'Het is niet zo dat we eindelijk kunnen verdedigen omdat we Virgil hebben'
Maandag, 19 maart 2018 om 12:14

Liverpool won afgelopen weekeinde met 5-0 van Watford en is sinds de winterstop uitstekend in vorm. The Reds bezetten momenteel de derde plaats in de Premier League en bereikten de kwartfinale van de Champions League, waarin een ontmoeting met Manchester City wacht. Volgens manager Jürgen Klopp is Virgil van Dijk een belangrijke pion in zijn elftal, maar hij wil niet al het succes toeschrijven aan de verdediger.

"Ik wil de invloed van Virgil niet minimaliseren, maar ik denk niet dat het alleen beter is geworden door zijn komst. Als je goed wil verdedigen, moet iedereen precies weten wat er gedaan moet worden in welke situatie", zegt Klopp op de website van Liverpool. Van Dijk speelde in alle competities tot dusver tien wedstrijden voor the Reds, waarin hij één treffer wist te maken.

Meer: Salah en Klopp krijgen het aan de stok op frustrerende middag voor Liverpool | Liverpool-icoon zet vraagtekens bij komst Arne Slot: ‘Tijden zijn veranderd’

Met Van Dijk in het elftal krijgt Liverpool gemiddeld 0,86 doelpunt per wedstrijd tegen, terwijl het gemiddelde eerst op 1,17 lag. "De invloed van Virgil is absoluut zichtbaar, daar is geen twijfel over, maar ik was niet dusdanig ontevreden over mijn andere verdedigers dat ik nu ga zeggen dat we eindelijk kunnen verdedigen omdat we Virgil gekocht hebben. Hij was tegen Watford wel weer erg goed."

Meer nieuws
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
0
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
0
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
6
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
7
   
21:47
21:47
Liverpool gebruikt Slot om af te stappen van traditionele Britse clubstructuur
27
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (20)

 
gloryUnited
 
1
19 maart 2018 om 12:18
Dat blijft voor mij nog altijd het grote manco van Liverpool. De 4 aanvallende spelers zijn op de omschakeling geweldig alleen het team heeft te weinig defensieve zekerheid en creativiteit om het spel te maken wanneer kleinere clubs minder ruimte geven.
 
Django10
 
2
19 maart 2018 om 12:22
Inderdaad, denk dat een De Vrij niet zou misstaan bij Liverpool. Zou niet enkel goed zijn voor hun, maar ook voor het Nederlandse elftal.
 
fcoldambt
 
6
19 maart 2018 om 12:29
Idd krijg een zeer goed ingespeelde centraal duo. Liverpool krijgt nu niet meer zoveel tegentoch eenverdienste van Van Dijk
 
Siceramo
 
2
19 maart 2018 om 13:08
En dan Cillessen en Blind er nog bij en je bent klaar En dan zit Oranje inderdaad ook gebakken.
 
Gooner4
 
1
19 maart 2018 om 12:40
Klopt. Een jongen zoals Lemar of Fekir zouden ze nog heel goed kunnen gebruiken om creativiteit toe te voegen. Voor de rest blijft het idd zaak om die verdediging te versterken, maar ze zijn goed op weg.
 
MichelLaudrup
 
17
19 maart 2018 om 12:25
Wat een wereld van verschil sinds de komst van Van Dijk. Individueel wint hij al zijn duels en hij is goed aan de bal. Raakt zelden in paniek en straalt autoriteit uit. Als ze een sterke verdediger kopen en een degelijke rechtsback, zie ik ze wel een kampioenstroffee winnen.
 
gloryUnited
 
2
19 maart 2018 om 12:29
behalve dat hij bijvoorbeeld tegen United niet het duel met Lukaku aanging. hier was hij wel de uitgelezen persoon voor.
 
lfc11
 
9
19 maart 2018 om 12:37
Lukaku ging niet het duel met Van Dijk aan (niet omgekeerd, zoals jij het stelt), maar zocht bewust (en vooral begrijpelijk) de duels met Lovren en week ook constant daar die kant uit. Tweede helft had Klopp het omgezet en liet hij Van Dijk, ongeacht waar Lukaku liep, wel hem opvangen en won hij bijna alle duels. Het enige dat hij (maar vooral het middenveld en Taa) verkeerd deed, was rugdekking geven en anticiperen op de tweede (afvallende of doorschietende) bal bij zowel de 1-0 als de 2-0.
 
