Het loodzware programma van PSV richting groepsfase Champions League
Dinsdag, 25 mei 2021 om 22:43

PSV begint volgend seizoen dankzij het behalen van de tweede plek in de Eredivisie in de voorronde van de Champions League. Afhankelijk van de winnaar van de finale van de Europa League, die woensdag wordt gespeeld, moet de ploeg van trainer Roger Schmidt twee of drie voorronden overleven om in de groepsfase terecht te komen.

Het gunstigst voor PSV is als Manchester United woensdag de Europa League op zijn naam schrijft door te winnen van Villarreal. In dat geval beginnen de Eindhovenaren in de derde voorronde van de Champions League. Na de derde voorronde volgt eventueel nog een play-offronde, waarin een ticket voor de groepsfase te verdienen is. Wordt de Europa League gewonnen door Villarreal, dan speelt PSV een extra ronde en stroomt de Eredivisionist bij de tweede voorronde in.

Scenario bij Europa League-winst van Manchester United
Clubs krijgen bij de loting op basis van hun coëfficiënt een geplaatste of ongeplaatste status. Geplaatste clubs kunnen vervolgens alleen ongeplaatste clubs loten, waartegen twee wedstrijden worden gespeeld. Bij EL-winst van Man United begint PSV dus in de derde voorronde. AS Monaco (nummer drie van Frankrijk) krijgt in dit scenario een direct toegangsbewijs voor de Champions League en verdwijnt uit de voorronden.

Het is niet zeker of de Eindhovenaren dan een geplaatste status hebben, dat is afhankelijk van of Celtic doorstoot vanuit de tweede voorronde. Celtic heeft namelijk een hogere coëfficiënt dan PSV en zou de Nederlandse club verdringen naar een ongeplaatste status. Andere clubs in de derde voorronde zijn in dit scenario in ieder geval Shakhtar Donetsk, AS Monaco, Racing Genk, PSV, Spartak Moskou en Galatasaray. De vier clubs die doorstoten naar de play-offs vechten in de laatste ronde om twee tickets.


Scenario bij Europa League-winst van Villarreal
Een veel minder gunstig scenario voor PSV is dat de Europa League gewonnen wordt door Villarreal. In dat geval begint de Eredivisie-club in de tweede voorronde met een geplaatste status. PSV kan alleen de clubs met een ongeplaatste status loten: Rapid Wien, Galatasaray en FC Midtjylland. PSV kan niet tegen Celtic en Sparta Praag, de andere geplaatste clubs, loten.

Als PSV de tweede voorronde overleeft, gaat de club met een ongeplaatste status richting de derde voorronde. Daarin kan PSV uitkomen tegen Shakhtar Donetsk, Benfica, AS Monaco en Racing Genk. Als Celtic de tweede voorronde overleeft, dan nemen de Schotten de geplaatste status van Genk over. De andere club die naast PSV al zeker is van een ongeplaatste status is Spartak Moskou. De vier clubs die overblijven maken in de play-offs uit wie de twee tickets voor de groepsfase krijgen.


Meer nieuws
   
18:04
18:04
Ten Hag krijgt uitstekend nieuws in aanloop naar FA Cup-finale tegen Man City
3
   
18:00
18:00
Voetbalzone is op zoek naar nieuwe stagiairs! (hbo+)
0
   
17:50
17:50
Dick Advocaat strikt grote naam met twee Oranje-interlands voor Curaçao
6
   
17:29
17:29
PSV verschijnt zondag in opvallend nieuw tenue tegen RKC Waalwijk
7
   
16:41
16:41
Een buitenlandse wedstrijd bijwonen? Koop je officiële tickets in de ticketshop!
0
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (79)

 
 
65
25 mei 2021 om 00:06
Niet makkelijk... maar zeker niet onmogelijk. Hopen dat gakpo, malen en madueke tegen die tijd nog aanwezig zijn
 
maurootje
 
23
25 mei 2021 om 00:16
Ik gok dat Malen een transfer gaat maken deze zomer
 
MT87
 
28
25 mei 2021 om 00:28
Dumfries vertrekt ook. Vind maar eens een rechtsback van die kwaliteit die in de eredivisie wil voetballen. Qua binnenlands talent dat nog een stapje kan / wil maken zie ik er ook niet 1 2 3 één.
 
Zinedane
 
12
25 mei 2021 om 08:46
Ik ben vrij zeker dat PSV tegen die tijd Ramalho binnen heeft. Wat zal betekenen dat PSV zal spelen met Teze op rechtsback en Boscagli en Ramalho achterin. Pröpper en Van Ginkel lijken beiden te komen en zullen strijden om een plek naast Sangare. Enig mogelijk probleem is het vertrek van Malen. Wat nog opgevangen zal moeten worden door Madueke
 
026vitesse
 
6
25 mei 2021 om 12:32
Is Svensson niet iets voor Psv? Vond dat altijd een heerlijke rechtsback bij AZ, aanvallend goed, enorme drive. Heeft ook de ervaring al wat lekker is in het relatieve jonge team van Psv. Weet eerlijk gezegd niet of je er heel erg op achteruit gaat als je Dumfries inruilt voor Svensson.
 
MT87
 
0
26 mei 2021 om 00:14
Svensson zou ik een hele goede vinden. Maar ik geloof dat hij zijn zinnen op het buitenland heeft gezet. Dat bleek ten minste uit het nieuws toen hij aan Feyenoord gelinkt werd. Misschien met mazzel aan het einde van de transfermarkt, als geen leuke buitenlandse club zich gemeld heeft.
 
