Franse media likken de wonden en vrezen voor hete coëfficiëntenstrijd
Woensdag, 10 augustus 2022 om 11:06

In buitenlandse media wordt de gelijkmaker van PSV'er Érick Gutiérrez tegen AS Monaco (3-2) als ongeldig gezien. De vrije trap voorafgaand aan de treffer werd naar verluidt op de verkeerde plek genomen. PSV zette dinsdagavond Monaco opzij in de derde voorronde van de Champions League. Na het 1-1 gelijkspel in Monte Carlo was dat genoeg om de play-offs van het miljardenbal te bereiken. Monaco-coach Philippe Clement vond de uitschakeling 'irritant'. "Wij hebben beide wedstrijden gedomineerd. Maar goed: dit is de wreedheid en de charme van het voetbal", aldus de Belg tegenover RMC Sport.

Tot vijf minuten voor tijd stond Monaco nog op een 1-2 voorsprong in Eindhoven. Maar door rake kopballen van Gutiérrez en Luuk de Jong trok PSV uiteindelijk aan het langste eind. Volgens RMC Sport had de gelijkmaker van Gutiérrez nooit mogen tellen. De vrije trap die Joey Veerman nam werd niet op de juiste plek genomen, zo klinkt het verweer van het Monegaskische medium. Ook de directe confrontatie tussen een Nederlandse en Franse club, met het oog op de UEFA-coëfficiënten, wordt benoemd. "Niet alleen AS Monaco verloor, ook het Franse voetbal kreeg een tik in Eindhoven."

L'Équipe windt er geen doekjes om: "Monaco snijdt zichzelf in de vingers." Het dagblad wijst op de gelijkenissen met vorig seizoen, toen tegen Shakhtar Donetsk ook al in de slotfase aan het kortste eind werd trokken. Volgens L'Équipe brak een gebrek aan efficiëntie de ploeg op. De 28 schoten op doel, tegenover 11 voor PSV, resulteerden in slechts twee treffers. PSV-keeper Walter Benítez wordt geroemd om zijn goede optreden, terwijl de coëfficiëntenstrijd de boventoon voert. "De kwalificatie van PSV voor de Champions League-play-offs ten koste van Monaco, vergroot de Nederlandse dreiging voor de Franse vijfde plaats. Deze is bepalend voor de toewijzing van tickets voor de Champions League in het seizoen 2024/25."

In België wordt de teleurstelling van landgenoot Clement gedeeld. Het Laatste Nieuws spreekt van 'een zeer discutabele gelijkmaker'. Ook zij benoemen dat de vrije trap waaruit de treffer voortkwam, op de helft van Monaco werd genomen, terwijl buitenspel van de bezoekers daar aan voorafging. "Clement en zijn staf wezen de Spaanse scheidsrechter daarop, maar toen ook de VAR niet ingreep werd hun frustratie compleet. Het kwam assistent Jonas Ivens op een rode kaart te staan."

Sporza strooit ongewild nog wat meer zout in de wonden van hun landgenoot. "Hoe vaak zou Philippe Clement de voorbije weken nog teruggedacht hebben aan de slotspeeldag van de Ligue 1? Met Monaco gaf hij toen een rechtstreeks ticket voor de groepsfase van de Champions League weg in minuut 96, ondanks een indrukwekkende remonte in de voorgaande weken." In de verlenging 'domineerde Monaco', aldus de sportzender. "Zonder dat overwicht in een doelpunt om te zetten. Dodelijk. Want een onverhoopte treffer van topaankoop Luuk de Jong deed de hemel weer op het hoofd van Philippe Clement vallen."

Meer nieuws
   
19:33
19:33
Rensch onthult: 5 Ajax-spelers gingen gesprek aan met fans na uitfluiten Taylor
0
   
19:15
19:15
De EK-selectie van Portugal: dit zijn de spelers die kans maken
9
   
19:10
19:10
Oranje-tegenstander Oostenrijk moet na Alaba volgende sleutelspeler missen op EK
0
   
19:07
19:07
Ajax-miskoop heel hard op weg naar de uitgang: deal van 3 miljoen euro
40
   
18:47
18:47
'Zomeraankoop van Overmars kan jaar later voor veelvoud naar Internazionale'
2
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (123)

 
LittleLebowski
 
67
10 augustus 2022 om 11:11
Na alle euforie, als psv zo speelt in de poulefase gaan er niet veel coefficientpunten bijkomen. AZ en twente ben ik ook skeptisch over. Dus er moet nog veel gebeuren voor we franlrijk inhalen.
 
Baasje1988
 
9
10 augustus 2022 om 11:14
Daar ben ik ook bang voor! Maar ik laat me graag verrassen!
 
RickertB1999
 
26
10 augustus 2022 om 11:49
Er zit altijd een slechte club in de poulefase van de CL. Waardoor PSV wel derde moet kunnen worden. Verder zie ik PSV als ze spelen zoals in Monaco de eerste helft best wel stunten tegen een goede ploeg. We moeten niet vergeten dat PSV vorig jaar beter speelde tegen Benfica en toen uitgeschakeld was en nu winnen ze een keer juist wanneer het niet verdiend is en klagen we dat er op deze manier weinig punten gepakt gaan worden. Ben gewoon blij man liever een slechte wedstrijd winnen dan een goede verliezen. Ajax speelde de hele CL poulefase aan gort en werd een ronde daarna uitgeschakeld door Benfica. Ik zie wel hoeveel punten PSV gaat pakken, als het zo ver is.
 
Glory
 
49
10 augustus 2022 om 11:55
PSV is dit keer die slechte club in de poulefase. Want PSV zit in pot 4 bij de loting. Dat betekent dat je 3 sterkere tegenstanders krijgt.
 
