Gary Lineker tweet over VVV-Ajax: 'Als hij dat tweet, zal hij ook wel denken...'
Zaterdag, 24 oktober 2020 om 18:51

Ajax schreef zaterdag geschiedenis, door VVV-Venlo met 0-13 te kloppen in de Eredivisie. De keerzijde van de medaille is volgens de analisten van FOX Sports echter dat de overwinning aantoont hoe groot de onderlinge verschillen tussen clubs uit de Eredivisie zijn geworden. In het buitenland zal de competitie minder serieus worden genomen na de monsterzege, wordt in de studio gevreesd.

De recordzege is opgevallen in het buitenland. Voor het laatste fluitsignaal tweette Gary Lineker, werkzaam als analist bij de BBC en BT Sport, over de historische wedstrijd. "Blimey!", schreef Lineker, een Engelse uitdrukking om verbazing kenbaar te maken. "Met nog tien minuten te gaan, staat Ajax staat met 0-12 voor. Ik denk dat ze de drie punten wel over de streep gaan trekken", grapte de oud-voetballer. Uiteindelijk breidde Ajax de marge dus nog iets verder uit.

Hugo Borst vraagt zich in de studio van FOX Sports af of de overwinning van Ajax iets is om blij mee te zijn. "De Ajacied zal er blij mee zijn, want een nieuw record is altijd heuglijk. Aan de andere kant: er is geen krachtsverhouding meer. Als Gary Lineker dit opmerkt, zal hij ook denken: wat is dat voor competitie?", geeft Borst aan. "Dat is zeker zo", beaamt Ronald de Boer. "De term 'Mickey Mouse-competitie' komt weer naar voren. Het is geen positief signaal naar het buitenland toe. Leedvermaak is altijd even leuk, maar als je even gaat nadenken..."

De Boer vergelijkt het duel met 'een oefenwedstrijd die je aan het begin van het seizoen speelt tegen een derdeklasser'. Mario Been noemt de oorwassing 'verschrikkelijk' voor de spelers en de trainer, Hans de Koning, van VVV. "Je bent een week met zo'n wedstrijd bezig. Je hoopt dat Ajax de wedstrijd een beetje makkelijk benadert, maar niets was minder waar", concludeert de trainer, die tien jaar geleden zelf met Feyenoord met 10-0 verloor van PSV.

Ook Borst staat stil bij de pijn die in Venlo gevoeld wordt na de vernedering. "Ik voel wel mee met Hans de Koning en met de supporters van VVV. Ik betrek het altijd op mij eigen club: als het mij zou overkomen, zou ik in- en inverdrietig zijn. Ik heb veel Feyenoord-vrienden die me hebben verteld hoe ze die 10-0 hebben beleefd. Dat wordt nog altijd opgerakeld. Als je van je club houdt, dan doet dit intens pijn."

Meer nieuws
   
10:36
10:36
Gehele Italiaanse top staat in de rij voor Nederlander: 'Een groot kampioen'
6
   
10:17
10:17
Journalist doet opmerkelijke bewering: 'Marino Pusic kleineerde Mats Wieffer'
18
   
09:49
09:49
'Barcelona denkt aan Nederlander in zoektocht naar aanvallende middenvelder'
12
   
09:30
09:30
Kassa Feyenoord en PSV rinkelt: alles wat je moet weten van het nieuwe CL-format
15
   
09:27
09:27
'Ajax kijkt rond in LaLiga en hoopt op komst van Williot Swedberg'
16
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (48)

 
TVL11
 
22
24 oktober 2020 om 18:56
Die Christian Kum zag de bui al hangen met zijn rode kaart hahah.
 
gironimus010
 
33
24 oktober 2020 om 18:57
zegt meer over vvv dan over onze competitie. sparta bijvoorbeeld haalt ook niet altijd een hoog niveau maar wist ajax wel op 0-1 te houden en met een beetje meer geluk punten ertegen te pakken
 
PeerBerwers
 
27
24 oktober 2020 om 19:01
Zegt ook wel een hoop over AZ dat ze tegen dit VVV 2-2 speelden.
 
myvision
 
130
24 oktober 2020 om 19:08
Ajax wint met 0-13 van VVV. VVV speelt met 2-2 gelijk tegen AZ. AZ wint met 0-1 van Napoli. Napoli wint met 4-1 van Atalanta...
 
