Groepswedstrijden Ajax in Champions League razendsnel uitverkocht
Donderdag, 12 september 2019 om 12:51

De drie thuiswedstrijden van Ajax in de groepsfase van de Champions League zijn uitverkocht, zo heeft de supportervereniging van de club uit Amsterdam bekendgemaakt. Donderdag startte de losse kaartverkoop en er was sprake van een ware stormloop. Na iets meer dan een uur waren alle toegangsbewijzen voor de duels met Lille OSC, Chelsea en Valencia al verkocht.

Op 3 september begon de verkoop van de passe-partouts aan de seizoenkaarthouders. Zij hadden tot woensdag 11 september de mogelijkheid om de tickets voor de drie groepsduels in de wacht te slepen. Donderdagochtend gingen de overige kaarten in de verkoop voor de leden van de supportersvereniging en clubkaarthouders. Ajax Life meldt dat er duizenden leden van de supportersvereniging stonden te trappelen om een wedstrijd bij te wonen.

Ajax krijgt slechts 833 kaarten voor CL-duel vanwege verleden

Ajax wordt in Londen gesteund door slechts een relatief kleine groep supporters.Lees artikel

Volgens Ajax Life had de Johan Cruijff ArenA wel 'drie of vier keer' uitverkocht kunnen worden. "Die enorme toeloop zorgde voor een piepend en krakend platform, wat uiteraard links en rechts de nodige frustratie opleverde", zo klinkt het. De ploeg van trainer Erik ten Hag begint op 17 september met een thuiswedstrijd tegen Lille OSC om 21.00 uur. De andere thuiswedstrijden vinden plaats op 23 oktober (Chelsea, 18.55 uur) en 10 december (Valencia, 21.00 uur).

De supportersvereniging van Ajax benadrukt dat de groepsfase van de Champions League 'voorlopig is uitverkocht'. Op korte termijn zouden nog kaarten beschikbaar kunnen komen doordat betalingen zijn mislukt, of tickets via een andere manier opnieuw te koop komen. Voordat het vizier van Ajax op het miljardenbal gericht kan worden, wacht zaterdag eerst het thuisduel met sc Heerenveen (18.30 uur).

Meer nieuws
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
0
   
21:47
21:47
Liverpool gebruikt Slot om af te stappen van traditionele Britse clubstructuur
19
   
21:37
21:37
Late gelijkmaker van Leverkusen wekt grote woede: 'Het is een schande!'
3
   
21:05
21:05
Robin van Persie gaat in op vraag of hij ooit trainer van Feyenoord wordt
6
   
20:28
20:28
Ongekend: Leverkusen behoudt ongeslagen status door goal in minuut 97
31
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (59)

 
elphenomeno9
 
7
12 september 2019 om 13:01
Valt opzich ook wel weer mee als je het na iets meer dan een uur uitverkoopt
 
AntonieAjax
 
78
12 september 2019 om 13:04
Dat heeft ermee te maken dat de servers ineens overbelast raken doordat iedereen probeert aan een kaartje te komen. Geloof me dat als alles binnen 10 minuten afgerond kon worden, dat de kaartjes dan ook binnen 10 minuten waren uitverkocht. De servers kennen maar een beperkte capaciteit, waardoor je continu in de wachtrij geplaatst wordt. Het kon gewoonweg niet sneller uitverkocht raken!
 
Adzevedo
 
16
12 september 2019 om 13:55
Tja, dat probleem blijft maar terugkeren en het wordt onderhand toch eens dat Ajax dat vraagstuk gaat oplossen. Als dat niet is op te lossen met meer servercapaciteit moeten we misschien een alternatief ticketsysteem opzetten. Sowieso hoor ik een boel onvrede van SVA leden die telkens misgrijpen. Ik zou onderhand toch wel willen pleiten voor een soort puntensysteem wat gekoppeld wordt aan de verkoop, wat werkt met scanpunten. Bij grote wedstrijden krijg je bijvoorbeeld 5 punten als je bent geweest, maar als je een wedstrijd tegen FC Emmen bezoekt 20 punten. En dan kun je mensen die vaker losse wedstrijden gaan via de Ajaxlife kaart het jaar erop belonen dat ze een goede kans maken op tickets voor grote wedstrijden.
 