Monaldo
 
0
26 mei 2021 om 08:15
Vind Dumfries aardig overschat. Zijn inzet is altijd 110% maar das bijna het enige. Ook als je naar zijn statistieken kijkt qua assists en goals dan is het heel karig voor iemand die 50% van de tijd rechtsmidden/buitenkant staat ipv in de back. Een PSV back die 6 assists in 1 seizoen geeft.....dat is ook niet heel moeilijk om te vinden lijkt me.
 
Janta
 
2
26 mei 2021 om 00:44
De statistieken hebben bewezen dat PSV ook niet bijstersterk is in Europa. Dat is ook de rede dat ze sterke tegenstanders zullen treffen in de voorronde.
 
Soccerfan_1
 
0
26 mei 2021 om 06:14
Je snapt dat die clubs ook zo over psv denken hè. Dit gaat loodzwaar worden geloof mij maar. Hoop dat ze het halen
 
Psvlld
 
17
25 mei 2021 om 00:07
We moeten hoe dan ook meteen aan de bak, kunnen we meteen kijken of we iets te zoeken hebben in de CL-groepsfase. Laat me graag verrassen. Zou überhaupt al verbaast zijn als we dit keer wel tijdig de selectie op orde hebben.
 
Lierse1997
 
105
25 mei 2021 om 00:15
Moeilijke namen op zich maar tegen teams als Celtic, Sparta Praag, Rapid, Galatasaray, midtjylland, Spartak en Genk moet je gewoon winnen als je iets wilt betekenen in de CL. Al die teams zijn ook wel haalbare tegenstanders (het huidige Genk is gelijkwaardig of misschien zelfs beter maar die verliezen waarschijnlijk weer een paar stevige namen dus dat zal ook wel minder worden). Als je pech hebt en je moet tegen Shakhtar, Benfica (als ze zich wat herpakken) of Monaco dan kan je natuurlijk gewoon uitgeschakeld worden.
 
Boris19
 
40
25 mei 2021 om 00:23
Als Villareal wint is psv nog niet eens verzekerd van Europees voetbal en kan het ook nog in de Conference League eindigen. Bij winst Man U is het zeker van Europa League. Dus ook wat betreft die andere Europese toernooien is die wedstrijd woensdag zeer belangrijk.
 
magikhetwete
 
13
25 mei 2021 om 09:08
Conference league is toch Europees voetbal? Ik hoop dat Man Utd wint, dan speelt PSV minstens EL en het liefst heb ik dat ze CL halen. Dat gezegd hebbende, nationaal vind ik PSV helemaal niks maar alles voor het NL voetbal
 
RozatoHekkie
 
6
25 mei 2021 om 09:11
Voor de coefficienten kan je beter meer voorrondes spelen
 
MessiBazoer
 
5
25 mei 2021 om 11:48
Buiten dat scheelt het ook weer 2 week voorbereiding ofzo. Die is al vrij krap. Hopen dat United wint.
 
Skede
 
0
25 mei 2021 om 12:05
Ajax schuift ook een pot op toch als Man United EL wint?
 
MessiBazoer
 
8
25 mei 2021 om 12:31
Volgens mij niet, doordat Lille kampioen is dacht ik. Weet het niet zeker.
 
Skede
 
0
25 mei 2021 om 13:43
Oh dat zou kunnen inderdaad. Jammer.
 
MT87
 
49
25 mei 2021 om 00:24
Het huidige PSV ontbeert vastigheden binnen het systeem, wat best knap is na een vol seizoen, en heeft teveel zwakke plekken om ook maar enige rol van betekenis te spelen in Europa. Sterkhouders Malen en Dumfries gaan waarschijnlijk weg, dus hopelijk spelen ze een goed EK en houden we er een mooi bedrag aan over. Als PSV'er ben ik natuurlijk blij dat we vCL hebben qua financiën en qua aantrekkingskracht betreffende aankomende transfers. Maar die zijn ook broodnodig want met dit team sla je een modderfiguur. We hebben dit jaar overwinterd door geluk en pure individuele kwaliteit, maar daar kunnen we niet nog een seizoen op rekenen. Het veldspel moet echt veel beter. Persoonlijk denk ik niet dat je dit met 4222 kan realiseren. John de Jong en Schmidt moeten aan de bak, want we kunnen echt niet alleen Ajax de Europese kar laten trekken voor Nederland. PSV is een competitief elftal aan haar stand verplicht.
 
TechnoBastard
 
0
25 mei 2021 om 10:49
En moet daar na vorig seizoen ook wel van geleerd hebben lijkt me. Selectie niet op orde en het uitvallen van onze spits heeft ons genekt toen..
 
Constant kante
 
5
25 mei 2021 om 14:10
"het huidige PSV ontbeert vastigheden binnen het systeem, wat best knap is na een vol seizoen, " Op zich klopt dat wel. PSV heeft echt wel progressie gemaakt afgelopen sezoen. Weet niet hoe jij het allemaal hebt ervaren, maar na tig seizoenen 'controlevoetbal' onder Rutte, Cocu en Van Bommel heb ik PSV voor het eerst sinds jaren weer eens met schwung en leuk zien voetballen. En tot aan de winterstop waren de resultaten ook navenant. Daarna stortte het in. En wat ook opviel, PSV haalde vaak een hoog niveau, maar stortte dan in de tweede helft compleet in. Terwijl de visie en het beleid van Schmidt erop gericht zijn juist in de belangrijke periodes te pieken en juist fitter te zijn dan de tegenstanders. Maar het omgekeerde leek het geval. Dus zoals jij al zei, vastigheid ontbrak ondanks alles. Maar, ik zie eigenlijk wel dat PSV inmiddels na een vol seizoen gewend is aan Schmidt en zijn manier van werken. Er komt een EK aan en daarna een lange voorbereiding voor een nieuw seizoen. Ik denk dat nu de spelersgroep nog meer op de manier van spelen van Schmidt is afgestemd, dat je komend seizoen de vruchten kunt zien. Zoveel punten laten liggen als afgelopen seizoen wordt sowieso best lastig. PSV haalde het laagste puntenaantal sinds rampjaar 2014. Ruimte zat voor verbetering. Want dat PSV weer een seizoen lang geen topper wint ljikt mij bijzonder onwaarschijnlijk. Dat PSV een modderfiguut slaat met deze groep kan ik niet volgen. Want PSV heeft juist een selectie die, met een paar mutaties, gewoon weer voleldig mee kan doen om de titel met Ajax. Goede CV en een backup linksback en je bent al een heel eind. Malen weg, met dat geld koop je een directe vervanger, Van Ginkel en Propper voor het middenrif en het ziet er allemaal weer perfect uit. Laat je niets wijsmaken. Zó slecht als men over PSV praat is PSV natuurlijk totaal niet. Zó groot als men stelt dat de verschillen zouden zijn, zijn ze natuurlijk niet. Ajax is onze concurrent he, niet Real Madrid of City.
 