PeerBerwers
 
4
24 oktober 2020 om 20:37
Die cirkel had ik ook al gemaakt. Je zou zeggen dat Atalanta daar toch wel een beetje van moet schrikken.
 
AsRoma8
 
6
24 oktober 2020 om 19:30
Toch komen dit soort bizarre in grote competities nooit voor naar ik weet (wel 7 of 8 maar niet het dubbele). Ook zo'n 10-0 tussen 2 topclubs uit de eredivisie niet.
 
myvision
 
30
24 oktober 2020 om 19:39
Nou, toevallig op 25 oktober vorig jaar nog wel won Leicester 0-9 van Southampton. Dus ook nog uit met publiek. Dat zijn geen topclubs inderdaad, maar is niet minder interessant.
 
myvision
 
15
24 oktober 2020 om 19:43
Beetje research doen en je komt er achter dat de recorduitslagen en het aantal daarvan in de Bundesliga groter zijn.
 
Oortap
 
79
24 oktober 2020 om 18:57
Ik vind dit een beetje onzin dat het hierdoor lijkt alsof het een kindercompetitie is. Bayern wint ook vaak heel ruim van clubs als Schalke of HSV, en in Engeland verloren Liverpool en Man Utd recent ook met ruime cijfers. Dat betekent ook niet dat het een waardeloze competitie. Ajax was scherp en gretig, VVV een totale offday.
 
SneekPSV
 
24
24 oktober 2020 om 19:04
Er is een verschil tussen ruim winnen en 0-13!!! Dat gaat gewoonweg nergens meer over.
 
Oortap
 
67
24 oktober 2020 om 19:05
Waarom doet iedereen dan alsof dit een structureel iets is in de ED terwijl iedereen kan zien dat een 13-0 een incident is?
 
VoetbalEmotie
 
10
24 oktober 2020 om 19:28
als je het afzet tegen de overige top 10 Europese competities komt het in NL vaker voor (dubbele cijfers door 1 club) dan de overige competities. Dit gaat gewoon de wereld over (mag menigeen invullen of het goede of slechte reclame is) maar de wereld zal ook iedereen eraan herinneren dat het vandaag toevallig 10 jaar geleden is dat er ook dubbele cijfers werden gehaald in een Eredivisie wedstrijd.
 
myvision
 
17
24 oktober 2020 om 19:44
Ach. Het record in de Bundesliga ligt op 12-0. Het gebeurt overal hoor.
 
PaulR_1982
 
10
24 oktober 2020 om 20:03
En de laatste wedstrijd met dubbele cijfers was vandaag precies 10 jaar geleden, dus het is niet dat het elk seizoen een paar keer voor komt he. En ik zie wel eens wedstrijden van Bayern waarin, als ze net iets scherper en zorgvuldiger zouden zijn, het ook makkelijk dubbele cijfers wordt.
 
PaulR_1982
 
2
24 oktober 2020 om 20:07
@voetbalemotie: dat is ook zo'n onzin, een documentaire over een wedstrijdje. Als PSV tv zoiets zou maken en uitzenden, dat zou ik nog begrijpen. Maar waarom moet dat vanavond op Fox? Wie zit daar op te wachten? En dan kunnen de die-hard Ajax-fans alvast in hun agenda opnemen dat er op 24-10-2033 een documentaire komt over de 0-13 van Ajax...
 
VoetbalEmotie
 
8
24 oktober 2020 om 20:16
Die documentaire hoeft ook niet van mij. Maar je mag wel even laten herinneren dat het vandaag 10 jaar geleden was. Elk hoogte of dieptepunt wat de jubileum grens passeert mag je wel even laten merken. Ik zeg ook niet dat het elk seizoen voorkomt he..
 
soccersupp
 
4
24 oktober 2020 om 21:34
Zeker wel. Het vorige record in Nederland was uit 1972 toen ajax en feyenoord Europese topclubs waren. En nu komt het ook regelmatig in bijvoorbeeld Duitsland voor dat Bayern een ploeg met dubbele of bijna dubbele cijfers verslaat. Vvv had een complete off day en een rode kaart. De basiself van ajax wilde een Kater van zich afspelen en de invallers wilden zich bewijzen. En dan kan krijg je een hele grote uitslag.
 
