Enorm bedrag dat PSV neertelt voor zestienjarig talent valt nóg hoger uit
Dinsdag, 26 juli 2022 om 15:14

PSV gaat het zestienjarige toptalent Tygo Land overnemen van sc Heerenveen. Dat heeft Ferry de Haan, technisch manager van de Friezen, bevestigd tegenover de Leeuwarder Courant. De Eindhovenaren tellen een bedrag van maar liefst zeven ton exclusief bonussen neer voor de diensten van de middenvelder en Heerenveen heeft ook nog een doorverkooppercentage bedongen. Eerder werd nog gemeld dat PSV een half miljoen zou betalen.

De transfersom van zeven ton plus doorverkooppercentage is een enorm financieel pakket voor een jeugdspeler van zestien die nog geen minuut in het eerste elftal maakte, maar toch is De Haan teleurgesteld met het vertrek van Land. Hij dacht dat de in het verleden gemaakte afspraken nog golden. "Het is meer dan jammer", zo laat hij optekenen in de regionale krant. "We snappen dat iedereen ambitie heeft. Maar wij hebben Tygo vroegtijdig een plan voorgelegd, waarmee hij uiteindelijk naar ons eerste elftal zou gaan. Dat plan werd ook omarmd door de speler en zijn omgeving. Helaas wordt dat nu doorkruist."

De technisch manager van Heerenveen verwacht dat Land het in Eindhoven moeilijker gaat krijgen om door te breken dan in het Abe Lenstra Stadion. "Iedereen maakt zijn eigen keuzes en daar zijn mensen natuurlijk vrij in, maar wij vinden het jammer. Ook omdat de stap naar het eerste elftal van Heerenveen minder groot is dan de stap naar het eerste van PSV." In Brabant zal Land waarschijnlijk eerst aansluiten bij het Onder 19-elftal, aangezien hij oud genoeg is om voor dat team uit te komen. Een stap naar Jong PSV behoort daarna tot de mogelijkheden. De middenvelder tekent voor drie jaar in het Philips Stadion.

Land geldt als een van de grootste talenten uit de jeugdopleiding van Heerenveen en mocht op vijftienjarige leeftijd al meetrainen met de Onder 18. Hij werd geboren in Peize, een klein dorp in het noordoosten van Drenthe, en ligt bij Heerenveen vast tot medio 2024. Land ondertekende op 1 juli 2021 al op vijftienjarige leeftijd zijn eerste profcontract bij Heerenveen, kort nadat de minimumleeftijd in Nederland daarvoor met één jaar werd verlaagd (voorheen kon dat pas op zestienjarige leeftijd). Heerenveen ging daartoe over om in elk geval een transfersom over te houden aan de rechtsbenige centrale middenvelder.

Meer nieuws
   
20:00
20:00
De EK-selectie van Portugal: dit zijn de spelers die dinsdag kans maken
10
   
19:51
19:51
Bayern ziet mogelijke opvolger Tuchel rondlopen bij nummer 19 Premier League
6
   
19:45
19:45
Live meepraten in de Serie A: Bologna - Juventus
2
   
19:18
19:18
Tweevoudig Oranje-international kan debuteren voor Curaçao na oproep Advocaat
1
   
19:11
19:11
PSV'er met 24 Eredivisie-duels dit seizoen kondigt vertrek aan via Instagram
4
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (66)

 
AlAhlyCairo
 
5
26 juli 2022 om 15:19
Heeft deze jongen toevallig Scandinavische roots weet iemand dat?
 
Toetertje
 
150
26 juli 2022 om 15:26
Ja, Drenthe is bijna Denemarken
 
ikwas
 
44
26 juli 2022 om 16:03
Lag Tygo Land niet naast Lego Land?
 
hansje1969
 
2
26 juli 2022 om 17:30
Daar ligt het nog steeds
 
GJ7300
 
8
26 juli 2022 om 15:20
Mooi. Kan niet hoog genoeg zijn. Nu maar doorbreken en om de twee jaar transfer maken tegen behoorlijke pot geld. Das t enige wat je nog hebt aan toptalenten tegenwoordig
 
PSVGillingham
 
19
26 juli 2022 om 15:22
Blij mee. Beter een paar keer zo'n bedrag neerleggen voor grote talenten dan tussen de 5 en 8 miljoen voor bijv een Doan - al was Veerman dan weer wel een goede aankoop, maar dat was meer een uitzondering.
 
