'Hij dreigt bij Ajax stilaan te verzuipen in zijn grote geldzwembad'
Woensdag, 22 januari 2020 om 08:32

Jong Ajax bereikte maandag de koppositie van de Keuken Kampioen Divisie door met 2-0 te winnen van FC Dordrecht, terwijl Ajax 1 ook de titelrace in de Eredivisie leidt. Daarnaast werd dinsdag bekend dat Ajax ook qua bereik op social media onaantastbaar is in Nederland. Sjoerd Mossou vraagt zich af of de 'verpletterende overmacht' van Ajax wel goed is.

"Financieel tikt Ajax volgens de accountants van Deloitte tegenwoordig een omzet aan van 199,4 miljoen euro. Het eigen vermogen ligt inmiddels ruim boven de 200 miljoen, Marc 'Netto' Overmars dreigt stilaan te verzuipen in zijn grote geldzwembad", schrijft Mossou in zijn column voor het Algemeen Dagblad. De journalist beseft dat 'een zak geld nog nooit een doelpunt heeft gemaakt', maar ziet ook dat de kloof tussen Ajax en de rest almaar groter wordt.

'Aan de binnenlandse televisiegeldverdeling verandert tot 2025 niets, terwijl Ajax vrolijk kan blijven poenscheppen in de Champions League. Zelfs als Ajax binnenkort Bassie & Adriaan aanstelt als tweekoppige directie, en Gerard Joling als hoofdtrainer, wordt het de komende jaren fluitend kampioen', aldus Mossou, die het onzin vindt om dit als 'oneerlijk' te beschouwen. Sport is volgens de columnist per definitie oneerlijk, terwijl Ajax de voorsprong ook zelf heeft verdiend.

Wat Ajax volgens hem wél zou kunnen doen is 'met zijn poten van spelers uit andere topjeugdopleidingen afblijven', gezien onder meer het herenakkoord. "Ietsje duurzamer vissen mag je van een multinational best verwachten, juist in een sportcompetitie, onmiskenbaar gebaat bij concurrentie. Het is niet illegaal hoor, Kik Pierie, Perr Schuurs en Kjell Scherpen op goed geluk wegplukken uit Heerenveen, Sittard en Emmen, en dat dan 'talentontwikkeling' noemen. Maar de Eredivisie wordt er schraler en kaler van."

Meer nieuws
   
06:00
06:00
Arne Slot: de trainer die 'sleeping giant' Feyenoord wakker maakte
13
   
23:30
23:30
De EK-selectie van Spanje: dit zijn de spelers die kans maken
2
   
23:11
23:11
Racistisch gedrag richting Nico Williams smet op belangrijke zege Atlético
1
   
23:06
23:06
Chelsea vecht zich knap terug tegen Villa, maar vergeet zichzelf te belonen
7
   
23:02
23:02
Paris Saint-Germain poetst 1-3 achterstand weg en is officieus kampioen
12
Je dient in te loggen om te reageren.
 
Inloggen

Reacties (83)

 
Suarez 7
 
83
22 januari 2020 om 08:45
Als Ajax een Alvarez of Marin haalt en in de wandelgangen wordt gelinkt aan buitenlandse aanvallers hoor je waarom er niet gegaan wordt voor Nederlandse talenten als Koopmeiners, Boadu en Stengs. Jaren geleden werd er door het grote publiek juist op gehamerd dat Ajax jonge spelers bij kleinere clubs wel eens mocht ophalen, om het nu dan als enigszins "evil" te beschrijven is vrij hypocriet.
 
MarkV
 
19
22 januari 2020 om 08:55
Tja.. in de jeugd is het "not done" maar zodra die spelers 20+ zijn en goed presteren moeten ze 10-20 miljoen en tegenwoordig zelfs 25+ miljoen kosten. Dus ik snap wel dat Ajax op de jonge buitenkansjes mikt. Want meer dan 20 miljoen betalen voor een Stengs of Boadu is gewoon een enorme gok, daar zelden (wellicht zelfs nooit?) een AZ speler via Ajax naar de Europese top is gegaan.
 
cabinessence
 
18
22 januari 2020 om 08:58
De situatie is de afgelopen jaren natuurlijk wel behoorlijk veranderd. Als Ajax 5-10 jaar geleden een speler van een andere eredivisieclub kocht, dan was dat doorgaans een beoogde basisspeler. Nu belanden de toptalenten van andere clubs een beetje op de grote hoop. Ajax zit nu al met 22 gehaalde spelers, waarvan er elke week maar 6-7-8 aan de aftrap verschijnen.
 
D-Bergkamp
 
9
22 januari 2020 om 10:36
@Cabinessence, Ajax kan investeren in de toekomst en spelers alvast een jaar laten wennen en tegelijkertijd een sterke bank hebben. Mochten er komende zomer spelers vertrekken zit de vervanger al klaar.
 
Scepticus38
 
14
22 januari 2020 om 10:52
" Ajax zit nu al met 22 gehaalde spelers, waarvan er elke week maar 6-7-8 aan de aftrap verschijnen ". Je weet toch dat voor Ajax dezelfde regels gelden als andere clubs en dat ook Ten Hag maar 11 spelers mag opstellen?. Overigens geldt exact hetzelfde voor je eigen club, die heeft dit seizoen zelfs meer spelers aangetrokken dan Ajax. Waarom het voor de ene club wel een probleem zou zijn en voor de andere niet, is mij een raadsel. Voor de rest is je reactie vrij onzinnig omdat jeugdspelers natuurlijk niet direct voor de hoofdmacht worden opgehaald, maar voor de opleiding. De meeste van hen zullen het niet halen en later hun heil vinden bij een andere Bvo. Dat is nooit anders geweest bij Ajax en dat dat nu ineens als een probleem wordt beschouwd, heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat het Ajax momenteel voor de wind gaat en nu eenmaal niet iedereen in staat is om de zon in het water te kunnen zien schijnen. Deze column van Mossou blinkt opnieuw vooral uit in onbenulligheid waar hij een patent op lijkt te hebben. Ajax heeft natuurlijk niet als doelstelling om de verschraling van de eredivisie tegen te gaan en gaat natuurlijk geen talenten laten liggen omdat dat het gevolg is. Het blijft opvallend of beter gezegd potsierlijk dat figuren als Mossou maar van Ajax verwachten dat de club Roomser is dan de paus, terwijl ze natuurlijk ook de wetenschap hebben dat andere (buitenlandse) Bvos de talenten zou ophalen als Ajax ze zou laten liggen. En er in de praktijk dus niets zou veranderen als de club dat zou doen. In ieder geval niet ten goede. Ajax heeft Europese ambities en beschikt niet over de middelen om financieel de strijd aan te gaan met de grote Europese clubs. En dus zal men uit een ander vaatje moeten tappen om die ambities te kunnen waarmaken.
 
