Feyenoord moet straf uitzitten tijdens de afscheidswedstrijd van Slot in De Kuip
Maandag, 29 april 2024 om 17:08

Feyenoord moet een flink deel van het stadion leeglaten tijdens de afscheidswedstrijd van Arne Slot in De Kuip. De Rotterdamse club wordt door de aanklager betaald voetbal van de KNVB gestraft voor het massaal afsteken van vuurwerk tijdens de TOTO KNVB Bekerwedstrijd tegen FC Groningen (2-1 winst).

Tijdens de thuiswedstrijd tegen Excelsior op zondag 19 mei moet Feyenoord de vakken X, R, S en T verplicht leeghouden. Daarnaast moet de club een boete betalen van 15.000 euro.

De aanklager betaald voetbal stelt onder meer dat 'bij het bepalen van de straf rekening is gehouden met de omvang van het vuurwerk tijdens de wedstrijd tegen FC Groningen, de gevaarzetting die daarmee is verbonden en de omstandigheid dat er sprake is van recidive op deze vakken'.

Seizoenkaarthouders op de betreffende vakken X, R, S en T krijgen van Feyenoord geen geld terug voor het missen van de laatste thuiswedstrijd van het seizoen. De club wijst daarvoor naar de algemene voorwaarden.

Wel compenseert Feyenoord mensen die een ticket in de losse verkoop hebben gekocht op een van de vakken.

Voor Slot zal de straf als een teleurstelling komen. De succescoach beleeft tegen Excelsior zijn laatste wedstrijd in dienst van Feyenoord. Slot staat op het punt om te tekenen bij Liverpool. De overgang is volgens Fabrizio Romano inmiddels volledig rond.

Altijd op de hoogte blijven van het belangrijkste Feyenoord-nieuws? Word nu lid van het Feyenoord Zone WhatsApp-kanaal!

Meer nieuws
   
21:10
21:10
Aandeelhouders Ajax eisen extra onderzoek naar Sven Mislintat
5
   
20:47
20:47
Deschamps heeft enorme verrassing in definitieve EK-selectie Frankrijk
24
   
20:32
20:32
Jouw club in de nieuwste voetbalkleding van adidas? Ontdek adidas TEAM!
0
   
20:02
20:02
Ronald Koeman maakt voorselectie van het Nederlands elftal voor het EK bekend
116
   
19:43
19:43
Terugkeer naar de Eredivisie? Strootman bevestigt transfervrij vertrek bij Genoa
8
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (42)

 
Feliix
 
17
29 april 2024 om 17:15
Iemand die zo weet wat er in de algemene voorwaarden staat mbt deze seizoenkaarthouders? Wat mij betreft eens tijd om dit soort volk op te sporen en hen de tickets voor die andere mensen te laten terugbetalen. Lekker dan, heb je zin in een leuk wedstrijdje wanneer het ook weer lekker weer is en dan krijg je dit
 
Strandje Larse
 
6
29 april 2024 om 19:21
Zolang clubs weigeren daders te straffen, krijg je dit soort gezeik. En dan verschuilen achter algemene voorwaarden is echt lachwekkend. 98% van die vakken heeft niks gedaan. Maar niemand lijkt echt om te kijken naar collectief straffen, ondanks dat het heel raar is. Moet jij ook een boete krijgen omdat iemand in jouw coupe zwart rijd in de trein? Waarom vinden we het in voetbal dan heel normaal. We hebben camera's. We kunnen eenvoudig achterhalen wie het zijn.
 
TieskeD
 
12
29 april 2024 om 19:42
Het collectief straffen is inderdaad een zwaktebod, bizar dat dat in voetbal blijkbaar normaal is. Maar daarnaast is het een krankzinnige straf: - Het was een bekerwedstrijd, raar om dan tijdens een competitiewedstrijd een straf op te leggen. - Deze wedstrijd was helemaal niet in de seizoenskaart inbegrepen. Na de voorrangsperiode kon iedereen gewoon kaarten voor deze vakken kopen. - De straf is niet proportioneel. Toen Ajax bijvoorbeeld in de bekerfinale fakkels op het veld gooide (lijkt mij een ernstiger vergrijp) mochten ze geen supporters meenemen naar SV Urk in het bekertoernooi. Ja, er wordt regelmatig vuurwerk afgestoken in De Kuip, daar mag best voor gestraft worden. Maar deze straf is zo krom als maar kan.
 
