Gary Lineker furieus op VAR: 'WTF zijn ze aan het doen met onze sport?'
Zaterdag, 9 november 2019 om 21:49

Gary Lineker is helemaal klaar met de VAR, zo laat de tv-presentator van de BBC in niet mis te verstane bewoordingen weten op Twitter. Zaterdag nam de videoscheidsrechter de zeer discutabele beslissing om een doelpunt van Sheffield United tegen Tottenham Hotspur (1-1) af te keuren wegens buitenspel. Volgens Lineker was dat onmogelijk te beoordelen.

Vlak nadat Heung-Min Son Tottenham op voorsprong had gezet, maakte Sheffield United alweer gelijk. Dat dacht de ploeg van manager Chris Wilder althans, maar de VAR oordeelde na minutenlang overleg dat John Lundstram buitenspel stond voordat David McGoldrick scoorde. Het besluit van de videoref leidde direct tot veel ophef in Engeland en op social media.

Lineker begrijpt niets van de ingreep van de VAR. "De VAR op z'n absurdst", schrijft de oud-spits op Twitter. "De gelijkmaker van Sheffield United wordt afgekeurd wegens buitenspel, terwijl het onmogelijk is om dat waar te nemen, vanuit welke positie dan ook. WTF zijn ze aan het doen met onze sport?" De VAR nam 3 minuten en 47 seconden de tijd voor zijn beslissing. "Belachelijk", zegt Lineker daarover.

De manager van Sheffield United, Chris Wilder, stipt een ander punt van discussie aan over de afgekeurde treffer. Na het moment van vermeend buitenspel van Lundstram aan de rechterkant van het veld werd de Sheffield-aanval aanvankelijk afgeslagen, waarna de bal over links opnieuw voor werd gebracht en uiteindelijk door McGoldrick werd afgemaakt. "Wanneer is de reset?", vraagt Wilder zich af tegenover The Guardian.

"Tot hoe ver kijken we terug? Het is onduidelijk. En ook het minutenlang stilleggen doet geen goed aan het voetbal. Het beïnvloedt het spel en dat is een teleurstellend aspect van de VAR. Het is irritant voor de spelers, de managers en het meest belangrijk, voor de supporters." Wilder wilde niet te lang stil staan bij het VAR-moment. "Of ik moe word van praten over de VAR? Honderd procent."

Meer nieuws
   
10:08
10:08
Plottwist: Bayern München krijgt derde afwijzing in zoektocht naar trainer
17
   
10:00
10:00
Alle genomineerden voor Bronzen Schild in de KKD bekend: FC Dordrecht domineert
10
   
09:57
09:57
Malen en Maatsen trekken extra profijt uit Champions League-zege op PSG
4
   
09:24
09:24
'Manchester United hangt fors prijskaartje aan opgeleefde Mason Greenwood'
25
   
09:16
09:16
In mei nog een buitenlandse wedstrijd bezoeken? Bekijk de ticketshop!
0
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (21)

 
TheRoscoe
 
30
9 november 2019 om 21:52
Het is makkelijk om te kijken naar de VAR, maar de Engelsen hebben het systeem op een typisch eigenwijze manier ingevuld. Bovendien mogen ze eerder kijken naar het niveau van hun scheidsrechters. Dat heeft ook een aandeel.
 
Jackieboy10
 
16
9 november 2019 om 21:55
Precies. De VAR is prima, alleen zitten dezelfde dramatische scheidsrechters erachter als die op het veld staan, dus ja dan verandert er niks.. Niet alleen in deze pot was het dramatisch, maar ook bij de onze. Guendouzi met een dramatische overtreding op Soyuncu en een duidelijke handsbal van Leicester in het strafschopgebied, beide niets volgens de VAR.. en dat in de 1e 15 minuten. Hadden gewoon twee penalties moeten zijn. Echt dramatisch.
 
MichaelMartens
 
11
9 november 2019 om 22:20
Mee eens. Naast wat je zegt dat elk land de VAR anders gebruikt, moet een duidelijkere consensus zijn, is het niveau scheidsrechters in de Premier League onder het niveau van de teams.
 