elninoo
 
5
22 januari 2020 om 10:55
Dit werkt juist twee kanten op. Op deze manier behoudt Ajax veel jongens voor de eredivisie die anders wellicht zouden vertrekken naar het buitenland. Aan de andere kant worden die spelers dan wel geconcentreerd en blijven ze niet uitgewaaierd over de eredivisie spelen. Ze worden dus behouden maar leveren geen weerstand meer aan Ajax zelf omdat ze voor de club spelen. Of het goed is voor het Nederlands voetbal weet ik niet maar dat het goed is voor Ajax weet ik wel. Als ik naar de ranglijst kijk van het Europees voetbal heeft Nederland (lees Ajax) dan wel een stap gemaakt.
 
cabinessence
 
0
22 januari 2020 om 11:15
@scepticus38: "overigens geldt exact hetzelfde voor je eigen club, die heeft dit seizoen zelfs meer spelers aangetrokken dan Ajax." PSV heeft 16 gehaalde spelers, da's ruim een half elftal minder dan Ajax.
 
cabinessence
 
5
22 januari 2020 om 11:17
@elninoo: Maar wat heeft "behouden voor de eredivisie" voor nut als die jongens (scherpen, Schuurs, Pierie) amper spelen?
 
SpeedyAFC
 
9
22 januari 2020 om 11:59
Ze spelen elke week in de Kkd. Ze ontwikkelen zich totdat ze toe zijn aan het eerste voor Ajax. En mochten ze dat niet halen, dan zijn ze verder opgeleid en beschikbaar voor de andere eredivisie clubs.
 
Scepticus38
 
12
22 januari 2020 om 12:20
" PSV heeft 16 gehaalde spelers, da`s ruim een half elftal minder dan Ajax ". Is complete onzin. Ajax heeft met Babel erbij dit seizoen 12 nieuwe spelers aangetrokken van wie er 4 zijn aangetrokken voor Jong Ajax en 2 terug kwamen na te zijn verhuurd. Daarnaast zijn er nieuwe spelers in de opleiding, maar dat heeft natuurlijk niets met aankopen te maken. Bij PSV staat de teller ook op 12. Kan je gewoon opzoeken op VI. Als je de jeugdspelers er ook bij op gaat tellen, worden het er uiteraard meer, maar aangezien PSV in de zomer alleen al 20 nieuwe jeugdspelers heeft aangetrokken (kan je gewoon op Psvfans.nl verifieren), klopt er ook in dat geval helemaal niets van je verhaal. Je zwetst sowieso maar een eind weg omdat alle toptalenten wekelijks aan spelen toekomen, is het niet in het eerste elftal dan wel bij het Jong team of de A of B junioren. Dat ze op een hoop zouden belanden zoals jij beweert, is demagogie van het zuiverste soort. Talenten worden gehaald om opgeleid te worden volwaardige Ajax speler en dat ze nog niet allemaal vast in het eerste elftal spelen, heeft ermee te maken dat hun opleiding nog niet is voltooid en dat ze er nog niet klaar voor zijn. Dat is iets heel anders dan dat ze op een hoop zouden worden gegooid. Die bewering is volslagen lachwekkend.
 
elninoo
 
0
22 januari 2020 om 14:23
Cabinessence,dat ze nu niet spelen hoeft toch niet te zeggen dat ze in de toekomst niet gaan spelen? Het is vooraf duidelijk gemaakt wat het plan was met deze jongens.
 
Zytto34
 
35
22 januari 2020 om 09:42
Daarnaast als az uitspraken doet van: "We verkopen liever niet aan Ajax." En psv: "Als Ajax zich meldt dan betalen ze maar fors meer." Dan is het juist volkomen begrijpelijk dat Ajax zich bij een talent meldt als ze 16 zijn. Ajax gaat natuurlijk geen 60 miljoen voor bergwijn betalen en laat zich niet 6 weken aan het lijntje houden mbt een stengs of boadu. Daarnaast als een talent graag bij Ajax wil voetballen dan is het simpelweg nu of nooit als je bij die clubs zit, want je weet als talent van az dat az uitspraken doet dat ze niet aan Ajax verkopen. Nou genoeg talenten die dan naar Ajax willen, want veel jongens komen gewoon uit Amsterdam en omstreken en voor die jongens is Ajax toch vaak een droom.
 
McMulenga
 
29
22 januari 2020 om 08:57
Hij heeft wel een punt. Maar als Ajax Pieri, Scherpen en Schuurs niet haalt is er wel een andere club die ze weg kaapt. Is het geen PSV dan wel een of andere club uit het buitenland, en als ze naar het buitenland gaan is ook weer niet goed.
 
toonvs
 
5
22 januari 2020 om 09:07
Wat een onzin Ajax gaat noch een hoop punten verspelen. Ongelofelijke slechte back Mous staat te slapen bij de goal van Sparta. Laten we het maar niet hebben over Veltman die gaat nog wel een paar rode kaarten pakken. Zolang Blind niet terug is gaan ze punten verspelen. Voor de winterstop met de ouden garde spelen nu weer veel te jong. Met Babel ga je er ook niet voor uit helaas. Zat miskopen gedaan. De tijd zal het leren.
 