BrakObama
 
10
10 augustus 2022 om 12:00
Die slechte club komt (bijna) altijd uit pot 4. En laat dat nou net de pot zijn waar PSV zich in mag gaan melden. Dus is de ‘slechtste’ ploeg eentje uit pot 3, waar Salzburg, Leverkusen en Donetsk het meest gunstig is, maar ook Napoli, Dortmund en Inter zitten..
 
jermainejenas
 
2
10 augustus 2022 om 12:09
@glory: wat bedoel je met: 'psv is dit keer die slechte club in de poulefase' ? Alsof er ieder jaar een 'slechte club' uit de poulefase wordt aangewezen.
 
Glory
 
21
10 augustus 2022 om 12:14
Misschien ben je niet bekend met het potten systeem. De teams uit pot 4 zijn standaard de slechtste clubs in de poulefase.
 
Arnino
 
5
10 augustus 2022 om 13:22
Klopt maar zelfs een poule met porto, Sevilla olympic Marseille is dan mogelijk.. Dit zou wel de meest gunstigste loting zijn . Maar een team kan ook groeien he? Vorig jaar was Feyenoord er bijna uit tegen Drita..
 
Monacothebest
 
17
10 augustus 2022 om 11:17
Maar als psv de poulefase haalt krijgt Nederland volgens mij al een dusdanige lading coëfficiënten.
 
SpeedyAFC
 
7
10 augustus 2022 om 12:02
Lading? Gewoon twee bonus punten toch? Gedeeld door het aantal deelnemers, that is it. Ik denk dat EL deelname meer oplevert dan dat PSV de CL groep fase haalt. Voor PSV is de CL groep fase halen echter wel de hoofdprijs, startgeld en een deel van de commerciële pot. Gaat om serieus geld.
 
trodat4030
 
9
10 augustus 2022 om 12:06
4 punten voor het behalen vd CL poule, gedeeld door het aantal Nederlandse Europese deelnemers (5), is 0,8 punt voor NL (voor het beeld, NL staat op 49,3 punten, dus iets met een druppel en een gloeiende plaat). Dus een 'dusdanige lading' valt, zeker voor NL als geheel, best wel mee. Die 4 punten voor PSV als club kunnen wel aantikken (PSV staat op 33 punten).
 
rubentje13
 
20
10 augustus 2022 om 12:08
Sja als we t op basis van coefficienten doen, dan kan Ajax zich beter ook melden in de EL. De kans dat Ajax ver komt in de EL is namelijk veel groter dan de kans dat Ajax ver komt in de CL, zeker gezien het recente verleden. Uiteindelijk gaat het ook om prestige en voor de uitstraling van NL (en de concurrentie met Ajax), is het goed als er een tweede ploeg in de CL bij komt.
 
trodat4030
 
4
10 augustus 2022 om 12:08
Nee die 2 punten is per overwinning (1 voor een gelijkspel overigens), de bonuspunten voor het behalen van de poulefase is 4.
 
JizZzy
 
7
10 augustus 2022 om 12:22
Ik denk dat de eventuele deelname van PSV één seizoen te vroeg zou komen. Denk dat het beter is dat ze uitgeschakeld worden en in de EL meer punten halen. Dan hebben we een gegarandeerde extra startplek (die al bekend is na afloop van het seizoen) waardoor je makkelijker en in een vroegtijdig stadium een bepaald type speler kan binnenhalen waarmee het niveau van je club en competitie omhoog gaat. Hiermee zou je in theorie structureel meer ploegen in de CL moeten kunnen behouden. Maar als PSV nu de CL haalt, er compleet afgaat (gebaseerd op het dramatische spel van gisteren), hebben ze één jaar de inkomsten maar is de kans groter dat we straks nog steeds maar één club in de CL hebben. Maar zo mag je volgens mij niet kijken hier op deze site.
 
Dutch_PSV
 
7
10 augustus 2022 om 12:32
Zo kun je toch als club ook niet kijken... Psv wil kampioen worden en dan heb je ook CL poule fase. Je gaat toch niet met minder genoegen nemen alleen maar voor het algehele nl voetbal
 
RomBomCu
 
28
10 augustus 2022 om 12:34
Ik snap dat jullie als Ajax fans natuurlijk niet graag hebben dat PSV de CL ingaat. Dit zou natuurlijk zoals ik ook in andere reacties heb aangegeven tot een sterker PSV leiden (meer investeren in de selectie door beschikbaar CL geld)dus meer concurrentie. Om er dan omheen te praten onder het mom van de coëfficiënten vind ik een beetje zwak. Met het kwalificeren verdien je als club al direct 4 punten, dit zijn hetzelfde aantal punten als je bij de winst van een EL groep krijgt. Het geringe verschil in het totaal aantal punten dat PSV in de CL zou kunnen halen in vergelijking met in de EL lijkt mij volledig in het niet te vallen bij het enorme verschil tussen geld wat in het laatje zou kunnen komen door de CL.
 
JizZzy
 
6
10 augustus 2022 om 12:54
Dan lees je dus niet goed en je geeft je oordeel op basis van je eigen speculatie. Staat je overigens vrij hoor, maar volgens mij onderbouw ik prima waarom ik vind wat ik vind waarbij ik dus vanuit het belang van het Nederlandse voetbal redeneer en niet als Ajax-fan want dan gun ik PSV degradatie. Dat jij het dan weer niet los kan zien van clubvoorkeur, komt voor je eigen rekening. Ik vond PSV gisteren overigens echt heel slecht tegen een niet heel bijzonder team. De kans dat ze tegen nog betere tegenstanders er iets van gaan bakken in de CL is klein (pot 4 zitten ze) en in de EL zijn veel meer punten te verdienen omdat je daar normaal gesproken meer in zal winnen en ook nog eens verder in zal komen. Dus degene die zich laat leiden door clubvoorkeur ben jij, maar ik zou ook liever 6x die prachtige tune horen en er dik afgaan dan settelen voor de EL. Maar als ik echt vanuit clubvoorkeur ga kijken gun ik geen enkele club in Nederland iets. Dat zou namelijk betekenen dat je eigen kansen slinken. Als Ajax het Bayern München van Nederland wordt teken ik daar direct voor. De uitdaging zit toch in de CL, niet in onze competitie..
 
