Franse voetbal opgeschrikt door plotselinge dood van arbiter Hamel (42)
Woensdag, 16 november 2022 om 12:57

De Franse scheidsrechter Johan Hamel is plotseling overleden, zo heeft de Franse scheidsrechtersbond SAFE woensdag bekendgemaakt. Hamel is slechts 42 jaar geworden. Het treurige nieuws is als een bom ingeslagen in de Franse voetbalwereld. Diverse clubs hebben geschokt gereageerd op het overlijden.

Volgens L'Équipe kreeg Hamel tijdens een training een hartinfarct. De gevolgen daarvan werden hem uiteindelijk fataal. SAFE meldde het nieuws op hun Twitteraccount. "De arbitrage is in rouw. Wij hebben kennisgenomen van het overlijden van onze collega en vriend, Ligue 1-scheidsrechter, Johan Hamel, op 42-jarige leeftijd. SAFE en de arbiters betuigen hun diepste medeleven aan zijn familie, naasten en vrienden. Johan, we zullen je missen", zo viel te lezen.

Op 6 november floot Hamel nog het duel tussen Lille OSC en Stade Rennes (1-1) in de Ligue 1. Ook was hij afgelopen zondag nog de VAR van dienst bij het treffen tussen Paris Saint-Germain en Auxerre (5-0). De scheidsrechter floot tot nu toe acht wedstrijden in het huidige Ligue 1-seizoen. In totaal hanteerde hij de fluit in 136 wedstrijden op het hoogste Franse niveau. Ook leidde hij 86 ontmoetingen in de Ligue 2. Onlangs was Hamel nog vierde official in de Champions League-wedstrijd tussen Real Madrid en Celtic (5-1).

Op zondag 6 maart 2011, in de 26ste speelronde van de Ligue 1, maakte Hamel zijn debuut in het betaalde voetbal. In het Stade Vélodrome leidde hij destijds de wedstrijd tussen Olympique Marseille en Lille (1-2). Hij deelde toen drie gele kaarten uit. In totaal leidde hij 311 wedstrijden waarin hij 98 strafschoppen gaf, 1165 keer geel en 62 keer rood trok. Verschillende clubs uit de Ligue 1 hebben hun medeleden betuigd aan de nabestaanden. Onder meer PSG, AS Monaco, Olympique Lyon en Stade Brest laten van zich horen.

Meer nieuws
   
21:06
21:06
Besiktas zet Europese ambities kracht bij dankzij treffer in minuut 97
5
   
21:00
21:00
Stem op de Gouden Schilden 2023/24 en win een geheel verzorgde trip naar Wembley
0
   
21:00
21:00
Feyenoorder ben je voor de lol: hoe Arne Slot het plezier terugbracht
22
   
20:59
20:59
Thijs Dallinga tekent met fraaie kopbal voor competitietreffer nummer dertien
0
   
20:31
20:31
HSV verpest promotiefeest van aartsrivaal St. Pauli door goal in minuut 85
12
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (44)

 
Nr.11
 
28
16 november 2022 om 13:15
Gecondoleerd! Vreselijk een hartstilstand op zo'n jonge leeftijd.
 
Westend
 
42
16 november 2022 om 14:49
CBS: overleden acuut hartinfarct (aantal). Cijfers Nederland 1996: 15.258 2000: 12.959 2005: 9.502 2010: 6.823 2015: 5.408 2020: 4.718 2021: 4.796 2022 Q1: 1.285 2022 Q2: 1.142 Ik weet dondersgoed waar je op doelt. Maar als je naar de cijfers kijkt, dan gaat het juist verschrikkelijk hard achteruit. Zet daar de vergrijzing tegenover (oudere mensen krijgen eerder last van hartfalen) en de cijfers zijn ineens veel rooskleuriger nietwaar?
 
 
12
16 november 2022 om 14:53
@Westend Mensen leven ook een stuk gezonder. Roken minder, eten en drinken bewuster etc. Overigens wil ik niks suggereren. Dat er iets aan de hand is, is wel duidelijk zie ook het flink aantal toegenomene ambulance ritten de afgelopen 2 jaar. Wat de oorzaken zijn en eventuele conclusies laat ik aan anderen.
 
