Fans Ajax en Feyenoord 'niet vrolijk': 'Ik heb het in dertig jaar nooit gehoord'
Vrijdag, 19 april 2019 om 16:53

De KNVB besloot donderdag om speelronde 33 van eind april te verschuiven naar 15 mei, omdat Ajax op 30 april in actie komt tegen Tottenham Hotspur in de Champions League. Veel clubs en fans balen van het besluit van de voetbalbond. Ook de supporters van Ajax en Feyenoord zijn niet helemaal tevreden met de gang van zaken.

"Hier worden we niet heel vrolijk van", zegt Fabian Nagtzaam, directeur van de Supportersvereniging Ajax, tegenover het Algemeen Dagblad. "De competitie duurt nog vier speelronden, wie weet wat er nog gebeurt. Maar zoals het er nu voorstaat, hadden wij kampioen kunnen worden in eigen huis, tegen FC Utrecht. In de nieuwe situatie is dat een uitwedstrijd geworden, tegen De Graafschap, op woensdagavond, met een uitvak voor 500 man. Niet ideaal natuurlijk voor Ajacieden."

Nagtzaam heeft ook begrip voor het besluit van de KNVB. "Tegelijkertijd zijn we als supporters niet meer dan een speelbal van de KNVB. De competitie zo op zijn kop gooien, hele speelrondes veranderen, dat gebeurt in geen enkel ander land. Tenminste, ik heb het in dertig jaar in de voetballerij nooit gehoord. Wat ons betreft is dit idee ook niet het Ei van Columbus."

Supportersvereniging FSV De Feijenoorder is eveneens teleurgesteld. "Als supporter moet je je agenda omgooien. Op een woensdagavond naar Fortuna Sittard is gewoon niet fijn. We snappen dat het een hele knappe prestatie van Ajax is, maar welke offers moet je maken?", zegt voorzitter Remco Ravenhorst, geciteerd door RTV Rijnmond.

Ravenhorst wijst onder meer op het afscheid van Robin van Persie en Giovanni van Bronckhorst, die hun laatste wedstrijd dus mogelijk niet in De Kuip afwerken. Ravenhorst heeft een alternatief. "Verplaatst alleen Ajax en PSV. Dat heeft minder impact voor de andere clubs. Het is ook niet makkelijk, maar moet je daar nou een hele ronde voor verplaatsen?"

Meer nieuws
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
1
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
0
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
7
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
10
   
21:47
21:47
Liverpool gebruikt Slot om af te stappen van traditionele Britse clubstructuur
28
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (52)

 
Ewoud
 
26
19 april 2019 om 16:57
Iedereen klaagt volledig terecht, maar ik heb geen idee hoe dit anders opgelost had moeten worden. Ja, de knvb had van tevoren rekening kunnen houden met dit scenario, maar nu dit niet gebeurd is weet ik geen betere oplossing. Met alleen de Graafschap - Ajax verplaatsen maak je het competitieverloop nog oneerlijk dan nu. En niets verplaatsen is ivm Uefa regels niet mogelijk. Dus ik vind dit geen goede oplossing, maar zie geen betere.
 
Fanatic86
 
22
19 april 2019 om 17:00
Voor volgend seizoen playoffs afschaffen. Scheelt weer 2 a 3 weken. Kan bekerfinale weer mooi later ook.
 
Bergwijn
 
10
19 april 2019 om 17:14
Dan spelen minimaal acht clubs al nergens meer voor in februari. Dat wil je ook niet hebben denk ik.
 
Jaapvan Haafte
 
29
19 april 2019 om 18:01
Nee, heel jaar 4e staan en dan door een off day in de play offs naast europees voetbal grijpen, dat wil je toch niet?
 
frietmet
 
5
19 april 2019 om 18:20
Ik mis juist de wedstrijden om des keizers baard, heerlijke zomeravond achtige wedstrijden waar een ongedwongen sfeer hangt en jong talent zich kan laten zien. De playoffs heb ik vanaf het begin al driewerf kut gevonden, muv de degradatie promotie play offs.
 
