Frenkie de Jong door blessure onzeker voor duel met Heracles
Vrijdag, 8 februari 2019 om 13:17

Frenkie de Jong is een groot vraagteken bij Ajax voor het meespelen tegen Heracles Almelo zaterdagavond. Trainer Erik ten Hag gaf vrijdagmiddag op de persconferentie in aanloop naar de uitwedstrijd aan dat de middenvelder donderdag geblesseerd is geraakt op de training. Bruno Varela en Lisandro Magallán maken door blessures hoe dan ook geen deel uit van de wedstrijdselectie.

Ten Hag verklaarde vrijdag dat De Jong een dag eerder op de training was uitgestapt. Waar hij last van heeft? "De adductor", aldus de trainer, die geen enkel risico wil nemen met de middenvelder. "Ik neem nooit risico's met spelers. Vanmiddag traint hij mee. We gaan kijken hoe het zich ontwikkelt op de training en wachten de reactie zaterdag af. Als hij fit is, gaat hij spelen." Na het duel met Heracles wacht vier dagen later de thuiswedstrijd tegen Real Madrid in de achtste finales van de Champions League.

Magallán raakte na de wedstrijd tegen Feyenoord geblesseerd en ontbrak tegen VVV-Venlo. Varela zat afgelopen zaterdag voor het eerst op de bank in de Johan Cruijff ArenA, maar heeft nu last van een blessure aan zijn bovenbeen. Noussair Mazraoui ontbrak tegen VVV, maar is op de weg terug. "Hij heeft gisteren meegetraind. Vandaag traint hij weer mee en als dat goed gaat is hij morgen beschikbaar", aldus Ten Hag. De wedstrijd van zaterdag in Almelo vangt om 18.30 uur aan.

Meer nieuws
   
15:45
15:45
Live meepraten in de Eredivisie: Vitesse - Fortuna Sittard
0
   
14:51
14:51
Mikautadze scoort wederom, maar kan Metz niet aan cruciale punten helpen
14
   
14:35
14:35
Ajax-leiding wordt gespot in Eredivisie-stadion, maar lijkt voor niets gekomen
22
   
14:27
14:27
Inter viert kampioenschap met gemakkelijke zege en dubbelslag Çalhanoglu
5
   
14:18
14:18
PEC Zwolle verslaat Heracles Almelo en passeert 'magische grens' van 34 punten
5
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (43)

 
balletjeisrond
 
9
8 februari 2019 om 13:24
De nieuwe aankopen hebben ook gelijk blessures, zijn de trainingen bij Ajax intenser dan bij andere clubs?
 
barrybadpakkie
 
49
8 februari 2019 om 13:27
Magallan is geblesseerd geraakt tegen feyenoord
 
WimHorst
 
12
8 februari 2019 om 13:24
real is belangrijker, dan Heracles dus zeker geen risico's
 
PA1993
 
103
8 februari 2019 om 13:29
Want? Ajax kan geen punten meer laten liggen in de titelstrijd. Titel is verruit het belangrijkste na jaren zonder kampioenschap. Wedstrijd tegen Real Madrid is speciaal, maar reel zijn de kansen klein
 
Skede
 
17
8 februari 2019 om 13:30
In welk opzicht is real belangrijker dan Heracles?
 
Sanderr
 
42
8 februari 2019 om 13:41
Niet zozeer belangrijker, sterker nog: eerlijk gezegd is elke ED pot momenteel belangrijker want de Eredivisie winnen is namelijk het hoofddoel. Wel is het belangrijker om tegen Real al je beoogde basisspelers fit te hebben dan tegen Heracles. In Almelo moet je, zeker in Heracles` huidige vorm, met 1 wijziging in de opstelling de punten nog gewoon kunnen pakken. Tegen Real heb ik toch liefst de eerste 14 jongens fit! Als dat betekent dat Frenkie morgen zijn rust moet houden, dan doe maar
 
Skede
 
9
8 februari 2019 om 14:15
Ja oké, in dat opzicht kun je inderdaad zeggen dat je Frenkie nu rust kunt geven. Tegen Real zijn de sterkste spelers, met alle respect, harder nodig dan tegen Heracles inderdaad. Laten we in ieder geval hopen dat de rest er zaterdag wel ongeschonden uitkomt. Zou eeuwig zuur zijn om met een b elftal te moeten spelen in zo'n unieke wedstrijd.
 