XAJAcfa
 
8
26 juli 2022 om 15:42
wel vreemd om hem dan een contract voor te leggen van maar 3 jaar. Tegen die tijd zit hij tegen eerste elftal aan maar zal hij geen basisspeler zijn dan maakt een club in Engeland hem gek en loopt hij transfervrij de deur uit......
 
Fossen
 
78
26 juli 2022 om 15:44
Hij mag op zijn leeftijd niet voor meer dan 3 jaar tekenen.
 
Mantitty
 
9
26 juli 2022 om 15:46
Kan toch niet langer gezien zijn leeftijd?
 
protheus
 
6
26 juli 2022 om 15:24
Over 3 jaar kan die jongen zomaar zeggen dat die het voetbal beu is en wat anders gaat doen. Zoveel geld voor een kind betalen en al zo onder druk zetten lijkt me niet echt verstandig.
 
G-schock
 
60
26 juli 2022 om 15:37
Je kunt ook een hartaanval krijgen en overlijden.
 
djdano
 
6
26 juli 2022 om 15:48
Tja dat kan ook gebeuren als je 80 miljoen betaald. Ik vind het vooral raar dat voetbalzone 7 ton voor een speler opeens zoveel geld vind.
 
Saksenros65
 
9
26 juli 2022 om 15:51
Dat is voor een 16-jarige jongen toch ook veel geld? Voor een Nederlandse club althans. Vaak hoeven die gasten alleen een opleidingsvergoeding te kosten.
 
Fossen
 
18
26 juli 2022 om 16:08
Land is de één na duurste 16 jarige Nederlandse speler ooit, na Ake voor 800k. Natuurlijk noemt VZ dat veel geld. Allemaal relatief.
 
Fossen
 
6
26 juli 2022 om 15:54
Dat geldt letterlijk voor elke jongen van die leeftijd in elke jeugdopleiding. Je mag ze niet voor meer dan 3 jaar laten tekenen. Geef je ze dat contract niet dan zijn ze bij voorbaat al weg.
 
MrKrillin
 
6
26 juli 2022 om 16:26
protheu "zoveel geld voor een kind betalen en al zo onder druk zetten lijkt me niet echt verstandig." Daar heeft PSV ook ervaring mee gehad. Na Robben dachten zij weer een groot toptalent binnen te halen van Groningen. Als ik mij niet vergis heet hij Hoogstrate. Kon mentaal niet aan en vroegtijdig afgehaakt. Hopelijk voor deze jongen niet dezelfde weg en mentaal wel sterk.
 
Fossen
 
10
26 juli 2022 om 16:45
Verschil is dat Hoogstrate destijds (2002/2003 praten we al weer over dus vind het wel een beetje een vergezocht voorbeeld haha) `al` bijna 20 jaar was, en geen 16 zoals Land. Bovendien begonnen de mentale problemen van Hoogstrate destijds al voordat hij naar PSV kwam. Die had het in zijn prive gewoon niet makkelijk, in combinatie met blessureleed. Laatst nog een artikel over hem gelezen. Werd ook vanuit huis enorm gepushed schijnbaar.
 
MrKrillin
 
2
26 juli 2022 om 17:31
Fossen Wel lang geleden. Ik wist de overige zaken niet, dus bedankt voor de info. Dacht dat hij ook stuk jonger was. Werd gekocht en nog jaar verhuurd aan Groningen (volgens mij).
 
gomes1psv
 
3
26 juli 2022 om 18:37
Ten eerste: waar staat dat hij onder druk wordt gezet? Hij wijkt toch met zijn volle verstand af van het plan dat Heerenveen met hem voor had? Het jong is 16, maar dat hoeft niet te betekenen dat je gek of labiel bent wel? Bovendien, hoe is er sprake van druk als hij gewoon in de jeugd van PSV instroomt? Ten tweede: het kan ook zijn dat die jongen zomaar bijtekent, doorbreekt en na succes PSV inruilt voor een Europese topclub. Waar doen we bovendien moeilijk over. Bayern München wil €28M+ neerleggen voor een 17-jarige. Was Land 18 en nam PSV hem dan voor €700K over dan kraaide er geen haan naar.
 
R.Vatros
 
4
26 juli 2022 om 19:42
Je zou maar zo in het leven staan. Godallemachtig.
 