Fanatic86
 
3
19 april 2019 om 17:02
Andere oplossing was om Willem II Europees ticket te geven en bekerfinale tijdens Playoffs te doen. Maar dat geeft minder kansen en gaan AZ en Feyenoord nooit mee akkoord.
 
NJfromVOL
 
10
19 april 2019 om 17:38
Nog eenvoudiger was de bekerfinale te verplaatsen en in dat weekend weekend 33 te spelen. Woensdag avond als einde competitie is toch zonder precedent?
 
DeDonnie
 
5
19 april 2019 om 18:01
Ik weet het niet zeker hoor, maar aangezien het weekend van bekerfinale ook dodenherdenking en bevrijdingsdag is (inclusief festivals etc.), kon / wilde de KNVB misschien niet alle duels op bevrijdingsdag laten spelen ivm beschikbaarheid politie??
 
DeDonnie
 
1
19 april 2019 om 18:03
Daarnaast moet de bekerfinale afgewerkt zijn voor de play-offs aangezien dat nog doorslag kan geven wie de play-offs ingaan. En die bekerfinale kan dus niet op koningsdag en 28 april gespeeld worden ivm rust Ajax voor Tottenham. Dus is nog niet zo makkelijk hoor.
 
NJfromVOL
 
4
19 april 2019 om 19:13
Waarom zou de bekerfinale niet gehouden kunnen worden op wat nu de laatste speeldag van de competitie is ? Dat is voor de play offs.
 
Fanatic86
 
0
19 april 2019 om 19:27
En alles op 5 mei? Lijkt me lastiger qua burgemeesters en vergunningen
 
Kyle66
 
3
19 april 2019 om 17:04
@Ewoud, iedereen klaagt inderdaad en ik begrijp dat ook. Maar niemand komt met een betere oplossing. Ik denk dat er nog veel meer protesten zouden zijn als alleen Ajax was verschoven. Dat zou pas competitievervalsing zijn. Immers, stel dat door een misstap van PSV Ajax dan, zonder te spelen, kampioen zou zijn, zou Ajax zich niet in hoeven spannen tegen De Graafschap. En die verkeert in de degradatiezone.
 
marocberkane
 
9
19 april 2019 om 17:05
Ik vraag me af of de KNVB hier vooraf rekening mee kon houden. Want voor hetzelfde geld was ajax of psv na de winter door gegaan in de Europa League en dan gelden er weer andere voorkeursdagen.
 
Gerard13
 
5
19 april 2019 om 17:51
Europa league is nooit een probleem die wedstrijden zijn altijd op donderdag dus de zondag is safe.
 
marocberkane
 
6
19 april 2019 om 18:16
Ja, maar dan had de zaterdag dus weer niet gekund.
 
Fanatic86
 
1
19 april 2019 om 18:26
@maroc, dit jaar zijn 4 mei en Koningsdag een zaterdag. Had je toch wel door inmiddels?
 
marocberkane
 
3
19 april 2019 om 18:42
Ja, maar ik heb het niet specifiek over die speelronde. Ik bedoel als een ploeg in de Europa League speelt, moeten ze in principe op de zondag spelen (europese wedstrijd donderdag). In de Champions League is dat juist vaak de zaterdag (vaak Europese wedstrijd dinsdag). Dus dan kan de Knvb dus nooit van tevoren een definitief schema maken.
 
Fanatic86
 
1
19 april 2019 om 19:28
Nee er wordt ook elk jaar geschoven bij Ajax en PSV. Dat is niks nieuws
 
FRkeessie
 
13
19 april 2019 om 16:57
Vreemde gang van zaken natuurlijk. Helemaal mee eens om Ajax zo veel mogelijk te steunen in hun Europese campagne, maar dit gaat ten koste van degene voor wie en door wie het voetbal zo groot is geworden: de supporter.
 
Kyle66
 
22
19 april 2019 om 17:01
Het is al zo vaak gezegd: het is niet om Ajax te helpen, maar omdat de regels dat voorschrijven. Ajax mag niet op zondag en dinsdag spelen. Waarom blijven mensen maar roepen dat het alleen gebeurt om Ajax te helpen?
 