Noils
 
8
10 augustus 2022 om 12:59
Ajax wordt nooit het Bayern München van Nederland, omdat spelers niet in de Eredivisie willen blijven spelen.
 
 
6
10 augustus 2022 om 13:06
Ik gok niet dat Ajax in een korte tijd het Bayern van Nederland wordt Jizzy. De huidige selectie vind ik al niet de sterkste van de competitie. Dus er zullen dan nog flink wat stappen gezet moeten worden. Bij Bayern is het een ander verhaal. Zij zijn echt significant beter dan de rest
 
RomBomCu
 
20
10 augustus 2022 om 13:09
Monaco een niet bijzonder team? Ze hebben een begroting van 225+ miljoen, volgens transfermarkt een selectiewaarde van 340 miljoen en hebben topspelers zoals Golovin, Ben Yedder en fofana erin staan. Dat is echt gewoon een CL waardige ploeg. Verder zeg je notabene zelf ook dat je liever de CL in zou gaan en geen genoegen zou nemen met EL. Je geeft inderdaad prima aan waarom EL voor de Nederlandse coëfficiënten beter zou zijn maar dat betekent totaal niet dat het beter zou zijn voor PSV. Indien PSV CL haalt harken ze 40 miljoen binnen en heb je deze zomer/winter al budget om door te selecteren op volgend seizoen of een kwaliteitsimpuls te halen voor de aanval (rechtsbuiten bijvoorbeeld). Ook heeft Gakpo aangegeven dat plaatsing voor CL meeweegt in het al dan niet blijven bij PSV, nu was Gakpo gisteren waardeloos maar hij is nog altijd een buitencategorie speler voor PSV. Hem behouden mede door CL zou dus ook al sportief een enorme slag zijn voor PSV. Verder vergeet je er ook bij te vermelden dat het behalen van coëfficiënten nog steeds een teamspelletje is voor de Nederlandse clubs, PSV kan het dan misschien nog zo goed doen in de EL maar als Feyenoord, AZ en Ajax het verzaken dan heb je er alsnog weinig aan. Het is ook echt geen appeltje eitje in de EL met ploegen zoals Arsenal, United, Lazio, Real sociedad en Monaco dus ervan uitgaan dat PSV automatisch veel meer coëfficiënten punten zou kunnen binnenhalen in de EL is ook voorbarig te noemen. Eindstand: het zou voor PSV veel maar dan ook echt veel beter zijn om door te stoten tot de CL.
 
Baarluh
 
2
10 augustus 2022 om 13:26
Zou mooi zijn als ze een relatief okay loting hebben ondanks pot 4 en dat ze via de CL in de EL komen
 
Sir Paul
 
6
10 augustus 2022 om 13:33
Ach Ajax zou ook ondersteboven geblazen worden door Monaco. Bayern van Nederland....
 
m1ch43ll
 
6
10 augustus 2022 om 13:38
Je vind de huidige selectie van Ajax niet de sterkste van de Eredivisie? Bijzonder. Ik ben geen Ajax fan maar vrijwel iedereen die ik spreek en ook de analisten op TV (voor wat het waard is) vinden toch wel dat de sterkste selectie in Amsterdam te vinden is.
 
 
6
10 augustus 2022 om 13:52
@michael: Nee. Ajax heeft op zeker de beste aanval, die is echt bijzonder sterk, maar de rest niet. Keeper: Mwoah. Ik vind het niets. Achterhoede: Timber is werkelijk geweldig. De rest kan mij allemaal niet bekoren. Middenveld: Ik ben gecharmeerd van Alvarez (maar Sangaré vind ik beter), Taylor is een talent, zie ik het ook wel maken op den duur, maar maar nu nog niet. Ik ben geen fan van Berghuis. Gewoon totaal niet. Ik zou daar Kudus posteren. Voorhoede geen twijfel over. Daar is Ajax het best. Vooral op rechtsvoor (saibari/antony) is geen strijd. Kortom: Vergelijkbaar. PSV beter middenveld en sterkere doelman. Ajax betere voorhoede. Achterhoede is vergelijkbaar. Ik vind het verschil minimaal en vind zowel Ajax als PSV niet beter.
 
Wouterke
 
2
10 augustus 2022 om 11:17
Ze kunnen dan wel de transfermarkt op natuurlijk.
 
Ruuuud
 
22
10 augustus 2022 om 11:17
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Vorig jaar had PSV het minder lastig tegen Benfica (ondanks dat we toen wél verloren) en we weten allemaal hoe Benfica het vervolgens gedaan heeft in de CL. Monaco speelde gisteren erg goed en zette continu druk. Daarnaast geen lage begroting met 220M per jaar en een aantal goede spelers. PSV is vaak goed in de CL omdat het zich kan ingraven en met wilskracht tegenstanders kan verrassen. Ik denk dat PSV net zoveel kans maakt om te overwinteren als Ajax, mochten we de poulefase halen en een vergelijkbare tegenstand krijgen. Dit omdat AJAX aanvallender en meer opportunistisch speelt in Europa, en PSV soms iets volwassener (minder risico nemend).
 
FlamengoBrasil
 
9
10 augustus 2022 om 11:53
PSV zal ingedeeld worden in pot 4 waarschijnlijk en Ajax in pot 2. Kans op gelijkwaardige tegenstanders is dus niet echt reeel. Maar die status heeft Ajax dan ook zelf afgedwongen de laastste jaren.
 
El Barto
 
5
10 augustus 2022 om 11:54
Overwinteren? Hopelijk worden ze al 3e, zodat ze iig overwinteren in Europa. Als het goed is zit PSV in pot 4, wat kan betekenen dat het straks in een poule met Real Madrid, Liverpool en Napoli zit. Ik geef het je te doen.
 