Sanderr
 
5
8 februari 2019 om 14:21
Ja inderdaad, moet er niet aan denken dat we bijvoorbeeld Ziyech, Nico of De Ligt kwijtraken op dat kunstgras. Hopelijk kan Ajax vroeg scoren, dan voetbalt het toch wel wat vrijer. Hopen dat er geen super hoge inspanning geleverd hoeft te worden!
 
FR_JC
 
6
8 februari 2019 om 14:33
Sander: kunstgras, altijd k*t voor ploegen die gewend zijn aan een lekker geurende grasmat. Ajax, Psv, AZ en Feyenoord o.a hebben altijd problemen op die plastic rommel.
 
Sanderr
 
5
8 februari 2019 om 14:46
Ajax pakte van 2015-2016 tot heden 2.16 punten per wedstrijd in uitwedstrijden op kunstgras (21 duels: 17 winst, 3 gelijk, 1 verlies: dat was dan wel bij Heracles-uit vorig jaar. Bron: artikel van soccernews van december 2018). Dus heel veel problemen leverde het, qua resultaat althans, meestal niet op. Ik weet de exacte cijfers van PSV en Feyenoord niet overigens, kan ik zo snel ook niet vinden. Anyway, het speelt gewoon ruk inderdaad, je moet een ander type voetbal gaan spelen en dat is niet fijn. Desalniettemin hoop ik dat Ajax de goede trend op kunstgras vervolg kan geven en zich kan revancheren voor de zeperd in de Arena dit jaar in speelronde 1!
 
Skede
 
6
8 februari 2019 om 14:47
Gewoon rustig aan doen joh, puntje is genoeg, blessurevrij blijven is belangrijker
 
origineel
 
1
8 februari 2019 om 13:34
Ik zou niet durven een van die twee wedstrijden belangrijker te noemen. Natuurlijk speel je maar eens in de zoveel jaar KO fase Champions League, maar met 5 punten achterstand op PSV kan je je geen puntverlies meer veroorloven. Bovendien maak je ongeveer 0,0% kans dat je de Champions League wint dus hopelijk denken de spelers er iets minder makkelijk over morgen.
 
USofDude
 
4
8 februari 2019 om 13:43
Ben blijkbaar een van de weinigen die het soort van met je eens is, maar we moeten Heracles ook niet licht opvatten. Belangrijke uitwedstrijd, al vind ik best dat we het zonder Frenkie ook wel moeten kunnen oplossen. Maar we moeten tegen Real echt vol ervoor gaan.
 
AjaxxxLove
 
2
8 februari 2019 om 13:44
Tegen Heracles kan je hem makkelijker missen dan tegen Real. Minder belangrijk is die wedstrijd niet. Dat gezegd hebbende, hebben we nare herinneringen aan Heracles van eerder dit seizoen.
 
ajaxrkc33
 
5
8 februari 2019 om 13:26
Toch raar dat de nieuwkomers idd nu al geblesseerd zijn. De blessure van de jong kan goed nieuws betekenen voor Neres kan hij waarschijnlijk spelen.
 
Sanderr
 
19
8 februari 2019 om 13:28
Inderdaad, waarschijnlijk met Ziyech of Tadic op het middenveld en Neres op de flank die daardoor vrij komt. Hopelijk kan Ajax een ruime overwinning neerzetten om met vertrouwen richting de Champions League te gaan!
 
Z.92
 
0
8 februari 2019 om 14:38
Ziyech en Tadic spelen in een totaal andere rol dan de Jong. Ik zie Tadic niet zo snel naast Blind staan om het spel op te bouwen. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat zij op de positie van de Jong gaan spelen.
 
Sanderr
 
10
8 februari 2019 om 14:47
Nee, ik bedoel 1 van die 2 op de meest aanvallende positie op het middenveld dan uiteraard, Donny zal dan wat verder achteruit spelen en Frenkie's positie overnemen.
 
adjx
 
0
8 februari 2019 om 14:51
Nee maar dan komt bijvoorbeeld vd Beek in een andere rol te spelen samen met Schöne en Ziyech ipv Frenkie. Het is altijd een beetje aanpassen als 1 van je topspelers niet meedoen.
 
