Engeland raakt man van 55 miljoen mogelijk kwijt door interlandcarrièreswitch
Maandag, 1 maart 2021 om 20:08

Aaron Wan-Bissaka gaat zijn interlandcarrière mogelijk vervolgen bij de Democratische Republiek Congo, zo weet The Athletic maandag te melden. De vaste rechtsback van Manchester United wil graag speelminuten maken bij de nationale ploeg van Engeland, maar verder dan een plek in de wedstrijdselectie van bondscoach Gareth Southgate kwam de 23-jarige verdediger vooralsnog niet. Het geduld van Wan-Bissaka lijkt op te raken, en dus is de kans groot dat de verdediger definitief voor Congo gaat spelen als hij komende interlandperiode weer geen speeltijd krijgt.

Het is met name het gebrek aan perspectief dat de rechtervleugelverdediger aan het denken heeft gezet. Wan-Bissaka is bij zijn club een van de eerste namen die op het wedstrijdformulier wordt gezet, en hij wordt vooral geprezen om zijn verdedigende kwaliteiten. De moordende concurrentie bij de Engelse nationale ploeg maakt hem echter onrustig, waardoor de rechtsachter mogelijk het roer in zijn nog prille interlandcarrière gaat omgooien.

De Congolese Engelsman werd ontdekt in Zuid-Londen en hij werd opgenomen in de jeugdopleiding van Crystal Palace, waar hij zijn definitieve doorbraak kende. Wan-Bissaka maakte bij the Eagles zelfs zoveel indruk, dat Manchester United in 2019 bereid was 55 miljoen euro neer te tellen voor de rechtsback. Hoewel hij zijn waarde al meer dan eens bewezen heeft, is het Wan-Bissaka vooralsnog niet gelukt om Southgate te overtuigen. Dat heeft alles te maken met het luxeprobleem op de rechtsbackpositie. Trent Alexander-Arnold van Liverpool heeft doorgaans de voorkeur op die plek, terwijl ook Kyle Walker (Manchester City), Kieran Trippier (Atlético Madrid) en Reece James (Chelsea) tot de mogelijkheden behoren.

De vader van Wan-Bissaka kwam eind jaren negentig met zijn gezin naar Londen om een veiliger bestaan op te bouwen. Het talent speelde in 2015 een jeugdinterland voor Congo, en ook voor Engeland Onder-21 maakte de rechtsback al minuten. Aan het einde van deze maand nemen the Three Lions het op tegen San Marino, Albanië en Polen ter voorbereiding op het EK van komende zomer. Volgens de berichtgeving zal Wan-Bissaka de ontwikkelingen rondom die duels afwachten, alvorens een besluit te nemen over zijn toekomst.

Meer nieuws
   
09:00
09:00
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
7
   
08:56
08:56
Woerts meldt definitief akkoord Van Persie en Heerenveen; wachten op witte rook
3
   
08:03
08:03
V/d Vaart zou duo aanstellen voor opvolging Arne Slot; Afellay enthousiast
15
   
08:00
08:00
Wie is de Italiaanse idealist die mogelijk de nieuwe trainer wordt van Ajax?
4
   
07:02
07:02
De Telegraaf: Geertruida 'wil dolgraag naar Liverpool' en staat ook op de radar
53
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (49)

 
Duran
 
37
1 maart 2021 om 20:14
Luxeprobleem dat Engeland heeft op de rechtsbackpositie. Hebben alleen al Taa, James, Wan-Bissaka, Walker, Justin en Tavernier tot hun beschikking en dat is nog kang niet alles
 
GillesDB9
 
7
1 maart 2021 om 20:19
Inderdaad bizar als je ziet wat voor een talent er op de rechtervleugel loopt daar in Engeland. Je zou bijna zeggen dat ze wel een prijs moeten gaan pakken met de selectie die ze samen kunnen stellen.. al zal het net als in het tijdperk Beckham/owen/terry/etc. weer op niets uitlopen.
 
251
 
6
1 maart 2021 om 20:22
Met de beschikbare spelers kunnen ze zeker de ek winnen, maar het probleem is southgate
 
NeutraleFanNL
 
0
2 maart 2021 om 09:29
Vind er dus echt niks speciaals aan. Kijk naar een Frankrijk, die zijn toch zo veel beter?
 
Dik Trom
 
6
1 maart 2021 om 20:19
Daarvan kunnen ze er wel eentje aan Nederland geven toch? Kunnen wij goed gebruiken..
 
GillesDB9
 
7
1 maart 2021 om 20:24
Eens! Aan de andere kant kunnen we altijd nog Dirk Kuyt terughalen, na het in 2014 als linksback bewezen te hebben kan hij het nu op rechts doen...
 