Suarez 7
 
8
10 augustus 2022 om 12:00
Ajax zou ingedeeld worden in pot 2, maar komt in pot 1, omdat Real Madrid als Spaans kampioen en Champions League-winnaar twee plekken bezet houdt, waardoor er een vrijkomt
 
blaugrana11
 
2
10 augustus 2022 om 15:39
Psv speelt volwassener in de cl? Was niet echt te zien vorige keer dat psv mee deed. Het leek echt nergens op man. Terwijl ajax bayern munchen overklaste.
 
JoeCartoon
 
18
10 augustus 2022 om 11:21
Tsja, wat is belangrijker? De CL halen geeft extra inkomsten en exposure aan de clubs, spelers en competitie waardoor transferinkomsten ook verder kunnen stijgen, waarna er weer betere resultaten kunnen volgen. Prioriteit zou toch het hoogst haalbare moeten zijn ipv ver in het toernooi te kunnen komen.
 
Glory
 
0
10 augustus 2022 om 11:58
Maar is groepsfase is het hoogst haalbare dan? Ok, wel als je in pot 4 zit zoals PSV. Maar daarom moet je dus verder komen, want dan maak je daarna meer kans in de CL.
 
JoeCartoon
 
3
10 augustus 2022 om 12:23
Ja ik denk wel dat dat het hoogst haalbare podium is. Je bewijzen tegen de grootste clubs in Europa, met hopelijk een 3e of 2e plaats in de groepsfase.
 
HenkieKoffie
 
4
10 augustus 2022 om 11:23
Volgens mij krijgt nederland ook punten als ze de cl inkomen.
 
 
10
10 augustus 2022 om 11:27
Er is nog niet veel reden om ook maar van een Nederlandse club iets te verwachten. Aan de andere kant was dat vorig jaar ook zo en toen hebben ze allemaal zéér positief verrast (met PSV wellicht als enigszins negatieve uitzondering). Kortom: Een zwartgallig scenario schetsen is erg voorbarig. Ik verwacht altijd veel van Slot, want dat is echt een toptrainer. Als de rest ook weer punten bij elkaar sprokkelt, kan het Europees gewoon weer een mooi seizoen voor Nederland worden.
 
fred-manred
 
1
10 augustus 2022 om 12:40
Net als Feyenoord na FC Drita
 
Heddeum
 
25
10 augustus 2022 om 11:15
Als we iedere bal op precies de juiste plek zouden moeten nemen duurt iedere wedstrijd 3 uur. Daarnaast was er ruim voldoende tijd om de aanval af te wenden. Het was natuurlijk niet zo dat vanuit de vrije trap direct werd gescoord. Maar blijkbaar is het heel moeilijk om verantwoording te nemen voor je eigen inefficiëntie.
 
Boris19
 
18
10 augustus 2022 om 11:17
Daarnaast schijnt dat ook helemaal de regel niet te zijn. Vrije trap mag worden genomen op plek waar speler de bal aanneemt.
 
jellert18
 
24
10 augustus 2022 om 11:20
Als het buitenspel was kan de bal natuurlijk nooit op de helft van de tegenstander genomen worden. Hoef je geen geleerde voor te zijn.
 
burwatti
 
15
10 augustus 2022 om 11:25
Bij ESPN vertelde ze wel dat het zou kunnen ofzo. Maar kijk lijkt het inderdaad spelregel technische niet te kunnen. Desalniettemin telt die goal gewoon en is psv door, dus janken heeft geen zin meer. Gefeliciteerd psvers
 
Boris19
 
30
10 augustus 2022 om 11:26
Dat kan dus wel ondat het gaat om wanneer de speler de bal toucheert en dat kan bij buitenspel ook op je eigen helft zijn. Je stelling dat je daar geen geleerde voor hoeft te zijn, klopt wel.
 
Davilla_7
 
39
10 augustus 2022 om 11:32
Mark van Rijswijk legde het gisteren uit bij ESPN. De vrije trap mag genomen worden op de plek waar de constatering van buitenspel plaatsvindt. Embolo kwam weliswaar van de helft van PSV, maar werd buitenspel gefloten toen hij de bal op eigen helft aannam. Daar mag dan ook de vrije trap genomen worden. Het is dus gewoon volgens de reglementen gegaan en wat Boris zegt klopt gewoon
 
baloog
 
4
10 augustus 2022 om 12:32
Ik snap niet dat mensen hier zoveel problemen mee hebben om het te begrijpen. Een vrije trap voor buitenspel wordt altijd genomen op de plek waar de speler contact met de bal maakt (of een poging daartoe doet). Dat was hier ook het geval, maar blijkbaar is dat lastig te behappen.
 
romarky
 
0
10 augustus 2022 om 13:41
Het is toch bizar dat de sportjournalistiek in Europa hier niet van op de hoogte is....
 
Ruuuud
 
9
10 augustus 2022 om 11:20
Klagen over die vrije trap is gewoon triest. We hebben het over een vrije trap net over de middenlijn waar normaliter niemand moeilijk over doet. Enkel nu doordat er gescoord wordt. Zou wat zijn als we voortaan voor iedere vrije trap net zolang gaan wachten als bij corners en vrije trappen ronde de 16m, dan ligt het spel meer stil dan dat de bal rolt.
 
burwatti
 
23
10 augustus 2022 om 11:26
Dat was het zelfde verhaal als met de goal van Mazraoui bal wel/niet over de zijlijn. Normaal gesproken boeit het niemand, maar uit net zoveel balcontact als nu na de goal van PSV valt ie er in en is het een item.
 
Ruuuud
 
6
10 augustus 2022 om 11:46
Eens. Dat vond ik in tegenstelling tot veel mede-fans ook onzin - geen sleutelmoment in de goal en gewoon naar jezelf kijken. Ik denk anders over bepaalde rode kaart beslissingen en de penalty tegen Feyenoord, maar dit was gewoon een zuivere goal.
 
