Erik ten Hag hint naar extreem aanvallend middenveld Ajax
Zondag, 20 september 2020 om 19:54

Mohammed Kudus debuteerde zondag officieel voor Ajax in de thuiswedstrijd tegen RKC Waalwijk (3-0 zege) en deed dat met verve. De van FC Nordsjaelland overgekomen Ghanees maakte op het middenveld een uitstekende indruk als vervanger van Ryan Gravenberch en speelde zich zo in de kijker bij trainer Erik ten Hag. Laatstgenoemde sluit niet uit dat Kudus en Gravenberch dit seizoen op enig moment samen centraal op het middenveld zullen komen te spelen.

Ten Hag koos vorige week tijdens de seizoensopener tegen Sparta Rotterdam (0-1 overwinning) centraal op het middenveld voor een blok bestaande uit Edson Álvarez en Gravenberch, met Quincy Promes als nummer tien. Gravenberch was vandaag echter niet wedstrijdfit, waardoor Kudus een kans kreeg als meer offensieve speler in het blok. "Ik vind het geweldig om hem te zien spelen", is Ten Hag na afloop bij FOX Sports lovend over het optreden van Kudus.

"Hij is heel actief en dynamisch en kan in een hele hoge intensiteit voetballen. Hij eist de bal op en weet er vaak ook iets goeds mee te doen", vervolgt de oefenmeester van Ajax over de nieuwkomer. "Hij pakt ook ballen af. Als hij het leert om in ons systeem nog beter de posities in te nemen, dan gaat het een hele mooie speler voor Ajax worden. We moeten kijken waar we hem nodig hebben."

Ten Hag benadrukt wel dat Kudus nog lang niet zeker is van zijn plekje in het elftal. "Hij heeft heel veel goede dingen gedaan, maar ik heb ook nog heel veel verbeterpunten gezien. Dat heeft te maken met het innemen van posities. Hoe meer hij gaat spelen, hoe makkelijker dat voor hem gaat verlopen", stelt de coach, die in het slot van het interview hint naar een extreem aanvallend middenveld met zowel Gravenberch als Kudus. "Het is niet uit te sluiten dat Gravenberch en Kudus samen gaan spelen." Toch wenst Ten Hag de waarde van Álvarez te benadrukken. "Hoe veel ballen heeft hij vandaag weer afgepakt? En hoeveel is hij onderweg om aanspeelbaar te zijn, het spel te verbinden en goede posities in te nemen?", vraagt de keuzeheer zich hardop af. "Dat functioneert heel erg goed."

Meer nieuws
   
14:00
14:00
Live meepraten in de Premier League: Tottenham Hotspur - Arsenal
0
   
14:00
14:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord wakker maakte
15
   
13:45
13:45
Wie is de Italiaanse idealist die mogelijk de nieuwe trainer wordt van Ajax?
4
   
13:30
13:30
Live meepraten in de Eredivisie: Sparta Rotterdam - FC Volendam
0
   
13:30
13:30
Live meepraten in de Eredivisie: RKC Waalwijk - FC Utrecht
0
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (32)

 
RFledderus
 
62
20 september 2020 om 19:58
Ik vond Kudus in de omschakeling ook wel erg sterk! Wellicht een goeie optie.. komt wel heel veel creativiteit binnen het team dan!
 
MessiBazoer
 
39
20 september 2020 om 20:03
Misschien is een middenveld met Martinez-Kudus-Gravenberch wel wat. Promes op 10 vind ik niks en Alvarez heeft me ook nog niet echt weten te overtuigen. Vind het middenveld op dit moment denk ik de zwakste linie. Niet qua individuele speler, maar wel als linie dus.
 
pendetta
 
29
20 september 2020 om 20:15
Die jongen (Kudus) laat in 1 pot voetbal meer zien dan Alvarez in een heel seizoen. Ieder weldenkende voetbaltrainer of liefhebber ziet toch dat Alvarez in alles te kort komt op die positie? Zelfde met Labyad, Promes op 10 en dat soort fratsen. En dat dan maar heel lang volhouden terwijl de rest van Nederland allang ziet dat dit het gewoon niet gaat worden. Ik zeg nergens dat hij stom is, maar vind hem met zijn verkeerde keuzes wel heel lang volharden. Daar komt mijn opmerking vandaan, hoop dat dit voldoende onderbouwd is voor je.
 