D.Pranjic
 
7
26 juli 2022 om 15:27
Op zo'n manier kunnen we niet vaak meer leuke jeugd exponenten verwachten. Als de grotere talenten tegen zulke sommen weg worden geplukt. Zo trok ajax 2 jaar geleden al hard om arjen v/d Heide los te weken en nu psv weer een smak geld voor deze jongen. Leuk dat geld, maar ik zie graag wat jeugd talent in ons eerste door breken net als vroeger.
 
 
18
26 juli 2022 om 15:32
Hadden we vd Heide achteraf maar naar Ajax laten gaan. Zijn ontwikkeling is niet alleen gestagneerd, hij ontwikkelt de verkeerde kant op!
 
Grouster
 
3
26 juli 2022 om 15:44
Ajax heeft Boerhout toen wel gehaald. Heeft Heerenveen verder nog wat jeugdspelers waar hoge verwachtingen van zijn?
 
 
0
26 juli 2022 om 16:17
Demo Koida en Timo Zaal. Linksback en centrale verdediger/verdedigende mid. Van 't Loo (rechtsbuiten) zie ik ook nog wel wat in. Maar echt grote talenten? Vind ik van allemaal niet
 
ScH14FcB
 
0
26 juli 2022 om 16:29
Is Koida zo'n groot talent? En volgens mij hij centrale verdediger
 
 
1
26 juli 2022 om 16:35
Koida kan beiden. Speelde deze oefencampagne linksback in de partijen die ik zag. Daar vond ik hem fijn spelen. Groot talent? Nee, maar dat is niemand bij ons helaas. Ik heb lang gedacht dat Al Hajj de nieuwe topper zou worden, maar ook al niet. Nu zou ik mijn geld op Zaal zetten, maar ik merk dat ik niet heel veel vertrouwen meer heb in onze jeugd in zijn algemeenheid
 
Mantitty
 
3
26 juli 2022 om 15:48
Werkt andersom toch ook zo? De gasten die het niet (gaan) redden in de jeugdopleidingen van bv Ajax of PSV vertrekken naar de andere ploegen?
 
RKSimon
 
8
26 juli 2022 om 15:27
Ik snap dit soort transfers dus totaal niet. Hetzelfde met Xavi Simons. Tegen de tijd dat deze jongen een bepaald niveau haalt, kan ie al gratis naar een andere club opzoek. En deze jongen blijkt niet al te veel te hebben met loyaliteit als ik dit bericht lees, dus PSV zou hier zomaar haar vingers aan kunnen branden…
 
PSVChamps
 
9
26 juli 2022 om 16:07
Dat kan, maar hoeft natuurlijk niet. Voor hetzelfde geld groeit deze jongen enorm, verlengt ie tegen de tijd z’n contract en wordt een hele bepalende spelers voor PSV…. Enfin, het blijft allemaal koffiedik kijken. Maar zonder dit soort “risico’s” te nemen, komen we nooit een stap verder
 
Fossen
 
12
26 juli 2022 om 16:16
Dat geldt voor elke speler van 16. Je mag ze maar voor maximaal 3 jaar vastleggen. Dus wat moet je dan? Als je ze geen contract aanbiedt heb je ze sowieso niet.
 
Eindtovenaar10
 
4
26 juli 2022 om 16:56
En mag toch hopen dat Xavi Simons voor z’n 24e het heeft laten zien
 
Davilla_7
 
6
26 juli 2022 om 15:29
Persoonlijk heb ik altijd wel moeite met dit soort transfers, nog zoveel factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van iemand van 16. PSV betaalde ook eens een miljoen euro voor Nikolai Laursen die toen 16 of net 17 was en zie wat daar van terecht is gekomen. Ook niet verrassend dat deze Tygo Land geboren is op 11 januari en dus teert op het geboortemaandeffect.
 
DieGelbeReds
 
8
26 juli 2022 om 16:15
Die jongen is 16 en gaat aansluiten bij de Onder-19. Dan valt het geboortemaand effect wel mee geloof ik
 
Arnout108
 
6
26 juli 2022 om 16:42
Dat is de gok die je neemt met talenten. Het voordeel is wel dat 1 talent dat wel doorbreekt de kosten van een hoop "mislukte" talenten kan dekken. Heb liever dat PSV 10 keer dit soort "gokjes" neemt dan 1 keer een te dure miskoop als Bruma of Baumgartl doet.
 
