'Hier kun je een bal aannemen, dat hoef je in Engeland niet te proberen'
Woensdag, 22 maart 2017 om 11:28

Na anderhalf jaar in Engeland keerde Elvis Manu afgelopen winter op huurbasis terug in Nederland. De aanvaller van Go Ahead Eagles is onder de indruk geraakt van de Championship, waar hij voor Brighton & Hove Albion en Huddersfield Town speelde. Volgens de ex-Feyenoord wordt de Eredivisie nauwelijks serieus genomen in Engeland.

"Je had daar spelers die er voetbal-technisch gezien en volgens de Nederlandse maatstaven, heel netjes gezegd, vrij weinig van konden. Maar die op het veld zo tekeergingen dat je er bijna angstig van werd", zegt Manu in gesprek met Voetbal International "Ze verzaken nooit, die Engelsen. In de bus naar een uitduel keken we weleens naar een wedstrijd uit de Eredivisie. Die gasten konden hun ogen niet geloven. Ze moesten bijna lachen om het tempo, de strijd en hoe de Nederlandse spelers eruitzien."

"Slap en klein, naar hun idee. En dan nog dat kunstgras.. Dat gaat er daar al helemaal niet in", vervolgt de 23-jarige aanvaller. "Waar je ook speelt of traint, de velden zijn als biljartlakens. We moeten in Nederland niet te neerbuigend doen over het Championship. Nu ik terug ben, merk ik het grote verschil. In de Eredivisie kun je een bal aannemen. Hoef je daar niet eens te proberen. Voordat je 'm raakt, heb je al een klets te pakken."

Meer nieuws
   
00:04
00:04
'Roger Schmidt wil weg bij Benfica en plant onderhoud in met Bayern München'
8
   
00:00
00:00
De EK-selectie van Portugal: dit zijn de spelers die kans maken
5
   
23:25
23:25
Jeredy Hilterman ondanks promotie Willem II niet geheel tevreden
2
   
23:00
23:00
Viaplay vraagt Erik ten Hag op de man af of hij contact heeft gehad met Ajax
2
   
22:53
22:53
Stadionspeaker Roda JC wijt kolossale blunder onder meer aan slecht internet
20
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (35)

 
Mexicanooo
 
10
22 maart 2017 om 11:37
Zal het niet aan je kwaliteiten liggen, Manu? Als je spelers zoals Hazard zo makkelijk ziet dribbelen, kan ik me niet voorstellen dat er helemaal geen spelers zijn die het hoge tempo van de Championship en/of de PL aankunnen. Ja, je speelt een ander tempo. Ja, je speelt een ander spel. Die aanpassing heb jij, Manu, (nog) niet gemaakt. Ga dus alsjeblieft niet klagen over het niveau, want als het andere spelers lukt moet er ook een mogelijkheid zijn om zelf dat niveau te bereiken.
 
noccio
 
52
22 maart 2017 om 11:46
Is het dan geen schande dat hij met deze zelfde gebrek aan kwaliteit wel overeind blijft in de ED, maar niet in de Championship? Dan heeft hij toch gelijk met wat hij zegt? Daarnaast hoor ik hem nergens klagen over het niveau. Hij geeft alleen aan wat hij heeft geconstateerd en heeft meegekregen. Eerlijk is eerlijk, ik schaam me er wel een beetje voor dat de ED zelfs in de Championship wordt uitgelachen. Eens te meer een bevestiging dat ons van hoeveel wij nou daadwerkelijk voorstellen.
 
afcasander
 
5
22 maart 2017 om 12:04
Leuk voor die championship, maar als je de laatste jaren kijkt hebben wij in nederland meer recht om die engelsen uit te lachen als je de prestaties onderling in europees verband erbij haalt..
 
Sammerens
 
10
22 maart 2017 om 12:34
Je koopt helemaal niets met onderlinge prestaties als er op dat moment weinig op het spel staat. Zo is het leuk dat Feyenoord de eerste poulewedstrijd met 1-0 won van United, maar toen kwalificatie echt op het spel stond werden ze met 4-0 naar naar huis gestuurd. Verder heeft United vorig seizoen gewonnen en gelijk gespeeld tegen Psv. Southampton knikkerde vorig seizoen Vitesse over 2 wedstrijden met 5-0 uit de EL. Welke andere wedstrijden hebben we de afgelopen 2-3 seizoenen nog meer gehad tussen Engelse en Nederlandse clubs?
 
JermaineLens
 
8
22 maart 2017 om 12:41
Psv won thuis met 2-1 en in manchester werd het 0-0 waarbij psv een aantal grote kansen had op de 0-1.
 