MT87
 
1
25 mei 2021 om 15:28
@ constant, ik vond dat we in Europa teveel goals tegen hebben gekregen, en ook echt hebben gemazzeld als je kijkt naar de kansen van de tegenstander. Met name omdat ze af en toe dwars door ons middenveld kunnen lopen. Met een modderfiguur 'met deze groep' tel ik eventuele mutaties nog niet mee. Wel moeten we zorgen dat Dumfries een goede vervanger krijgt ook. Ramalho is tweebenig, dus ik hoop dat hij naast Teze speelt. Sowieso moeten we een dubbele bezetting op de backs hebben, want gaandeweg het seizoen zag je dat er op Dumfries en Max roofbouw gepleegd werd. Vooral bij Max was het niveauverschil met begin seizoen schrijnend. Eredivisie zijn we inderdaad competitief. Zelfs als Ajax beter is, je hoeft er maar 2x tegen. Wel even de verdediging op orde krijgen, zowel qua aankopen, als in het verdedigende collectief. Ik wil weer een PSV zien waarbij de deur, als het moet, gewoon op slot kan. Heb al veel te veel jaren dat ik de billen niet eens meer samenknijp omdat je ziet dat ze er toch weer zo door wandelen.
 
Constant kante
 
4
25 mei 2021 om 15:57
"ook echt hebben gemazzeld als je kijkt naar de kansen van de tegenstander. " Hoe je het wendt of keert, voor een team om succes te hebben (in competitie, toernooi, etc) is het hebben van enig geluk onontbeerlijk. Sterker, er is geen enkel team te noemen in de gewschiedenis van het voetbal dat niet, op weg naar dat succes, het geluk mee gehad heeft. Dus dat hoort erbij. Had Olympiakos niet ook een beetje geluk??? " Ik wil weer een PSV zien waarbij de deur, als het moet, gewoon op slot kan. Heb al veel te veel jaren dat ik de billen niet eens meer samenknijp omdat je ziet dat ze er toch weer zo door wandelen." Maar hierin zijn we het eens! Ik heb exact hetzelfde hoor, ik zat en zit ook genoeg wedstrijden te kijken waarin je het fout ziet gaan en je weet dat die goal wel een keertje gaat vallen.als je naar de cijfers van PSV kjikt van dit seizoen (veel te weinig punten gehaald, aardig wat goals gemaakt wel, maar gemiddeld een goal per wedstrijd tegen en dat is als je ver wilt komen gewoon teveel) zit er echt voldoende rek in. Sterker, ik zie eigenlijk niet in dat PSV het slechter zou gaan doen dan dit seizoen. Want dit was op dat vlak echt een pover seizoen.
 
LinkinPark13
 
12
25 mei 2021 om 01:17
Dat wordt een rustige Europese campagne voor PSV, want denk dat ze er in de voorrondes al uitvliegen. Vind eigenlijk ieder team op Praag na beter als PSV op dit moment, PSV heeft een paar leuke spelers, maar het is absoluut geen team wat voor elkaar door het vuur gaat.
 
TVL11
 
66
25 mei 2021 om 02:22
Ik weet niet of Rapid Wien, Midtjylland, Celtic en Galatasaray nou echt zoveel beter zijn dan PSV.
 
FlamengoBrasil
 
3
25 mei 2021 om 08:45
PSV is momenteel gewoon heel kwetsbaar op alle fronten in het elftal. Zeker als Malen en Dumfries vertrekken. Maar er is natuurlijk nog van alles mogelijk op de transfermarkt. Onder Schmidt heeft PSV nog geen goede wedstrijd gespeeld. Het is een trainer die denkt zonder bal, terwijl wij in Nederland uitgaan van balbezit. Daarom ziet Schmidt liever een Vertessen dan een Madueke. Achterin moet er veel gebeuren want zowel Max als Boscagli zijn geen echte verdedigers. Die twee aan de linkerkant samen is veel te kwetsbaar. Zet Boscagli op het middenveld. Daarnaast willen ze Teze naar de rechtsback positie zetten, en zou Teze dat zelf ook willen, maar daar is die gewoon helemaal niet goed genoeg voor. Zie dan nog veel liever Sambo op RB voetballen. PSV heeft afgelopen jaar weinig wedstrijden overtuigend gewonnen, ik zie ze dan ook echt niet zo maar even van Rapid, Midjyland, Celtic of Galasataray winnen.
 