McMulenga
 
53
22 januari 2020 om 09:17
Hoi Toon, leuk om weer eens wat van je te horen. Zou je me misschien kunnen uitleggen wat jouw zure reactie over Veltman, Blind, Babel en de garantie dat Ajax punten gaat verliezen te maken heeft met mijn reactie? Liefs McMulenga
 
THenry_228
 
2
22 januari 2020 om 09:37
@Toon: de Eredivisie is de weg aan het opgaan van de Ligue 1, waar een PSG een absolute dominantie heeft. Ook Ajax is goed op weg dat te bereiken in de Eredivisie.
 
elninoo
 
5
22 januari 2020 om 11:01
Toon,zelfs als dat het geval zal zijn wordt Ajax nog op zijn sloffen kampioen. Simpelweg omdat de andere ploegen geen betere spelers hebben rondlopen. Ik zie overigens niet in waarom Babel een stap achteruit zou zijn aangezien je die simpelweg hebt ingewisseld voor Noah Lang. Dan ben je er gewoon op vooruit gegaan. Een Babel zou bij iedere eredivisieclub gewoon basis staan en is constanter dan de meeste buitenspelers die in de eredivisie spelen. Dus wat dat betreft heeft Ajax een prima slag geslagen. Dat Veltman en Mazraoui (ik denk dat je daarmee Mous bedoeld) jou kleur niet hebben kan maar dan nog heeft de concurrentie geen betere spelers tot de beschikking.
 
London Calling
 
0
22 januari 2020 om 17:37
Ik geloof direct dat Ajax Blind gaat missen, maar ik zie niet waarom Babel nu al een miskoop is. Die is gehaald als tijderlijke backup voor promes en neres omdat de andere buitenspelers of niet fit of niet goed genoeg zijn (o.a. Labyad, Lang en Bande).
 
jeron
 
44
22 januari 2020 om 08:58
Ik blijf het herenakkoord gewoon de grootste onzin vinden!als grootste club wil je de beste spelers!niet alleen in je eerste, maar in elke afdeling van je club.als dat betekent dat Ajax een groot talent kan weg plukken bij AZ, dan moeten ze dat doen.andersom gebeurt het ook dat een Manchester United ze weg plukt bij Ajax...en een AZ die bijvoorbeeld een Oosting wegplukt bij Fc Emmen.een herenakkoord zorgt alleen maar voor verwarring!als een talent, ouders en makelaar denken dat het beter is om bij een AZ te blijven ipv over te stappen naar Ajax is dat aan hun. Je ziet trouwens ook talenten die het net niet redden afzakken richting leuke Nederlandse clubs..dani de Wit - Azcerny - Utrecht (al bakt hij er daar ook niks van)lang - Twente huurbotman - Heerenveen huurzeefuik - Groningenmitchel Dijks - Bolognapadt - Groningenbizot - Azazor Matusiwa - Groningenkortom: Er zijn ook zat clubs die mee profiteren van de Ajax opleiding
 
LucasAndersen
 
28
22 januari 2020 om 09:06
Het herenakkoord zegt dan ook niet dat clubs geen spelers weg mogen halen (wat velen gek genoeg lijken te denken). De afspraak is dat als er een talent wordt weggehaald er een dubbele opleidingsvergoeding wordt betaald.
 
siepie
 
2
22 januari 2020 om 10:59
En dat is een prima oplossing wat mij betreft. Ze zouden er van mij zelf 3x de opleidingsvergoeding van mogen maken, zodat je vanzelf krijgt dat een Ajax alleen voor de echte toppers komt ipv jeugdselectie-opvulling.
 
Primetime
 
2
22 januari 2020 om 12:02
@siepie, daar hebben vooral andere clubs last van. Ajax kan namelijk makkelijk 3x de opleidingsvergoeding betalen. Clubs als Feyenoord, Heerenveen en Utrecht zullen dat minder snel doen. Dat vergroot juist de kloof
 
Marshmallow
 
12
22 januari 2020 om 09:08
Nee, je blijft met je poten van andermans “kinderen”. (Zeker als er akkoord is). Dit mijn beste vriend, is vanaf nu de belangrijke levensles uit je leven.
 
DRL80
 
4
22 januari 2020 om 10:03
Vertel je dat ff aan de clubs in de zogenaamd grote competities? Dat ze van NL kinderen afblijven? En laten we ook en masse wereldwijd van de kinderen van amateur clubs afblijven. Gewoon geen doorgroei voor spelers en clubs.
 
curtazimo
 
3
22 januari 2020 om 10:17
@Marshmallow Dat is niet wat t akkoord inhoudt. Heel simpel; als je “andermans kinderen” weghaalt moet je betalen. Meer dan voor dit akkoord. Dit akkoord is geen verbod om “andermans kinderen” binnen te halen hoewel velen dat denken...
 
SpeedyAFC
 
5
22 januari 2020 om 10:35
Ten eerste bezitten clubs geen kinderen. Ten tweede, hou nou eens op over dat gezeur over een zogenaamd herenakkoord. Ajax is toch elke keer heel duidelijk, het gaat alleen om de hoogte van de vergoeding. Waarom blijven mensen maar verzinnen dat er een akkoord ligt om geen spelers weg te halen?
 
jeron
 
1
22 januari 2020 om 10:37
Hahaha nog even en je levenslesje hangt richting kinderarbeid met je andermans kinderen...ik zal je van je roze wolk halen en back to the earth brengen...al die kindertjes hebben maar 1 doel, doorbreken en profvoetballer worden.heb je die skills dan is alles mogelijkheb je die skills niet, even goed maar dan speel je je wedstrijdjes gewoon lekker bij je clubje..eigenlijk is dat overal zof je nu voetbal hebt of turnenof musicalster of ballerinawie talent heeft en er wat mee wil doen investeert in het uiterste En dat "mijn beste vriend" is de keuze die ouders voor hun kinderen maken. De kindertjes gaan netjes naar school, krijgen begeleiding in het samenvoegen van school en voetbal.
 