Saksenros65
 
5
29 april 2024 om 17:16
Zuur voor Slot en de harde kern. Hadden ze daar geen andere pot voor uit kunnen kiezen? Al heb je nu natuurlijk wel een straf die flink aankomt.
 
Erasmus-rules
 
23
29 april 2024 om 17:43
Een straf hoort proportioneel te zijn. Dat kan je je hier ernstig afvragen. Hoeveel wedstrijden heb ik de afgelopen jaren nmiddels moeten missen of vanachter dat idiote net moeten kijken? Feyenoord huurt van het Stadion (die NV die achter de rug om van feyenoord een deal maakt met de gemeente over geluidsoverlast waardoor ze gezamelijk Feyenoord de stad uitjagen). Wie is er verantwoordelijk voor het vuruwerk? De verhuurder of de huurder, ik weet het echt niet. Maar als het Stadion niet herinvesteert en de boel zo lek blijkt als een mandje, dan komt er geen een oplossing voor dit probleem en kan de voetbalclub dit in ieder geval nooit zelf.
 
superfarmers
 
25
29 april 2024 om 17:58
Volgens mij zijn vooral de supporters verantwoordelijk voor het aansteken van fakkels. Je weet dat dit een straf op kan leveren. We hebben dit bij de Graafschap helaas ook al te vaak meegemaakt.
 
Egel103
 
1
29 april 2024 om 21:02
Wie er verantwoordelijk is voor het vuurwerk? Die idioten die nu gestraft worden natuurlijk. Leer er toch een keer van. Nu huilie huilie doen terwijl je weet dat het niet mag. Voor mij zijn dit ook geen echte fans. Je zorgt ervoor dat de club weer een geldboete krijgt. Dat geldt niet alleen voor deze Feyenoordsukkels ook de Necsukkels staken fakkels aan. Wat is hun straf eigenlijk?
 
Feyty23
 
30
29 april 2024 om 17:20
Hoewel ik deze boete wel enigszins terecht vind als supporter (want onze tokkies leren het nooit), voelt het wel heel erg meten met twee maten. Schijnbaar mag je dus een wedstrijd staken door bewust vuurwerk op het veld te gooien met alleen een geldboete als gevolgd (Ajax - Feyenoord, 0-4) en moet hiervoor het halve stadion leeg tijdens de laatste thuiswedstrijd van het seizoen en dus ook afscheidswedstrijd van Slot en veel spelers...
 
FrDirk
 
4
29 april 2024 om 17:22
Ik dacht dat ze toch een hogere straf hadden gekregen?? Anders kan ik mij voorstellen dat dit wel heel erg krom voelt want de gradatie was vele malen zwaarder. Anderzijds hebben wij een hardnekkig verleden met Pyro.
 
krovikan
 
61
29 april 2024 om 17:26
Ajax kreeg gewoon een duel zonder de fanatieke aanhang op de F-side. Als je je dan al drukker bezig houdt met andere clubs, doe dan op zijn minst een google voordat je zo`n onzin opstel schrijft.
 
FRSDS
 
50
29 april 2024 om 17:42
Dus jij vindt één wedstrijd zonder de F side een gepaste straf voor het BEWUST saboteren van een wedstrijd vergelijkbaar met een pyroshow tegen Fc Groningen? Oke, duidelijk..
 
Leeds01
 
15
29 april 2024 om 17:56
het gaat erom dat je mede fan, er compleet naast zit. Maar dat belletje zal later wel bij je rinkelen
 
yamiown
 
13
29 april 2024 om 17:58
Als je vuurwerk afsteekt ben je altijd bewust aan het saboteren. Je weet dat er consequenties zijn. Of denk je dat die clowns per ongeluk vuurwerk meenemen en per ongeluk vuurwerk afsteken? Het gaat hier overigens niet alleen om de omvang, maar ook om het feit dat dus enorm vaak gebeurt, ondanks dat het niet mag.
 
