'Het is nu makkelijker om voor Oranje opgeroepen te worden dan voor België'
Woensdag, 21 maart 2018 om 17:31

Stijn Wuytens is de enige basisspeler van AZ die deze week geen interlandverplichtingen heeft. De 28-jarige Belg beaamt in gesprek met AZ TV dat het niet zo gek is dat hij niet geselecteerd is voor de Rode Duivels. "Het is jammer dat ik er niet bij ben, maar het is op dit moment heel lastig om in België geselecteerd te worden", stelt de verdediger.

"Het is gewoon een fantastische lijst met spelers. Dan moet je echt uitzonderlijk presteren om erbij te zijn. Het zit ergens heel ver in mijn achterhoofd. Het zou mooi zijn mocht het een keer gebeuren, maar als je realistisch kijkt naar alle namen weet je gewoon dat het heel moeilijk wordt", zegt Wuytens. De verdediger verruilde in 2001 de jeugdopleiding van Racing Genk voor die van PSV en speelt zodoende al sinds zijn elfde in Nederland, met uitzondering van een korte periode bij Beerschot.

Via PSV, De Graafschap, Beerschot en Willem II kwam hij in januari 2016 bij AZ terecht. "Het is een eer om voor je land te spelen en dat zou voor mij niet anders zijn. Ik denk dat het op dit moment wel iets makkelijker is om voor Oranje of een ander land opgeroepen te worden dan voor België", vervolgt de verdediger, voor wie een Nederlands paspoort aanvragen geen optie is. "Dat gaat niet gebeuren. Ik blijf Belg en dat zal ook nooit veranderen."

Meer nieuws
   
06:00
06:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord wakker maakte
13
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
5
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
2
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
8
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
14
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (26)

 
MousaDembele19
 
13
21 maart 2018 om 17:37
Presteert natuurlijk prima bij ons maar de Belgische selectie is toch echt wel een stapje te ver. Jaloersmakend dat team.
 
vamos_sevilla
 
15
21 maart 2018 om 18:23
Ik vind de verdediging van Nederland echt niet slecht. Zeker niet minder dan België, maar de rest van het team is niet te vergelijken met de Belgen. Op iedere positie een betere speler. Dus jammer Stijn
 
BadrMaghrani
 
17
21 maart 2018 om 18:41
Vertongen, Murnier, Aldewereild, Kompany, Vermaelen.......Maar Oranje verdediging is niet minder slecht?
 
1AZ1
 
2
21 maart 2018 om 19:30
Als België ooit nog een prijs wil pakken moeten ze het dit Wk doen de spelers hebben ze ervoor.
 
l4Barca
 
6
21 maart 2018 om 19:41
Is dat sarcastisch bedoeld? Want als je dat meent kan je beter overstappen naar darten en geen voetbal meer kijken.
 
AjaxNL!
 
3
22 maart 2018 om 00:09
De vrij, van dijk, ake, van aanholt, tete, fosu mensah en zijn niet slecht
 
stambec
 
2
21 maart 2018 om 19:25
Tja, ze moeten wel deze zomer een keer heel ver komen of een prijs pakken. Anders is er niks jaloersmakends aan.
 
JK-Ajax
 
3
21 maart 2018 om 20:34
Ze spelen in ieder geval op eindtoernooien, nou ben ik daar toch wel donders jaloers op. Wat is nou lekkerder dan op een plein voor een groot scherm te staan schreeuwen en juichen met een pilsje in je hand voor Oranje!?
 
vlieger
 
2
21 maart 2018 om 23:30
Kijken naar mijn eigen club. ??
 
Buitenspelgoal
 
3
21 maart 2018 om 17:51
De rollen zijn inderdaad omgedraaid. Waar wij altijd op zijn minst een outsider team waren op toernooien is België dat nu. Het geeft echter ook weer hoop. Als België uit het niets weer zo'n generatie kan kweken, kunnen wij dat ook op den duur weer bereiken.
 
JK-Ajax
 
13
21 maart 2018 om 18:03
Tsjah is België echt een outsider? In 2016 strandden ze op een EK nota bene tegen Wales, dan komt het beste van de rest uit de wereld er ook nog eens bij. Ze kunnen wel ver komen maar alle landen om hun heen zijn ook doorgegroeid.
 
Buitenspelgoal
 
10
21 maart 2018 om 18:07
Als al die topspelers bij dat elftal hun clubniveau halen zijn ze een outsider. Wij vlogen er in 2012 op het EK ook roemloos uit met een topelftal. Verloren we toen niet zelfs van Denemarken?
 
JK-Ajax
 
1
21 maart 2018 om 18:16
Precies, maar we waren outsider toen door eerdere prestaties. Een topelftal is wel gebleken geen garantie voor succes.
 