BurdyM
 
17
19 april 2019 om 17:09
Ik ben het er mee eens dat de wedstrijd verplaats wordt. Maar stop nou steeds je te verschuilen achter de regels. Die regels komen nu toevallig goed uit als excuus. Maar als die regels er niet waren geweest was de wedstrijd ook verplaatst. Voor de overwinning van Ajax werd er ook al over gesproken en toen was de speeldatum nog niet vastgesteld. Bovendien is de wedstrijd van Zwolle ook verplaatst om Ajax te helpen. Dat was ook niet omdat de regels dit vroegen.
 
Davilla7
 
15
19 april 2019 om 17:11
Kyle, dit roep je nu wel erg vaak, maar heb je daar ook een serieuze bron van of blijf je verwijzen naar de reglementen van het vrouwenvoetbal? Vrijwel alle media spreken van een strikte 48-uur regel, vind het wel knap dat jij het blijkbaar zoveel beter weet.
 
Kyle66
 
7
19 april 2019 om 17:20
Davilla, wat ik pas knap vind, is dat de regel van de UEFA al een paar keer hier is geplaatst en dat er toch figuren als jij zijn die blijven vasthouden aan het 'helpen van'. Maar als jij je beter voelt door dat te denken, wie ben ik om je van die gedachte af te helpen? Kortom, ga lekker door met geloven wat je zelf wilt geloven en veel succes daarmee!
 
Davilla7
 
6
19 april 2019 om 17:32
Het enige wat tot nog toe geplaatst is, zijn citaten uit de regels van een of ander vrouwentoernooi of een ander totaal niet relevant toernooi. Ook nu verwijs je er weer naar, zonder daarbij concreet te worden. Je mag de regel best nog eens sturen hoor. Als het daadwerkelijk uit de reglementen van de Champions League blijkt te komen, neem ik mijn woorden terug en ben ik de eerste die jou gelijk geeft. Maar ik kan je nu al vertellen dat dat niet het geval gaat zijn.
 
almere67
 
0
19 april 2019 om 17:34
Vaak zat gelezen hoor
 
NJfromVOL
 
10
19 april 2019 om 17:41
Ik begreep gisteren dat dat helemaal geen (UEFA) regel is maar een algemeen geaccepteerde richtlijn. Als je wil kan je daar van afwijken. Dan heeft Ajax echter geen optimale voorbereiding.
 
Shorty1991
 
1
19 april 2019 om 19:05
NJfromVOL, heb jij dan misschien wel een bron wat onomstotelijk vast kan stellen wat nu precies de regel is?
 
NJfromVOL
 
4
19 april 2019 om 19:19
Shorty, als ik een serieus voetbalprogramma hoor aangeven dat ze in de regels zijn gedoken en dat dit de conclusie is, heb ik daar meer vertrouwen in dan in een paar papegaaien op VZ. Schizofrenie heerst bij sommigen op VZ; volgzaam en kritiekloos als het de eigen club betreft. Kritisch op de andere club(s). Nochtans wat mij betreft een prima besluit om Ajax optimaal te prepareren.
 
 
0
19 april 2019 om 19:49
Maar waarom komt de KNVB dan niet met die UEFA regel als argument? Scheelt een hoop gezeur. Daarbij is het regelement welke ik op internet heb gezien voor landen teams.
 
Kyle66
 
1
19 april 2019 om 20:51
Wat ik heb gevonden is artikel 24 Regulations of the European Football Championship.
 
Dabor
 
1
19 april 2019 om 22:04
Veel duidelijker kan je het niet maken Kyle... Benieuwd of het nu wel gesnapt wordt.
 
Tukkertje91
 
3
19 april 2019 om 22:12
Kyle66. Artikel 24 uit de regelgeving van het EK in 2020 lijkt me irrelevant voor de huidige situatie. Dus als je geen andere bron hebt waarin duidelijk over twee rustdagen wordt geschept, kunnen we ook niet zomaar aannemen dat je gelijk hebt.
 