PSVGillingham
 
1
10 augustus 2022 om 13:06
Het boeit mensen normaal gesproken niet omdat er normaal gesproken niet direct een goal uitvalt ?? dus vrij logisch dat er wel over gezeurd wordt als het een keer wel gebeurd. Los daarvan ligt de schuld uiteindelijk bij Monaco zelf, zij hebben het nagelaten om hun overgewicht om te zetten in doelpunten. Uiteindelijk hebben ze maar 3x gescoord in 2 wedstrijden, dat is echt niet zoveel. Miss dat Clement zich dus daarop kan focussen.
 
Futures
 
3
10 augustus 2022 om 11:25
Nou ja de VAR kijkt wel terug als er een overtreding is begaan, wat uiteindelijk indirect een doelpunt oplevert. Maar nu dus niet, terwijl het net zo bepalend is. Het is weer een hard bewijs dat de VAR inconsequent is en het voetbal nog steeds niet eerlijk maakt.
 
Boris19
 
28
10 augustus 2022 om 11:32
Regeltechnisch is de vrije trap op de juiste plek genomen, dus waarom zou var moeten ingrijpen? Enige aan die goal waar ie op had kunnen ingrijpen is het duwtje van Guti.
 
Futures
 
1
10 augustus 2022 om 11:41
Wel een rare regel dan. Als hij de bal aanneemt op een positie waarin hij geen voordeel meer heeft, zou de buitenspel regen eigenlijk gewoon moeten vervallen. Het voordeel is immers weg. Misschien moet ik dat maar eens aankaarten bij de fifa.??
 
Boris19
 
6
10 augustus 2022 om 11:48
Haha. Ik wens je succes. ??
 
MrChelsea
 
1
10 augustus 2022 om 12:04
Het probleem daarmee is dat de buitenspelregel dan nog moeilijker wordt. De regel is al lastig genoeg voor een grensrechter als je ziet hoe vaak de VAR moet ingrijpen, laat staan als de grens dan ook nog moet gaan interpreteren of de speler er wel of geen voordeel bij de buitenspelsituatie heeft. Dat is echt bijna niet meer te doen.
 
JordyB
 
1
10 augustus 2022 om 17:57
Lekker laten gaan. Wij in Nederland zijn ontiegelijk vaak genaaid met verkeerde beslissingen. De paar keer dat we een beetje mazzel hadden laatste paar jaar is nog niet afdoende
 
GL
 
4
10 augustus 2022 om 11:17
Het is toch echt makkelijker punten halen op de lagere Europese niveaus. In dat licht is dit niet zo'n ernstige nederlaag.
 
Siceramo
 
11
10 augustus 2022 om 11:32
Dat klopt. Maar voor het behalen van de CL zijn er weer bonuspunten te verdienen meen ik. Maar goed daar punten sprokkelen is weer moeilijker dan in de EL, dus dat heft het mogelijk weer op. @edit: het is toch niet helemaal waar dat het op lagere Europese niveaus makkelijker scoren is. Op de website van de UEFA kan je zien welke ploegen vorig jaar de meeste coefficienten hebben behaald. Een ajax staat 10e met 22.000 punten, terwijl ze slechts de achtste finale hebben bereikt in de CL. Terwijl Feyenoord helemaal tot de finale moet reiken (inclusief drie voorrondes ECL) en daarmee op de 7e plaats staat met 24.000. Een ander voorbeeld. In de top25 van de coefficenten vorig jaar staan slechts 8 teams die niet in de CL hebben gespeeld en dat zijn de teams die een halve finale of finale hebben bereikt in de EL of ECL: Frankfurt (3), Feyenoord (7), AS Roma (9), Lyon (11), West Ham (12), Rangers (15), Braga (24) en Marseille (25). Kortom, de mindere Europese toernooien zijn voor de coefficienten aantrekkelijk als je ver reikt. De CL is veel aantrekkelijker voor het geld. Feyenoord heeft in de hele campagne 17 miljoen o.i.d. verdiend. Zet dat af tegen de 60 miljoen o.i.d. die ajax heeft verdiend.
 
speelweb
 
2
10 augustus 2022 om 12:11
CL halen levert 4 bonuspunten op, wat gelijkstaat aan 2 overwinningen
 
SilverFront
 
5
10 augustus 2022 om 12:12
In een ideaal scenario, qua punten dan, haal je nu de bonuspunten op voor plaatsen van de CL. En ga je in de groepsfase als 3e door naar de EL, om daar bijv vervolgens een kwart- of halve finale te halen. Dat levert dan meer punten op dan 2e worden in de CL en er dan meteen kansloos uitvliegen tegen een Liverpool.
 
Siceramo
 
1
10 augustus 2022 om 12:33
@silverfront Dat klopt, maar het is niet zo eenvoudig om de kwart of halve finale te halen in de EL. Het is in de afgelopen 15 jaar alleen ajax een keer gelukt. Bovendien is zo dat wanneer je 3e wordt in de CL (en 3e in de EL) je wel een extra tussenronde moet spelen. Dat kan een voordeel zijn als je wint (extra punten), maar ook een nadeel omdat je als nummer 3 in de CL tegen de nummer 2 in de EL speelt), een goede tegenstander dus.
 
Zermatt_Person
 
1
10 augustus 2022 om 21:59
2e worden in CL levert weer vijf bonuspunten op ??
 
linksbuiteadem
 
6
10 augustus 2022 om 11:38
Deze wedstrijden leveren ook punten op, en het kwalificeren voor de CL levert in 1x 4 punten op. Daarnaast kan je via de CL ook gewoon in de EL overwinteren. En dat is nog los van al het geld wat je in de CL verdient. CL is altijd beter om te spelen uiteindelijk, ook al zou je een paar potjes extra winnen op een lager niveau.
 
wandering
 
6
10 augustus 2022 om 11:50
Dus je moet punten halen zodat je op een hoger niveau kunt voetballen, maar je moet op een lager niveau gaan voetballen omdat je anders misschien punten kwijt raakt.
 