YoeriCFC
 
7
9 november 2019 om 22:30
Precies! Ze hebben er weer hun eigen draai aan willen geven en het voor zichzelf veel moeilijker gemaakt dan nodig is.. Daar komt inderdaad nog eens bij dat hun scheidsrechters gewoon slecht en onbekwaam zijn, of ze nu op het veld staan of in een truck naar een scherm kijken: het blijven incompetente scheidsrechters!
 
AjaxFan69
 
7
10 november 2019 om 00:49
Dan zou ik graag willen weten wat de scheidsrechter hier vandaag wat aan kon doen. Die beste man wordt gewoon overruled nadat hij zelf aangeeft dat t een doelpunt is. Die staat hier echt volledig buiten als je t mij vraagt. Ze gebruiken dat kutsysteem gewoon voor de verkeerde momenten.
 
TheRoscoe
 
1
10 november 2019 om 09:54
Video arbiter is dus ook een scheidsrechter. Iemand als Martin Atkinson was laatst ook de VAR bij een wedstrijd en maakte drie blunders. Dus als er foute beslissingen worden gemaakt via de VAR, of het nou de beslissing zelf is of een gebrek aan een beslissing is, er zit een scheidsrechter achter die het niveau niet heeft.
 
Ajacxied
 
35
9 november 2019 om 21:53
Groot voorstander van de VAR, maar geef ze gewoon een tijdslimiet. Als het na 30 sec niet duidelijk is, beslissing van de scheids aanhouden. VAR is bedoeld voor duidelijke fouten, niet voor dit.
 
Jackieboy10
 
16
9 november 2019 om 21:57
Mogen ze eerst de scheidsrechters gaan trainen. Dezelfde dramatische scheidsrechters die op het veld staan, zitten ook achter de VAR. Dat betekent dat ze dus nog steeds slechte beslissingen maken. Ook te zot voor woorden dat er nog geen 1x door een scheidsrechter in de PL aan de zijlijn naar de beelden is gekeken...
 
Almogaver
 
46
9 november 2019 om 22:00
VAR is bedoeld om het spel eerlijker te maken. Als jij ze een max aantal seconden wil geven, verhoog e de druk en daardoor de kans op een fout van de Var. Dat is waardeloos.
 
SanMarcos
 
4
10 november 2019 om 07:14
Ik vind die tijdslimiet niet zo gek. Op het veld moet in een split seconde worden besloten. Als var heb je beelden etc. Dan moet je toch wel binnen 30 sec of 1 min een duidelijke fout kunnen zien? Zo niet, hoe duidelijk was dan de fout? En daarmee wordt het spel dus al veeeel eerlijker dan het was, maar vast geen 100%. Prima dat hoeft niet en kan ook niet
 
FR_Ronnie
 
1
10 november 2019 om 09:50
Sorry Ajacied, dit bewijst opnieuw dat de VAR totaal aan het doel waarvoor het in het leven geroepen is voorbij schiet. Het is mierenn#@ken om halve millimeters maar zaken die er toedoen (Chelsea-Ajax al vergeten?) gewoon niet de VAR inschakelen. Ik ben een tegenstander van de VAR als we zo door gaan. En dat heeft niet te maken met ze de tijd geven. Ik zeg : nu stoppen met de Var, hij faalt aan alle kanten.
 
Chyemera
 
61
9 november 2019 om 22:58
Ze moeten hier echt mee stoppen om op de centimeter nauwkeurig te bepalen of een speler buitenspel staat. Dit is technisch gezien niet eens mogelijk. Laten we stellen dat een speler op topsnelheid 30km/u rent, dat is 8.3 meter per seconde. Voor zover ik weet worden beelden geschoten met 50 beelden per seconde. Dat betekent dat er altijd een foutmarge zal zijn van 8.3/50=17cm(!). Sterker nog een verdediger die zich in tegengestelde richting beweegt heeft ook te maken met deze marge. Dus 2*17cm=34 cm speling. Zonder te corrigeren voor deze eventuele marge zijn deze kwesties waanzin, dit kan je gewoonweg niet bepalen. Het is daarom ridicuul dat ze op 1cm precies gaan bepalen of het wel of geen buitenspel is. Er zou een nieuw model moeten komen waarbij eventueel gecorrigeerd wordt op basis van de snelheid die de speler aflegt of tot een andere oplossing te komen.
 