wolterx
 
11
22 januari 2020 om 10:43
Alsof die spelers 'van' AZ zijn. Als club heb je niets te zeggen als een speler of de ouders weg willen, daar is AZ haar ruiten ook mee in aan het gooien. Statement maken niet aan concurrenten te willen verkopen meer om stap naar de top 3 te zetten en dag erna de ouders al naar de Toekomst zien gaan om te praten over eventueel contract. AZ verloor afgelopen jaar 3 jeugdspelers aan PSV en 2 aan Ajax. Komend seizoen gaan er weer spelers weg van AZ, Ernest Poku werd gisteren al gecommuniceerd op social media die gaat AZ na een jaar al verlaten voor Ajax. Kwam in de zomer bij AZ vanaf FC Amsterdam en was na paar weken al 'geruchten' dat hij naar Ajax zou gaan met 16. Je staat zoveel sterker in onderhandeling als je een transfer maakt bij je eerste contract, zo neemt AZ spelers over van Almere, De Graafschap, Sparta, Emmen, Twente maar ook Ajax en Feyenoord en verliezen ze spelers aan PSV en Ajax (+buitenland soms). Zo zijn de verhoudingen zowel financieel als qua aantrekkingskracht. Als we kijken naar Oranje o15 heeft AZ 2 spelers in selectie. Kuijsten hebben ze van Almere overgenomen bij o16 hebben ze Wouter Goes die van Ajax naar AZ ging. Ook een leuke was hoe AZ geen 52k wilde betalen aan Volendam dus de speler die stap wilde zetten een jaar naar amateurs is gegaan om gratis naar AZ te gaan die nu voor Jong AZ speelt. We moeten niet gaan doen alsof dat 'wereldje' rondom jeugdspelers en jeugdtransfers zo 'netjes' is. Over dat akkoord; dat is weinig spannend. Het zou wettelijk geen stand houden, dat is dan ook waarom het een 'herenakkoord' is i.p.v. een regel terwijl 2 van de 6 ploegen al tégen dat akkoord zijn. Dat gaat dus helemaal niets veranderen, alleen denken clubs 2x na omdat prijs omhoog is gegaan per opleidingsjaar,
 
Scepticus38
 
4
22 januari 2020 om 11:11
" Over dat akkoord; dat is weinig spannend. Het zou wettelijk geen stand houden, dat is dan ook waarom het een 'herenakkoord' is i.p.v. een regel terwijl 2 van de 6 ploegen al tégen dat akkoord zijn ". Het gaat zelfs nog veel verder. Het voetbal is gewoon een bedrijfstak en moet zich aan de regels inzake het mededingingsrecht houden. Het herenakkoord is feitelijk niets anders dan een prijsafspraak omdat clubs hebben afgesproken dat er voor hun spelers een hogere prijs betaald moet worden als ze van club veranderen. En het maken van prijsafspraken is bij wet verboden. Als een van de clubs die niet bij het akkoord betrokken is, een klacht indient bij de Europese commissaris die belast is met het mededingingsrecht, is de kans zeer groot dat zijn bezwaar gegrond wordt verklaard. En dan verdwijnt het herenakkoord op de plaats waar het feitelijk thuis hoort, in de prullenbak. Omdat het volstrekt nutteloos is. Het zou veel zinvoller zijn om clubs die talenten mede hebben opgeleid mee te laten delen in de transferwinst als ze voor veel geld verkocht worden. Zoals is gebeurd bij de transfer van Frenkie de Jong, waar ook RKC en Willem II flink van hebben mee geprofiteerd. Ook in het samenwerkingsverband tussen Ajax en Sparta is een dergelijke regeling opgenomen.
 
MrKrillin
 
6
22 januari 2020 om 11:30
@wolterx "ook een leuke was hoe AZ geen 52k wilde betalen aan Volendam dus de speler die stap wilde zetten een jaar naar amateurs is gegaan om gratis naar AZ te gaan die nu voor Jong AZ speelt." Wauw dank voor deze info. Dit is zelfs schandalig! En maar janken in de media en wijzen naar Ajax maar intussen zelf schofterig zijn en de klelinere clubs zo schandalig behandelen! Voor Volendam is 52k gewoon een hoop geld.
 
SpeedyAFC
 
0
22 januari 2020 om 12:02
Een akkoord betekend instemming van alle partijen. Anders is het geen akkoord maar een dictaat, een opgelegde verplichting. En zoals Scepticus al terecht meldt, dat zou tegen de wet zijn dus helemaal niet mogelijk. Verder hebben partijen flink wat boter op hun hoofd want ze trekken allemaal kinderen aan van andere clubs. bijna geen enkele speler begint bij de F-jes of E-tjes van de BVO waar ze uiteindelijk hun eerste contract tekenen.
 
Iseldiroed
 
0
22 januari 2020 om 19:46
Het akkoord houdt in dat er extra wordt betaald voor jeugdspelers. Spelers overnemen kan nog gewoon zonder problemen.
 
jbdeiman
 
4
22 januari 2020 om 09:20
Dan struikel je meer over het principeakkoord zelf dan de gedachte erachter. Wat Dhr. Mossou hier ook benoemd is eigenlijk heel logisch: Als het gat te groot wordt met de rest van de competitie, dan is er (niets) meer aan.momenteel vind ik het grote gat nog wel mee vallen (al zou je op de stand en punten anders kunnen bedenken), maar zo gemakkelijk gaat het allemaal niet. Als je bedenkt dat Sparta (in een Thuiswedstrijd notabene) het nog spannend weet te maken, dan kan iedereen wel roepen dat het met 2 vingers in de neus gaat, maar het valt (nog) vaak goed voor Ajax, enerzijds een kwaliteit (die kopbal redding), maar ook daarmee kan je maar zoveel geluk hebben. Wat Dhr. Mossou hier benoemd is juist dat ze soms een beetje `doorslaan` met het weghalen van de jeugdige spelers, in de hoop dat er een tussen zit die het wel maakt. Als er inderdaad (ik houd het niet bij) 22 spelers zijn gekocht, waarvan er maar ong 7 of 8 spelen, dan kan je wel stellen dat ze hopen dat 1 van die andere 15 spelers (minimaal) het nog gaat maken. Echter betreft het dan wel de betere spelers uit een laaggeklasseerde ploeg, of uit de jeugdopleiding van een ander die potentieel die ander ook serker zou kunnen maken.iedere week/ wedstrijd tegen grote weerstand voetballen is nu eenmaal beter voor de ontwikkeling van spelers dan een wedstrijje op hoog (of hoger) niveau afwisselen met een 2 vingers in de neus wedstrijd. Ajax draagt door het kopen van de grootste talenten van andere voetbalorganisaties binnen de eigen competitie (zie daat het verschl met als een buitenlandse club een dergelijke speler haalt), zelf bij aan het verminderen van de weerstand. Later halen, kost meer geld, maar betekent dan ook dat de andere club meer geld beschikbaar heeft voor het kunnen aantrekken van andere spelers om op niveau te blijven. Vroeg weghalen kost niets (bijna niets), maar levert de andere club ook niets op. Ik snap ook wel dat Ajax (of welke club ook!) geen liefdadigheids instellingis of iets dergelijks, maar als je echt op langere termijn kijkt als club, zul je toch ook na moeten denken over de weerstand in wedstrijden. Momenteel is de weerstand vaak nog wel okã©, en zitten er vaak genoeg verrassingen tussen in die zin dat het een moeilijke wedstrijd is. Maar dat wordt wel snel minder als de andere clubs geen talenten meer kunnen opleiden tot fatsoenlijk niveau, want dan worden ze voor die tijd al weggehaald voor een habbekrats, en daardoor dus ook geen geld hebben om zelf spelers aan te trekken. Ik ben dan ook voor een ander (wereldwijd!) principe:-- Haal je vanaf 15 jaar spelers bij een andere BVO weg (ze hebben nog geen profcontract) gaat 25 van de eventuele transfer inkomsten die de directe koper van die 15 - 18 jarige speler er aan overhoud naar de andere club..enerzijds creã«er je hier mee dat opleiden beter/ vaker/ eerlijker loont, en anderzijds creã«er je daar ook mee dat men zelf gaat opleiden, of minder gaat gokken met spelers kopen, omdat het ook vaak (echt) veel geld kost. Het handelsspelletje wordt wat eerlijker, en daarbij hebben kleinere clubs er ook echt wat aan om zelf op te leiden.
 