FRSDS
 
10
29 april 2024 om 18:05
Dus gaan we het collectief maar straffen? Hoe vaak heeft dat geholpen? Precies, hopelijk gaat er nu een belletje bij jou rinkelen..
 
yamiown
 
10
29 april 2024 om 18:14
Het collectief wordt niet gestraft, Feyenoord wordt gestraft wegens het extreme gebrek aan controle. Maar goed nu we het toch over het collectief hebben. Waarom zegt het collectief niet tegen die personen met de fakkels 'hey, jongens doe dat nou niet. Je weet wat de gevolgen zijn'. Als genoeg mensen het doen dan is de fakkelgooier zo geïdentificeerd. Nee wacht, dan worden überhaupt geen fakkels gegooid want dan is de groepsdruk te hoog.
 
FRSDS
 
9
29 april 2024 om 18:27
Hoe vaak moet dat nog gezegd worden je kan zoveel controleren als je wilt. Die spullen worden over de hekken geknikkert, dag van te voren al in vuilnisbakken verstopt en weet ik wat voor creatieve, geniepige maniertjes hun hebben. Over collectief gesproken, dat gebeurd echt heel vaak en veel. Helaas heb je te maken met een hersencellige idioten. Die kunnen dat niet verwerken. En hoe vaak spreek jij doorgesnoven mensen aan in de stadion, in de tram of dergelijke mochten zij het verpesten?
 
marcs
 
3
29 april 2024 om 18:29
FRSDS, vond het persoonlijk ook een lage straf, maar wel in de lijn met de straf die Groningse kreeg voor exact hetzelfde vergrijp( bewust wedstrijd saboteren). Bij Feyenoord is het vaker mis in het stadion, gaas zit er niet voor niets...
 
Lierse1997
 
3
29 april 2024 om 18:57
Dus omdat het toch gebeurt maar stoppen met straffen? Wel 100% eens dat je niet kan verwachten dat normale mensen die gekken even aanspreken. Maar zo hard straffen dat ze zelf misschien eens nadenken lijkt me geen slechte optie.
 
FRSDS
 
2
29 april 2024 om 19:38
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen dat het moeilijk is en het toch gebeurd. Daarnaast ben ik juist van het hard straffen, maar wel individueel. Als je een aanstekergooier kan traceren, is dat niet moeilijk om dat met fakkelgooiers te doen.
 
Lierse1997
 
3
29 april 2024 om 17:28
Is de F-side daarna niet een tijdje dicht geweest of herinner ik me dat fout?
 
Maximus2702
 
46
29 april 2024 om 18:01
Nee je hoort ze gewoon niet dit seizoen
 
oxxis
 
0
30 april 2024 om 16:03
Ho ho! Dan vergeet je onze megafoonmeneer toch mooi even, die hoor ik hier en daar toch af en toe wel boven het gemopper en gezucht op de tribunes uitkomen.
 
FrDirk
 
4
29 april 2024 om 17:21
Vraag mij echt af of we hier ooit vanaf komen. Niet alleen bij Feyenoord maar ook bij andere clubs. Altijd maar denken en heilig geloven dat ze boven de wet staan. Stoer anderen hun normen opleggen en schijt hebben aan anders denkenden. Los van het feit dat ik vind dat Feyenoord er wel wat mee kan doen qua fakkelbeleving op een veilige manier, heb ik echt een schurfthekel aan dit soort figuren. Van enig verstand is geen sprake want de schuld wordt overal gelegd. Behalve bij hunzelf terwijl geen vuurwerk betekent dat de vakken openblijven....
 
FRSDS
 
8
29 april 2024 om 17:53
We gaan er helaas nooit van af komen. Er hingen zelfs netten in de Kuip en alsnog ging het mis tijdens een bekerfinale (mss wel niet bewust, maar toch). Begrijp mij niet verkeerd, ik ben pro-Pyro en het kan zeker veilig. Denk dat Feyenoord directie miss in samenspraak met de supporters dit beter en gecontroleerder kan regelen dan supporters dit stiekem doen.
 