Z.92
 
0
8 februari 2019 om 14:55
Van de Beek heeft dit seizoen nog geen een keer zo defensief bespeeld. Ten Hag ziet duidelijk een 10 in hem en het zal me heel erg verbazen als hij opeens zo erg naar achter wordt opgesteld. Ik denk dat van achteren opbouwen ook absoluut niet de sterkte kan is van de Beek. Ik denk dat Sinkgraven of Mazraoui (als hij fit is) op deze plek gaat spelen. Misschien gaat Blind een linie naar voren. Dan zit je alleen wel defensief met een probleem en ik denk niet dat Veltman in de basis zal starten.
 
Sanderr
 
3
8 februari 2019 om 15:09
Sinkgraven hoop ik echt niet, die is te licht voor deze positie vind ik. Nous op het middenveld zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar dan denk ik dat Kristensen hem gewoon zal vervangen rechts achterin, weet niet of Veltman al klaar is voor een basisplek. Blind naar voren ben ik normaal ook wel fan van maar gezien de blessure van Magallan denk ik dat Ten Hag dit niet zal doen. Enfin, Donny heeft vorig seizoen natuurlijk het overgrote deel van zijn duels op CM gespeeld, dus het is niet zo dat hij op een positie komt te staan die hij totaal niet kent ofzo. We zullen zien morgen hoe de trainer het neerzet, persoonlijk zou ik graag Neres weer eens in de basis zien, zeker om hem weer wat vertrouwen te geven richting Real, want de kans is groot dat hij in dat duel ook speelt (zij het als basisspeler met de Bayern-strategie, a.k.a. Tadic in de punt, zij het als invaller).
 
Z.92
 
0
8 februari 2019 om 15:23
Donny heeft toen als CM gespeeld maar niet als Cvm. De Jong speelt heel erg naar achteren. Vaak op de hoogte van de Ligt en Blind met dan zeven spelers voor hem. Ik denk dat van de Beek deze positie totaal niet kent. Als Neres speelt denk ik dat van de Beek op de bank zit. Ik geloof niet dat dat ten Hag in een totaal ander systeem gaat spelen voor hopelijk maar één wedstrijd.
 
Sanderr
 
12
8 februari 2019 om 13:27
Met liesklachten natuurlijk altijd gewoon zijn rust laten pakken. Hopen dat hij woensdag tegen Real Madrid wel beschikbaar is, dan hebben we echt iedereen nodig om voor een resultaat te kunnen strijden!
 
Finalvoetbal
 
18
8 februari 2019 om 13:45
Ik zou het eigenlijk al een wonder vinden als we thuis gelijk spelen. Real Madrid is al weken erg sterk en snijden door iedere verdediging. Met onze restverdediging ben ik bang dat we twee pakkies krijgen. Al is dat natuurlijk geen schande. Real Madrid is gewoon top 3 van de wereld.
 
wyzijnkampioen
 
8
8 februari 2019 om 13:51
Valt wel mee. Real speelde tegen Barcelona veel op de counter. Dat betekent dat Ajax ook tegen Real kan domineren want Ajax heeft een vergelijkbare speelstijl als Barcelona.
 
SBV-Vitesse
 
5
8 februari 2019 om 13:54
Maar niet de vergelijkbare kwaliteit op het veld. Denk dat dat toch het verschil gaat maken. Ik voorspel dat Real redelijk gemakkelijk door zal gaan. Beginnen steeds meer in vorm te raken.
 
wyzijnkampioen
 
3
8 februari 2019 om 14:03
Barcelona moet het vooral van Messi hebben. Ajax is minder afhankelijk van 1 topspeler.
 
Sanderr
 
7
8 februari 2019 om 14:06
@finalvoetbal: Zeker, Real's huidige vorm wordt beter en beter, dat is zeker niet gunstig voor ons. Maar goed, op dinsdag- of woensdagavonden kan het wel spoken in de J.c. Arena. Niet dat Real Madrid nou snel onder de indruk zal zijn ofzo maar van pakkie ga ik thuis niet uit. Uit gaat het echt verschrikkelijk moeilijk worden maar thuis heb ik nog wel hoop dat we goed weerstand kunnen bieden!
 
wandering
 
4
8 februari 2019 om 14:09
En dan nog hebben ze op alle posities betere voetballers dan er bij Ajax rondlopen
 
adjx
 
2
8 februari 2019 om 14:54
Ja inderdaad. Zonder Messi op het veld was Barca maar mak. Pas toen hij het veld in kwam ging iedereen zijn taken uitvoeren en kregen ze enige houvast. Als Ajax gedisciplineerd gaat spelen kunnen ze van iedere niet in topvorm zijnde topploeg winnen.
 
wyzijnkampioen
 
2
8 februari 2019 om 14:54
@wandering Dat was met Bayern ook het geval maar toch verdiende Ajax het meer om te winnen in de dubbele confrontatie met Bayern.
 