29er
 
18
10 augustus 2022 om 11:19
DIe hele focus op de coeffientenlijst begint mij een beetje de neus uit te komen. Het lijkt wel ondergeschikt aan leuke Europese avonturen voor de clubs. Je wilt immers geen zwakke broeders Europa insturen en al helemaal niet dat ze tegen spraakmakende tegenstanders spelen, want dat is niet goed voor de coefficienten. Daarnaast is het een golfbeweging. Ajax zit nu hoog waardoor het veel punten oplevert. Over paar jaar staan ze weer op de normale plek en door de nu behaalde coefficienten (en beloningen) is de noemer hoger waardoor je extra hard keldert. Zijn we dan weer allemaal down?
 
RomBomCu
 
30
10 augustus 2022 om 11:32
En wat denk je van die keiharde euro's die je ermee kan binnenhengelen. Het is niet door die geweldige potjes tegen Emmen en Fortuna dat Martinez voor 60 miljoen naar Engeland ging of dat Ajax deze zomer lachend 5 miljoen kan aftikken voor gokjes zoals concaio (of iets in die trant). Ajax heeft de afgelopen jaren elk jaar 40+ miljoen extra kunnen binnenharken door die CL waardoor ze extra geld in de spelersgroep konden steken waardoor ze ook meer kans hadden om het goed te doen wat er weer voor zorgde dat hun spelers meer waard werden en het cirkeltje ging maar door en door. Als PSV in dit cirkeltje wilt aanhaken dan moet PSV zich dus ook structureel gaan plaatsen voor de CL dan kan het me geen bal schelen dat PSV 2/3 puntjes extra in de EL zou kunnen verdienen als je netto 35+ miljoen minder geld krijgt.
 
Siceramo
 
10
10 augustus 2022 om 11:58
Ik vind de positieve focus op de coefficientenlijst een stuk leuker dan de negatieve focus op de coefficientenlijst een aantal jaren geleden. We stonden meen ik op enig moment zelfs 13e en hadden een seizoen zelfs geen enkele directe CL-plek. De bij-effecten zijn bovendien een stuk leuker: de Eredivisie is nu een stuk aantrekkelijker dan een paar jaar geleden. We hebben nu spelers als Tadic, Burak, Gotze, Bergwijn en Cillessen rondlopen. We hebben nu campagnes dat dat Europese (halve) finales worden bereikt en bij Oranje gaat het ook een stuk beter.
 
Glory
 
1
10 augustus 2022 om 12:01
Het is niet per definitie een golf beweging. Het kan ook een opwaartse spiraal zijn zoals rombomcu beschrijft. Daarnaast, door de hogere noemer kelder je juist minder hard bij een slecht jaar van 1 van de clubs.
 
Alkmaar54
 
9
10 augustus 2022 om 11:20
Knappe zege van PSV. Al denk ik wel dat Nederland eigenlijk niks te zoeken heeft met 3 clubs in de Champions League. Ajax doet het al jaren prima, maar PSV heeft het al erg moeilijk. Laat staan clubs als AZ, Feyenoord en Twente. Maar voor PSV is dit een geweldig resultaat en levert het nu al flink wat geld op.
 
OREELY
 
27
10 augustus 2022 om 11:25
maar is toch logisch dat psv het moeilijk heeft tegen monaco? dat is gewoon een uitstekende ploeg. daar had bijwijze van een club als ajax ook gewoon moeite mee gehad. en het feit is nog steeds dat psv gewoon gewonnen heeft en door is, dus dat is mooi
 
FutureBoss
 
6
10 augustus 2022 om 11:48
Voor de coefficienten lijst is het misschien wel ongustig (al is PSV nu in ieder geval verzekerd van EL voetbal, wat dan wel weer goed is). Maar wanneer je kijkt naar de financiële boost die het PSV geeft is het goud waard. Ook het behouden van Gakpo, of hem enkel verkopen tegen de absolute hoofdprijs (als United met 50-60m komt moet je niet eens nadenken) is een gigantische boost. Mocht PSV nog een paar leuke namen in de pijpleiding hebben zitten voor deze zomer, dan geeft dit ook weer een boost. Frankrijk heeft er waarschijnlijk baat bij dat Monaco naar de Europa league of de conference league gaat. Dit team kan namelijk ver komen in die competities. Echter kun je altijd een slechte dag hebben, of teams onderschatten en dan vlieg je eruit zonder veel punten te pakken. Mocht PSV de CL halen ben je in ieder geval verzekerd van 30 miljoen als ik me niet vergis, en 2 coeficient punten. Niet misselijk. Daarnaast krijgen je spelers de kans om zich te tonen op het hoogste niveau wat het prijskaartje bij een goede pot kan doen skyrocketen (zie Ajax spelers).
 
Limpy
 
1
10 augustus 2022 om 13:54
Psv was al verzekerd van EL, door het winnen van de beker. Normaliter schuift dat ticket door naar de nummer 3 in de competitie (Feyenoord) maar omdat AS Roma als winnaar van de cL (ticket EL) in de competitie ook voor EL had gekwalificeerd, ging dat ticket naar Feyenoord als verliezend finalist.
 
Siceramo
 
9
10 augustus 2022 om 11:34
Met drie clubs ben ik met je eens, maar twee clubs zouden niet misstaan. En met de 5e/6e plek krijg je twee directe CL plekken en is het voor de nummer 3 even moeilijk als voor de nummer 2. Want er wordt gespeeld in de niet-kampioenen route, dus de kans dat je dan speelt tegen de niet-kampioenen van Portugal en Frankrijk blijft even groot.
 
laak
 
5
10 augustus 2022 om 11:41
Ja, maar als Feyenoord of Az een keer in de CL mee doet zorgt dat er voor aantrekkingskracht voor andere internationale voetballer + er komt een extra prijskaartje op spelers te hangen die het goed doen. Het stuwt dan niet alleen de nr 1 (ajax de afgelopen jaren) maar ook 2 en 3 omhoog.
 