PSVerein
 
12
24 oktober 2020 om 19:06
Een keertje 2-7 of 1-6 is toch wat anders dan 0-13 hè. Daarnaast wint Bayern ook in de CL vaak met ruime cijfers zoals tegen Barca en Atlético. Ajax is totaal niet van dat niveau waardoor de 13-0 nog schrijnender is voor VVV Venlo. Je kan beter geslacht worden door Bayern dan door een club die incidenteel overwinterd in de CL.
 
blackpool
 
47
24 oktober 2020 om 19:11
Is dat zo? Een Schalke dat de één na populairste club is van Duitsland? Kampioen geweest.. beker gewonnen.. Uefa Cup gewonnen.. grote spelers voortgebracht.. internationals.. en dan 8-0 verliezen van Bayern. Dat komt harder aan dan bij vvv die 0-13 verliest van Ajax.
 
gangstarr
 
5
24 oktober 2020 om 20:33
Schalke zit al een jaar in een vrije val en zijn dit jaar de grootste kandidaat om te degraderen.
 
Rochester
 
6
24 oktober 2020 om 19:08
Precies dit. Natuurlijk was VVV Venlo vandaag echt dramatisch slecht, maar het is niet zo dat dit soort uitslagen wekelijks plaatsvinden in de Eredivisie. Ajax bleef gewoon lekker doorgaan, al speelde Ajax naar mijn idee niet eens op echt de volle 100 kracht want dan was het waarschijnlijk wel 0-20 geworden. Maar zoals jij al aangeeft: in Duitsland zie ik geregeld dat Bayern Mã¼nchen met 8-0 wint van pakweg Schalke 04 (de eerste wedstrijd van dit seizoen), Hsv, etc. wint, in Engeland verloor Liverpool nog met 7-2 van Aston Villa, Manchester City met 5-2 van Leicester City, Manchester United met 6-1 van Tottenham Hotspur, Bayern Mã¼nchen met 4-1 van 1899 Hoffenheim, PSV met 5-0 van Willem ll (seizoen 17-18), Ajax met 6-4 van FC Utrecht (seizoen 11-12), Ajax met 5-1 van Zwolle (bekerfinale seizoen 13-14) en zo zijn er nog wel een paar voorbeelden. In de Champions League gebeurd dit net zo goed, aangezien Bayern Mã¼nchen vorig seizoen nog met 7-1 van Tottenham Hotspur won en vrij recent natuurlijk met 8-2 van FC Barcelona. En Real Madrid stond afgelopen woensdag kansloos met 3-0 achter na 45 minuten tegen Shakthar Donetsk, brachten ze weliswaar nog terug tot 3-2. Maar dan nog. Er zijn gewoon genoeg voorbeelden van dit soort uitslagen.
 
PaulR_1982
 
1
24 oktober 2020 om 20:09
Maar de CL is natuurlijk ook zo'n fluttoernooi, dat is niets vergeleken bij de mickey mouse competitie
 
puntnaarachter
 
30
24 oktober 2020 om 18:57
Ach, nou krijg je de kreten weer van Mickey mouse competitie, beneliga enz.... Iedereen vergeet even voor het gemak dat het record uit 1972 stampt, was het toen ook een Mickey mouse competitie? Grote uitslagen zijn gewoon van alle tijden en zal ook altijd zo blijven. Nederlandse teams spelen nou eenmaal vanuit een aanvallende gedachte, waardoor er veel ruimte ontstaat. Ajax verloor zijn vorige eredivisie wedstrijd nog met 1-0 van Groningen? Zo`n vvv heeft toch ook gewoon een heel matig elftal? Dit komt natuurlijk ook gewoon deels door de crisis. Tel er daarbij nog op dat het thuisvoordeel compleet weg is. Dan kan zoiets gewoon gebeuren als alles op zijn plek valt.
 
snelste
 
8
24 oktober 2020 om 19:00
Voor het aanzien van de competitie is het zeker niet goed, der kan en keer en grote uitslag vallen maar 0-13 is wel aan de extreme kant. Ik denk dat het buitenland niet onder de indruk is van Ajax, meer van, is te verwachten van zo een zwakke competitie.
 
est-1913
 
8
24 oktober 2020 om 19:04
Inderdaad. Als je jaarlijks gebeurd kun je je zorgen gaan maken. Verder zullen ze in het buitenland best onder de indruk zijn van de dominantie van Ajax
 
soccersupp
 
1
24 oktober 2020 om 21:40
De laatste dubbele cijfers zijn can precies 10 jaar geleden en die kan jij je vast nog goed herinneren....Inderdaad wat je zegt dit is niet standaard 1x per seizoen, dus gewoon niet teveel in mickey mouse termen onze eigen leuke competitie afserveren.
 