FrDirk
 
2
29 april 2024 om 18:16
Ik vind het heel dubbel. Heb niet veel met pyro omdat ik het vooral veel te overschat vind. We kunnen als supporters echt beter. Een tegenargument is ook gegeven afgelopen bekerfinale omdat iemand in zijn onschulds iets verkeerd hoeft te doen en het gaat mis. Maar als zoveel mensen het tof vinden kan je vanuit Feyenoord wel iets regelen zoals echt een ring of fire maken. Allemaal veilig. Dat vind ik een gemiste kans vanuit Feyenoord. Maar ik heb wel het idee dat het voor die gasten toch nooit genoeg is en ze zelf regelen totdat ze het okee vinden. Zelf heb ik als 2de ring bezoeker een pleurishekel aan de vuurpijlen. Iemand daarmee pakken mag van mij echt een stadionverbod voor t leven krijgen.
 
FRSDS
 
4
29 april 2024 om 18:32
Precies, een gemiste kans en ben het volledig eens met je punten. Wat mij betreft mag het zeker harder gestraft worden, want als wij een aanstekergooier kunnen traceren moet het niet moeilijk zijn om die baldadige vuurwerk gooiers te traceren
 
misseva88
 
11
29 april 2024 om 17:21
Als Feyenoord een uitwedstrijd had geloot hadden ze dit probleem niet gehad. Die wedstrijd is in februari gespeeld en de straf moet half mei uitgezeten worden. Had dat echt niet wat sneller gekund? Ook ergens raar dat de straf bij een competitiewedstrijd geldt. Volgens mij geeft een seizoenskaart bij Feyenoord geen toegang tot bekerwedstrijden, dus om seizoenskaarthouders hiermee dan wel te straffen is wat cru.
 
juweel
 
0
30 april 2024 om 07:17
ik vind het niet raar dat er een straf is opgelegd aan feyenoord, wat ik wel raar vind is dat het een bekerwedstrijd betrof en de straf heeft gevolgen voof seizoenkaarthouders die er de bekerwedstrijd misschien helemaal niet bij waren, mar feyenoord verstopt zich nu achter de algemene voorwaarden en wil die supporters niet compenseren.
 
m1ch43ll
 
8
29 april 2024 om 17:29
Waarom kan de straf niet gewoon aanstaande zondag uitgezeten worden tegen PEC? Dat is de eerstvolgende thuiswedstrijd na het uitspreken van de straf. Daarnaast is de laatste wedstrijd van het seizoen nogal lullig mbt het afscheid van de trainer en behoorlijk wat spelers. Dat de KNVB dat niet boeit snap ik, maar los dan de straf in bij een eerdere thuis wedstrijd.
 
KiRoNi
 
7
29 april 2024 om 18:01
Die afscheidswedstrijd van Slot en een aantal spelers is opzettelijk gekozen lijkt mij. Als de straf zou worden ingelost tijdens bijvoorbeeld een vriendschappelijke (oefen)wedstrijd worden de daders niet geraakt en heeft de straf sowieso weinig of geen impact. Het heet niet voor niets straf.
 
Dutch89
 
7
29 april 2024 om 18:02
Nu is het tenminste een straf die aankomt bij de fans. De wedstrijd tegen PEC had niemand wat geïnteresseerd dus voelt het voor die gasten ook geen straf.
 
TieskeD
 
7
29 april 2024 om 19:47
Ja, die straf komt hard aan bij veel supporters, maar treft ook 99% onschuldige supporters. Wat is de verwachting nou bij zo'n straf? Dat ik zo'n doorgesnoven debiel ga aanspreken dat hij geen fakkel mag afsteken? Of kan ik verwachten dat de 20-jarige stewart er even wat van gaat zeggen?
 