Constant kante
 
4
25 mei 2021 om 14:23
"onder Schmidt heeft PSV nog geen goede wedstrijd gespeeld. Het is een trainer die denkt zonder bal, terwijl wij in Nederland uitgaan van balbezit. " Dat eerste is jouw mening. Die mening del ik niet. PS heeft wel degelijk goede wedstrijden onder Schmidt gespeeld. En ook slechte, inderdaad. Maar ik akn jou melden dat ik PSV dit seizoen leuker en frisser heb zien spelen dan ik PSV echt in heel veel jaren heb zien spelen. Maar, nogmaals, dat zijn meningen, daarover kun je van mening en inzicht verschillen. Maar dat Schmidt een trainer is die 'zonder bal denkt' dat kan ik niet plaatsen. Niet in wat ik weet over Schmidt, noch over wat ik heb gezien van hem. BIj eerder clubs en bij Psv. "daarom ziet Schmidt liever een Vertessen dan een Madueke." Ziet hij dat? Heeft Schmidt dat zo gezegd? Waar dan? Ik kan je opmerking net plaatsen. Waar baseer je dat op? Madueke is dit seizoen geblesseerd geweest, maar kwam tot bijna 1000 minuten in 24 duels. Vertessen speelde 500 minuten, in 15 duels. Hoezo ziet hij liever Vertessen dan? Sowieso, hoe kom jij erbij dat Schmidt niets zou zien in Madueke? Madueke is net 19, wordt gewoon rustig en opbouwend gebracht, zoals dat het beste is met jonge talenten. En PSV heeft naast Madueke ook nog de opties Malen en Zahavi voorin. Ik zie met de beste wil echt geen aanknopingspunten voor je stelling. Dat gedoe met Ihattaren, ja dát is breed uitgemeten en dat is, als je een beetje realistisch kijkt, een gevalletje waar beide partijen part én deel aan hebben. Maar dat Schmidt dan (ook) weer iets tegen Madueke zou hebben (gedachte: Schmidt houdt niet van technisch begaafde voetballers, die wil alleen maar werkpaarden en hardlopers) is gewoon niet waar. Tenminste, het blijkt verder uit niets. "psv heeft afgelopen jaar weinig wedstrijden overtuigend gewonnen, ik zie ze dan ook echt niet zo maar even van Rapid, Midjyland, Celtic of Galasataray winnen." Niet eens mee oneens, met dat ze weinig overtuigend wonnen. Maar, dat was afgelopen seizoen. Hoe was dat seizoenen daarvoor dan? En hoe wordt dat komend seizoen? Is dat automatisch exact gelijk aan dit seizoen? Uiteraard niet nee. En in een iets verder verband, PSV wint niet 'even makkelijk' van de door jou genoemde clubs. maar draai het eens om. Winnen al die ploegen soms eventjes heel eenvoudig van Psv? Ik bedoel, het is niet zo dat de verschillen bij deze categorie teams enorm groot zijn. Of dat PSV opvallend minder is en helemaal niet daar thuis zou horen oid. Europees voetbal, sinds oudsher, is en blijft iets bijzonders en daarin gebeuren vaak aparte dingen. Maar dat kwartje kan evengoed Psv's kant op vallen. Zie het afgelopen seizoen. Al zeg ik er alvast eerljik bij, en dat roep ik al maanden, leuk dat PSV tweede wordt, maar ik verwacht dat PSV de CL groepsfase niet haalt en het gewoon weer lekker EL wordt.
 
rubentje13
 
2
25 mei 2021 om 08:57
Het is nog veel te vroeg om hier nu al vanuit te gaan, er komt een grote verbouwing aan bij Psv, dus om nu al te zeggen dat het team dat er dan staat niet voor elkaar door het vuur gaat vind ik veel te voorbarig (het klopt dat dat nu zo is, maar over 2,5 maand kan dat echt wel anders zijn). Op basis van namen denk ik dat PSV een goede kans maakt, veel gelijkwaardige tegenstanders en dus meteen een mooie uitdaging in het begin van het seizoen. Wel zal veel afhankelijk zijn van het elftal dat er op dat moment staat, John moet hard aan het werk. Paar jaar geleden heeft dat ons de CL gekost.
 
RozatoHekkie
 
3
25 mei 2021 om 09:12
PSV is sowieso verzekerd van Europees voetbal tot de winter. Welk van de drie toernooien is alleen nog de vraag.
 
Peerk
 
2
25 mei 2021 om 12:05
Nee, dat is niet waar. Als Manchester United morgen wint, dan is PSV verzekerd van Europees voetbal. Als United niet wint, kan nog alles mis gaan. Dan speelt PSV 2de voorronde CL, bij verlies 3de voorronde EL, en bij verlies play-off Conference League. Als je die verliest, heb je alsnog geen Europees voetbal.
 
Hazardinho77
 
2
25 mei 2021 om 01:20
Ben benieuwd hoe de selectie er komend jaar uit gaat zien. Er komen toch wat spelers terug uit verhuur die nog wat waarde hebben met bruma doan etc. Zou me verbazen als ze met de voorronde de selectie al op orde hebben. Dat is namelijk niet vaak gelukt de afgelopen 10 jaar. Achterin mag er een sterke cv en back bij, misschien bruma terug die transfervrij is? Verder jetro en of luuk zou leuk zijn en nog een goede middenvelder. Als malen en mo vertrekken ook nog een aanvaller of Schmidt moet de huurlingen nog aan de praat krijgen. Maar het bereiken van de CL lijkt me niet haalbaar voor het huidige instabiele PSV.
 