Alkmaar54
 
2
10 augustus 2022 om 12:00
Nu ja, we hebben een tijdje met 3 clubs in de Champions League gezeten. Eigenlijk alle campagnes van AZ, FC Twente, Feyenoord, Willem 2 en Heerenveen verliepen gewoon dramatisch. PSV op 1 uitzondering na eigenlijk ook. Alleen Ajax kan mee op het hoogste niveau. Ik vind het wel leuk als we met 3 clubs de Champions League in mogen, zeker financieel. Maar sportief is dat verhaal kansloos. Daarnaast moet die nummer 3 ook nog de voorronde overleven, dat lukt Nederlandse ploegen ook zelden.
 
Andres13
 
7
10 augustus 2022 om 12:45
PSV was tussen 2000-2007 nog wel een uitstekende CL deelnemer. Kwam vaak door de groepsfase en haalde zelfs bijna de finale in 2005. Daarna was alleen 2015 nog goed met de achtste finale tegen Atletico
 
laak
 
0
10 augustus 2022 om 15:25
Het ziet er miss aan het begin 'niet uit'. Maar als we vaker langer/ zo'n positie kunnen vasthouden denk ik echt dat ook de potentiele nr 2 en 3 een keer wat leuker kan gaan presteren in de CL. Uiteindelijk blijf je voor Engeland, Spanje, Duitsland en de top van Italie schier onverslaanbaar. Tegen andere clubs kun je best eens stunten.
 
FRPorto
 
3
10 augustus 2022 om 11:20
Voor de coefficienten is Frankrijk de winnaar. Want in de El zijn makkelijker punten te halen dan in de CL.
 
est-1913
 
43
10 augustus 2022 om 11:25
Uiteindelijk is het doel van coëfficiënten toch dat je in hogere Europese competities uit komt? We gaan het middel toch niet belangrijker maken dan het doel?
 
burwatti
 
8
10 augustus 2022 om 11:28
Precies, hogere competitie meer geld om een goed elftal op te stellen dus meer kans op punten. Dat is de andere kant van de medaille.
 
29er
 
3
10 augustus 2022 om 11:33
op voetbalzone wordt er al tijden gegeild op coefficienten. Ik verdenk sommigen ervan zich erbij te mastruberen. Het doel is inderdaad hoger voetballen, spraakmakende wedstrijden en kans op de champions league miljoenen. Echter, je hebt dan ook risico dat je vaker verliest en zakt op de coefficentenlijst. Als mooi recent voorbeeld; De loting van Twente tegen Fiorentina. Het is een geweldig mooie loting wat hopelijk 2 leuke wedstrijden oplevert tegen een club met historie en uitstraling. De reacties gingen helaas vooral over de coefficienten en het risico dat Twente verliest, terwijl het een geweldig affiche is
 
DVCer
 
8
10 augustus 2022 om 11:35
Daarnaast is het ook nog zo dat de Europa League ook geen competitie is waar PSV zomaar even veel coëfficiënten gaat oppikken. Dat hebben we vorig jaar nog gezien. Het deelnemersveld is daar de afgelopen jaren ook steeds beter geworden, daar kun je ook lelijk loten. Voor de lange termijn is het gewoon veel beter om CL te halen en het geld op te halen. Daarnaast is qua uitstraling als club en aantrekkelijkheid voor spelers ook beter om weer eens op het hoogste niveau actief te zijn.
 
Siceramo
 
3
10 augustus 2022 om 12:00
Dat is dus niet helemaal waar, zie mijn post hierboven met verwijzing naar de coefficientenlijst van vorig seizoen. De conclusie: slechts 8 teams uit de EL of ECL stonden in de top 25, de overige teams kwamen uit de CL.
 
Alkmaar54
 
0
10 augustus 2022 om 15:09
Dat komt door de bonuspunten. In de Champions League zijn veel meer bonuspunten te verdienen. Voorwaarde is wel dat je dan de poulefase doorkomt en knockoutrondes overleeft. Maar ik zie met alle respect geen Eredivisieclubs met begrotingen tussen de 30-70 miljoen structureel beter presteren dan clubs met begrotingen rond het half miljard.
 
Siceramo
 
0
10 augustus 2022 om 15:27
@alkmaar54: ik vind dat een beetje een open deur, omdat 1) je daarvoor naar de afgelopen 20 jaar kan kijken: PSV en ajax hebben één keer de halve finale bereikt, that's it en 2) als er zulke grote verschillen zijn in de begrotingen is het logisch dat de teams met grote begrotingen beter presteren.
 
Jerr87
 
3
10 augustus 2022 om 11:33
Zijn de co-efficient uitslagen van 22/23 niet voor de verdeling van seizoen 23/24?
 
Timmio
 
0
10 augustus 2022 om 13:04
Klopt. Als we dit seizoen frankrijk of portugal voorblijven krijgt de nummer 2 van het seizoen 23/24 een direct ticket (en nummer 3 voorronde)
 
Jerr87
 
0
10 augustus 2022 om 15:31
In de tekst staat pas seizoen 24/25. Al hoop ik overigen zowel Portugal als Frankrijk voor te blijven
 
Timmio
 
0
10 augustus 2022 om 15:35
Ja De nummer 2 van 23/24 zal (mocht de Eredivisie minimaal 6e staan aan het eind van dit jaar) De Champions League in mogen gaan in het seizoen 24/25
 
Dabor
 
2
10 augustus 2022 om 11:34
Als PSV de CL haalt in welke pot komen ze dan? Pot 3 neem ik aan toch?
 
murki
 
7
10 augustus 2022 om 11:38
Ik vermoed pot 4. Ze staan 49e op de ranglijst, dan zit je al snel bij het onderste kwart.
 
linksbuiteadem
 
0
10 augustus 2022 om 11:40
Heb het niet opgezocht maar ben er vrijwel zeker van dat ze in pot 3 komen ja.
 