Madvillain
 
13
1 maart 2021 om 20:30
@gillesDB9 Dirk Kuyt deed het juist op rechts toen, Daley Blind stop op links.
 
GillesDB9
 
0
2 maart 2021 om 14:01
Het kan zijn dat ik abuis ben, maar ondanks dat Kuyt inderdaad altijd rechts speelde was hij tegen Chili toch echt de linksback.
 
Ferry1
 
3
1 maart 2021 om 21:06
Trippier ook nog. Bizar inderdaad
 
OutlawTurk
 
7
1 maart 2021 om 21:45
Vergeet Tariq Lamptey niet van Brighton
 
Zermatt_Person
 
0
2 maart 2021 om 08:16
Max Aarons
 
Formus
 
3
1 maart 2021 om 20:15
Dat dreigen met..... Lijkt een vorm van chanteren te worden. En profvoetballer hebben nogal eens de neiging zichzelf te overschatten. Nou, ik zou zeggen: ga lekker voor Congo spelen. Mis je ook t EK ??
 
Busby
 
63
1 maart 2021 om 20:16
Dreigen is wat de kranten zeggen.
 
Formus
 
2
1 maart 2021 om 20:17
Klopt, heb je gelijk in. Maar hoe komen ze hierbij? Zal wel een kern van waarheid inzitten? Of totaal verzonnen?! Dat zal toch niet, al weet je dat nooit in Engeland.
 
Adrian11
 
27
1 maart 2021 om 20:25
Die gedachtegang is de reden voor het bestaan van deze kranten. Ze slingeren elke dag een aantal verzinsels de wereld in en mensen gaan dan vermoeden dat er iets van waarheid in kan zitten.
 
protheus
 
0
2 maart 2021 om 11:41
In 99$ van voetbal nieuws is uit de duim gezogen. Je leest al jaren geruchten gebasseerd op een journalist dat gewoon het nieuws wilt halen
 
ConchaEspina
 
6
1 maart 2021 om 20:15
Lijkt mij dat je dan net geen gehoor moet geven aan deze eis indien het klopt. Vind het ook altijd vreemd als een persoon kiest om voor een land te spelen waar hij het meeste kans heeft. Op zich is uitkomen voor een land vooral een eer om dat te mogen doen. Al snap ik wel dat sommigen zich verbonden voelen met twee of meerdere landen. Maar dit voelt wat als een `dreigement` en lijkt me verkeerd om daar aan toe te geven. Spelen voor een land lijkt mij een van de weinige keuzes die je moet maken met het hart en niet met het verstand.
 
TheMagician
 
35
1 maart 2021 om 20:19
Snap niet hoe jij dit als een dreigement kan zien. Ik heb de dubbele nationaliteit en het zou een eer zijn om voor beide landen uit te komen. Natuurlijk moet je kiezen en als het later dan blijkt dat je bij de ene niet speelt, is het meer dan logisch om dan voor de andere te kiezen. Edit: wanneer ik als kind droomde om profvoetballer te worden maakte ik altijd scenario`s in mijn hoofd. Op een moment koos ik voor land A en vond ik dat een leuke keuze en op een ander moment koos ik voor land B. Vond altijd wel leuke redenen om voor het een of het ander te kiezen. Liefst zou ik zelfs voor beide landen uitgekomen zijn want ik zou graag mensen uit beide landen trots gemaakt hebben. Dus ik snap AWB hier echt wel.
 
ConchaEspina
 
3
1 maart 2021 om 20:35
Als de berichtgeving klopt: "als ik volgende keer niet speel, kies ik voor Congo". Lijkt mij toch een vorm van dreigement. En mijn punt verder was meer algemeen. Zoals ik al zei is het voor sommigen heel moeilijk kiezen omdat ze zich verbonden voelen met 2 of meer landen. Maar als ik dan denk aan Januzaj (die ook voor 3/4 landen kon uitkomen dacht ik) was het meer een sportieve keuze. En dat vind ik persoonlijk verkeerd als het over internationaal voetbal gaat. Dan moet het gaan over welk land jij je het meest verbonden mee voelt en wilt gaan verdedigen. Voor Wan Bissaka kan ik niet bepalen of hij zich al dan niet verbonden voelt met Congo. Maar als de keuze is "want daar kan ik spelen" lijkt mij dat niet 'juiste' reden.
 
Deem.
 
3
1 maart 2021 om 21:12
Maar waarom is "want daar kan ik spelen" dan niet de juiste reden? Bij Congo kan hij het land ook daadwerkelijk dienen, bij Engeland schijnbaar niet.
 