Westend
 
24
16 november 2022 om 14:59
Nee, je wil niks suggereren maar alles in je post is suggestief. Feitelijk op de cijfers zijn we van 15.000 doden door een hartinfarct gegaan naar 5.000 wat gewoon een derde is. Stelling 'meer hartinfarcten' is dus gewoon niet waar. Aantallen ambulanceritten is veel minder duidelijk waarom (geweldsincident, ongelukken, ziekte?). Dus door te stellen 'er zijn meer ritten, maar ik wag me niet aan oorzaken en conclusies' is wel suggereren dat er in die hoek iets te zoeken valt.
 
Fan123
 
14
16 november 2022 om 15:07
Topper, Westend ???? vage insinuaties onderuit halen met keiharde feiten en cijfers. Stomme vraag misschien, maar waar doelen deze mensen op? Toch niet iets met corona & vaccins?
 
Westend
 
23
16 november 2022 om 15:14
Vaccinatie zou (en heeft) een mogelijk negatief effect op je hartspier (pfizer of Moderna). Dat is een van de bijwerkingen. Staat trouwens gewoon in het boekje dat je erbij hebt gekregen. Maar de kans is echter vrij klein. Of beter: de kans op een ontstoken hartspier is (volgens onderzoek) kleiner dan de kans om te overlijden door Corona ongevaccineerd. Niemand zegt dat vaccinaties 100 procent zonder risico is (alles in de hele wereld brengt risico met zich mee: zonder risico geen leven). Maar in het wetboek van WAP leggen ze het allemaal wat anders uit.
 
Backcorner
 
10
16 november 2022 om 15:17
Hallo Westend, ongelooflijk dat je telkens maar weer met die ontkenningen komt. Van onzin welteverstaan. Helaas zullen sommigen het nooit willen lezen of begrijpen, omdat alles tegen 'het volk' is. Mooi hè, keiharde cijfers. Jammer dat de meesten dan pertinent weigeren om een discussie (als je überhaupt van discussie mag spreken) te vervolgen.
 
Westend
 
17
16 november 2022 om 15:26
Backcorner. Aangezien jij volgens mij niet werkt bij een onderzoeksinstituut en geen wetenschapper bent; waar haal jij je data/ argumenten/ bronnen dan vandaan? Geloof jij serieus dat een wereldleiding, die nog niet eens in staat is om afspraken te maken aangaande klimaat of wereldwijde afspraken kan maken aan welke kant we rijden met de auto, een globaal complot kunnen organiseren? Dan heb je de overheid veel te hoog zitten. Ik begrijp serieus niet wat je probleem/ complot nou precies is? Ontken je het bestaan van corona? Want ik heb het zelf gehad en je mag aan mijn oma uitleggen waarom opa is overleden 'as da geen coronette is'. Waren de ziekenhuizen niet vol? Ook dan kon je gewoon zien. Heb wel wat vriendinnen bij de IC zitten die zijn overgelopen. Is je probleem dan vaccineren? Hoeveel heeft jou dat financieel gekost? Dan vaccineer je niet... Heeft Rutten de kroegen dicht gehouden (en wat schiet je daar als overheid mee op? Al die uitbaters zijn ook weer gecompenseerd zo goed als mogelijk. Niemand schiet er iets mee op als alles dicht is.
 
Backcorner
 
6
16 november 2022 om 15:30
Hee Westend, sorry, ik denk dat de reactie wat te scherp was nu ik `m zo teruglees haha. Ik kan het niet meer met je eens zijn namelijk. Heb al ontelbare keren geprobeerd om hier de grootste onzinroepers af te remmen, maar het is kansloos vaak, helaas. Dacht, wellicht heb je deze weleens gezien, maar blijkbaar niet of niet onthouden. Sluit me helemaal aan bij je reactie op mij overigens! Edit: overigens ben ik zelf ook werkzaam (en nog steeds een opleiding volgend) in de medische sector met af en toe een stuk wetenschap erbij, dus ik begrijp je frustratie helemaal.
 