 
33
26 juli 2022 om 15:30
Ik blijf het jammer vinden. We hebben nu 7 ton en een doorverkooppercentage, maar wat is nou mooier dan eigen jeugd door te zien breken? Dat had ik veel liever gezien dan dit. Maar hij heeft, ondanks zijn woorden, zijn keuze helaas gemaakt. En eerlijk is eerlijk: PSV is ook gewoon een prachtige club. Succes daar dan maar
 
jajoh89
 
5
26 juli 2022 om 15:45
De jeugd door zien breken bij "kleinere' clubs zal je steeds minder vaak zien want die worden allemaal aangetrokken door de grotere clubs met een flinke portemonnee. Is oprecht zonde want dat was altijd wel mooi om te zien vroeger. De talenten mooi verdeeld over de clubs maakt de competitie ook leuker als ik heel eerlijk ben.
 
 
7
26 juli 2022 om 15:53
Ja, de grote clubs voetbal kapot. Dan doel ik hier niet op PSV, maar wel zo extreem als dat het tegenwoordig werkt. PSV is hier natuurlijk ook een draadje in, maar het gaat vooral mis door het grote geld wat hierin omgaat en door wat Chelsea en Manchester City ooit zijn gestart. Het is niet meer tegen te houden, maar hierdoor is binding met een club krijgen steeds lastiger. Zeker als middenmoter. In Nederland hebben PSV en Ajax namelijk nog wel relatief veel eigen jeugd
 
 
2
26 juli 2022 om 15:45
Ik blijf het ook jammer vinden dat de betere jeugd zo snel naar de grote clubs gaat. Is heb ook het gevoel dat het niet goed is voor het voetbal. Vaak hoor je dat de grote clubs in de jeugd te weinig weerstand krijgen. Maar wat verwacht je dan als je de grote talenten van deze clubs steeds weg haalt.
 
Hans Koggink
 
9
26 juli 2022 om 15:49
Baanders. Bayern haalt een jongen van 17 jaar binnen voor 27.5 miljoen?? Hoezo te duur???
 
 
1
26 juli 2022 om 16:17
Ik zeg niets over te duur. Daarbij ken ik geen van beide spelers. Ik vind, net zoals Mangalitsa, het jammer dat grote clubs de betere jeugd steeds weg haalt. En dan vaak wel tegen lage prijzen. Deze 27,5 miljoen is natuurlijk een uitzondering.
 
MrKrillin
 
2
26 juli 2022 om 16:31
Magalista Er staat een fout in je laatste stuk. Ik heb het voor je gecorrigeerd: "en eerlijk is eerlijk: PSV is ook gewoon een club. Succes daar dan maar" Ik kan mij we voorstellen, dat het voor de 'kleinere' clubs wel vervelend is, dat de grootste talenten vroegtijdig worden weggetrokken. Jaren kijk je uit naar debuut in het eerste en net voor dat moment weg. Behalve genieten voor de club, loopt de club ook grote potentiele inkomsten mis. Stel dat dit wel echt de nieuwe Frenkie wordt, had hij zo voor 20 miljoen of meer verkocht kon worden.
 
Arnout108
 
1
26 juli 2022 om 16:53
Snap de redenering maar weet zelf nooit zo goed waar je de lijn moet trekken. Uiteindelijk maakt iedere jeugdspeler toch wel 2 of 3 keer een overstap voordat hij ergens in het eerste doorbreekt. Europese topclubs shoppen in de jeugd van PSV, PSV in die van Heerenveen en zo kun je nog wel een paar stappen verder dalen in de voetbalpiramide. Het enige dat je er als club aan kunt doen is blijven investeren in de jeugdopleiding en bij grote talenten met een goed plan komen.
 
IKEA
 
2
26 juli 2022 om 17:05
Het is echt jammer, lokale voetbalspelers zijn nu eenmaal de binding met de regio. Bij 'mijn' ADO hadden we dit seizoen eindelijk weer eens een Haagse jeugdspeler, met voldoende potentie en een uitgesproken liefde voor de club. Na een half jaar prima presteren transfervrij tekenen bij Twente. Zonde, maar zijn goed recht.
 
TILBURG013
 
0
26 juli 2022 om 15:47
“Enorm bedrag”. Dacht gaat over een paar miljoen maar dit is 7 ton?
 