ManOnTheMoon
 
29
20 september 2020 om 20:16
Mensen praten makkelijk maar hebben niet te maken met de mensen die de spelers ook zijn, Ten Hag maakt zijn eigen keuzes, hij ziet ze elke dag. Met sommige keuzes kan je het niet eens zijn maar TH is gewoon een goede coach die een echt team maakt van zijn ploeg.
 
ManOnTheMoon
 
15
20 september 2020 om 20:19
Joh maar miss loopt het niet met Ryan en Kudus, Alvarez is een stille kracht. Labyad ben ik het wel mee eens leuk maar Ajax heeft een betere spits nodig naast Tadic want dat is geen spits..
 
janter
 
41
20 september 2020 om 20:49
@ManOnTheMoon; volgens mij wilt half Nederland Alvarez eruit hebben, omdat ie niet zo`n technisch begaafd voetballer is. Alvarez deed het vandaag gewoon erg goed. Het is een speler die wel er in wilt knallen en lekker dienend speelt. Wie weet is dat dus juist de kracht van het middenveld.
 
ManOnTheMoon
 
3
20 september 2020 om 22:01
Dat klopt wel maar het is vaak al op het randje en Alvarez zorgt voor balans voor de creativiteit en aanvallende impulsen heb je op andere posities genoeg spelers. Alvarez moet alleen op sommige momenten verdedigend nog meer zijn stempel gaan drukken maar aankopen krijgt 0 tijd ofzo.
 
JizZzy
 
1
21 september 2020 om 08:17
Dat gelul over balans. Alsof elk team een antivoetballer op 6 nodig heeft? In ons superjaar speelden we ook met Schöne en De Jong, wat extreem aanvallend is. Dat Alvarez ballen afpakt is leuk, maar dat heb ik Kudus gisteren misschien nog wel vaker zien doen. Alleen kan hij iets met een bal waardoor hij het beste van 2 werelden is. En bij Ajax spelen we technisch voetbal waardoor zo’n houthakker als Alvarez volledig uit de toon valt en daarmee in negatieve zin een stempel drukt op het aanvalssspel. Het niet willen verliezen lijkt heilig voor de meeste trainers maar ik zie dat defensieve denken zelden beloond worden.
 
origineel
 
1
21 september 2020 om 08:52
Grotendeels met je eens. Maar je kan een defensief sterke 6 opstellen toch niet als defensief denken omschrijven, dat is net alsof je een keeper opstellen defensief noemt. Frenkie is verdedigend prima en Lasse bleef bijna altijd vrij ver terug. Gravenberch en Kudus zou vuurwerk zijn maar kunnen verdedigend nooit zoveel brengen als die andere twee. Krijgen we straks regelmatig zo'n 6-2 om de oren omdat spelers hun mannetje laten lopen. Met de punt naar achter zou voor het middenveld wellicht het beste zijn Gravenberch Martinez Kudus heeft enorm veel voetbal en kwaliteit en zou verdedigend een stuk beter zijn dan hoe we nu spelen. Bovendien staat Alvarez dan op zijn beste positie??.
 
Skeuomorf
 
99
20 september 2020 om 20:00
Vind dat Alvarez het vandaag ook prima heeft gedaan. Niet opvallend, maar verdedigend prima en draait steeds vaker naar voren open, goed bezig.
 