Richard-nec
 
1
22 januari 2020 om 09:28
Als je bv pirie bij herenveen had gelaten , had hij tegen betere tegenstanders gespeeld , nu speelt hij bij jong en speelt tegen mindere . dus is gewoon bs ! Maar nogmaals de keuze ligt nog altijd bij de speler zelf , snap alleen niet dat ze naar ajax willen als je weet dat je totaal geen kans maakt , dat is ook geen schande want ajax is nu gewoon ontzettend goed . maar dan denk ik blijf gewoon lekker bij h'veen speel daar drie seizoenen dan heb je en meer wedstrijden gespeeld en kan je je in de kijker spelen , nu ziet niemand ze !
 
SpeedyAFC
 
0
22 januari 2020 om 10:37
Het is leuk verzonnen maar wettelijk gewoon verboden. Je kan kinderen niet voor een gedeelte eigendom maken van een BVO en dan vervolgens eisen dat wanneeer zij elders een arbeidsovereenkomst tekenen er een vergoeding betaald moet worden aan de voetbalclub van hun jeugd. Als jij ergens gaat werken, hoeft er toch ook geen geld aan jouw middelbare school betaald te worden?
 
Primetime
 
0
22 januari 2020 om 10:39
@jblman, 8 vd 22 spelen meestal wel. Van die overige 14 zitten spelers als Bande die al 1.5 jaar niet fit is. Babel die er net is (zonder Babel kwam je op 21 spelers uit) Van Leer die de ene blessure inrolt na de andere. Huntelaar die regelmatig speelt maar gewoon al op leeftijd is en niet meer in staat is om elke week 90 minuten te maken. Behoorlijk wat jonge spelers zitten in de groep zoals Traore ook.
 
jbdeiman
 
0
22 januari 2020 om 11:34
@speedyafcdat weet ik, maar omgekeerd gebeurt het natuurlijk wel, want iemand `kaapt` een jongere van minderjarige leeftijd weg bij zijn `school`/ `opleiding`. Dat is hetzelfde als dat je op de Havo zit en een bedrijf je naar een andere Havo haalt in de hoop dat je voor hun een topper wordt. Dat mag niet, maar in het voetbal mag het wel of wordt het toegestaan. Er zitten echt wel contracten aan vast, alleen niet met het kind, maar met ouders. @primetimewe betrekken het nu natuurlijk allemaal op Ajax, maar ik benoem natuurlijk al wel dat ik vind dat we dit wereldwijd moeten aanpassen, Ik zou het graag anders zien, voetbal is ook een uitzondering waarbij er (actief) wordt gehandeld met kinderen onder de 18.
 
Scepticus38
 
1
22 januari 2020 om 11:42
Je redenatie klopt niet. Het gaat meestal om spelers onder de 16 jaar die nog geen contract hebben. En die spelers spelen doorgaans nog niet in het eerste elftal van hun club en dus maakt het voor de competitie ook geen enkel verschil uit bij welke club ze spelen. Als ze goed genoeg zijn voor een club als Ajax, worden ze ook als er een transfersom betaald moet worden, weg gekocht voor ze van betekenis kunnen zijn voor hun club. Is het niet door Ajax, dan wel door een andere topploeg. Het is dan ook geen sportieve maar louter financiele kwestie. Bovendien is het zo dat slechts een handjevol spelers het ook daadwerkelijk gaat redden in de top, de meeste talenten komen in het bezit van een uitstekende opleiding uiteindelijk bij andere Bvos terecht. Er is geen enkele club in het betaalde voetbal waar niet minimaal 1 speler speelt die niet (mede) is opgeleid bij Ajax. Het beeld dat jij schetst blinkt vooral uit in eenzijdigheid en doet de werkelijkheid geweld aan omdat in werkelijkheid het hele betaalde voetbal mee profiteert van de Ajax opleiding. Voor elk talent dat Ajax bij een andere BVO weg haalt, bewandelen er 8 de omgekeerde weg. Door de spelers die het uiteindelijk niet halen een uitstekende opleiding te bieden, maakt de club het voetbal in de breedte dan ook juist sterker ipv het te verschralen. Tot slot is het gewoon zo dat Ajax uitsluitend is geinteresseerd in de toptalenten en die meestal op eigen initiatief voor Ajax kiezen omdat ze daar de beste opleiding krijgen. Cijfers liegen niet en die tonen ieder jaar aan dat er twee tot drie keer zoveel spelers naar een andere BVO vertrekken als dat er worden aangekocht en dan zijn de spelers die vertrekken zonder dat ze een contract hebben daar nog niet eens bij opgeteld. Het verhaal dat je ons wilt doen gelovig is niet alleen eenzijdig, maar rammelt ook nog eens aan alle kanten.
 