Praatgraag
 
1
22 maart 2017 om 17:55
Klopt niks van. Al die mensen die jouw reactie een duim geven snappen het ook niet. Psv won en speelde uit gelijk!
 
zizou86
 
7
22 maart 2017 om 13:01
Maxicano Manu praat hier toch over zich zelf en niet over anderen. Hij vergelijkt zich zelf ten opzichte van de beide competities.
 
Bulkzooi
 
23
22 maart 2017 om 11:39
Leuke competities in Engeland maar nationaal elftal zuigt al sinds het jaar 1902. Daar moet ik dan om lachen. Zoveel mogelijkheden maar geen resultaat.
 
Snoekje
 
3
22 maart 2017 om 11:45
Ach een wereldtitel is inderdaad mager als je naar de mogelijkheden kijkt, maar een fantastische competitie.
 
slotti
 
12
22 maart 2017 om 13:00
Gelukkig zit onze prijzenkast overvol! laat me niet lachen!
 
kartal1
 
1
22 maart 2017 om 13:00
Ik proef jaloersheid, geef toe de nederlandse competitie stelt idd niet veel voor, volgens mij is het kwalitatief gezien even hoog als de championship daar in Engeland. In NL ligt de focus op de jeugd omdat ze hier niet de koopkracht hebben als in Engeland vandaar ook de mindere presaties van het nationale team denk ik. Het is en blijft wel een feit dat de Engelse competitie gewoonweg de beste is op dit moment.
 
JK-Ajax
 
4
22 maart 2017 om 13:21
De vermakelijkste wel, voor het beste voetbal hoef je niet in Engeland te zijn.
 
John Terry
 
0
22 maart 2017 om 13:01
Als 1 wk winst al geen resultaat is, wat stellen wij als Nederland dan eigenlijk voor?
 
TheLimburgian
 
0
22 maart 2017 om 14:52
1 wk is toch wat mager voor de bakermat van het voetbal. Het land heeft ook 4 keer zoveel inwoners en een veel sterkere competitie dan Nederland. Als je het zo bekijkt hoeft Nederland zich niet te schamen met die ene ek-titel en 3 wk-finales.
 
clintje
 
1
22 maart 2017 om 13:03
Ja want Nederland bulkt van de titels oh wacht. Ik zeg niet dat Engeland geweldig is maar in Nederland moeten we ook niet teren op het verleden. Het tempo ligt nou in engeland eenmaal hoger waardoor de kans bestaat dat je sneller wat fouten maakt dan hier in Nederland. Ik was naar een jupiler leauge match gegaan een paar weken terug naa het tempo is absurd laag. Uiteraard zou ik het niet kunnen bijbenen maar schrok wel van het niveau dat op het mat werd gelegd.
 
feye88
 
8
22 maart 2017 om 11:39
Nou Elvis. Ik vind je een mooie gast, maar een bal aannemen ging je in de Eredivisie ook vaak niet zo goed af. Af en toe een briljant moment, maar vooral een renpaard zonder overzicht. Een bal aannemen doe je zo dat je geen klets te pakken krijgt. Maar dat betekent nadenken en inzicht hebben. Dat is nooit je sterkste punt geweest.
 
Glossiandzozo
 
5
22 maart 2017 om 13:58
Waarom ga je meteen over zijn kwaliteiten praten? Hij zegt toch niet dat hij de ED slecht vind. Hin verteld gewoon zijn ervaring in beide competities. Niet zo snel op je tenen getrapt zeg.
 
feye88
 
2
22 maart 2017 om 14:33
Klopt. En ik vertel mijn ervaringen met Manu. Ik ben niet op mijn tenen getrapt. Hoe kom je daarbij?
 
Glossiandzozo
 
0
22 maart 2017 om 20:43
Ok dat mag. Maar ik vind jouw reactie misplaatst. Het lijkt wel alsof jij vindt dat hij iets verkeerds heeft gezegd en hen vervolgens daarop afrekent met jouw reactie
 
Ruudos
 
0
23 maart 2017 om 13:11
Hij is effectiever dan Bilal in ieder geval en die assist van afgelopen weekend kwam zeker overzicht bij kijken.
 
Thetruth
 
4
22 maart 2017 om 11:42
Haha dat nederlandse spelers bij modale clubs er slap en klein uitzien vind ik eerlijk gezegd ook. Vooral als ik naar de bundesliga, Engeland, italie maar zelfs portugal of griekenland kijk. Viel me eerlijk gezegd ook op. On afgetrainde bodys, soms gewoon magere mannetjes in nederland.
 