Dabor
 
9
10 augustus 2022 om 11:55
Heb even wat verder gezocht, en vond deze lijst van 28 juli j.l. Pot 1: Real Madrid (124.000) Eintracht Frankfurt (61.000) Manchester City (134.000) AC Milan (38.000) Bayern München (138.000) Paris Saint-Germain (112.000) FC Porto (80.000) Ajax (82.500) Pot 2: Liverpool (134.000) Chelsea (123.000) FC Barcelona (114.000) Juventus (107.000) Atlético Madrid (105.000) Sevilla FC (91.000) RB Leipzig (83.000) Tottenham Hotspur (83.000) Pot 3: Borussia Dortmund (78.000) Red Bull Salzburg (71.000) Shakhtar Donetsk (71.000) Internazionale (67.000) Napoli (66.000) Benfica (61.000)* Sporting Portugal (55.500) Bayer Leverkusen (53.000) Pot 4: Rangers FC (50.250)* Dinamo Zagreb (49.500)* Rode Ster Belgrado (46.000)* Olympique Marseille (44.000) FC Kopenhagen (40.500)* Club Brugge (38.500) Celtic (33.000) Viktoria Plzen (31.000)* Dus lijkt me pot 4 idd voor PSV. Of ze moeten de plek van Benfica innemen als die het niet redden maar ik lees dus niet of dat zo is aangezien ze in dit lijstje van Rangers zijn uitgegaan.
 
Boris19
 
3
10 augustus 2022 om 12:10
PSV heeft 33.000 punten dus lijkt me sowieso pot 4. Moet je beetje geluk hebben met loting, maar denk dat 3de plek hoogst haalbare is.
 
linksbuiteadem
 
6
10 augustus 2022 om 12:20
Oei, verbaast me wel dat PSV zoveel slechter heeft gepresteerd dan Kopenhagen, Rode Ster en Dinamo Zagreb. Maar thanks voor het overzicht!
 
Timmio
 
4
10 augustus 2022 om 12:58
Laatste 5 jaar vrij onzichtbaar geweest in Europa dan loop je al gauw achter. Als alle clubs boven PSV in de qualificatie afvallen staan we nog steeds pot 4 (dan de hoogste uit de pot, maar daar koop je niets voor)
 
Glory
 
3
10 augustus 2022 om 12:10
Heb je gemist dat psv al jaren niks presteert in europa? Hoe zouden die in pot 3 zijn gekomen?
 
Repelsteel76
 
1
10 augustus 2022 om 11:38
Wat een gejank, heb wel 5 vrije trappen gezien van Monaco op de verkeerde plek. Gaat daarna nog een tijd overheen voordat die in het net ligt. Verliezers hebben altijd een excuus. Gewoon te weinig gescoord.
 
Ebegumeci23
 
3
10 augustus 2022 om 12:42
Dit is prachtig. Monaco had zich al rijk gerekend toen PSV uit de koker kwam. Van dit klusje klaren we wel even. Een arrogante en respectloze club. Clubs als Benfica en Monaco die regelmatig play off spelen voor deelname CL hebben vaak dat neerbuigende houding toe naar clubs van het kaliber PSV, Kopenhagen, Fenerbahçe etc Zie PSV het overigens wel lastiger krijgen tegen rangers.
 
Glory
 
0
10 augustus 2022 om 13:12
Psv speelt vaker play-offs dan Monaco hoor. Monaco staat ook lager dan psv op de ranking (61e tegenover 50e).
 
linksbuiteadem
 
0
10 augustus 2022 om 14:57
Waar zag je dat zij zich al rijk rekenden?
 
pinko
 
1
10 augustus 2022 om 15:16
PSV verliest normaliter meestal van dit soort clubs. Dus vandaar dat AS Monaco het niet een straf vond om tegen PSV te spelen. Alleen deze keer was PSV behoorlijk gelukkig en won nu een keer. Maar ik vind het logisch dat clubs als Benfica nou niet bepaald staan te bibberen als PSV uit de koker komt.
 
pinko
 
0
10 augustus 2022 om 15:14
Dat van die vrije trap vond ik ook maar raar. Eentje, verkregen uit een buitenspel situatie, moet altijd vanaf de eigen helft worden genomen. Absurd dat die goal werd toegekend.
 
Bobo25
 
1
10 augustus 2022 om 15:33
@pinko: heb jij iets tegen PSV ? Dit is al de zoveelste post van je in de afgelopen 2 dagen waarin je alleen maar negatief bent over PSV ! Ik zie dat jouw favo clubs Ajax en AZ zijn....ligt het daaraan ?
 
pinko
 
2
10 augustus 2022 om 16:15
Nou, AZ is zeker niet mijn favoriete club, dus hoe die daar terecht is gekomen;-)). En dat van PSV heb je helemaal gelijk in. Ik heb daar niks mee. Ondanks dat ik voor Ajax ben, heb ik wel weer sympathie voor Feijenoord, terwijl dat meestal tussen supporters van die clubs water en vuur is. Maar ja, je kunt voor wat betreft het supporteren, of juist niet, je hart niet dwingen. En daar doe ik ook niet moeilijk over. Zodra PSV het in een wedstrijd moeilijk krijgt begin ik te kijken. Zo niet, gaat de knop direct om. Uiteindelijk sla ik de meeste wedstrijden van PSV gewoon over. Van wat ik hier en daar lees is dat ook andersom veel het geval. Zo ligt dat nu eenmaal.
 
Bobo25
 
1
11 augustus 2022 om 08:39
Ik waardeer je eerlijkheid Pinko, maar waarom kun je dan alleen negatief zijn over PSV ? En als je PSV alleen kijkt als het slecht gaat, dan zul je inderdaad niet veel van PSV zien.