Discpriest
 
7
19 maart 2018 om 12:39
Het is toch duidelijk wat Mourinhi wilde? Hij gaf Lukaku en Rashford de opdracht om vooral de rechterkant aan te vallen, daar waar Lovren en Alexander zwak zijn. Het is niet voor het eerst dat van dijk wordt ontweken. De duels die Lukaku wel had met van Dijk werd overigens allemaal verloren door de Belg. Edit: Ik weet niet of Lovren na een paar goede wedstrijden met Virgil nu de beste keuze is. Hij blijft brainfarts hebben en zijn ego kan dit team punten kosten. Kijk maar hoe hij tekeer ging tegen Fellaini nadat Lukaku hem steeds voor joker had gezet.
 
senorsam
 
1
19 maart 2018 om 12:41
Ik ben het met je eens dat Virgil de uitgelezen persoon is om de duels met Lukaku aan te gaan. Hij won er zelfs een aantal van. Maar als Klopp zijnde begrijp ik dan niet als je ziet dat die andere gast aan het rommelen is dat je tegen Virgil zegt, jij gaat op mandekking en hij geeft rugdekking. Ik denk dat ze met bovengenoemde zeker aanspraak hadden kunnen maken op de overwinning.
 
Zermatt_Person
 
4
19 maart 2018 om 13:05
Rechtsback is overbodig bij Liverpool, omdat ze Clyne al hebben als goede rechtsback. Een CV is wel nodig. Het liefst zie ik De Vrij of Manolas komen. Verder is ook een goede creatieve middenvelder nodig, zoals Fekir, Draxler, Lemar, Isco of James. Timo Werner en een CVM zou nog een leuke bonus zijn, maar niet de hoofdprioriteit. Als Liverpool deze investeringen doet, zie ik ze pas mee doen om de titel.
 
lfc11
 
10
19 maart 2018 om 12:28
Natuurlijk zegt Klopp dit, want anders zou hij huidige spelers in diskrediet brengen en dat moet hij voorkomen. Echter is het overduidelijk dat Van Dijk de verdediging flink verbetert. Dat is wat anders dan dat hij alle defensieve problemen oplost, maar hij is een flinke stap in de goede richting. "met Van Dijk in het elftal krijgt Liverpool gemiddeld 0,86 doelpunt per wedstrijd tegen, terwijl het gemiddelde eerst op 1,17 lag." Deze statistiek is eigenlijk nog beter, want het aantal tegendoelpunten exclusief penalty's is in wedstrijden met Van Dijk 0.5 t.o.v. 1.0 zonder Van Dijk. Verder nog wat statistieken sinds Van Dijk er is: - Grote kansen voor de tegenstander gedaald van 1.4 naar 0.8. - Schoten van de tegenstander gedaald van 7.5 naar 6.0 - Schoten binnen de 16 gedaald van 4.7 naar 3.7 - Kopballen tegenstander gedaald van 1.5 naar 1.1 De statistieken onderbouwen wat verder ook duidelijk te zien is in de wedstrijden van Liverpool. Namelijk dat de gehele verdediging beter staat. Karius, Matip/lovren, Robertson en Gomez/taa profiteren allemaal van de aanwezigheid van Van Dijk.
 
gloryUnited
 
3
19 maart 2018 om 12:32
wat me wel opvalt is dat tegen top 6 ploegen in 2018 wel minimaal 2 tegengoals krijgen per wedstrijd. Liverpool city: 4-3 Liverpool spurs 2-2 United -liverpool 2-1
 
lfc11
 
6
19 maart 2018 om 12:43
City was zonder Van Dijk en kwamen de 4-2 en 4-3 nadat het hele elftal uit balans was door de wissel Can - Milner. Spurs een weergaloze goal van Wanyama en een penalty. United zijn wel twee tegengoals waar in defensief opzicht het beter moest.
 
Discpriest
 
9
19 maart 2018 om 12:48
Over het algemeen klopt dit natuurlijk. Al speede van Dijk niet tegen City. Je kan ook zien dat Lovren paniekerig werd en geen goede positie koos tegen City. Tegen Spurs was het eigenlijk een doodzonde. Er was niks aan de hand tot de penalties. Overigens werd er een onterechte penalty tegen van dijk gegeven omdat het buitenspel was. De eerste was dat niet omdat Lovren nog de bal aanraakte. Liverpool had tegen Manchster United een offday met Lovren als grote culprit. Verder verdiende United de overwinning. De Reds kon niks afdwingen.
 