TVL11
 
16
25 mei 2021 om 02:19
Nee joh, Jeffrey Bruma laat echt al jaren niets meer zien
 
Constant kante
 
2
25 mei 2021 om 14:26
En daarnaast, wat Bruma, in mijn ogen, bij PSV liet zien, daar werd ik zelden tot nooit vrolijk van. Jeffrey Bruma is Koning Uitglijden. Vond hem echt een matige CV, categorie net iets boven Derijck en Marcello. Als je die terug gaat halen, dan wil je inderdaad niet vooruit als PSV zijnde.
 
Hazardinho77
 
0
26 mei 2021 om 21:16
In het jaar van de cl was bruma echt wel een beest bij PSV hoor. Toen ook de volgende ronde gehaald tegen man utd cska en wolfsburg en kampioen met rekik naast zich. In die vorm toch klassen beter dan wat er nu staat.
 
StevenSeagull
 
5
25 mei 2021 om 06:12
Leuk man word je 2e kan je alsnog 2/3 voorrondes spelen. Wat is het toch geweldig die CL dat “alle clubs” mogen meedoen! Als ze die super league nou is iets beter hadden voorbereid was het in mijn ogen niet zn slecht idee!
 
gilau
 
1
25 mei 2021 om 07:58
Is dit nou al de nieuwe opzet van de CL? Ik dacht dat er voorheen veel meer clubs uit de play offs doorstroomden naar de poulefase. Nu hebben ze het maar over 2 ploegen?
 
voetbal4ever
 
8
25 mei 2021 om 08:29
Je hebt 2 verschillende voorrondes voor de cl. Namelijk de champions en league path.Om zo de kleine clubs die kampioen zijn geworden in eigen land een grotere kans hebben om de groepsfase te bereiken.In de champions path zitten clubs als Rangers, Young Boys, Red Bull Salzburg, Olympiakos.
 
Stormrage
 
2
25 mei 2021 om 10:31
Nee, dit is niet de nieuwe opzet, die gaat pas in vanaf 2024.
 
 
13
25 mei 2021 om 11:07
Is de schuld van Ajax. Als die nou gewoon elk jaar de halve finale halen zijn we van die voorrondes af.
 
Soccerfan_1
 
0
26 mei 2021 om 06:21
Dankzij Ajax gaat de kampioen dit jaar rechtstreeks naar de CL.
 
oigatinha
 
17
25 mei 2021 om 06:46
In beide lijstjes staat Monaco, die bij een zege van MU direct geplaatst zou zijn. In lijstje 2 verschijnt plots Benfica, die in lijstje 1 ontbreekt. Ik neem maar aan dat Monaco in lijstje 1 vervangen moet worden door Benfica?
 
The-Jump
 
5
25 mei 2021 om 06:58
Ik snapte het ook al niet. Bij ManU wijst is Monaco geplaatst voor groepsfase, maar toch genoemd als geplaatste club in de 3e voorrondes. Zal dan inderdaad Benfica zijn.
 
Master D
 
23
25 mei 2021 om 07:13
Het kan aan mij liggen maar zo lood zwaar is dit programma toch niet? Als je CL wilt spelen zijn dit inderdaad gewoon de ploegen die je qua naam moet verslaan. Kan je dat niet, dan heb je ook niet zoveel in de CL te zoeken, want 90 procent van de tegenstanders die je daar treft zijn nog beter.
 
TechnoBastard
 
1
25 mei 2021 om 10:53
Het ligt niet eens zozeer aan de tegenstanders, maar wel het aantal voorrondes en de manier waarop PSV deze keer voorbereidingen treft voor deze voorrondes. Tegenstanders ten opzichte van PSV is lood om oud ijzer
 
 
4
25 mei 2021 om 11:08
Ik vind het ook wel meevallen. Kan me herinneren dat je die laatste voorronde altijd tegen Arsenal of iets dergelijks moest. En dat was niet het Arsenal dat 10e werd, maar gewoon toen ze nog standaard bovenin meededen.
 
Constant kante
 
2
25 mei 2021 om 14:32
Masterd "als je CL wilt spelen zijn dit inderdaad gewoon de ploegen die je qua naam moet verslaan. Kan je dat niet, dan heb je ook niet zoveel in de CL te zoeken," Waarheid als een koe. Het is niet dat je Juventus en City moet verslaan om de CL te halen idd. Sterker nog, dit zijn in feite ploegen die ongeveer van het niveau PSV zijn. Alleen gaat het om de realiteit. Olympiakos vond ik geen wereldploeg. Sterker, ik vond dat PSV het in het thuisduel gewoon prima deed. Waren sterker. Maar goed, Europees voetbal kent haar eigen wetten. En omdat Schmidt weigerde te wisselen, etc. etc. Basel in 2019 idem dito. Basel is echt geen wonderploeg. Had te doen geweest. Maar dan lukt het net niet. Die dingen kunnen gebeuren Masterd. Kan me ook nog herinneren dat Ajax het elk seizoen heel erg lastig had met Kopenhagen, Mydttylland, Rapid, etc. ,etc. Het moet gewoon net effe meezitten. Net zoals dat voor die tegenstanders van PSV geldt. Het moet voor hen ook meezitten.
 
Master D
 
0
25 mei 2021 om 14:41
Ik had inderdaad niet vreemd opgekeken als PSV van Basel of Olympiakos had gewonnen. Voor mij zijn dat inderdaad ploegen die je als PSV moet kunnen hebben. Ze gaan je inprincipe niet van het veld blazen. Bij Ajax was dat jaren terug inderdaad precies hetzelfde tegen de Rosenborgs, Rapid Wiens, Slavia Praags, etc. van deze wereld. Meestal heeft het te maken met een bepaalde naiviteit van de Nederlandse ploegen waardoor het misgaat, met hele domme fouten. Kan mij bij PSV onder andere een fout van Luckassen herinneren tegen Basel en bij Ajax dat een Sinkgraven als een pupil door het midden probeerde uit te verdedigen. Echter zou je zeggen dat je dit soort clubs moet pakken als je eens 90 minuten lang geconcentreerd bent.
 