Denn01
 
17
24 oktober 2020 om 19:04
Ik denk dat het buitenland op zich best wel onder de indruk is van Ajax de afgelopen jaren en dit alleen maar de indruk sterker maakt. Dat de competitie zwak is dat wisten ze namelijk al. Je zou bijna gaan denken dat Ajax beter naar de Premier League kan gaan.
 
myvision
 
17
24 oktober 2020 om 19:10
Er zijn weinig clubs die in de CL de absolute topclubs zo weerstand kunnen bieden al 2 jaar lang als Ajax. Over die 0-13 zal men misschien minder van onder de indruk zijn ja.
 
misseva88
 
21
24 oktober 2020 om 19:02
Ja, die Premier League stelt ook niks voor hè. De kampioen verliest daar vorige week zowaar met 7-2. Bayern wint vandaag met 5-0, nadat het vorige maand al met 8-0 won. Ook een waardeloze competitie zeker, die Bundesliga? Wat kraamt die De Boer toch onzin uit. Maar hij deed voor de wedstrijd wel mooi stoer over de man die er vandaag 5 inlegt.
 
Wurrzag
 
5
24 oktober 2020 om 19:03
Wat is die premier League voor competitie dan.. zag laatst daar toch echt ook.een 7-2 uitslag.. veel te grote verschillen daar..
 
PeterVermeuIen
 
3
24 oktober 2020 om 19:04
Ajax was gewoon een maat te groot voor VVV. VVV kan het gewoon niet meer aan. Echt alle hoeken kwam Ajax zeer gevaarlijk aan, dus geen standaard voetbal zoals over de flanken. Ajax speelt veel door het centrum en flanken en linies tussen de flanken en 16 meter gebied en de achterlijn. Het is heel moeilijk te verdedigen voor een club als VVV.Het mag ook gezegd worden dat Ajax veel spelers heeft die diepte kan zoeken en ook de bal kan voorgeven en Ajax heeft ook veel lopende spelers.Bijvoorbeeld bij Feyenoord moet het veelal van Berghuis komen. Maar bij Ajax???
 
Sulejmanii
 
6
24 oktober 2020 om 19:05
Het gezeik over het aanzien van onze competitie, ik snap ook wel dat het niet best is vanuit dat oogpunt. Maar in de Duitse, Engelse en Franse competitie zijn ook weleens grote uitslagen geweest. Volgens mij was 0-9 de grootste uitslag door een Duits team, niet zo lang geleden.
 
De Toekomst
 
2
24 oktober 2020 om 19:16
Ja, maar die competitie stelt dus ook niet zoveel voor. Leuk dat een ploeg 9-0 wint, maar als er zo'n grote uitslag is weet je dat je over een Micky Mouse competitie praat..... De buitenlandse media zal hier natuurlijk over berichten, maar zal dit eerder zien als iets unieks en knaps van Ajax. Meer niet. Als zulke uitslagen wekelijks neergezet worden is het een ander verhaal.
 
Sulejmanii
 
0
24 oktober 2020 om 19:39
Ik begrijp je antwoord niet, die 9-0 was van de Duitse competitie weet niet welke partij. Mijn punt was meer, door dat is de Duitse of Franse competitie toch ook geen Mickey Mouse League ineens?
 
De Toekomst
 
0
24 oktober 2020 om 20:33
Dat eerste deel was sarcastisch bedoeld. Sommige mensen doen alsof de Eredivisie nu ineens heel anders gezien gaat worden door buitenlandse media/voetbalwereld. Als wij die logica doortrekken, zou de Duitse competitie ook een Micky Mouse competitie zijn. Dat is het natuurlijk niet, maar volgens de logica van de analisten moeten wij die competitie wel zo zien.
 
Benzema.
 
2
24 oktober 2020 om 19:06
Lekker belangrijk wat voor signaal je hiermee afgeeft. Iedereen die de Nederlandse competitie volgt weet dat het niveau erg laag is.
 