JeromB
 
0
12 september 2019 om 14:15
Zoiets is wel een mooi idee. Dat kan je bijvoorbeeld ook combineren met het verloten van een deel van de kaartjes onder de iets minder actieve supporters. Ik ga zelf bijvoorbeeld bijna nooit naar wedstrijden, maar het zou wel heel tof zijn om toch een kans te hebben om een keertje bij een Europese wedstrijd te zijn. Verder lijkt het me wel volkomen terecht dat de 'echte' fans veel meer kaartjes krijgen of daar veel meer kans op hebben.
 
AntonieAjax
 
7
12 september 2019 om 14:19
Dat misgrijpen komt ook vooral omdat maar 25% erin slaagt om een kaartje te bemachtigen, de vraag is simpelweg veel groter dan het aanbod. Zo'n puntensysteem lijkt me inderdaad ook wel mooi en zal er alleen maar aan bijdragen dat de Arena ook in de competitiewedstrijden nagenoeg volledig bezet wordt!
 
Adzevedo
 
0
12 september 2019 om 14:54
Het valt niet voorkomen dat 75 procent misgrijpt. Maar wat je wel kan voorkomen is dat het zo'n lotterij wordt waarbij sommige mensen telkens achter het net vissen en andere telkens geluk hebben. Ook supporters die net komen kijken moeten de kans krijgen dit soort fantastische ervaringen op te doen. Maar tegelijk wil je niet dat het stadion in de CL vol zit met mensen die wel losse kaartjes kopen voor de topwedstrijden en de CL maar tegen de kleinere clubs in de Eredivisie er geen zin in hebben. Het is prima dat mensen die keuze maken, maar ik pleit er dan voor de gewone supporter met een clubkaart die ook deze wedstrijd bezoekt een betere kans te geven. Het zorgt voor een voller stadion voor kleinere wedstrijden of bekerwedstrijden en bied tegelijk ook een kans om te bepalen wie voorrang krijgen bij eventuele finales.
 
messino
 
13
12 september 2019 om 15:03
Hoe wil je dit bereiken? Eerste aankooprecht voor seizoenskaarthouders intrekken? Want andere manieren zijn er niet. Overigens zit ik daar niet op de wachten als SK-houder. Ik bezoek al vele jaren alle thuiswedstrijden van minuut 1 tot het laatste fluitsignaal en zou dan overgeleverd worden aan een loterij omdat wat gloryhunters voor de mooie Europese potjes ineens een een kaartje willen.
 
elphenomeno9
 
2
12 september 2019 om 15:10
Bij psv heb je voor uitwedstrijden een loyaliteitspunten systeem elke uitwedstrijd in nl krijg je 1 extra punt en bij een europese 2punten op deze manier zijn de echt die-hards er altijd bij
 
Downwards
 
0
12 september 2019 om 15:55
@elpehnomeno Dan heb je het over uitwedstrijden dat zijn dus SK uitkaart/eukaart houders. Dat heb je bij Ajax ook. Bij x bezochte wedstrijden kan je dan een status verdienen waarmee je weer voorrang hebt. Probleem ligt hem vooral bij SVA leden die als laatste echt serieus kans maken op kaarten(clubkaart houders zijn helemaal kansloos namelijk)
 
Adzevedo
 
2
12 september 2019 om 15:56
@messino : Nee, seizoenskaarthouders hebben voorrang en houden voorrang. Alleen de verdeling van de overige plekken moet rechtvaardiger. Het gaat dus louter om de 10.000 - 15.000 (?) overige tickets die er zijn en die verdeeld moeten worden onder tienduizenden leden van de supportersvereniging. En daar wil ik graag een splitsing in aanbrengen, aangezien er onder die groep genoeg supporters zitten die ook naar Emmen en VVV thuis gaan, alleen nu in dezelfde categorie vallen als de mensen die alleen een poging wagen voor de CL. Ik heb ook al vele jaren en seizoenskaart en mis niks, maar ooit ben ik ook met een clubkaart en als SVA lid begonnen.
 