FCVoetbal23
 
7
20 september 2020 om 20:04
Je hebt alleen precies niks in balbezit aan hem dat is het nadeel. Als tegenstander zou ik hem lekker aan de bak laten en op de overige spelers kort zitten.
 
burwatti
 
69
20 september 2020 om 20:08
Hij speelt inderdaad niet alle ballen naar voren. Maar tegenwoordig doet 90% van de mensen als of alvarez helemaal niet kan voetballen.. alvarez komt steeds beter in het spel en is gewoon ontzettend belangrijk aan het worden voor de balans.
 
 
14
20 september 2020 om 20:14
Maar hij is niet voor de voetballende balans. Het mag niet zo zijn dat Ajax thuis tegen rkc deze speler nodig heeft op het middenveld.
 
pendetta
 
3
20 september 2020 om 20:43
Exact. Je speelt thuis tegen RKC, kom op zeg. Dan ook nog met de punt naar voren en in wezen 2 controleurs, ipv punt naar achter en 2 diepere middenvelders/tienen. Dat je in een Europese topper kiest voor een extra slot op de deur in de vorm van Alvarez begrijp ik misschien nog, maar anders begrijp ik die keuze totaal niet
 
martijnovic
 
23
20 september 2020 om 21:22
@pendetta je moet juist in deze formatie oefenen en op elkaar inspelen om europees in deze opstelling te knallen wss had je met meer aanvallende middenvelders makkelijker gewonnen maar dan speel je straks europees met een middenveld wat niet ingespeeld is. Snap je?
 
H.J.Cruijff
 
5
20 september 2020 om 20:14
Aantal ballen onderschept, zeker. Verder veel waardeloze aannames en kaatsen, te slap drukzetten en geen enkele bal naar voren gespeeld. Sorry hoor, maar dat is niet voldoende. Sterker nog, doordat hij steeds de bal kwijtraakt of loopt te rommelen, kiezen spelers er vaker voor om hem over te slaan en kom je dus effectief met 10 man te staan. Je kunt ook een prima gebalanceerd elftal hebben zonder Alvarez.
 
MrBoity
 
17
20 september 2020 om 20:37
Ik vond hem ook goed vandaag. Hij mag van mij best wat vaker op doel schieten, hij heeft een aardige pegel zo te zien. Moet ie wel ff oefenen om op het doel te mikken
 
FCBogarde
 
0
20 september 2020 om 21:41
Klopt, maar het is met alle respect tegen Sparta en Rkc. Op een hoger niveau ben ik er niet gerust op. Een type Hojbjerg is hard nodig !!!
 
Rochester
 
12
20 september 2020 om 20:03
Het middenveld waar Ajax in het seizoen 18-19 meespeelde, was eigenlijk ook extreem aanvallend met de Jong en Schöne als controleurs en van de Beek op de 10-positie en daar gooide Ajax toen hoge ogen mee in de CL. En nee, ik zeg niet dat Ajax dat weer gaat doen. Maar ik zie graag een middenveld met Gravenberch en Kudus als controleurs en dan met een nummer 10 ervoor. Of dat Promes is weet ik niet, want Promes mist naar mijn mening net dat inzicht van een 10 en hoort juist op de vleugels te spelen met zijn snelheid. Misschien Lang daar proberen? Want in Lang zie ik een goede vleugelaanvaller, maar hij kan denk ik ook prima in de as van het veld spelen en dus als nummer 10 met zijn techniek. En dat middenveld met de Jong en Schöne vond ik nog best vaak gevaarlijk tegen grote teams, maar dat was omdat Schöne soms dan snelheid tekort kwam om de afstanden te overbruggen. Daar zullen Gravenberch en Kudus minder last van hebben verwacht ik.
 
martijnovic
 
15
20 september 2020 om 21:27
Je vergeet dat de jong zeer goed kan verdedigen veel beter dan kudus en gravenbergh dus zo aanvallend was die opstelling niet.
 
pkenter
 
3
20 september 2020 om 20:03
Ben benieuwd. Leuk zo’n speler die overduidelijk goed kan voetballen maar eigenlijk voor de toekomst gehaald is en waarvan niemand nog echt weet waar hij het best tot zijn recht zal komen. Niks hoeft per direct, en op meerdere posities heb je opeens gezonde concurrentie. Heb het idee dat hij ergens dit seizoen wel iemand uit de basis gaat spelen maar wie.....
 