SvenZxzy
 
7
9 november 2019 om 23:24
Dankjewel eindelijk iemand die het snapt. VAR op deze manier is alsnog selectief en zeker niet accuraat.
 
Nielsvan Vlerken
 
2
10 november 2019 om 02:07
Hoewel je best wel gelijk hebt met je betoog heb ik zeer zelden een verdediger op topsnelheid van zijn doel af zien rennen bij het verdedigen. Ook zijn de getallen die je noemt natuurlijk maximum getallen, het beeld kan ook precies op het juiste moment geschoten zijn, en de verwachte foutmarge is dus de helft. Neemt niet weg dat dit natuurlijk een serieus probleem is wat de laatse tijd al zo vaak is gebleken en waar een oplossing voor moet komen. Ik zou verwachten dat de technologie op een gegeven moment wel zo ver zou zijn dat je precieze positiebepalingen kan doen obv sensors in bijv. schoenen, broek en logo op het shirt wat de keuze sneller, vaak juister en meer objectief zal maken. Want je zit natuurlijk nog steeds met het moment van spelen. Tot er een betere oplossing is zou ik bij twijfel altijd het voordeel aan de aanvallende partij geven, zoals bij die sliding aan de zijlijn van Mazraoui tijdens Real - Ajax.
 
FR-LFCDirk
 
14
10 november 2019 om 05:12
Dit stond inderdaad in een artikel laatst, alleen worden er bij de VAR geen 50fps camera's gebruikt. Dat artikel had ook geen bron. De Hawk-eye camera's die er voor gebruikt worden zijn 250-300 fps.
 
Emile Hesky G
 
1
9 november 2019 om 23:01
De technologie is nog niet zo ver dat we met ongeveer 100% zekerheid bepaalde buitenspelgevallen kunnen meten. Dus zijn we nog steeds overgeleverd aan menselijke beoordelingsvermogen en interpretatie.
 
theo uphus
 
5
9 november 2019 om 23:51
Ik ben zo zoetjesaan wel klaar met de Var. Als het daadwerkelijk de eerlijkheid van beslissingen zou verhogen zou ik het allemaal nog acceptabel vinden. Irritant is het sowieso al. Maar na de dubbele ontmoeting tussen Ajax en Chelsea hoeft het voor mij niet meer. Als men minutenlang moet kijken wat er besloten moet worden en er worden dan nog zoveel fouten gemaakt heb ik liever dat de scheids in het veld fout beslist maar de wedstrijd in ieder geval normaal doorgang blijft vinden.een fout van een scheids in het veld kan ik gemakkelijker accepteren dan het geknoei met beelden dat minutenlang moet duren en waar dan even goed een foute beslissing uit voortvloeit.
 
Ivoten Broek
 
0
10 november 2019 om 09:52
Ik heb het al eerder gezegd tege de willem vissers, een onafhankijk var centrum creëren op hoofdkantoor of nieuw gebouw uefa, of per land zelf. Daarin worden per land eerst mensen opgeleid, conform uniformiteit als zijn geheel. Dus we schakelen niet van de FA/KNVB/ ETC naar landelijk var centrum, maar onafhankelijk var centrum. Ongelooflijk dat men alleen naar de var kijkt nu en niet naar hoe deze moet worden ingezet. Nul uniformiteit per land. Het is vrij eenvoudig op te lossen. Kost veel geld, levert veel bañe n op. Oliedom. Sport gaat naar de kloten...
 
Beastman
 
1
10 november 2019 om 16:40
Ik ben voor de var. Er worden echt wel fouten uitgehaald. Aleen moet het snel worden getweaked. 1.Foutmarges bij het lijntjestrekken bij buitenspel. Dit huidige gemiereneuk wordt niemand blij van. 2. Bepalen hoeveel fases je terug mag gaan in de beoordeling bij een goal waar lang daarvoor iets gebeurd is. 3. De var heeft max 1 minuut om te bepalen.
 
WHUUUU
 
0
11 november 2019 om 09:48
De VAR voegt niks toe aan de sport, dat er nog mensen zijn die pro-VAR zijn kan ik echt niet bij.