Westend
 
8
16 november 2022 om 15:32
Hahahahaha, ik dacht dat ik de schrijver van het Wetboek van Wap tegenover me had yo :D. Met alle sarcastische reacties tegenwoordig tegenover de compleet gestoorden weet je niet meer wie het meent en wie grappig is edit: ik in de psychologie. Alles wat ik schrijf moet wetenschappelijk onderbouwd zijn
 
Robinde Bruyn
 
4
16 november 2022 om 15:33
Hij brengt het wat onoverzichtelijk, maar Backcorner is het met de eens, Westend
 
 
5
16 november 2022 om 15:49
Nee hoor Westend. Ik heb nergens beweert dat het aantal hartinfarcten is gestegen?? Meer ambulance ritten is gewoon een vaststaand feit. Dat mensen minder roken en beter eten is ook een feit en dat dit leidt tot een gezonder mens ook. Dus hoezo suggestief? Dat het aantal ritten exponentieel gestegen is vind ik wel zorgelijk, is ook gewoon een vaststaand feit trouwens, de redenen hiervoor kunnen idd divers zijn. Dat jij meteen de connectie maakt dat ik suggereer ligt bij jou niet bij mij. Ik laat het concluderen en suggereren graag aan jou en anderen.
 
Backcorner
 
3
16 november 2022 om 15:54
Minder roken: akkoord. Beter eten: zeker niet akkoord. Diabetes is een epidemie. En met diabetes... Je raadt het al. Meer aandoeningen en ellende. Diabetes is killing. Daar moet nog veel meer aandacht voor komen.
 
Backcorner
 
1
16 november 2022 om 15:55
@westend En zo hoort het ook! Maar goed, mensen die een fundamenteel wantrouwen tonen richting 'de wetenschap', hebben daar maling aan. Jammer hè.
 
Formus
 
2
16 november 2022 om 15:59
Westend, ik hou me volledig buiten de discussie of t met vaccinaties te maken heeft, maar de aantallen die overleden zijn aan een hartaanval zijn vooral ook veel lager geworden door snellere signalering en veel snellere actie. Dus die CBS statistiek zegt niet zoveel. Ik ben zelf burgerhulpverlener en door het systeem met burgerhulpverleners icm AED`s willen we in NL binnen 6 minuten hulp kunnen verlenen. Wetende dat elke minuut telt (en afname van 10% overlevingskans p/m), is dat een ontzettende vooruitgang. Het aantal doden door hartaanvallen zoals jij die geeft, neemt inderdaad af, mede omdat we er snel bij zijn. Maar het aantal hartaanvallen neemt ieder geval in mijn omgeving alleen maar toe de laatste jaren. En ben nu 6 jaar bhv. En waardoor? Vergrijzing? Stress? Suikers? Cholesterol? Hoog BMI? Corona? Vaccins? Geen idee. Feit is wel dat we veel minder bewegen en veel hoger BMI hebben. Daarentegen wel minder roken, maar toch meer hartaanvallen en we mogen daar wel wat serieuzer mee omgaan. Dus het is het onderzoeken waard. Maar vergis je niet: geld speelt hier een heel grote rol. Of het nou Coca Cola, Philip Morris, Mars, Shell, Heineken, Unilever of Big Pharma is. Het draait altijd om geld.
 