Suc6Magnet
 
1
29 april 2024 om 19:50
Dan organiseren ze een vriendschappelijke afscheidswedstrijd tegen Liverpool in de voorbereiding op volgend seizoen. Voor Slot en Geertruida ook mooier dan tegen Excelsior.
 
TieskeD
 
1
29 april 2024 om 20:07
Dat zou leuk zijn, deden we destijds met de overgang van Kuyt naar Liverpool ook. Toen speelde we in de voorbereiding ook nog tegen Chelsea en Porto. Allemaal verdienstelijke gelijkspelen, om vervolgens zesde te eindigen in de competitie, haha.
 
marcs
 
1
29 april 2024 om 20:28
Sorry, maar zeker ook in de Kuip zijn het er meer dan 1% die bewust de boel verstieren met vuurwerk, spreekkoren, gooien etc
 
marcs
 
1
29 april 2024 om 20:27
Mich43ll, omdat Feyenoord dan te weinig tijd heeft om te anticiperen op de straf gok ik.
 
WesZol
 
10
29 april 2024 om 18:31
Zo blijkt maar weer eens dat het DOELBEWUST saboteren van een wedstrijd dmv fakkels op het veld gooien minder ernstig is dan een mooie pyro show. De KNVB is en blijft me toch een lachertje zeg. En een straf uitdelen in de compeuvoor iets wat in de beker is gebeurd is al helemaal belachelijk, maar nu met het afscheid van Slot en co helemaal niet empatisch. Maar dat de KNVB niet empatisch is wisten we natuurlijk al langer.
 
Jellybean
 
2
29 april 2024 om 18:40
Volgens mij is de straf ongeveer hetzelfde, en zijn ze allebei gegeven voor het afsteken van vuurwerk. Dat er altijd een paar mensen zijn bij wie het maar niet wil doordringen dat die "mooie pyro shows" extreem hinderlijk en ook gewoon gevaarlijk zijn (dat hebben we recentelijk kunnen zien), doet daar niets aan af. Door het de laatste wedstrijd te doen, maak je er ten minste echt een straf van die gevoeld wordt. Misschien dat het dan een keert tot die hersenlozen doordringt dat ze hier gewoon mee moeten stoppen.
 
lwd12
 
1
29 april 2024 om 18:54
Onder het mom van Puro is mooi dus moet het kunnen doen ze dit. Het vuurwerk ligt al in het stadion en daarbij moet er hulp zijn van binnen uit, al dan niet gedwongen. Kijk naar Groningen daar eerst bekend dat de harde kern stewards bedreigt en dwingt mee te werken vuurwerk binnen te laten. Zal mij niet verbazen dat dit overal zo gaat. Want fouilleren gebeurd maar matig. Maar bij de finale waren er zelfs honden. Die zijn echt niet allemaal verkouden.
 
Suc6Magnet
 
0
29 april 2024 om 20:24
Kijk naar het uitvak van PSV afgelopen week. Komen nota bene allemaal uit dezelfde bussen die ‘gecontroleerd’ naar Heerenveen kwamen. Je zag ook duidelijk de ergernis bij Brands en Stewart hoe dat nou in godsnaam weer mogelijk was.
 
Santi29
 
1
29 april 2024 om 19:39
Gevalletje dwars zitten … februari gebeurd en plots nu moeten tegen Excelsior dus die vakken ineens leeg blijven , benieuwd ook naar de in mijn ogen mooie fakkel actie van Psv in Heerenveen, mega vuur prachtig hoor , maar moet dat vak dan leeg blijven bij de volgende wedstrijd van PSV tegen Heerenveen? Of kan dat niet omdat ze dat in het Heerenveen stadion deden … kortom wat zijn de regels mbt fakkels van de KNVB , die het liefst bioscoop publiek in de stadions zien
 
marcs
 
7
29 april 2024 om 20:31
Santi, dus als er geen pyro is spreek je gelijk van bioscoop publiek? Daar gaat het dus al fout... laatst ook 1 hier op voetbalzone die vond dat het wel moest kunnen en erbij hoorde...en dat bepaalt dus die kleine groep.? Want ja, de club is immers van hun,zucht