ConchaEspina
 
1
1 maart 2021 om 21:55
Omdat ik die reden terecht vind als het over clubvoetbal gaat. Dan kan je effectief van team switchen omdat je graag meer wilt spelen. Maar voor een land spelen zou vanuit een andere motivering moeten bestaan. Let wel, daarmee bedoel ik niet dat dit voor deze Bissaka niet van toepassing zijn. Het kan heel goed zijn dat hij zich ook heel verbonden voelt met Congo. En dan moet hij daar vooral voor spelen. Maar als de reden is dat je voor een bepaald land speelt omdat het land waar je je mee verbonden voelt je geen kansen geeft en je dan voor het ander land gaat spelen enkel en alleen omdat je daar zou spelen en het papier-gewijs kan, lijkt me dat niet de juiste reden. Ik vind het geen schande, wel een verkeerde motivering wat nationale ploeg betreft.
 
TheMagician
 
2
2 maart 2021 om 00:01
In mijn ogen is dat geen vorm van dreigement. Gewoon eigenlijk duidelijk maken hoe het zit: `ik ben een Engelsman, het is een eer om voor Engeland uit te komen maar ik moet dan wel spelen. Als ik in de nabije toekomst ook niet aan het spelen toekom dan zou ik graag voor Congo uitkomen. Ik wil het nog een kans geven maar uiteindelijk ben ik een voetballer, ik wil voetballen en het zou ook een eer zijn om voor Congo uit te komen`.
 
AlbanianNL
 
14
1 maart 2021 om 20:16
Een mix tussen Wan bissaka en TAA is een perfecte combinatie.wan bissaka is aanvallend hopeloos en TAA is verdedigend belachelijk slecht. Ik had met 5 verdedigers gespeeld (walkers als CV) en TAA als rechtsback/rechtsachter. Ik snap overigens wel dat Wan Bissaka twijfelt, er komen namelijk ook genoeg jonge backs aan (aarons, Lamptey)
 
251
 
1
1 maart 2021 om 20:19
Zo speelt southgate ook altijd, daarom past wan bissaka ook niet ik het team. Aanvallend is het gewoon slecht bij hem
 
AlbanianNL
 
7
1 maart 2021 om 20:22
Klopt wel, als het aan Southgate ligt, speelt hij nog het liefst met 11 verdedigers. Echt een ramp is die man.
 
D.costa9CFC
 
27
1 maart 2021 om 20:19
Daar beschrijf je Reece James
 
AlbanianNL
 
2
1 maart 2021 om 20:23
Ik volg Chelsea eerlijk gezegd een stuk minder dan Liverpool en Man United. Hoe goed is Reece James?
 
D.costa9CFC
 
15
1 maart 2021 om 20:30
RJ is vrij compleet. Kan aanvallen en verdedigen. Heeft een lekkere voorzet en is technisch ook goed. Hij is dus een vrij moderne back. Waar een TAA aanvallend beter is en AWB verdedigend waarschijnlijk beter is haalt James zowel aanvallend en verdedigend een hoog niveau.
 
Mikie smalling
 
1
1 maart 2021 om 21:02
AWB heeft wel enorme stappen aanvallend gemaakt dit seizoen. Zit nog enorm veel rek in en is verdedigend de beste back ter wereld. Echt onverslaanbaar in een 1 op 1.
 
e013willem
 
1
1 maart 2021 om 23:11
TAA is aanvallend de beste back ter wereld en zijn verdedigende tekortkomingen worden altijd zwaar overdreven. Als we het dan toch over rek hebben, TAA is jonger en heeft al meerdere buitenspelers van wereldklasse in zijn zak gehad.
 
Mikie smalling
 
3
1 maart 2021 om 21:02
AWB heeft wel enorme stappen aanvallend gemaakt dit seizoen. Zit nog enorm veel rek in en is verdedigend de beste back ter wereld. Echt onverslaanbaar in een 1 op 1.
 
Schop1989
 
0
2 maart 2021 om 10:13
Conclusie die ik niet vind kloppen, van TAA word verwacht dat hij die aanvallende input levert. Als Robertson en/of TAA naar voren gaat, word het gat normaliter opgevuld door Henderson. Je kunt niet zo aanvallen als zij doen EN verdedigen, ze staan op de 16 van de tegenstander en zijn snel, maar geen lightning. Als TAA behoudend zou spelen dan zou hij ook meer kunnen verdedigen, dat is niet de opdracht die hij mee krijgt. Kijkers zeggen dan dat TAA te laat is of iets dergelijks, Klopp geeft eerder Henderson dan op zijn donder dat hij hem geen goede rugdekking geeft, want TAA moet naar voren. Beetje omdenken en je komt tot een conclusie die wat beter past en minder globaal genomen is.
 