De Toekomst
 
13
24 oktober 2020 om 19:06
Jezus, die Hugo Borst weet zelf deze historische overwinning in een negatief perspectief te plaatsen.. Waar is de tijd gebleven dat hij zich niet meer liet zien? In het buitenland wordt onze competitie nog steeds gezien als een subtopper qua competities en iedereen weet dat Ajax daar de afgelopen jaren flinke stappen heeft gezet en qua budget en spelersmateriaal. Dit nieuws zal in het buitenland eerder worden gezien als een masterclass van Ajax en niet als teken dat onze competitie heel zwak is.
 
De Toekomst
 
11
24 oktober 2020 om 19:12
En iedereen die lult over een Micky Mouse competitie heeft totaal geen zicht op hoe de verhoudingen zijn qua competities.. We hebben zo ontzettend veel competities onder ons.. Wij hebben gewoon een competitie die tot de top 10 van de wereld behoort. Wij halen toch gewoon grote namen en talenten uit Zuid-Amerika, kunnen bijna overal in Europa shoppen en halen ook geregeld goede spelers uit de grote competities. 0
 
myvision
 
11
24 oktober 2020 om 19:07
Ajax wint met 0-13 van VVV. VVV speelt met 2-2 gelijk tegen AZ. AZ wint met 0-1 van Napoli. Napoli wint met 4-1 van Atalanta...
 
est-1913
 
18
24 oktober 2020 om 19:10
... Groningen wint met 1-0 van Ajax. VVV wint met 1-0 van Groningen...
 
myvision
 
6
24 oktober 2020 om 19:11
Hahaha ja. Goed dat je dit doet want mijn jinx voor komende week is ronduit gevaarlijk.
 
Master D
 
5
24 oktober 2020 om 19:11
Ach dit is het gevolg als een club een keer wel blijft aanzetten als een tegenstander in de touwen hangt. Kan vaker gebeuren als clubs eens gebruik maken van een ruime vroege voorsprong. Maar nee, meestal gaat bij 5-0 bij rust het gast eraf en wordt het zomeravondvoetbal. Vandaag dus niet en dan helpt zo'n rode kaart ook niet natuurlijk. Voor de rest heel veel domme dingen gezien natuurlijk zoals Swinkels bij die 0-6 direct na de aftrap. Die penalty waar je natuurlijk nooit aan een overtreding moet denken, etc.
 
Regulator
 
3
24 oktober 2020 om 19:20
Precies. Na de rode kaart ging het helemaal fout. Dan sta je opeens 8-0 achter. Dan heb je als speler toch ook geen enkele zin meer? Moet je doel worden op 0-10 te voorkomen.
 
FrankAPF
 
7
24 oktober 2020 om 19:59
Leuk en aardig dat Lineker verwacht dat je 10 minuten voor tijd een 12-0 voorsprong wel over de streepntrekt maar dan heeft hij AZ nog niet gezien in de eredivisie
 
LW88
 
1
24 oktober 2020 om 20:18
Bayern won paar weken terug met 8-0 van Schalke en paar maanden terug 8-2 van Barcelona. Je kunt een hoop zeggen maar de Bundesliga en CL zijn toch niet bepaalt Mickey Mouse competities.
 
falcao1984
 
3
24 oktober 2020 om 21:05
Bepaalde mensen grijpen nu eenmaal alles aan om de ‘eigen’ Nederlandse competitie naar beneden te praten.
 
Fortress
 
2
25 oktober 2020 om 02:45
Niemand die Ajax de complimenten geeft voor het feit dat ze zeer effectief omgingen met hun kansen. Tegen Liverpool creeerden ze ook 6/7 100% kansen, maar vloog geen enkele bal erin. Liverpool kreeg amper uitgespeelde kansen en wint uiteindelijk door een eigen doelpunt van Ajax en welke conclusies trekken sommige analysten ? Liverpool is een maatje te groot voor Ajax. Ik wordt zo langzamerhand kotsmisselijk van bepaalde analysten die eenzijdig en oppervlakkig commentaar leveren waarbij Ajax niet de eer krijg die ze verdienen voor hun goede spel, maar alles wordt geschoven op het gebrek aan kwaliteit bij de tegenpartij.