Primetime
 
0
22 januari 2020 om 11:58
Jbdeiman, het gebeurt met meer sporten hoor. Ik heb op Netflix de serie van Snoop Dogg gekeken waarin hij een American football team heeft. Coach Snoop heet het. Een van de beste teams, gaat om kinderen van 12/13 jaar. Snoop betaald behoorlijk, niet direct. Maar hier aan het ene kind een vliegticket voor zijn vader. Aan een ander betaald hij weer 2 maanden huur. Logisch dat je dan een van de beste teams hebt. Ook op de highschools kapen de rijke private high schools alle goeie spelers. Als je kijkt naar de top van de NBA, die jongens komen veelal van private schools
 
SpeedyAFC
 
1
22 januari 2020 om 12:08
@jbdeiman Natuurlijk mag een kind gewoon wisselen van middelbare school als zijn ouders dat een goed idee vinden. Gebeurt dagelijks. Kind zit op de Havo maar blijkt meer aan te kunnen en gaat naar het Gymnasium. Alle ouders mogen zelf de school kiezen en wisselen van school als de ouders dat beter voor hun kind vinden. Dat geldt ook voor voetbalopleidingen. Kind begint op zijn twaalfde bij de opleiding van Afc. Hij valt op, lijkt meer in zijn mars te hebben dan hoofdklasse voetbal en wordt op zijn 14de (bijna) gratis gehaald door AZ. Ook daar valt hij op, hij lijkt wellicht een toekomste international te worden. Op zijn zestiende tekent hij zijn eerste contract bij de jeugdopleiding van Ajax die AZ een opleidingsvergoeding betaald.
 
London Calling
 
0
22 januari 2020 om 15:37
Ik vind het herenakkoord ook een beetje onzin en vind het prima dat Ajax de beste spelers bij elkaar zet in hun opleiding. Zoals je al aangeeft haalt Ajax bij AZ, en andere eredivisie clubs, jeugdspelers weg zoals buitenlandse clubs dat bij Ajax doen en zoals de overige eredivisie clubs dat weer bij kleinere clubs doen.wat ik minder vind van Ajax is dat ze vrijwillig mee doen aan dit herenakkoord, dat hadden ze niet hoeven of moeten doen. Zeg dan gewoon iets van jongens, leuk idee, maar wij doen er niet aan mee. Dat kan ook gewoon. Maar wanneer je dan toch vrijwillig mee doet, geef dan het goede voorbeeld, en hou je er ook aan.
 
wolterx
 
0
22 januari 2020 om 16:06
Ajax was met nog 2 ploegen tegen het vooruit halen van die datum (ingang 2021) dat deel was van het akkoord. Waar ook gekeken werd naar afschaffen van kunstgras (iets dat ondanks grote meerderheid wél verkomen kon worden) en inkrimpen van de competitie. Hier is weinig vrijwillig aan als je tegenstemt in een herenakkoord dat wettelijk geen stand kan houden. Met als gevolg dat ze publiekelijk druk proberen te zetten op clubs die zich niet aan akkoord houden (lees Ajax en PSV). Ze hebben slim prijs per jaar in opleiding omhoog kunnen zetten door de erkenning van jeugdopleiding (met internationale status, iets dat extern bepaald is) hogere vergoedingen aan te koppelen. Meer kunnen ze niet doen omdat het anders prijsafspraken is (bij wet verboden, zie oa reactie Scepticus) of zelfs kartelvorming mochten ze het hele serieus maken. Dan verwerpen ze het bij eerste beste bezwaar. Dusja, ze proberen hier te spelen op morele plicht van een akkoord, daar gaat geen club zich aan houden natuurlijk. Want de seconde dat Feyenoord weer stappen gaat zetten in jeugd en financieel bij eerste gaan die ook spelers halen bij AZ, Utrecht of Vitesse, dat is hoe de hiërarchie werkt.
 
Marshmallow
 
14
22 januari 2020 om 09:06
Monsou vergeet m’n club AZ te noemen, ze hebben nu al 3 jeugdspelers uit Alkmaar opgehaald. Triest om zich dan opleidingsclub te noemen. Een vader van een niet nader te noemen speler kreeg een leaseauto cadeau van Ajax incl. tankpas (vervoer) en tekengeld van €10.000 euro (begeleiding). Ouders wordt al heel vroeg het hoofd gek gemaakt door relatief gezien een kleine zak geld en secundaire arbeidsvoorwaarden.
 
007
 
35
22 januari 2020 om 09:08
En Ajax verliest jonge spelers aan het buitenland en AZ pikt ook spelers op bij andere clubs. Die vlieger gaat ook niet op...
 
McMulenga
 
5
22 januari 2020 om 09:21
Het is toch gewoon eten of gegeten worden. Als je als Ajax zijnde weer terug wil naar de Europese top moet je internationaal doen en handelen en niet meer blijven hangen op die Nederlandse akkoordjes. De Engelse clubs hebben totaal geen medelijden met je.
 
SpeedyAFC
 
2
22 januari 2020 om 10:39
Ze halen die spelers toch om veder op te leiden? Waarom zit iedereen maar zo te fitten dat een speler op zijn 13de of 14de gescout moet worden maar op zijn 15de het verboden moeten zijn? Waar denk je de AZ de kinderen vandaan haalt? Allemaal uit de eigen E-tjes ofzo?
 
Scepticus38
 
0
22 januari 2020 om 11:47
" Monsou vergeet m’n club AZ te noemen, ze hebben nu al 3 jeugdspelers uit Alkmaar opgehaald. Triest om zich dan opleidingsclub te noemen" . De spelers waar je het over hebt, zitten allemaal in de jeugdopleiding. En wat denk je dat ze daar doen? Pottenbakken leren?
 
lausho
 
1
22 januari 2020 om 12:50
En AZ heeft weer Bergsma gehaald en nu de Wit van Ajax gehuurd. Bij Ajax zit je net als bij AZ goed als jeugdspeler.
 
Sirius
 
3
22 januari 2020 om 13:50
AZ haalt toch ook gewoon een Tijs Velthuis weg bij FC Twente deze zomer? Het is gewoon selectieve verontwaardiging, want ook AZ plukt ze bij andere clubs weg.
 
