die prijs landt dit jaar niet in Eindhoven? Die prijs wordt gewoon gedeeld hoor, dus staat ook in Eindhoven. Niet zo sneu doen.
 
jaakke
 
0
16 mei 2019 om 11:51
noem het sneu, ik realistisch. Een prijs die wordt gedeeld kent geen winaar, zo simpel is het.
 
palko
 
6
15 mei 2019 om 22:06
Als 2 of 3 spelers evenveel doelpunten in een seizoen in de Eredivisie hebben gescoord dan vind ik het voor de hand liggen dat degene die de meeste velddoelpunten gescoord heeft uiteindelijk recht heeft op de topscorerstitel. Voor de duidelijkheid: Ik ben noch aanhanger van Ajax, noch van Psv. Maar ben die mening toegedaan als voetballiefhebber.
 
AjaxCunian
 
37
15 mei 2019 om 22:12
Nemen we penalty's in de kleedkamer?
 
passionforpink
 
14
15 mei 2019 om 22:44
Ik vind het stiekem wel mooi dat Tadic nog eens even gelijk komt met Luuk de Jong zonder daar nou zichtbaar erg op gebrand te zijn. Legde vandaag nog eens af (zonder succes) waar het makkelijker was om zelf te schieten. Speelt echt in dienst van het team. Ja, er zaten een aantal penalties bij, maar die neemt hij imo niet zozeer voor zijn eigen productie, maar omdat hij gewoon degene is die ze het best inschiet. Andersom zie je dat De Jong er wel mee bezig was. Met name hoe hij nog een doelpunt van Sadilek claimde vind ik dan wel tekenend. Ja, hij raakte hem en het was dus terecht. Maar dat je je er überhaupt druk om maakt zegt natuurlijk wel iets. Daarom des te leuker dat hij niet ongedeeld eerste is gebleven. Geheel in stijl van het verdere PSV-seizoen.
 
4Ever4Ajax
 
2
15 mei 2019 om 22:53
Welke positie je staat en of je penalty’s neemt of niet, maakt allemaal niet uit. Gefeliciteerd Luuk en Dusan!
 
RoyFollon
 
1
15 mei 2019 om 23:07
Nou is toch simpel De jong topscorer Tadic penaltykoning
 
RoyFollon
 
0
15 mei 2019 om 23:11
Daarnaast staat topscorer eredivisie ongeveer gelijk aan 3 doelpunten waarvan 1 penalty in de pl. Dus ben maar trots op deze prijs