Adzevedo
 
0
12 september 2019 om 16:05
@downwards : Een gewone clubkaart is echt voor de mensen die incidenteel een wedstrijd willen pakken met het gezin en de kleinere tegenstanders accepteren. De tijd dat de clubkaart nog echt serieuze kansen gaf om ook naar grotere wedstrijden te gaan ligt echt al jaren lang achter ons, in ieder geval in competitie of Europees verband.
 
messino
 
0
12 september 2019 om 17:01
@adzevedo Dat zou dan mooi kunnen samenvallen met een minimale opkomstplicht voor seizoenskaarthouders. Want het stadion moet bij iedere wedstrijd ramvol zitten.
 
jaakke
 
0
12 september 2019 om 18:17
Quote/ Tja, dat probleem blijft maar terugkeren en het wordt onderhand toch eens dat Ajax dat vraagstuk gaat oplossen. Als dat niet is op te lossen met meer servercapaciteit moeten we misschien een alternatief ticketsysteem opzetten. Sowieso hoor ik een boel onvrede van SVA leden die telkens misgrijpen. Ik zou onderhand toch wel willen pleiten voor een soort puntensysteem wat gekoppeld wordt aan de verkoop, wat werkt met scanpunten. Bij grote wedstrijden krijg je bijvoorbeeld 5 punten als je bent geweest, maar als je een wedstrijd tegen FC Emmen bezoekt 20 punten. En dan kun je mensen die vaker losse wedstrijden gaan via de Ajaxlife kaart het jaar erop belonen dat ze een goede kans maken op tickets voor grote wedstrijden /quote Dit doet Ajax dus allang. De seizoenkaarthouders hebben het eerste recht een passe-partout te kopen. En daarna zij die nog geen Passe-partout hebben, dus de mensen die er altijd zijn, ook tegen de mindere ploegen hebben al het eerste recht. Ik heb even gekeken na de datum voor passe-partout verkoop en verreweg het grootste deel was al uitverkocht.
 
Adzevedo
 
0
12 september 2019 om 19:04
@jaake : Nee, het maakt niet uit hoeveel keer je afgelopen jaar met je Ajaxlifekaart naar Ajax bent geweest. Je hebt precies evenveel (of beter gezegd, even weinig) kans op kaarten als iemand die vorig jaar met zijn Ajaxlifekaart nergens heen is geweest. Dat betekend dat de trouwe SVA leden die zoveel mogelijk gaan (ook de kleine wedstrijden) uit dezelfde vijver moeten vissen als de mensen die amper gaan en louter bij grote wedstrijden een poging wagen. Dat vind ik oneerlijk. Dat seizoenskaarthouders voorrang hebben is volkomen terecht en logisch, dit zijn veelal mensen die bijna alles gaan en voorrang verdienen.
 
Adzevedo
 
0
12 september 2019 om 19:10
@messino : Dat lijkt me een prima oplossing, op die manier kunnen mensen zorgen we voor een vol stadion en voor meer tevreden supporters die club kunnen aanmoedigen. In dat opzicht is het verdwijnen van de kaartenmarkt ook erg jammer, daarmee hadden seizoenskaarthouders die niet konden de gelegenheid hun plek te laten bezetten tegen een vergoediging. Het blijft doodzonde dat ze bij Ajax nog geen manier hebben gerealisseerd een vervangend systeem te ontwikkelen. In dat opzicht mag de club echt wel eens serieus met de IT afdeling gaan spreken en om de tafel gaan zitten om een oplossing te creeren.
 
jaakke
 
0
12 september 2019 om 19:29
Precies wat ik zeg. De seizoenkaarthouders hebben terecht de eerste keus. Dat zijn de mensen die er in principe altijd zijn, kleine of grote tegenstanders, goed of slechte wedstrijden. Dan blijven er uiteraard voor andere kaarthouders minder over, wat (nogmaals) in mijn ogen terecht is. Je kunt inderdaad de andere kaarthouders nog verder differentiã«ren t.b.v. de overgebleven kaarten.
 