007
 
9
22 januari 2020 om 09:06
Die doomscenarios over een complete macht van Ajax in de eredivisie is totaal niet relevant. Kijk naar AZ die dit jaar het goed doet. Ajax heeft de komende weken een pittige serie voor de boeg en blessures kunnen roet in het eten gaan gooien. Ajax zonder Ziyech wint ook niet makkelijk van Groningen (uit) , PSV (thuis) en Utrecht (uit). Echt, vind dit soort columns veel te voorbarig en overdreven.
 
MrKrillin
 
6
22 januari 2020 om 10:40
@007 "dit soort colums veel te voorbarig en overdreven" ik heb het nu 2x gelezen maar wat is punt van die gast? Welke nieuwe punten draagt hij aan of welke nieuwe discussies moeten gevoerd gaan worden? TV-gel tot 2025 alsof dat wat uitmaakt..gaat maar om klein deel van de begroting van Ajax. Ajax haalt al evenveel op of iets meer aan samenwerkingen met andere clubs dan TV geld NL. Ik hoop juist dat Ajax egoisischer wordt. Uiteindelijk kijkt meerderheid in NL en buitenland naar Ajax dan de andere clubs. Laat Ajax maar nog een groter deel krijgen. Herenakkoord is ook te vaak besproken. Vraag mij af wat wil hij bereiken nu? Waarom niet ook naar PSV wijzen die ook veel spelers weghalen. Komende jaren kampioen worden is nergens op gebaseerd. Was verfrissender geweest om ipv uitgekwauwde kritiek op Ajax eens een kritisch stuk te lezen waarin gewezen wordt naar alle andere clubs. Waarom nemen ze Ajax niet als voorbeeld. Bouwen aan herkenbaarheid, werken hard aan commerciele deals wereldwijd, gaan samenwerkingen aan, tillen social media naar hoog niveau, veel geld naar jeugd, scouting goed opgezet etc etc. Waarom niet aangeven is schande dat Ajax, PSV deel van hun Europse verdiensten afdragen om de andere (subsidie)clubs te subsideren. Dat is pas genant en schande. Gaat om proffesionele voetbalclubs. Dat zou verfrissend zijn
 
007
 
0
22 januari 2020 om 23:05
Ajax is gewoon de grootste club in Nederland en hoge bomen vangen veel wind. Alleen stoort het me dat analisten/journalisten te vaak als fans praten. Wij mogen opportunistisch, maar de media doet er vrolijk aan mee. Dat vind ik echt zorgelijk. Tenslotte heeft Ajax de laatste jaren heel veel goede dingen gedaan en heeft de club heel veel winst geboekt. PSV zou dit ook kunnen bereiken. Over dat zogenoemde herenakkoord begin ik niet eens. Hoeveel ex Ajacieden spelen er in de eredivisie? Hoe hoger de lat omhoog gaat hoe vaker andere clubs gaan profiteren van jongens die het bij ons niet halen. Kijk dit seizoen naar Dani de Wit of Cerny. Het is allemaal niet zo zwart wit, maar jaloezie is vaak ook een onderdeel van het spel...
 
 
8
22 januari 2020 om 09:32
Ajax staat weer 6 punten voor hoor. Dit is in ieder land zo en de rest van de wereld zit ook zo in elkaar. Rijk wordt rijker en de kloof wordt groter, c'est la vie.
 
gloryUnited
 
0
22 januari 2020 om 12:06
BPL valt dat dus best mee.
 
Sirius
 
1
22 januari 2020 om 13:53
De Premier League heeft astronomisch hoge tv gelden. Zelfs de clubs uit de onderste regionen pakken meer dan bijvoorbeeld een Ajax.
 
gloryUnited
 
0
22 januari 2020 om 15:34
en de verdeling is daar eerlijker
 
 
0
23 januari 2020 om 11:25
Niet echt het beste seizoen om dit argument te maken. Liverpool staat zo'n 70 punten voor op de rest en vorig jaar stonden City en Liverpool ook mijlenver voor. De Eredivisie is de laatste jaren steevast ontzettend spannend met verschillende kampioenen en nek aan nek races tot de laatste speeldag.
 
AdrieDe Bruijn
 
9
22 januari 2020 om 09:45
Herenakkoord betekent ook dat ze meer voor een jeugdspeler betalen. Als Ajax dat op tafel legt voldoen ze toch aan het akkoord.
 
SpeedyAFC
 
4
22 januari 2020 om 10:42
Precies, iedereen weet dat maar het schijnt een soort nationale hobby geworden te zijn om overal maar te beweren dat Ajax beloofd om geen spelers te halen en dat vevolgens toch stiekem doet. Ajax betaald gewoon het dubbele van de Fifa vergoeding en daarmee is de kous af. Met Sparta hebben ze zelfs een nog betere deal voor Sparta gesloten, die krijgen nog meer geld.
 
Nuno2004
 
1
22 januari 2020 om 10:20
Als Ajax Bassie en Adriaan aanstelt als directie gaan de Baron en B2 ze zeker tegenwerken. Dan moet ik het nog maar zien met die hegemonie.
 
Marrekie
 
1
22 januari 2020 om 10:33
Herenakkoord0. Wat een onzin. Als een speler perse naar een andere club wil dan kan je dat toch niet tegenhouden? Ik zie al dat Marc zegt tegen een jongen die graag naar Ajax wil. Sorry jongen maar we hebben een herenakkoord. Blijf jij maar lekker stil in je ontwikkeling staan...
 
Jows
 
2
22 januari 2020 om 10:39
Makkelijk hoor. Natuurlijk haalt Ajax spelers op bij andere clubs. Echter spelen er ook heel veel oud jeugdspelers van Ajax bij Eredivisie ploegen. Dus hoezo wordt het dunner? Zo werkt het overal.
 
MrKrillin
 
8
22 januari 2020 om 10:43
Weet je pas wat echt een herenakkoord is, als de clubs toegeven dat Ajax verreweg meeste TV kijkers aantrekt zowel in NL als in het buitenland en dus recht hebben op een veel goter deel van de TV geldstromen uit NL en buitenland. Zou fijn zijn als journalisten eens stoppen met zeiken op Ajax en de andere clubs ook en juist Ajax als voorbeeld nemen. Groei naar dat niveua toe, werk aan commerciele deals overal, stop nog meer geld in de jeugd. Maak stappen en stop met zeiken.
 