rubentje13
 
2
1 maart 2021 om 20:19
Kunnen we er niet een aantal van die opties een Nederlands paspoort aanbieden? Zou ons probleem op de rechtsbackpositie voor de komende jaren oplossen... ON: dit is natuurlijk mega vervelend voor die jongen, maar als je kijkt waar hij tegen op moet boxen is het natuurlijk niet verwonderlijk dat hij naar andere opties kijkt. Zo veel goede rechtsbacks daar die eigenlijk nauwelijks wat voor elkaar onderdoen.
 
alltimerin
 
5
1 maart 2021 om 20:21
Engeland speelt met 5 verdedigers, de rechtercentrale positie in de verdediging is toch ideaal voor hem? Als opvolger van Walker die daar vaak speelt, overigens is vaak de optie genoemd om TAA op het middenveld te zetten.
 
salaaf
 
3
1 maart 2021 om 20:22
Mijn mening over de keuze van spelers met een dubbele nationaliteit is dat ze altijd zullen kiezen voor het land waarmee ze sportief het meeste roem mee gaan halen. Ik vind dus ook dat die discussies eigenlijk veel te groot worden gemaakt.
 
SocioFan1
 
10
1 maart 2021 om 20:37
Ja idd, maar owee als het andersom is of hier speelt dan begint men weer te klagen, moord en brand schreeuwen, spreken over dankbaarheid tonen en noem maar op. Het wordt idd groter gemaakt. Maar stel Bissaka kon voor Oranje kiezen, dan zouden toevallig diegene die het hardst schreeuwen hem graag verwelkomen maar andersom beginnen ze weer triestig te huilen dat zoiets niet zo kunnen. Best hypocriet.
 
pavol_demitra38
 
1
1 maart 2021 om 21:52
Dat zou je even moeten uitleggen sociofan.Ik snap dat ze voor persoonlijk succes gaan, maar die dankbaarheid is toch geen vreemde gedachte? Als AWB jarenlang in de jeugdselecties van Congo had gebivakkeerd had ik moeten zien of die bij Manchester united terecht was gekomen... Niet alleen op basis van talent, maar ook op basis van leefomstandigheden aldaar... Een ongeluk zit daar makkelijker in een hoekje... Dat ontkennen lijkt me onmogelijk.
 
SocioFan1
 
5
1 maart 2021 om 22:04
Hoeveel mensen werken er in het buitenland? Leveren hun prestaties, belasting en kennis aan een ander land dan bijv. Engeland of Nederland waar ze dan hun opleiding hebben genoten. Is dat dan fout? Zouden ze dan niet hun dankbaarheid moeten tonen aan dat land en noem maar op. Agh! Het is gewoon zware selectieve verontwaardiging. Want als toen Asensio voor Oranje koos waren juist die zeurpieten het meest blije mensen. En laat duidelijk zijn dat ik juist daar niet in mee ga. Als een voetballer meerdere keuzes heeft dan heeft hij de vrijheid zijn keuze te maken, simpel. Daar hoeft een ander niet over te beslissen of wat dan ook. Vind het maar wat hypocriet.
 
pavol_demitra38
 
0
1 maart 2021 om 22:32
Ik heb zelf meerdere malen in het buitenland gewerkt en gewoond, heb daar belasting betaald, maar uiteindelijk profiteer ik daar zelf in levenservaring veel van. Kortom een bepaalde vorm van dankbaarheid voor de mensen die me daar ontvingen, vond ik wel op zijn plaats... Bovenop de belasting die je altijd en overal zal betalen in je leven zal betalen...
 
 
1
2 maart 2021 om 09:04
Het Nederlands elftal is geen baan. Het boeit ook niemand dat ze bij een buitenlandse club spelen, dat is duidelijk iets anders. Overigens moet ik wel zeggen dat het mij geen fluit kan schelen voor welk land iemand kiest. Ja, ik had Ziyech graag bij Oranje gehad omdat ie goed is, maar als ie liever voor Marokko speelt, boeie, zijn leven.
 
Drumsgoon
 
0
1 maart 2021 om 23:10
Nationale elftallen slaan feitelijk nergens meer op. Van mij mogen ze het opdoeken, clubteams zijn leuker.
 
e013willem
 
2
1 maart 2021 om 23:14
Tuurlijk! Omdat een Engelse Congolees misschien voor Dem. Rep. Congo kiest moeten we maar kappen met het nationale voetbal. Precies de soort voetbal die mij de meest onvergetelijke momenten heeft opgeleverd. Er is niets dat zich kan meten met twee weken lang WK wedstrijden kijken met hopelijk ook wat Nederlands succes.