Constant kante
 
1
25 mei 2021 om 14:51
"echter zou je zeggen dat je dit soort clubs moet pakken als je eens 90 minuten lang geconcentreerd bent." Probleem is, álle elf moeten dan 90 minuten lang geconcentreerd blijven. En nog een groter probleem, die Luckassen (en ik ben totaal geen fan van hem, vind het een rampenvoetballer) heeft in die wedstrijd dus gewoon echt goed gespeeld. Tenminste, 89 minuten lang. En net bij die goal stond hij, op de middenlijn, net een metertje te ver naar binnen. Stond hij net en metertje naar achteren, had hij in kunnen grijpen. Oftewel, het gaat dus echt soms om dergelijke minieme verschillen, die hét verschil maken. Overigens, dat geldt voor PSV natuurlijk precies zo. Tegenstander die net even niet oplet en dan profiteer je daarvan. Maar echt 90 minuten lang 100% geficussed zijn en blijven is echt moeilijker dan jij denkt. Daarnaast, tel de gelukfactor daar ook nog eens bij op. Want als ik dan net ff niet oplet en de bal stuitert net voor de voeten van een verdediger die de bal wegroeit, dan is die verslapping geen enkel punt. Maar valt die bal dan net voor de voeten van de spits die de bal voor het intikken heeft: ja dan is het probleem idd dat je niet 90 minuten lang geconcentreerd was, zeg maar. Ik kijk al ruim 40 jaar Europees voetbal en dat het daarin echt gaat om de kleinste details, vaak, dat is mij echt wel duidelijk. Eén momentje kan dodelijk zijn. Het komt er dus altijd op aan, denk ik, dat het gewoon allemaal mee moet zitten.
 
shenkie
 
2
25 mei 2021 om 08:57
Het blijft een onrechtvaardig gedrocht van een systeem!! Je moet in mijn ogen krijgen waar je recht op hebt. Nu kan je via Midsjyland, Celtic en Genk gaan, maar ook via gala, Benfica en Shakhtar. Persoonlijk ben ik tegen loting en je moet krijgen waar je recht op hebt zoals in het tennis en darts. De nr 1 speelt tegen 8 - 2 tegen 7 - 3 tegen 6 en 4 tegen 5. In geval van 6 teams blijft het principe hetzelfde. Loting is onrechtvaardig! Evenals Ajax nu. Die kunnen city, Bayern en Milan straks loten... kost je klauwen met punten voor het Nederlands voetbal.. en een andere poule bestaat uit Zenit, Dortmund, celtic en young boys.
 
Lierse1997
 
8
25 mei 2021 om 09:05
En hoe wordt er bepaald waar je recht op hebt?
 
shenkie
 
0
25 mei 2021 om 11:51
Wat ik zeg, zoals in het tennis. Op basis van punten (prijzengeld in tennis geloof ik). Als er 6 teams zijn heeft er 1 de meeste punten en 1 de minste. Die spelen tegen elkaar. 2 tegen 5 en 3 tegen 4. In het tennis zie je ook niet dat Federer Nadal en Djokovic in de 3e ronde tegen elkaar komen door onzinnige lotingen, maar gewoon doordat ze op een plek worden geplaatst. Dus celtic - midsjyland, gala - psv en wien-Praag. Gaat psv door is psv 5e en Genk 4e dus Genk - psv.
 
Lierse1997
 
1
25 mei 2021 om 11:54
En hoe komen ze tot die punten? Want als je de uefa-clubranking gebruikt dan besef je toch dat de huidige puntenverdeling een gevolg is van dat onrechtvaardige gedrocht van een systeem?
 
shenkie
 
0
25 mei 2021 om 12:20
Ja hehe, op dit moment wel en dat is juist het probleem, maar je moet ergens beginnen. Maar je bent het toch met me eens dat het nergens op slaat dat Ajax 82.000 punten heeft en obv loting je niveau wordt gekwalificeerd? want het scheelt nogal of je city en Bayern krijgt of sporting en Dortmund. Sterker nog, het hoeft niet eens lang te duren, gewoon regelwijziging per komend seizoen. Lille en sporting hebben totaal geen recht van spreken om in pot 1 te zitten op Europees niveau... (waar clubs als Ajax en porto nu de dupe van worden) achteraan aansluiten en laat maar zien. Zo is het in het zakenleven ook.
 
Lierse1997
 
0
25 mei 2021 om 13:36
Ik vind het wel leuk zo een loting. Daardoor kan het dat er een zwakke broeder de CL finale haalt. Anders wordt die kans een stuk kleiner.
 
AssyriskA
 
2
25 mei 2021 om 09:39
Zo loodzwaar vind ik het niet... clubs van kaliber Galatasaray, Celtic, Shakhtar, Genk..... ik bedoel is wel voorronde CL. Wat wil je dan treffen? Zulte Waregem, etc? Wilt PSV CL, dan moeten ze van zulke clubs kunnen winnen en zo niet, dan horen ze in de EL. Ik denk trouwens dat PSV nauwelijks kans maakt. Als we zonder chauvinistische bril kijken zijn zij gewoon minder dan de clubs die ik hierboven heb genoemd.
 