Kim88
 
0
13 september 2019 om 01:24
Ik zou wel voor het plan van Adzevedo zijn idd, als één van die mensen die telkens misgrijpt. Ook vanochtend weer niet gelukt .
 
AntonieAjax
 
27
12 september 2019 om 13:03
Was te verwachten, was vorig jaar namelijk ook al zo. Drie of vier keer uitverkocht lijkt me een beetje overdreven, maar ik denk inderdaad dat als de capaciteit 100.000 was geweest het stadion ook vol had gezeten tijdens de Champions League wedstrijden. Er heerst op Europese avonden echt een fantastische sfeer in de Johan Cruyff Arena en begrijpelijk dat veel fans dat van dichtbij willen meemaken, ook omdat het voetbal een stuk beter is dat Ajax tegenwoordig op de mat legt!
 
Harmr
 
13
12 september 2019 om 13:08
Dat vind ik altijd wel opmerkelijk bij Ajax. Het kabaal wat er dan van de tribunes komt is niet te vergelijken met andere wedstrijden. Jammer dat ze dat niet altijd kunnen opbrengen..
 
WouterSL
 
52
12 september 2019 om 13:11
Is toch logisch? Een wedstrijd tegen Heerenveen of Chelsea.
 
Ronzie
 
8
12 september 2019 om 13:51
Komt omdat een deel van de seizoenskaart houders het regelmatig laten afweten. Ze moeten eigenlijk elke SSC houder verplicht stellen om x% aan wedstrijden te bezoeken om hun kaart te behouden.als ik zelf niet kan geef ik de kaarten aan vrienden of familie, maar lang niet iedereen lijkt dit te doen.
 
 
12
12 september 2019 om 13:58
Dat is bij elke club. Tegen FC Emmen ben je minder enthousiast dan tegen Juventus.
 
Bon Jovi
 
4
12 september 2019 om 14:12
"Jammer dat ze dat niet altijd kunnen opbrengen.." Tsja. Dat is overal zo, is menselijk. Barcelona spreekt supporters meer aan dan Vitesse. Voor de spelers geldt net hetzelfde. Waarom kunnen ze soms stunten tegen Europese toppers en verliezen ze dan 3 dagen later op het veld van de allerlaatste? Daarnaast is er natuurlijk ook het gegeven dat een Europese wedstrijd een wat ander publiek lokt dan de gemiddelde competitiewedstrijd. Of bij ons in Brugge is dat toch zo. Er zitten aardig wat rustige, oudere heren in mijn vak, maar op Europese avonden zie ik vaak nieuwe, jonge gezichten, en is de sfeer 10x beter.
 
jaakke
 
1
12 september 2019 om 18:24
Ronzie, dat valt allemaal wel mee. Ja een wedstrijd tegen bal op het dak 13, op woensdagavond aanvang 20:45. Dan is het natuurlijk niet zo gek dat sommigen niet gaan, er zijn er die heel vroeg moeten beginnen de dag er op. Je ligt zo maar om 24:00 in je mandje.
 
Musi26
 
0
12 september 2019 om 18:55
Ik ben al jaren seizoenkaarthouder en het klopt wat je zegt, maar dat is ook logisch. Men gaat er namelijk vanuit dat we de meeste wedstrijden in de eredivisie gewoon winnen.
 
Musi26
 
0
12 september 2019 om 18:57
Er zijn bijna geen seizoenkaarthouders die niet komen opdagen. Alleen de lange zijde aan de dugout kant is tijdens de kleinere wedsteijden leger. Dit zijn echter geen normale seizoenkaarthouders, maar certificaathouders. Hier zitten eigenlijk alleen bedrijven.
 