Marshmallow
 
2
22 januari 2020 om 11:44
Waarom komt dat? Omdat Amsterdam de grootste gekleurde bevolkingsdichtheid heeft per vierkante meter. Grotendeels demografisch bepaald dus. Ieder dak heeft 2 of meer schotels.
 
Primetime
 
1
22 januari 2020 om 12:20
@marshmallow, dan moet je wel alle demografische gegevens meenemen. Amsterdam is relatief jong, jonge mensen kijken weinig tot geen tv. Genoeg mensen die hier uberhaupt geen tv hebben. Een tv wordt vaak als ouderwets gezien onder de randstedelijke millennial. Amsterdammers kijken sws minder voetbal. Ook live, AFC in de 2e divisie trekt bijna geen supporters. Een goeie hoofdklasse team trekt nog meer supporters
 
Marshmallow
 
0
22 januari 2020 om 13:46
Pcies, weet je waarom? Tegenwoordig zit iedereen in Amsterdam West en Zuid in een Sisha bar of een Kebabzaak. Niks mis mee maar ze kijken dus idd minder voetbal maar relatief gezien nog altijd meer dan de Limburgers en Friezen en Geunningers.
 
Primetime
 
0
22 januari 2020 om 13:54
@marshmallow, sorry maar in de gemiddelde shishalounge wordt er echt niet naar Eredivisie gekeken. In een lounge kijk je naar Real Madrid, Barca, man city, Chelsea, Juventus op ofzo of Galatassaray ofzo. Daar staat echt niet Ajax vs Fc emmen op ofzo
 
Sirius
 
0
22 januari 2020 om 13:57
Je hebt een punt dat men moet stoppen met zeuren, maar jouw argumenten slaan kant noch wal. Denk jij dat Ajax zo groot was geworden als ze niet in de hoofdstad van Nederland hadden gelegen met een enorm achterland? Ajax maakt goed gebruik van hun gebied, maar laten we niet doen alsof elke club dezelfde potentie heeft. Dat is namelijk absoluut niet zo.
 
Japie_Krekel
 
0
22 januari 2020 om 10:46
"de journalist beseft dat `een zak geld nog nooit een doelpunt heeft gemaakt`, maar ziet ook dat de kloof tussen Ajax en de rest almaar groter wordt." echt de meest grote dooddoener dat argument dat een zak geld nooit scoort. heb je het meeste geld kan je ook de meeste kwaliteit inkopen dus heb je als je een beetje normaal beleid voert vaak een grote voorsprong op je concurrentie die het met minder materiaal moeten doen. we hebben bij City, Chelsea en PSG kunnen zien hoeveel progressie je als club kan maken met geld
 
SpeedyAFC
 
1
22 januari 2020 om 12:27
Barcelona en Real hebben laten zien deze eeuw wat je met geld en fijne fiscale wetgeving kan bereiken, namelijk de absolute heerser over Europa zijn.
 
lausho
 
1
22 januari 2020 om 12:47
Het is natuurlijk wel heel eenzijdig belicht als je het alleen over Schuurs, Pierie of Scherpen hebt. Ajax wil de beste spelers hebben, maar net niet de beste is, is weer heel goed voor de rest van de Eredivisie. Je kunt er immers maar 11 opstellen en tegenwoordig 22 met Jong Ajax erbij. Neem Che Nunnely bij Willem II, Zeefuik/warmerdam bij Groningen of Sven Botman bij Heerenveen. Ajax levert in die zin ook weer veel spelers en die zijn er vaak niet slechter op geworden. Er is al teveel genivelleerd in de ED, de top moest juist met de top van andere landen kunnen concurreren en daarmee de rest ook vooruit duwen.
 
De Toekomst
 
1
22 januari 2020 om 12:58
Bijzonder eenzijdig artikel. Ajax haalt natuurlijk jeugdspelers en jonge talenten weg bij andere clubs, maar andere clubs doen dat ook en de spelers die bij Ajax hebben gespeeld zie je overal in de Eredivisie opduiken. Op die manier draagt Ajax ook zijn steentje bij aan het realiseren van een zo hoog mogelijk niveau in de Eredivisie. Verder zijn de vergoedingen die clubs ontvangen altijd aan de hoge kant, zodat die clubs daarmee de markt op kunnen of hun opleiding kunnen verbeteren. We hebben ook met Sparta een duurzame samenwerking. RKC en Willem 2 hebben ervaren hoe gunstig het juist uit kan pakken als talenten slagen bij Ajax. Ajax doet meer dan genoeg terug. En dat hij zegt dat Bassie en Adriaan de club ook kunnen leiden zonder problemen is natuurlijk ook complete onzin. Juist nu er zoveel geld is, moeten er capabele mensen de club leiden. Het risico op gemakzucht en daardoor grote, dure miskopen ligt nu op de loer. Daarbij is het voor Ajax misschien nationaal makkelijk op dit moment, maar onze ambities liggen buiten Europa. Als wij in Nederland alles winnen is dat leuk, maar niet meer dan dat. Dat is nu de ondergrens. Europees moeten we naam blijven maken en dat lukt niet met 2 simpele zielen aan het roer.
 
Spotgod
 
0
22 januari 2020 om 13:42
De jeugdopleiding is het bestaansrecht van Ajax. Scouten en contracteren van talent in binnen- en buitenland is cruciaal. Indien Ajax de Europese ambities waar wil maken zijn Talent | Geld | Ervaring van essentieel belang. Ik verwacht dat Ajax nog maar aan het begin staat van een groots Europees avontuur en ben bang dat, als de progressie de aankomende jaren doorzet, de eredivisie geen enkele uitdaging meer zal bieden voor Ajax en daarom vol inzet voor een Europese competitie!
 
frais850
 
0
22 januari 2020 om 13:45
Voor de clubs uit Nederland is het vervelend dat ze de talenten weg plukken. Maar uiteindelijk worden ze er financieel ook beter van dit is voor de clubs beter dan dan het geld naar het buitenland gaat