Davilla_7
 
2
25 mei 2021 om 10:12
Laten we hopen dat PSV haar selectie eens tijdig op orde heeft. Niet zoals twee jaar geleden met Luckassen en Sadilek in de basis in de belangrijkste wedstrijd van het seizoen. Wat een aanfluiting was dat. Hoop dat John de Jong nu wel zijn lijstjes klaar heeft liggen en door de financiele injectie ook slachtvaardig kan handelen op de transfermarkt. Te beginnen met wat oudgedienden terughalen voor de nodige routine: Willems als concurrent voor Max, Arias als vervanger voor Dumfries, Propper voor voetballend vermogen op het middenveld en alles op alles zetten om Luuk de Jong terug te halen zodat je terug kan vallen op lange ballen en hoge voorzetten van de zijkant als het even niet loopt.
 
TechnoBastard
 
0
25 mei 2021 om 10:56
Om die 4 spelers te kunnen halen zul je toch flink moeten investeren. En om dat te doen zul je eerst moeten verkopen. Dan loop je de kans dat spelers al vertrokken zijn, terwijl je nog met vervanging bezig bent. Als ik de Jong een advies mag geven, zou ik uitgaande transfers zoveel mogelijk over de eerste periode heen tillen, maar dat ben ik..
 
Davilla_7
 
2
25 mei 2021 om 11:02
Er zijn natuurlijk ook spelers die per direct weg kunnen zonder dat de basiself kwaliteit verliest: Bruma, Doan, Luckassen, Baumgartl, Guti, Rosario en helaas ook Ihattaren. Als je voor dit zevental een miljoen of 25 kunt krijgen ben je er al.
 
Zytto34
 
0
25 mei 2021 om 11:54
Je vergeet doodleuk dat al die jongens in topcompetities spelen. De grootste vraag is of ze hun topsalaris willen inleveren.
 
Davilla_7
 
1
25 mei 2021 om 12:00
PSV is doorgaans wel goed in het overhalen van spelers die elders meer kunnen verdienen (guardado, Gotze, Zahavi), laat staan als die spelers zich ook nog eens helemaal thuis voelen in Eindhoven
 
Constant kante
 
0
25 mei 2021 om 14:39
Techno Bastard "om die 4 spelers te kunnen halen zul je toch flink moeten investeren. En om dat te doen zul je eerst moeten verkopen." Is dat echt zo? En die kapitaal injectie van 50 miljoen dan? Maar even zonder dollen, dat 'flinke investeren' valt relatief allemaal wel mee. Ik ga ervanuit dat Malen en Dumfries weg gaan. Daarmee zul je een flinke som geld verdienen, dat lijkt mij helder. Dát geld investeer je direct in vervangers. Uiteraard als eerste een spits voor de plek van Malen (dat moet er dan wel eentje zijn die er direct staat, dus daar gaat wel wat geld in zitten), aangezien je Teze als rechtsback gaat gebruiken komend seizoen. Haal er een reserve back bij, of neem Sambo als back-up. En daarnaast Van Ginkel contract geven én als dat echt haalbaar is ook Propper en het middenrif is weer compleet (waar ik ook heel grag Boscagli zou zien, want dat vind ik geen goede Cv). Rest nog een goede CV en PSV staat voor het grootste deel weer gewoon in de steigers voor een prima seizoen waarin PSV gewoon dé concurrent van Ajax is. Zoals al 40 jaar het geval is.
 
Constant kante
 
0
25 mei 2021 om 14:44
Davilla "als je voor dit zevental een miljoen of 25 kunt krijgen ben je er al." Vraag me af of je dat bedrag ervoor teryg krijgt. Volgens mij kunnen Bruma en Doan nog wat opleveren en levert dan alleen Bruma verlies op omdat je Doan zonder verlies van de hand kan doen. Maar voor Luckassen, Baumgartl, Rosario ga je niet of nauwelijks iets vangen. Maar maak je sowieso geen zorgen over de financiën bij Psv. Ik lees hier regelmatig oppmerkingen over deplorabele toestanden, ze hebben geen geld, en 'ze moeten eerst verkopen' 'jdj heeft 40 miljoen verbrand' en dat soort losse kreten, maar zo slecht gaat het financieel helemaal niet met Psv. PSV is echt nog steeds gewoon in staat om spelers te halen en de spelersgroep te versterken. Herinner jij je niet dat we een jaar geleden exact hetzelfde verhaal hoorden? PSV zat toen met een waardeloze selectie, waarde van spelers helemaal verdampt, konden niemand verkopen voor geld, want niemand was iets waard, vooruitzichten totaal hopeloos, etc. etc. En opeens kon PSV alsnog gewoon een aantal uitstekende aankopen en aanwinsten halen. En staat wer gewoon weer een prima basis voor een nieuw team. Laat je niks wijs maken!
 