Kyle66
 
0
19 april 2019 om 22:32
Tukkertje, dat is waar. Maar aan de andere kant zouden we ook kunnen stellen dat als het voor de EK geldt, het doorgetrokken kan worden naar andere Europese wedstrijden. Mij lijkt dat in ieder geval logisch.
 
tinus45
 
10
19 april 2019 om 17:04
En toen ik dit gisteren aankaartte was ik de grootste huilebalk ter wereld....en lees nu....ik móet er inmiddels een beetje om lachen, vooral dat getreur vanuit Amsterdam....ze vergeten dat dot allemaal gedaan word om juist hun tegemoed te komen. Eerst vonden ze het onbegrijpelijk dat iedereen tegen verplaatsen was en nu komen de dikste tranen uit de Noord Hollandse hoofdstad zelf.
 
Sanderr
 
0
20 april 2019 om 00:30
En waarom huilt men in Haarlem precies zo veel dan?
 
tinus45
 
0
20 april 2019 om 09:36
ik bedoel natuurlijk Amsterdam en dat is uiteraard de hoofdstad niet....
 
Airbags
 
1
19 april 2019 om 17:05
Tja, hoe vervelend het voor de supporters ook is: ditmaal kan het simpelweg niet anders. Doordat de Knvb er geen rekening mee heeft gehouden dat Ajax zo ver zou komen en je de Uefa regels van minimaal twee volle dagen rust hebt te respecteren, is dit de enige enigszins eerlijke oplossing. Ik hoop vooral dat de Knvb hier lering uit trekt. Eigenlijk moeten ze in de winterstop al gaan bijstellen als dan blijkt dat Eredivisieclubs Europees mogen overwinteren. Komen de Nederlandse clubs niet zo ver, dan heb je wat meer rustdagen, komen ze wel ver genoeg dan heb je in ieder geval op tijd gepland.
 
NJfromVOL
 
7
19 april 2019 om 17:42
Die zogenaamde regel is een broodje VZ aap, zie mijn reactie boven.
 
5sterren
 
2
19 april 2019 om 17:01
Ben geen Ajax supporter maar persoonlijk ben ik blij met deze gang van zaken. Europees is, vooral in deze tijd, ontzettend belangrijk voor het algehele Nederlandse voetbal. Als we nog verder achterop raken is het hek echt van de dam.. Het is natuurlijk wel jammer dat hierdoor de laatste speelronde door de weeks moet worden gespeeld, maar ik zie eerlijk gezegd geen andere oplossing. Ik snap dat supporters dit jammer vinden, maar persoonlijk vind ik dat momenteel alles moet wijken voor een mogelijke champions league winst.
 
Raubaht
 
5
19 april 2019 om 17:06
Wat is nou belangrijker ? Een nietszeggende competitie of de kans op de CL finale voor een Nederlandse club, eindelijk sinds bijna 25 jaar. Dit maak je niet ieder jaar mee en voor zo'n unieke prestatie mag alles en iedereen wijken.
 
bochherief
 
1
19 april 2019 om 23:31
nietszeggend is het niet, helemaal niet als de titelstrijd helemaal open ligt natuurlijk
 
Raubaht
 
0
20 april 2019 om 10:12
Persoonlijk vind ik de finale van de CL mooier en lucratiever dan een landstitel. Een landstitel is, voor Ajax, zo gewoontjes terwijl een eventuele CL winst uniek en bijzonder is
 
HijNiet!
 
17
19 april 2019 om 17:15
"Supportersvereniging FSV De Feijenoorder is eveneens teleurgesteld. "Als supporter moet je je agenda omgooien. Op een woensdagavond naar Fortuna Sittard is gewoon niet fijn. We snappen dat het een hele knappe prestatie van Ajax is, maar welke offers moet je maken?", zegt voorzitter Remco Ravenhorst, geciteerd door RTV Rijnmond." Dit is toch gewoon niets anders dan een zeer redelijke, reële reactie, ongeacht je standpunt in deze kwestie? Voor de stadionbezoeker is het gewoon een bittere pil; het scheelt nogal wat of je op zondagmiddag of woensdagavond uit Rotterdam naar Sittard moet. Normaliter ben je vaak al bijna een dag kwijt aan het bezoeken van een uitwedstrijd, als dat dan ook nog eens plotseling doordeweeks moet maak je het voor veel mensen onmogelijk om te gaan.Voor de Ajaxsupporters is het natuurlijk ook lullig, maar toch heb ik voor hen nét een greintje minder begrip dan voor de rest. Zij hebben immers vooral baat bij de verplaatsing.
 