Westend
 
7
16 november 2022 om 16:01
Heel suggestief als je het leest op het artikel in de reacties (dus context). In het bericht staat: Volgens L'équipe kreeg Hamel tijdens een training een hartinfarct. De reactie was: toevallig dat er steeds meer mensen sterven door een hartinfarct (suggestie dat het komt door corona-vaccinatie). En dan zeg jij in die context: 'dat er iets aan de hand is, is wel duidelijk zie ook het flink aantal toegenomene ambulance ritten' In de context van het artikel, de reactie dat het met vaccinatie te maken heeft, en mijn post over CBS gegevens hartinfarcten (waar het hoofdartikel over gaat). Hoe is jou post over de toename van ambulanceritten dan niet suggestief? Dat is alsof ik nu ineens zeg 'ja, ik wil niks suggereren, maar mensen drinken tegenwoordig ook ineens meer appelsap'. Er is helemaal geen correlatie tussen appelsap en hartinfarcten. Net zoals er geen correlatie is tussen ambulanceritten en hartinfarcten. Want ambulances rijden voor meer dan alleen een hartinfarct.
 
Westend
 
2
16 november 2022 om 16:04
Formus, helemaal gelijk hoor. Je kan niet 1 ding aanwijzen als reden. Dat zal een pakket aan maatregelen/ redenen zijn. Puur kijkend naar de cijfers kan je alleen maar stellen dat het flink afneemt. Het zou wel kunnen zijn dat de focus er meer op ligt en het daardoor meer opvalt. Wat 'de grote afname aan rokers' betreft valt dat op zich ook nog wel mee. Van 20 procent van de bevolking in 2014 naar 15 procent in 2021 (trimbos). Kan ook weer komen omdat er steeds meer naar de e-sigaret grijpen. Die zijn niet meegenomen.
 
Sepp10
 
3
16 november 2022 om 16:05
@westend, je verwoord het allemaal mooi en daar kan je het gewoon niet mee oneens zijn. Ik heb nooit eerder nagedacht over een weerwoord naar ''wappies'', maar dat hoeft nu ook niet meer. Ik kan jouw tekst voorlezen en klaar. Inderdaad schiet echt niemand er iets mee op om een complot te hebben, tenzij je alleen de overbevolking wil indammen. Maar zouden ze dus inderdaad alles in het werk stellen om dit in te dammen. Daar geloof ik dus ook niet in.
 
Formus
 
4
16 november 2022 om 16:34
Westend, en dit bedoel ik: het aantal doden neemt flink af. Maar het aantal aanvallen lijkt toe te nemen. Maar daar krijgen we geen statistieken van. En die zijn veel belangrijker, want die zeggen meer over onze gezondheid dan het aantal doden. Dat zegt meer over hoe adequaat we er op reageren. En dat doen we dus een stuk beter en dat is wat jouw CBS statistiek daadwerkelijk zegt. We moeten statistieken veel beter gaan gebruiken. Absoluut aantal doden minder? Zegt niks zonder het absolute aantal aanvallen. Oh, en als het aantal rokers gedaald is met 5% sinds 2014, is dat echt ontzettend veel. Behalve als de bevolking ook met ongeveer 5% gestegen is ??. Dan is het absolute aantal weer ongeveer gelijk (simplistisch gesteld). We moeten absolute en procentuele aantallen vooral naast elkaar gebruiken, want er zijn teveel variabelen die meespelen.
 
spursfan96
 
11
16 november 2022 om 14:57
Ik kap met klikken op artikels die op een of andere manier aan politiek oid te linken zijn op VZ, je zal maar dood gaan en de enige reacties die je krijgt zijn reacties van wappies die het proberen te linken aan een prikje, en dan heb ik het nog niet gehad over de achterlijke reacties op de topics over Qatar. Tot nooit.
 
Sepp10
 
5
16 november 2022 om 15:17
Het artikel wel lezen, maar de reacties niet is ook een optie
 
spursfan96
 
2
16 november 2022 om 16:08
Klopt, vind ik moeilijk. Ik vind het ergens altijd enorm grappig om dat soort idioterie te lezen, tot ik me er aan erger. Beter helemaal niet klikken dan, al zal ik dat ook niet langer dan een dag volhouden haha.
 
Sepp10
 
7
16 november 2022 om 16:10
Om precies te zijn nu 1 uur en 11 minuten. ''tot nooit'' is hierin niet gelukt. Haha!
 
spursfan96
 
0
16 november 2022 om 20:16
Ik heb het alweer opgegeven haha, de verleiding is me toch te groot.