FcShaolin
 
1
20 september 2020 om 20:04
Het is maar RKC, als die tegen een CL tegenstander dan kunnen zeggen dat die goed is! Alhoewel hij is een goede speler, dus blijft het doen
 
Homelander
 
8
20 september 2020 om 20:33
Ik zie liever Martinez of Alvarez en daarnaast Kudus. Ik snap de kritiek op Alvarez en vorig seizoen Martinez totaal niet, zijn gewoon nodig als je met zoveel druk naar voren wilt spelen, balletje afpakken en naar de goede kleur spelen meer is niet nodig. Gravenberch zie ik nog steeds niets in, lopen bal kwijt, slapen in de omschakeling en aanvallend voegt hij niets toe, die gaat dit jaar heel vaak op de bank zitten, verwacht zelfs dat een Taylor hem voorbij zal streven.
 
pinko
 
0
20 september 2020 om 20:46
Promes en Alvarez horen niet op het middenveld. Ik ben erg gecharmeerd van Joey Veerman van Heerenveen als controleur. Haal die jongen, dan kan Kudus met eventueel Gravenberch er bij op het middenveld spelen, al zou ik proberen nog een meer ervaren middenvelder te strikken. En achterin is het nog steeds niet dicht. Schuurs vandaag weer trekjes van de oude Schuurs. En Blind er eerder af. Een slecht teken?? Dus blijft het behelpen met vooral de schaduw van de transferperiode nog boven Ajax. Het is allemaal jong en dus wisselvallig, maar daar kom je niet mee weg in de CL.
 
ajax1812
 
0
21 september 2020 om 08:26
Schuurs vond ik helemaal geen trekjes hebben van de oude Schuurs. Deed het gewoon meer dan prima.
 
crazymadness
 
3
20 september 2020 om 21:17
Ben het volledig eens met enkele hier dat Promes niet meer op 10 opgesteld moet worden en ook Labyad niet meer als spits. Ajax gaat geen nieuwe spelers meer halen en zeker geen middenvelder of spits . Ze moeten het gaan doen met wat er nu is, naar mijn mening is de selectie die er nu is niet sterk genoeg om ver te komen in de CL .
 
Thomasafca1
 
3
20 september 2020 om 22:05
Promes komt beter uit de verf op de vleugel en Tadic beter in de spits. Waarom zou je dan niet een keer met Labyad op 10 spelen? Hij kan dan een soort Donny-rol op zich nemen en eventueel veel van positie wisselen met Tadic. Daarachter gewoon Gravenberg en Kudus, zeker in zulke makkelijke Eredivisie potjes. (zie opstelling)
 
Menterio
 
1
20 september 2020 om 22:22
Precies! Ik vind Labyad uitermate geschikt om op 10 te spelen. Tadic lekker in de spits.
 
AJXONE
 
1
20 september 2020 om 22:11
De ervaring leert nu zo een beetje dat we na de Europese wedstrijden zien waar dit Ajax nu staat. Ik ben niet normaal benieuwd naar wat hij laat zien op dat niveau. En meestal trekt Ten Hag ook een beetje bij met zn hersenspinsels zoals Labyad in de spits e.d. na een echt goeie testwestrijd.
 
Menterio
 
0
20 september 2020 om 22:20
Ik snap niet waarom Ten Hag niet Labyad probeert op 10. Is vindt ik samen met Tadic de enige 2 die je echt als spelverdeler kan beschouwen bij Ajax.