Kaal of kammen
 
0
19 april 2019 om 18:01
Volledig met je eens, enkel je laatste opmerking snap ik niet. Hoezo is de Ajax supporter gebaat bij het verzetten van de wedstrijd? Volgens mij is alleen de selectie van Ajax dat.
 
HijNiet!
 
2
19 april 2019 om 18:06
In de zin van dat de Ajaxsupporter ik deze situatie sowieso al wel aan zijn trekken komt met een halve finale in de CL! En al helemaal als deze verplaatsing hun team helpt beter voor de dag te komen in die halve finale, daar plukken de Ajaxfans natuurlijk ook de vruchten van.
 
Shorty1991
 
0
19 april 2019 om 19:07
Aah dus de wedstrijd wordt speciaal verplaatst voor de normale Ajacied? En al die reacties van andere supporters dan, dat ze al een kaartje hebben en hun hele planning om moeten gooien? Geld dat niet voor de gemiddelde Ajacied dan?
 
HijNiet!
 
2
19 april 2019 om 19:13
Uiteraard is het voor Ajaxfans ook vervelend om op woensdagavond een uitwedstrijd te spelen, maar ik gok dat het nét iets minder vervelend is als je club vlak daarvoor de halve finale van de CL mag spelen. Ik denk dat dit vervelende gevolg voor de meeste Ajaxfans net wat makkelijker te slikken is dan voor fans van andere clubs, maar dat is slechts een veronderstelling van mij. Mocht dat niet kloppen hoor ik het graag.
 
Rudeboy65
 
2
19 april 2019 om 18:49
Al die fanatieke discussies en geen oplossingen. Nou, hou je vast mensen, ik heb 'm gevonden hoor. Ajax speelt die dinsdagwedstrijd niet, regelementair 0-3 verlies en dan de return met 4-0 winnen en naar de CL finale. Zijn ze ook nog wat meer uitgerust voor de ED ook. Geen dank, graag gedaan.
 
Sjoerd1987
 
3
19 april 2019 om 19:28
Ik ga ervan uit dat de graafschap zorgt voor een stadion waar minimaal 10000 fans heen kunnen. Anders gaan we gewoon met al die fans daar in de stad los... oh wacht zo werkt het niet en zorgt de club maar voor de faciliteiten om in t stadion te kunnen kijken... We zijn er iig nog lang niet. Eerst komende wedstrijden zien te winnen.
 
Tukkertje91
 
0
19 april 2019 om 22:15
Zit je diep hè, dat geneuzel van Vak P? Trek het je niet aan joh, iemand die 31/32 is kan zich hier vast wel overheen zetten. Neem dat maar aan van iemand die een jaar of 4 jonger is.
 
ArtifeX87
 
0
20 april 2019 om 00:55
Leuk. De eredivisie duurt nog een weekje langer! :-) of was ik de enige, die dat bedacht? Snap eerlijk gezegd het allemaal niet waar deze frustratie vandaan komt. Het is toch juist ook leuk voor de andere clubs dat ze beter Europees kunnen instromen doordat Ajax zo ver is gekomen? Ergens hoop ik dat het voorstel van Ronald de boer, dacht ik, serieus wordt overwogen. Een deel van het tv geld investeren in grasmatten voor de eredivisie ploegen die nu nog op plastic en rubber spelen. Wordt de competitie beter van en zullen de topploegen ook van profiteren. Waar is dat gevoel dat het ons allemaal een beetje helpt? Maar ja, wie ben ik.
 
bruutfr
 
0
20 april 2019 om 09:18
Onzin, geef de Spurs anders ook even een paar dagen vrij? Je wilt aanhaken bij de grote jongens maar kan geen 2 of 3 wedstrijden in de week spelen. Voor dat geld wat ze verdienen mogen ze best wel 3x 90 min tegen een balletje trappen