Discpriest
 
6
19 maart 2018 om 13:05
Dit illustreert ook hoe goed van dijk is. De beste CB in the premier league: Hij is niet alleen de compleetste daar, maar maakt de spelers om hem heen zichtbaar beter en speelt in een systeem zonder dekking: Een erg hoge lijn in een viermansverdediging met twee jonge backs, zonder een defensieve middenvelder en Lovren (goed maar maakt grote fouten) of Matip (mindere verdediger dan Lovren maar beter in passing) die beiden meh zijn. Kortom, een opstelling met veel risico. Lang werd er gesuggereerd dat het systeem van Klopp niet werkt en veel te open was of dat de spelers niet goed genoeg waren. Vandaar dat er tegen de mindere Goden te vaak tegengoals werden geïncasseerd. Nu is er kalmte achterin en een gevoel van veiligheid.
 
Japie_Krekel
 
0
19 maart 2018 om 14:15
nog steeds belachelijk dat Ajax destijds Vd Hoorn verkoos boven Van Dijk die nog een miljoen minder kostte ook. een leek kon zien dat Van Dijk veel meer talent had destijds. die eerste werd toen puur gehaald omdat LvG hem selecteerde voor het grote Oranje volgens mij en niet gebaseerd op een goede scouting want dan had je toch echt Van Dijk gehaald
 
Schop1989
 
1
19 maart 2018 om 14:58
Het is sowieso golvend met de verdediging op dit moment. Toen van Dijk er stond dacht ik "nou heeft Lovren de Fonte naast zich om samen een mooi blok te vormen" en zo zag het er ook uit, maar tegen United is het dan weer stukke minder ineens en Matip speelt al het gehele seizoen onzeker. Dat het zoveel beter gaat met Van Dijk is sowieso al prachtig en super snel resultaat en we kunnen ook niet gelijk alles verwachten, maar na dit seizoen ga ik voor mijzelf wel echt beslissingen maken over Lovren, Matip en Karius, want ze verdienen na deze verandering wel nog een kans vind ik. Moeilijke en minder moeilijke targets zijn al wel bepaald door mij op dit moment: Moeilijk - Allison en Aldeweireld Alternatief - Horn/cilessen en de Vrij Puur op basis van sweeper keeper kwaliteiten zoals Ederson/neuer en als beste partner voor naast vdijk. Onrealistische targets heb ik niet over nagedacht
 
Discpriest
 
0
19 maart 2018 om 15:08
Lovren zal zijn brainfarts nooit kunnen verbannen. Dat is erg jammer want hij is een betere verdediger dan Matip en over het algemeen lekker agressief en kan meestal goed koppen. Maar het is altijd wachten op een fout van hem. Kan je bouwen of vertrouwen op zo iemand? Matip is verdedigend minder, maar voetballend beter. Ze zijn beiden niet goed genoeg voor een vaste plaats als je hogere ogen wilt gooien en je als titelkandidaat opstelt. Vertonghen-Alderweireld was van grote invloed toen Spurs op dreef was. Zo'n tandem moet Liverpool nastreven om een sterke basis te vormen. Dan hoef je misschien niet eens naar een nieuwe keeper te kijken als karius zo blijft keepen. Wellicht zal een pure defensieve middenvelder dan ook niet nodig zijn.
 
Schop1989
 
0
19 maart 2018 om 15:18
Ik twijfel een beetje of Keita nou de net iets aanvallendere vervanger zal zijn voor Can en of we dan verdedigend op het middenveld niets te kort gaan komen, maar als ik nu zou moeten beslissen zou ik het wel aandurven om zonder aankoop op die positie van Can verder te gaan. Milner en Wijnaldum naast Henderson zijn allen niet (veel) minder en staan te popelen voor meer basisplekken, alleen als er iemand weg valt heb je minder/ te weinig opties. In de toekomst kijken kunnen we niet met Lovren, maar als het nog een paar keer gebeurd, dan zal de conclusie onder zelfs meest kansen gunnende fans negatief zijn voor hem