WouterSL
 
5
12 september 2019 om 13:10
Tijd voor een extra ring. Elke plek is nu al benut. Geld is er. En genoeg vraag naar seizoens kaarten en kaarten voor Europese wedstrijden. Zou wat zijn zeg. 60-70.000 mensen. En dan volgas de pogo inzetten.
 
speelweb
 
24
12 september 2019 om 13:13
Eerst beginnen met die afschuwelijke hoeken op te vullen.
 
WouterSL
 
1
12 september 2019 om 13:18
Goed idee. Zou dat mogelijk zijn? Of niet ivm veiligheid?
 
AntonieAjax
 
1
12 september 2019 om 13:24
Ik hoop inderdaad ook dat er een mogelijkheid gecreëerd gaat worden om de capaciteit van het stadion op de een of andere manier uit te breiden. Het geld is er in ieder geval, en de vraag naar kaartjes van de fans ook. Iemand die weet of hier al (concrete) plannen over zijn binnen Ajax en rondom de stakeholders van de Arena?
 
AFCA_Leiden
 
9
12 september 2019 om 13:31
De veiligheid daargelaten, wat dacht je van kan het bouwkundig? De huidige constructie is er, neem ik aan, niet op berekend en een constructie die van buitenom het stadion wordt opgebouwd moet je maar zien of dat uberhaupt haalbaar is. Wat je ook vaak leest, zo ook hierboven, is maak die hoeken dicht. Die hoeken hebben een functie: bereikbaarheid van de gracht en het veld voor voertuigen, kunstlichtinstallaties voor het gras e.d. Volledig opvullen zal nooit een mogelijkheid zijn, hooguit gedeeltelijk lijkt me.
 
026vitesse
 
17
12 september 2019 om 13:39
de hoeken zijn een ding, maar trek ook gewoon à la de kuip de f-side en de andere korte zijde door naar het veld. Creã«er je veel meer plekken en een hele intimiderende sfeer met fans zo dicht op het veld. Dan trek je de sfeer naar een nieuw niveau. Lijkt me waanzinnig als ze dat zouden kunnen realiseren bij de Arena
 
AFCA_Leiden
 
9
12 september 2019 om 14:20
Ook makkelijker gezegd dan gedaan. Ga je dan de hele betonnen 1e ring slopen ofzo? Er zijn een tijdje terug al extra plaatsen in de gracht geplaatst waardoor de onderste rijen nauwelijks in hoogte verschillen. Als je nog meer plaatsen in de huidige situatie zou maken dan wordt dat gewoon een vlakke tribune. Het is namelijk nog best een eind naar het veld.wederom, dit zijn allemaal populaire uitspraken waar je zo te zien meer duimpjes voor krijgt dan een rationeel verhaal, maar aan de haalbaarheid wordt nooit gedacht.
 
WouterSL
 
2
12 september 2019 om 14:26
Volgens mij is het toen gebouwd met de mogelijkheid ooit een extra ring te bouwen. Dit lijkt me wel een goed moment. Mits het klopt wat ik denk.
 
Downwards
 
0
12 september 2019 om 14:35
De ene korte zijde heeft een rolstoel platform denk niet dat ze die gaan doortrekken @026vitesse. F-Side zijde zou nog wel iets meer kunnen, maar daar zit je ook met je doorgang voor ambulance, veldlampen e.d. Arena sowieso wel al flink verbeterd de laatste jaren, echt top.
 
026vitesse
 
0
12 september 2019 om 14:49
@AFCA-Leiden. Het is niet een beetje populair gebrabbel zonder logisch nadenken over het doortrekken van de korte zijdes. Toegegeven, op de lange zijdes was de afstand die overbrugd moest worden tot het veld een stuk kleiner, maar als je kijkt naar bijvoorbeeld de kuip, zijn de tribunes van vak x en y(de korte zijdes) hele vlakke tribunes. Juist dat geeft dat intimiderende karakter. Los daarvan zit er nog steeds aardig wat ruimte tussen de korte zijdes en het veld bij de Kuip. Dit lijkt alleen niet zo op tv, maar zit toch echt een aantal meter tussen de tribune en het veld, het is niet dat je direct aan de reclameborden zit.
 