MGMV
 
4
22 maart 2017 om 11:42
Ja, ze mogen best lachen om het tempo. Maar dat ze daar tekeer gaan als 'beesten' heeft ook te maken met dat ze technisch natuurlijk stukken achter liggen. Er wordt hier gewoon anders voetbal gespeeld; opbouw van achteruit dan alle lange halen vooruit. Maar goed, aan de andere kant mogen voetballers hier echt wel wat meer fysiek kweken. Er wordt hier nog altijd zo weinig aandacht besteed aan krachttraining lijkt het wel. Met het idee dat elke voetballer een bodybuilder wordt wanneer ze een krachtoefening doen, of anders wel het loopvermogen.
 
maurootje
 
12
22 maart 2017 om 11:46
De eredivisie wordt door de meeste voetballiefhebbers,terecht,niet serieus genomen. Een verdediger moet bij ons blijkbaar eerst kunnen voetballen en daarna pas verdedigen. Ronduit lachwekkend. Geef mij maar de italiaanse verdedigers. De kunnen daadwerkelijk verdedigen. De Maldini's Nesta's de gehele huidige juve verdediging, materazzi,Baresi. Dat niveau heeft NL verdediging nooit gehad omdat dat soort verdedigers niet wordt opgeleid(de Materazzi's,Chiellini dan). Hier hebben sommige jonge spelers al kapsones, dat zie in duitsland en italie nauwelijks. Nee, eredivisie is een geweldig opleidings competitie. Maar geen serieuze voetbal competitie
 
midkoopie
 
11
22 maart 2017 om 11:57
Daarom halen Italiaanse clubs steeds Nederlandse verdedigers. Degene die jij opnoemt waren/zijn wereld toppers. Daar had en heb Nederland er ook wel een paar van gehad
 
Verpatopspits
 
2
22 maart 2017 om 12:01
Timo Letschert is een prima voorbeeld...
 
maurootje
 
3
22 maart 2017 om 12:35
Ja maar niet die in de buurt komen van Maldini. En daarbij. De nl verdedigers zeggen in italie pas te leren hoe ze moeten verdedigen spelen. Heeft de vrij en hoedt zelf aangegeven.
 
Fave
 
0
22 maart 2017 om 12:49
Net als de Vrij en Hoedt
 
maurootje
 
0
22 maart 2017 om 22:46
@midkoopie, hier het bewijs; in de recenste artikel op vz geeft Hoedt het nogmaals aan. Leer ervan
 
Sparta!
 
0
22 maart 2017 om 12:51
Nou nou nooit gehad zeg je. Ooit Jaap Stam zien voetballen? Ronald Koeman? Adrie van Tiggelen? Die waren verdedigend van een behoorlijk niveau.
 
Milan_Psv
 
1
22 maart 2017 om 13:34
Ben het met je eens dat tegenwoordig de verdedigers te slap zijn maar als je teruggaat naar Maldini Nesta en Materazzi dan kan je ook wel terug naar Jaap Stam. Trouwens denk ik dat de Vrij ook wel echt een top verdediger gaat worden, wel wat minder hard dan Materazzi en Stam maar goed, het is niet alleen maar duister
 
DominicVedder
 
0
22 maart 2017 om 11:52
De eredivisie is niet mee gegroeit met de grote landen. Wij zijn blijven hangen in het moet tactisch en mooi zijn. Daar hebben ze het fysieke aspect er aan toegevoegd. Onze goede spelers komen dus vaak fysiek tekort in het buitenland. En ook discipline komen we zwaar tekort.
 
palesky
 
2
22 maart 2017 om 11:55
Verklaart meteen waarom Manu niet aan de bak kwam in Engeland, want in de wedstrijden bij de Eagles blinkt hij nou niet echt uit in werklust (en dan zeg ik het netjes)
 
Faas010
 
2
22 maart 2017 om 13:01
De eredivisie is een kraamkamer voor talenten. Hier kan je rustig wennen aan professioneel voetbal. Fysiek lopen we mijlenver achter op de grote competities. Dat is niet zo erg, maar je moet gewoon accepteren dat het zo is en het niet vergelijken met andere landen. Natuurlijk is incidenteel succes mogelijk (kwart-, halvefinales), maar structureel meedoen met de grote jongens zit er niet meer in.
 
JK-Ajax
 
3
22 maart 2017 om 13:10
Ach, ondertussen spelen we elke ploeg in de championship naar de kloten dus laat die harde werkers maar lachen. Op dit moment lacht iedereen zich meer de kloten uit de broek omtrent de prestatie van de Engelsen, zowel met hun miljoenenclubs als met het Engels elftal.
 
Imponeria
 
0
22 maart 2017 om 13:20
De leeftijd hier ligt gemiddeld gewoon 4/5 jaar te laag! Dan zie je het fysieke verschil ook beter.