JK-Ajax
 
5
21 maart 2018 om 18:19
Ik bedoel het niet negatief overigens hoor maar ik vind je een outsider als je dat met prestaties hebt kunnen laten zien dat je bij pieken een kans maakt.
 
Flamezzz
 
0
21 maart 2018 om 21:18
Op de laatste twee toernooien (WK en EK) haalde Belgie de kwartfinale. Nu moeten ze maar eeens bewijzen dat ze een echt topteam zijn. Money time!
 
ohwohwohw
 
0
22 maart 2018 om 09:50
Klopt. Maar ik heb niet zo veel vertrouwen in de coach Martinez. Maar in principe staan in elke linie toppers bij België. Courtois Meunier alderweireld Kompany Vertonghen Dembélé naingoian, de bruyne Carrasco lukaku hazard. Zo moet je toch een eind kunnen komen. Daarbij nog genoeg toppers op de bank
 
Japie_Krekel
 
1
21 maart 2018 om 18:24
bij België en Duitsland is het pas weer gaan draaien toen ze alle jeugdopleidingen hebben omgegooid en zich zijn gaan richten op creativiteit en spelplezier ipv alleen mentaliteit en moeten winnen. sinds die tijd schieten de talenten daar als paddenstoelen uit de grond. of wij momenteel goed aan het opleiden zijn durf ik niet te zeggen. steken wij onze tijd nu ook eindelijk eens in de lastigere jongens met ruggengraat en voetballend vermogen of weer in de ideale schoonzonen zonder uitzonderlijk talent. we moeten ook weer een keer echte verdedigers gaan opleiden ipv tijd te steken in opbouwende, voetballende verdedigers die fysiek en qua lengte geen man kunnen uitschakelen
 
HOLY_SHIT
 
4
21 maart 2018 om 18:47
Volg het AZ-systeem. Be teveel clubs zie ik verdediging, middenveld en voorhoede niet samenwerken. En vervolgens tot overmaat van ramp bij een bijvoorbeeld Twente dat er zelfs binnen die linies slecht wordt samengewerkt. Vorig jaar was het een ramp, maar als je nu ziet hoe AZ soms als een harmonica speelt is dat toch echt een verademing. Het komt er niet elke wedstrijd uit maar je ziet toch zeer geregeld.
 
Japie_Krekel
 
1
21 maart 2018 om 18:52
daar zijn ze momenteel prima bezig inderdaad. een hele lading uitstekende talenten aangevuld met imo een potentieel uitzonderlijk talent als Stengs erbij
 
FeyCoev
 
3
21 maart 2018 om 19:34
Belgie heeft zeer goede spelers maar strikt genomen heeft deze generatie ook alweer 2 grote toernooien verprutst. Dit WK en volgend EK wordt alweer de laatste van een groot deel van de topgeneratie. Over 4 jaar met het WK namelijk is Alderweireld 33, Vertonghen 34, Kompany 36, Vermaelen 36, Nainggolan 34, Dembele 35, Witsel 33, Fellaini 34 en Mertens 35. Ook De Bruyne (31) en Hazard (31) zijn dan al wat ouder. Nu kan er een hoop talent aankomen in 4 jaar maar dat zijn toch belangrijke spelers van nu.
 
HiddeBuur
 
3
21 maart 2018 om 20:22
de verdedeging van belgie en nederland is bijna gelijk als je meunier vertonghen alderweireld en lukaku vergelijkt met blind de vrij virgil en tete dan zit er weinig verschil in alleen de nederlandse spelers halen lang niet het niveau bij nederland als bij hun club
 
JK-Ajax
 
3
21 maart 2018 om 20:35
België eigenlijk ook niet als je ziet wat zij bij hun grote clubs presteren toch?
 
Japie_Krekel
 
1
21 maart 2018 om 21:00
ik hoop wel dat je nog wel het niveauverschil kan inschatten tussen onze spelers en die van Belgie. wij hebben geen enkele creatieve speler op Depay na, die Belgen die stikker ervan om maar ff 1 voorbeeld te noemen. onze internationals zitten op de bank bij Everton en Olympique Lyon, die van hun staan in de basis bij grote Europese clubs en zo kan ik nog wel even doorgaan dit povere Nederlandse elftal mag de schoenen nog niet veteren van deze Belgische selectie. van onze spelers hadden heel misschien alleen Van Dijk en De Vrij daar in de basis gespeeld, de rest toch echt niet hoor en dan zeg ik hele misschien omdat ik twijfel of die uberhaupt echt veel beter zijn dan een Vertonghen en Alderweireld
 
JK-Ajax
 
2
21 maart 2018 om 22:14
Dus daarmee bevestig je wat ik net zeg, bedankt!
 
Japie_Krekel
 
1
21 maart 2018 om 20:56
je vergeet voor het gemak even het verschil tussen de aanval en het middenveld
 
Japie_Krekel
 
2
21 maart 2018 om 23:02
inderdaad. ik begreep je reactie verkeerd