Musi26
 
0
12 september 2019 om 18:59
Dit zijn nooduitgangen en volgens mij.
 
1LeedsUnited
 
3
12 september 2019 om 13:43
Ja het is echt lastig om dan kaarten te kunnen kopen. Soort loterij, maar dit keer wel voor Lille en Valencia kaarten kunnen kopen. Heb er zin in!
 
Ronzie
 
0
12 september 2019 om 14:24
Als ze nu nog eens de seizoenskaarthouders wat meer helpen door niet elke keer dezelfde stoelen aan de Uefa te geven zou het ook fijn zijn.
 
Downwards
 
1
12 september 2019 om 14:32
dit is gewoon je verplichting als club. Kan je weinig aan doen. Daarnaast kan je als seizoenkaarthouder sowieso aan kaarten komen, alleen voor sommige op een andere plek in het stadion. Dat lijkt mij voor 3 potjes nou niet een heel groot probleem.
 
Ronzie
 
1
12 september 2019 om 16:57
Ik weet dat dit de verplichting van de club is, dat verwijt maak ik ook niet. Maar je kunt wel diverse plekken rouleren en niet elk jaar precies dezelfde plaatsen afgeven. Nu moet ik elke keer bij kaart verkoop klaar staan en koste het mij nog redelijk wat moeite om 2 goede plaatsen naast elkaar te vinden.
 
 
1
12 september 2019 om 15:09
ik heb in 43 minuten 184 keer in een wachtrij gestaan. nooit aan inloggen toegekomen. ergens deugt dit systeem niet. met meer als 100000 sva leden ben je kansloos nadat de seizoenkaarthouders geweest zijn. diegene die niet kunnen als szhouder geven kaarten aan de anderen. je werd aangemoedigd lid te worden van de sva maar het is weggegooid geld.
 
elphenomeno9
 
4
12 september 2019 om 15:15
Steun je cluppie en koop een seizoenskaart
 
 
2
12 september 2019 om 15:22
er is niet meer wat ik liever zou doen elphenomeno9 maar daarvoor geldt hetzelfde verhaal. ik heb het geprobeerd zie verhaal hierboven wachtrij, wachtrij wachtrij
 
 
2
12 september 2019 om 15:23
en dat al 3 seizoenen
 
Adzevedo
 
0
12 september 2019 om 16:21
Na het seizoen 2017-2018 gingen de seizoenskaarten voor 2018-2019 in de verkoop. Toen was het mogelijk (mits je op tijd was) om een seizoenskaart te bestellen, zelfs op de goedkopere vakken.
 
Adzevedo
 
5
12 september 2019 om 16:20
@frits1948 : heel frusterend, ik zou ook graag zien dat het systeem beter functioneerde en dat er binnen de SVA ook onderscheid zou komen tussen de mensen die alleen de krenten uit de pap willen of ook echt met enige regelmaat naar die kleinere potjes gaan. Helemaal perfect ga je het nooit krijgen, als er 100.000 tot 150.000 man een kaartje willen kopen en je hebt er maar 50.000 dan kun je teleurstelling niet voorkomen. Dat ik als seizoenskaarthouder voorrang heb vind ik volstrekt logisch, ik bezoek eigenlijk vrijwel alle thuisduels. Dan mag ik toch wel voorrang krijgen op mensen die incidenteel willen gaan en de krenten uit de pap pikken?
 
Homelander
 
1
12 september 2019 om 16:16
Helaas niet eens kunnen inloggen, m'n laatste Europese thuiswedstrijd was nog in de Europa league tegen Lyon was wel een geweldige pot.het is eigenlijk gewoon een loterij maar kan me er niet druk om maken, dan maar lekker voor de TV ook prima.