Davilla_7
 
0
25 mei 2021 om 17:04
@constant kante, Ihattaren 8 miljoen, Doan 5 miljoen, Bruma 5 miljoen, Guti 3 miljoen, Baumgartl 3 miljoen, Rosario 3 miljoen en Luckassen 1 miljoen moet toch wel lukken? Vind ik nog een vrij conservatieve schattings zelfs en zit je toch al aan een kleine 30 miljoen totaal. Natuurlijk zal het niet zo makkelijk gaan als op Football Manager, maar dit rijtje spelers bestaat gewoon volledig uit ex-(jeugd)internationals van grote voetballanden en denk oprecht dat een beetje zaakwaarnemer deze jongens wel naar een club kan brengen en PSV daar ook best makkelijk nog wat miljoenen aan kan overhouden. Verder maak ik me zelf niet per se zorgen over de financiele situatie van PSV hoor, klopt inderdaad wat je zegt dat veel mensen maar lukraak wat roepen als het daarover gaat. John de Jong heeft recent nog aangegeven dat Psv, mede door de op komst zijnde financiele injectie, niet meer per se eerst spelers hoeft te verkopen alvorens er nieuwe spelers kunnen worden aangetrokken. De komst van Joel Drommel is al een voorbeeld hiervan. Al heeft PSV wel gewoon nog steeds 1 a 2 grote verkopen nodig om boekhoudkundig zwarte cijfers te schrijven, maar dit geldt voor iedere club in coronatijd. PSV moet zich alleen wel realiseren dat kapitaal altijd op het veld moet staan. Spelers die geen restwaarde meer vertegenwoordigen moeten daarom onbetwiste toppers zijn, zoals Gotze, Zahavi dat zijn en in het verleden Guardado en Moreno dat waren. Van die net-niet aankopen als Ramalho ben ik daarom niet zo`n fan: een degelijke maar niet geweldige verdediger, en met zijn 29 jaar zal PSV er niet veel meer aan verdienen in de toekomst. Ik zie dan liever dat Teze en Boscagli gewoon in het centrum blijven staan, die in potentie veel meer marktwaarde vertegenwoordigen voor de club en het ook gewoon prima gedaan hebben afgelopen seizoen. Maar goed, misschien is dat ook wel het plan en wordt Ramalho slechts gehaald als ervaren back-up (laten we dat maar hopen, al vrees ik van niet). Edit: had witregels in dit verhaal verwerkt maar die vallen natuurlijk weg zodra je een keer je bericht aanpast. Doe hier is wat aan VZ
 
FCB_Catalunya
 
1
25 mei 2021 om 10:23
Zitten een paar hele zware tegenstanders tussen, maar wel ploegen die je moet kunnen hebben als je in de CL niet met 0 punten naar huis wilt. Het zijn ook weer geen onverslaanbare tegenstanders, al moet je een Shakthar en Benfica wel gewoon ontwijken.
 
TechnoBastard
 
0
25 mei 2021 om 10:58
Klopt. Tegen Benfica hebben we het namelijk al net afgelegd de vorige keer en toen liep het beter dan nu!
 
mitchajax020
 
0
25 mei 2021 om 11:30
Dan maar hopen dat MU de finale wint, dat scheelt weer een ronde. Hoop dat psv zich niet rijk waant en denkt niet zo moeilijke tegenstanders want juist van op het oog makkelijke tegenstanders verlies je. Voor het Nederlands voetbal zou het mooi zijn als psv zich plaatst voor de CL.
 
AY1905
 
2
25 mei 2021 om 12:10
Voor mij part pakt ManU de EL, gaat Galatasaray naar de 3de voorronde en hopelijk loten ze Shaktar puur om te laten zien dat we voor geen meter in de CL thuishoren. Ik heb liever dat we in de EL tegenstanders op niveau spelen of zelfs een kanshebber voor de UCEL zijn, dan dat we met grote cijfers afgaan in de CL.
 
Davilla_7
 
4
25 mei 2021 om 14:13
Maar check even het verschil in prijzengeld tussen CL en EL. Puur financieel gezien kunnen Galatasaray en PSV beter aan de CL meedoen en daar 6x verliezen dan dat ze EL spelen
 
Piranha
 
0
25 mei 2021 om 13:53
Nou zo lastig zijn die tegenstanders opzich niet. Maarja als je er de laatste jaren bijpakt en wie ze uitschakelt dan kan het weleens een lastig verhaal worden inderdaad.
 
pinko
 
1
25 mei 2021 om 14:50
Moet te doen zijn voor Psv, maar gemakkelijk gaat het zeker niet worden, terugkijkend op b.v. de moeizame trajecten van Ajax in voorgaande voorronden. Paok was al bijna een onoverkomelijke hindernis. En je zit nog helemaal in de voorbereiding. Daarnaast kun je er vanuit gaan dat andere clubs alles op alles zetten om zo sterk mogelijk aan de start te komen voor een kans op CL voetbal.. Die houden waarschijnlijk wat minder rekening met de competitiestart. Dus kwaliteit van de selectie is niet altijd doorslaggevend, al moet dat voor PSV toch gaan gelden. Maar de druk is in Eindhoven ook behoorlijk groter, afgezet tegen de begroting en salarisposten. Bij het missen blijft alleen nog als extra het potje van 50 miljoen over voor extra versterkingen. Al zijn ook eventuele inkomsten uit verkopen daarvoor te benutten. Al met al wordt het flink peentjes zweten...
 
PSVparasiempre
 
0
25 mei 2021 om 15:27
Moeilijk traject, maar wel haalbaar. Als PSV CL haalt en in pot 3 of 4 terecht komt, moet je wel verschrikkelijk veel geluk hebben met de loting. Pot 1 en 2 zijn ongeveer even zwaar. En in pot 3 en 4 zitten ook clubs als Wolfburg. Voor het geld belangrijk dat ze het halen; sportief is er weinig te halen.
 
RobbertB
 
0
26 mei 2021 om 01:40
Dat jarenlang met de pet ernaar gooien op Europees niveau heeft toch consequenties? Sjongejonge. Hoe kan de tweede club van Nederland nou weer 56e staan.. hahaha Al deze clubs, staan tussen Ajax en Psv Shakhtar Donetsk Olympique Lyon Napoli RB Leipzig Villarreal FC Salzburg Benfica Bayer Leverkusen Internazionale Atalanta Zenit St. Petersburg FC Basel Besiktas Dinamo Kiev Sporting CP Lisbon Dinamo Zagreb Lazio Slavia Praha Kopenhagen Olympiakos Piraeus Cska Moscow Valencia AS Monaco Club Brugge Young Boys Sporting Braga Schalke 04 FK Krasnodar Celtic Viktoria Plzen Borussia Mãƒâ¶nchengladbach Eintracht Frankfurt Red Star Belgrade Leicester City Glasgow Rangers AC Milan Lokomotiv Moscow Racing Genk