Fossen
 
18
26 juli 2022 om 16:07
Na Nathan Ake (800k) is hij de duurste Nederlandse jeugdtransfer van 16 jaar ooit.
 
HankAjax
 
6
26 juli 2022 om 15:51
Jammer dat er in zo’n artikel dan weer helemaal niks staat over wat voor voetballer dit is. Is hij linkbenig, rechtsbenig? Controlerende middenvelder, goede pass, goed overzicht? Of snel, dynamisch, box to box? Heb nu werkelijk geen enkel idee wat het voor speler is maar ik lees wel 4 volledige paragrafen met andere informatie. Misschien iets om in het vervolg in het artikel te betrekken, ook bij andere transfers van minder bekende spelers?
 
Bobo25
 
5
26 juli 2022 om 16:01
Er zijn al een aantal Youtube filmpjes van deze speler. Dat zegt genoeg op deze leeftijd. Bekijk ze maar eens, dan zie je precies waarom ze hem willen. Inderdaad een Frenkie 2.0
 
HankAjax
 
1
26 juli 2022 om 16:39
Ik heb ze gezien inderdaad, fijn dat we Youtube in ieder geval nog hebben. Echter, zou ik persoonlijk liever in het artikel al wat over zijn speelstijl lezen, in plaats van dat ik altijd zelf op zoek moet gaan naar beelden. Vooral als er toch een heel artikel over wordt geschreven, lijkt mij een korte omschrijving van zijn speelstijl geen vreemde toevoeging, nietwaar?
 
Fossen
 
5
26 juli 2022 om 16:51
VZ kan toch moeilijk analisten in dienst nemen die elke onbekende jeugdspeler uitgebreid gaan analyseren voor ze een artikel schrijven? Hoe moet de redactie van VZ nou aan die informatie komen? Zelf Youtube filmpjes kijken en dan pas schrijven?
 
Troy010
 
1
26 juli 2022 om 16:04
Zo enorm is dat bedrag toch niet? Er zijn 16 jarige voor 100x zoveel verkocht...Edit: 10x natuurlijk.
 
Fossen
 
2
26 juli 2022 om 16:10
In Nederland niet. Alleen Ake was nog een ton duurder. Verder niemand.
 
Cali88mero
 
1
26 juli 2022 om 16:16
Als is dit artikel lees krijg ik het idee dat Ferry de Haan van Heerenveen zeer beledigd is dat hij vetrokken is. Bijna jaloezie te vinden in de tekst en probeert een 16 jarige jongen te beïnvloeden. Of het is echt een nare vent die Ferry de Haan of het is uitermate slecht verwoord.
 
ScH14FcB
 
8
26 juli 2022 om 16:34
Wat is hier naar aan? Die jongen heeft zelf eerder gezegd dat hij het eerste in Heerenveen wilde halen, en nu wil hij toch ineens graag naar PSV. Daar mag Heerenveen best zo op reageren. Die jongen maakt die keuze dan moet de gevolgen ook kunnen dragen. Hij krijgt ook een lekker salaris denk ik dus het zal hem vast niet deren.
 
theo uphus
 
1
26 juli 2022 om 16:17
Je kunt dan in je kop boven het verhaal roepen dat het een "enorm bedrag" is, maar dan moet je niet even verderop een verhaal zetten over een ventje van 17 die 28,5 miljoen kost. Dat maakt die 7 ton eigenlijk weer een klein beetje....
 
Reqengi
 
0
26 juli 2022 om 16:31
Waarom wordt dit zo groots gedeeld? Ajax doet dit aan de lopende band. Snap niet waarom hier zoveel aandacht aan wordt besteed
 
MaxKaplan
 
2
26 juli 2022 om 20:19
Om dit een enorm bedrag te noemen in de huidige markt slaat ook helemaal nergens op. Ajax maakt ook weleens miljoenen over voor een buitenlands jeugdtalent. en Bayern heeft er net een gekocht voor 20 tot 28. Dit is non nieuws.
 
Orwell
 
1
26 juli 2022 om 17:26
PSV heeft een talentenpool in het leven geroepen en daar geld in geïnvesteerd. Vanuit die talentenpool wordt deze speler nu gehaald. PSV heeft dus geen talentenpool in het leven geroepen om deze speler te kunnen bekostigen.
 
Orwell
 
0
26 juli 2022 om 21:44
Waarmee jij zelf al aangeeft dat jouw eerdere bericht onjuist was!