Kilum
 
0
8 februari 2019 om 16:42
Het enige "voordeel" dat Ajax heeft tegen Real is het speelschema van Real. Die spelen Uit Barca, Uit Atletico M, Uit Ajax. En voor de return spelen ze Thuis tegen Barca en als ik mij niet vergist zelfs 2x op rij thuis tegen Barca. Dat zijn natuurlijk belangrijke en zware wedstrijden. En met een beetje mazzel kan Ajax daarvan profiteren.
 
Mexicanooo
 
2
8 februari 2019 om 13:58
@sanderkoevoets: klinkt goed . Wedstrijden tegen Heracles zijn voor Ajax de laatste jaren moeilijke wedstrijden, waarin er regelmatig punten verspeeld worden. 2012-2013: 3-3 (heracles - Ajax), 2013-2014: 1-1 (heracles - Ajax), 2015-2016: 0-0 (ajax - Heracles), 2017-2018: 2-1 (heracles - Ajax) en 2018-2019: 1-1 (ajax - Heracles). 5x van de laatste 13 wedstrijden in de Eredivisie om precies te zijn. Frenkie missen scheelt Heracles een slok op een borrel.
 
Sanderr
 
3
8 februari 2019 om 14:25
Jep, ik weet het. Maar niet moeilijk genoeg om risico te nemen met een belangrijke jongen als Frenkie, zeker niet op kunstgras. Bovendien is Heracles (gelukkig) in dramatische vorm momenteel: verloren opvolgend van Ado, Pec, Groningen. Komaan, daar moet Ajax gewoon van winnen, klaar!
 
Mexicanooo
 
2
8 februari 2019 om 14:43
Vertrouwen kweken tegen zo'n grote tegenstander als Ajax is nooit verkeerd. Ik teken op voorhand voor een gelijkspel. . Ajax zou de thuiswedstrijd ook heel makkelijk winnen. Uiteindelijk mag je van geluk spreken dat het toch nog 1-1 wordt, doordat de 0-1 zo laat op het scorebord verschijnt. Succes morgen!
 
Sanderr
 
3
8 februari 2019 om 14:54
Haha, ja daar heb je gelijk in. Ajax was wel de betere ploeg in Amsterdam maar liet zich toch te kijk zetten doordat Peterson een wereldgoal binnen schiet nadat ze zelf de kansen niet benut hadden. Gelukkig sleept Matthijs er dan nog een puntje uit maar het was allerminst goed wat de ploeg toen liet zien. Hopelijk hebben ze er van geleerd en gaan ze nu wel volle bak! Als je het niet erg vind laat ik mijn handtekening toch even achterwege voor een gelijkspel dit keer man! Prettige wedstrijd morgen!
 
A.V.S
 
2
8 februari 2019 om 13:27
Moet fysiek echt nog stappen maken. Zal daar vast mee bezig zijn, maar je merkt dat hij sneller in de reserves komt gedurende een wedstrijd. Denk dat dit ook een van de redenen is dat hij "doseert" (minder rushes). Voetbal is leuk (tegenwoordig) zolang je fysiek ook de arbeid levert. Anders wordt het sukkelen met consistente pijntjes.
 
AjaxBaggio
 
15
8 februari 2019 om 13:52
Mag Frenkie niet meer op kunstgras voetballen van Barcelona? Ik vind Frenkie eerlijk gezegd al een paar weken vies tegenvallen. Alsof hij met zijn hoofd al in Spanje zit. Gek genoeg speelden we onze beste wedstrijd zonder Frenkie (Bayern-uit). Geef hem morgen maar rust. Hopelijk is hij woensdag terug. Wil wel zien hoe hij zich tegen dit Real staande houdt.
 
Skede
 
4
8 februari 2019 om 14:17
Tja, heel vreemd is dat natuurlijk ook weer niet. Het zijn geen robots. Je maakt na een maandenlange soap de overstap naar de absolute wereldtop voor een recordbedrag en de hele wereld heeft het over je en kijkt naar je. Probeer dan maar eens je hoofd erbij te houden, hoe nuchter je ook bent.
 
Arno_P
 
4
8 februari 2019 om 16:14
Snap het probleem niet echt: Frenkie gewoon rust geven. Ziyech naar middenveld en Neres op de rechterflank et voila!